Tiisseli G2
Valvoja: ffp jäsenet
Tiisseli G2
Foorumia pitkään lukeneena, alkaa varmaan olla aika laittaa oman projektin tarinaa esille. Alustuksena ja puolustuksena sanottakoon, että projektin edistymistä hieman hidastaa se, että itse asun Etelä-Suomessa ja auto on Pohjanmaalla (440 km). Älkää myöskään ihmetelkö uusien osien määrää, työpaikka on aika suotuisa uusille osille.
Kaikki alkoi vuosi sitten, kun katselin Jimiltä ohjelmaa, jossa ostettiin auto pikkuvikaisena, jonka jälkeen toinen jannuista alkoi fiksata autoa myyntikuntoon. Silloin oli pääosassa Golf II GTI ja silloin kuume iski.
Sen jälkeen seurailin tilannetta, sopivia GTI Golffeja ei sattunut kohdalle, joten dieselien ystävänä aloinkin katsella dieselillä käyvää kapinetta.
Tällä välin kävin työkaverilta pelastamassa parempaan käyttöön muutamia osasia. Kuvassa isompi on -94 vanhemman 2.5TD Ducaton pumppu, jossa on 11mm nestepää, ja kyllä, se on käyttämätön. Turboista isompi on samanlaisesta vehkeestä, malliltaan KKK K26, pitäisi olla täysin kunnostettu. Hankala arvata kummat vaihtoehdot lähti mukaan. Hommasin myös välijäähdyttimen mallia kiina.
Viimein sopiva aihio löytyi, rapsakat 590 tkm ajettu -92 suuripäästöinen turbodiesel. Ihmetys oli suuri, kun tuon verran ajetusta autosta ei löytynyt kuin suhteellisen pieniä ruostevaurioita. Huvittavaa oli, kun hansikaslokerosta löytyi A5 kokoinen ruutuvihko, jossa oli kaikki huollot ylhäällä. Kone oli alkuperäiskunnossa, mutta auto oli matkan varrella syönyt mm. kolme kytkinpakettia, yhden vaihdelaatikon ja ruiskutuspumpun.
Kyllä siinä on rauta laitettu jaloon muotoon :)
Työkaverilta löytyi myös I Golfista peräisin oleva vaparidiesel, konetyypiltään CR. Vaikka mäntien alapuoliset öljyruiskut puuttuvat, aloitin kunnostamaan konetta, koska projekti etenisi huomattavasti nopeammin, kun koneen saisi vaihtaa suoraan. Nilkka suorana ajamista ei siis pitempiä aikoja harrasteta. Saisikohan tuosta imusarjasta tehtyä paremman kuin mitä originaali TD:ssä on?
Sitten vain konetta purkamaan, kannessa jokainen venttiilin väli oli halki, mutta niinhän noissa kaikissa on... Kävi myös ilmi, ettei pumpun hihnapyörä sovi suoraan uuteen pumppuun, jouduin koneistuttamaan uuden kartion hihnapyörään.
GT-Motorilla sylinterit hoonattiin, kanteen vaihdettiin ohjurit ja imuventtiilit sekä ajettiin vielä kansi suoraksi. Kyseisen kannen venttiilien välykset on paloilla säädettävät, kun on noinkin vanhaa mallia. Kun kansi ja lohko saatiin takaisin, aloin kasaamaan moottoria uusilla männänrenkailla, laakereilla ja tiivisteillä, myös uusi AAZ sopiva öljypumppu löysi paikan. Samalla puhdistin pikaisesti kannen kanavat suurimmista valukikkareista. Samoihin aikoihin teetätin myös uudet vanhat TD:n suuttimet Helsingin Dieselissä ja laitoin uudet hehkut paikalleen.
Ei muutakuin kone nippuun ja Golfin kyytiin. Työkaverin tallilla oli hyvät tilat tehdä kone, syö vain miestä rotan lailla olla itse ilman tallia ja asua kerrostalossa, OK talojen hinnat kun nyt on mitä on pääkaupunkiseudulla. No, elämä on täynnä valintoja...
Sitten siirrytään tarinassa Pohjanmaalle, entisille kotinurkille. Matka sinällään sujui ihan hyvin, tavaraa oli jumalattomasti mukana ja matkakumppanina oli vieressä kunnostettu moottori. Saa vain nähdä montako vuosikymmentä auto siellä viettää, toivottavasti edes joskus valmistuisi...
Pääsiäisenä 2008 oli pitempi vapaa, silloin oli hyvä vääntää autoa.
Kone piti saada ensiksi pois, kaikenlaisia virityksiä löytyi sähköpuolelta, kaikki rikkinäisen lämpötila-anturin takia. No, tyylinsä kullakin.
Tämän jälkeen raksin konetilasta kaiken ylimääräisen pois, samalla otin pois muovilokarit ym. jotta alustan sai myös pestyä painepesurilla hyvin. Päätin ruiskuttaa puhtaaseen konehuoneeseen uuden maalin alle kiveniskumassan, Hagmansin aine jota käytin, meni ruiskutettaessa aika veikeän näköiseksi, väri kuitenkin muuttui mustaksi kuivuessaan. Sitten vain valkoinen raskaan kaluston mattavalkoinen pintaan.
Tämän jälkeen piti paikata pohjasta muutama reikä. Edelleenkin ihmettelen, miten pohja oli yllättävän ruosteeton, etenkin noilla kilometreillä. Kun taas ajattelen nyt uudestaan, olisi alustan totaalinen puhdistaminen kaikesta ryönästä ja kunnon epoksimaalilla maalaaminen ollut paljon "siistimmän" näköinen... Toki työmääräkin olisi ollut tähtitieteellinen. No, saa kelvata ja jos jotain alustamassa vaivaa, tulkoot rapsuttelemaan sitä pois. Kiveniskuille alttiissa paikoissa on kiveniskumassa alla ja normi alustamassa päällä.
Kone paikalleen. Konetilaan tuli uutta: vesipumppu, kaikki muovilaipat, termostaatti, anturit, vesiletkut, jakopää, jäähdytin, paisuntasäiliö ja akku. Noi nyt ainakin.
Pääsiäinen kun oli, niin pitihän sitä kokkokin polttaa!
Seuraavia rakennuskertoja en välttämättä muista aikajärjestyksessä, no ainakin tekemiset pitäisi tulla esille.
Välijäähdyttimen virkaa olisi kyllä ajanut pienempikin, nyt ongelmana meinaa olla pituus ja lähtöjen paikka, ei oikein saa kuskinpuoleista ahtoputkea tuotua alakautta, pitää muuttaa, jos ei ajovalo tykkää nyt hyvää, sopii kyllä tuohon, mutta liikuttavan liki tuli. Ahtoputkisto on kooltaan 2,5".
Ostin töistä sopivasti myös Pierburgin sähköisen polttoainepumpun, ei siitä ainakaan haittaa ole, vaikka ruiskutuspumpun omakin siirtopumppu on kyllä tehokas, mutta auttaapahan ainakin ilmavaivoissa. Ahtoputkiston joustavat letkut on tällä hetkellä melkoista pukin sarvea, siihen on tulossa huomattavasti notkeammat ja pitemmät letkunpätkät tilalle. Saatiin konekin käytettyä lämpöiseksi ja tuli aika kiristää 90 astetta kansipultteja. No, joku insinööri oli sitten mennyt laittamaan Sikaliimaa VK-tiivisteen kaveriksi, oli muuten venttilikoppa ihan jumalattoman lujassa kiinni!
Pakosarja on ensimmäinen, joka on tullut tehtyä, se varmaan tulee tehtyä uusiksi jossain vaiheessa. Putken koko vastaa kanavan kokoa. Laippa on sovitettu kanaviin.
Sitten downpipen tekoon, pakoputki tuli 3" tavarasta
Pakoputkeen tuli yksi niveltyyppinen liitos, joka joustaa. Vaimentimeksi tuli yksi lyhyt pönttö, toivottavasti vaimentaa riittävästi, turbo sinällään jo pilkkoo kyllä hyvin ääntä.
Sitten koko putkisto tehtynä, lakikin on muuttunut suotuisaksi ko. asennukselle. Putki piti saada aika tanakasti kiinni, ettei se hakkaa kynnyskoteloon, huonona puolena on kyllä aika kovat äänet koriin, mutta eihän tästä edustusautoa olla tekemässäkään.
Sitten akselistot.
Takapäässä aion pitää rumpujarrut, kylläkin täysin kunnostettuna ja etupäähän tuli 256mm jarrut. Rumpujarrut kunnossa ollessaan on toimintavarma ainakin täällä Suomen korkeuksilla ja jos alkaa tuntua, että perän jarruvoima on riittämätön, voi aina ostaa levyllisen kamat taakse.
Etupäässä 256mm jarrullisen olka-akseli on erilainen kuin alunperin tässä autossa oli, joten jouduin ostamaan olka-akselit, satulat ja kannakeraudat. Sopivat löytyi -94 2.0 Passatista. Aloitin niiden kunnostuksen puhdistamalla ylimääräiset paskat pois rälläkkään laitetulla teräsharjalla. Tämän jälkeen tein noin 4%:sta sitruunahappoliuosta, jossa ne killuivat pari yötä n. 18 asteen lämpötilassa. En ollut aiemmin käyttänyt sitruunahappoa ja sen teho kyllä yllätti. Aika persoa on tuollainen puhdas valurauta ruosteelle...
Sitten maali päälle. Satuloiden kunnostaminen olikin sitten ihan eri juttu. Männät oli juuttuneet pahemman kerran kiinni, ja kun ne viimein irtosi, oli jäljet männissä ja sylintereissä sen mukaiset. Tästä johtuen hommasin töistä uudet kunnostetut, sai ainakin satulatehdas valmiiksi ruosteettomat, maalatut ja puretut vanhat satulat.
Vetoakseleihin vaihdoin kaikki uudet nivelet ja puhdistin ja maalasin akselin, tuli aika perhanan siistit vaikka itse sanonkin! Voimansiirron osalta kytkin ja vaihteisto on varmaan ensimmäisenä antamassa periksi, kunhan saadaan tämä ruoska ajokuntoon.
Ja sitten etupään kamat paikalleen. Uutta tuli siis: vetonivelet, alatukivarret, helat, alapallonivelet, raidetangon päät, satulat, liukutapit, jarruletkut, iskarit ja iskarin yläpäät, jouset ja pyöränlaakerit. Iskarit ja jouset on GTI:n, varmaan joutuu jossain vaiheessa keksimään matalempaa vaihtoehtoa... Laatikon vetoakseleiden stefat vaihdoin kanssa, mutta edellinen vaihtaja oli hakannut oikean puolen vihreän peltisen stefan kiinnitysholkin mutkalle, se pitää vielä vaihtaa kun meinaa vuotaa. Kiinnostais vielä hommata tehostettu hammastanko tehostamattoman tilalle.
Aloitin taka-akselin kunnostuksen yllättäen akselin irrotuksella. Helat alkoikin olla aika heikolla hapella, onneks ne ei olleet yhtään ottaneet kiinni 590tkm aikana...Rälläkkään teräsharja, (on muuten hengenvaarallinen peli, jos kukaan ei ole vielä hoksannut) ylimääräiset paskat pois ja maali päälle, samalla myös rumpuihin maalit niskaan. Helat paikalleen ja akseli paikalleen, huomattavasti mukavampi laittaa jarrut, kun saa oikealle korkeudelle navat.
Sitten uusien jarruputkien vetoon, vanhat olikin paikoitellen aika haperot. Uusi jarrupaineensäädinkin paikalleen.
Rumpujarrujen laittamisesta muutama kuva. Uutta taka-akselille tuli: helat, pyöränlaakerit, kengät ja asennussarjat, pyöränsylinterit, rummut, käsijarruvaijerit, jarrupaineensäädin, iskarit ja jouset.
Vanteet ja renkaatkin on hommattu, RH mikäliekuppi + laadukkaat Nankangit 165/50 x 15. Työkaverin kaverilla olisi 8x14 tykkivanteet, mutta ei ole toistaiseksi suostunut myymään niitä, kuulemma sopisivat 256mm jarrujen kanssa pyörimään.
Tulevasta:
Näista vanteista on reunus melkein valmiiksi kiillotettu, on käynyt mielessä maalata noikin valkoiseksi, mutta voi olla että tulisi liikaa valkoista koko autoon. Tarkoituksena on siis paikata kylkilistojen reiät ja muut lommot, laittaa isot puskurit paikalleen ja maalata koko komeus raskaan kaluston mattavalkoisella. Toinen vaihtoehto olisi tietenkin lakkapintainen kiiltävä, mattavalkoinen olisi vaan hieman erilainen.
Ihan ilman ongelmiakaan ei kaikki ole tietenkään sujunut, pumpun ajoituksen kanssa meinasi tulla harmaita hiuksia, kiilaura pumpun akselissa ei ollut samalla kohtaa mitä alkuperäisessä pumpussa, mutta nyt ajoitus on löytynyt. Toisesta ongelmasta voi katsoa ainoastaan peiliin, jäi nimittäin tarkistamatta venttiilien välykset ja arvata saattaa, että kaikki imuventtiilit kantavat, seuraavalla kotimatkalla on siis pussillinen säätöpaloja mukana, että saa välykset oikeiksi. Vaikka kotipaikka ja auto on täysin keskellä metsää, oli joku käynyt kävelemässä konepellillä ja katolla, onneksi ei tullut kovin pahoja jälkiä.
Sisustaan pitäisi kanssa paneutua, uusi kojelauta pitäisi hommata, syystä että edellinen omistaja oli laittanut autoon elektronisen antennin tuulilasiin ja porannut keskelle kojelautaa reiän johdoille. Kuppipenkitkin olisi haaveissa tai sitten jotkut originellit Recarot. Turvakaaretkin häämöttää jossain hamassa tulevaisuudessa.
Nälkäkin on ehtinyt kasvaa vaikka auto ei ole vielä ajossa ollutkaan; -88 uudemmasta umpinokkaisesta 1.9TD Passatista saisi käytettyä hyväksi kaikkea kivaa, tehokkaampaa ja kestävämpää, harmi vaan, kun suoraruikkarikoneet on vielä vähän kalliita...
Tiisseli kiittää ja kuittaa.
Kaikki alkoi vuosi sitten, kun katselin Jimiltä ohjelmaa, jossa ostettiin auto pikkuvikaisena, jonka jälkeen toinen jannuista alkoi fiksata autoa myyntikuntoon. Silloin oli pääosassa Golf II GTI ja silloin kuume iski.
Sen jälkeen seurailin tilannetta, sopivia GTI Golffeja ei sattunut kohdalle, joten dieselien ystävänä aloinkin katsella dieselillä käyvää kapinetta.
Tällä välin kävin työkaverilta pelastamassa parempaan käyttöön muutamia osasia. Kuvassa isompi on -94 vanhemman 2.5TD Ducaton pumppu, jossa on 11mm nestepää, ja kyllä, se on käyttämätön. Turboista isompi on samanlaisesta vehkeestä, malliltaan KKK K26, pitäisi olla täysin kunnostettu. Hankala arvata kummat vaihtoehdot lähti mukaan. Hommasin myös välijäähdyttimen mallia kiina.
Viimein sopiva aihio löytyi, rapsakat 590 tkm ajettu -92 suuripäästöinen turbodiesel. Ihmetys oli suuri, kun tuon verran ajetusta autosta ei löytynyt kuin suhteellisen pieniä ruostevaurioita. Huvittavaa oli, kun hansikaslokerosta löytyi A5 kokoinen ruutuvihko, jossa oli kaikki huollot ylhäällä. Kone oli alkuperäiskunnossa, mutta auto oli matkan varrella syönyt mm. kolme kytkinpakettia, yhden vaihdelaatikon ja ruiskutuspumpun.
Kyllä siinä on rauta laitettu jaloon muotoon :)
Työkaverilta löytyi myös I Golfista peräisin oleva vaparidiesel, konetyypiltään CR. Vaikka mäntien alapuoliset öljyruiskut puuttuvat, aloitin kunnostamaan konetta, koska projekti etenisi huomattavasti nopeammin, kun koneen saisi vaihtaa suoraan. Nilkka suorana ajamista ei siis pitempiä aikoja harrasteta. Saisikohan tuosta imusarjasta tehtyä paremman kuin mitä originaali TD:ssä on?
Sitten vain konetta purkamaan, kannessa jokainen venttiilin väli oli halki, mutta niinhän noissa kaikissa on... Kävi myös ilmi, ettei pumpun hihnapyörä sovi suoraan uuteen pumppuun, jouduin koneistuttamaan uuden kartion hihnapyörään.
GT-Motorilla sylinterit hoonattiin, kanteen vaihdettiin ohjurit ja imuventtiilit sekä ajettiin vielä kansi suoraksi. Kyseisen kannen venttiilien välykset on paloilla säädettävät, kun on noinkin vanhaa mallia. Kun kansi ja lohko saatiin takaisin, aloin kasaamaan moottoria uusilla männänrenkailla, laakereilla ja tiivisteillä, myös uusi AAZ sopiva öljypumppu löysi paikan. Samalla puhdistin pikaisesti kannen kanavat suurimmista valukikkareista. Samoihin aikoihin teetätin myös uudet vanhat TD:n suuttimet Helsingin Dieselissä ja laitoin uudet hehkut paikalleen.
Ei muutakuin kone nippuun ja Golfin kyytiin. Työkaverin tallilla oli hyvät tilat tehdä kone, syö vain miestä rotan lailla olla itse ilman tallia ja asua kerrostalossa, OK talojen hinnat kun nyt on mitä on pääkaupunkiseudulla. No, elämä on täynnä valintoja...
Sitten siirrytään tarinassa Pohjanmaalle, entisille kotinurkille. Matka sinällään sujui ihan hyvin, tavaraa oli jumalattomasti mukana ja matkakumppanina oli vieressä kunnostettu moottori. Saa vain nähdä montako vuosikymmentä auto siellä viettää, toivottavasti edes joskus valmistuisi...
Pääsiäisenä 2008 oli pitempi vapaa, silloin oli hyvä vääntää autoa.
Kone piti saada ensiksi pois, kaikenlaisia virityksiä löytyi sähköpuolelta, kaikki rikkinäisen lämpötila-anturin takia. No, tyylinsä kullakin.
Tämän jälkeen raksin konetilasta kaiken ylimääräisen pois, samalla otin pois muovilokarit ym. jotta alustan sai myös pestyä painepesurilla hyvin. Päätin ruiskuttaa puhtaaseen konehuoneeseen uuden maalin alle kiveniskumassan, Hagmansin aine jota käytin, meni ruiskutettaessa aika veikeän näköiseksi, väri kuitenkin muuttui mustaksi kuivuessaan. Sitten vain valkoinen raskaan kaluston mattavalkoinen pintaan.
Tämän jälkeen piti paikata pohjasta muutama reikä. Edelleenkin ihmettelen, miten pohja oli yllättävän ruosteeton, etenkin noilla kilometreillä. Kun taas ajattelen nyt uudestaan, olisi alustan totaalinen puhdistaminen kaikesta ryönästä ja kunnon epoksimaalilla maalaaminen ollut paljon "siistimmän" näköinen... Toki työmääräkin olisi ollut tähtitieteellinen. No, saa kelvata ja jos jotain alustamassa vaivaa, tulkoot rapsuttelemaan sitä pois. Kiveniskuille alttiissa paikoissa on kiveniskumassa alla ja normi alustamassa päällä.
Kone paikalleen. Konetilaan tuli uutta: vesipumppu, kaikki muovilaipat, termostaatti, anturit, vesiletkut, jakopää, jäähdytin, paisuntasäiliö ja akku. Noi nyt ainakin.
Pääsiäinen kun oli, niin pitihän sitä kokkokin polttaa!
Seuraavia rakennuskertoja en välttämättä muista aikajärjestyksessä, no ainakin tekemiset pitäisi tulla esille.
Välijäähdyttimen virkaa olisi kyllä ajanut pienempikin, nyt ongelmana meinaa olla pituus ja lähtöjen paikka, ei oikein saa kuskinpuoleista ahtoputkea tuotua alakautta, pitää muuttaa, jos ei ajovalo tykkää nyt hyvää, sopii kyllä tuohon, mutta liikuttavan liki tuli. Ahtoputkisto on kooltaan 2,5".
Ostin töistä sopivasti myös Pierburgin sähköisen polttoainepumpun, ei siitä ainakaan haittaa ole, vaikka ruiskutuspumpun omakin siirtopumppu on kyllä tehokas, mutta auttaapahan ainakin ilmavaivoissa. Ahtoputkiston joustavat letkut on tällä hetkellä melkoista pukin sarvea, siihen on tulossa huomattavasti notkeammat ja pitemmät letkunpätkät tilalle. Saatiin konekin käytettyä lämpöiseksi ja tuli aika kiristää 90 astetta kansipultteja. No, joku insinööri oli sitten mennyt laittamaan Sikaliimaa VK-tiivisteen kaveriksi, oli muuten venttilikoppa ihan jumalattoman lujassa kiinni!
Pakosarja on ensimmäinen, joka on tullut tehtyä, se varmaan tulee tehtyä uusiksi jossain vaiheessa. Putken koko vastaa kanavan kokoa. Laippa on sovitettu kanaviin.
Sitten downpipen tekoon, pakoputki tuli 3" tavarasta
Pakoputkeen tuli yksi niveltyyppinen liitos, joka joustaa. Vaimentimeksi tuli yksi lyhyt pönttö, toivottavasti vaimentaa riittävästi, turbo sinällään jo pilkkoo kyllä hyvin ääntä.
Sitten koko putkisto tehtynä, lakikin on muuttunut suotuisaksi ko. asennukselle. Putki piti saada aika tanakasti kiinni, ettei se hakkaa kynnyskoteloon, huonona puolena on kyllä aika kovat äänet koriin, mutta eihän tästä edustusautoa olla tekemässäkään.
Sitten akselistot.
Takapäässä aion pitää rumpujarrut, kylläkin täysin kunnostettuna ja etupäähän tuli 256mm jarrut. Rumpujarrut kunnossa ollessaan on toimintavarma ainakin täällä Suomen korkeuksilla ja jos alkaa tuntua, että perän jarruvoima on riittämätön, voi aina ostaa levyllisen kamat taakse.
Etupäässä 256mm jarrullisen olka-akseli on erilainen kuin alunperin tässä autossa oli, joten jouduin ostamaan olka-akselit, satulat ja kannakeraudat. Sopivat löytyi -94 2.0 Passatista. Aloitin niiden kunnostuksen puhdistamalla ylimääräiset paskat pois rälläkkään laitetulla teräsharjalla. Tämän jälkeen tein noin 4%:sta sitruunahappoliuosta, jossa ne killuivat pari yötä n. 18 asteen lämpötilassa. En ollut aiemmin käyttänyt sitruunahappoa ja sen teho kyllä yllätti. Aika persoa on tuollainen puhdas valurauta ruosteelle...
Sitten maali päälle. Satuloiden kunnostaminen olikin sitten ihan eri juttu. Männät oli juuttuneet pahemman kerran kiinni, ja kun ne viimein irtosi, oli jäljet männissä ja sylintereissä sen mukaiset. Tästä johtuen hommasin töistä uudet kunnostetut, sai ainakin satulatehdas valmiiksi ruosteettomat, maalatut ja puretut vanhat satulat.
Vetoakseleihin vaihdoin kaikki uudet nivelet ja puhdistin ja maalasin akselin, tuli aika perhanan siistit vaikka itse sanonkin! Voimansiirron osalta kytkin ja vaihteisto on varmaan ensimmäisenä antamassa periksi, kunhan saadaan tämä ruoska ajokuntoon.
Ja sitten etupään kamat paikalleen. Uutta tuli siis: vetonivelet, alatukivarret, helat, alapallonivelet, raidetangon päät, satulat, liukutapit, jarruletkut, iskarit ja iskarin yläpäät, jouset ja pyöränlaakerit. Iskarit ja jouset on GTI:n, varmaan joutuu jossain vaiheessa keksimään matalempaa vaihtoehtoa... Laatikon vetoakseleiden stefat vaihdoin kanssa, mutta edellinen vaihtaja oli hakannut oikean puolen vihreän peltisen stefan kiinnitysholkin mutkalle, se pitää vielä vaihtaa kun meinaa vuotaa. Kiinnostais vielä hommata tehostettu hammastanko tehostamattoman tilalle.
Aloitin taka-akselin kunnostuksen yllättäen akselin irrotuksella. Helat alkoikin olla aika heikolla hapella, onneks ne ei olleet yhtään ottaneet kiinni 590tkm aikana...Rälläkkään teräsharja, (on muuten hengenvaarallinen peli, jos kukaan ei ole vielä hoksannut) ylimääräiset paskat pois ja maali päälle, samalla myös rumpuihin maalit niskaan. Helat paikalleen ja akseli paikalleen, huomattavasti mukavampi laittaa jarrut, kun saa oikealle korkeudelle navat.
Sitten uusien jarruputkien vetoon, vanhat olikin paikoitellen aika haperot. Uusi jarrupaineensäädinkin paikalleen.
Rumpujarrujen laittamisesta muutama kuva. Uutta taka-akselille tuli: helat, pyöränlaakerit, kengät ja asennussarjat, pyöränsylinterit, rummut, käsijarruvaijerit, jarrupaineensäädin, iskarit ja jouset.
Vanteet ja renkaatkin on hommattu, RH mikäliekuppi + laadukkaat Nankangit 165/50 x 15. Työkaverin kaverilla olisi 8x14 tykkivanteet, mutta ei ole toistaiseksi suostunut myymään niitä, kuulemma sopisivat 256mm jarrujen kanssa pyörimään.
Tulevasta:
Näista vanteista on reunus melkein valmiiksi kiillotettu, on käynyt mielessä maalata noikin valkoiseksi, mutta voi olla että tulisi liikaa valkoista koko autoon. Tarkoituksena on siis paikata kylkilistojen reiät ja muut lommot, laittaa isot puskurit paikalleen ja maalata koko komeus raskaan kaluston mattavalkoisella. Toinen vaihtoehto olisi tietenkin lakkapintainen kiiltävä, mattavalkoinen olisi vaan hieman erilainen.
Ihan ilman ongelmiakaan ei kaikki ole tietenkään sujunut, pumpun ajoituksen kanssa meinasi tulla harmaita hiuksia, kiilaura pumpun akselissa ei ollut samalla kohtaa mitä alkuperäisessä pumpussa, mutta nyt ajoitus on löytynyt. Toisesta ongelmasta voi katsoa ainoastaan peiliin, jäi nimittäin tarkistamatta venttiilien välykset ja arvata saattaa, että kaikki imuventtiilit kantavat, seuraavalla kotimatkalla on siis pussillinen säätöpaloja mukana, että saa välykset oikeiksi. Vaikka kotipaikka ja auto on täysin keskellä metsää, oli joku käynyt kävelemässä konepellillä ja katolla, onneksi ei tullut kovin pahoja jälkiä.
Sisustaan pitäisi kanssa paneutua, uusi kojelauta pitäisi hommata, syystä että edellinen omistaja oli laittanut autoon elektronisen antennin tuulilasiin ja porannut keskelle kojelautaa reiän johdoille. Kuppipenkitkin olisi haaveissa tai sitten jotkut originellit Recarot. Turvakaaretkin häämöttää jossain hamassa tulevaisuudessa.
Nälkäkin on ehtinyt kasvaa vaikka auto ei ole vielä ajossa ollutkaan; -88 uudemmasta umpinokkaisesta 1.9TD Passatista saisi käytettyä hyväksi kaikkea kivaa, tehokkaampaa ja kestävämpää, harmi vaan, kun suoraruikkarikoneet on vielä vähän kalliita...
Tiisseli kiittää ja kuittaa.
Oppikirja esimerkki projektitopikista,jossa jo ensimmäisessä postauksessa kuvia ja informaatiota vähintään riittävästi.Iso peukalo.
Ja itse projekti,poikkeaa hieman viimeaikaisesta linjasta,hienoa sekin.En ainakaan
itse muista koska viimeks olisi topikkia väännetty tiisselikakkiaisesta.
Jään mielenkiinnolla seuraamaan!
Ja itse projekti,poikkeaa hieman viimeaikaisesta linjasta,hienoa sekin.En ainakaan
itse muista koska viimeks olisi topikkia väännetty tiisselikakkiaisesta.
Jään mielenkiinnolla seuraamaan!
-
- -
- Viestit: 95
- Liittynyt: 20.9.2005 14:14
Mielenkiintoinen ja hyvin toteutettu esittely ja työnjälkikin on esimerkillistä. Harmi että välimatka autolle on niin suuri. Odotellen seuraavaa päivitystä... xD
edit: Kuinka leveet noi vanteet on ja venähtikö päälle ilman suurempia ongelmia? Itelle tulossa saman kokoset bridgestonen gummit 7" vanteille.
edit: Kuinka leveet noi vanteet on ja venähtikö päälle ilman suurempia ongelmia? Itelle tulossa saman kokoset bridgestonen gummit 7" vanteille.
Ainahan se on mukava saada positiivista palautetta, kiitos siitä. On muuten perhanan kova työ tehdä kertomus kunnolla...
7" leveät on vanteet ja rengas nousi ihan niinkuin "normaali" rengas, ei tarvinnut mitään kikkailuja.
Seuraavasta rakenteluhetkestä ei ole edes tietoa, venttiilien välysten ja jarrujen ilmauksen jälkeen pääsee kunnolla kokeilemaan.
7" leveät on vanteet ja rengas nousi ihan niinkuin "normaali" rengas, ei tarvinnut mitään kikkailuja.
Seuraavasta rakenteluhetkestä ei ole edes tietoa, venttiilien välysten ja jarrujen ilmauksen jälkeen pääsee kunnolla kokeilemaan.
Asiallinen dokumentointi kyllä. Siitä pisteet.
Mut tämä rakennelma on kyllä melkonen tilkkutäkki =)
käyrä
Mut tämä rakennelma on kyllä melkonen tilkkutäkki =)
käyrä
Ai sulla siinä on jo kuitenki 11mm? Olen tainnut sitten missata sen kohdan tekstistä missä se mainittiin. :) Mutta kyllä sillä vähän 200hp päälle pääsee. Itselläni tdi:ssä sama. Penkitetty kuitenkin vähän vähemmän koska vakioturbo oli paikoillaan. Ensikeväänä sitten vähän enemmän. ;)
Ja onha nuita 1.9 kakkiksia nähty. Ei enää harvinainen kun todellakin bolt-on hommaa. Pihallakin seisoo yksi mikä tarvitsisi uuden koneen. *winkwink*
Ja onha nuita 1.9 kakkiksia nähty. Ei enää harvinainen kun todellakin bolt-on hommaa. Pihallakin seisoo yksi mikä tarvitsisi uuden koneen. *winkwink*
Putkistoteoteutuksen pahin bugi on tollasen nelipistenosturin käytettävyys jälkeenpäin :D
Toiseksipahin tulee olemaan luultavasti tuon takavanteen nokiherkkyys ^^
Oma 1,6 TD seisoo tallissa odottamassa rakennusbudjettia/Intoa ;)
Saa nähdä tuleeko sitä ollenkaan...
Loistava projekti ja komia auto tulossa :D
Toiseksipahin tulee olemaan luultavasti tuon takavanteen nokiherkkyys ^^
Oma 1,6 TD seisoo tallissa odottamassa rakennusbudjettia/Intoa ;)
Saa nähdä tuleeko sitä ollenkaan...
Loistava projekti ja komia auto tulossa :D
omassa autossa on juurikin toiselle puolelle 3" ja eipä tuo pahasti nokea, kuopio-helsinki-kuopio reissulla ei juuri huomannut että olisi tummunut paikat. ainoa huomautus asiaan, katsastus setä sanoi että saa olla tien puolelle tuo putki mutta metsän puolelle ei saa laittaa, eli tuosta luultavasti pamahtaa hylky jos ei ole tuttu katsastamassa.
Meinasin ensiksi kans tehdä ulostulon vasemmalle puolelle, mutta ymmärtääkseni laki on muuttunut. Toivottavasti olen ymmärtänyt oikein.
Finlex 42 §
Eli henkilöautoissa ja pakettiautoissa olisi rajoituksena ainoastaan, ettei pakokaasuista olisi haittaa auton matkustajille, jalankulkijoille tai muille tien käyttäjille.
Finlex 42 §
Eli henkilöautoissa ja pakettiautoissa olisi rajoituksena ainoastaan, ettei pakokaasuista olisi haittaa auton matkustajille, jalankulkijoille tai muille tien käyttäjille.
....ettei pakokaasuista olisi haittaa auton matkustajille, jalankulkijoille tai muille tien käyttäjille.
Alunperin auton oikealle puolelle suunnatut kylkiputket ja vastaavat kiellettiin juuri siksi, että niistä on vaaraa jalankulkijoille. Kuuma pakokaasu voi polttaa jalankulkijoita auton oikealla puolella (yleensä) olevalla jalankulkuväylällä. Mutta, tulkintahan on voinut ajan myötä muuttua.....
Hieno projekti ja hienosti dokumentoitu !!
Yksi kysymys, irtoako lika, öljy, noki, yms. mattapintaisesta maalista konehuoneessa? Voi olla siisti nyt, mutta ei kauaa. Kiiltävästä pinnasta lika irtoaisi varmasti helpommin (jos sillä nyt on merkitystä).
Konetilassa toi maali ainakin jonkin verran kiiltää, ei se mikään 100% matta ole, sen kyllä sanottiin olevan, mutta taisin odottaa vähän liikoja...Tottahan mattaan pintaan lika tarttuu paremmin, mutta kyllä ne paskat siitä irti lähtee.
Ulkopintaan tekis mieli kyllä vetää oikein tuhannen kiiltävä pinta, ei sekään ruma olisi, pohjat vaan pitäisi tietenkin tehdä erittäin huolellisesti. Onko kenelläkään kokemusta noista oikein "oikeista" mattamaaleista? Taisi olla jokin maaliin laitettava lisäaine, joka sen matan sai aikaiseksi, vai oliko näin?
Pitäisköhän putken päähän hitsata käyrä, että sais sen sojottamaan maahan? Taidan kyllä kysyä vielä konttuurilta, että kelpaako nykyinen ratkaisu...Kynnyskoteloon tehdylle syvennykselle annettiin kyllä konttorilta siunaus.
Ulkopintaan tekis mieli kyllä vetää oikein tuhannen kiiltävä pinta, ei sekään ruma olisi, pohjat vaan pitäisi tietenkin tehdä erittäin huolellisesti. Onko kenelläkään kokemusta noista oikein "oikeista" mattamaaleista? Taisi olla jokin maaliin laitettava lisäaine, joka sen matan sai aikaiseksi, vai oliko näin?
Pitäisköhän putken päähän hitsata käyrä, että sais sen sojottamaan maahan? Taidan kyllä kysyä vielä konttuurilta, että kelpaako nykyinen ratkaisu...Kynnyskoteloon tehdylle syvennykselle annettiin kyllä konttorilta siunaus.
Jos kerran helmoja saa muokata tollattis niin saiskohan eturunkoaisoihin tehdä tuollaisen syvennyksen kanssa. Rapakon takana ovat moisia virityksiä tehneet kun ovat niin reilusti pudotettu että hakkaa vetarit kiinni. Myös etuiskaritornien jatkaminen on käynyt mielessä niin joustovaraa saisi pidettyä jonkun verta ettei olisi aivan kivireki. Pitänee käydä utelemassa jostakin.
Kyselin itse konttorilta sivuputkesta ja inssi sanoi että jos se ei nimenomaan aiheuta haittaa matkustajille eikä jalankulkijoille niin voi asentaa kummalle puolelle tahansa.
Ennenhän taisi olla myös melko tarkkaan määritelty, mihin kulmaan alas ja taaksepäin putken pitää osoittaa mutta nyt ilmeisesti riittää että se ei ole esim. oven kohdalla ja on suunnattuna jonkin verran alaspäin.
Ennenhän taisi olla myös melko tarkkaan määritelty, mihin kulmaan alas ja taaksepäin putken pitää osoittaa mutta nyt ilmeisesti riittää että se ei ole esim. oven kohdalla ja on suunnattuna jonkin verran alaspäin.
"mutta miksei kukaan ole rakennellut 1.9TD:tä kakkakoppaan?"
On niitä näkynyt useampiakin myynnissä, mutta eihän ne kaikki täällä ole esitelty. Harvinaisempi on tuo tdi jota ei jetta II,golf II. caddy akselilla ole tehty kuin muutama suomessa. Aikoinaan tuo 1.9 td,n vaihto kutitteli jetan keulalle, mutta onneksi en ko. operaatioon lähtenyt--- ei toimivaa 1.6 ta kannata mielestäni pois ottaa, siitä tuntui saavan löylyä ihan riittävästi. Sitten jos porsii niin itse vaihtohan on helppo homma, käy suoraan, inssin kanssa saattaa temputtaa sitäkin enemmän.
On niitä näkynyt useampiakin myynnissä, mutta eihän ne kaikki täällä ole esitelty. Harvinaisempi on tuo tdi jota ei jetta II,golf II. caddy akselilla ole tehty kuin muutama suomessa. Aikoinaan tuo 1.9 td,n vaihto kutitteli jetan keulalle, mutta onneksi en ko. operaatioon lähtenyt--- ei toimivaa 1.6 ta kannata mielestäni pois ottaa, siitä tuntui saavan löylyä ihan riittävästi. Sitten jos porsii niin itse vaihtohan on helppo homma, käy suoraan, inssin kanssa saattaa temputtaa sitäkin enemmän.
Laitan vähän väliaikatietoa, paljoa ei ole ehtinyt tapahtumaan.
Pääsiäisenä käytiin kotopuolessa ja silloin pääsi taas tän ruoskan kimppuun.
Venttiilit saatiin viimein säädettyä oikein, se kun oli omaa laiskuuttaan/tyhmyyttään jäänyt tekemättä. No uusi pumppu kiinni jako kohdalleen ja starttaamaan. Tulos oli savuttava ja vedoton laite. Sen jälkeen vaihdettiin auton oma pumppu kiinni ja johan alkoi pelittämään. Viikolla sitten soittelin dieselhuoltoon, että mikä voi olla syynä tähän. Vastaus oli että pumpussa on tähän autoon sopimaton nokkalevy. Syy miksi on vääränlainen nokkalevy, on se että pumppu on vm.90-94 2.5td Ducatosta, joka taasen on suoraruiskukone. Enpäs tätäkään tiennyt. Veikkailivat että 1.9tdi:n kaveriksi toi pumppu vois ehkä soveltua paremmin. Ajattelin ajaa toistaiseksi vanhalla pumpulla niin kauan, että saan auton toimimaan kaikilta osin "luotettavasti" ja sen jälkeen joko teettää tai ostaa isommalla nestepäällä olevan valmiin pumpun.
Samassa koeajosessiossa tuli sitten takapakkiakin, kun 3. suutin heittäytyi toimimasta. Kone alkoi käymään kolmella, vaikka polttoainetta tuli suuttimelle asti. Koska suuttimet ovat käytännössä uudet veikkaisin syyksi roskaa suuttimen sisällä. Ainoastaan olin jättänyt ostamani uuden ja hienon suutinhylsyn Espooseen, joten suutin jäi paikalleen, enkä pystynyt vaihtamaan niiden keskinäistä paikkaa. Sen on kyllä aina yhtä hieno veretseisauttava tunne, kun täydestä laukasta kone alkaa hyytyä: "mitä tapahtui, jako hyppäs, mäntä takoo venttiiliin, orava imusarjassa"? No, vappuna takas ja otetaan oikea avain mukaan niin saadaan toivottavasti ongelma selville.
Välijäähdyttimen ajattelin siirtää hieman enemmän oikealle puolelle, että saa vasemman ahtoputken vietyä alakautta konehuoneeseen. Sen jälkeen pääsis sitten pohjien tekoon.
IT'S ALIVE!!!
Pääsiäisenä käytiin kotopuolessa ja silloin pääsi taas tän ruoskan kimppuun.
Venttiilit saatiin viimein säädettyä oikein, se kun oli omaa laiskuuttaan/tyhmyyttään jäänyt tekemättä. No uusi pumppu kiinni jako kohdalleen ja starttaamaan. Tulos oli savuttava ja vedoton laite. Sen jälkeen vaihdettiin auton oma pumppu kiinni ja johan alkoi pelittämään. Viikolla sitten soittelin dieselhuoltoon, että mikä voi olla syynä tähän. Vastaus oli että pumpussa on tähän autoon sopimaton nokkalevy. Syy miksi on vääränlainen nokkalevy, on se että pumppu on vm.90-94 2.5td Ducatosta, joka taasen on suoraruiskukone. Enpäs tätäkään tiennyt. Veikkailivat että 1.9tdi:n kaveriksi toi pumppu vois ehkä soveltua paremmin. Ajattelin ajaa toistaiseksi vanhalla pumpulla niin kauan, että saan auton toimimaan kaikilta osin "luotettavasti" ja sen jälkeen joko teettää tai ostaa isommalla nestepäällä olevan valmiin pumpun.
Samassa koeajosessiossa tuli sitten takapakkiakin, kun 3. suutin heittäytyi toimimasta. Kone alkoi käymään kolmella, vaikka polttoainetta tuli suuttimelle asti. Koska suuttimet ovat käytännössä uudet veikkaisin syyksi roskaa suuttimen sisällä. Ainoastaan olin jättänyt ostamani uuden ja hienon suutinhylsyn Espooseen, joten suutin jäi paikalleen, enkä pystynyt vaihtamaan niiden keskinäistä paikkaa. Sen on kyllä aina yhtä hieno veretseisauttava tunne, kun täydestä laukasta kone alkaa hyytyä: "mitä tapahtui, jako hyppäs, mäntä takoo venttiiliin, orava imusarjassa"? No, vappuna takas ja otetaan oikea avain mukaan niin saadaan toivottavasti ongelma selville.
Välijäähdyttimen ajattelin siirtää hieman enemmän oikealle puolelle, että saa vasemman ahtoputken vietyä alakautta konehuoneeseen. Sen jälkeen pääsis sitten pohjien tekoon.
IT'S ALIVE!!!
Oikein kunnon alustan hommasit. Hyvä niin!
Itse ostin halpiksen ja pelkään että joutuu ensimmäisen koeajon jälkeen kaivamaan kuvetta uudestaan :)
Todella hieno projekti, jään mielenkiinnolla seuraamaan. Itselläkin II-koppainen 1.6 TD -projekti ollut työn alla jo vuoden verran, Jetta kylläkin kyseessä. Dynolappua sitten Golfista esille kun saat sen pelittämään kunnolla!
Itse ostin halpiksen ja pelkään että joutuu ensimmäisen koeajon jälkeen kaivamaan kuvetta uudestaan :)
Todella hieno projekti, jään mielenkiinnolla seuraamaan. Itselläkin II-koppainen 1.6 TD -projekti ollut työn alla jo vuoden verran, Jetta kylläkin kyseessä. Dynolappua sitten Golfista esille kun saat sen pelittämään kunnolla!
Loman ensimmäinen kaksi viikkoa on nyt takana ja kyllähän se suurin osa ajasta meni tuota romua hinkatessa.
Kolmosen suutin oli sitten tukossa niinkuin epäilinkin, suuttimen avauksen ja puhdistuksen lisäksi vaihdoin uudet suutinputket ettei samaa pääse käymään uudelleen. Turbon öljynkierron laipat meinasivat vuotaa, tein ne vahvemmasta tavarasta ja niin nekin alkoi pitämään. Vaikka autossa on nyt vakio pumppu paikallaan, vedot lisääntyivät huomattavasti, kiihdyttäen tuolla ei ainakaan varkain tontilta lähdetä, sen verran tanakka on turbon vislaus :)
Suurin osa ajasta meni kuitenkin pakkeloidessa, taitaa pakkelin pölyä olla virtsan seurana aivoissa asti. Kylkilistojen kiinnitysreikien hitsaus umpeen aiheutti tietysti peltien vetelyä, vaikka kuinka yritti jäähdytellen hitsailla pienissä osissa. Nämä vanhemmat autot on myös mitä parhainta maaperää kasvattaa antenneja, tähänkin autoon niitä oli itänyt useampi kappale, kaikki reiät oli tietysti umpeen saatava.
Aloitin pakkeloinnit ovista, kun tiesin niiden olevan työläimmät vetelystä johtuen. Kuvien ottaminen on ollut vähän niukanlaista, koska kamera ei varmasti olisi riemastunut hienosta pakkelin pölystä.
Ton jälkeen, kun perusmuoto alkoi olla kohdallaan, ruiskutin ruiskupakkelin pintaan. On aivan loistavaa tavaraa, kun pitkä pinta pitää saada suoraksi. Toiseen oveen pitää laittaa vielä kertaalleen ruikupakkelit niskaan, jotta pinnasta tulee totaalisen suora.
On erittäin hankalaa saada monimutkaisista pinnoista muodoiltaan jouhevia, noin niinkuin esimerkkinä vaikka oven kahvan syvennys, niihin kun ei pahemmin palikkaa voi käyttää... Se ihminen, joka on keksinyt Mirkalla Abranet hiomapaperit, ansaitsisi jonkun sortin tunnustuksen. Ne ei mene kuivana tukkoon lähellekkään niin herkästi kuin normaali paperi ja jos pitää höyläillä enemmänkin tavaraa pois, niin uusi paperi ja vesi vielä siihen niin kyllä lähtee!
Vaihdoin myös kuskin puolen oveen ikkunahissin, kun vanha meinasi takerrella ja samalla, kun ovet olivat pöydällä, laitoin kuumailmapuhaltimella 4mm:n bitumilevyt oven sisälle peltiin kiinni.
Ovien jälkeen siirryin tasoittelemaan kylkiä. Ja kyllä ne reiät on ihan hitsattu umpeen, vaikka niistä ei kuvia olekaan...
Takaluukku oli aika happamassa kunnossa, lasin poiston jälkeen koko luukku puhallettiin hiekalla. Tämän jälkeen leikkasin pellistä kaksi ikkunan muotoista alaosaa ja hitsasin ne yhteen. Irrotin ulkopellin sisäosasta ja työnsin paketin peltien väliin ja heppailin kiinni. Tämän jälkeen sipaisin Sikaa saumaan.
Takaluukku on nyt mukana Espoossa, laitan sen maalaamiskuntoon kaverin tallilla. Autosta on vielä pakkeloimatta molemmat etulokasuojat ja ovikynnyksetkin vaatii huomiota.
Loman toisella osiolla ei varmaan oikein kehtaa näin paljoa harrastaa, parempi puolisko kun lähtee kanssa lomalle. On siinä ja tässä saako seuraavalla kerralla auton maaliin, saa nähdä.
Kolmosen suutin oli sitten tukossa niinkuin epäilinkin, suuttimen avauksen ja puhdistuksen lisäksi vaihdoin uudet suutinputket ettei samaa pääse käymään uudelleen. Turbon öljynkierron laipat meinasivat vuotaa, tein ne vahvemmasta tavarasta ja niin nekin alkoi pitämään. Vaikka autossa on nyt vakio pumppu paikallaan, vedot lisääntyivät huomattavasti, kiihdyttäen tuolla ei ainakaan varkain tontilta lähdetä, sen verran tanakka on turbon vislaus :)
Suurin osa ajasta meni kuitenkin pakkeloidessa, taitaa pakkelin pölyä olla virtsan seurana aivoissa asti. Kylkilistojen kiinnitysreikien hitsaus umpeen aiheutti tietysti peltien vetelyä, vaikka kuinka yritti jäähdytellen hitsailla pienissä osissa. Nämä vanhemmat autot on myös mitä parhainta maaperää kasvattaa antenneja, tähänkin autoon niitä oli itänyt useampi kappale, kaikki reiät oli tietysti umpeen saatava.
Aloitin pakkeloinnit ovista, kun tiesin niiden olevan työläimmät vetelystä johtuen. Kuvien ottaminen on ollut vähän niukanlaista, koska kamera ei varmasti olisi riemastunut hienosta pakkelin pölystä.
Ton jälkeen, kun perusmuoto alkoi olla kohdallaan, ruiskutin ruiskupakkelin pintaan. On aivan loistavaa tavaraa, kun pitkä pinta pitää saada suoraksi. Toiseen oveen pitää laittaa vielä kertaalleen ruikupakkelit niskaan, jotta pinnasta tulee totaalisen suora.
On erittäin hankalaa saada monimutkaisista pinnoista muodoiltaan jouhevia, noin niinkuin esimerkkinä vaikka oven kahvan syvennys, niihin kun ei pahemmin palikkaa voi käyttää... Se ihminen, joka on keksinyt Mirkalla Abranet hiomapaperit, ansaitsisi jonkun sortin tunnustuksen. Ne ei mene kuivana tukkoon lähellekkään niin herkästi kuin normaali paperi ja jos pitää höyläillä enemmänkin tavaraa pois, niin uusi paperi ja vesi vielä siihen niin kyllä lähtee!
Vaihdoin myös kuskin puolen oveen ikkunahissin, kun vanha meinasi takerrella ja samalla, kun ovet olivat pöydällä, laitoin kuumailmapuhaltimella 4mm:n bitumilevyt oven sisälle peltiin kiinni.
Ovien jälkeen siirryin tasoittelemaan kylkiä. Ja kyllä ne reiät on ihan hitsattu umpeen, vaikka niistä ei kuvia olekaan...
Takaluukku oli aika happamassa kunnossa, lasin poiston jälkeen koko luukku puhallettiin hiekalla. Tämän jälkeen leikkasin pellistä kaksi ikkunan muotoista alaosaa ja hitsasin ne yhteen. Irrotin ulkopellin sisäosasta ja työnsin paketin peltien väliin ja heppailin kiinni. Tämän jälkeen sipaisin Sikaa saumaan.
Takaluukku on nyt mukana Espoossa, laitan sen maalaamiskuntoon kaverin tallilla. Autosta on vielä pakkeloimatta molemmat etulokasuojat ja ovikynnyksetkin vaatii huomiota.
Loman toisella osiolla ei varmaan oikein kehtaa näin paljoa harrastaa, parempi puolisko kun lähtee kanssa lomalle. On siinä ja tässä saako seuraavalla kerralla auton maaliin, saa nähdä.
Ai niin toi alusta. Siinä kävi eräänlainen "once in a life time" kaltainen ilmiö, että pääsin sopuhintaan sen lailliseksi omistajaksi. Saa nähdä onko se niin hyvä kuin odotan sen olevan, taitaa olla kyllä liian hyvä setti tähän autoon... Normisti toi on tolkuttoman kallis sarja, siksi säilytänkin sitä emännän ja mun välissä sängyssä.
TAAS tulee päivitystä tännekin :)
Hetkellinen hairahdus Sciroccoon on unohdettu, ja palattu vanhaan tuttuun peltikasaan. Inspiraatiota on tullut kerättyä tammikuusta lähtien, sitä tarvitaan, kun aina on se +400km ajettava että pääsee pelipaikalle.
Pitkässä viikonlopussa sain peltipuolen kokonaan kitattua ja happovärinkin sain vedettyä. Seuraavalla visiitillä viimein saa vetää pintavärin päälle. On noissa pohjissa vaan todella kova työ, jos meinaa kohtuullista jälkeä saada.
Hetkellinen hairahdus Sciroccoon on unohdettu, ja palattu vanhaan tuttuun peltikasaan. Inspiraatiota on tullut kerättyä tammikuusta lähtien, sitä tarvitaan, kun aina on se +400km ajettava että pääsee pelipaikalle.
Pitkässä viikonlopussa sain peltipuolen kokonaan kitattua ja happovärinkin sain vedettyä. Seuraavalla visiitillä viimein saa vetää pintavärin päälle. On noissa pohjissa vaan todella kova työ, jos meinaa kohtuullista jälkeä saada.
Talo ja talli tehty, joten taas on paremmin aikaa näille romuillekin.
Koska tämä projekti on aloitettu vuosia sitten, on tekniikka aivan riittämätöntä jo heti kättelyssä. Ja paljon tekisin myös toisin, mutta näillä mennään toistaiseksi. Visioita on kyllä, mutta säästetään ne lähitulevaisuuteen. Tarkoituksena saada kesäksi ajokuntoon ja kilpiin. Tai kilvet ainoastaan puuttuu.
Takapuskurista pakoputken reikä tukkoon ja maalausta. Samoin konepelti pohjamaaliin -> maaliin. Tiputin vahingossa konepellin betonilattialle, kun autoa maalattiin, siksi maalaus vasta nyt.
Etupenkeiksi piti tulla jotain muuta kuin alkuperäiset, mutta mennään noilla. Ennen painepesurilla pesua ja jälkeen:
Ehjän kojetaulun ja muun sisustan vaihtoa, sekä tavaratilan maalaus. Tavaratila maalattu Bilteman valkoisella polyuretaanilla.
Pakosarjan TIG-hitsaus, plaanaus, ahtoputkiston teko. Ostin pienemmän välijäähdyttimen, jotta sai paremmin sopimaan lukkopellin ja puskurin väliin. Lukkopellin maalasin Biltsun mustalla uretaanimaalilla.
Tässä tilanteessa mennään nyt. Uudet kilvet pitäisi laittaa kiinni ja tehdä pyörien suuntaus. Alustakin odottaisi asennusta, pitää katsoa jos viitsisi sen asentaa ennen konttorille menoa. Ehjä sisusta on paikallaan poislukien a-pilareiden suojamuovit, koska siivousvimmassa tuli sitten vietyä ne kierrätyskeskukselle.
Tarkoitus olisi vielä hioa ja kiillottaa koko laitos, konepeltiin piti jo päästä vähän käsiksi. Musta olisi niin paljon parempi väri hyvin hoidetulle maalipinnalle...
Koska tämä projekti on aloitettu vuosia sitten, on tekniikka aivan riittämätöntä jo heti kättelyssä. Ja paljon tekisin myös toisin, mutta näillä mennään toistaiseksi. Visioita on kyllä, mutta säästetään ne lähitulevaisuuteen. Tarkoituksena saada kesäksi ajokuntoon ja kilpiin. Tai kilvet ainoastaan puuttuu.
Takapuskurista pakoputken reikä tukkoon ja maalausta. Samoin konepelti pohjamaaliin -> maaliin. Tiputin vahingossa konepellin betonilattialle, kun autoa maalattiin, siksi maalaus vasta nyt.
Etupenkeiksi piti tulla jotain muuta kuin alkuperäiset, mutta mennään noilla. Ennen painepesurilla pesua ja jälkeen:
Ehjän kojetaulun ja muun sisustan vaihtoa, sekä tavaratilan maalaus. Tavaratila maalattu Bilteman valkoisella polyuretaanilla.
Pakosarjan TIG-hitsaus, plaanaus, ahtoputkiston teko. Ostin pienemmän välijäähdyttimen, jotta sai paremmin sopimaan lukkopellin ja puskurin väliin. Lukkopellin maalasin Biltsun mustalla uretaanimaalilla.
Tässä tilanteessa mennään nyt. Uudet kilvet pitäisi laittaa kiinni ja tehdä pyörien suuntaus. Alustakin odottaisi asennusta, pitää katsoa jos viitsisi sen asentaa ennen konttorille menoa. Ehjä sisusta on paikallaan poislukien a-pilareiden suojamuovit, koska siivousvimmassa tuli sitten vietyä ne kierrätyskeskukselle.
Tarkoitus olisi vielä hioa ja kiillottaa koko laitos, konepeltiin piti jo päästä vähän käsiksi. Musta olisi niin paljon parempi väri hyvin hoidetulle maalipinnalle...
Toinen projekti tuli kun heräsin siihen, että Passatin mittariin tuli 360tkm. Piti saada vähän vähempi ajettu ja mielellään vähän parempikulkuinen auto. AVK:lta löytyi korjattavaksi-merkinnällä 250tkm ajettu -07 Octavia 2.0TDI BKD moottorilla ja Elegance varusteilla. Kaupat tuli ja aloin haalia osia kasaan. Ylläreitä ei juurikaan rikkoutuneissa osissa tullut.
Tarkoitus oli hommata kaikki peltiosat purkaamolta, mutta kun pyytävät käytetyistä uusien alkuperäisten osien hintaa, niin saavat mun puolesta pitää tunkkinsa. Sorruin sitten tilaamaan tarvikepellit etelä-naapurista, vaikka tiesin sopivuuden olevan vähän sitä ja tätä. Ainoastaan lokasuoja vaati sovittelua vähän enemmän. Taisi siinä yksi viikonlopun pitkä päivä tuhraantua sovitellessa kuskinpuoleisen nurkan välyksiä sopivaksi.
Ensin taustat maaliin lokasuojasta, lukkopellistä sekä puskurin törmäysraudasta, jotta ei ihan heti ruostu.
Pohjamaalauksen jälkeen konepellin takapuoli maaliin.
Samalla kun nyt maalaillaan, niin puskurien ala-osat ja listat maaliin.
Konepelti, lokasuoja ja ovi pohjamaaliin -> maaliin.
Päätin samalla maalata puskuritkin uudelleen. Takapuskurissa kärryn kiinnilaiton jälkiä ja edessä kiveniskemiä. Ihme ja kumma etupuskurissa ei juurikaan ollut törmäyksestä jälkiä. Johtuu varmaan siitä, että liha peuran muodossa on syypää koko lunariin.
Ruostejälkiä on oviaukkojen ja helmojen tienoilla aikalailla, joskaan ei kovin pahoja. Teippaan kaikki nämä hinkkautuneet kohdat maalin kuivuttua, jotta ei näin pääsisi enään käymään. Ovien irrotus oli tehty erittäin fiksusti, liittimet irti oviaukosta, tuulihaan pultti ja kaksi saranan pulttia auki, niin ovi on valmis tippumaan lattialle. Ovien irroitus helpottaa oviaukkojen maalausta todella paljon. Kynnykset hioin ihan puhtaaksi, vedin epoksin pohjille, kiveniskumassan ja siihen pohjamaalin. Luulisi vähän edes hidastavan ruostetta.
Tarkoitus oli hommata kaikki peltiosat purkaamolta, mutta kun pyytävät käytetyistä uusien alkuperäisten osien hintaa, niin saavat mun puolesta pitää tunkkinsa. Sorruin sitten tilaamaan tarvikepellit etelä-naapurista, vaikka tiesin sopivuuden olevan vähän sitä ja tätä. Ainoastaan lokasuoja vaati sovittelua vähän enemmän. Taisi siinä yksi viikonlopun pitkä päivä tuhraantua sovitellessa kuskinpuoleisen nurkan välyksiä sopivaksi.
Ensin taustat maaliin lokasuojasta, lukkopellistä sekä puskurin törmäysraudasta, jotta ei ihan heti ruostu.
Pohjamaalauksen jälkeen konepellin takapuoli maaliin.
Samalla kun nyt maalaillaan, niin puskurien ala-osat ja listat maaliin.
Konepelti, lokasuoja ja ovi pohjamaaliin -> maaliin.
Päätin samalla maalata puskuritkin uudelleen. Takapuskurissa kärryn kiinnilaiton jälkiä ja edessä kiveniskemiä. Ihme ja kumma etupuskurissa ei juurikaan ollut törmäyksestä jälkiä. Johtuu varmaan siitä, että liha peuran muodossa on syypää koko lunariin.
Ruostejälkiä on oviaukkojen ja helmojen tienoilla aikalailla, joskaan ei kovin pahoja. Teippaan kaikki nämä hinkkautuneet kohdat maalin kuivuttua, jotta ei näin pääsisi enään käymään. Ovien irrotus oli tehty erittäin fiksusti, liittimet irti oviaukosta, tuulihaan pultti ja kaksi saranan pulttia auki, niin ovi on valmis tippumaan lattialle. Ovien irroitus helpottaa oviaukkojen maalausta todella paljon. Kynnykset hioin ihan puhtaaksi, vedin epoksin pohjille, kiveniskumassan ja siihen pohjamaalin. Luulisi vähän edes hidastavan ruostetta.
Maalaamiset maalattu, auto kasattu, maalatut alueet hiottu ja kiillotettu + muu auto kiillotettu. En vielä vahannut, odotan rauhassa, että varmasti on maali saavuttanut lopullisen kovuutensa. Sisustan pesu ja perushuolto laatikkoöljyineen vielä jäljellä, sitten vain kovaa ajoa, kun menivät kilvetkin jo antamaan.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa