Miten tulpanhatut/puolat saadaan parhaiten irrotettua Golfissa, jossa on 1.6 77 kw:n BCB kone? Ongelma on ohuen ohuessa muoviräppänässä sijaitsevat puola/tulpanhatut. Muovi on helppo irroittaa venttilikopasta muutaman millin ( kaksi Torxia ), mutta en ole keksinyt tapaa kammeta tulpanhattuja irti. Tulpanreijän yläpuolella on valettu puola ( 4 kpl ), jossa on liitin kyljessä. Tuntuu hiukan kalliilta vääntää tulpanhattua/ puolaa ruuvarilla ylöspäin.
Miten asiassa tulisi toimia?
Golf IV:n tulppien vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
AZD koneisessa kiesissäni on samanlainen rakenne kuin BCB:ssä tuossa puolien kohdalla.
Nostaa johtojen suojaklipsit johtojen tieltä pois ensin, että ei johdot katkea, sitten sopivilla (isoilla) pihdeillä ote puolan yläosan molemmilta puolilta ja vääntää varovasti kantta vasten ylöspäin. Sittenkun se pompahtaa ylös niin voikin jatkaa käsin.
Eli sopiva värkki vääntämiseen/nostamiseen vaan, ja jättää apinanraivot sinne vaatekaappiin.
Nostaa johtojen suojaklipsit johtojen tieltä pois ensin, että ei johdot katkea, sitten sopivilla (isoilla) pihdeillä ote puolan yläosan molemmilta puolilta ja vääntää varovasti kantta vasten ylöspäin. Sittenkun se pompahtaa ylös niin voikin jatkaa käsin.
Eli sopiva värkki vääntämiseen/nostamiseen vaan, ja jättää apinanraivot sinne vaatekaappiin.
Siis siitä ison sokeripalan kokoisesta puolasta pihdeillä? Saas nähdä miten käy. Puolia yhdistävä ja kiinnittävä muovilärpäkekin tuntuu tosi hennolta. Kannattaisikohan suihkia silikoonia tulpanreikien yläosaa tiivistävien tulpanhattujen tienoille irtoamista edistämään, vai aiheuttaako se sitten jotain lisäongelmia?
Siis elä purista niistä, vaan kantta vasten kampea niitä ylöspäin... muistaakseni noin sentti pari riittää irroittamaan puolan tulpasta. Ei siihen oikeen muutakaan keinoa ole kun "merkkiliikkeen puolanirroittajaa" ei pakissa ole. :D
Ne johtoklipsut on hauraita, joten ole varovainen. Jos tuntuu ylivoimaiselta, niin käy vaihdattamassa ne tulpat jossakin tai pyydä osaavaa kaveria apuun. Ei kannata rikkoa mitään tarpeettomasti.
Ne johtoklipsut on hauraita, joten ole varovainen. Jos tuntuu ylivoimaiselta, niin käy vaihdattamassa ne tulpat jossakin tai pyydä osaavaa kaveria apuun. Ei kannata rikkoa mitään tarpeettomasti.
Tämä taitaa olla ensimmäinen kerta elämässäni ( varmaankin satakunta kertaa olen eri polttomoottoreihin tulppia vaihtanut ), kun tulpan vaihto tökkii. Puolia ei pysty kampeamaan venttiilikoppaa vasten ylöspäin, koska ohut muovinen johtokouru kattaa puolien ja venakopan välisen alueen. Kouru on väärä sana, kyse on noin viisi senttiä leveästä, hennosta muovirakennelmasta, jonka ilmeisenä tarkoituksena on suojata johtoja ja estää puolatulpanhattujen nouseminen ylös itsestään. Se myös estää tehokkaasti tulpanhattujen kampeamisen venttiilikoppaa vasten.
Ite tartuin knipexeillä siihen puolaan kiinni ja hemputtelin hiljakseen vetäen samalla ylöspäin. Joutu siinä kyllä vähän kiroamaan, etupäässä saksalaisen insinöörin neronleimausta...
Löyty muuten mukava yllätys, merkkihuollossa edellinen omistaja vaihdattanu tulpat.. olivat kaikki löysässä, lähtivät melkein käsin ruuvaamalla irti... öljyä tietty puskenu vähän tulpan reikiin.. onneks ei ollu kannesta kierteet palanu.
Löyty muuten mukava yllätys, merkkihuollossa edellinen omistaja vaihdattanu tulpat.. olivat kaikki löysässä, lähtivät melkein käsin ruuvaamalla irti... öljyä tietty puskenu vähän tulpan reikiin.. onneks ei ollu kannesta kierteet palanu.
Kiitos neuvoista, puolat ja niitä yhdistävä muovilärpäke nousivat varovasti verhoilunastojen irroitushaarukalla venakoppaa vasten kampeamalla, mutta mutta.
Tulppa-avainhylsyni ulkohalkaisija on n 22 milliä ja arvatkaapa mahtuiko se?
No ei, tiedättekö mikä lienee tulppakanavaan mahtuvan hylsyn maksimi ulkohalkaisija ja mistä moinen kannattaa hankkia Uudellamaalla? Motonet, Biltema?
Tulppa-avainhylsyni ulkohalkaisija on n 22 milliä ja arvatkaapa mahtuiko se?
No ei, tiedättekö mikä lienee tulppakanavaan mahtuvan hylsyn maksimi ulkohalkaisija ja mistä moinen kannattaa hankkia Uudellamaalla? Motonet, Biltema?
16 millinen, ainevahvuus 2 - 3 mm. Hylsy uppoaa noin puoleen väliin kevyesti kartiomaista tulppakanavaa. Kyse ei ole välttämättä kuin millistä, puolesta, mutta liika mikä liikaa. Mitta olisi hyvä tietää, kun huomenna huruttelee vaimon autolla 30 km:n päähän hylsyostoksille. Sitten harmittaa, jos huomaakin uuden hylsyn olevan vielä puoli milliä liian paksu.
Vastaan itselleni ja mahdollisesti jolle kulle muulle, joka hommaan ryhtyy.
Pienestä se oli kiinni, 22 millinen tulppa-avainhylsy ei mahtunut, mutta pakin pohjalta löytynyt Kamasan 16 mm:n ohut pitkä hylsy, jonka ulkomitta oli 21.8 mm meni heittämällä!
Pihtejä en itse suosittele irroitustyössä, kuin taitaville, onnekkaille tai rikkaille. Niin heiveröisiltä puolat tuntuvat ja ovat aika kovaa tulpissa kiinni. Hyvä työkalu oli Bilteman verhoilunastojen irroitustyökalu. Sillä jokaista puolaa vuorotellen muovihärpäkkeen alta venttiilikoppaa vasten varovasti ylöspäin kammeten, asetelma irtosi ilman vaurioita.
Hetken ajatustyö tarvittiin, kunnes keksin miten öljyntäyttökorkin korotusrengas irroitetaan venakopasta toiseen toxiin pääsemiseksi. Se aukeaa, kuin korkki ikään! Ensin vain pitää hiukan avittaa hahlolukitusta.
Hiukan ihmetytti tehtaalla vanhojen tulppien tulpanhatun puoleiseen päähän laitettu vaseliini.
En ole ennen vastaavaan törmännyt, enkä kyllä laittanut uusiin. Mikä lie idea Susilinnan insinöörillä tässäkin?
Kiitokset vinkeistä!
Pienestä se oli kiinni, 22 millinen tulppa-avainhylsy ei mahtunut, mutta pakin pohjalta löytynyt Kamasan 16 mm:n ohut pitkä hylsy, jonka ulkomitta oli 21.8 mm meni heittämällä!
Pihtejä en itse suosittele irroitustyössä, kuin taitaville, onnekkaille tai rikkaille. Niin heiveröisiltä puolat tuntuvat ja ovat aika kovaa tulpissa kiinni. Hyvä työkalu oli Bilteman verhoilunastojen irroitustyökalu. Sillä jokaista puolaa vuorotellen muovihärpäkkeen alta venttiilikoppaa vasten varovasti ylöspäin kammeten, asetelma irtosi ilman vaurioita.
Hetken ajatustyö tarvittiin, kunnes keksin miten öljyntäyttökorkin korotusrengas irroitetaan venakopasta toiseen toxiin pääsemiseksi. Se aukeaa, kuin korkki ikään! Ensin vain pitää hiukan avittaa hahlolukitusta.
Hiukan ihmetytti tehtaalla vanhojen tulppien tulpanhatun puoleiseen päähän laitettu vaseliini.
En ole ennen vastaavaan törmännyt, enkä kyllä laittanut uusiin. Mikä lie idea Susilinnan insinöörillä tässäkin?
Kiitokset vinkeistä!
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 34 vierailijaa