3b passatti ei lämpene sisältä
Valvoja: ffp jäsenet
3b passatti ei lämpene sisältä
Ei lämpene vaikka on uusi vesipumppu ja termostaatti, otin letkut irti kennosta ja motin tulille, ei tullu yhtään nestettä letkusta tyhjäkäynnillä, kierroksilla huuvattamalla vähän haalenee kummiskin tuleva ilma, letkut irti en kaasutellut. moottorin lämmöt normaalit, ei painetta letkut ei kovat eikä öljyt ja nesteetkään ole sekaisin. pannenko paaliin koko paskan vai mikä seuraavaks neuvoks ?
kone on atj ja climatronikki säätelee lämpöjä sisältä
kone on atj ja climatronikki säätelee lämpöjä sisältä
Nesteet pitää kaataa koneeseen TODELLA hitaasti, muuten tekee heti ilmalukon, eikä mee millään enää sinne.
Vartin verran saa lorotella ainakin avb ja avf koneeseen. Joka välis vielä odotella kun kuuluu lurinaa ja lorinaa joka puolelta konetta, kun vesi valuu hiljakseen joka paikkaan. Loppu vaiheessa kannattaa myös puristella vesiletkuja, niin niillä saa lähtemään yleensä viimeiset ilmat pois koneesta.
Melko varmasti ilmalukko nyt vain jossain.
Vartin verran saa lorotella ainakin avb ja avf koneeseen. Joka välis vielä odotella kun kuuluu lurinaa ja lorinaa joka puolelta konetta, kun vesi valuu hiljakseen joka paikkaan. Loppu vaiheessa kannattaa myös puristella vesiletkuja, niin niillä saa lähtemään yleensä viimeiset ilmat pois koneesta.
Melko varmasti ilmalukko nyt vain jossain.
Se ilmalukko on ollu jo sitte sielä kokoajan, kylmyyden takia siihen laitoin ensin termostaatin, ei muuta vaikutusta kun se että moottorin lämmöt nous normaaliin, sitte vielä vesipumpun mutta sekää ei vaikuttanu mitenkään, Pitää sitte varmaan tyhjentää nesteet ja täyttää uudestaan vielä kerran se.
jos jostain sais vielä poppamiehen tanssimaan hula-hulaa täytön ajaksi poistamaan pahan ilman pois nesteen seasta =)
jos jostain sais vielä poppamiehen tanssimaan hula-hulaa täytön ajaksi poistamaan pahan ilman pois nesteen seasta =)
"Vedäppä akun vierestä lämmityslaitteen letku vänkärin puolelta irti sen verran että siinä yläpuolella oleva reikä paljastuu. Paisuntasäiliötä vähän palikoilla ylöspäin ja kone käymään niin ilmat tulee tuon reiän kautta ulos. Letkut heti kiinni niin takuulla ilmaton järjestelmä."
oli se kokonaan irti eikä siinä ollu sitä ilmausreikää, jokatapauksessa ei tullu yhtään mitään sieltä kennosta, eikä tullu kuskinpuolen letkustakaan mitään tyhjäkäynnillä kun se oli irti kennosta, olis luullu siitä edes vähän tyrkkäävän pihalle nestettä
oli se kokonaan irti eikä siinä ollu sitä ilmausreikää, jokatapauksessa ei tullu yhtään mitään sieltä kennosta, eikä tullu kuskinpuolen letkustakaan mitään tyhjäkäynnillä kun se oli irti kennosta, olis luullu siitä edes vähän tyrkkäävän pihalle nestettä
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Pysyykö moottorin lämmöt myös normaalissa samalla?
Omasta passatista on egr tulpattu ja eipä sitä hukkalämpöä liikaa synny. Ja lämmityslaitteen kennokaan ei mikään maailman tehokkain ole. Toisaalta siitä tehokkaammasta kennostakaan ei ole paljon iloa jos pakkasta on toistakymmentä astetta ja maantieajossa ei nytkään moottorin lämmöt pysy normaalissa jos lämppärin puhallin on kolmosella tai nelosella.
Pahvi tai vastaava keulassa on ehdoton talvivaruste.
Omasta passatista on egr tulpattu ja eipä sitä hukkalämpöä liikaa synny. Ja lämmityslaitteen kennokaan ei mikään maailman tehokkain ole. Toisaalta siitä tehokkaammasta kennostakaan ei ole paljon iloa jos pakkasta on toistakymmentä astetta ja maantieajossa ei nytkään moottorin lämmöt pysy normaalissa jos lämppärin puhallin on kolmosella tai nelosella.
Pahvi tai vastaava keulassa on ehdoton talvivaruste.
Tyhjensin ja täytin sen uudestaan ja sielä ei pitäs olla nyt ilmaa, ei vaan jaksa lämmittää kunnolla minun tottumuksiiin (eka volkkari talvella tämä passatti) ajossa puhaltaa haaleeta ja jos puhallin on pienellä tulee jopa lämmintä, tyhjäkäynnillä kylmää. moottorin lämmöt mittarin mukaan normaalit. kai se pitää vaan pilkkihaalarit päälle laittaa itelle ja lapset eri autoon.
Keula vain täysin tukkoon. Mutta ei mitään syyläriä vasten, vaan maskiverkkoihin viimasuojat. Ne jo auttaa kummasti asiaan, mutta ei näissä siltikään tahdo pysyä lämmöt normaalissa jos auto on paikallaan.
Valmiiksi leikattuja viimasuojia saa noin 50e hintaan, joissa mukana pikakiinnityslukot. Hinnoissa ei tuntunut olevan juurikaan eroa, ottaako merkkiliikkeestä vai varaosaliikkeen kautta.
Kyllä tuo auton kylmeneminen näin talvella paikallaan ollessa on enemmän ominaisuus kuin vika, valitettavasti...
Valmiiksi leikattuja viimasuojia saa noin 50e hintaan, joissa mukana pikakiinnityslukot. Hinnoissa ei tuntunut olevan juurikaan eroa, ottaako merkkiliikkeestä vai varaosaliikkeen kautta.
Kyllä tuo auton kylmeneminen näin talvella paikallaan ollessa on enemmän ominaisuus kuin vika, valitettavasti...
Jos moottorin lämmöt nousee normiin, neste kiertää normaalisti niin kyllä pitäisi lämmintä sitten riittää kabiinissa. Omasta masiinasta otin monta kertaa kesän aikana nesteet poies ja ainut ilmaus oli että kone kuumaksi paisarin korkki auki ja vähän putkien puristelua että lähtee suurimmat ilmat poies.
Jos ei virtausta kennolle edes tule niin ne vesipumpun siivet nyt olisi yksi syy...
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=153331
ja pitäisi näköjään lukea jokainen rivi eikä välistä kun näyttääpi olevan uusi pumppukin...
Jos ei virtausta kennolle edes tule niin ne vesipumpun siivet nyt olisi yksi syy...
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=153331
ja pitäisi näköjään lukea jokainen rivi eikä välistä kun näyttääpi olevan uusi pumppukin...
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Jos moottorin lämmöt on normaalissa ja ei silti puhalla edes lämmintä niin kyllä sillon on syytä epäillä että ei neste kierrä kunnolla. EIkä se mikään aivan mahdoton vaihtoehto ole että uusikin vesipumppu on susi.... Muutaman kuukauden vanhoja tarvike vesipumppuja tiedän rikkoontuneen...Mutta toisaalta jos kone ei lämpene liikaakaan niin voisi olettaa vesipumpun olevan ok.
On myös semmoinenkin vaihtoehto että lämppärin kenno on tukossa. Joko neste ei pääse riittävästi läpi tai ilma. Kai tuossa kennolla on jonkin moinen hana? Toimiiko se oikein? Jos autossa kerran climatronic , niin hanaa kääntelee oletettavasti jokin sähkömoottori, toimiiko? . Ja lisäksi järjestelmässä on oletettavasti myös ilmaläppä joka ohjaa kennonläpi/ohi ilmaa. Toimiiko se oikein?
Sekä kannattaa nyt tarkastella kuuluuko järjstelmästä epämääräistä lorinaa tai vastaavaa tai katoaako nestettä tai jotain muuta oiretta joka viittais kannentiiviste vuotoon.
On myös semmoinenkin vaihtoehto että lämppärin kenno on tukossa. Joko neste ei pääse riittävästi läpi tai ilma. Kai tuossa kennolla on jonkin moinen hana? Toimiiko se oikein? Jos autossa kerran climatronic , niin hanaa kääntelee oletettavasti jokin sähkömoottori, toimiiko? . Ja lisäksi järjestelmässä on oletettavasti myös ilmaläppä joka ohjaa kennonläpi/ohi ilmaa. Toimiiko se oikein?
Sekä kannattaa nyt tarkastella kuuluuko järjstelmästä epämääräistä lorinaa tai vastaavaa tai katoaako nestettä tai jotain muuta oiretta joka viittais kannentiiviste vuotoon.
Joo ei se raitisilmasuodatin estä vedenkiertoa kennolla, nyt on 2 vaihtoehtoa jälellä enää, kenno tukossa / joku muu tukossa tai minä en osaa ilmata sitä järjestelmää... lämmön säätely vaikuttaa toimivan, kansipahvin en usko palaneen kun ei tee painetta eikä sotke nesteitä ja öljyjä ja ei työnnä nesteitä pakoputkeen. pitää varmaan yrittää huuhdella sitä kennoa sitruunahapolla tai jollai puhistus nesteellä, jos se ei sen takia ilmaudu hyvin kun kenno ahistaa .. ?
-
- -
- Viestit: 89
- Liittynyt: 20.7.2006 22:53
Mulla ois tälläinen ihmeellinen ongelma 1.9tdi passatissa (1Z) kun tuossa kesällä se tuli ostettua ja siinä oli jakohihnan huolto edessä niin vaihdoin sinne hihnat,kiristimet,vesipumpun termarin ja lokilämmittimen kun oli sipannut ja kaikki kyllä vaihdon jälkeen pelaa normaalisti ja lämmöt nousee 90 ja pysyy siinä sekä sisälle riittää todella hyvästi lämmintä mutta syylärin letkut on kylmiä sekä ylhäältä että alhaalta.. tai ylävesiletku on kuuma koneen päästä mutta syylärin pää kuumallakin koneella on viileä.. syylärin huuhtasin ja kyllä siitä vesi läpi meni..
alavesiletkuhan näissä kuuluisi olla kuuma kun sen takana on termarikin?
ei käy nyt omaan järkeen tämä homma miten tuo voi ees toimia kun sillä kumminkin jakohihnan vaihon jälkeen ajettu jo 5000km..
alavesiletkuhan näissä kuuluisi olla kuuma kun sen takana on termarikin?
ei käy nyt omaan järkeen tämä homma miten tuo voi ees toimia kun sillä kumminkin jakohihnan vaihon jälkeen ajettu jo 5000km..
Nestehän näissä vanhemmissa padoissa kiertää ihan normaalisti vaikka termari on siellä alhaalla, ylävesiletkusta sisään ja alavesiletkusta koneeseen.
Eiköhän se ylävesiletku ja jäähdytinkin ala lämpiämään kun koneeseen saa enemmän kuormaa?
Eli kyllä se voi toimia vaikka pidempäänkin kuin 5000km kun kerran oikein toimii.
Eiköhän se ylävesiletku ja jäähdytinkin ala lämpiämään kun koneeseen saa enemmän kuormaa?
Eli kyllä se voi toimia vaikka pidempäänkin kuin 5000km kun kerran oikein toimii.
katohan ompa jännä.. itse aina ajatellut että se termari pitää olla syyläriin meno letkun takana mutta näköjään se sit toimii noinkin... No hyvä et sai tuohon oikaisun.
Ja se bemari foorumin limsapullo temppu kyllä on melko ihme kötöstys. Ei ole jääny koskaan mikään bemari eikä muukaan auta ilmaamatta... tietenkin jos haluaa temppuilla niin saa kai sen noinkin tehä.. :D
Ja se bemari foorumin limsapullo temppu kyllä on melko ihme kötöstys. Ei ole jääny koskaan mikään bemari eikä muukaan auta ilmaamatta... tietenkin jos haluaa temppuilla niin saa kai sen noinkin tehä.. :D
Ei lämpene tourani.
Mielestäni aikaisempina vuosina/syksyinä en ole kohdannut samaa ongelmaa. Termostaatti ja vesipumppu on siis vaihdettu.
Autossa on automaattinen lämpötilansäätö sisälle. Eli automaattitominto päällä, jolloin kylmällä koneella puhallintehot ovat matalat. Kun moottori lämpenee, niin puhallusteho kasvaa...mutta...nyt moottorinlämmöt näyttää mittarin mukaan 70astetta, niin puhallusteho ei ole kasvanut ollenkaan. Eikä puhallusteho nouse ollenkaan, jos ei koko käynnissäolon aikana anna reilustu (+3000rpm) kierroksia.
Kun on ajanut vaikka motarilla parikymmentä kilsaa, niin lämmintä tulee jollakin lailla. Heti kun heittää tyhjäkäynnille, niin 5sek kuluttua alkaa puhaltaa lähes ulkoilman lämpöistä.
Eli onko näin, kuten olen päätellyt. Puhaltimen tehoa säätelee anturi, joka mittaa lämpötilaa lämmittimen kennosta. Ja nyt jostain syystä kierto ei ole hyvä kennolla asti, joten kenno ei lämpene?
Voiko kenno olla tukossa? Jos vaikka käyttäis sen irti ja yrittäis putsata?
Mielestäni aikaisempina vuosina/syksyinä en ole kohdannut samaa ongelmaa. Termostaatti ja vesipumppu on siis vaihdettu.
Autossa on automaattinen lämpötilansäätö sisälle. Eli automaattitominto päällä, jolloin kylmällä koneella puhallintehot ovat matalat. Kun moottori lämpenee, niin puhallusteho kasvaa...mutta...nyt moottorinlämmöt näyttää mittarin mukaan 70astetta, niin puhallusteho ei ole kasvanut ollenkaan. Eikä puhallusteho nouse ollenkaan, jos ei koko käynnissäolon aikana anna reilustu (+3000rpm) kierroksia.
Kun on ajanut vaikka motarilla parikymmentä kilsaa, niin lämmintä tulee jollakin lailla. Heti kun heittää tyhjäkäynnille, niin 5sek kuluttua alkaa puhaltaa lähes ulkoilman lämpöistä.
Eli onko näin, kuten olen päätellyt. Puhaltimen tehoa säätelee anturi, joka mittaa lämpötilaa lämmittimen kennosta. Ja nyt jostain syystä kierto ei ole hyvä kennolla asti, joten kenno ei lämpene?
Voiko kenno olla tukossa? Jos vaikka käyttäis sen irti ja yrittäis putsata?
Väärä termostaatti tai sitten lämpötila-anturi antaa vääriä lukuja ja pitää termostaattia auki.
Jos pystyt VAG-comilla katselemaan lämmöt tai saat ne esim. climan näytöllä diagnostiikkatilassa niin seuraa ajonaikaisia lämpöjä. Mittari saattaa näyttää sitä perinteistä "90 astetta" vaikka auton vesi on todellisuudessa <60 astetta...
Jos pystyt VAG-comilla katselemaan lämmöt tai saat ne esim. climan näytöllä diagnostiikkatilassa niin seuraa ajonaikaisia lämpöjä. Mittari saattaa näyttää sitä perinteistä "90 astetta" vaikka auton vesi on todellisuudessa <60 astetta...
^ olisko VP kumminkin korkannut? Tai sit onko näissä VAG:eissa vesiventtiliä joka säätää veden kiertoa lämppärin kennolla?
Ei ole sähköinen termari. Jakopään remppa tehty toissapäivänä lauantaina ja korjaaja sanoi, että vesipumppu oli vuotanut. Mutta muutosta ei tapahtunut vesipumpun vaihdon jälkeen. Tuosta venttiilistä ei ole mitään tietoa, onko?
Jos pystyt VAG-comilla katselemaan lämmöt tai saat ne esim. climan näytöllä diagnostiikkatilassa niin seuraa ajonaikaisia lämpöjä. Mittari saattaa näyttää sitä perinteistä "90 astetta" vaikka auton vesi on todellisuudessa <60 astetta...
Climan mukaan moottorin lämpötila nousi 90 asteeseen (tosin vasta moottoritiellä) ja sitten laski hiljattain 87 asteeseen (joka on termarin lämpötila). Eli tämän pitäisi olla kohdallaan.
Tukkoinen kenno vois olla syyllinen, mutta sen irroittaminen on kyllä melkoinen työmaa. Joskus putsattiin kaverin passatista tukkonen kenno siten, että otettiin moottoritilasta sisäkennon letkut irti ja laitettiin tilalle pidemmillä letkuilla sähkönen pumppu ja vettä/puhdistusainetta. Sähköpumpulla kierrätettiin jokunen ämpärillinen nestettä kennossa, myös vastapäivään. Lopuksi tietysti huuhdeltiin pesuaineet pois ja letkuja kytkettäessä järjestelmä ilmattiin letkun ilmareiän avulla. Hyvin on toiminut siitä saakka.
Climan mukaan moottorin lämpötila nousi 90 asteeseen (tosin vasta moottoritiellä) ja sitten laski hiljattain 87 asteeseen (joka on termarin lämpötila). Eli tämän pitäisi olla kohdallaan.
Juu, ei noilla lämmöillä pitäisi olla vikaa.
Jäljelle ei varmaan jää muuta kuin tuo kenno, tai ehkä joku climatronicin antureista. Touranin ilmastointi ei ole tuttu, mutta tuskin siinä on vähempää antureita kuin vanhassa Passatissa jossa alkoi olemaan jo ainakin 3 kpl antureiat (ulko-, matkustamo- ja muistaakseni kennolla).
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 9.12.2009 21:18
Juuri tehty kansiremontti ja jakopää ja samalla uusi vesi pumppu
Mutta ei tahdo lämmetä sisälle tulee lämmintä mittari näyttää normaaalit 90 mutta ylä ja ala vesiletku on kylmänä
Termari uusittu ,pari päivää ajettu puhdistus aineet sisällä ja paine veden kanssa huuhdeltu syyläri ja kone
Milä neuvoksi
85kw 00 passat
Mutta ei tahdo lämmetä sisälle tulee lämmintä mittari näyttää normaaalit 90 mutta ylä ja ala vesiletku on kylmänä
Termari uusittu ,pari päivää ajettu puhdistus aineet sisällä ja paine veden kanssa huuhdeltu syyläri ja kone
Milä neuvoksi
85kw 00 passat
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 9.12.2009 21:18
Nyt on ylävesiletku lämmin mutta alavesiletku ei lämpee , kapiini lämpiää hyvin
Ajeltu nyt 3t km mutta ei ala vesiletku lämpee
Jännä juttu kun ala vesiletkun juuressa on yksi lämpö anturi mutta läppärillä kattoessa näyttää koneen ja mittariston anturit lähes samaa
Yritetty ilmamata lämppärin kennon letkusta (se missä on pieni reikä, ilmausta varten)
Huuhdeltu kahteen ketaan lipeää muistuutavalla aineella ja vedellä moneen kertaan
Ajeltu nyt 3t km mutta ei ala vesiletku lämpee
Jännä juttu kun ala vesiletkun juuressa on yksi lämpö anturi mutta läppärillä kattoessa näyttää koneen ja mittariston anturit lähes samaa
Yritetty ilmamata lämppärin kennon letkusta (se missä on pieni reikä, ilmausta varten)
Huuhdeltu kahteen ketaan lipeää muistuutavalla aineella ja vedellä moneen kertaan
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 9.12.2009 21:18
Osaako joku vahvistaa oman keissini epäilyt.
Eli 3B Passat AFN-koneella. Mittariston lämpömittari näyttää tukevasti 90 mutta ja yleensä sisälle tulee lämmintä tasaisilla kierroksilla. Jos kierroksia nostattaa nopeasti (pyörä sutaisee tms) niin lämmön tulo lakkaa. Saattaa välillä lakata ihan tasakierroksillakin.
Itse olen päätynyt siihen tulokseen että vesipumpun ratas riveää akseliltaan välillä veden kierto lakkaa. Vai eihän vuotava kansi noin oirehtisi? Mittarissa n. 450tkm joten kansi remonttikin saattaa tulla eteen kohta.
Eli 3B Passat AFN-koneella. Mittariston lämpömittari näyttää tukevasti 90 mutta ja yleensä sisälle tulee lämmintä tasaisilla kierroksilla. Jos kierroksia nostattaa nopeasti (pyörä sutaisee tms) niin lämmön tulo lakkaa. Saattaa välillä lakata ihan tasakierroksillakin.
Itse olen päätynyt siihen tulokseen että vesipumpun ratas riveää akseliltaan välillä veden kierto lakkaa. Vai eihän vuotava kansi noin oirehtisi? Mittarissa n. 450tkm joten kansi remonttikin saattaa tulla eteen kohta.
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Kaikkihan on aina lähestulkon mahdollista... Mutta kunnioitettava kilometrimäärä jos 450 tuhatta päässy ilman että kantta on kertaakaan tarvinnu avata. Omalla paskalla pääsi satatonnia edellisen kansirempan jälkeen ja taas vuotaa kannentiiviste. Lämmön tulo ei vielä lakkaa sisälle mutta eberiä pitää vähän väliä ilmata ja sillon tällön lisätä nestettä. Saa nähä koska jää välille. Jos jota kuta kiinostaa niin vois olla myynnissä...
Itse olen päätynyt siihen tulokseen että vesipumpun ratas riveää akseliltaan välillä
Itselläni samanlainen akuutti tilanne, auto on Audi A6 1.9 TDI AFN -99.
Ajossa sisään puhaltaa jääkylmää, kuten myös paikoillaan käytettäessä. Kun kierrokset nostaa ja pitää yli 3000 rpm, alkaa heti puhaltamaan kuumaa.
Webaston käynnistämisen jälkeen hyttiin puhaltaa heti kuumaa kaikissa tilanteissa, eli kenno ei ole tukossa.
Auto kävi eilen ajossa ja paikoillaan neljä tuntia putkeen, mutta silti vesiletkut ja paisuntasäiliö ovat vain haaleita ja jäähdytin täysin kylmä !? Moottorin lämmöt näytti ajossa ja kierroksilla koko ajan tasan 90 C, tyhjäkäynnillä vähän vähemmän.
Merkittävä havainto on, että säiliöön tulevasta pikkuletkusta tulee vettä vain yskimällä ja satunnaisesti, kierroksia antamalla heittää lyhyen pidemmän kaaren. Normaalistihan siitä pitää tulla tasainen vesinoro säiliöön ?
Useammat "ammattilaiset" ovat heittäneet vian syyksi kahta vaihtoehtoa, mutta kertokaapa missä vika todennäköisimmin on, jotta alan purkamaan oikeasta paikasta.
Onko webasto asennettu lämmityslaitteen menopuolelle? Siinähän on erillinen kiertovesipumppu. Aikoinaan SAAB 9-3 TiD 2,2 -99 ei ajossa lämmennyt enää kunnolla. Syyksi paljastui eberin letkuun asennettu erillinen kiertovesipumppu, joka oli hajonnut. Uusi pumppu auttoi tässä tapauksessa. Saabissa pumppu kävi aina, kun virrat käänsi päälle.
Tässä nykyisessä Passatissa lämpöä riittää kyllä ajossa, mutta paikallaan käyttäessä kone jäähtyy aika nopeasti. Lisälämmitintä ei ole. Vaihdoin termarin kuumempaan ja lämmityslaitteen teho parani koneen ollessa normilämmöissä. Ajaessa tarkenee nyt aika hyvin. Ylihuomenna, jos keli jäähtyy -20:een, näkee vieläkö lämpöä riittää yhtä hyvin.
Tässä nykyisessä Passatissa lämpöä riittää kyllä ajossa, mutta paikallaan käyttäessä kone jäähtyy aika nopeasti. Lisälämmitintä ei ole. Vaihdoin termarin kuumempaan ja lämmityslaitteen teho parani koneen ollessa normilämmöissä. Ajaessa tarkenee nyt aika hyvin. Ylihuomenna, jos keli jäähtyy -20:een, näkee vieläkö lämpöä riittää yhtä hyvin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa