95 E10 Etanoli Bensaa VAG-pohjaisiin vehkeisiin...
Valvoja: ffp jäsenet
95 E10 Etanoli Bensaa VAG-pohjaisiin vehkeisiin...
Heräs kysymyksiä ja ajatuksia näistä uutisista..
"Perusbensiini vaihtuu ensi vuonna
Etanolin osuuden kasvattaminen muuttaa perusbensiinilaadun ensi vuonna. 95-oktaanisen sijasta tankataan jatkossa 95 E10 -bensiiniä, joka sisältää korkeintaan 10 prosenttia etanolia."
Mihin VAG-pohjaiisiin autoihin tämä sitten käy ja mitä ne vaatii autolta jotta sitä voisi käyttää..
Tuolla on ainakin joku käpynen taulukko jossa ei näy kaikkia autoja..
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/
Käykö 10% etanolibensa esim. VW POLO 1.6 Classic / Seat Cordoba 1.6 vm 1998 ?
"Perusbensiini vaihtuu ensi vuonna
Etanolin osuuden kasvattaminen muuttaa perusbensiinilaadun ensi vuonna. 95-oktaanisen sijasta tankataan jatkossa 95 E10 -bensiiniä, joka sisältää korkeintaan 10 prosenttia etanolia."
Mihin VAG-pohjaiisiin autoihin tämä sitten käy ja mitä ne vaatii autolta jotta sitä voisi käyttää..
Tuolla on ainakin joku käpynen taulukko jossa ei näy kaikkia autoja..
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/
Käykö 10% etanolibensa esim. VW POLO 1.6 Classic / Seat Cordoba 1.6 vm 1998 ?
Tuommoinen lista http://www.tekniikanmaailma.fi/s/f/edit ... /95E10.pdf
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos tuollaiseen vanhaan kaasari koneessa käyttää pitemmän aikaa 95E10:ä, niin mitkä paikat ovat kriittiset? Letkut? Kaasarin osat? Joten meneekö lyhyelläkin ajanjaksolla hajalle jotain? (Tosin TM:n lista sanoo VW:n kohdalla, että kaikki ;) )
Eipä tuo nykyinenkään bensa niin "laadukasta" ole, joten onko tässä 5%-->10% liikaa pelottelua soveltuvuudesta?
Eipä tuo nykyinenkään bensa niin "laadukasta" ole, joten onko tässä 5%-->10% liikaa pelottelua soveltuvuudesta?
Eiköhän nuo valmistajien listat ole aikalailla varman päälle vedetty, saattaa kelvata seos muillekin kuin listatuille, omalla vastuulla tietty.
Jep. Onneksi en ole käyttänyt...Jos bensiinissä on ollut jo monta vuotta etanolia seassa niin meitähän on siis huijattu ostamaan polttoaineen jäänestoa pullossa?
Tuota, jos olet tähän mennessä tankannut Nesteen toimittamaa 98E:tä niin olet jo totuttanut autosi noin 5prosenttiseen etanoliseokseen viimeisen neljän vuoden aikana.
Köyhä tankkaa 95:sta yleensä, jos 98:ia niin harvemmin on osunut Nesteen bensat tankkiin (joko venakoiden, eli LukOilin omatuonnit tai Shellin litkut - käsittääkseni nuo tuovat/jalostavat itse eivätkä osta Nesteeltä?).
Taas kusetetaan ihmisiä :)
Kivaa vaan niille vähävaraisille suomalaisille, joita nyt on kuitenkin aika paljon, joilla ei ole varaa ostaa uusia autoja tai teetää kalliita asennuksia, jotta voivat käyttää tätä uutta maagista bensaa joka säästää luontoa ja parantaa maailman. :P Ja mitenköhän noi moottoripyörät, voi elämä ku menee taas vaikeeks kaikki :|
Kivaa vaan niille vähävaraisille suomalaisille, joita nyt on kuitenkin aika paljon, joilla ei ole varaa ostaa uusia autoja tai teetää kalliita asennuksia, jotta voivat käyttää tätä uutta maagista bensaa joka säästää luontoa ja parantaa maailman. :P Ja mitenköhän noi moottoripyörät, voi elämä ku menee taas vaikeeks kaikki :|
Köyhä tankkaa 95:sta yleensä, jos 98:ia niin harvemmin on osunut Nesteen bensat tankkiin (joko venakoiden, eli LukOilin omatuonnit tai Shellin litkut - käsittääkseni nuo tuovat/jalostavat itse eivätkä osta Nesteeltä?).
Kyllä taitaa tulla samalta Nesteeltä kaikki Suomessa myytävä bensa. LukOilista en tiiä. Lisäaineistukset yms. kunkin brändin erikoisuudet lisätään perusbensan sekaan tankkiautossa. Lisäaineistuksella saadaan kunkin ketjun oma bensa.
kunkin brändin erikoisuudet lisätään perusbensan sekaan tankkiautossa.
Ahh, ok. En arvannut että Shell aikoinaan tekaisi 99+ V-Powerin samalla tapaa, eli nakkasi tankkeriin Porvoon jalostamolla oktaaninkohotinta mukaan.
Noitten bensojen alkuperää on välillä vaikea arvuutella kun eri litkuja tulee välillä mistä sattuu vaikka suurin osa Nesteen jalostamolta tuleekin; esim. ST-1 tuo mm. lentobensaa, jne.
Pääosin ostavat, polttoöljyä Lukoil tuo (tai ainakin on tuonut) jossain määrin rajan takaa.Köyhä tankkaa 95:sta yleensä, jos 98:ia niin harvemmin on osunut Nesteen bensat tankkiin (joko venakoiden, eli LukOilin omatuonnit tai Shellin litkut - käsittääkseni nuo tuovat/jalostavat itse eivätkä osta Nesteeltä?).
Ja edelleenkin, kaikessa suomessa myytävässä bensassa on noin 5% etanolia, myös 95E:ssä.
Niin kaippa tuo käy vanhoihin Volkkareihin, kun sen ajatuksella lukee (+TM:n lista tukena)
http://e10bensiini.fi/files/61/E10-bens ... toihin.pdf
http://tekniikanmaailma.fi/s/f/editor/u ... /95E10.pdf
Ehdot ovat kutakuinkin näin:
Ehto 1: E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Volkswagen-malleihin.
Ehto 2: Sitten rajataan ensimmäisen sukupolven FSI-moottorit pois (2004-2006)+joitain moottorimalleja lisäksi.
Ehto 3: Lopuksi todetaan ristiriitaisesti sama, mikä ensimmäisessä ehdossa, eli E10-polttoaineita voi käyttää kaikissa bensiinikäyttöisissä Volkswageneissa vuosimallista 2007 alkaen.
Kuinka sen nyt sitten ottaa? Ehto 1 ja ehto 3 ovat hieman ristiriidassa. Toisaalta itse saan tuosta sellaisen kuvan, että ehto 1 pätee. Ehdolla 3 halutaan vain todeta ehdon 2 jatkoksi, että uudempiin (2007-->) saa sitten taas tankata E10:ä.
http://e10bensiini.fi/files/61/E10-bens ... toihin.pdf
http://tekniikanmaailma.fi/s/f/editor/u ... /95E10.pdf
Ehdot ovat kutakuinkin näin:
Ehto 1: E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Volkswagen-malleihin.
Ehto 2: Sitten rajataan ensimmäisen sukupolven FSI-moottorit pois (2004-2006)+joitain moottorimalleja lisäksi.
Ehto 3: Lopuksi todetaan ristiriitaisesti sama, mikä ensimmäisessä ehdossa, eli E10-polttoaineita voi käyttää kaikissa bensiinikäyttöisissä Volkswageneissa vuosimallista 2007 alkaen.
Kuinka sen nyt sitten ottaa? Ehto 1 ja ehto 3 ovat hieman ristiriidassa. Toisaalta itse saan tuosta sellaisen kuvan, että ehto 1 pätee. Ehdolla 3 halutaan vain todeta ehdon 2 jatkoksi, että uudempiin (2007-->) saa sitten taas tankata E10:ä.
mikähän on perustelu sille että on käytetty materiaaleja jotka ei sovellu etanolin kanssa, vaikka materiaalit on ollu saatavilla yli 30 vuotta ja se että esim. noiden ekojen FSI moottoreiden aikaan oli jo tiedossa että etanolia on polttoaineen seassa?
hupaisa havaita että esim. mersu AMG:t on erikseen kielletty jopa tällä 10% seoksella. AMG:n perustelu on se, että ei ole tehty kokeilta, ei siis voi antaa takuuta. Silti suosituimmat etanolimersut (e85) ruotsissa on AMG:t koska niissä äly osaa laskea suoraan eron bensaan verrattuna, polttoaineen paineen nosto/etanolichippi riittää.
Listasta näkee selvästi ketkä on etanoliautoilun pioneereja, mm. Saab, Volvo ja jenkit.
hupaisa havaita että esim. mersu AMG:t on erikseen kielletty jopa tällä 10% seoksella. AMG:n perustelu on se, että ei ole tehty kokeilta, ei siis voi antaa takuuta. Silti suosituimmat etanolimersut (e85) ruotsissa on AMG:t koska niissä äly osaa laskea suoraan eron bensaan verrattuna, polttoaineen paineen nosto/etanolichippi riittää.
Listasta näkee selvästi ketkä on etanoliautoilun pioneereja, mm. Saab, Volvo ja jenkit.
Mitenhän ku listassa on ettei käy Golf iv variant 1.6 BAD koneella.
Mulla on BCB, joten mitä eroa niillä sitten on? Käykö se sitten mun autoon?
Ei sillä että pannaa vaikka 98 ni ei tartte siirtyä hömpötyksiin =)
BAD on suoraruiskutuskone, siis sen ensimmäisen sukupolven FSI. BCB normaalisti imusarjaan ruiskuteltu, joten ongelmaa ei pitäisi olla. Suositus BCB:lle lienee ollut tehtaalta lähtiessä 98 okt. bensa. Ohjekirjassa sitten mainitaan että 95:a voi käyttää mutta muutaman hepan tehonlasku tuosta seuraa.
Niin... euron säästö tässä asiassa onkin iso säästö.
Niitä euron säästöjä haetaan varmasti monesta muustakin paikasta, missä se vaan on järkevästi mahdollista. Siis valmistajan mielestä järkevästi mahdollista. Autonvalmistajan pääasiallinen tehtävähän on kuitenkin mahdollisimman monen uuden auton saaminen kaupaksi, se miten kauan niillä autoilla voi ajaa ei ole ihan niin tärkeä seikka vaikka toki siihenkin pitää vähän panostaa.
Koko VAG-konserni valmisti yli 6 miljoonaa autoa vuonna 2007 (wikipedian mukaan) ja siitä pelkästään Golfia on vajaa miljoona (stetson arvio). Jos jokaisen yksittäisen auton valmistukseen voidaan valita toimivia osia jotka kustantaa vähemmän niin ne halvemmat osat valitaan ihan varmasti.
Itse en ainakaan huomannut kulutuseroa 98 ja 95 välillä. Ihmettelen että miksi tuntuu siltä että 95 kuluttaisi vähemmän kuin 98, auto säädetty kuitenkin 98 mukaan penkissä... Ihan perstuntumaa, tarkkoja mittaustuloksia ei ole (sama ajoreitti, sama lämpötila, sama kuorma ja molemmat aloitettu täydellä tankilla ja tankattu samalla mittarilla että auto on samassa asennossa --> tankkiin menee sama määrä)
Semmoinen ajatus tuli mieleen että mitä tuo e10 vaikuttaa autoon, miksi ei käy? Syövyttääkö nopeammin tiivisteet, bensaletkut ym.
Miten tulevaisuudessa (10v päästä) onko kadulla käytössä yhtään esim vw 1.8T viritettyä moottoria? Saako samalla heittää hyvästit haaveilulle että rakentaisi muutaman vuoden päästä "tehokkaan" katuraaserin 1.8T pohjalle.
Semmoinen ajatus tuli mieleen että mitä tuo e10 vaikuttaa autoon, miksi ei käy? Syövyttääkö nopeammin tiivisteet, bensaletkut ym.
Miten tulevaisuudessa (10v päästä) onko kadulla käytössä yhtään esim vw 1.8T viritettyä moottoria? Saako samalla heittää hyvästit haaveilulle että rakentaisi muutaman vuoden päästä "tehokkaan" katuraaserin 1.8T pohjalle.
Meneekö ot:ksi, mutta miten tuo E85 sitten pelittää, millä muutoksilla tavallinen järjestelmä sitä tukee. Vieläkin mietin noita tiivisteitä ja bensaletkuja ym. Mitä kaikkea muuttaminen vaatii?
Ja tuohan taitaa kuluttaa sen 30% enemmän mutta taitaahan se ollakkin 30% halvempaa, eli ei voita eikä häviä mitään, paitsi tankillinen kestää vähemmän aikaa.
Ja sitä tarvitsee vielä harmitella että kuinka autorakentelun käy vastaisuudessa.
Ja tuohan taitaa kuluttaa sen 30% enemmän mutta taitaahan se ollakkin 30% halvempaa, eli ei voita eikä häviä mitään, paitsi tankillinen kestää vähemmän aikaa.
Ja sitä tarvitsee vielä harmitella että kuinka autorakentelun käy vastaisuudessa.
No autonrakentelusta tulevaisuudessa ei polttoaineen takia tartte olla huolissaan. Niinkin yllättävällä tavalla kuin bensalla/dieselillä/etanolilla ne autot tulevaisuudessakin vielä toimii kymmeniä vuosia, määräävä markkina-asema säilyy varmasti vielä 30vuotta. Joka muuta väittää, elää viherpiipertäjien luomassa sähköautopilvilinnassa (imho).
xxE10 bensahan vaatii jo alkoholia kestävät kumiosat. Jenkeissä kun tuosta on jo paljon kokemusta, niin kuulemma monet ajaa vanhoilla autoilla "normaaleilla" polttoaineletkuilla, vaihtaen ne uusiin 3vuoden välein. En kyllä näe mikä järki tuossa on, vitosen säästö on kympin kulu pitkässä juoksussa.
E85 sitten vaatii ihan samat jutut kuin E10, mutta sen lisäksi se vaatii moottorin säätöpuolelle pakosti muutoksia. Säädön lisäksi vielä vaihtoon voi helposti mennä suuttimet ja polttoainepumppu, koska kakkua vaaditaan noin 35prosenttia enemmän moottoriin samalle teholle. Lisäksi sitten autolla ei ajeta kuin jommalla kummalla polttoaineella, sekoituksilla ei voi ajaa (usein ohjelmat tukevat kumpaakin polttoainetta, kuski valitsee vaihtokytkimellä/tms käytettävät kartat).
Flexfuel autot sitten erikseen, ne on tehdas tehnyt siten, että niihin voi tankata kumpaa vaan, tai sekoittaa miten haluaa.
E85 ei taida olla kustannustehokas polttoaine tällähetkellä. Jos lasketaan 35prosentin hintaero tän hetkisisestä noin 1.4euron litrahinnasta, niin E85 pitäisi olla halvempaa kuin 1.04e/litra.
xxE10 bensahan vaatii jo alkoholia kestävät kumiosat. Jenkeissä kun tuosta on jo paljon kokemusta, niin kuulemma monet ajaa vanhoilla autoilla "normaaleilla" polttoaineletkuilla, vaihtaen ne uusiin 3vuoden välein. En kyllä näe mikä järki tuossa on, vitosen säästö on kympin kulu pitkässä juoksussa.
E85 sitten vaatii ihan samat jutut kuin E10, mutta sen lisäksi se vaatii moottorin säätöpuolelle pakosti muutoksia. Säädön lisäksi vielä vaihtoon voi helposti mennä suuttimet ja polttoainepumppu, koska kakkua vaaditaan noin 35prosenttia enemmän moottoriin samalle teholle. Lisäksi sitten autolla ei ajeta kuin jommalla kummalla polttoaineella, sekoituksilla ei voi ajaa (usein ohjelmat tukevat kumpaakin polttoainetta, kuski valitsee vaihtokytkimellä/tms käytettävät kartat).
Flexfuel autot sitten erikseen, ne on tehdas tehnyt siten, että niihin voi tankata kumpaa vaan, tai sekoittaa miten haluaa.
E85 ei taida olla kustannustehokas polttoaine tällähetkellä. Jos lasketaan 35prosentin hintaero tän hetkisisestä noin 1.4euron litrahinnasta, niin E85 pitäisi olla halvempaa kuin 1.04e/litra.
Mitkä webastot tuota E10 pystyy käyttämään? Vai onko käytettävä pelkästään 98 jos varustaa bensa-auton webastolla?
Menee hankalaksi tämä bensa-autoilijaksi siirtyminen kun ensin ei saa lohkolämmitintä eikä letkulämmitintä ja nyt kun henkisesti valmistautui webastoon niin se vaatiikin kalliimpaa ainetta. Ei hyvä. Ois pitänyt pysyä dieselkannassa.
Menee hankalaksi tämä bensa-autoilijaksi siirtyminen kun ensin ei saa lohkolämmitintä eikä letkulämmitintä ja nyt kun henkisesti valmistautui webastoon niin se vaatiikin kalliimpaa ainetta. Ei hyvä. Ois pitänyt pysyä dieselkannassa.
jos ketään kiinnostaa niin ADY moottoriset hanskaa tuon E10 huoletta kuulemma.
Muut 2.0 8v koneet 4-pisteruiskulla varauksella. ilmeisesti 2E koneen polttoainepuoli ei ole kovinkaan varmaa.
Ihan Vw:ltä saatu tieto työnpuolesta.
Ja Vk, jos ei muisti ihan vituiksi vedä niin E10:tä ei voinut käyttää näissä ns. vanhan sukupolven ebereissä tai webastoissa. Uudet evo webastot pois lukien (epäilen ettei sitä sinulla ole.)
Muut 2.0 8v koneet 4-pisteruiskulla varauksella. ilmeisesti 2E koneen polttoainepuoli ei ole kovinkaan varmaa.
Ihan Vw:ltä saatu tieto työnpuolesta.
Ja Vk, jos ei muisti ihan vituiksi vedä niin E10:tä ei voinut käyttää näissä ns. vanhan sukupolven ebereissä tai webastoissa. Uudet evo webastot pois lukien (epäilen ettei sitä sinulla ole.)
Ei se sama moottorikoodi edes kerro että on moottorikaan kasattu samoista osista volkkarin ja seatin kesken. Saatikka sitten siitä, onko letkut esim tankin sisällä samaa materiaalia. Jostain se hinnan ero on tehtävä, käytetään autoa kasattaessa halvempia materiaaleja.
Kärjistetty kuvitteellinen esimerkki: Tankin sisällä on kumiletku, fyysisesti ihan samanlainen Volkkarissa ja Seatissa. Volkkarissa se on alkoholinkestävästä kalliimmasta materiaalista, Seatissa vähän halvemmasta mutta E5 bensan kanssa täysin toimiva materiaali. Jälkimarkkinoille sen sijaan Seattiinkin myydään vain tuota parempaa letkua varaosana, koska hinnanero on niin pieni ja paremmalla osalla voikaan korvata huonompi. Jälkimarkkoinoiden volyymit on niin pieniä verrattuna tehtaan tarpeeseen, ettei ole mitään järkeä pitää kahta päällekkäistä osaa varaosana (enemmän kustannuksia kuin tuottoa).
Kärjistetty kuvitteellinen esimerkki: Tankin sisällä on kumiletku, fyysisesti ihan samanlainen Volkkarissa ja Seatissa. Volkkarissa se on alkoholinkestävästä kalliimmasta materiaalista, Seatissa vähän halvemmasta mutta E5 bensan kanssa täysin toimiva materiaali. Jälkimarkkinoille sen sijaan Seattiinkin myydään vain tuota parempaa letkua varaosana, koska hinnanero on niin pieni ja paremmalla osalla voikaan korvata huonompi. Jälkimarkkoinoiden volyymit on niin pieniä verrattuna tehtaan tarpeeseen, ettei ole mitään järkeä pitää kahta päällekkäistä osaa varaosana (enemmän kustannuksia kuin tuottoa).
Tosiaan ei sen 98E5:sen käyttäminen ole juurikaan kallimpaa, nykyisillä hinnoilla hintaero on noin 4senttiä/litra. Mikäli sama hintaero ja taso säilyy, niin käytännössä ajokilometrin hinta on vain ihan hieman isompi kuin 95E10:llä (tämä kääntyy vielä 98E5 eduksi, mikäli moottori osaa säätyä taloudellisemmaksi sillä polttoaineella). Noin 2,1prosenttia kun tuota 95E10:ä kuluu kuitenkin enemmän kuin 98E5:sta, niin vertailu ei ole ihan suoraviivaista.
^Ja meinaat että hintaero pysyy tossa, kun kaikki vanhoilla paskoilla ajavat (kuten minä) rupeaa käyttämään 98:ia, eikä siirry E10:iin. Kysyntä kasvaa huimasti, tarjontaa on tietyn verran, niin hinnat tulee luultavasti nousemaan. Kiva olla koekaniini, kun tätähän edes EU ei pakota, saksa, ranska ja muut siirtyy aikasintaan käyttämään E10:ä 2012, kun nähdään miten se euroopassa toimii, suorastaan lämmittää mieltä.
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 25.12.2010 7:22
-
- -
- Viestit: 328
- Liittynyt: 22.11.2010 11:35
jos ketään kiinnostaa niin ADY moottoriset hanskaa tuon E10 huoletta kuulemma.
Muut 2.0 8v koneet 4-pisteruiskulla varauksella. ilmeisesti 2E koneen polttoainepuoli ei ole kovinkaan varmaa.
Ihan Vw:ltä saatu tieto työnpuolesta.
Voitko vielä tarkentaa asiaa 2E-moottorin osalta ja kertoisitko tietolähteesi?
-
- -
- Viestit: 412
- Liittynyt: 27.8.2009 20:14
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
-
- -
- Viestit: 412
- Liittynyt: 27.8.2009 20:14
Tuntuu ihmisillä olevan vähän epäselvää mitä tuo E10 tekee, jos se ei sovellu autoon. Sitähän ei huomaa heti että se ei sovellu, vaan pidemmän ajanjakson kanssa. Päälimmäisin (käytännössä voisi sanoa että ainoa) ongelma on, että alkoholille soveltumattomat kumiosat kovettuvat ja halkeilevat.
Eli jos sitä lähtee kokeilemaan pienillä määrillä aluksi että sopiiko se siihen isoisän vanhaan Popedaan, niin ei se siitä heti laukea. Uudet huonolaatuiset letkut kestävät Jenkkien mukaan kolmisen vuotta, ennenkuin rupeevat vuotamaan.
Nyt oma mielipide. Jos elämä on kiinni siitä maksaako ajaminen jonkun hassun sentin enempi satkulla, niin kannattaa myydä se auto pois. 98E5:sta tankkiin ja ei vahinkoa tapahdu, jos ei ole varma että E10 polttoaine soveltuu ajoneuvoon.
Eli jos sitä lähtee kokeilemaan pienillä määrillä aluksi että sopiiko se siihen isoisän vanhaan Popedaan, niin ei se siitä heti laukea. Uudet huonolaatuiset letkut kestävät Jenkkien mukaan kolmisen vuotta, ennenkuin rupeevat vuotamaan.
Nyt oma mielipide. Jos elämä on kiinni siitä maksaako ajaminen jonkun hassun sentin enempi satkulla, niin kannattaa myydä se auto pois. 98E5:sta tankkiin ja ei vahinkoa tapahdu, jos ei ole varma että E10 polttoaine soveltuu ajoneuvoon.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Lukekaas nyt kaikki tämä niin ei tarvitse kysellä:
http://e10bensiini.fi/ kirjoitti:Volkswagen
E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Volkswagen-malleihin vuosimallista -92 alkaen lukuun ottamatta ensimmäisen sukupolven FSI-moottorilla varustettuja autoja.
Audi
E10 soveltuu vuosimallista 1992 alkaen bensiinimoottorisiin Audeihin pois lukien seuraavat mallit:
- Audi A2 1.6 FSI 2002-2006
- Audi A3 1.6 FSI 2001-2004
- Audi A3 2.0 FSI 2001-2004
- Audi A4 2.0 FSI 2001-2004
- Audi A4 bensiinimallit 2000-2007, jotka on varustettu tehdasasenteisella seisontalämmittimellä. Lämmityskauden aikana ei voida käyttää E10-polttoainetta.
Škoda
E10 soveltuu seuraaviin Škoda-malleihin:Edellä mainittujen Škoda-mallien, joihin E10 ei sovellu, käyttöohjeissa edellytetään käytettäväksi 98-oktaanista bensiiniä. Näitä mallisarjoja edeltäviin Skoda-malleihin (Forman, Favorit tms.) ei E10 sovellu.
- Octavia HB ja Combi: kaikki bensiinikäyttöiset mallit lukuun ottamatta 1,8T RS (132 kW) -malleja (AUQ-moottori)
- Fabia HB,Sedan ja Combi: kaikki bensiinikäyttöiset mallit lukuun ottamatta 2,0 l (85 kW) -malleja (AZL-moottori)
- Superb: kaikki bensiinikäyttöiset mallit lukuun ottamatta 2,8 l 30V V6 (142 kW) -malleja (AMX-moottori)
- Felicia: kaikki bensiinikäyttöiset mallit, kuitenkin edellytetään polttoainejärjestelmän paineensäätimen O-rengastiivisteen vaihtoa 1,3 l (40 kW ja 50 KW) -moottoreiden kohdalla
- Yeti: kaikki bensiinikäyttöiset mallit
- Roomster: kaikki bensiinikäyttöiset mallit
Seat
E10 soveltuu seuraaviin Seat-malleihin:
- Ibiza vuosimallista 2002 alkaen
- Cordoba vuosimallista 2003 alkaen
- Leon vuosimallista 1999 alkaen
- Toledo vuosimallista 1999 alkaen, ei kuitenkaan 110 kW 2.0 FSI BLR-moottori 06/2004 saakka
- Arosa vuosimalleihin 1997-2004
- Altea, XL, Freetrack vuosimallista 2004 alkaen, ei kuitenkaan 110 kW 2.0 FSI BLR-moottori 06/2004 saakka
- Alhambra vuosimallista 2001 alkaen.
- Ibiza vuosimallista 2008 alkaen (Ibiza V)
- Kaikki Exeo ja Exeo ST mallit (vuosimallista 2009 alkaen)
onko VAG:in perustelu sille, että ei käy, vain oktaanit esim noissa fsi koneissa? Vai onko niissä materiaalit sellaisia että ei kestä? Kuitenkin olemme jo vuosia ajaneet 5% etanolibensiinillä, joten alkoholin korroosiovoimia kyllä on ollut aikaisemminkin.
mitä tulee webastoon, niin se voi olla että tarvii kuristaa ilman saantia että pelaa hyvin (www.etanol.nu on hyvä lähde)
mitä tulee webastoon, niin se voi olla että tarvii kuristaa ilman saantia että pelaa hyvin (www.etanol.nu on hyvä lähde)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kaverilla on tuollainen alkupään FSI Golf johon ei käy uus bensa. Aiemmin se on muistaakseni ajellu 95:llä, joten oktaanivaatimus ei siten olisi määräävä vaan kumitiivisteet jossain päin laitteistoa.onko VAG:in perustelu sille, että ei käy, vain oktaanit esim noissa fsi koneissa?
Kuka ekaks tekee konversion jossa tuollaiseen saa laittaa etanolibensaa? :)
-
- -
- Viestit: 4
- Liittynyt: 17.8.2009 17:41
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tekniikan Maailma kirjoitti:Toinen ryhmä ovat ensimmäisen sukupolven suorasuihkutusmoottorit, joissa useissa on lisäksi laihaseostoiminto. Näissä moottoreissa sylinteriin suihkutettavan polttoaineen määrä ja erityisesti tarkasti suunniteltu suihkun muoto häiriintyvät, kun suihkutusannosta joudutaan kasvattamaan etanolin pienemmän energiasisällön vuoksi. Uudemmissa, nykyisin tuotannossa olevissa suorasuihkutusmoottoreissa tätä ongelmaa ei enää ole.
-
- -
- Viestit: 412
- Liittynyt: 27.8.2009 20:14
Kuten MikaJ tuossa aikaisemmin sanoi, ei sitä voi päätellä hetkessä toimiiko se E10 vai ei. Jos yhden tankillisen perusteella meinaa että toimii niin voi yllättyä myöhemmin aika pahasti.
Tuosta olen myös samaa mieltä Mikan kanssa että jos on vähänkin epäselvää toimiiko E10 vai ei, niin 98 tankkiin ja ajelee tyytyväisenä ilman huolia.
Tuosta olen myös samaa mieltä Mikan kanssa että jos on vähänkin epäselvää toimiiko E10 vai ei, niin 98 tankkiin ja ajelee tyytyväisenä ilman huolia.
ja ainakin tämänpäivän paikallislehden (Länsi-Suomi) mukaan osassa asemista on 95E10 tarrat paikoillaan jo mutta bensa on edelleen vanhaa 95:sta, uutta bensaa tulossa suurimpaan osaan huoltamoista vasta viikon tai kahden päästä kun seuraavan kerran tankkaavat säiliöt. Todennäköisesti näin myös muualla Suomessa, joten ensimmäisen tankkauskerran mukaan ei tosiaa kannata paljoa päätelmiä vielä tehdä.
-
- -
- Viestit: 412
- Liittynyt: 27.8.2009 20:14
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No shit, Sherlock...Savon Sanomat kirjoitti:Uusi E10-bensa syttyy edeltäjäänsä herkemmin palamaan
Jaa, että Volkswagen oli nyt sitten muuttanut -92 vuoteen tuon rajan. Aiemminhan tuon litkun piti sopia kaikille ikävuosille, poislukien samat FSI:t.
Itsellä on kaasarivehje ja mekaaninen bensapumppu, joten ei heti tule mieleen paikkoja, mitkä e5-->e10 nostaminen hajottaisi. No ehkä herkin paikka voisi olla kiihdytyspumpun kalvo.
Itsellä on kaasarivehje ja mekaaninen bensapumppu, joten ei heti tule mieleen paikkoja, mitkä e5-->e10 nostaminen hajottaisi. No ehkä herkin paikka voisi olla kiihdytyspumpun kalvo.
Pumpun kalvon on ehkä toinen kriittinen paikka. Kumilaippahan näissä pitää vaihtaa säännöllisesti kuitenkin :D
Aika jännä juttu vain, miksi VW otti ikärajan käyttöön, vaikka aluksi kaikkiin piti sopia. Varmuuden maksimointia? Sehän on VW:n kannalta yksi ja sama vaikkei 95e10 kävisi autoihin, joista takuu on loppu.
Aika jännä juttu vain, miksi VW otti ikärajan käyttöön, vaikka aluksi kaikkiin piti sopia. Varmuuden maksimointia? Sehän on VW:n kannalta yksi ja sama vaikkei 95e10 kävisi autoihin, joista takuu on loppu.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 328
- Liittynyt: 22.11.2010 11:35
Ei oikein tunnu toimivan e10-bensa 2E-koneessa.
Lyhyen testin perusteella kulutus nousee selkeästi.
240km ajoa, josta 200km moottoritie ajoa 110km/h, 20km yhdystie ajoa 60-80km/h ja 20km kaupunkiajoa 50km/h. Yksi henkilö autossa + 70kg rahtia. Keskikulutus 10,376L/100km,
Kun huomioi että parhaimmillaan olen päässyt 2E koneella talviajossa vanhalla 95bensalla 6,2L/100km, niin ero tuntuu hämmästyttävän suurelta.
Kaiken lisäksi e10-bensa tuntuu aiheuttavan pientä käyntihäiriötä, joka loppui seuraavalla tankkauksella kun vaihdoin 98bensaan.
Lyhyen testin perusteella kulutus nousee selkeästi.
240km ajoa, josta 200km moottoritie ajoa 110km/h, 20km yhdystie ajoa 60-80km/h ja 20km kaupunkiajoa 50km/h. Yksi henkilö autossa + 70kg rahtia. Keskikulutus 10,376L/100km,
Kun huomioi että parhaimmillaan olen päässyt 2E koneella talviajossa vanhalla 95bensalla 6,2L/100km, niin ero tuntuu hämmästyttävän suurelta.
Kaiken lisäksi e10-bensa tuntuu aiheuttavan pientä käyntihäiriötä, joka loppui seuraavalla tankkauksella kun vaihdoin 98bensaan.
Kaverin fiiatissa tuli sytytyskatkoksia E10:n täyttämisen jälkeen. Itteä ajatuttaa se, että minkätakia esim austraalialaisessa sivustossa sanotaan aika monen moottoripyörän kohdalla ettei käy vuosimallista riippumatta (pl. buell, HD ja BMW), mutta e10bensiini.fi sivuston mukaan käy melkein kaikkiin uudempiin.
Ducatille on tehty ryhmäkanne jenkeissä, koska E10:n takia on muoviset polttoainetankit turvonneet, niin ettei ne mene enää kiinnikkeisiin kiinni, KTM:llä vastaavaa tapahtunutta.
Ducatille on tehty ryhmäkanne jenkeissä, koska E10:n takia on muoviset polttoainetankit turvonneet, niin ettei ne mene enää kiinnikkeisiin kiinni, KTM:llä vastaavaa tapahtunutta.
Johtuneeko sitten sitten uudesta bensasta vai ei, mutta Passatissa ´04 1.8T hyppäsi päästöjen merkkivalo palamaan, kun tankissa alkoi olemaan pelkkää E10(yhden kerran olen nyt tankannut sitä). Auto huollettu joulukuun lopussa ja katsastettu viime viikolla. Päästöt yms. oli täysin kunnossa. Ihmetytti vaan kun ihan yht´äkkiä hyppäs valo palamaan kun auto oli normaalisti lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä, tuli heti mieleen johtuukohan bensasta...
Noh lueskelin netistä, että valon pitäisi häipyä reilun 100km ajon tai 15 onnistuneen käynnistyksen jälkeen jos kaikki on kunnossa, tiedä sitten pitääkö paikkansa...
-Ari-
Noh lueskelin netistä, että valon pitäisi häipyä reilun 100km ajon tai 15 onnistuneen käynnistyksen jälkeen jos kaikki on kunnossa, tiedä sitten pitääkö paikkansa...
-Ari-
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 9.9.2009 9:08
Nyt on Ventoon työnnetty 95e:tä huolettomasti tankkiin, tosin sehän edustaa jo uudempaa kastia. Sen sijaan Jetsoniin (-87 1.6 kaasari) mikä on sijaisautona Paskatin ollessa vielä kannettomana puolisen viikkoa, toimii toistaiseksi ihan hyvin "uudella" bensiinillä. Tankattu tarkotuksella paikoissa missä polttoaineen myynti on suurta ja mahdollisuus saada E10:ä hyvä. Seuraillaan tässä 3-4kk että miten alkaa vaikuttaa. Viime viikolla tirvasin täyden tankin (pohjalla max 5 litraa "vanhaa" 95e:tä) E10:ä ja käyntihäiriöitä ei vielä ainakaan ole tullut. Siinä tankkaillessa tuli joku pätevä setä irvistelemään että "Nyt tankkaat poika väärää ainetta tankkiin, toi sun auton moottorihan räjähtää viel.." Noh, tiedä sitte että mihin atmosfääriin tuo Jätöksen moottori tosta sinkoaa, mutta kokeillaan ainaki. Tiedotuksia lipsauttelen tänne aina silloin tällöin.
Ja sitten vielä lisää asiaa. Kovastihan nuo tuolla kehuvat että Igorin ihmeeseen ei pitäisi käydä tuo uusi bensa laisinkaan. Ladaa tankkailtu samoilta asemalta (Kärkkäiseltä, Kariston Shell) uudella bensiinillä ja Ladahan vaan nauttii kilometreistä. Aluksi meinasin olla pientä epäilyä, että miten lähtee seuraavana aamuna käyntiin kun alkoi pätkiä kotiin päin ajellessa mutta vika löyty viallisesta tulpanjohdosta.
Toisaalta jos ihan ajattelemalla ajatellaan ja ällistellään, vanhassa 95e:ssä on ollu etanolia jo 5%.... Ja tuttu kuka on Fortumilla töissä, ihmetteli että miksi ihmeessä pitää vouhottaa niin paljon kun tulee toinen 5% lisää etanolia bensiinin sekaan. Eiköhän nuo autot olis särkyny jo siitä aikasemmasta 5% etanolia? Onhan toki autoja mihin ei kunnolla tahtonut käydä tuo vanha 95e:kään, mutta niihihän on sitten jo valmistajat suositelleet käytettäväksi muita laatuja. Esim kaverin vanhaan Jenkkiin on valmistaja suositellut käyttämään 99e:tä. Tästä johtuen tankkaa aina 98e:tä ja laittaa "lisä-aineen" tankkiin aina tankkauksen päätteeksi.
Sitä olen kovasti tässä myöskin pähkäillyt että koska tulee henkilö-autoihin nuo Ad-Blue vaatimukset, niitä kun jo kuorma-autoissa kovasti käytetään. Sitä odotellessa ja testiä jatkaessa.
Ja sitten vielä lisää asiaa. Kovastihan nuo tuolla kehuvat että Igorin ihmeeseen ei pitäisi käydä tuo uusi bensa laisinkaan. Ladaa tankkailtu samoilta asemalta (Kärkkäiseltä, Kariston Shell) uudella bensiinillä ja Ladahan vaan nauttii kilometreistä. Aluksi meinasin olla pientä epäilyä, että miten lähtee seuraavana aamuna käyntiin kun alkoi pätkiä kotiin päin ajellessa mutta vika löyty viallisesta tulpanjohdosta.
Toisaalta jos ihan ajattelemalla ajatellaan ja ällistellään, vanhassa 95e:ssä on ollu etanolia jo 5%.... Ja tuttu kuka on Fortumilla töissä, ihmetteli että miksi ihmeessä pitää vouhottaa niin paljon kun tulee toinen 5% lisää etanolia bensiinin sekaan. Eiköhän nuo autot olis särkyny jo siitä aikasemmasta 5% etanolia? Onhan toki autoja mihin ei kunnolla tahtonut käydä tuo vanha 95e:kään, mutta niihihän on sitten jo valmistajat suositelleet käytettäväksi muita laatuja. Esim kaverin vanhaan Jenkkiin on valmistaja suositellut käyttämään 99e:tä. Tästä johtuen tankkaa aina 98e:tä ja laittaa "lisä-aineen" tankkiin aina tankkauksen päätteeksi.
Sitä olen kovasti tässä myöskin pähkäillyt että koska tulee henkilö-autoihin nuo Ad-Blue vaatimukset, niitä kun jo kuorma-autoissa kovasti käytetään. Sitä odotellessa ja testiä jatkaessa.
etanolia polttoaineen joukossaNo, mitäs se etanoli sitten on jos ei polttoainetta? :D
Yritetään vissiin olla näppäriä, mutta vaikka se etanoli on tosiaan polttoainetta, niin voihan silti sen pitoisuutta mitata polttoaineseoksessa?
Ei varmaankaan mitään ongelmia käyttää 98E10 polttoainetta FSI koneissa.
Mukavasti saanut naureskella näitä foorumijuttuja tuosta E10 bensasta ja sen soveltuvuudesta sekä haitoista. Moottorit on hajonnut sen käytöllä ja ruvenneet kuluttamaan kymmeniä prosentteja enemmän polttoainetta. Faktahan on, että yksikään kuluttaja ei huomaisi sokkotestissä mitään eroa tuon ja vanhan polttoaineen välillä, mutta pään sisällä tapahtuu kummia asioita. Mikäli oikeasti 95E10 saa moottoriin jotain muutoksia aikaisesti, on siinä moottorissa jotain pahasti vialla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 45 vierailijaa