Mikä ihmeen sopeutusajo softauksen jälkeen?
Valvoja: ffp jäsenet
Mikä ihmeen sopeutusajo softauksen jälkeen?
Tervehdys!
Käytin autoni softauksessa. Noudettuani sen sanottiin minulle että auto vaatii n. 500-1000km sopeuttamisajoa uudelleen ohjelmoinnin jälkeen. Jonka jälkeen alkaa toimia ns. "kunnolla". En oo kyllä moista ennen kuullu.. vaikka autoja on ohjelmoitu ennenkin.
Tietääkö joku mihin perustuu?
Auto, Seat Leon FR TDI -08.
Käytin autoni softauksessa. Noudettuani sen sanottiin minulle että auto vaatii n. 500-1000km sopeuttamisajoa uudelleen ohjelmoinnin jälkeen. Jonka jälkeen alkaa toimia ns. "kunnolla". En oo kyllä moista ennen kuullu.. vaikka autoja on ohjelmoitu ennenkin.
Tietääkö joku mihin perustuu?
Auto, Seat Leon FR TDI -08.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Pumppari kone, kyseessä optimoiautosi softa. En tiiä poikkeeako miten sen puljun ohjelmat muista. Stage 2 ohjelmalla lupaavat 214/435 mutta tiedä sitten.
Meinaan käyttää auton rullilla, autosta mitattiin vakiona penkissä vajaa tehot 160/354. Penkeissä nyt tosin aina heittoja löytyy suuntaan ja toiseen. Aikasemmin oli toisen puljun softa kiinni jossa luvattiin 200/420. Antoi tulokset 178/408. No, en tietenkään ollu tyytyväinen joten palautettiin vakio-ohjelma takas. Nyt vien samaan penkkiin ens viikolla ni saa vähän vertailu tuloksia..
Meinaan käyttää auton rullilla, autosta mitattiin vakiona penkissä vajaa tehot 160/354. Penkeissä nyt tosin aina heittoja löytyy suuntaan ja toiseen. Aikasemmin oli toisen puljun softa kiinni jossa luvattiin 200/420. Antoi tulokset 178/408. No, en tietenkään ollu tyytyväinen joten palautettiin vakio-ohjelma takas. Nyt vien samaan penkkiin ens viikolla ni saa vähän vertailu tuloksia..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ostin syksyllä passat 125kw dsg-lootalla ja cr-koneella. Kävin hiljakkoin softaamassa tämän optimoiautosi-pajalla stage2 versioon. Persdyno ei ainakaan tunnu yhtään vakiota ihmeellisemmältä eikä muutama vakiona kelloa vastaan vedetty veto ole muuttunut. Ehkä osakaasulla tuntuu jotain eroa, mutta ei ainakaan luvattuja numeroita ole mielestäni paikallaan.
Unohtuikohan kaverilta painaa enter lopuksi läppäristä vai pitääkö vielä rullailla parisataa kilsaa lisää? Oisko muilla jotain kokemuksia?
Unohtuikohan kaverilta painaa enter lopuksi läppäristä vai pitääkö vielä rullailla parisataa kilsaa lisää? Oisko muilla jotain kokemuksia?
Ainakin itse olisin jättänyt tuolta ostamatta, kun nopeasti en nettisivuilta löytänyt mitään mainintaa mikä softa tuolta autoon laitetaan niin ei oikein vakuuta itseäni tuollaiset kauppiaat.
Noissa omissa mihin on softaa laitettu niin tehot on kyllä ollut heti käytössä ja sen on kyllä huomannut joka kerta.
Noissa omissa mihin on softaa laitettu niin tehot on kyllä ollut heti käytössä ja sen on kyllä huomannut joka kerta.
valmissofta = syöttökartta joka on tullut jostain saksalaisesta ohjelmointipuljusta. Käytännössä siis "softaaja" ei tee mitään muuta kuin kliksuttelee oikean tiedoston aktiiviseksi ja painaa enteriä. Ne "oikeat" softat on sitten ohjelmoijan itse värkkäämiä ja parametrit saa säädettyä juuri sellaisiksi jota asiakas haluaa/toivoo.
Kannattaa muistaa että, noita ns. valmiita ohjelmia on myös monenlaisia. On juurikin näitä joiden varsinaista alkuperää ei tiedä edes se joka ohjelmoinnin suorittaa, vaan ohjelma saapuu softaajan sähköpostiin jostain ja ohjelman muokkaajasta ei ole kenelläkään tietoa.
On myös olemassa valmiita ohjelmia joiden tuotekehitykseen on käytetty joskus jopa satoja tunteja säätötyötä dynamometrillä. Nämä ohjelmat tietenkin tunnistaa siitä, että niitä markkinoidaan jollain ihan oikealla tuotemerkillä :)
On myös olemassa valmiita ohjelmia joiden tuotekehitykseen on käytetty joskus jopa satoja tunteja säätötyötä dynamometrillä. Nämä ohjelmat tietenkin tunnistaa siitä, että niitä markkinoidaan jollain ihan oikealla tuotemerkillä :)
Omaan autoon tehtiin softamuutos tässä puljussa viime kesänä.
Sain seurata koko operaation tietokoneen näytöltä, vakiosofta lähetettiin sähköisesti norjaan ja äijä kyseli samalla mun ajotyylistä ja minkälaisia matkoja autolla ajetaan, puolen tunnin sisään käsittääkseni se uusi softa oli ladattu takaisin tähän asennuspajan koneelle ja siitä autoon.
Sen jälkeen käytiin vielä heittämässä ~20Km testilenkki läppäri kiinni autossa, sisälsi rajuja kiihdytyksiä, motariajoa ja hiljaista taajama ryömittelyä, lopuksi vielä kysyi että olenko tyytyväinen, vai laitetaanko vakiosofta takaisin.
http://optimoiautosi.fi/database/2754/v ... 5hp-250nm/
Olen ollut tyytyväinen.
Sain seurata koko operaation tietokoneen näytöltä, vakiosofta lähetettiin sähköisesti norjaan ja äijä kyseli samalla mun ajotyylistä ja minkälaisia matkoja autolla ajetaan, puolen tunnin sisään käsittääkseni se uusi softa oli ladattu takaisin tähän asennuspajan koneelle ja siitä autoon.
Sen jälkeen käytiin vielä heittämässä ~20Km testilenkki läppäri kiinni autossa, sisälsi rajuja kiihdytyksiä, motariajoa ja hiljaista taajama ryömittelyä, lopuksi vielä kysyi että olenko tyytyväinen, vai laitetaanko vakiosofta takaisin.
http://optimoiautosi.fi/database/2754/v ... 5hp-250nm/
Olen ollut tyytyväinen.
Jokaisen perus kaverin kannattaisi lukea vaikkapa parhaan paskalukemisen juttu lastuista (GTI-lehti), niin tietäisi missä mennään lastujen suhteen.
Miettikää nyt järjellä, jos softassa on vaikka 10.000 parametriä koodia mitä muuttaa, niin arvatkaapa minkälainen 200 euron softa on, joka ajetaan vain sisään. Eurolla saa euron tuotteen ja noissa ei montaa parametriä ole muutettu. Ja jokainen osaa itse vaikka evry:n tehdä. Jos sitä verrataan vaikka asiakkaalle paikan päällä/penkissä/vedossa säädettävään softaan, niin se on kalliimpi mutta VARMANA toimivampi. Autot ja niiden komponentit ovat VARMANA 100-300tkm ajettuna erillaisia ja yksilöllisiä. Näin ollen euron softalla ei perse dynossa välttämättä huomaa mitään eroa ja rahat voi heittää motarilla tuuleen. Yleensäkkin softa on kompromissi jo tehtaalta, joka sopii useampaan autoon. Parhaissa tapauksessa "tehdaslastussa" on useampi ohjelma, mistä on vain valittu siihen autoon ja sille moottorityypille sopiva ohjelma.
Itse voin suositella LÄMPIMÄSTI yllä olevaa findieseliä. Auto penkitetään ennen ja jälkeen softauksen. Ei tartte miettiä persedynolla onko tehoa enemmän vai ei.
Ei nämä asiat mitään rakettitiedettä ole.
Miettikää nyt järjellä, jos softassa on vaikka 10.000 parametriä koodia mitä muuttaa, niin arvatkaapa minkälainen 200 euron softa on, joka ajetaan vain sisään. Eurolla saa euron tuotteen ja noissa ei montaa parametriä ole muutettu. Ja jokainen osaa itse vaikka evry:n tehdä. Jos sitä verrataan vaikka asiakkaalle paikan päällä/penkissä/vedossa säädettävään softaan, niin se on kalliimpi mutta VARMANA toimivampi. Autot ja niiden komponentit ovat VARMANA 100-300tkm ajettuna erillaisia ja yksilöllisiä. Näin ollen euron softalla ei perse dynossa välttämättä huomaa mitään eroa ja rahat voi heittää motarilla tuuleen. Yleensäkkin softa on kompromissi jo tehtaalta, joka sopii useampaan autoon. Parhaissa tapauksessa "tehdaslastussa" on useampi ohjelma, mistä on vain valittu siihen autoon ja sille moottorityypille sopiva ohjelma.
Itse voin suositella LÄMPIMÄSTI yllä olevaa findieseliä. Auto penkitetään ennen ja jälkeen softauksen. Ei tartte miettiä persedynolla onko tehoa enemmän vai ei.
Ei nämä asiat mitään rakettitiedettä ole.
Meidän auto on kans käynyt Findieselillä Artun huomassa. Vaikka paperilla ei saatu kuin vajaa 20hp / 70Nm lisää niin käytännössä tuntuu isommalta kun muutos tuli juuri tuonne maantieajo kierroksille. 1800-3300 tuli lisäystä vähintään 50Nm koko alueelle.
Nykyään ohittaessa on koko ajan vielä nouseva vääntökäyrä kun ennen huippuvääntö oli juuri siinä 100km/h nopeudessa.
Linkki dynolappuun
Nykyään ohittaessa on koko ajan vielä nouseva vääntökäyrä kun ennen huippuvääntö oli juuri siinä 100km/h nopeudessa.
Linkki dynolappuun
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Meidän 3C:stä ei vaan saa enempää irti kun on 2.0Tdi 8-v (BMP) jossa onnettoman pieni turbo. Arttu teki ohjelmaan 3krt muutoksia ja tuo oli paras mitä sai irti.
Nämä "perus"softat joita laitetaan niin lupaavat tuosta samasta moottorista 180hp/400Nm.
Arttu kyllä meinasi ettei ole millään mahdollista ilman turbon vaihtoa.
Nämä "perus"softat joita laitetaan niin lupaavat tuosta samasta moottorista 180hp/400Nm.
Arttu kyllä meinasi ettei ole millään mahdollista ilman turbon vaihtoa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa