"tsi" vento ja voimaa kaivataan

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 8.7.2009 11:44

Paljonkohan puristukset on tippuneet, kun oot tuota kantta ja esikammioita muotoillut? Meinaan että omassa 18.9:1 rutut ja kylmänä samankaltaiset "ongelmat", jonka oon ratkaissu polttamalla hehkuja vähän pidempään ja käyttämällä reilua ennakkoa pumpussa..

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 8.7.2009 12:48

No,tuota,nyt on miehen katsottava peiliin ja todettava että väärässä olin,tavallaan.Tarkistin ventosta sulakkeet,releen ja vaihdoin jopa uudet hehkut mutta vielä eilen aamulla nikotteli ja lähti todella huonosti käyntiin.Eilen illalla tutkin tarkemmin hehkujen tilaa ja kas kummaa,vaikka kaikki on kunnossa niin hehkuille ei tule virtaa.Näppäränä miehenä rakentelin pakko ohjatun hehkusydeemin ja tänä aamuna autohan lähti käyntiin kuin ajatuksen voimalla,pidin hehkuja vielä reilusti jälkihehkulla jolloin savutus väheni todella paljon.kauankohan lienee tuo jälkihehku ollut pimeenä = /

Kantta on työstetty jonkinverran mutta ne työstöt eivät vaikuta puristuksiin ja tuon esikammion työstö on tilavuudeltaan suht pieni joten sekään ei laske puristuksia kuin murto-osia.Enempi kiinnostais tietää miten paljon tuo esikammion ikkunan muokkaus vaikuttaa tuohon tehoon/kulutukseen ja savuihin.Kulutushan on suht pieni ja tehoa vastaavasti on mielestäni jo suht reilusti joten niiltä osin asiat ovat hyvin eikä kone savuta YHTÄÄN kuumana,päin vastoin...

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 8.7.2009 15:12

Voiskohan tuossa olla moottorin lämpötila-anturi mykkä? Oma kolopallo ei hehkuttanut ja syyksi paljastui tuo anturi. Releen kansi oli auki ja kun sormella painoi kärjet yhteen niin hehku pelasi...

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 11.7.2009 9:23

Eilen tuli vaihdettua ventoon nokka-akseli,eli tämmöinen perus viriviri nokka,mallia r-koneistus.Nostoa komeudella on 1mm vakiota enempi ja asteita 260 eli varsin kesy nokka jos vertaa vaikkapa bensapuolen nokkiin.No,nokan vaikutushan on mielenkiintoinen kun yleensä näissä on toooodella kesyt nokka-akselit vakiona.Alta 3000rpm ei ollut muutosta suuntaan tai toiseen,tai tyhjäkäynti laski n.30rpm mutta muuten ei huomaa eroa vakioon.Sitten kun saadaan kierroksia koneeseen niin alkaa niitä eroja tulemaan ja mitä enempi kierroksia niin sitä enempi hyötyä.Ekaa kertaa ajoin aaz:lla joka kiertää pehmeästi yli 6000rpm.Kummallista kun tuossa kaksoisahdetussa oli täysin sama nokka ja se alkoi "ärisemään" 5500-6000 välillä,käyttis ei.
Muutama varovainen polkaisu kertoi että yläalueen teho ei kasvanut niin paljoa mitä olisin odottanut vaan suurin hyöty tulee tuosta kierrosluku alueen laajenemisesta 5500 -> 6200.Toki veto kasvoi n. 10-15hv yläalueella mutta ennenkaikkea moottorista tuli todella hyvä käytöksinen yläalueella..Tehoksi arvioisin jo hieman vakiota enempi,ehkä n.110hv ; )

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 12.7.2009 20:30

Eilen tätä "käyttistä" kokeilleena pitää oikein kirjoittaa raportti, sillä ei ihan hetimiten ole tullut vastaan reippaasti ja kivuttomasti kiertävää dieseliä, varsinkaan mekaanista. Kierroslukumittarin heiluessa Venton digitaaisen kellon minuuttialueen päällä ja omistajan naaman virneen levetessä entisestään apukuskin paikalla, aloin pikku hiljaa harkitsemaan isomman vaihteen kauhomista sisään, siis yli 6000 rpm alueella! Oma perusviritetty ja näissä mittasuhteissa lähes vakio aaz tuntui jo kohtuullisen pehmoiselta moottorilta tuon kokeilun jälkeen.

Alle 2500 rpm tuo oikeastaan tuntuu em. perusvireiseltä aaz:lta, eli kone toimii loistavasti myös normaalisssa ajelussa. Tosin mainitsemisen arvoista on ahtimen heräily jo ~1700 rpm kohdilla, joten hirveästi ei tarvitse nähdä vaivaa auton eteenpäin liikuttamiseksi. Kierroslukumittarin kääntyessä iltapäivän puolelle alkaa sitten jo tapahtumaan ja tapahtuukin piiitkälle, ja tasaisesti kasvavalla ulosannilla. Ja vehje liikkuu kohtuu hyvin, oikeasti. Hassuinta tuossa tosiaan oli, että kun on tottunut tönimään isompaa siinä 4500 rpm nurkilla, niin tuo jatkaa vielä aika pitkälle siitä, eikä edes pistä yhtään vastaan. Välijäähy vielä tuohon pakettiin, niin motti jaksaa vetää väsähtämättä pitkänkin vedon.

Mutta aika ison virneen tuo laite sai myös testikuskin naamalle. Harmi, että sadekeli aiheutti kohtuullisen vakavia pito-ongelmia. Kyllä tuo tietotaito ja oikeasti asiohin perehtyminen alkaa näkymään näissä kauppakassiksi hankituissa autoissakin. ;)

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 15.7.2009 12:31

Niinkuin ttalja tuossa edellisessä kirjoitti on vento jo varsin siedettävä käyttis mutta selvästi on parantamisen varaa vielä.Ahdin on hieman liian pieni vielä ja syöttöjen ollessa edes kohtuullisella tasolla niin ahdin herää aivan liian aikaisin.Aikainen herääminen tietää kasvanutta voimansiirron rasitusta ja tarkoitus tässä sopivan hetken tullen onkin päivittää venton ahdinta hieman isompaan suuntaa.Perusajatuksena saada herääminen edelleenkin pehmeäksi ja tuonne 2500 nurkille jolloin vakio kytkin kestää vielä näitä tehoja suht hyvin,vääntöä koneessa on jo varsin mukavasti eli n. 250nm.
Kumma miten paljon vaikuttaa tuo keraamipinnoitus ja virtauspenkissä tehty kansi ahtimen heräämiseen,mistä tulikin mieleen että virtauspenkkiin vapautui aikaa heinä-elokuulle joten jos joku haluaa oman kantensa mitattavan/hierottavan niin privassa voi kysellä asiasta tarkemmin..No,toivottavasti modet eivät pidä tätä mainoksena koska se ei ole tarkoitus = )

Laitetaas vielä edittinä että ahtimena on tällä hetkellä switzerin s1bg 39/46 siivillä joten aika iso vispilä siellä on nyt jo ja tilalle on kaavailtu holsetin hx30 hyrrää 43/48 siivillä ; )

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 15.7.2009 22:28

niin oliko toi nyt 11mm nestepäällä?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 16.7.2009 6:02

jeps.11mm pää kasattuna 1.9td:n pumppuun ja hieman hienosäätöä päälle.Tuntuis toimivan ihan kohtuullisesti vaikkakin syöttöä vois olla hieman enempikin mutta jos sitten uudella ahtimella kun pitäis noiden pakopaineidenkin olla hieman järkevämmällä tasolla sitten...

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 16.7.2009 13:16

aika maltilla siellä taitaa sitten syöttöä ja ahtoa olla jos vaan 250nm on väännöt..? millä ahdolla toi vääntö saavutetaan? eikös toi switzeri nyt luulis pitemmälle riittävän vai haetaanko tolla holsetilla sitten jotain ISOJAKIN tehoja?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 16.7.2009 13:35

Eikös tuommoisessa moottorissa ole vakionakin jo 220-230N vääntöä?
Haiskahtais kirjoitusvirheeltä oikean lukeman ollessa lähempänä 350Nm?

Vai onko tästä tulossa väännötön korkealta ja kovaa kiertävä dieselmoottori :D

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 16.7.2009 13:40

kaikki on niin kohtuullista ja heitin tuon 250nm hatusta kun semmoiselta se "vaikuttaa" ; )
Mitä ahtoja koneessa on onkin sitten aivan eriasia mutta sanotaan näin että hukkaportin virtaus ei ole riittävä koska läppä on selällään ja silti ahdot nousee yli säädetyn yläkierroksilla,ei vaan sovi poistumaan riittävästi sitä kaasua.Tehoa on vakioon verrattuna suht kivasti,ehkä se 110 hv jo ; )

Alkaa käymään tuo perus 11mm pumppu jo pieneksi ja vaatis enempi modausta tuonne määränsäätimen alueelle......

Varttimailin vento taittaa näillä säädöillä jo 15.2 aikaan,ilman välijäähyä ja katurenkailla

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 16.7.2009 15:03

Eikai AAZ väännöt vakiona ole sentään yli 200Nm? 90hp TDI vääntää alkujaan ton 210Nm.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 16.7.2009 15:09

autowiki tarjoaa seuraavaa tietoa venton vakio tehoista:
"1.9 TD R4 Turbo AAZ 1896 cm3 55 kW (75 hv) @ 4200 r/min 140/150 Nm @ 2400–3400 r/min"

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 16.7.2009 15:29

kuulostaa aika ihmeelliseltä toi teho jos nyt jo pumppu jää pieneksi ja turbonkin pitäs mielestäni riittää pitemmälle helposti.. mutta kun en tiedä ahto painetta minkä oletan olevan lähellä kiloa jos vääntö noinkin "alhainen" niin vaikea sanoa mitään noiden "ehkä jos ja kun" tietojen prusteella... :) mutta varmaan ihan kiva käyttis vakioon verrattuna vaikka ei nyt vielä mikään raketti ole.. :)

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 16.7.2009 16:37

Voin melkein satavarmaksi luvata, että jokaisesta kunnossa olevasta aaz moottorista lähtee vakiona 80-90hp ja pikkasen syöttöä lisättynä mennään yli sadan että heilahtaa..

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 16.7.2009 16:48

Eicca: Katseleppa noita akin varttimailin aikoja, niin ymmärrät miksi teholukemien perässä on hymiö.

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 16.7.2009 17:00

joo kyllä mä ajat huomasin :) huvittaa vaan noi 250nm ja 110hp kirjoittelut :D

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 30.8.2009 18:11

Päivitellääns tännekkin hieman käyttiksen tilaa tällä hetkellä,eli jonkin aikaa on ollut jo uusi turbo,pakosarja ja imusarja työn alla.Hitaasti edennyt mutta olis jo osiakin soviteltu valekanteen paikoilleen.Imusarjan lähtökohtana oli asv portterin sarja josta luonnollisesti poistettiin yksi ylimääräinen töttörö päästä ja kun ei osannut päättää kummasta päästä ilma ajetaan sisään niin laitoin sitten varmuuden vuoksi tupla-tuplapleniumin sitten tähän harjoitukseen.Pakosarja on 33.8mm rosteria,ohutseinäisenä ja valmiista mutkista katkomalla tehty,eli ihan perus settiä niiltä osin.Tosin,keraamilla ja muilla herkuilla pinnoitettuna.
Turbona tässä kokoonpanossa on S2a ja S2b hypridiahdin.osat soviteltuna ja pakosarja uunissa joten ens vkolla asentamaan ja kokeilemaan miten tuo hypridi ahdin toimii

hieman kuvatuksia

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 009527.jpg

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 009530.jpg

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 009533.jpg

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 25.9.2009 18:56

Postaillaas tännekkin viime aikojen kuulumisia.Lappeenrannan kisat jäi väliin ja nyt jää motestin dynopäivätkin kun tuli se kuuluisa nokkahihnan katkeaminen omalle kohdalla ja käyttis päätti siirtyä telakalle lepäilemään hetkeksi.
Sen verran on ollut vitutus kova etten ole vielä jaksanut ottaa edes kantta irti kun sen tietää mitä jännään sieltä löytyy.Pintakaasulla mutta kierroksia oli siinä 5500-6000 välimaastossa,luulin ensin ett ahtoputki lähti irti kun niin komeasti mojahti = /

Laakereilla ei ole jääty lepäilemään vaan aloin suosilla tekemään suoraan uutta konetta.Tällä kertaa elimen luovuttajana toimi 1.9D polo ja moottori koodina 1Y.Perusajatuksena on tehdä todella korkean hyötysuhteen omaava td moottori joka ei häpeä tehossa uudemmille pumppareille tai muillekkaan.

Edellisen koneen arvoja on vaikea parantaa mutta jotain pientä ja erikoista on jo tiedossa.esim. esikammiosta imeytyvän lämmön parempi eristäminen.No,ei paljasteta ihan kaikkea :D

Kytkimeksi näytti valikoituvan 200mm vapariD:n paketti hieman muutettuna koska paketin inertialuku on hämmästyttyvän pieni vaikka massa riittää loistavasti värinöiden vaimentamiseen.Myös kampiakselin toiseen päähän tulee värinävaimennin ja paketti tasapainotetaan n.2grm tarkuudella.
Kansi on jo tilauksessa ja sen saapumista suomeen odotellaan jotta päästään kanavia askartelemaan.Perusajatuksena on tehdä "kilpakansi" virtauskyvyltään...Venttiilikoko pysyy vakiona ( riittää suht pitkälle jos kanava on kunnossa )
Nokka-akseli puoli on vielä hieman hakusessa mutta kannen muutoksilla ja pienillä taikatempuilla saadaan nostoakin hiottua jo semmoiset 10.5-11mm mutta,tämä on vielä hieman auki..

imu ja pakosarjasta otan kuvia kun kerkeän mutta sanotaan ettei ole ihan normaalipaketista kyse

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 25.9.2009 23:58

Säähän melkonen pellepeloton oot! :D Mielenkiintonen rojekti, odotan mielenkiinnolla tutkimustuloksia!

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 29.9.2009 18:38

Vai pelle peloton = ) Hulluhan sitä pitää olla ett jaksaa tämmöisten 20v vanhojen romujen kanssa tapella päivästä toiseen = )

Hieman edistystä tännekin kun sain vietyä jo kampiakselin ja vauhtipyörä paketin tasapainotukseen.Kiertokanget ja männät tasapainoitin itse n. 1.5grm tarkkuuteen joka on riittävä tämmöisessä 7000rpm kiertävässä käyttödieselissä.
Lohkokin sai jo hieman väriä niskaan vaikka tulikin vähän amis fiilis kun ruiskulla suhutteli blinkblink sävyä pintaan
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 009590.jpg

Gridle löysi myös paikkansa öljypohjan ja lohkon väliin,harmi kun ei tullut tästä operaatiosta otettua yhtään kuvaa.

Nyt vain odotellaan ett pussihousut lähettävät uuden kannen jota pääsee työstämään ja tähänkin olisi tarkoitus suhutella keraamia kriittisille alueille ja toivottavasti evo2 on vähintään yhtä hyvä kuin eka versio.No,ehkä nuo lukuisat tunnit virtauspenkin äärellä ovat jotain opettaneet ; )

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 29.9.2009 20:20

maston metallic? :D samanvärinen lohko täälläkkin!

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 5.10.2009 19:02

koneistamolta tarttui mukaan tasapainotettu kampiakseli ja 8 kpl uusia venttiileitä.Kanteen tulee trw:n tuotteet ja kooksi valikoitui 36/32.5,eli imupuolihan pysyy vakio koossa ja pakopuolelle maltillinen 1.5mm isonnus.Periaatteessa imupuolikin olisi pitänyt vaihtaa muutaman mm isompaan mutta päädyin vakiokokoon,osittain budjetti ja osittain periaatteen vuoksi.36mm imuventtiilillä "pitää" saada riittävästi virtausta käyttöautoon.Pakoventtiilin isonnus oli taas eräänlainen ahaa-elämys,kun vakio seetiin saa tämmöisen sopimaan ja sattui löytymään järkevä aihio josta nämä tuli tehtyä.

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 009600.jpg

Kannen seetit ovat mallia "ärrät" ja 1.3mm pitopinnalla.Pitää vielä ajaa kansi virtauspenkissä jotta nähdään onko näistä muutoksista oikeasti hyötyä vai mennäänkö mutu-tuntumalla = )

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 6.10.2009 9:32

Ihan käyttis ;)

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 6.10.2009 18:06

eiks olekkin = ) hyvä semmoinen...

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 12.10.2009 19:44

Nyt olis kannen laputkin saatu jo koneelle.Maksimivirtaus on suht pieni vielä johtuen venttiilikoosta ja pienestä kanavasta mutta osanosto alue on mielestäni suht hyvä,ja sillähän se teho tehdään..

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... ulappu.jpg

Kantena on vegemotorin tuotos joka on himpun parempi jo vakiona kuin volkkarin oma amc..

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 22.10.2009 9:07

Edistystä hieman tännekkin kun sain nokka-akselinkin laitettua jo hiottavaksi.Kokeillaan ensin hieman maltillisempaa nokkaa ja jos saadaan paketti toimimaan hyvin niin sitten voidaan jo tutkia tätäkin puolta lisää.Uuteen nenään tulee 270 astetta ja vaatimattomat 10.7mm nostoa,tosin profiili on suht pullea ja 1mm nostolla on peräti 228 astetta..

Josko vkonloppuna sais jo runkokoneen käyttiksen keulalle ja apulaitteet paikoilleen,noh,sunnuntai iltana varmasti viisaampi sen suhteen..

Perhana kun pitäis keretä vielä turbokin niputtamaan vkonloppuna uusilla siivillä ja uusilla kujeilla,tulee kiirus loppu vko.Hieman erikoinen turbo kun tuli itse sorvailtua imupuolen siivestä sopiva ja kasvatettua hieman trimmiä.Tasapainotuksessa kaveri vaan ihmetti ett "itsekkö sä tän sorvasit,kun heittoa ei ollut kuin 0.015mm.tehtaalta lähtiessääkin heittäävät enempi" = ) Sentään jotain oppinut noista sorvihommista..


Kaasujalkaa kyllä kutittelee jo melkoisesti ja vähän jännittää itseäänkin ett miten lähtee paketti toimimaan....

peeki
-
Viestit: 1311
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 3.11.2009 17:32

Onko projekti edistynyt?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 27.12.2009 12:19

postaillaas tännekkin hieman kuulumisia.Käyttis vento on ollut tallissa odottamassa moottorin irroitusta jo tovin mutta muut moottori kiireet ovat käytännössä vieneet kaiken ajan joten ei ole tullut tätä potkittua eteenpäin.Runkomoottori on kasassa ja ihan siistin näköinen paketti siitä tulikin.Josko nuo kiireet helpottais tuossa keväämmällä ja sais vihdoinkin käyttiksen tulille että pääsis tuota tuplaturboa tekemään oikein tosissaan.Josko kesällä sais sitäkin ulkoilutettua..

Käyttiksen vanha moottori tulee näkemään myös uuden loiston eräässä toisessa,metallinhohto sinisessä ventossa.Siitä varmaan enempi myöhemmin,kun siitäkin on tulossa jotain erittäin normista poikkeavaa mm. taloudellisuuden ja tehon näkökulmasta...

Tallissa on muutama muukin erittäin mielenkiintoinen moottori askarreltavana tällä hetkellä ja mainitaan esim. kokoonpano,1.9td,14mm pumppu,kaksi turboa,2.0pd jakopään osat ja muuta pientä kivaa..kansi tietenkin vegemotor/ams erikoisventtiileillä (ei ole oma tuplaturbo) = )

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 10.1.2010 10:42

huomasinkin tuolla yleisissä keskusteluissa että porukka alkanut jo varailemaan mantorppiin lippuja..Aivan heti iski hirveä polte päästä käyttistä askartelemaan eteenpäin.Projektin tila on tällä hetkellä se että käyttiksen keula on tyhjä ja uutta sydäntä odotellaan keulalle tässä lähiaikoina.Turbo politiikka on vielä hieman auki kun tuntuis nuo suunitelmat elävän sen osalta aika paljon.Uusin hypriahdin on vielä pakopesää vailla joten joko se tai sitten valmis S2b.Tällä kertaa joudun varmaan nolona myöntämään että josko sitä laittais tähän jopa hukkaportin kun tarkoitus on ajaa moottoria isolla ahtimella ja suht pienillä paineilla.

Tsi:n uusi "iso" ahdinkin saapui jo tallille joten sekin edistyy pikkuhiljaa..Tällä kertaa ahdin on switzerin S300 sarjalainen 63/72 siivillä..Tietenkin tässä olis ahdin jota vois kokeilla käyttiksessäkin = ))

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 11.1.2010 21:28

Ei nyt tuommosia kukkopillejä sentään edes käyttikseen, pitäähän turbolla nyt kokoakin olla ;)

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 24.1.2010 8:34

Kummasti sai motivaatiota alkaa niputtamaan näitä omia romuja kun tuli varattua liput bugruniin.Hulluna hetkenä vielä tuli otettua autolle+trailerille paikka joten tarkoittaa tuplamäärää työtä tässä kevään mittaan..

No,tässä motivaation puuskassa tuli kasailtua käytiksen konetta hieman eteenpäin ja siihen lipsahti jo hattu paikoilleen.
Ensin tietenkin superlujat kannen (pinna)pultit lohkoon liimalla paikoileen.

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010728.jpg

jonka jälkeen hattua päälle...

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010729.jpg

Momentiksiksi valittiin hieman kevyempi 125nm kun arvelin tämän riittävän ( vakio pultti katkeaa tuossa 105nm kohdalla ),tietenkin jos olisi tarkoitus tehdä joku pullinki kone niin momentiksi olisi voinnut laittaa jo semmoiset 150nm..

Pumppu politiikka on vielä hieman hakusessa mutta luulen kallistuvani aitoon 11mm pumppuun tässä tapauksessa.Sen pitäis jo riittää tehotavoitteeseen ; )
Edellinen kone tuotti sen 109hv niin josko tästä sais sitten sen 115hv.Vartilla pitää kuitenkin saada jo reilusti alle 15 sekan aikoja,ja speedpartyillä +200kmh ja tietenkin minimaalisella polttoaineen kulutuksella ; )

Tuo speedpartyjen tavoitenopeus on aika jännä yhtälö kun en ajatellut vaihtaa vaihdelaatikkoa tähän.edellinen nopeus oli 190kmh ja silloin oli jo kierrokset yli 6000.Tämä tarkoittaa vain sitä että uutta konetta tullaan kierrättämään paljon pidemmälle kuin vanhaa

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 27.1.2010 18:25

tänään meni hieman noita apulaitteiden kannakkeita paikoilleen..Edistyy pikkuhiljaa

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010016.jpg

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010017.jpg


öljypohjaa ei vieläkään saannut paikoilleen kun tietenkin meni maalipinta uusiksi..lakka päälle niin vetäis jostain syystä maalit ruttuun,noh,puhallusta ja uutta väriä päälle ja huomenna öljypohja paikoileen

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 1.2.2010 19:24

hitaasti edistyy,mutta edistyy kuitenkin.Mantorp ja bugrun siintää silmissä = )

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010738.jpg

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010739.jpg

Alkaa olemaan jo hieman liian siisti moottori tuommoiseen parhaat päivänsä nähneeseen koriin mutta tällä mennään = ))

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 1.2.2010 20:12

Kyl tota pitäs hieman hiekkatiellä pyörittää ja vanhat öljyt vois päälle kaataa, niin alkais oleen taas katu-uskottava look. :)

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 2.2.2010 13:30

Todella siisti kone, mutta kannattaa kääntää tuo vielä ylösalaisin ennen asennusta... :)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 2.2.2010 14:09

Jos nyt en ihan väärässä ole, niin sehän on jo ylösalaisin... ;)

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 2.2.2010 15:33

Sen takia se kannattaakin kääntää.

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 2.2.2010 18:57

^Kun se nyt on valmiiks ylösalasin nii eikös tuo oo edelleen samassa asennossa kun nytkin jos sen kääntää uudelleen ylösalaisin? Toisinpäin tai oikeinpäin sitten eriasia.. Kuivahko..

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 6.2.2010 15:25

Tuli oikea tarmon puuska ja aloin jo siistimään tuota käyttiksen konehuonettakin vaikka moottori on vielä kesken.Kyllä sinne kohtuudella tuota kakkaa olikin kertynyt ja aika kovilla myrkyillä joutui noita liottelemaan.Kyllä se piki,noki ja muu pikku hiljaa väistyi sieltä kohti viemäriä..

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010741.jpg


Tuossa pesua tehdessä tuli vielä silmäiltyä tuota konehuonetta sillä silmällä että mitä sieltä voisi helposti heivata mäkeen,sen verran sekamelskan näköinen tuo on vakiona.Nopea silmäily näytti että nyt takakontiin siirtyy akku ja pissapoika,ohjaustehostimen säiliöksi tulee ahu passatin säiliö ja paikka vaihtuu alemmaksi runkoaisassa joten sekin jää lähes näkymättömiin.Hehkujen releboksi katoaa ilmeisesti myös lopullisesta kokoonpanosta ja tilalle tulee säädettävällä aikareleellä+hehkujen pakko-ohjauksella oleva boksi ( siirtyy koelaudan alle )
Johtojen alkuperäiset kangasteipit olivat jo aivan entiset joten joutuu niitäkin hieman "ehostamaan"....
Että aika helppo konehuoneen pesu,ainenkin niin sen piti olla mutta jotain siitä moposta ja kuinka se lähtikään käsistä = )

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 6.2.2010 18:17

Laita tehostamaton hammastanko jostain 1.4 Golfista ni ei tuu turhia letkuja yms :)

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Karkaako

ViestiKirjoittaja gryger » 6.2.2010 19:37

Oletko miettinyt jo uuden värin koppaan ? ;)

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 6.2.2010 20:55

punainen on hyvä väri,mitäs sitä suotta muuttamaan..on kuin kaksi marjaa ; )

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 6.2.2010 20:57

punainen on hyvä väri


Nii mustakin..

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 6.2.2010 21:26

Siinä kun on kaksi kannatusääntä punaiselle niin yks lisää. :)

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 7.2.2010 10:00

Otso tais kuitenkin kannattaa mustaa... :)

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 7.2.2010 20:40

Tänään iski ajatus noiden suuttimien osalta..laittaisko vakiot ,testatut vai pitäisköhän sitä alkaa yltiöpäiseksi ja ostaa peräti uudet rungot ja sisukset ja hieman kohottais tuota avautumispainetta.Onkohan kukaa testannut näissä eri paineita,miten moottorin käytös muuttuu ?
Sehän on selvää että isolla pumpulla alkaa rasitus kasvamaan todella nopeasti kun avautumispaineita nostetaan mutta jos tästä ei välitetä...

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 7.2.2010 21:41

liian pienillä paineilla rynkytää/rykii ja ei käy tyhjäkäyntiä niin hyvin. 185bar suuttimet paikalleen? tosin samanmalliset kuin 1.6

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 13.2.2010 16:55

Moottorin parissa puuhasteltu taas tovi ja tällä kertaa tarmon kohteena oli imusarja ja sen muuttaminen mieleiseksi.Lähtökohtanahan oli acv portterin imusarja josta muutettiin "tupla" pleniumsarja.Nyt jos joku ihmettelee miks sarjassa on kaksi sisäänmenoa niin se ei johdu ahtimien määrästä vaan sanotaan vaikka näin että kannen virtaukset tykkää tästä järjestelmästä kovin.Ahtoputkisto tehdään niin että välijäähdyttimeltä tuleva putki kahdennetaan hieman ennen imusarjaa ja ilma ajetaan molemmilta puolin tasaisesti sisään.

sitten kuvia

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010745.jpg

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010746.jpg

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010748.jpg

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010757.jpg

Vielä pitäis tuon imusarja väri päättää mutta taidan kallistua mustaan ja toi TD teksti ja volkkarin logo hopealla..mutta nämä ovat omia mielipiteitä..

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Imusarja

ViestiKirjoittaja gryger » 13.2.2010 17:07

Jumaleissön se on kun tehtaan motorsporttiosaston uunista ;)

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 13.2.2010 17:09

No, tää on AkiMotorSport uunista = )

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 13.2.2010 17:17


Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 13.2.2010 17:19

joo,eiköhän tuosta nyt yhden poimumoottorin verran saada tehoa ulos = )

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 13.2.2010 19:11

Vielä pitäis tuon imusarja väri päättää mutta taidan kallistua mustaan


Ventonpunainen olis mitä loistavin ;).

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 14.2.2010 0:38

Hemmetin hieno imusarja tosiaan.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 4.3.2010 14:00

käyttiskin on edennyt pikku hiljaa tässä kevään mittaan.Tällä hetkellä on ahtimen,pakosarjan ja ahtimen öljylinjojen osalta jo valmista.Imusarja värissä ja muodot haettu kohdalleen..
tuolta se näyttää noin niinkuin suunilleen

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010768.jpg

Seuraavaksi sitten jakopään kasaus ja laturin rakentelua.Vielä on jotain osia mitä pitäisi askarrella ja tarkistella,esim. suuttimet,laturi+miljoona muuta pientä mutta tunnelin päässä alkaa jo näkymään heikkoa valoa ( liekö juna joka tulee vastaan )

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 12.3.2010 6:51

osiakin tuli pajalle lisää että pääsi sovittelemaan niitä paikoilleen.Eli hieman vakiota raskaampi hihnapyörä löysi paikkansa.Kuva näyttää ehkä vakiota isommalta mutta täysin vakion kokoinen paketti kyseessä.Mietin suht pitkään tuota ohjaustehostajan pois ottamista mutta kun sen tietää että en ole auton ainoa kuski niin syytä jättää tehostin paikoilleen.

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010773.jpg

ja sama paketti tehostajan pyörän ja parin maalikerroksen jälkeen

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010777.jpg


sitten off topic tyylinen "loppukevennys" ... Joskus aikoinaan kun tuo tsi venton kansi meni totaalisen halki ja laitoin koneen lihoiksi,niin lohko nostettiin kokonaisena erään tallin nurkkaan odottamaan parempia aikoja.No,eilen tuli sitten purettua tämä paketti ja hämmästys oli kyllä aikamoinen kun aloin ottamaan 2 runkolaakeripukkia irti.

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010776.jpg

Taisi ne viimeiset kovat vedot tehdä tehtävänsä,varsinkin se mikä ajettiin poloa vastaan
Eli,kyllä se on pakko myöntää että jossain tulee näissäkin se raja vastaan,vaikka en sitä yleisesti myönnäkkään

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 12.3.2010 17:26

Kyllä se meijänkin emäntä on noita meikän romuja veivannu ilman tehostinta, vaikka vähän narissukkin. Saapahan reeniä :D
Koskas niitä kansia tulloo? Kesä lähestyy...

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 13.3.2010 9:10

Laitat vaan tehostamattoman ohjausvaihteen sinne tai sitten sähkösen ohjaustehostimen.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 18.3.2010 17:53

Mutta,ettei aika tulisi pitkäksi niin tuli tutkittua mikä noissa volkkarin lohkoissa oikeasti pettää "ensin".
Eli yksi kpl aaz:n lohkoja piinapenkkiin jonka virkaa toimitti 100t korjaamopuristin.Harmi kun tästä vaiheesta ei ole kuvia.
Mutta testijärjestely meni seuraavanlaisesti:runkolaakeri pukit paikoilleen,ja kaksi pukkia 12.9/M10 kuusikolopultilla kiinni ( pituus sovitettu lohkoon ) ja kaksi pukkia omavalmiste pinnapulteilla,joiden pituus oli myös sovitettu lohkoon.Pinnapultit vedettiin liimalla kiinni niinkuin yleensäkkin.
Kampiakselin poraukseen jetsulleen sopiva akselin pätkä ( kahden pukin pituinen ) ja sylinterin porauksen läpi painettiin prässillä.Tietenkin täysin keskeltä runkolinjaa.
Eka puristus kuusikolo pukkeista

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010784.jpg

ja toinen pinnapultti pukeista

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010789.jpg

lopputuloksena,jopa kierteet pysyy suht hyvin lohkossa mutta pukit eivät vaan kestä sitä mitä voisivat,toinen mikä tuli esille että lohkossa olevalla kierteen pituudella on aika suuri vaikutus tuon paketin kestävyyteen,samoin gridlellä...

tuossa näkyy täysin se kuinka pitkä pultti on lohkossa ollut.

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010788.jpg

Ja tuossa näkyy mitä tapahtuu ilman gridleä kovilla pinnapulteilla

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010791.jpg

pultit ( ja pukki ) lommahti yläosasta 6mm aukipäin,mitä ei olisi tapahtunut gridlen kanssa,jopa pukki itsessään olisi saattanut kestää kovempia voimia....

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 18.3.2010 23:21

Paljonko oli prässin mittarissa kun antautui?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 19.3.2010 8:33

sanotaan näin että yllättävän vähän, "vain" 92 bar ; )
Tää tutkimus tehtiin ihan tulevaisuutta ajatellen ja noita oikeasti tehokkaita (tulevia) dieseleita ajatellen.Pukkejahan on mennyt jo vakiokoneistakin halki,joten ei se pelkkä teho noita välttämättä riko.
Nyt olisi tarkoitus tehdä pari sarjaa hyllyyn teräksisiä pukkeja tuohon tsi moottoriin ja yhteen toiseen td:hen,eli tsi:täkin on tässä suuniteltu jo jonkin verran vaikkei käyttis ole kasassa vielä...

Alkaa olemaan jo piirustuspöydällä valmista tuon tsi:n suhteen ja jahka saa käyttiksen tulille niin heti tekemään tuota tuplaturboa...

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 19.3.2010 23:51

Eihän tuo prässin paine kerro yhtään mitään vaan laakeripukkiin kohdistuva voima kiloissa on olennaista.

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 20.3.2010 17:18

Minkäs kokoinen mäntä tuossa prässissä oli?

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 1.4.2010 7:09

Kylläpä odottavan aika on pitkä.Tässä jo useamman vkon odotellut viimeisiä mutta ehkä tärkeimpiä osia saapuvaksi että sais käyttiksen koneen keulalle ja kukkumaan.Tällä hetkellä puuttuu syöttöpumppu ja laturi,muuten pitäiskin olla kaikki osat koneen tulille laittoon.

No,ettei aika tulisi pitkäksi kaivoin nuo härskimmät osat esiin ja vuoleskelin niitä,eli nämä ovat tulossa tuohon omaan tuplaturboon,niin sanottuun tsi:hin = )
Lohkon prässäily episodista jäi erittäin paljon dataa käteen ja niitä soveltaen tulin seuraavaan johtopäätökseen.Alunperin pitkäkierteinen aaz:in lohko sai väistyä ahu:n tieltä josta lähdetään tekemään tätä kokoonpanoa.Pääsiäisen kunniaksi hieman pirteämpää väriä pintaan.
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010808.jpg

Rautakaupasta tarttui mukaan suht tyyristä "toolox33" terästä runkolaakeripukkeihin joten niiden kestävyys on "riittävä".Nämä olisi vielä koneistettava mallilleen.
Männät saapuvat pussihousujen luvatusta maasta,jahka kerkiäävät lähettämään.Aito mahle 80.5mm koossa,joten porauskaan ei kasva mahdottomia.Syöttöpumpusta koitetaan saada jotain suht järkevää aikaiseksi ja 14mm nestepää on jo tulossa,patongin purijoiden maasta = )
Lainatakseni jenkkejä,koska moottorista on tulossa "serious power" tyyppinen paketti pitää tuota alakertaa muutenkin vahvistaa rajusti jos halutaan sen pysyvän nipussa.Gridlellä saadaan tuota kaivattua tukea sinne ja tällä kertaa tullaan käyttämään peräti 20mm paksua,tosin,mallillaan erillaista kuin normaali.Öljypumppuahan tähän ei tule joten niiltä osinkin tuon gridlen muutos oli helpompi.Eikä öljypohjankaan luulisi raapivan maata,on vain 7cm korkea paketti kyseessä.

Kansi onkin sitten jotain kivaa,hieman teräsventtiiliä ja muuta erikoista.Ainenkin virtauspenkki tykkäsi kovin tästä paketista...Eroa vakiokannen ja tsi:n välillä (imusarjan kanssa) oli vaatimattomat 43cfm

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... slappu.jpg

Noh,katsotaan mitä tästä saadaan aikaiseksi...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 1.4.2010 10:20

miten oot ajatellu ratkaista tuon jakopään rakenteen? sillä eikö näissä tullu remmin keston kanssa ongelmia tuolla 14mm nestepäällä? joskus ainaki hsd:n sivuilla oli pähkäilyjä miten sen sais kestämään

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 1.4.2010 13:05

kyllä tuo ongelma on ratkaistu jo..siitä varmaan sitten enempi kun saadaan osia paikoilleen.Näissä voipi käyttää 2 eri rakennetta,toinen malli löytyy vag konsernin tuotteista ja toinen etra:n hyllystä = )

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 4.4.2010 7:46

Pitkässä vkonlopussa on se hyvä puoli että kerkiää askartelemaan kunnolla,näin voisi ainenkin luulla ellei satu olemaan sitten flunssassa ja veto lähes nollassa = /

No,pilleriä nassuun ja reippaasti osia työn alle.Käyttiksen osat eivät ole vieläkään tulleet niin tarmo keskittyy nyt tuon ttaljan ekoiluun ja omaan "tsi:hin".Tsin kansi saikin jo keraamit niskaan ja pakokanavaan.Kevyt pyöräytys karhunkieltä ja nopea pyyhkäisy lumppulaikalla toikin kauniin kiillon esiin.

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010812.jpg

Myös tässä kannessa on esikammioiden sisäpuoli pinnoitettu liiallisen lämmön blokaamiseksi.Esikammion kanavaikkuna sai myös hieman huomiota osakseen.

kiertokankien ylähelatkin saivat lisävoitelun toivossa paistettavan liukasteen sisäänsä,harmi kun en omaa kuvaa ottanut tästä operaatiosta mutta lainataan tuota tomin kuvaa.

http://www.tttalja.fi/bluemotion/urakkatoita.JPG

Uuniin eksyi muutama muukin veivi samalla ja yksi sarja mäntiäkin joiden helmat käsiteltiin samalla aineella = )

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 12.4.2010 20:37

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... CN0794.jpg

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... CN0800.jpg

selittelemättä paras vai miten se meni..Eli kone valmiina ja eiköhän se löydä tiensä tuonne venton keulalle tässä lähipäivinä = )

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 12.4.2010 20:42

jaa tuohon 4700€+alv alat myymään vastaavia koneita? :) itselläki tuo käyttis alkais kaipaan pirteyttä.
hienon näköinen paketti. ja luultavasti vetoja pitäis löytyä?

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Machine

ViestiKirjoittaja gryger » 14.4.2010 7:41

Niin kuin jo kerran aikaisemmin totesin, masiina on kuin tehtaan liukuhihnalta ;)

Savuthan on siis muutaman tunnin päässä ;)

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 14.4.2010 10:35

On se vaan nätti paketti.

golf 3 cc
-
Viestit: 319
Liittynyt: 16.3.2006 9:56

ViestiKirjoittaja golf 3 cc » 14.4.2010 11:45

onhan se vaan helvetin nätti paketti. tollanen joulukuusen alle

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 14.4.2010 17:24

tämän päivän askartelusaldo :
hieman vesiletkuja uusiksi että sai ne väistämään tuota "ylimääräistä" puhallinta

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010826.jpg

Ahtoputketkin alkaa jo hahmottumaan

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010829.jpg

Jopa imusarjan "kahdennettu" putki sai jo muotoa....

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010831.jpg

Alkuperäisen akun paikallekkin eksyi jo toinen ilmanpuhdistinkin,tosin tästä ei ole vielä kuvaa mutta eiköhän se jossain välissä selviä = )

nj^
-
Viestit: 548
Liittynyt: 15.5.2008 17:38

ViestiKirjoittaja nj^ » 15.4.2010 0:28

Mitäs ne konttuurilla tykkää ventosta? :)

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 15.4.2010 3:03

Leima lappuun ja kovaa ajoa. Hittoako nuita esittelemään muutakuin tutulle katsurille.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 15.4.2010 7:24

Viimeksi tykkäsivät niin paljon että piti kaverikin hakea katsomaan konehuonetta ja kehua vuoronperään.Ventoon muuten saa laittaa laillisesti remmiahtimen jos on oikeaa vuosimallia ja jarruvastaavuustodistus on sopiva.Silti toivoisin että tämä keskustelu ei mene katsastusjeesusteluksi....

No,sitten ihan asiaakin...
Eilen illalla tuli läträttyä lasikuidun kanssa hieman kun veistelin tuolle ilmaputsari nro kakkoselle uutta pohjaa.Tässä on tarkoitus laittaa molemmille ahtimille oma ilmasuodatin ja kun akku on siirtynyt kontin puolelle niin luonnollinen paikka remmiahtimen suodattamelle onkin juuri akun kohdalla.(pitää muistaa napsia kuvia tänään tuosta).
Oem tyylinen ratkaisu mielytti omaa silmää ja kotelo tuli (kuin ollakkaan) ventosta,käännettynä vaan peilikuvaksi...

Jokohan tänään olisi starttipäivä,osia uupuu tällä hetkellä muutama ja ahtoputket hitsaamatta mutta torstai on toivoa täynnä = )

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 16.4.2010 11:23

Noniin,ventokin suostui käynnistymään ja tulipa sitä käyteltyä puolisen tuntia ja tarkkailtua erillaisia vuotoja ( joita ei löytynyt kuin ylävesiletkun laipasta,perhana,joku hätäpäissään laittanut halkinaisen laipan koneeseen )

Kylläpä voi olla dieselissä todella outo ääni,sekoitus todella ylävireistä bensakonetta ja taas toisaalta kuulee täysin selvästi mitä polttoainetta poltetaan.
Kaasuun vastaavuus on kyllä ehkä rajuin mitä olen ikinä näissä omissa nähnyt,jopa vaparina koska remmiahtimen putkitus ei ole vielä valmis...

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 16.4.2010 18:22

Näyttää kyllä tosi hienolta.. Olis hieno nähädä vaikka jotain videon pätkää sitten kun auto liikkuu =)

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 17.4.2010 12:52

Soittelin tuossa Akille ja en meinannut uskoa, että se ajeli Ventolla yli 300km päässä kotoa...Toivottavasti se pyörähtää huomenna kylässä, niin pääsee ottamaan muutaman kuvan konehuoneesta.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 17.4.2010 13:22

Aika rohkeaa ja luottavaista lähteä noin kauas koeajolle :D

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 17.4.2010 14:48

Ehkä se vaan on sitä "luottavaista" =)

Kyllähän Aki sitä rakensi mottia kuin Iisakin kirkkoa, joten viat löytynee muualta kuin koneesta.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 18.4.2010 19:47

Tulipa heitettyä pieni sisäänajolenkki tuossa,semmoiset 800km.
Tällä hetkellä on kovin ristiriitaiset tunteet moottoria kohtaan kun ei osaa luoda selvää mielikuvaa siitä,hieman liian sivistynyt paketti on vielä kyseessä.Testilenkin aikana ei ollut remmillä ahtoja kuin nimeksi mutta silti varsin makoisasti veti alhaalta tuonne 5000 nurkille.
Kävipä tuossa alkumetreillä vieläpä niin että lähdin testaamaan ja ihmettelin pienoista savua perässä,veti kuitenkin sillai kivan oloisesti..Kaskummaa,ahtoputki oli jäännyt irti ! Vaparitehokin asettuu sinne +100hv:n nurkille helposti...

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Äänimaailma

ViestiKirjoittaja gryger » 20.4.2010 12:16

Kesemmällä Hyvinkäälle liukastelemaan jos noita street slideja vielä järjestetään ;)

Kunnioitettavaa itseluottamusta vetää vaatimaton lähes tuhannen kilometriä kokeeksi kuinka se venttiili nousee uunituoreessa koneessa.

Itse kun on moottorin läjännyt niin ensimmäiset ajokilometrit ja painosanalla metrit on yleensä paska housussa että mitä tuleman pitää ;)

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 20.4.2010 19:53

No,tulihan tuota käytettyä pajalla 30min,viileäksi ja toinen 20min..kun ei ihmeempiä vuotojakaan ilmaantunut niin kyllähän tuommoisella uskaltaa jo ajella,eikös nämä ole ajamista varten tehtykkin ?

Tänään purin puoli konetta ja mittailin että paikat on "kunnossa".Ohivuotoja löytyi 4-8%,ilmeisesti ei ole männän renkaat vielä hiotuneet kunnolla.Harmittaa kun en tajunnut laittaa ekaksi öljyksi aitoa mineraaliöljyä vaan löin puoli synteettisen koneeseen,eli tässä tulos
.Nokasta oli fosfatointi vasta kulunut paikoin ohueksi,eli todennäköisesti pitkäikäinen nokka tästä(kin) tulossa ( fosfatointihan on vain luistopinnoite "sisäänajoa" varten)

Sitten muutettavia asioita onkin kosolti ja tärkein on remmiahtimen hihnalle yksi tukirulla yläpuolelle,vaikka kyseessä ei olekkaan vetävä puoli niin hihna ravistaa liikaa ja näin ollen aiheuttaa ennenaikaista kulumista.
No,ei tuo vielä ole valmis ja kehitettävää piisaa = /

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 20.4.2010 20:26

olis hieno nähä minkälaisen käppyrän piirtää paperille. vai miten hyvin tuo remmi lähtee ahtamaan alakierroksilta`?

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 20.4.2010 20:31

Täytyy kyllä sanoa, että tämän on todella mielenkiintoinen moottoriprojekti. Itse odottelen myös tuota dynokäyrää nähtäville.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 21.4.2010 6:02

Kyllä mä tulen ajamaan sen dynolapun jahka saan paketin toimimaan kunnolla ja muut kiireet tästä edestä pois.Oikeastaan olisi kyllä suotavaa saada vento nopeasti arkikäyttöön että pääsis askartelemaan tuota tuplaturbo pakettia,siihenkin on kertynyt varsin mukavasti osia jo,mutta se onkin sitten oma lukunsa.
Joskohan tällä vkolla sais ventosta jo ahtoputketkin värin niskaan..kiiltävää mustaa = )

golf 3 cc
-
Viestit: 319
Liittynyt: 16.3.2006 9:56

ViestiKirjoittaja golf 3 cc » 21.4.2010 9:20

kansa vaatii videoo

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 23.4.2010 10:32

otetaan videota kun saadaan laite uudestaan nippuun ja säädöt kohdalleen..
Tulipa askarreltua remmiahtimen hihnalle tukirullakin ja muuta pientä,lähinä ahtojen ohjaukseen liittyviä juttuja.

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010843.jpg

Ei tuolla konehuoneessa ole liiemmälti tiloja joten aika tarkkaan joutuu kaikki sovittelemaan ja suunittelemaan paikoilleen.

http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010845.jpg

Seuraavaksi pitää hieman tuumailla tuota polttoaineen kulkua tuolta tankilta suodattimelle asti.Harkinnassa on sähköpumppu ja hieman vakiosta poikkeava paineensäädin/suodin pakettia...Jostain tulee ilmakuplia dieselin joukkoon ja niistä on syytä päästä eroon..

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 26.4.2010 21:40

heh,tämmöistäköhän videota porukka tarkoitti ? Kamerakännykän ääni on kyllä aivan perseestä joten kone kuulostaa hieman kummalliselta

http://s434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010018.flv

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 26.4.2010 21:49

Ei kyllä oo kauheen hyvä ahtoputki toi puruletku ;)

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 26.4.2010 22:00

Tuolla toisessa videossa toi "puruletku" elää omaa elämää kierrosten mukaan.... Tulee mieleen puukäsityö tunnit koulusta =) Hienoa jälkeä on Aki saanu aikaan.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 27.4.2010 6:08

Juu,tuo puruletku on kyllä viimeinen mitä tuohon voi laittaa.Toivottavasti perjantaina tulee tarvikkeita että saan ihan oikean "putken" tuohon paikoilleen..Kyllä tuolla testilenkin voi heittää mutta EI varmasti ole se lopullinen asennus = )

Kyllähän noita jotkui käyttää ihan yleisestikkin mutta se on tarina erikseen....

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 27.4.2010 8:01

Eihän tuo puruletku ahtoputkena ole vai näenkö väärin?
Imupuolellahan tuommoinen toimii ihan hyvin.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 27.4.2010 10:47

Näet väärin ;) Taitaa riippuu tilanteesta onko ahto vai imuputkena. Aki voi täsmentää jos kokee tarpeelliseksi.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 27.4.2010 10:55

ei koe tarpeelliseksi....

Puruputki ei toimi paine,EIKÄ imupuolella jos aletaan painamaan siitä oikeasti ilmaa läpi...

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 8.5.2010 12:44

Niinkuin monet huomasivat niin tuo he 221w ahdin oli myytävänä ja tilalle eksyi hieman toisenlainen ahdin.Syy vaihtoon oli mielestäni tavattoman korkeat pakopaineet heti kun saatiin hieman ahtoja koneeseen.
Nyt pellin alla vinkuu garretin hypridi.Suht herkkä paketti tuntuis olevan kun paikoillaan polkkee niin ahdot saa nousemaan jo tuonne 0.7 nurkille.Moottori kuulostaa silloin jo suhteettoman kireältä.
Tuli samalla uusittua polttoaine linjatkin pykälää järeämmiksi ja yläalueen ero on kyllä todella iso,ainenkin savun määrä noin nelinkertaistui..

Mutta,kivaa oli niin kauan kuin sitä kesti,seuraavaksi lähdetään nostamaan autosta kantta pois ja katsotaan päästäänkö pelkällä tiivisteen vaihdolla vai onko kansi halki :(

Mihinköhän asti tuommoinen 48mm imusiipi oikein riittää kun tuntuu että nyt jo alkaa tuo ilma loppumaan yläkierroksilla...

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 13.5.2010 19:54

Yhdessä imukanavassa selvä halkeama ja siitä liruttanut nesteitä männän päälle.No,sain kannen hitsailtua ja koeponnistettua.Jopa piti vielä 10bar paineet oikeissa paikoissa.
No,sitten iski takaraivoon lekan tavoin ajatus että mitäs jos tarkistais männän ylitykset...Se pikku liru vettä ja suht raju käyttö oli jo vääntänyt yhden veivin mutkalle sieltä.

Nyt pitää hetki tuumata mitä tuon kanssa oikein tekee,vaihtaako tilalle uudet veivit vai vaihtaako tilalle uudet veivit ja männät,jälkimmäinen paketti olisi sitten pommin vahva kun on tarkoitettu tuohon tuplaturboon....

Tässä vaiheessa count viimeistään sanoisi että paaliin..ja siltä se itsestäkin tuntuu toistaiseksi..

Retroman
-
Viestit: 188
Liittynyt: 26.4.2006 16:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja Retroman » 30.5.2010 2:05

meneekö vetävät kierrokset pitkästikki yli 6000? itsellä tuli kans pari veiviä ulkoilemaan caddyssä :> löytyykö sulta noita gridlejä hyllystä ku voipi olla tarvetta sellaselle?


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 106 vierailijaa