Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
Valvoja: ffp jäsenet
Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
Pimeneviin syysiltoihin tarinaa vanhasta volkkarista.
Auton speksit:
1982 Volkswagen Golf 1.5 Automatic
15x8 BBS RM vanteet / 185 45 renkaat
Ta-technix alusta, kromatut peltipuskurit, Nardi ratti, Jarrut päivitetty vastaamaan Mk1 Gti:tä, Alpine cde -9880r soitin, Alpine 4x6 kaiuttimet alkuperäisillä paikoilla, Tangband W6 pikkubasso, SPL dynamics vahvistin.
Golffi on ollut minulla 2013 loppu kesästä alkaen. Historiasta ei hirveästi ole tarinaa heittää mutta se on tiedossa että auton on uutena ostanut jossain määrin halvaantunut vanhempi mies. Autossa siis ollut käsikaasu sekä jarru ja näistä muistona reiät rattiakselin alapuolella olevassa paneelissa. Tästä johtuen myös harvinaisen vähän ajettu yksilö (138tkm). Muutoksia ei ole hirveästi tehty mutta ei toisaalta ole ollut tarvettakaan. Ostokunnosta ei ole laittaa kuvaa mutta tässä matkan varrelta muutama.
Ensi talvena on tarkoitus napata tuo alkuperäinen tekniikka pois ja istuttaa tilalle Mk2 Gti:n 16v moottori kaasareilla varustettuna. Tähän tekniikan vaihtoon liittyen kaikki vinkit ovat tervetulleita koska en ole aikaisemmin vastaava operaatiota tehnyt. Konehuoneesta pyritään sheivaamaan kaikki ylimääräinen pois. Loppuun vielä muutama John Gleasyn nappaama ruutu.
Lainalen tän stoorin toiselta foorumilta niin tulee vähän pätkinä.
Auton speksit:
1982 Volkswagen Golf 1.5 Automatic
15x8 BBS RM vanteet / 185 45 renkaat
Ta-technix alusta, kromatut peltipuskurit, Nardi ratti, Jarrut päivitetty vastaamaan Mk1 Gti:tä, Alpine cde -9880r soitin, Alpine 4x6 kaiuttimet alkuperäisillä paikoilla, Tangband W6 pikkubasso, SPL dynamics vahvistin.
Golffi on ollut minulla 2013 loppu kesästä alkaen. Historiasta ei hirveästi ole tarinaa heittää mutta se on tiedossa että auton on uutena ostanut jossain määrin halvaantunut vanhempi mies. Autossa siis ollut käsikaasu sekä jarru ja näistä muistona reiät rattiakselin alapuolella olevassa paneelissa. Tästä johtuen myös harvinaisen vähän ajettu yksilö (138tkm). Muutoksia ei ole hirveästi tehty mutta ei toisaalta ole ollut tarvettakaan. Ostokunnosta ei ole laittaa kuvaa mutta tässä matkan varrelta muutama.
Ensi talvena on tarkoitus napata tuo alkuperäinen tekniikka pois ja istuttaa tilalle Mk2 Gti:n 16v moottori kaasareilla varustettuna. Tähän tekniikan vaihtoon liittyen kaikki vinkit ovat tervetulleita koska en ole aikaisemmin vastaava operaatiota tehnyt. Konehuoneesta pyritään sheivaamaan kaikki ylimääräinen pois. Loppuun vielä muutama John Gleasyn nappaama ruutu.
Lainalen tän stoorin toiselta foorumilta niin tulee vähän pätkinä.
Homma etenee. Kone käytetty koneistamolla.
Lohko tasohiottiin ja hoonattiin, kampura kiillotettiin, venttiilit hiottiin, ohjainholkit vaihdettiin, kansi plaanattiin ja vauhtipyörästä sipastiin siivu pois.
Kaasareiksi valikoitui uudet weberin 45 dcoe:t. Nämä tulivat Kaarinan Free Technicsiltä niin kuin bensapumppu, suodatin/paineensäädin, vivusto, yms. bensapuolen vehkeet.
Pakosarja tuli saksasta. Mk1 16v conversion. Tiedä sitten sopiiko suorilta paikalleen. Imusarja tuli myös saksasta mutta siitä ei kuvaa.
Auto siis edelleen ajossa, kruisaillaan tää kausi loppuun ja laitetaan sitten konehuone uusiksi. Jos jotain kiinnostaa tuo 1.5 bensa automaatti niin voisin pakettina myydä. 138tkm ajettu ja vielä hetken koeajettavissa.
Lohko tasohiottiin ja hoonattiin, kampura kiillotettiin, venttiilit hiottiin, ohjainholkit vaihdettiin, kansi plaanattiin ja vauhtipyörästä sipastiin siivu pois.
Kaasareiksi valikoitui uudet weberin 45 dcoe:t. Nämä tulivat Kaarinan Free Technicsiltä niin kuin bensapumppu, suodatin/paineensäädin, vivusto, yms. bensapuolen vehkeet.
Pakosarja tuli saksasta. Mk1 16v conversion. Tiedä sitten sopiiko suorilta paikalleen. Imusarja tuli myös saksasta mutta siitä ei kuvaa.
Auto siis edelleen ajossa, kruisaillaan tää kausi loppuun ja laitetaan sitten konehuone uusiksi. Jos jotain kiinnostaa tuo 1.5 bensa automaatti niin voisin pakettina myydä. 138tkm ajettu ja vielä hetken koeajettavissa.
Edistystä ja takaiskuja. Lohkoon vetelin pensselillä kuumankesto mustaa. Piste osat varmaankin hopealla ja laatikon meinasin kans vetästä hopeeks. Koneen kasausta aloiteltiin. Kuvat luurilla joten pahoittelut niistä.
Sitten se takaisku, nokka-akselin pinnapultti nosti kannesta kierteet mukanaan. Kolme kierrettä antautui loppujen lopuksi. Nämä korjattiin helicoilella.
Sitten se takaisku, nokka-akselin pinnapultti nosti kannesta kierteet mukanaan. Kolme kierrettä antautui loppujen lopuksi. Nämä korjattiin helicoilella.
Nyt kierre jumpan jälkeen nokka-akselit kiinni ja momentissaan. Vähän jo tuli kokeiltua hiluja paikalleenkin. Pitäis taas alkaa kantamaan kameraa mukana ettei tulis näitä luuri kuvia.
Imusarjalle piti näyttää viilaa että sai kaasarit istumaan. Jäivät rungoistaan kantamaan niin että pultin reiät pykälsi n. 3mm.
Velipojan kanssa ostettiin kesällä nosturi niin helpottaa taas vähän harrastamista.
Alle ei ihan suorana mahdu seisomaan mutta helpottaa elämää jokatapauksessa aika reilusti.
Leimakin tuli huomautuksitta
Tuossa vielä ruutu siitä millanen konehuoneen toteutus on mielessä-
Imusarjalle piti näyttää viilaa että sai kaasarit istumaan. Jäivät rungoistaan kantamaan niin että pultin reiät pykälsi n. 3mm.
Velipojan kanssa ostettiin kesällä nosturi niin helpottaa taas vähän harrastamista.
Alle ei ihan suorana mahdu seisomaan mutta helpottaa elämää jokatapauksessa aika reilusti.
Leimakin tuli huomautuksitta
Tuossa vielä ruutu siitä millanen konehuoneen toteutus on mielessä-
Aloin muuten tota sytkä puolta miettimään niin eihän mulla nyt jääny siitä tekniikanluovuttaja kakkiksesta talteen virranjajakan lisäksi oikeastaan mitään. Ulkomaalaisilta foorumeilta koitin lukea aiheesta niin vaikka kaasareilla mennään niin silti pitäisi ecu olla sytkää ohjaamassa. Kannattaako nyt harkita jotain aftermarket ohjausta?
Sytkäbox:in se vaatii jos on elektroninen jakaja, eli ei kärkiä. Eli vakioboxi on paras, se ei ole ecu. Myös samaa puola kannattaa käyttää.
Itse vaihdoin -84 jetasta kärjellisen jakajan -85 8V Gtin kärjettömään jakajaan ja boksiin. Jätin kärjellisen puolan, niin se poltti hall-antureita joka 1tkm välein.
Itse vaihdoin -84 jetasta kärjellisen jakajan -85 8V Gtin kärjettömään jakajaan ja boksiin. Jätin kärjellisen puolan, niin se poltti hall-antureita joka 1tkm välein.
Eli ostoslistaan menee sytkäboksi, puola, johtosarja näiden kaikkien välille? mitä kaikkea dataa tuo boksi tarvitsee? Koneen lämmön? Antaako hall-anturi asennon nokka-akselilta? Jos joltain löytyy näitä saa tarjota. Puolan ja hall-anturin ostan uudet mutta tota boksia ja johtosarjaa jos joltain löytyisi.
Puola on kr:n orkkis eli Bosch 1 220 522 016, sytkävahvistin Bosch 0 227 100 139 alkuperästä ei tietoa ehkä saabista? Ja jakaja on Saabin 900:n 2.0 8v koneesta (16v koneen ei käy) Bosch 0 237 021 051 ja toisessa autossa on 052 loppunen. Tollasella sytkäpaketilla on menty, eikä ole ollut ongelmia. Kr:n vakio tulpat pelaa mainiosti.
http://forums.fourtitude.com/showthread ... -up!/page7
tuolla myös juttua saabin jakajasta.
tuolla myös juttua saabin jakajasta.
Jokkis.netin kaverilta tulee johtosarja ja moduli.
Mutta mutta.. Mitäs nää kaikki nyt on (kuva netistä).
1 - Earth to battery -ve
2 - KR ign controller plug
3 - TCI-H plug
4 - Black - KR ign controller & TCI-H ign live - terminal 15 side of coil
5 - Green - Coil trigger - terminal 1 side of coil
\- red/black - spade is for the isv control unit, the main wire is the rev counter feed
6 - Brown - Earth to cylinder head
7 - Blue/white - Temp sensor feed (use one of the 3 on the side of the head)
8 - Dizzy plug
9 - red/yellow - Fuel pump relay earth trigger
\- black/yellow - idle switch feed (12v feed with throttle shut)
1 - Maadoitus akkuun?
2 - ??
3 - Moduliin??
4 - ??
5 - Puolaan
\- ??
6 - Maadoitus kanteen
7 - Lämpötila anturiin
8 - Hall anturiin??
9 - Bensapumpun rele
\- Joku tyhjäkäynti homma??
Mutta mutta.. Mitäs nää kaikki nyt on (kuva netistä).
1 - Earth to battery -ve
2 - KR ign controller plug
3 - TCI-H plug
4 - Black - KR ign controller & TCI-H ign live - terminal 15 side of coil
5 - Green - Coil trigger - terminal 1 side of coil
\- red/black - spade is for the isv control unit, the main wire is the rev counter feed
6 - Brown - Earth to cylinder head
7 - Blue/white - Temp sensor feed (use one of the 3 on the side of the head)
8 - Dizzy plug
9 - red/yellow - Fuel pump relay earth trigger
\- black/yellow - idle switch feed (12v feed with throttle shut)
1 - Maadoitus akkuun?
2 - ??
3 - Moduliin??
4 - ??
5 - Puolaan
\- ??
6 - Maadoitus kanteen
7 - Lämpötila anturiin
8 - Hall anturiin??
9 - Bensapumpun rele
\- Joku tyhjäkäynti homma??
2.Sytkäboksin liitin
3.Vahvistin
4.+15 puolaan
5.Triggeri puolaan
pun/mu. kierroslukumittariin
Kytkin itekkin tuommoisen kevälläällä just samanlaiseen setuppiin ja hienosti on pelannu ainakin tähän asti. Saitko kaasarit mahtumaan vierekkäin? On meinaan pikkusen ahdasta. :) Ja kannen vesilähtö joutuu kans muokata että saa sopimaan kaasareiden kans. Vinkkinä niin laturin kiinnike kannattaa ottaa 8v koneesta niin saa mahtumaan kaasareiden alle.
Semmoinen: http://i48.photobucket.com/albums/f246/manni_n/Mobile%20Uploads/IMG_20150408_213412.jpg
3.Vahvistin
4.+15 puolaan
5.Triggeri puolaan
pun/mu. kierroslukumittariin
Kytkin itekkin tuommoisen kevälläällä just samanlaiseen setuppiin ja hienosti on pelannu ainakin tähän asti. Saitko kaasarit mahtumaan vierekkäin? On meinaan pikkusen ahdasta. :) Ja kannen vesilähtö joutuu kans muokata että saa sopimaan kaasareiden kans. Vinkkinä niin laturin kiinnike kannattaa ottaa 8v koneesta niin saa mahtumaan kaasareiden alle.
Semmoinen: http://i48.photobucket.com/albums/f246/manni_n/Mobile%20Uploads/IMG_20150408_213412.jpg
16v
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t31/10012663_10153911933465615_613610473_o.jpg
VS
8v
http://forum.vwsport.com/pics/data/521/medium/DSC01733.JPG
Kuvat on netistä lainattuja.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t31/10012663_10153911933465615_613610473_o.jpg
VS
8v
http://forum.vwsport.com/pics/data/521/medium/DSC01733.JPG
Kuvat on netistä lainattuja.
Sekin ongelma ratkeaa jos käyttää kiilahihnaa. Laturin pyörää vaihtamalla saa offsetin kohdalle. http://rs48.pbsrc.com/albums/f246/manni_n/Mobile%20Uploads/IMG_20151022_175427.jpg?w=480&h=480&fit=clip Tuo mikä mulla on oli muistaakseni jonkun Fordin laturista ja on osissa niin pystyy prikoilla säätää.
Taitaa saada ykköseen kaikki valojen ja antureiden liitinrungotkin motonetistä. Vanhoja runkoja voi käyttää kun vaihtaa uudet kontaktit jotka saa motonetistä. Sähkötarvikehyllystä. Jos jatkat johtoja niin kaada ensin ne perus punaisetsinisetkeltaiset jatkoapikot roskiin ja ostat joko suojaamattomia liitimiä tai läpinäkyvällä kutistesukalla varustettuja. Juottaminen autossa on melko huono vaihtoehto murtumisien takia. Johtojen pujottaminen uuteen mustaan verkkosukkaan kannattaa harkita. Liimakutiatesukalla päättelee nätiksi.
Ei ole ollut tarkoitus apikoja laittaakkaan. Ajatus oli juottaa ja kutistesukka päälle. Niputus tietysti uuteen verkkosukkaa. Ei motonetin eikä fixuksen nettisivuilta äkkiseltään löytynyt pinnejä eikä kuoria. Täytyy käydä paikanpäällä kysymässä. Ebaysta kattelin kans jos olis ollu joku autokohtainen setti missä kaikki liittimet mutta eipä niitäkään ollu tarjolla.
liittimiä ja kuoria on motonetissä.
https://www.motonet.fi/fi/kategoria/203 ... ?pagenum=1
https://www.motonet.fi/fi/kategoria/203 ... ?pagenum=1
Kaikki ylimääräiset kannakkeet/kiinnikkeet olis nyt nypitty pois. Seuraavaks varmaan hitsillä reikiä umpeeen. Mites porukka siivoillut noita massoja pois? Hain motonetista sellaisia oransseja nylon harjoja mitkä toimi aika hyvin ja jättävät aika siistin jäljen verrattaen teräksisiin. Aika härskiä valumaa muuten ovat tehtaalla jättäneet konehuoneeseen.
On muuten jokseenkin kovin vuosien saatossa pinttynyt kaikki paska, rasva, öljy, yms skeida kiinni. Rasvanpoistajalla tuntuu nekin kaikista kivuttomimmin lähtevän.
Moottori olis tolla mallilla. Enempää en varmaan laita hiluja kiinni kun seuraavaks pitäs pudottaa kone latikkoineen paikkaan ja laittaa sähköt, vaijerit, letkut kohilleen jotta varmistutaan ettei tarvii puhkoa uusia reikiä yms. niin pääsee maalaus hommiin.
On muuten jokseenkin kovin vuosien saatossa pinttynyt kaikki paska, rasva, öljy, yms skeida kiinni. Rasvanpoistajalla tuntuu nekin kaikista kivuttomimmin lähtevän.
Moottori olis tolla mallilla. Enempää en varmaan laita hiluja kiinni kun seuraavaks pitäs pudottaa kone latikkoineen paikkaan ja laittaa sähköt, vaijerit, letkut kohilleen jotta varmistutaan ettei tarvii puhkoa uusia reikiä yms. niin pääsee maalaus hommiin.
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
Vähän ollut hiljaiseloa projektin suhteen kun tuli komennus reilun puolentoista kuukauden työkeikalle Dubaihin. Konehuoneesta olisi kaikki hitsattu ja kahteen kertaan vedetty epoksia. Nyt sitten vaan kovaa hiomista ja kittailua :D
Moottorikin kävi ekaa kertaa suurinpiirtein paikoillaan. Ostin uuden 1.8 mk1 syylärin paisuntasäiliöllä ja sehän ei nyt sit natsaa kun menee ylävesiletku sit tosta imutorvien välistä sekä tulee niin lähelle ettei oli väistettävissä mutkalla. Onkos joku laittanut sellaista syyläriä mikä natsaisi tonne lukkopellin alle? Ja mielellään paisuntasäiliöllinen kun erillistä säiliötä en halua.
Vannepuoli kokee myös päivitystä :)
Moottorikin kävi ekaa kertaa suurinpiirtein paikoillaan. Ostin uuden 1.8 mk1 syylärin paisuntasäiliöllä ja sehän ei nyt sit natsaa kun menee ylävesiletku sit tosta imutorvien välistä sekä tulee niin lähelle ettei oli väistettävissä mutkalla. Onkos joku laittanut sellaista syyläriä mikä natsaisi tonne lukkopellin alle? Ja mielellään paisuntasäiliöllinen kun erillistä säiliötä en halua.
Vannepuoli kokee myös päivitystä :)
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
Huutelen ny tännekkin kun ostopuolelta ei tärppää! Tarve mk1 manuaalin vetareille!!!
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
Otin viime viikolla töistä kolme päivää vapaata ihan vaan auton rakennusta varten :) Aika hyvin sainkin aikaiseki ja nyt ollaan lähinnä enää sähköjä ja vaijereita vaille nipussa. Sisustan niputus vielä sitten tietty mut sinne kun ei muutosta tule niin aika suoraviivainen homma.
Edellis viikonloppuna vedettiin konehuone maaleihin. Kiitokset tästä Eeki!!
Sitten pari päivää alkuviikosta töissä josta tallille kasailemaan.
Onhan siinä vielä hommaa mutta eiköhän tää tästä. Viimeisteltäviä juttuja vielä jonkin verran yms. pikkunippeleiden tekoa. Vetareita etsiskelin pitkän aikaa mutta jostain tuli kutina että menisikö nuo automaatin vetarit sittenkin vaikka muuta olinkin lukenut. Vanha moottori oli jo vaihteistoineen myyty mutta kaverilla oli tuo moottori vierä irrallaan ja muutaman viestin vaihdon ja mittauksen jälkeen selvisi että laippojen etäisyys toisistaan millilleen sama kun 5v 020 askissa joten siellä ne tomaatin vetarit nyt on kiinni. Onkos kellään hajua mikä tuo viivakoodi läpyskä tuossa lukkopellin alla on? Saako sen poistaa?
Edellis viikonloppuna vedettiin konehuone maaleihin. Kiitokset tästä Eeki!!
Sitten pari päivää alkuviikosta töissä josta tallille kasailemaan.
Onhan siinä vielä hommaa mutta eiköhän tää tästä. Viimeisteltäviä juttuja vielä jonkin verran yms. pikkunippeleiden tekoa. Vetareita etsiskelin pitkän aikaa mutta jostain tuli kutina että menisikö nuo automaatin vetarit sittenkin vaikka muuta olinkin lukenut. Vanha moottori oli jo vaihteistoineen myyty mutta kaverilla oli tuo moottori vierä irrallaan ja muutaman viestin vaihdon ja mittauksen jälkeen selvisi että laippojen etäisyys toisistaan millilleen sama kun 5v 020 askissa joten siellä ne tomaatin vetarit nyt on kiinni. Onkos kellään hajua mikä tuo viivakoodi läpyskä tuossa lukkopellin alla on? Saako sen poistaa?
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
Hyvän näkönen ykkis kyllä :) Mites paljo tollanen vaikuttaa et kaks imu aukkoo on suoraa syylärin takana ja toiset sen ohi? Noin niiku lämpötila eron takia.
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
Kiitos kiitos. En oikeen osaa sanoa mut näin ne näkyy maailmalla kaikilla muillakin olevan. Täytyy alumiinista askarella jokin ilmanohjain jos tulee jotain ongelmia.
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
Oisko se viivakoodi läpyskä korin varaosa nro?
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
Onkos kellään hajua mikä tuo viivakoodi läpyskä tuossa lukkopellin alla on? Saako sen poistaa?
Käsittääkseni jotain tehtaan koodeja, lukisivatko linjalla kootessa jotenkin auton tiedot.
Kakkiksessakin se on apparin puolella keulassa.
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
Niin eli sen kun pätkäsee pois vaan :)
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
Aika työmaa oli sähköjen kannsa mutta nyt on sekin urakka tehty ja autoa kasailtu aika paljon.
Sisältä puuttuu enää penkit ja ulkokuoresta maski, puskuri ja konepelti.
Käyntiin saamisen kannsa oli jokseenkin paljon ongelmia kun sytkä aina johonkin suuntaan pielessä. Pääsääntöisesti niin että kun auto kävi niin jakaja noin 45 astetta väärässä asennossa että saisi edes jakajan pultteja paikalle. Vauhtipyörästähän löytyy kaksi ajoitus merkkiä joista toinen sytkälle ja toinen jakopäälle. Kasatessa en muistanut kumpi oli kumpi ja todennäköisesti oli väärässä merkissä. Nyt kone kävi jo niin että kun lampulla oli sytkä kohillaan niin vaati ihan pienen vingutuksen jakajaan että sai pultit paikkaan
Lyhyt käyntivideo
https://www.youtube.com/watch?v=HUampy_ ... e=youtu.be
Jakajan modaamisen jälkeen ei sitten enää sytkä kohdannutaan vaan lamppulla katsottaessa ollaan todella kaukana vauhtipyörän merkistä kun kone käy hyvin. Öjynpaine valo myös vilkuttelee mittaristossa mutta kun laittaa valot päälle niin loppuu vilkkuminen ja jää himmeänä palamaan eli maadoituksessa taitaa olla häikkää edelleen.
Sisältä puuttuu enää penkit ja ulkokuoresta maski, puskuri ja konepelti.
Käyntiin saamisen kannsa oli jokseenkin paljon ongelmia kun sytkä aina johonkin suuntaan pielessä. Pääsääntöisesti niin että kun auto kävi niin jakaja noin 45 astetta väärässä asennossa että saisi edes jakajan pultteja paikalle. Vauhtipyörästähän löytyy kaksi ajoitus merkkiä joista toinen sytkälle ja toinen jakopäälle. Kasatessa en muistanut kumpi oli kumpi ja todennäköisesti oli väärässä merkissä. Nyt kone kävi jo niin että kun lampulla oli sytkä kohillaan niin vaati ihan pienen vingutuksen jakajaan että sai pultit paikkaan
Lyhyt käyntivideo
https://www.youtube.com/watch?v=HUampy_ ... e=youtu.be
Jakajan modaamisen jälkeen ei sitten enää sytkä kohdannutaan vaan lamppulla katsottaessa ollaan todella kaukana vauhtipyörän merkistä kun kone käy hyvin. Öjynpaine valo myös vilkuttelee mittaristossa mutta kun laittaa valot päälle niin loppuu vilkkuminen ja jää himmeänä palamaan eli maadoituksessa taitaa olla häikkää edelleen.
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
Kiitos Lahti ja Fittedfest! Auto saatiin ennen tapahtumaa kasaan ja ajamalla päästiin paikalle. Hirveesti ei viitsinyt vielä lenkkaria antaa koska uutta laakeria koneessa yms. mutta kyllä siellä kivasti tuntuu vetoja olevan vanhaan verrattuna. Tyhjäkäynti jostain syystä häviää vaikka kiertää ruuvista kierrokset kohilleen niin ei pysy kuin muutaman kilometrin ajon ja ruuvi ei pyöri itsekseen takaisin auki. Kilomertejä kertyi melkeen 500 ja auto pelasi muuten ihan kivasti. Paluumatkalla vitonen alkoi vähän ujeltamaan aika ajoin. Muutaman kuvankin bongailin ja kuvaajat huutelee jos pitää poistella?
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
On kyllä nättiä!
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
Ajatko tällä ilman ilmanputsareita ?
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
En aja. Festeillä oli ilman ilmanputsareita koska ne on ihan kaameen näköset ja kirkaan punaiset :D
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
Käväisin viime viikonloppuna Porin VW west festeillä. Kotiin tuomisiksi top 5 pytty ja rikkinäinen vaihdelaatikko! Puolessa matkassa alkoi vitonen viheltää, Kokemäellä vitonen hyppi pois päältä ja Porissa alkoi ahdistamaan toista etupyörää lukkoon. Nelosella ajoin siitä sitten Mäntyluodon risteykseen asti jossa ei enää löytynyt yhtäkään vaihdetta ja auto sammui eikä käymään omin avuin. Apuvirralla starttasi kytkin pohjassa mutta kytkintä nostaessa alkoi kierrokset laskemaan. Sunnuntain paluumatkalla ekat liikkeelle lähdöt pompotti todella rajusti eikä käynyt tyhjää kuin kytkin pohjassa. Viimeisillä kilometreillä meni taas kaikki vaihteet ihan normaalisti päälle ja vitonenkin toimi. Tiedä sitten mistä ahdistaa mutta vaihtoon taitaa aski mennä.
Viimeksi muokannut TIKU1, 16.8.2016 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
Käyntiin varmasti vaikuttaa tuo imuilman esikuumennus. Vaikkakin kaasareilla se nyt niin justiinsa ole. Mutta jos imuilmat on pelti suljettuna parkissa lähempänä 70-80astetta niin eipä se ihan sama ole kuin ajossa. Ajossakin taitaa kaksi kurkkua imeä suoraan syylärin läpi.
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
Joo syylärin läpi imevät. Taitaa tuolla ajossa kyllä aika paljon konehuoneessa ilma pyöriä kun alta kumminkin kaikki auki. Nyt käy tyhjääkin pääsääntöisesti ihan hyvin, ainoona tuntuu olevan jarrutehostimen alipaine minkä ottaa imusarjasta ja letku on nyt jokseenkin pitkä. Konejarrula kun jarruttaa samanaikaisesti niin jää poljin alas kunnes käy vähän kaasupolkimella eli ei vissiin alipainetta riittävästi. Paikallaan tyhjäkäynillä kun painaa kovin jarrupoljinta nousee kierrokset hieman. Mites isoa kaapelia porukka laittanu kun siirtänyt akun konttiin? Mulla nyt 35mm2 järjestyksessä akku-startti-laturi ja tuntuu olevan vähän pieni? Ei aina jaksa pyörittää konetta alkuun kunnolla.
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
hieman ohuelle vaikuttaa tuo virtakaapeli minun mielestä, pitkä matka kontista kuitenkin keulille. Myös maadoitus startille kannattaa varmistaa, se aiheutti itsellä vastaavan oloisia ongelmia keväällä.
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
Starttihan maadoittaa runkonsa kautta eikö vaan? Voi olla että ensi hätään vaihtais koneesta koriin menevän maadoituskaapelin isompaan. Se on meinaan aikast pientä (10mm2) mutta kylläkin vaan n.150mm pitkä.
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
Olis sitten tää ajokausi paketissa. Season Enderissä Tuuloksessa tuli Creme of the crop maininta! Vähän tuli puskista mutta kiitokset tästä. Muuten mennyt kesän ajot semi hyvin mutta Tuuloksesta paluumatkalla alkoi Hämeenlinnan mukulakivien jälkeen röpöttämään ja seos menee laihalle. Johonkin 2500-3000rpm vetää ihan hyvin ja sitten alkaa röpötys ja mittari punaiselle. Sytkä, kaasareiden synkka ja bensanpaine ok. Varmaan lähti tankista jotain skeidaa liikkeele mikä nyt suuttimessa. Vaihteisto ongelmatkin mitä oli aikaisemmin kesällä hävisi öljyjen vaihdolla :shock: Nyt on kumminkin tallilla toinen laatikko varalla jos sattuu antautumaan.
To do listaan talvelle menee:
-Uusi alusta tuon hyppykepin tilalle
-Sähköistä ainakin virta ja maakaapelit
-RäSät alle uusilla kehillä
-Pari öljyvuotoa fiksailla
-Bensapuolen tsekkaus
-Konehuoneesta korjailla väliaikaispatentit
+kaikki muu mitä talven aikana tulee mieleen
Sitten tekisi mieli vähän sisustaa päivitellä. Eteen Gti-editionin penkit mk3 golffista ja taakse toinen mk1 penkki uudelleen verhoiltuna niin että saa nuo vakiopenkit säilöön. Kankaisena tulee todennäköisesti pysymään ja suht samanvärisenä kuin nykyisetkin penkit.
Kuva vielä Tuuloksesta
To do listaan talvelle menee:
-Uusi alusta tuon hyppykepin tilalle
-Sähköistä ainakin virta ja maakaapelit
-RäSät alle uusilla kehillä
-Pari öljyvuotoa fiksailla
-Bensapuolen tsekkaus
-Konehuoneesta korjailla väliaikaispatentit
+kaikki muu mitä talven aikana tulee mieleen
Sitten tekisi mieli vähän sisustaa päivitellä. Eteen Gti-editionin penkit mk3 golffista ja taakse toinen mk1 penkki uudelleen verhoiltuna niin että saa nuo vakiopenkit säilöön. Kankaisena tulee todennäköisesti pysymään ja suht samanvärisenä kuin nykyisetkin penkit.
Kuva vielä Tuuloksesta
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
Mitäs tälle kuuluu nykyisin?
Re: Mk1 golf 5D 1.5 -> 1.8 16v
Aika pitkälti ajoa vaan. Virtakaapelin vaihdoin kontilta startille isompaan niin nyt lähtee lämpimänäkin käyntiin. Jarrutehostimen alipaineletkun reititin uudestaan ja laitoin takaiskuventtiilin kun se puuttui. Eli eipä kummepia ole tehty mut eipä yksi semi vapaa talvi tallihommista tehnyt yhtään pahaa!
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa