Pyöräily - Yleistä löpinää
Valvoja: ffp jäsenet
Pyöräily - Yleistä löpinää
Ei löytynyt tälle harrastukselle haulla omaa aihetta joten aloitetaanpa. Itse olen ollut aina perus polkupyöräilijä, sillä 10v vanhalla maastopyörällä tai suulista revityllä mummiksella.
No, nyt päätin aloittaa pyöräilyharrastuksen enemmän tosissani ja alkaa trickkaileen/stunttailemaan/katuterrorisoimaan, vai miksi sitä pelleilyä nyt sanotaankaan. Kokemusta löytyy hommasta moottoroidulla kaksipyöräisellä, meni wheeliet, endo, ympyrät, 12'c clockit sun muut härdellit. Nyt on kulunut neljä vuotta vatsaa kasvatellessa. Taidotkin ruostuneet siinä samalla ja kuntoilu on lähinnä ollut saliurheilua joka ei sinänsä kestävyyskuntoa paranna.
Menin sitten ja ostin Focus Black Forest 5.0, ostin myös lyhyemmän stemmin sopivalla astekulmalla ja uuden kevyemmän (tosi tärkeetä 50gr) ohjaustangon 20mm nousulla.
Kypärä on vielä ostamatta ja olisi tyhmää jättää se tilanne niin, jotenka tänään täytyy mennä ostamaan kaupasta kunnollinen kuori suojaamaan aivokeskusta.
Onko täällä pyöräilijöitä? Jos saman tyylisuuntauksen harrastelijoita löytyy niin voisi mennä yhdessä jonnekin cooliin paikkaan fillarit mukana.
No, nyt päätin aloittaa pyöräilyharrastuksen enemmän tosissani ja alkaa trickkaileen/stunttailemaan/katuterrorisoimaan, vai miksi sitä pelleilyä nyt sanotaankaan. Kokemusta löytyy hommasta moottoroidulla kaksipyöräisellä, meni wheeliet, endo, ympyrät, 12'c clockit sun muut härdellit. Nyt on kulunut neljä vuotta vatsaa kasvatellessa. Taidotkin ruostuneet siinä samalla ja kuntoilu on lähinnä ollut saliurheilua joka ei sinänsä kestävyyskuntoa paranna.
Menin sitten ja ostin Focus Black Forest 5.0, ostin myös lyhyemmän stemmin sopivalla astekulmalla ja uuden kevyemmän (tosi tärkeetä 50gr) ohjaustangon 20mm nousulla.
Kypärä on vielä ostamatta ja olisi tyhmää jättää se tilanne niin, jotenka tänään täytyy mennä ostamaan kaupasta kunnollinen kuori suojaamaan aivokeskusta.
Onko täällä pyöräilijöitä? Jos saman tyylisuuntauksen harrastelijoita löytyy niin voisi mennä yhdessä jonnekin cooliin paikkaan fillarit mukana.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Pakko kertoa tänne kun yks naamatuttu leuhotti jarrupalojaan.
Ite oon ajatellu että ei niillä paloilla oo paljoa väliä putkikamelien nopeuksissa, mutta tää heeba oikeesti on ihan suu vaahdossa kun se nyt sai jotkut hyvät palat maastopyöräänsä.
Käski oikeen testaamaan talon pihassa ja kyllä niissä on oikeasti eroja! Pieni hipaisu ja heti ottaa, kun toisella akselilla pitää kahvaa oikeen puristaa. Takana siis jotkut halpikset.
En tiedä mitkä oli ne hi-tek -palat, mutta voi kysyä jos joku haluaa. Jotain 14 € sano maksaneensa.
Ite oon ajatellu että ei niillä paloilla oo paljoa väliä putkikamelien nopeuksissa, mutta tää heeba oikeesti on ihan suu vaahdossa kun se nyt sai jotkut hyvät palat maastopyöräänsä.
Käski oikeen testaamaan talon pihassa ja kyllä niissä on oikeasti eroja! Pieni hipaisu ja heti ottaa, kun toisella akselilla pitää kahvaa oikeen puristaa. Takana siis jotkut halpikset.
En tiedä mitkä oli ne hi-tek -palat, mutta voi kysyä jos joku haluaa. Jotain 14 € sano maksaneensa.
DH käytössä jarrupaloilla alkaa olla melkoinen merkitys. Samoin Freeride tyyppisessä sekoilussa. Kuten huomasit on niissä eroja. Dh käytössä alkaa levy käydä kuumempana kuin monella autossa ikänä. Ittellä tollasessa freeride tyyppisessä ajossa lapissa jopa nesteet lämmenneet ihan todella tuntuvasti. Pro kuskit ei tetty jarruihin paljon koske, tuo erottaa mut juuri niistä ;)
Ihan vakiojarrukamoilla on tuota alamäkeä ajettu useampia vuosia. Periaatteessa kaikki kunnossa olevat hydrauliset levyt kyllä pysäyttää varmana.
Jos levyt kuumiaa niin, että nesteet kiehuu niin jossakin vikaa. Laahaako palat? Tai sitten pitää opetella vetään jarrut auki.
Tosin Åren viikko kyllä söi palat aika finaaliin vaikka vauhtia koitettiin pitää. Mutta ei ole tarvetta millekään erikoispaloille ollut. Jarrujen tuntuma ja säädettävyys omille sormille on tärkeämpää, etenkin kun alla liukas alusta, muta, juuria tai kiviä
Hyviä palstoja fillareille on esim. Yksvaihde.net tai custom psycles jos rakentelusta tykkää, mikä näyttää olevan nouseva trendi Suomessakin.
Jos levyt kuumiaa niin, että nesteet kiehuu niin jossakin vikaa. Laahaako palat? Tai sitten pitää opetella vetään jarrut auki.
Tosin Åren viikko kyllä söi palat aika finaaliin vaikka vauhtia koitettiin pitää. Mutta ei ole tarvetta millekään erikoispaloille ollut. Jarrujen tuntuma ja säädettävyys omille sormille on tärkeämpää, etenkin kun alla liukas alusta, muta, juuria tai kiviä
Hyviä palstoja fillareille on esim. Yksvaihde.net tai custom psycles jos rakentelusta tykkää, mikä näyttää olevan nouseva trendi Suomessakin.
Jos nyt ihan asiallisesti kirjotan, niin kai tän mun puuhan voi harrastamiseks laskea. Tässä parin vuoden tapahtumat..
Ekaks ostin kombi maxin tilalle tän: http://paasio.com/fillarit/felt_q520.jpg Felt Q520
Sit halusin asfaltilla kovaa ni ostin tän feltin kaveriksi http://paasio.com/fillarit/kona_paddywagon.jpg Kona PaddyWagon
Sit ostin leikkikaluks tän: http://paasio.com/fillarit/spessu_p2.jpg Specialized p.2
Sit halusin nestejarrut ni myin q520 ostin tän: http://paasio.com/fillarit/felt_q620.jpg Felt Q620
Sit myin p.2 ja ostin tän http://paasio.com/fillarit/spessu_p1.jpg Speciallzed p.1
Sit myin kaikki muut fillarit pois, kyllästyin markettipyöriin ja kasasin alusta alkaen omanlaisen http://paasio.com/fillarit/fatty.jpg On-One Fatty
Tuolla läskillä nyt tulee sitte ajettua kaikki ajot. Seuraavaks siittä tarvis porata vanteista 200g alumiinia pois per kiekko, vaihtaa keveemmät sisäkumit. (300g pois per kumi) .. Ja vähän hiilikuitupalikkaa valumiinin tilalle että kevenis vielä..
Ekaks ostin kombi maxin tilalle tän: http://paasio.com/fillarit/felt_q520.jpg Felt Q520
Sit halusin asfaltilla kovaa ni ostin tän feltin kaveriksi http://paasio.com/fillarit/kona_paddywagon.jpg Kona PaddyWagon
Sit ostin leikkikaluks tän: http://paasio.com/fillarit/spessu_p2.jpg Specialized p.2
Sit halusin nestejarrut ni myin q520 ostin tän: http://paasio.com/fillarit/felt_q620.jpg Felt Q620
Sit myin p.2 ja ostin tän http://paasio.com/fillarit/spessu_p1.jpg Speciallzed p.1
Sit myin kaikki muut fillarit pois, kyllästyin markettipyöriin ja kasasin alusta alkaen omanlaisen http://paasio.com/fillarit/fatty.jpg On-One Fatty
Tuolla läskillä nyt tulee sitte ajettua kaikki ajot. Seuraavaks siittä tarvis porata vanteista 200g alumiinia pois per kiekko, vaihtaa keveemmät sisäkumit. (300g pois per kumi) .. Ja vähän hiilikuitupalikkaa valumiinin tilalle että kevenis vielä..
Viimeksi muokannut slate, 24.8.2013 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itsekin luulin keväällä aloittavani pyöräilyharrastuksen. Työpaikalla osallistuttiin kilometrikisaan (www.kilometrikisa.fi) ja sen innoittamana päätin ostaa uuden (käytetyn) fillarin hyvin 20 vuotta palvelleen Tunturi Marcellon tilalle. Ostin siis käytetyn Focus Mares cyclocrossarin. Klossikengät ja oikein kypäräkin ekaa kertaa elämässä.
Vaan kovin on vähiin ajelut jäänyt, työmatkaa ja kesäloman jälkeen ei oikein sitäkään. Taitaa 250km olla koko kesältä kasassa...
Vaan kovin on vähiin ajelut jäänyt, työmatkaa ja kesäloman jälkeen ei oikein sitäkään. Taitaa 250km olla koko kesältä kasassa...
Noniiiiiiin onhan täältä pyöräilijöitä löytynyt :) Aloiteltiin tänään veljenpojan (16v) kanssa rakentelemaan n. 20v vanhaa Nishiki Country Sportia. Tarkoitus käyttää orkkis jarruja ja vaihteita (Shimano Deore LX), runko jää myös kuluneeksi Retro rungoksi. Vanteiksi tulee kunnon maantiekiekot, sarviksi perus käyräsarvet 25,4mm niitä saa jo hiukan ettiä, jostain vanhasta Japsifillarista.
Voi olla kirjoirusvirheitä alla 0,5l Jägeriä flunssaa parantamassa :D
Pitäis kunnostella myös yks vanha jopo. Kui mä näihi fillareihin oon näin hurahtanu, Passatti vallan unohtunu (tekee mieli A4 8K) :/
Voi olla kirjoirusvirheitä alla 0,5l Jägeriä flunssaa parantamassa :D
Pitäis kunnostella myös yks vanha jopo. Kui mä näihi fillareihin oon näin hurahtanu, Passatti vallan unohtunu (tekee mieli A4 8K) :/
tulihan tuota nuorempana harrastettua ihan kilpaa xc:tä. kymmenen vuoden tauon jälkeen vanha fillari alkais taas oleen iskussa ja yks 30km testilenkkiki tullu käytyä pyörähtämässä. vieläkö sais pääharrastukselta, työltä ja perheeltä nipistettyä sen verta aikaa että pääsis käymään kunnolla lenkkejä.
tosin näyttihän tuo viime kerrallaki että jotain on jääny selkärankaan poluilla ajosta. joskin pää vielä vähän pistää vastaan.
kalustona siis vuodelta -02 kona caldera päivitettynä uudella keulalla, navoilla, takapakalla ja ketjuilla. ja muutenki perus huolloilla mentynä. pitäis vielä tilailla uudet vaihtajat niin sais loputki väljyydet pois
tosin näyttihän tuo viime kerrallaki että jotain on jääny selkärankaan poluilla ajosta. joskin pää vielä vähän pistää vastaan.
kalustona siis vuodelta -02 kona caldera päivitettynä uudella keulalla, navoilla, takapakalla ja ketjuilla. ja muutenki perus huolloilla mentynä. pitäis vielä tilailla uudet vaihtajat niin sais loputki väljyydet pois
^itellä sama tilanne, kalustona maastoon cannarin F900 muistaakseni -99 ja pari vuotta vanhempi olmon runkoon kasailtu maantie fillari. Viimeset kunnon xc kisat muistaakseni tuli ajettua -00 vuonna. Nyt on (taas) ketjut ja rattaat uusittu, sekä ohjaustangon olen tämän kuvan jälkeen vaihtanut pikkasen "rennompaan" malliin. Keväällä ajelin 13km/suunta työmatkat tuolla maantiefillarilla mutta kesän lomat sun muut menot tuli sotkemaan senkin homman. Muuten epäsäännöllisesti olen käyny nyt maasto lenkkejä ajelemassa, aikaa täytys löytää lisää...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
En tiedä onko rasvoissa muuta eroa muutakuin, että osa tahmaa enemmän ja näin kaikki törky tarttuu ketjuun josta seuraa vaihdepakkojen ennenaikainen kuluminen. Hulluimmat käyttävät jonkin sortin vahoja joita pitää laittaa vissiin joka lenkille, itsellä käytössä pöyräliikkeestä pyörän kanssa samaan aikaan ostettu rasva.. Tosin pyörä pöllittiin viikon alussa joten ei tarvi rasvailla.. PRKL
Ketjujen, rattaiden ja vaihtajien pesu Bilthamberin Surfex HD:lla tai Würthin Pinelinella tai muulla vahvalla vesiliukosella liukkarilla. Antaa sen jälkeen kuivua ja ketjuvahaa päälle, se on sellasta vahamaista/kiinteämpää rasvaa. Kevyet suihkasut sitä ja vaihtajien liikkuvien osien rasvaus samalla aineella. Ei saa käyttää paljoa, muuten alkaa keräämään paskaa. Rattaatkin pysyy paremmassa kunnossa ja ketjut jos niitä välillä oikeaoppisesti huoltaa eikä aina vaan lisää rasvaa kaiken lian ja paskan päälle.
slate: WD40 on ohkaista ja "kuivaa" sekä liuottaa vanhoja rasvoja kuivaten ketjua. Saa ihan OK:sti saa vanhat ruttuset ketjut pyörii mutta parempi pestä ja laittaa kunnon aineet.
slate: WD40 on ohkaista ja "kuivaa" sekä liuottaa vanhoja rasvoja kuivaten ketjua. Saa ihan OK:sti saa vanhat ruttuset ketjut pyörii mutta parempi pestä ja laittaa kunnon aineet.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Hyvä kuulla. Aiempi kokemus on n. 750 cc moottoripyörästä ja se oli oikeasti ihan siirappia mitä sen ketjuun laitettiin.
Oon jo pessy vanhat mämmit pois tolla pinelinellä ja painepesurilla.
Jos jotain ihan konkreettisia esimerkkejä saisi hyvistä ketjurasvoista? Eikä mitään über-hintaisia hifistelyjä, vaan tälläiselle satunnaiselle pyöräilijälle...
Oon jo pessy vanhat mämmit pois tolla pinelinellä ja painepesurilla.
Jos jotain ihan konkreettisia esimerkkejä saisi hyvistä ketjurasvoista? Eikä mitään über-hintaisia hifistelyjä, vaan tälläiselle satunnaiselle pyöräilijälle...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa