AFN Kolina? (Jotain hajos koneen sisältä?)
Valvoja: ffp jäsenet
AFN Kolina? (Jotain hajos koneen sisältä?)
Terve
Löytyisiköhän raadilta jotain arvauksia millanen korjaus tästä on tullossa..
Tänään alkoi kuulumaan ihan järkyttävä kolina venttiilikopan (ilmeisesti) suunnilta.. en uskaltanut autoa enää ajaa vaan sammutin sen. lisäksi samalla kun kolina tuli ei auto vastannut oikein kaasuun.
Taustaa:
audi a4 b5 quattro tdi afn -97, Ajettu 240tkm. vaihdettu turbo,syöttöpumppu,suuttimet,jakopää (pari tuhatta sitten),kytkin, yms.
Ongelmat alkoi hetki sitten kun saatiin auto kunnolla säätöihin suutinten asennuksen jälkeen. Autosa nyt kiinamallinen GT1749VA, DSS ultime suuttimet ja ohjelma. Ahtopaineet n.1.4-1.5bar, vaikkakaan en kamalasti ole huudatellut. Sain auton pois jyväskylästä ohjelmoinnista tällä viikolla, ja sitä seuraavana päivänä alkoi nakutus joka pahenee kun kaasua painaa lisää. Tämä myös tuli venttiilikopan suunnilta. En autoa ole paljoa ajanut tuon jälkeen, piti se heittää jyväskylään sunnuntaina venttiilinnostajien vaihtoon, jää reissu nyt tekemättä. Öljyt on ihan ok kunnossa( ei ylimääräisiä värejä, vaan mustaa) ja ne on vaihdettu ihan liikkeessä pari kk ja noin 8tkm sitten yhdessä suodattimen kanssa (castrol). öljyn taso ei mittatikussa juurikaan ole laskenut.
Autossa muuta vikaa tällä hetkellä putken koliseminen runkoon sekä ilma naftan seassa joka ei ilmaamalla poistu.
Lisäksi jos etelästä päin (asun itse hyvinkäällä) löytyisi jotain myötämielisiä harrastelijoita tms, niin yv tavoittaa! :) Auto olis kiva saada kuntoon.. Tuossa kunnossa lähes mahdoton kiikuttaa sinne jyväskylään..
Löytyisiköhän raadilta jotain arvauksia millanen korjaus tästä on tullossa..
Tänään alkoi kuulumaan ihan järkyttävä kolina venttiilikopan (ilmeisesti) suunnilta.. en uskaltanut autoa enää ajaa vaan sammutin sen. lisäksi samalla kun kolina tuli ei auto vastannut oikein kaasuun.
Taustaa:
audi a4 b5 quattro tdi afn -97, Ajettu 240tkm. vaihdettu turbo,syöttöpumppu,suuttimet,jakopää (pari tuhatta sitten),kytkin, yms.
Ongelmat alkoi hetki sitten kun saatiin auto kunnolla säätöihin suutinten asennuksen jälkeen. Autosa nyt kiinamallinen GT1749VA, DSS ultime suuttimet ja ohjelma. Ahtopaineet n.1.4-1.5bar, vaikkakaan en kamalasti ole huudatellut. Sain auton pois jyväskylästä ohjelmoinnista tällä viikolla, ja sitä seuraavana päivänä alkoi nakutus joka pahenee kun kaasua painaa lisää. Tämä myös tuli venttiilikopan suunnilta. En autoa ole paljoa ajanut tuon jälkeen, piti se heittää jyväskylään sunnuntaina venttiilinnostajien vaihtoon, jää reissu nyt tekemättä. Öljyt on ihan ok kunnossa( ei ylimääräisiä värejä, vaan mustaa) ja ne on vaihdettu ihan liikkeessä pari kk ja noin 8tkm sitten yhdessä suodattimen kanssa (castrol). öljyn taso ei mittatikussa juurikaan ole laskenut.
Autossa muuta vikaa tällä hetkellä putken koliseminen runkoon sekä ilma naftan seassa joka ei ilmaamalla poistu.
Lisäksi jos etelästä päin (asun itse hyvinkäällä) löytyisi jotain myötämielisiä harrastelijoita tms, niin yv tavoittaa! :) Auto olis kiva saada kuntoon.. Tuossa kunnossa lähes mahdoton kiikuttaa sinne jyväskylään..
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Jooh, tuli availtua venakoppa ja katottua mitä se on syöny.
Yks nostaja oli hävinny ilm. kokonaan. Yks pala löyty venakopan sisältä. Nokka samalta kohalta myös hyvin kupera. Muuten täysin priima kunto tuosta katsottuna.
Venttiili oli tältä kohdalta ilmeisesti myös poikki. Lieriön muotonen palikka n.7-10mm paksu pyöri vapaana.
Kivaa tuhoa pääsee tekemään eikä mitenkään ois taas voinu estää tätä!
Mitä raati suosittelee, mistä osia, miten työt? Ajattelin että ehkä ton tosta vielä vois niputtaa. sen verran laittanu $$ tuohon. Arpoa saa myös onko sylinterissä/männässä kulumaa..
Voin laittaa myös kuvia kohtapuoliin venakopan sisältä.
Yks nostaja oli hävinny ilm. kokonaan. Yks pala löyty venakopan sisältä. Nokka samalta kohalta myös hyvin kupera. Muuten täysin priima kunto tuosta katsottuna.
Venttiili oli tältä kohdalta ilmeisesti myös poikki. Lieriön muotonen palikka n.7-10mm paksu pyöri vapaana.
Kivaa tuhoa pääsee tekemään eikä mitenkään ois taas voinu estää tätä!
Mitä raati suosittelee, mistä osia, miten työt? Ajattelin että ehkä ton tosta vielä vois niputtaa. sen verran laittanu $$ tuohon. Arpoa saa myös onko sylinterissä/männässä kulumaa..
Voin laittaa myös kuvia kohtapuoliin venakopan sisältä.
heh... ahdot on 1.5bar ollut muutamia päiviä :D kaikki vaan meni niin nopeasti etten oikeasti ehtinyt autoa mihinkään viedä nostajien vaihtoon. Tuli kalliimpi oppitunti. Ääntävä nostaja hajosi 200km nakuttavalla ajolla palasiksi, ja nokan osuessa suoraan venttiiliin meni venttiili poikki sekä nokka soikeaksi.. Eiköhän nuo vakiohilut nyt luulis kestävän. Ahdin mulla on kuitenki GT1749VA eli iha perus ahdot pd130 turbolle. Huonoa tuuria tän kiesin kans vaan. Ois vaan oikeesti pitänyt vaihtaa nostajat ajoissa, eikä ees ajaa sitä paria sataa nakuttavalla autolla...
Samat vauriot omassa ASV koneellisessa Skodassa. Tänään vissii kansi irti niin saa infoa miten on venttiili ja mäntä "kommunikoineet" siellä. Vena on jumissa ainakin. Tosin sulla sitä on tuuria noille kilometreille, omassa kuitenkin jo 360tkm pyöreesti. Syksyllä oisin vaihdattanut jakopää rempan yhteydessä nostajat(jos tämä termi nyt käsittää kaiken venttiilin ja nokan välistä). Koneistamolla parin tonnin luokkaa olisi töineen kannen vaihto jakopään osineen. Siskon mies automekaanikkona rupesi kuitenkin hommaan, joten katsotaan saako oman halvemmalla kuntoon.
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Eihän tuossa vielä perinteiseen afn koneen 300 tuhannen kansiremppaan ole muuta ylimääräistä kuin venttiili ja nokka-akseli jotka pitää uusia. Venttiilitkin kun yleensä vaatii jonkin moisen koneistuksen ja ohjurit vaihdon. Toki kilometrit ois viel hiukka vajaat...
Seuraavaksi kansi irti ja kattoo onko siellä männässä millasia jälkiä. Pahoin kyllä pelkään että sieltä löytyy ainakin venttiililautasen tekemä leima. Eli männän vaihto voi olla edessä. Toki jos jälki ei ole paha voi pikku riskillä antaa olla... Jos mäntä ei kovin paljoa ole muotoaan muuttanut tuskin sylinterissä mitään kummempaa. Jos venttiilistä on lautanen irtaantunut on luvassa taas lisää vaihdettavia osia... Siinä vaiheessa saattaa olla jo aiheellista miettiä koko myllyn vaihtoa ja vaikka siiihen tehdä tarvittavat kunnostukset niin pääsee vähemmillä osien uusimisella.
Seuraavaksi kansi irti ja kattoo onko siellä männässä millasia jälkiä. Pahoin kyllä pelkään että sieltä löytyy ainakin venttiililautasen tekemä leima. Eli männän vaihto voi olla edessä. Toki jos jälki ei ole paha voi pikku riskillä antaa olla... Jos mäntä ei kovin paljoa ole muotoaan muuttanut tuskin sylinterissä mitään kummempaa. Jos venttiilistä on lautanen irtaantunut on luvassa taas lisää vaihdettavia osia... Siinä vaiheessa saattaa olla jo aiheellista miettiä koko myllyn vaihtoa ja vaikka siiihen tehdä tarvittavat kunnostukset niin pääsee vähemmillä osien uusimisella.
Minun tapauksessa tuo ei sen kovemmin säklättänyt. 3km ennen tuhoa pysähdyttiin vielä tauolle ja turboa jäähdytellessä kuuntelin koneen äänet siinä. Mulla oli rouhinut ainakin sitä kantta jonkun verran että pitää sen takia valmistautua kannen vaihtoon jos ei ole naarmut hiottavissa pois siitä syvennyksestä.
Jos tuollanen vaurio tulee alle 400tkm ajetulla kannella, on vika yleensä jossain muussa kuin kannen/ohjureiden kuluneisuudessa niinkuin tässäkin HEHT:n tapauksessa oli. Tehtaalta mekaanisesti väärinsäädetty kopioahdin aiheutti suuren pakopaineen, joka aiheutti venttiileiden kantamista jolloin nostajat saivat alkuvaurion (oletettavasti mäntä on tökännyt hieman venttiiliä jolloin nostaja on mennyt hieman länään), tästä vaurio sitten pikkuhiljaa on kehittynyt tuohon asti. Lisäksi kyseisessä koneessa oli selkeästi havaittavissa kannentiivistevika (ajon jälkeinen kova paine jäähdytysjärjestelmässä) joten kannen poiskäyttäminen olisi ollut väistämätöntä ennemmin tai myöhemmin. Alakerta ei yleensä ole moksiskaan jos mäntä vähän tökkäsee venttiiliä, eräskin hihnakatko tullut ajosta ja kannen remontoinnilla on yleensä selvitty. Lautanen irtaantuu yleensä ohjurin väljäksikulumisen seurauksena, jakopään pettämisen seurauksena venttiilit pysyy yleensä yhdessä osassa. Toki pitää muistaa vielä se että mittarilukema ei aina välttämättä ole se kilometrimäärä mitä koneella on oikeasti ajettu tai mitä huoltohistoriasta kerrotaan, näitäkin tapauksia on nähty useita.
MJ, mikä oli rouhinut kantta? Paljonko hihnalla oli ajettu ja minkä ikäinen se oli, ja oliko jako kohdallaan/hihna kireällä vaurion jälkeen?
MJ, mikä oli rouhinut kantta? Paljonko hihnalla oli ajettu ja minkä ikäinen se oli, ja oliko jako kohdallaan/hihna kireällä vaurion jälkeen?
Nokan ja kannen väliin jääneet irtokappaleet nostimesta siinä pyörineet ja syöneet sitä venttiilinnostajansyvennystä yläreunasta. Just tossa soittelin tilannetietoja ja sano asentaja, että ei oo pahat vauriot niiltä osin. Nokka oli kulunut reunoiltaan pahemmin, keskelläkin oli naarmuja. Mutta nokka-akseli ei nähtävästi ole saanut iskua männältä HEHT:n koneen tavoin.
Hihnalla oli ajettu 80tkm(4 vuotta), ihan ehjältä näytti kaikinpuolin kun katsoin sitä itse ja kireällä oli. Jako oli jo tarkastettu Laakkosella vikaselvityksen yhteydessä ja se oli pysynyt kohdallaan.
Venttiili oli kevyesti jumiutunut, mutta rikkonaisten kappaleiden poiston jälkeen oli palautunut ja liikkuu normaalisti. Sylinteri pitää paineet, ei tule imu- eikä pakopuolelle paineistettaessa. Joten tuo imuventtiili luulisi olevan suht ehjä josta nostin hajonnut? Ei varmaan paljoa tarvi vääntyä niin katoaisi venttiilin tiivistys.
Sitten tuo mäntä tietysti askarruttaa, entä onko kohdannut venttiilin kanssa. Siihenkään luulisi hirveitä tuhoja tulleen olettaen että venttiili on ehjä. Paljonhan tuossa on matkaa lyhimmillään venttiilin ja männän välissä? Paremmin kysyttynä kärsiikö venttiili olla montakin milliä auki männän sitä saavuttamatta?
Hihnalla oli ajettu 80tkm(4 vuotta), ihan ehjältä näytti kaikinpuolin kun katsoin sitä itse ja kireällä oli. Jako oli jo tarkastettu Laakkosella vikaselvityksen yhteydessä ja se oli pysynyt kohdallaan.
Venttiili oli kevyesti jumiutunut, mutta rikkonaisten kappaleiden poiston jälkeen oli palautunut ja liikkuu normaalisti. Sylinteri pitää paineet, ei tule imu- eikä pakopuolelle paineistettaessa. Joten tuo imuventtiili luulisi olevan suht ehjä josta nostin hajonnut? Ei varmaan paljoa tarvi vääntyä niin katoaisi venttiilin tiivistys.
Sitten tuo mäntä tietysti askarruttaa, entä onko kohdannut venttiilin kanssa. Siihenkään luulisi hirveitä tuhoja tulleen olettaen että venttiili on ehjä. Paljonhan tuossa on matkaa lyhimmillään venttiilin ja männän välissä? Paremmin kysyttynä kärsiikö venttiili olla montakin milliä auki männän sitä saavuttamatta?
terve vielä! eikös se vena ala siitä ns lautasesta katsottuna venakoppaan? mulla se lautanen näkyy siinä ja on ehjä. venttiilinnostajassa on kaiketi n-7-10mm paksun lieriön muotoinen palikka sisällä? se on jäljellä ja tallessa. irrallaan tosin vena kopassa. hyvällä tuurilla vois olettaa et venttiili ei ole menny poikki ja näinollen aiheuttanut kamalaa tuhoa. (?)
terve
http://www.ebay.de/itm/Zylinderkopf-VW- ... _692wt_952
Tekeekö tollasella ebay-kannella mittään? uppoaako käsi syvälle sinne... jso tuollaisen laittaa?
1Z kansi pasatista, meneekö afnin tilalle? ois tiedossa ihan jees vempele.
http://www.ebay.de/itm/Zylinderkopf-VW- ... _692wt_952
Tekeekö tollasella ebay-kannella mittään? uppoaako käsi syvälle sinne... jso tuollaisen laittaa?
1Z kansi pasatista, meneekö afnin tilalle? ois tiedossa ihan jees vempele.
Enpä osaa tuosta ebayn kannesta sanoa mitään varmaa. Uudeksi väittää ja AFN sekä 1Z mainittu. Suomesta löytyviä äkkiseltään 2kpl http://www.autopurkaamot.com/naytaosa.p ... ,243&sivu= sekä http://www.autopurkaamot.com/naytaosa.p ... ,243&sivu=
Noista ton ekan kanssa (Valko Ky) keskustelin sähköpostilla kunnostetusta kannesta ASV koneeseen. Keskustelu loppui siihen kun kysyin dokumentteja kunnostuksesta mitä tehty ja kenen tekemänä...mut soita ja kysy noista minkä verran ajetuista koneista on ja onko tehty mitään kansille. Oletko kysynyt koneistamolta nykyisen kannen kunnostusta mitä maksaa?
Noista ton ekan kanssa (Valko Ky) keskustelin sähköpostilla kunnostetusta kannesta ASV koneeseen. Keskustelu loppui siihen kun kysyin dokumentteja kunnostuksesta mitä tehty ja kenen tekemänä...mut soita ja kysy noista minkä verran ajetuista koneista on ja onko tehty mitään kansille. Oletko kysynyt koneistamolta nykyisen kannen kunnostusta mitä maksaa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa