Golf IV:n tulppien vaihto

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

NN
-
Viestit: 11
Liittynyt: 28.11.2009 16:58

Golf IV:n tulppien vaihto

ViestiKirjoittaja NN » 28.11.2009 17:07

Miten tulpanhatut/puolat saadaan parhaiten irrotettua Golfissa, jossa on 1.6 77 kw:n BCB kone? Ongelma on ohuen ohuessa muoviräppänässä sijaitsevat puola/tulpanhatut. Muovi on helppo irroittaa venttilikopasta muutaman millin ( kaksi Torxia ), mutta en ole keksinyt tapaa kammeta tulpanhattuja irti. Tulpanreijän yläpuolella on valettu puola ( 4 kpl ), jossa on liitin kyljessä. Tuntuu hiukan kalliilta vääntää tulpanhattua/ puolaa ruuvarilla ylöspäin.
Miten asiassa tulisi toimia?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 28.11.2009 17:13

AZD koneisessa kiesissäni on samanlainen rakenne kuin BCB:ssä tuossa puolien kohdalla.

Nostaa johtojen suojaklipsit johtojen tieltä pois ensin, että ei johdot katkea, sitten sopivilla (isoilla) pihdeillä ote puolan yläosan molemmilta puolilta ja vääntää varovasti kantta vasten ylöspäin. Sittenkun se pompahtaa ylös niin voikin jatkaa käsin.

Eli sopiva värkki vääntämiseen/nostamiseen vaan, ja jättää apinanraivot sinne vaatekaappiin.

NN
-
Viestit: 11
Liittynyt: 28.11.2009 16:58

ViestiKirjoittaja NN » 28.11.2009 18:05

Siis siitä ison sokeripalan kokoisesta puolasta pihdeillä? Saas nähdä miten käy. Puolia yhdistävä ja kiinnittävä muovilärpäkekin tuntuu tosi hennolta. Kannattaisikohan suihkia silikoonia tulpanreikien yläosaa tiivistävien tulpanhattujen tienoille irtoamista edistämään, vai aiheuttaako se sitten jotain lisäongelmia?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 28.11.2009 18:08

Siis elä purista niistä, vaan kantta vasten kampea niitä ylöspäin... muistaakseni noin sentti pari riittää irroittamaan puolan tulpasta. Ei siihen oikeen muutakaan keinoa ole kun "merkkiliikkeen puolanirroittajaa" ei pakissa ole. :D

Ne johtoklipsut on hauraita, joten ole varovainen. Jos tuntuu ylivoimaiselta, niin käy vaihdattamassa ne tulpat jossakin tai pyydä osaavaa kaveria apuun. Ei kannata rikkoa mitään tarpeettomasti.

NN
-
Viestit: 11
Liittynyt: 28.11.2009 16:58

ViestiKirjoittaja NN » 28.11.2009 18:39

Tämä taitaa olla ensimmäinen kerta elämässäni ( varmaankin satakunta kertaa olen eri polttomoottoreihin tulppia vaihtanut ), kun tulpan vaihto tökkii. Puolia ei pysty kampeamaan venttiilikoppaa vasten ylöspäin, koska ohut muovinen johtokouru kattaa puolien ja venakopan välisen alueen. Kouru on väärä sana, kyse on noin viisi senttiä leveästä, hennosta muovirakennelmasta, jonka ilmeisenä tarkoituksena on suojata johtoja ja estää puolatulpanhattujen nouseminen ylös itsestään. Se myös estää tehokkaasti tulpanhattujen kampeamisen venttiilikoppaa vasten.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 28.11.2009 20:07

Ite tartuin knipexeillä siihen puolaan kiinni ja hemputtelin hiljakseen vetäen samalla ylöspäin. Joutu siinä kyllä vähän kiroamaan, etupäässä saksalaisen insinöörin neronleimausta...
Löyty muuten mukava yllätys, merkkihuollossa edellinen omistaja vaihdattanu tulpat.. olivat kaikki löysässä, lähtivät melkein käsin ruuvaamalla irti... öljyä tietty puskenu vähän tulpan reikiin.. onneks ei ollu kannesta kierteet palanu.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 28.11.2009 20:16

melkein käsin ruuvaamalla irti...

melkeinpä ne on käsin tuuvaamalla irti otettu...
melkeinpä jättäisin pulttipyssyn tuossa hommassa käden ulottumattomiin... :D

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 28.11.2009 20:23

melkeinpä ne on käsin tuuvaamalla irti otettu...


Mitä se sellanen tuuvaaminen on, uus käsite mulle...

Mutta kaikesta huolimatta tulpat eivät olleet tarpeeksi kireässä.

NN
-
Viestit: 11
Liittynyt: 28.11.2009 16:58

ViestiKirjoittaja NN » 29.11.2009 11:30

Kiitos neuvoista, puolat ja niitä yhdistävä muovilärpäke nousivat varovasti verhoilunastojen irroitushaarukalla venakoppaa vasten kampeamalla, mutta mutta.
Tulppa-avainhylsyni ulkohalkaisija on n 22 milliä ja arvatkaapa mahtuiko se?
No ei, tiedättekö mikä lienee tulppakanavaan mahtuvan hylsyn maksimi ulkohalkaisija ja mistä moinen kannattaa hankkia Uudellamaalla? Motonet, Biltema?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 29.11.2009 11:49

Kuulostaa, että sä koitat nyt väärän kokoisella hylsyllä? Onhan sulla varmasti 16mm tulppahylsy käytössä?

NN
-
Viestit: 11
Liittynyt: 28.11.2009 16:58

ViestiKirjoittaja NN » 29.11.2009 12:08

16 millinen, ainevahvuus 2 - 3 mm. Hylsy uppoaa noin puoleen väliin kevyesti kartiomaista tulppakanavaa. Kyse ei ole välttämättä kuin millistä, puolesta, mutta liika mikä liikaa. Mitta olisi hyvä tietää, kun huomenna huruttelee vaimon autolla 30 km:n päähän hylsyostoksille. Sitten harmittaa, jos huomaakin uuden hylsyn olevan vielä puoli milliä liian paksu.

NN
-
Viestit: 11
Liittynyt: 28.11.2009 16:58

ViestiKirjoittaja NN » 29.11.2009 16:18

Vastaan itselleni ja mahdollisesti jolle kulle muulle, joka hommaan ryhtyy.
Pienestä se oli kiinni, 22 millinen tulppa-avainhylsy ei mahtunut, mutta pakin pohjalta löytynyt Kamasan 16 mm:n ohut pitkä hylsy, jonka ulkomitta oli 21.8 mm meni heittämällä!

Pihtejä en itse suosittele irroitustyössä, kuin taitaville, onnekkaille tai rikkaille. Niin heiveröisiltä puolat tuntuvat ja ovat aika kovaa tulpissa kiinni. Hyvä työkalu oli Bilteman verhoilunastojen irroitustyökalu. Sillä jokaista puolaa vuorotellen muovihärpäkkeen alta venttiilikoppaa vasten varovasti ylöspäin kammeten, asetelma irtosi ilman vaurioita.
Hetken ajatustyö tarvittiin, kunnes keksin miten öljyntäyttökorkin korotusrengas irroitetaan venakopasta toiseen toxiin pääsemiseksi. Se aukeaa, kuin korkki ikään! Ensin vain pitää hiukan avittaa hahlolukitusta.

Hiukan ihmetytti tehtaalla vanhojen tulppien tulpanhatun puoleiseen päähän laitettu vaseliini.
En ole ennen vastaavaan törmännyt, enkä kyllä laittanut uusiin. Mikä lie idea Susilinnan insinöörillä tässäkin?
Kiitokset vinkeistä!


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa