1.9TDi välijäähdytin
Valvoja: ffp jäsenet
1.9TDi välijäähdytin
Hellou arvo autoprofesyyrit!
Onko kellään varsinaista tietämystä siitä, että onko kannattavaa
laittaa noihin VW Golf 1.9TDi:hin isompaa välijäähdytintä? Mitä tällainen
suurehko? projekti tulee maksamaan maallikolle, jolla ei ole mitään tietämystä
turbodiisel vehkeistä. Olen täällä lueskellut eri ihmisten projekteja, mutta missään ei ole ollut puhetta siitä mitä tämä kustantaa ja mitä kannattaa ottaa huomioon (onko mutkia matkassa ja tarviiko muita osia vaihtaa kuin välijäähdytin). Nyt toivoisinkin että joku osaisi valaista synkkää maailmaani ja kertoisi kyseisestä touhusta.
Kiittis vaan kaikista! :)
Onko kellään varsinaista tietämystä siitä, että onko kannattavaa
laittaa noihin VW Golf 1.9TDi:hin isompaa välijäähdytintä? Mitä tällainen
suurehko? projekti tulee maksamaan maallikolle, jolla ei ole mitään tietämystä
turbodiisel vehkeistä. Olen täällä lueskellut eri ihmisten projekteja, mutta missään ei ole ollut puhetta siitä mitä tämä kustantaa ja mitä kannattaa ottaa huomioon (onko mutkia matkassa ja tarviiko muita osia vaihtaa kuin välijäähdytin). Nyt toivoisinkin että joku osaisi valaista synkkää maailmaani ja kertoisi kyseisestä touhusta.
Kiittis vaan kaikista! :)
Onkos kyseessä mk3 vai mk4 golffi?
Itse välijäähyhän ei kovin paljoa maksa. Satasen pintaan taitaa jo kiina-kennoja saada. Letkut, klemmarit sekä ahtoputkimateriaalit lie yhteensä kustantanee alkaen 50€. Tuokin riippuu, että ostaako "siistit" silikoniletkut, vai oikaseeko halvemman kautta. Sama pätee lemmareissa, ottaako kerralla oikeat lemmarit, vai kokeileeko ensin vesilemmareilla.
Jos ahtoputkia ei pysty itse hitsailemaan, niin niiden teettäminen varmaan kustantanee ainakin 100€.
Huomioon toki vielä otettava tuo asennus. Jos itse tekee niin ilmaistahan se on. Muilla teettäminen maksaa aina.
Eli tiivistetysti, itse jos tekee niin saattaa päästä 200€ pintaan. Muilla teetättäminen saattaa jo maksaa helposti sen 500€. Ottaen sitten tieten myös huomioon osien hinnakkuuden. Tähän on niin vaikea vastata. :)
Mutta, vakiovälijäähyä tuskin kannattaa vaihtaa isompaan, jos muuten ei aiota autoa viritellä kovinkaan paljoa. Täysin putsattu ja puunattu orkkis-jäähy kyllä ajaa asiansa etunurkassa, kunhan varmistaa että sielä ilma kiertää.
Itse välijäähyhän ei kovin paljoa maksa. Satasen pintaan taitaa jo kiina-kennoja saada. Letkut, klemmarit sekä ahtoputkimateriaalit lie yhteensä kustantanee alkaen 50€. Tuokin riippuu, että ostaako "siistit" silikoniletkut, vai oikaseeko halvemman kautta. Sama pätee lemmareissa, ottaako kerralla oikeat lemmarit, vai kokeileeko ensin vesilemmareilla.
Jos ahtoputkia ei pysty itse hitsailemaan, niin niiden teettäminen varmaan kustantanee ainakin 100€.
Huomioon toki vielä otettava tuo asennus. Jos itse tekee niin ilmaistahan se on. Muilla teettäminen maksaa aina.
Eli tiivistetysti, itse jos tekee niin saattaa päästä 200€ pintaan. Muilla teetättäminen saattaa jo maksaa helposti sen 500€. Ottaen sitten tieten myös huomioon osien hinnakkuuden. Tähän on niin vaikea vastata. :)
Mutta, vakiovälijäähyä tuskin kannattaa vaihtaa isompaan, jos muuten ei aiota autoa viritellä kovinkaan paljoa. Täysin putsattu ja puunattu orkkis-jäähy kyllä ajaa asiansa etunurkassa, kunhan varmistaa että sielä ilma kiertää.
no niiin loistavaa... KIITOS! Sieltä tuli nyt loistava vastaus siihen mitä viivan alle jää.
Kyseessä on Mk IV mallinen kapistus. Täytyykös auto vielä softat kun isomman välijäähdyttimen keulalle asentaa? Kysehän tässä on vain se, että omistaja saa silmäniloa kyseistä välijäähdyttimestä... niin ja taitaahan se olla moottorillekin suotuisa vaihtoehto noin pidemmän päälle? Mistäs noita välijäähdyttimiä kannattais lähteä ostelemaan?
Kyseessä on Mk IV mallinen kapistus. Täytyykös auto vielä softat kun isomman välijäähdyttimen keulalle asentaa? Kysehän tässä on vain se, että omistaja saa silmäniloa kyseistä välijäähdyttimestä... niin ja taitaahan se olla moottorillekin suotuisa vaihtoehto noin pidemmän päälle? Mistäs noita välijäähdyttimiä kannattais lähteä ostelemaan?
Niinkuin sanoin, niin vakiokokoonpanolla ei ole merkitystä kumpi sielä on, kunhan vakio on putsattu jotta jäähdytysteho on optimaalisin.
Jäähyn vaihdon jälkeen autoa ei ole pakko softata, toimii ihan yhtä hyvin kuin ennenkin. Mutta kyllähän se nyt tieten kutkuttaa se tehonlisäys kun on palikkaa lähdetty vaihtelemaan. :) Tosin vakioturbo, suuttimet, yms menee nyt seuraavaksi muutaman hevosvoiman jälkeen heti vaihtoon. Siinäpä se tuhansien eurojen rulianssi onkin valmis alkamaan. Sekä vakio-osien kestoikä saattaa heiketä jopa huomattavasti softauksen jälkeen. Mutta kyllä sieltä 10-20hp saa lisää järkevästi.
Jos kuitenkaan ei tehoa lähdetä hakemaan, niin pitäisin sen vakion välijäähdyttimen. Vaikka se kiina-kenno puskurin läpi näyttääkin ehkä hienommalta, niin voipi olla enemmän ongelmia sitten inssi-miehen kanssa.
Jäähyn vaihdon jälkeen autoa ei ole pakko softata, toimii ihan yhtä hyvin kuin ennenkin. Mutta kyllähän se nyt tieten kutkuttaa se tehonlisäys kun on palikkaa lähdetty vaihtelemaan. :) Tosin vakioturbo, suuttimet, yms menee nyt seuraavaksi muutaman hevosvoiman jälkeen heti vaihtoon. Siinäpä se tuhansien eurojen rulianssi onkin valmis alkamaan. Sekä vakio-osien kestoikä saattaa heiketä jopa huomattavasti softauksen jälkeen. Mutta kyllä sieltä 10-20hp saa lisää järkevästi.
Jos kuitenkaan ei tehoa lähdetä hakemaan, niin pitäisin sen vakion välijäähdyttimen. Vaikka se kiina-kenno puskurin läpi näyttääkin ehkä hienommalta, niin voipi olla enemmän ongelmia sitten inssi-miehen kanssa.
AIVAN! Nuo inssi ihmiset tuppaa valittamaan jopa uusista palloista auton alla. Mitähän siitäkin tulee kun välijäähdytin pitää muutoskatsastaa... Siinä vissiin tarvitaan jotkut TUV paperit(ko)?! Voipi olla että täytyy se vakio välijäähdytin pitää siellä kulmassa piilossa. Kuitenkin tässä hommassa kun nälkä kasvaa syödessä... sitä vähän pelkään! :D
Kysäistään nyt tässä samassa, että onko vakion paikalle mahdollista teetättää mittatilaustyönä isompaa/paksumpaa ja onko siitä hyötyä(jos vaikka tulisi ahdinta vaihdettua jossain vaiheessa isommaksi)? Jotenkin tuo keula-asennus ei innostaisi, sen kun joutuisi aika varmasti leimalle vaihtamaan vakioksi. Tällä hetkellä tilanne on se, että jonkinasteinen vuoto löytyy välijäähyltä tai putkesta sen välittömästä läheisyydestä. Samalla vaivalla ja ehkä rahallakin siihen voisi parannetun laittaa, eikä niin pistäisi kenenkään silmään alkuperäiseltä paikaltaan.
Eihän se haittaisi tietty, jos kestäisi paremmin, mutta luulisi tuommoisen 2barin sijasta enemmän sitä rasitusta tulevan tärinästä. Lähinnä sitten vaan kiinnostaa onko yhtä tyhjän kanssa mittatilaustyönä tehty tuplaten paksumpi ja mahdollisuuksien mukaan muutoinkin vähän isompi välijäähy siellä alkuperäisen paikalla. Ei nuo mitat nyt oikein ole tiedossa alkuperäinen vs. jälkiasenteiset keulacoolerit. Rs keula on tuossa Ocussa, jos se nyt mitään vaikuttaa mahtumiseen sinne oikeaan etukulmaan.
Kysäistään nyt tässä samassa, että onko vakion paikalle mahdollista teetättää mittatilaustyönä isompaa/paksumpaa ja onko siitä hyötyä(jos vaikka tulisi ahdinta vaihdettua jossain vaiheessa isommaksi)?
Joku jotain vinkkiä? Keulacoolerin vaihto vakioksi helmikuussa katsastuksen tienoilla ei siis ole vaihtoehto tällä hetkellä.
Miksi se edes pitäisi vaihtaa vakioksi? Asiallisesti tehty asennus tuskin herättää kenenkään täysjärkisen katsastusviranomaisen mielenkiintoa.
No aika selvästi sen siitä keulalta huomais konepeltiä avattaessa? Jää aika iso aukko siihen syylärin ja puskurin väliin tossa. Muutenhan toi RS puskuri sen kätkee ulospäin aika mukavasti, vakiopuskurin sisälle en ole koskaan edes katsonut mitä sinne mahtuisi ja mitä näkyisi.
Edit: onhan noita tarinoita paljonkin, kun kuulee katsurin sanoneen, että coolerin takia muutoskatsastukseen. Vaihtoehdot on siinä vaiheessa ne, että laittaa vakioksi katsastuksen ajaksi.
Öö, ei tietenkään näy missään jos katsastus keskeytetään ennen tietojen kirjaamista trafille. Itse len tehnyt ainakin kaikkialla hyvin selväksi että korjattavia ei merkata mihinkään rekisteriin ilman hyväksyntääni, toki niin esitettynä ja työrauha annettuna että työtä tekevä taho ei tästä provosoidu viilaamaan pilkkua entistä tarkemmin. Mutta se siitä, jokainen tavallaan. Itsellä ainakaan ei ole mielenkiintoja vehtailla osia eestakasin jos alkuperäset on korvattu paremmilla -myös päästöjäkin vähentävään suuntaan.
Otetaanko se pois ennen katsastus vai käydäänkö kuittaamassa 1500€ paperit 15min hommasta? :O
Kestää "hieman" kauemmin kuin 15min, ite oon tommosen pussitestin tehny opinahjossa, hommahan on täysin erilainen kuin se normaali pakokaasutesti, missä laitetaan pilli putkeen ja katotaan mitä K-arvoja kone antaa.
Kyllä itsellä ainakin viime katsastuksesta meni välijäähy läpi.. putki menee viel melkein koneen alta et varmasti näkyy kun on auton alla..
päästöt kyl oli erinomaiset et oisko se sit vaikuttanu asiaan..
kyllähän tosta moni puhuu ettei missään nimessä pitäs vaihdetun välijäähyn mennä leimasta läpi..
päästöt kyl oli erinomaiset et oisko se sit vaikuttanu asiaan..
kyllähän tosta moni puhuu ettei missään nimessä pitäs vaihdetun välijäähyn mennä leimasta läpi..
-
- -
- Viestit: 128
- Liittynyt: 19.5.2006 11:41
rinnastetaan
Muistanko väärin vai oliko pykälissä näin että välijäähdyttimen vaihto RINNASTETAAN moottorin vaihtoon. Eli näin ollen voisivat vaatia dynolaput ja ties mitä päästölappuja tms..
Vai muistanko nyt ihan väärin...
Itseäni myös kiinnostaisi tietää että monellako jolla jokin muu kuin orgis välkkäri nokalla niin on jokavuotinen välkkäri jumppa ennen katsastusta ja kuinka hanakasti hylkää konttorilla tuon takia?
Vai muistanko nyt ihan väärin...
Itseäni myös kiinnostaisi tietää että monellako jolla jokin muu kuin orgis välkkäri nokalla niin on jokavuotinen välkkäri jumppa ennen katsastusta ja kuinka hanakasti hylkää konttorilla tuon takia?
No tällaisella setillä ei ole ollut koskaan ongelmia katsastuksessa.
Ja kyllä, välijäähdyttimen vaihto LIE rinnastettiin moottorinvaihtoon. Tällainen kuva itselläkin, mutta en nyt jaksa alkaa selvittämään lakipykälistä kun ne on jokaisen saatavilla mm. googlen kautta.
Ja kyllä, välijäähdyttimen vaihto LIE rinnastettiin moottorinvaihtoon. Tällainen kuva itselläkin, mutta en nyt jaksa alkaa selvittämään lakipykälistä kun ne on jokaisen saatavilla mm. googlen kautta.
Nyt tulis välijäähdyttimen vaihto omassa golffissa eteen, rikki.
Kannattaako hommata orkkis vai samantien halvalla ebaysta joku setti sinne keulille?
Auto on golf 1.9tdi,jakajapumpullinen,150heppasen ahdin,race suuttimet ja harisen ohjelma muistaakseni.
Jos kannattaa jo harkita välijäähdytin settiä,niin ebaysta varmaan halvimmalla löytyy bolt-on settiä?
Kannattaako hommata orkkis vai samantien halvalla ebaysta joku setti sinne keulille?
Auto on golf 1.9tdi,jakajapumpullinen,150heppasen ahdin,race suuttimet ja harisen ohjelma muistaakseni.
Jos kannattaa jo harkita välijäähdytin settiä,niin ebaysta varmaan halvimmalla löytyy bolt-on settiä?
Ajattelin, että voisko se vakio jarruttaa niin paljon, että vaikuttais jopa heräämiseen? Ja paikallaan on racet ja he221w.
Samanlaisella setupilla sain ahusta reilu 190hp vakio pumpulla ja 3"downpipellä.
Mitään ongelmia en huomannu vakio coolerin kanssa ja eipä tullu heti penkitettyä pelkän coolerin vaihdon jälkeen kun sit vaihtu pumppuun osat/putki/nokka jne...
Onhan siellä vakioputkissa ainakin cordobassa se hirmu supistin siinä kuskinrenkaan nurkalla.
Niin hei enpä hoksannu laittaa, auto on ykkökoppa Leoni, eli neloskoppa golffi. Siinähän on semmonen pikkurillin vahvunen muovikötöstysputki runkopalkin alla heti turbolta. Jotenki sitä vaan luulis, että se jarruttaa menoa aivan tuskassa.. Nyt ongelmana ei ole, ettei tehoa ole, vaan se että herää kunnolla 2800 rpm. Jos sitä sais alemmas virtaavammalla systeemillä.
Nyt ongelmana ei ole, ettei tehoa ole, vaan se että herää kunnolla 2800 rpm.
Kuulostaa kohtuu normaalilta heräämiseltä HE221W:lle, se ei aivan optimaalisin ahdin dieselviritykseen ole mutta kylllähän sillä perusvirityksen tekee. Toki ohjelmalla tuota saattais saada viilattua vähän paremmaksi.
Viimeksi muokannut p0wer, 15.7.2012 10:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Joo niin on. Kerrataan: Vaikuttaako heräämiseen se ahistava vakio systeemi vai ei? Ja tuo he221W ei järkevästi riitä 250 hv asti diisselissä ainakaan tuolla pesällä ilman todella isoja muutoksia.
Tämä on vaan kuriositeetti syistä esitetty kysymys. Vetäviä jengoja on järkevästi saatavissa vakio pumpulla rajottimelle asti, tämä tiedetään. Tosin nämä ei monen mielestä ole VETÄVIÄ jengoja, mutta mulle riittää.
Mukavaa, että foorumilla ollaan aktiivisia vastaileen myötä ja vastamäessä. Aina irtoaa jotain tiedon murusta. Tosi virittäjät erikseen, minä roplaan vaan sen verran, mikä on helposti mahdollista saada. Se mahdollinen 10-20 heppaa, mitä vielä vois tulevien modien jälkeen irti saada tuolla turbolla ja kannella taitaa olla oikeasti aika merkityksetöntä. Pääasia mulle on, että vehkeitä vähän viritetään ja, että ne pysyy sitte myös vähä aikaa nipussa.
Tämä on vaan kuriositeetti syistä esitetty kysymys. Vetäviä jengoja on järkevästi saatavissa vakio pumpulla rajottimelle asti, tämä tiedetään. Tosin nämä ei monen mielestä ole VETÄVIÄ jengoja, mutta mulle riittää.
Mukavaa, että foorumilla ollaan aktiivisia vastaileen myötä ja vastamäessä. Aina irtoaa jotain tiedon murusta. Tosi virittäjät erikseen, minä roplaan vaan sen verran, mikä on helposti mahdollista saada. Se mahdollinen 10-20 heppaa, mitä vielä vois tulevien modien jälkeen irti saada tuolla turbolla ja kannella taitaa olla oikeasti aika merkityksetöntä. Pääasia mulle on, että vehkeitä vähän viritetään ja, että ne pysyy sitte myös vähä aikaa nipussa.
Lainaisin tätä lankaa ku jarruletkuja vaihtaessa pisti silmään tuo kauhea muovi ahtoputki,ilmeisesti tunnetaan nimellä panceke pipe tms? Onko siihen tilalle saatavana pyöreää metalliputkea? Koneena ahf.
1.8t koneeseenhan löytyy noita intake boost hose kittejä,eikös cooleri ole noissa kuitenkin sama, käykö tuo putki sitten?
ja onko näihin dieseleihin paremmin virtaavaa imuputkea saatavana?
1.8t koneeseenhan löytyy noita intake boost hose kittejä,eikös cooleri ole noissa kuitenkin sama, käykö tuo putki sitten?
ja onko näihin dieseleihin paremmin virtaavaa imuputkea saatavana?
no se coolerin päivitys parempaan olisi sitten seuraavana suunnitteilla mutta vois vaihtaa tuon putken pätkän eka jos siihen löytyy parempaa..
cooleri tosiaan tarkoitus päivittää tuollainen täysin alumiininen, isompi SMIC..
onko tuo ahf koneen ahtimen imuputki mistä kotoisin,ainakin ex 1.8t koneisen seatin putken ku vaihto silikoni malliin niin eron huomas kyllä
cooleri tosiaan tarkoitus päivittää tuollainen täysin alumiininen, isompi SMIC..
onko tuo ahf koneen ahtimen imuputki mistä kotoisin,ainakin ex 1.8t koneisen seatin putken ku vaihto silikoni malliin niin eron huomas kyllä
golfan onko autosi vakio?
Mielenkiinnosta kysyn, että kun vaihdoit tuon 1.8T putken, niin missä tuon eron huomasi? Ja oliko tuo auto vakio?
Jos parempaa cooleria haet, niin tuollainen löytyisi:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=189776
Mielenkiinnosta kysyn, että kun vaihdoit tuon 1.8T putken, niin missä tuon eron huomasi? Ja oliko tuo auto vakio?
Jos parempaa cooleria haet, niin tuollainen löytyisi:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=189776
http://www.kermatdi.com/servlet/the-827 ... tem/Detail
Tuo varmaan voisi käydä...?
Tuo varmaan voisi käydä...?
katin tyhjennystä lukuunottamatta on toistaiseksi vielä vakio softalla mutta se tulee vaihtumaan mutta ensin ajattelin päivittää muut "auttavat tekijät"
ja ex 1.8t oli tosiaan softaviritetty ja ahtimen imuputken vaihdolla tuntui ylärekisteriin tulevan lisää vetoja,tosin mitään 80-120 kellotuksia ei tehty..
se alkuperäinen on kyllä ihan järkyttävän ahdas juurikin siitä ahtimen päästä
juuri tuollaisia olen ebaystä katsellut,tuo ei ainakaan hajoa sitten ku ahdot nousee,vakiossa on se vaara
ja ex 1.8t oli tosiaan softaviritetty ja ahtimen imuputken vaihdolla tuntui ylärekisteriin tulevan lisää vetoja,tosin mitään 80-120 kellotuksia ei tehty..
se alkuperäinen on kyllä ihan järkyttävän ahdas juurikin siitä ahtimen päästä
juuri tuollaisia olen ebaystä katsellut,tuo ei ainakaan hajoa sitten ku ahdot nousee,vakiossa on se vaara
Viimeksi muokannut golfan, 15.1.2014 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kiitos linkistä -vellu- tuo on siis ahtimelta coolerille ja kaikki tarvittava, vaikuttaa hyvälle, onhan tuolla kyllä hintaakin :D
mikäs hyrrä noista kolmesta tuossa ahf koneessa pitäis olla,näkeekö sen katsoa jostain?
edit:
löysinkin nyt kuvan tuosta ahf:n imuputkesta. tuo nyt on vielä ihan fiksun oloinen
http://www.ebay.co.uk/itm/VW-GOLF-MK4-B ... 35ca3c272c
ja palatakseni tuohon 1.8t imuputkeen niin onhan noissa eroa
http://www.fastaddiction.com/acatalog/s ... ethose.jpg
mikäs hyrrä noista kolmesta tuossa ahf koneessa pitäis olla,näkeekö sen katsoa jostain?
edit:
löysinkin nyt kuvan tuosta ahf:n imuputkesta. tuo nyt on vielä ihan fiksun oloinen
http://www.ebay.co.uk/itm/VW-GOLF-MK4-B ... 35ca3c272c
ja palatakseni tuohon 1.8t imuputkeen niin onhan noissa eroa
http://www.fastaddiction.com/acatalog/s ... ethose.jpg
joo niin katsoin tuota ahf:n putken kuvaa et näyttää ihan hyvin virtaavalta:)
täytynee tuo turbon ja coolerin välinen ahtoputkisto päivittää ja se cooleri niin sitten uutta softaa:)
onko väki päivittäny paremmin virtaavaa suodatinta,entä takapönttöä?
katin avaamisen jälkeen auto muuttui kyllä mielettömästi
täytynee tuo turbon ja coolerin välinen ahtoputkisto päivittää ja se cooleri niin sitten uutta softaa:)
onko väki päivittäny paremmin virtaavaa suodatinta,entä takapönttöä?
katin avaamisen jälkeen auto muuttui kyllä mielettömästi
Ei millään pahalla, mutta katti ei kyllä taida ahistaa ainakaan alta 200 heppasissa, eikä putki juuri muutenkaan pois lukien takapönttö. Jonkulaisen virtaavan loukkuvaimentimen ku laittaa niin pysyy äänet kurissa ja virtaa kans. Itellä motonetin joku superhypermaxspeed- merkkinen satasen loukkuvaimennin ja se vaimentaa ja virtaa. Sillon ku tein putkiston niin jätin pois katin, mutta haisi ja oli pakoääniä liikaa. Laitoin alkuperäsen agr:n peukalonpään kokosen katin paikalleen eikä vaikuttanu vetoihin eikä mihinkään paineisiin. Tehoja sillon joku 160, nyt vähä enemmän enkä usko että ahistaa. Sama homma suodattimen kans. Se virtaa ihan riittävästi, ainaki mulla. Ja ne ns vaparit pilaa sitte herkästi turbon imusiivet ja tuo kans lisää imuääniä.
Orkkispaikallekkin löytyy esimerkiksi K&N:ltä vapaavirtaussuodatinta:
http://www.knfilters.com/search/product ... od=33-2128
Ei ne tehtaalla huvikseen suunnittele tuolle ilmanputsarikotelolle paikkaa. Parissa autossa jopa ollut parempi tuo orkkiskotelo, kuin samaan paikkaan laitettu vapaavirtaussuodatin ilman koteloa (Mitattu penkissä).
http://www.knfilters.com/search/product ... od=33-2128
Ei ne tehtaalla huvikseen suunnittele tuolle ilmanputsarikotelolle paikkaa. Parissa autossa jopa ollut parempi tuo orkkiskotelo, kuin samaan paikkaan laitettu vapaavirtaussuodatin ilman koteloa (Mitattu penkissä).
pertti108. en tiedä onko autoissa keskenään sitten miten isoja eroja,mutta tämä kyseinen auto on tomaattilaatikolla ja ei ennen jaksanut vetää vähänkään jyrkempiä mäkiä ylös ilman että olisi vaihtanut pienempää, katin tyhjennyksen jälkeen jaksaa nyt vetää :) jo toisekseen keskikulutus näyttää pudonneen ainakin matka-ajossa 0,2l.
voikai se olla että tuo ajotietokone huijaa nyt vielä enemmän mitä alunperin mutta minusta ainakin tuntuisi ihan loogiselta että jos laatikko heittelee turhaan vaihteita edes takaisin ja nyt ei heitä niin pakko sen on vaikuttaa vähän.. ja se katti oli nimittäin aika hiton tukossa :D
voikai se olla että tuo ajotietokone huijaa nyt vielä enemmän mitä alunperin mutta minusta ainakin tuntuisi ihan loogiselta että jos laatikko heittelee turhaan vaihteita edes takaisin ja nyt ei heitä niin pakko sen on vaikuttaa vähän.. ja se katti oli nimittäin aika hiton tukossa :D
Tukkoinen katti ahdistaa vakiossakin. Mielenkiintoista, miten väitetään katin poistavan hajua pakokaasuista. Typpidioksidia kuvaillaan pistävän hajuiseksi kaasuksi, mutta ilmeisesti typpioksidi haisee sitten vielä pahemmalta. Ei sillä katilla ole kuitenkaan mitään virkaa alle 200C lämpötilassa.
Paremmin virtaavasta ilmansuodattimesta hyötyy vasta yli 300hp teholukemissa.
Paremmin virtaavasta ilmansuodattimesta hyötyy vasta yli 300hp teholukemissa.
Kylmällä koneella haju tulee todennäköisesti palamattomista hiilivety-yhdisteistä, jotka normaalisti tosin ovat hiukkasiin sitoutuneita. Katalysaattori poistaa hiukkasesta tämän hiilivety-osan. Hapetusreaktion ei silti pitäisi toteutua alle 200C lämpötilassa ja katalysaattorissa pakokaasujen lämpötila kylmällä koneella tyhjäkäynnillä lienee n. 100-120 C:n tuntumassa.
Pakokaasut ovat kuitenkin myrkyllisempiä (NO->NO2, hiukkaskoko pienempi) katalysaattorin läpi tullessa, joten itse en tällaisena ekohippinä sitä käytä ;)
Edit. Anteeksi off-topic.
Pakokaasut ovat kuitenkin myrkyllisempiä (NO->NO2, hiukkaskoko pienempi) katalysaattorin läpi tullessa, joten itse en tällaisena ekohippinä sitä käytä ;)
Edit. Anteeksi off-topic.
http://www.youtube.com/watch?v=PAIxeQUSg-Q Tuossa pätkässä testaillaan dynossa muutamia suodattimia parissa eri autossa(turbo sekä vapari) ja vakiosuodattimilla tuli parhaimmat tulokset, kummassakaan noissa kipoissa ei kyllä sitä 300hv ole.
hyvä pätkä..
mietityttää vaan ku tollasia testejä tehdään et kuka pässi jättäis sen kartiosuodattimen sellasenaan kuumaan moottoritilaan jos tehoja haluaa...
mutta tuo oli hyvä nähdä että ei ole paneli viri panelisuodattimesta hyötyä :) ennemi ostaa uuden puhtaa vakiosuodattimen ja parantaa ilman saantia vakiosuodatinkoteloon niin varmaan ne parhaat viritykset ilmanoton kannalta siinä sillon eikä maksa kun pienen osan siitä mitä vv suodatin.
mietityttää vaan ku tollasia testejä tehdään et kuka pässi jättäis sen kartiosuodattimen sellasenaan kuumaan moottoritilaan jos tehoja haluaa...
mutta tuo oli hyvä nähdä että ei ole paneli viri panelisuodattimesta hyötyä :) ennemi ostaa uuden puhtaa vakiosuodattimen ja parantaa ilman saantia vakiosuodatinkoteloon niin varmaan ne parhaat viritykset ilmanoton kannalta siinä sillon eikä maksa kun pienen osan siitä mitä vv suodatin.
Tässä testissä 30 tkm ajettu OEM ilmansuodatin alkuperäisessä kotelossa vs. sama testi suodatin pois otettuna tyhjällä kotelolla, eli varmasti hengittää riittävästi. (alkaa 1:03 kohdasta)
http://www.youtube.com/watch?v=CxaVG7dxVuw
http://www.youtube.com/watch?v=CxaVG7dxVuw
Markus L Perusteluja tuolla ettei paremmasta suodattimesta ole apua, kuin vasta 300 hepan jälkeen? Minulle riittää vaikkapa penkitystodistus ennen ja jälkeen.
eikös takavuosina minulla on siipi-lehdessä testattu noita vapaammin virtaavia suodattimia ja tt:ssä muistaakseni k&n suodatin antoi huonomman tuloksen kuin alkuperäisellä suodattimella.
Mitä nyt noita dynotteluja nähnyt niin eipä ole ilmanputsarin kopan avaaminen juurikaan vaikuttanut tehoihin, jos ei ole suodatin ollut tukossa. 150-200hp dieseleissä teholisä on ollut 1-3hp luokkaa.
Ainoa selvästi positiivinen tulos, jonka muistan, oli eräässä Polossa, jossa taisi teho nousta n. 7 hp, kun vakion vaihtoi K&N kartiosuodattimeen. Siinä oltiinkin jo selvästi yli 300 hepan tehoissa. Polossa tuo suodatinkotelo ja -elementti ovat pienemmät kuin esim. neloskopan Golfissa, jossa ainakin AHF-konetta on ollut.
Voin ottaa kyllä laput vakiosuodattimella ja ilman, kunhan tässä kevään aikana oman autoni penkissä käytän.
Ainoa selvästi positiivinen tulos, jonka muistan, oli eräässä Polossa, jossa taisi teho nousta n. 7 hp, kun vakion vaihtoi K&N kartiosuodattimeen. Siinä oltiinkin jo selvästi yli 300 hepan tehoissa. Polossa tuo suodatinkotelo ja -elementti ovat pienemmät kuin esim. neloskopan Golfissa, jossa ainakin AHF-konetta on ollut.
Voin ottaa kyllä laput vakiosuodattimella ja ilman, kunhan tässä kevään aikana oman autoni penkissä käytän.
Re: 1.9TDi välijäähdytin
ATD:n välijäähdytin vuotaa varsin selvästi eli vaihtoon se pitää laittaa. Onko siihen vakiopaikalle löydettävissä mitään alumiinipäätyistä ratkaisua oikeasti bolt-on vai pistetäänkö uusi vakio? Koneessa ei muuta viripiriä ole kuin softa, tuskin minun aikana tuleekaan.
Re: 1.9TDi välijäähdytin
Darksidella ainakin pitäisi olla... www.darksidedevelopments.co.uk
Ei sillä paljon vaikutusta ole normi liikenteessä. Sitten kun mennään oikeasti nilkka suorana pitkän matkaa, ahtoilman lämpötilalla on vaikutusta moneenkin asiaan.
Ei sillä paljon vaikutusta ole normi liikenteessä. Sitten kun mennään oikeasti nilkka suorana pitkän matkaa, ahtoilman lämpötilalla on vaikutusta moneenkin asiaan.
Re: 1.9TDi välijäähdytin
Se Darksiden paketti on kyllä tiedossa mutta onko se bolt on? Vai vaatiiko sovittamista?
Re: 1.9TDi välijäähdytin
Kyllä se suoraan sopii paikoilleen.
Re: 1.9TDi välijäähdytin
Itse en sanoisi noinkaan. Ei ainakaan ALH moottorin jatkeeksi mennyt aivan suoriltaan. ilman ohjain muovia joutui muokkaamaan, sekä ajovalon pesurin joituin poistamaan, koska ei mahtunut sen kanssa olemaan ym pientä.
Re: 1.9TDi välijäähdytin
Kyllä itsellä meni suoraan paikoilleen, ilmanohjainta varmaan olisi pitänyt muokata mutta sen oli joku edellinen omistaja jättänyt pois mutta ajovalon pesuria ei tarvinnut poistaa. Kyse on ajm moottorista Bora variantin keulalla.
Re: 1.9TDi välijäähdytin
Taidan sitten tyytyä orkkis-mitoilla olevaan, jos se aiemminkin on riittänyt niin saa riittää myös tulevaisuudessa...
-
- -
- Viestit: 37
- Liittynyt: 9.11.2006 13:53
Re: 1.9TDi välijäähdytin
Minulla myös Darksiden kuuleri vakiopaikalla Golf AJM:ssä.
Suosittelen. Mahtui paikoilleen ilman minkään vehkeen poistamista. Ehkä vähän puskuri "pullottaa" jos oikein kriittisesti katsoo, mutta tanakka rakenne vakuuttaa siitäkin edestä.
Alkuperäinen alumiini+muovi-versio ei oikein tahdo kestää kovemmassa käytössä ...
Suosittelen. Mahtui paikoilleen ilman minkään vehkeen poistamista. Ehkä vähän puskuri "pullottaa" jos oikein kriittisesti katsoo, mutta tanakka rakenne vakuuttaa siitäkin edestä.
Alkuperäinen alumiini+muovi-versio ei oikein tahdo kestää kovemmassa käytössä ...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa