2Y vaihdelaatikon kunnostus
Valvoja: ffp jäsenet
2Y vaihdelaatikon kunnostus
Tekisi mieli tuosta projektigolffista huoltaa/huollattaa vaihdelaatikko. Auto mk2 golf 16v gti ja laatikon tunnus 02Y.
Brokenvw sivua selailtuani alkaa hirvittämään, pystyykö tällainen autotallihäslääjä moiseen lootan peruskunnostustyöhön?
Mikä on mahdollisuus onnistua hommassa ilman erikoisyökaluja? Varaosien hankintapaikka? Ebayssa näyttää olevan valmiita rebuild settejä, onko niistä kokemuksia vai saako suomesta haalittua eeullisemmin?
Vaihtoehtoisesti kysyn..
Oletteko teettäneet vastaavaa peruskunnostusta alan liikkeessä? Kustannukset? Ja missä? Kun mikkeliläisiä korjaamoja ei moinen kiinnosta.
Kaikissa skenaarioissa lähtökohtana, ettei tarvitse uusia kuin "kulutusosia" eli stefat, laakerit ja tiivisteet. Kaikki muu on taas sitä kallista extraa :)
Mut, jos olette noita laatikoita ropaillut niin kertokaa ihmeellä kokemuksianne ja vinkkejä joita kannattaa ottaa huomioon.
Kiitos.
Brokenvw sivua selailtuani alkaa hirvittämään, pystyykö tällainen autotallihäslääjä moiseen lootan peruskunnostustyöhön?
Mikä on mahdollisuus onnistua hommassa ilman erikoisyökaluja? Varaosien hankintapaikka? Ebayssa näyttää olevan valmiita rebuild settejä, onko niistä kokemuksia vai saako suomesta haalittua eeullisemmin?
Vaihtoehtoisesti kysyn..
Oletteko teettäneet vastaavaa peruskunnostusta alan liikkeessä? Kustannukset? Ja missä? Kun mikkeliläisiä korjaamoja ei moinen kiinnosta.
Kaikissa skenaarioissa lähtökohtana, ettei tarvitse uusia kuin "kulutusosia" eli stefat, laakerit ja tiivisteet. Kaikki muu on taas sitä kallista extraa :)
Mut, jos olette noita laatikoita ropaillut niin kertokaa ihmeellä kokemuksianne ja vinkkejä joita kannattaa ottaa huomioon.
Kiitos.
Viimeksi muokannut hippi, 1.4.2015 7:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.brokevw.com sivustohan se on mistä löytyy oikein kuvien kanssa ohjeet. Kiinnostaisi itseäkin laatikkoremppa, mutta aika paneutumista vaatisi.
Kuvien perusteella äkkisiltään vilkaistuna tarvitsis normaalikamojen lisäksi
Korjaamopuristin + holkki ja tappi poikineen
Heittokello
Ulosvetäjiä
Erilaisia lukkorengaspihtejä
Momenttiavain
Voithan katsoa nuo itsekin tuolta sivuilta... ja sitten kertoa täällä.
Kuvien perusteella äkkisiltään vilkaistuna tarvitsis normaalikamojen lisäksi
Korjaamopuristin + holkki ja tappi poikineen
Heittokello
Ulosvetäjiä
Erilaisia lukkorengaspihtejä
Momenttiavain
Voithan katsoa nuo itsekin tuolta sivuilta... ja sitten kertoa täällä.
Kuten viestissä kirjoitin niin juuri tuota brokenvw sivua luettuani minua alkoi epäilyttää :)
Jasitä sivua on luettu paljon.. tai no v***t tällainen savolainen osaa ku kattoa kuvat :)
Rolle: oletko mistä hommannut noi laakerit stefat jne. Hilkkeet? Lähinnä se, että onko ihan stanumittoja joita löytyy kaikista laakerifirmoista?
Jasitä sivua on luettu paljon.. tai no v***t tällainen savolainen osaa ku kattoa kuvat :)
Rolle: oletko mistä hommannut noi laakerit stefat jne. Hilkkeet? Lähinnä se, että onko ihan stanumittoja joita löytyy kaikista laakerifirmoista?
Mahtaako pelkkä laakerien ja stefojen vaihto riittää? Ei ois kiva ison homman jälkeen kun rattaat lonksaa ja inisee eikä vaihteet mene päälle, kun vivustossa on klappia.
Hippi, muistan aikoinaan kun kuplaan ei saanut kun lontoonkielisen haynesin korjausoppaan. Tulipa ihmeteltyä että mikä se "constant velocity joint" on.Kummasti alkoi remppakieli aukeemaan. Sanakirjasta avainsanat kirjan marginaaliin suomeksi. Nykyäänhän on helppoa, kun on nettisanakirjat, youtuben korjausvideot, ffp-foorumi...
Hippi, muistan aikoinaan kun kuplaan ei saanut kun lontoonkielisen haynesin korjausoppaan. Tulipa ihmeteltyä että mikä se "constant velocity joint" on.Kummasti alkoi remppakieli aukeemaan. Sanakirjasta avainsanat kirjan marginaaliin suomeksi. Nykyäänhän on helppoa, kun on nettisanakirjat, youtuben korjausvideot, ffp-foorumi...
Ennen kuin alkaa yksitellen etsimään stefoja ja laakereita, niin kannattaa tutustua tämän puljun tarjontaan. Tosin tuo 02y on muistaakseni isommalla akselilla, mutta eiköhän tuolta löydy kilkkeet siihenkin ainakin kysymällä.
http://stores.ebay.co.uk/autogearshop
http://stores.ebay.co.uk/autogearshop
En vaihteistoremonttia suosittele tekemään, jos ei entuudesta ole tuttua noitten kartiorullalaakereiden kanssa pelaaminen ja jos ei löydy tehtaan shimmausarvoja. Esimerkkinä 02a säätöarvoja; kytkinakseli 0,015mm välys, väliakseli 0,2mm ahdistus ja perä 0,4mm ahdistus. Tämän jälkeen väliakselin ja perän liikkeellelähtömomentti mitataan erikseen ja tarvittaessa muutetaan shimmausta, momentit luokkaa Ncm. Ja noiden laakerien irrottamiseen tarvii liudan erikoisulosvetimiä, kun muutamaa laakerikoolia joutuu nyhtämään useampaan otteeseen irti että shimmejä pääsee vaihtamaan.
Eräs oma pieleen shimmattu 02a uusilla laakereilla pamahti 50tkm jälkeen melko tuhoisin seurauksin, pinjonin toinen laakeri sylki rullansa pihalle, osa suoraan kuoren läpi ja osa pinjonin ja lautaspyörän väliin josta muutamat hampaan irti ja jo oli perän puolellakin ruuhkaa murusilla tulla kurkkimaan päivänvaloa.
Eräs oma pieleen shimmattu 02a uusilla laakereilla pamahti 50tkm jälkeen melko tuhoisin seurauksin, pinjonin toinen laakeri sylki rullansa pihalle, osa suoraan kuoren läpi ja osa pinjonin ja lautaspyörän väliin josta muutamat hampaan irti ja jo oli perän puolellakin ruuhkaa murusilla tulla kurkkimaan päivänvaloa.
Kaikilta vielä kysyisin, että kuinka kattavat nuo http://www.brokevw.com sivuston ohjeet on laatikkorempan onnistumiseksi?
kerrotaan kun selviää..
menee kesäkuulle kun tällä expertillä aikaa minun sätöstyksille :)
noh, minulla aikataulullisesti tarve laatikolle vasta aikaisintaan syksyllä..
hommasin jo laatikkoon uudet tiivisteet ja laakerit ebaysta.
Samalla tilasin lootaan niittien tilalle lujat pultit. Pakko olla lujia kun makso nii perkeleesti :) mutta ajattelin laittaa "varmuuden vuoksi" kun aski kerta levällään. Viddumainen aukaista jonkunajan kuluttua jos esim ko. niitti tulee kurkistamaan ulos..
menee kesäkuulle kun tällä expertillä aikaa minun sätöstyksille :)
noh, minulla aikataulullisesti tarve laatikolle vasta aikaisintaan syksyllä..
hommasin jo laatikkoon uudet tiivisteet ja laakerit ebaysta.
Samalla tilasin lootaan niittien tilalle lujat pultit. Pakko olla lujia kun makso nii perkeleesti :) mutta ajattelin laittaa "varmuuden vuoksi" kun aski kerta levällään. Viddumainen aukaista jonkunajan kuluttua jos esim ko. niitti tulee kurkistamaan ulos..
kerrotaan kun selviää..
menee kesäkuulle kun tällä expertillä aikaa minun sätöstyksille :)
noh, minulla aikataulullisesti tarve laatikolle vasta aikaisintaan syksyllä..
hommasin jo laatikkoon uudet tiivisteet ja laakerit ebaysta.
Samalla tilasin lootaan niittien tilalle lujat pultit. Pakko olla lujia kun makso nii perkeleesti :) mutta ajattelin laittaa "varmuuden vuoksi" kun aski kerta levällään. Viddumainen aukaista jonkunajan kuluttua jos esim ko. niitti tulee kurkistamaan ulos..
menee kesäkuulle kun tällä expertillä aikaa minun sätöstyksille :)
noh, minulla aikataulullisesti tarve laatikolle vasta aikaisintaan syksyllä..
hommasin jo laatikkoon uudet tiivisteet ja laakerit ebaysta.
Samalla tilasin lootaan niittien tilalle lujat pultit. Pakko olla lujia kun makso nii perkeleesti :) mutta ajattelin laittaa "varmuuden vuoksi" kun aski kerta levällään. Viddumainen aukaista jonkunajan kuluttua jos esim ko. niitti tulee kurkistamaan ulos..
Laatikko on nyt osina ja purkajan mukaan siellä kaikki ok.
Laakerit nyt kuitenkin vaihdetaan, joku messinkihela siellä oli rikkija sellaisen volkkarilta tilasin. Heh.. en tosin tiedä itse mikä se oli :)
Kuoret vein puhallukseen. Googletellut erilaisia pinnoitusvaihtoehtoja puhtaalle alumiinille, mutta sitä yhtä ja oikeaa tapaa en ole löytänyt.
Puhaltaja oli sitä mieltä, että 2k lakka vaan puhalletun pinnan päälle. Tässä arveluttaa kaksi asiaa. Kellertyykö ja kestääkö suoraan alumiinin päälle ruiskittuna.
Laittakaa nyt kokemusperäisiä ehdotuksia. Tavoitteena suht originaali lopputulos, mutta hapettumavapaa :) Olisi hienoa jos hipistelty loota pysyisi myös jatkossa siistinä.
Laakerit nyt kuitenkin vaihdetaan, joku messinkihela siellä oli rikkija sellaisen volkkarilta tilasin. Heh.. en tosin tiedä itse mikä se oli :)
Kuoret vein puhallukseen. Googletellut erilaisia pinnoitusvaihtoehtoja puhtaalle alumiinille, mutta sitä yhtä ja oikeaa tapaa en ole löytänyt.
Puhaltaja oli sitä mieltä, että 2k lakka vaan puhalletun pinnan päälle. Tässä arveluttaa kaksi asiaa. Kellertyykö ja kestääkö suoraan alumiinin päälle ruiskittuna.
Laittakaa nyt kokemusperäisiä ehdotuksia. Tavoitteena suht originaali lopputulos, mutta hapettumavapaa :) Olisi hienoa jos hipistelty loota pysyisi myös jatkossa siistinä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa