"tsi" vento ja voimaa kaivataan
Valvoja: ffp jäsenet
No,tuota,nyt on miehen katsottava peiliin ja todettava että väärässä olin,tavallaan.Tarkistin ventosta sulakkeet,releen ja vaihdoin jopa uudet hehkut mutta vielä eilen aamulla nikotteli ja lähti todella huonosti käyntiin.Eilen illalla tutkin tarkemmin hehkujen tilaa ja kas kummaa,vaikka kaikki on kunnossa niin hehkuille ei tule virtaa.Näppäränä miehenä rakentelin pakko ohjatun hehkusydeemin ja tänä aamuna autohan lähti käyntiin kuin ajatuksen voimalla,pidin hehkuja vielä reilusti jälkihehkulla jolloin savutus väheni todella paljon.kauankohan lienee tuo jälkihehku ollut pimeenä = /
Kantta on työstetty jonkinverran mutta ne työstöt eivät vaikuta puristuksiin ja tuon esikammion työstö on tilavuudeltaan suht pieni joten sekään ei laske puristuksia kuin murto-osia.Enempi kiinnostais tietää miten paljon tuo esikammion ikkunan muokkaus vaikuttaa tuohon tehoon/kulutukseen ja savuihin.Kulutushan on suht pieni ja tehoa vastaavasti on mielestäni jo suht reilusti joten niiltä osin asiat ovat hyvin eikä kone savuta YHTÄÄN kuumana,päin vastoin...
Kantta on työstetty jonkinverran mutta ne työstöt eivät vaikuta puristuksiin ja tuon esikammion työstö on tilavuudeltaan suht pieni joten sekään ei laske puristuksia kuin murto-osia.Enempi kiinnostais tietää miten paljon tuo esikammion ikkunan muokkaus vaikuttaa tuohon tehoon/kulutukseen ja savuihin.Kulutushan on suht pieni ja tehoa vastaavasti on mielestäni jo suht reilusti joten niiltä osin asiat ovat hyvin eikä kone savuta YHTÄÄN kuumana,päin vastoin...
Eilen tuli vaihdettua ventoon nokka-akseli,eli tämmöinen perus viriviri nokka,mallia r-koneistus.Nostoa komeudella on 1mm vakiota enempi ja asteita 260 eli varsin kesy nokka jos vertaa vaikkapa bensapuolen nokkiin.No,nokan vaikutushan on mielenkiintoinen kun yleensä näissä on toooodella kesyt nokka-akselit vakiona.Alta 3000rpm ei ollut muutosta suuntaan tai toiseen,tai tyhjäkäynti laski n.30rpm mutta muuten ei huomaa eroa vakioon.Sitten kun saadaan kierroksia koneeseen niin alkaa niitä eroja tulemaan ja mitä enempi kierroksia niin sitä enempi hyötyä.Ekaa kertaa ajoin aaz:lla joka kiertää pehmeästi yli 6000rpm.Kummallista kun tuossa kaksoisahdetussa oli täysin sama nokka ja se alkoi "ärisemään" 5500-6000 välillä,käyttis ei.
Muutama varovainen polkaisu kertoi että yläalueen teho ei kasvanut niin paljoa mitä olisin odottanut vaan suurin hyöty tulee tuosta kierrosluku alueen laajenemisesta 5500 -> 6200.Toki veto kasvoi n. 10-15hv yläalueella mutta ennenkaikkea moottorista tuli todella hyvä käytöksinen yläalueella..Tehoksi arvioisin jo hieman vakiota enempi,ehkä n.110hv ; )
Muutama varovainen polkaisu kertoi että yläalueen teho ei kasvanut niin paljoa mitä olisin odottanut vaan suurin hyöty tulee tuosta kierrosluku alueen laajenemisesta 5500 -> 6200.Toki veto kasvoi n. 10-15hv yläalueella mutta ennenkaikkea moottorista tuli todella hyvä käytöksinen yläalueella..Tehoksi arvioisin jo hieman vakiota enempi,ehkä n.110hv ; )
Eilen tätä "käyttistä" kokeilleena pitää oikein kirjoittaa raportti, sillä ei ihan hetimiten ole tullut vastaan reippaasti ja kivuttomasti kiertävää dieseliä, varsinkaan mekaanista. Kierroslukumittarin heiluessa Venton digitaaisen kellon minuuttialueen päällä ja omistajan naaman virneen levetessä entisestään apukuskin paikalla, aloin pikku hiljaa harkitsemaan isomman vaihteen kauhomista sisään, siis yli 6000 rpm alueella! Oma perusviritetty ja näissä mittasuhteissa lähes vakio aaz tuntui jo kohtuullisen pehmoiselta moottorilta tuon kokeilun jälkeen.
Alle 2500 rpm tuo oikeastaan tuntuu em. perusvireiseltä aaz:lta, eli kone toimii loistavasti myös normaalisssa ajelussa. Tosin mainitsemisen arvoista on ahtimen heräily jo ~1700 rpm kohdilla, joten hirveästi ei tarvitse nähdä vaivaa auton eteenpäin liikuttamiseksi. Kierroslukumittarin kääntyessä iltapäivän puolelle alkaa sitten jo tapahtumaan ja tapahtuukin piiitkälle, ja tasaisesti kasvavalla ulosannilla. Ja vehje liikkuu kohtuu hyvin, oikeasti. Hassuinta tuossa tosiaan oli, että kun on tottunut tönimään isompaa siinä 4500 rpm nurkilla, niin tuo jatkaa vielä aika pitkälle siitä, eikä edes pistä yhtään vastaan. Välijäähy vielä tuohon pakettiin, niin motti jaksaa vetää väsähtämättä pitkänkin vedon.
Mutta aika ison virneen tuo laite sai myös testikuskin naamalle. Harmi, että sadekeli aiheutti kohtuullisen vakavia pito-ongelmia. Kyllä tuo tietotaito ja oikeasti asiohin perehtyminen alkaa näkymään näissä kauppakassiksi hankituissa autoissakin. ;)
Alle 2500 rpm tuo oikeastaan tuntuu em. perusvireiseltä aaz:lta, eli kone toimii loistavasti myös normaalisssa ajelussa. Tosin mainitsemisen arvoista on ahtimen heräily jo ~1700 rpm kohdilla, joten hirveästi ei tarvitse nähdä vaivaa auton eteenpäin liikuttamiseksi. Kierroslukumittarin kääntyessä iltapäivän puolelle alkaa sitten jo tapahtumaan ja tapahtuukin piiitkälle, ja tasaisesti kasvavalla ulosannilla. Ja vehje liikkuu kohtuu hyvin, oikeasti. Hassuinta tuossa tosiaan oli, että kun on tottunut tönimään isompaa siinä 4500 rpm nurkilla, niin tuo jatkaa vielä aika pitkälle siitä, eikä edes pistä yhtään vastaan. Välijäähy vielä tuohon pakettiin, niin motti jaksaa vetää väsähtämättä pitkänkin vedon.
Mutta aika ison virneen tuo laite sai myös testikuskin naamalle. Harmi, että sadekeli aiheutti kohtuullisen vakavia pito-ongelmia. Kyllä tuo tietotaito ja oikeasti asiohin perehtyminen alkaa näkymään näissä kauppakassiksi hankituissa autoissakin. ;)
Niinkuin ttalja tuossa edellisessä kirjoitti on vento jo varsin siedettävä käyttis mutta selvästi on parantamisen varaa vielä.Ahdin on hieman liian pieni vielä ja syöttöjen ollessa edes kohtuullisella tasolla niin ahdin herää aivan liian aikaisin.Aikainen herääminen tietää kasvanutta voimansiirron rasitusta ja tarkoitus tässä sopivan hetken tullen onkin päivittää venton ahdinta hieman isompaan suuntaa.Perusajatuksena saada herääminen edelleenkin pehmeäksi ja tuonne 2500 nurkille jolloin vakio kytkin kestää vielä näitä tehoja suht hyvin,vääntöä koneessa on jo varsin mukavasti eli n. 250nm.
Kumma miten paljon vaikuttaa tuo keraamipinnoitus ja virtauspenkissä tehty kansi ahtimen heräämiseen,mistä tulikin mieleen että virtauspenkkiin vapautui aikaa heinä-elokuulle joten jos joku haluaa oman kantensa mitattavan/hierottavan niin privassa voi kysellä asiasta tarkemmin..No,toivottavasti modet eivät pidä tätä mainoksena koska se ei ole tarkoitus = )
Laitetaas vielä edittinä että ahtimena on tällä hetkellä switzerin s1bg 39/46 siivillä joten aika iso vispilä siellä on nyt jo ja tilalle on kaavailtu holsetin hx30 hyrrää 43/48 siivillä ; )
Kumma miten paljon vaikuttaa tuo keraamipinnoitus ja virtauspenkissä tehty kansi ahtimen heräämiseen,mistä tulikin mieleen että virtauspenkkiin vapautui aikaa heinä-elokuulle joten jos joku haluaa oman kantensa mitattavan/hierottavan niin privassa voi kysellä asiasta tarkemmin..No,toivottavasti modet eivät pidä tätä mainoksena koska se ei ole tarkoitus = )
Laitetaas vielä edittinä että ahtimena on tällä hetkellä switzerin s1bg 39/46 siivillä joten aika iso vispilä siellä on nyt jo ja tilalle on kaavailtu holsetin hx30 hyrrää 43/48 siivillä ; )
kaikki on niin kohtuullista ja heitin tuon 250nm hatusta kun semmoiselta se "vaikuttaa" ; )
Mitä ahtoja koneessa on onkin sitten aivan eriasia mutta sanotaan näin että hukkaportin virtaus ei ole riittävä koska läppä on selällään ja silti ahdot nousee yli säädetyn yläkierroksilla,ei vaan sovi poistumaan riittävästi sitä kaasua.Tehoa on vakioon verrattuna suht kivasti,ehkä se 110 hv jo ; )
Alkaa käymään tuo perus 11mm pumppu jo pieneksi ja vaatis enempi modausta tuonne määränsäätimen alueelle......
Varttimailin vento taittaa näillä säädöillä jo 15.2 aikaan,ilman välijäähyä ja katurenkailla
Mitä ahtoja koneessa on onkin sitten aivan eriasia mutta sanotaan näin että hukkaportin virtaus ei ole riittävä koska läppä on selällään ja silti ahdot nousee yli säädetyn yläkierroksilla,ei vaan sovi poistumaan riittävästi sitä kaasua.Tehoa on vakioon verrattuna suht kivasti,ehkä se 110 hv jo ; )
Alkaa käymään tuo perus 11mm pumppu jo pieneksi ja vaatis enempi modausta tuonne määränsäätimen alueelle......
Varttimailin vento taittaa näillä säädöillä jo 15.2 aikaan,ilman välijäähyä ja katurenkailla
kuulostaa aika ihmeelliseltä toi teho jos nyt jo pumppu jää pieneksi ja turbonkin pitäs mielestäni riittää pitemmälle helposti.. mutta kun en tiedä ahto painetta minkä oletan olevan lähellä kiloa jos vääntö noinkin "alhainen" niin vaikea sanoa mitään noiden "ehkä jos ja kun" tietojen prusteella... :) mutta varmaan ihan kiva käyttis vakioon verrattuna vaikka ei nyt vielä mikään raketti ole.. :)
Päivitellääns tännekkin hieman käyttiksen tilaa tällä hetkellä,eli jonkin aikaa on ollut jo uusi turbo,pakosarja ja imusarja työn alla.Hitaasti edennyt mutta olis jo osiakin soviteltu valekanteen paikoilleen.Imusarjan lähtökohtana oli asv portterin sarja josta luonnollisesti poistettiin yksi ylimääräinen töttörö päästä ja kun ei osannut päättää kummasta päästä ilma ajetaan sisään niin laitoin sitten varmuuden vuoksi tupla-tuplapleniumin sitten tähän harjoitukseen.Pakosarja on 33.8mm rosteria,ohutseinäisenä ja valmiista mutkista katkomalla tehty,eli ihan perus settiä niiltä osin.Tosin,keraamilla ja muilla herkuilla pinnoitettuna.
Turbona tässä kokoonpanossa on S2a ja S2b hypridiahdin.osat soviteltuna ja pakosarja uunissa joten ens vkolla asentamaan ja kokeilemaan miten tuo hypridi ahdin toimii
hieman kuvatuksia
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 009527.jpg
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 009530.jpg
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 009533.jpg
Turbona tässä kokoonpanossa on S2a ja S2b hypridiahdin.osat soviteltuna ja pakosarja uunissa joten ens vkolla asentamaan ja kokeilemaan miten tuo hypridi ahdin toimii
hieman kuvatuksia
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 009527.jpg
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 009530.jpg
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 009533.jpg
Postaillaas tännekkin viime aikojen kuulumisia.Lappeenrannan kisat jäi väliin ja nyt jää motestin dynopäivätkin kun tuli se kuuluisa nokkahihnan katkeaminen omalle kohdalla ja käyttis päätti siirtyä telakalle lepäilemään hetkeksi.
Sen verran on ollut vitutus kova etten ole vielä jaksanut ottaa edes kantta irti kun sen tietää mitä jännään sieltä löytyy.Pintakaasulla mutta kierroksia oli siinä 5500-6000 välimaastossa,luulin ensin ett ahtoputki lähti irti kun niin komeasti mojahti = /
Laakereilla ei ole jääty lepäilemään vaan aloin suosilla tekemään suoraan uutta konetta.Tällä kertaa elimen luovuttajana toimi 1.9D polo ja moottori koodina 1Y.Perusajatuksena on tehdä todella korkean hyötysuhteen omaava td moottori joka ei häpeä tehossa uudemmille pumppareille tai muillekkaan.
Edellisen koneen arvoja on vaikea parantaa mutta jotain pientä ja erikoista on jo tiedossa.esim. esikammiosta imeytyvän lämmön parempi eristäminen.No,ei paljasteta ihan kaikkea :D
Kytkimeksi näytti valikoituvan 200mm vapariD:n paketti hieman muutettuna koska paketin inertialuku on hämmästyttyvän pieni vaikka massa riittää loistavasti värinöiden vaimentamiseen.Myös kampiakselin toiseen päähän tulee värinävaimennin ja paketti tasapainotetaan n.2grm tarkuudella.
Kansi on jo tilauksessa ja sen saapumista suomeen odotellaan jotta päästään kanavia askartelemaan.Perusajatuksena on tehdä "kilpakansi" virtauskyvyltään...Venttiilikoko pysyy vakiona ( riittää suht pitkälle jos kanava on kunnossa )
Nokka-akseli puoli on vielä hieman hakusessa mutta kannen muutoksilla ja pienillä taikatempuilla saadaan nostoakin hiottua jo semmoiset 10.5-11mm mutta,tämä on vielä hieman auki..
imu ja pakosarjasta otan kuvia kun kerkeän mutta sanotaan ettei ole ihan normaalipaketista kyse
Sen verran on ollut vitutus kova etten ole vielä jaksanut ottaa edes kantta irti kun sen tietää mitä jännään sieltä löytyy.Pintakaasulla mutta kierroksia oli siinä 5500-6000 välimaastossa,luulin ensin ett ahtoputki lähti irti kun niin komeasti mojahti = /
Laakereilla ei ole jääty lepäilemään vaan aloin suosilla tekemään suoraan uutta konetta.Tällä kertaa elimen luovuttajana toimi 1.9D polo ja moottori koodina 1Y.Perusajatuksena on tehdä todella korkean hyötysuhteen omaava td moottori joka ei häpeä tehossa uudemmille pumppareille tai muillekkaan.
Edellisen koneen arvoja on vaikea parantaa mutta jotain pientä ja erikoista on jo tiedossa.esim. esikammiosta imeytyvän lämmön parempi eristäminen.No,ei paljasteta ihan kaikkea :D
Kytkimeksi näytti valikoituvan 200mm vapariD:n paketti hieman muutettuna koska paketin inertialuku on hämmästyttyvän pieni vaikka massa riittää loistavasti värinöiden vaimentamiseen.Myös kampiakselin toiseen päähän tulee värinävaimennin ja paketti tasapainotetaan n.2grm tarkuudella.
Kansi on jo tilauksessa ja sen saapumista suomeen odotellaan jotta päästään kanavia askartelemaan.Perusajatuksena on tehdä "kilpakansi" virtauskyvyltään...Venttiilikoko pysyy vakiona ( riittää suht pitkälle jos kanava on kunnossa )
Nokka-akseli puoli on vielä hieman hakusessa mutta kannen muutoksilla ja pienillä taikatempuilla saadaan nostoakin hiottua jo semmoiset 10.5-11mm mutta,tämä on vielä hieman auki..
imu ja pakosarjasta otan kuvia kun kerkeän mutta sanotaan ettei ole ihan normaalipaketista kyse
Vai pelle peloton = ) Hulluhan sitä pitää olla ett jaksaa tämmöisten 20v vanhojen romujen kanssa tapella päivästä toiseen = )
Hieman edistystä tännekin kun sain vietyä jo kampiakselin ja vauhtipyörä paketin tasapainotukseen.Kiertokanget ja männät tasapainoitin itse n. 1.5grm tarkkuuteen joka on riittävä tämmöisessä 7000rpm kiertävässä käyttödieselissä.
Lohkokin sai jo hieman väriä niskaan vaikka tulikin vähän amis fiilis kun ruiskulla suhutteli blinkblink sävyä pintaan
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 009590.jpg
Gridle löysi myös paikkansa öljypohjan ja lohkon väliin,harmi kun ei tullut tästä operaatiosta otettua yhtään kuvaa.
Nyt vain odotellaan ett pussihousut lähettävät uuden kannen jota pääsee työstämään ja tähänkin olisi tarkoitus suhutella keraamia kriittisille alueille ja toivottavasti evo2 on vähintään yhtä hyvä kuin eka versio.No,ehkä nuo lukuisat tunnit virtauspenkin äärellä ovat jotain opettaneet ; )
Hieman edistystä tännekin kun sain vietyä jo kampiakselin ja vauhtipyörä paketin tasapainotukseen.Kiertokanget ja männät tasapainoitin itse n. 1.5grm tarkkuuteen joka on riittävä tämmöisessä 7000rpm kiertävässä käyttödieselissä.
Lohkokin sai jo hieman väriä niskaan vaikka tulikin vähän amis fiilis kun ruiskulla suhutteli blinkblink sävyä pintaan
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 009590.jpg
Gridle löysi myös paikkansa öljypohjan ja lohkon väliin,harmi kun ei tullut tästä operaatiosta otettua yhtään kuvaa.
Nyt vain odotellaan ett pussihousut lähettävät uuden kannen jota pääsee työstämään ja tähänkin olisi tarkoitus suhutella keraamia kriittisille alueille ja toivottavasti evo2 on vähintään yhtä hyvä kuin eka versio.No,ehkä nuo lukuisat tunnit virtauspenkin äärellä ovat jotain opettaneet ; )
koneistamolta tarttui mukaan tasapainotettu kampiakseli ja 8 kpl uusia venttiileitä.Kanteen tulee trw:n tuotteet ja kooksi valikoitui 36/32.5,eli imupuolihan pysyy vakio koossa ja pakopuolelle maltillinen 1.5mm isonnus.Periaatteessa imupuolikin olisi pitänyt vaihtaa muutaman mm isompaan mutta päädyin vakiokokoon,osittain budjetti ja osittain periaatteen vuoksi.36mm imuventtiilillä "pitää" saada riittävästi virtausta käyttöautoon.Pakoventtiilin isonnus oli taas eräänlainen ahaa-elämys,kun vakio seetiin saa tämmöisen sopimaan ja sattui löytymään järkevä aihio josta nämä tuli tehtyä.
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 009600.jpg
Kannen seetit ovat mallia "ärrät" ja 1.3mm pitopinnalla.Pitää vielä ajaa kansi virtauspenkissä jotta nähdään onko näistä muutoksista oikeasti hyötyä vai mennäänkö mutu-tuntumalla = )
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 009600.jpg
Kannen seetit ovat mallia "ärrät" ja 1.3mm pitopinnalla.Pitää vielä ajaa kansi virtauspenkissä jotta nähdään onko näistä muutoksista oikeasti hyötyä vai mennäänkö mutu-tuntumalla = )
Nyt olis kannen laputkin saatu jo koneelle.Maksimivirtaus on suht pieni vielä johtuen venttiilikoosta ja pienestä kanavasta mutta osanosto alue on mielestäni suht hyvä,ja sillähän se teho tehdään..
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... ulappu.jpg
Kantena on vegemotorin tuotos joka on himpun parempi jo vakiona kuin volkkarin oma amc..
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... ulappu.jpg
Kantena on vegemotorin tuotos joka on himpun parempi jo vakiona kuin volkkarin oma amc..
Edistystä hieman tännekkin kun sain nokka-akselinkin laitettua jo hiottavaksi.Kokeillaan ensin hieman maltillisempaa nokkaa ja jos saadaan paketti toimimaan hyvin niin sitten voidaan jo tutkia tätäkin puolta lisää.Uuteen nenään tulee 270 astetta ja vaatimattomat 10.7mm nostoa,tosin profiili on suht pullea ja 1mm nostolla on peräti 228 astetta..
Josko vkonloppuna sais jo runkokoneen käyttiksen keulalle ja apulaitteet paikoilleen,noh,sunnuntai iltana varmasti viisaampi sen suhteen..
Perhana kun pitäis keretä vielä turbokin niputtamaan vkonloppuna uusilla siivillä ja uusilla kujeilla,tulee kiirus loppu vko.Hieman erikoinen turbo kun tuli itse sorvailtua imupuolen siivestä sopiva ja kasvatettua hieman trimmiä.Tasapainotuksessa kaveri vaan ihmetti ett "itsekkö sä tän sorvasit,kun heittoa ei ollut kuin 0.015mm.tehtaalta lähtiessääkin heittäävät enempi" = ) Sentään jotain oppinut noista sorvihommista..
Kaasujalkaa kyllä kutittelee jo melkoisesti ja vähän jännittää itseäänkin ett miten lähtee paketti toimimaan....
Josko vkonloppuna sais jo runkokoneen käyttiksen keulalle ja apulaitteet paikoilleen,noh,sunnuntai iltana varmasti viisaampi sen suhteen..
Perhana kun pitäis keretä vielä turbokin niputtamaan vkonloppuna uusilla siivillä ja uusilla kujeilla,tulee kiirus loppu vko.Hieman erikoinen turbo kun tuli itse sorvailtua imupuolen siivestä sopiva ja kasvatettua hieman trimmiä.Tasapainotuksessa kaveri vaan ihmetti ett "itsekkö sä tän sorvasit,kun heittoa ei ollut kuin 0.015mm.tehtaalta lähtiessääkin heittäävät enempi" = ) Sentään jotain oppinut noista sorvihommista..
Kaasujalkaa kyllä kutittelee jo melkoisesti ja vähän jännittää itseäänkin ett miten lähtee paketti toimimaan....
postaillaas tännekkin hieman kuulumisia.Käyttis vento on ollut tallissa odottamassa moottorin irroitusta jo tovin mutta muut moottori kiireet ovat käytännössä vieneet kaiken ajan joten ei ole tullut tätä potkittua eteenpäin.Runkomoottori on kasassa ja ihan siistin näköinen paketti siitä tulikin.Josko nuo kiireet helpottais tuossa keväämmällä ja sais vihdoinkin käyttiksen tulille että pääsis tuota tuplaturboa tekemään oikein tosissaan.Josko kesällä sais sitäkin ulkoilutettua..
Käyttiksen vanha moottori tulee näkemään myös uuden loiston eräässä toisessa,metallinhohto sinisessä ventossa.Siitä varmaan enempi myöhemmin,kun siitäkin on tulossa jotain erittäin normista poikkeavaa mm. taloudellisuuden ja tehon näkökulmasta...
Tallissa on muutama muukin erittäin mielenkiintoinen moottori askarreltavana tällä hetkellä ja mainitaan esim. kokoonpano,1.9td,14mm pumppu,kaksi turboa,2.0pd jakopään osat ja muuta pientä kivaa..kansi tietenkin vegemotor/ams erikoisventtiileillä (ei ole oma tuplaturbo) = )
Käyttiksen vanha moottori tulee näkemään myös uuden loiston eräässä toisessa,metallinhohto sinisessä ventossa.Siitä varmaan enempi myöhemmin,kun siitäkin on tulossa jotain erittäin normista poikkeavaa mm. taloudellisuuden ja tehon näkökulmasta...
Tallissa on muutama muukin erittäin mielenkiintoinen moottori askarreltavana tällä hetkellä ja mainitaan esim. kokoonpano,1.9td,14mm pumppu,kaksi turboa,2.0pd jakopään osat ja muuta pientä kivaa..kansi tietenkin vegemotor/ams erikoisventtiileillä (ei ole oma tuplaturbo) = )
huomasinkin tuolla yleisissä keskusteluissa että porukka alkanut jo varailemaan mantorppiin lippuja..Aivan heti iski hirveä polte päästä käyttistä askartelemaan eteenpäin.Projektin tila on tällä hetkellä se että käyttiksen keula on tyhjä ja uutta sydäntä odotellaan keulalle tässä lähiaikoina.Turbo politiikka on vielä hieman auki kun tuntuis nuo suunitelmat elävän sen osalta aika paljon.Uusin hypriahdin on vielä pakopesää vailla joten joko se tai sitten valmis S2b.Tällä kertaa joudun varmaan nolona myöntämään että josko sitä laittais tähän jopa hukkaportin kun tarkoitus on ajaa moottoria isolla ahtimella ja suht pienillä paineilla.
Tsi:n uusi "iso" ahdinkin saapui jo tallille joten sekin edistyy pikkuhiljaa..Tällä kertaa ahdin on switzerin S300 sarjalainen 63/72 siivillä..Tietenkin tässä olis ahdin jota vois kokeilla käyttiksessäkin = ))
Tsi:n uusi "iso" ahdinkin saapui jo tallille joten sekin edistyy pikkuhiljaa..Tällä kertaa ahdin on switzerin S300 sarjalainen 63/72 siivillä..Tietenkin tässä olis ahdin jota vois kokeilla käyttiksessäkin = ))
Kummasti sai motivaatiota alkaa niputtamaan näitä omia romuja kun tuli varattua liput bugruniin.Hulluna hetkenä vielä tuli otettua autolle+trailerille paikka joten tarkoittaa tuplamäärää työtä tässä kevään mittaan..
No,tässä motivaation puuskassa tuli kasailtua käytiksen konetta hieman eteenpäin ja siihen lipsahti jo hattu paikoilleen.
Ensin tietenkin superlujat kannen (pinna)pultit lohkoon liimalla paikoileen.
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010728.jpg
jonka jälkeen hattua päälle...
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010729.jpg
Momentiksiksi valittiin hieman kevyempi 125nm kun arvelin tämän riittävän ( vakio pultti katkeaa tuossa 105nm kohdalla ),tietenkin jos olisi tarkoitus tehdä joku pullinki kone niin momentiksi olisi voinnut laittaa jo semmoiset 150nm..
Pumppu politiikka on vielä hieman hakusessa mutta luulen kallistuvani aitoon 11mm pumppuun tässä tapauksessa.Sen pitäis jo riittää tehotavoitteeseen ; )
Edellinen kone tuotti sen 109hv niin josko tästä sais sitten sen 115hv.Vartilla pitää kuitenkin saada jo reilusti alle 15 sekan aikoja,ja speedpartyillä +200kmh ja tietenkin minimaalisella polttoaineen kulutuksella ; )
Tuo speedpartyjen tavoitenopeus on aika jännä yhtälö kun en ajatellut vaihtaa vaihdelaatikkoa tähän.edellinen nopeus oli 190kmh ja silloin oli jo kierrokset yli 6000.Tämä tarkoittaa vain sitä että uutta konetta tullaan kierrättämään paljon pidemmälle kuin vanhaa
No,tässä motivaation puuskassa tuli kasailtua käytiksen konetta hieman eteenpäin ja siihen lipsahti jo hattu paikoilleen.
Ensin tietenkin superlujat kannen (pinna)pultit lohkoon liimalla paikoileen.
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010728.jpg
jonka jälkeen hattua päälle...
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010729.jpg
Momentiksiksi valittiin hieman kevyempi 125nm kun arvelin tämän riittävän ( vakio pultti katkeaa tuossa 105nm kohdalla ),tietenkin jos olisi tarkoitus tehdä joku pullinki kone niin momentiksi olisi voinnut laittaa jo semmoiset 150nm..
Pumppu politiikka on vielä hieman hakusessa mutta luulen kallistuvani aitoon 11mm pumppuun tässä tapauksessa.Sen pitäis jo riittää tehotavoitteeseen ; )
Edellinen kone tuotti sen 109hv niin josko tästä sais sitten sen 115hv.Vartilla pitää kuitenkin saada jo reilusti alle 15 sekan aikoja,ja speedpartyillä +200kmh ja tietenkin minimaalisella polttoaineen kulutuksella ; )
Tuo speedpartyjen tavoitenopeus on aika jännä yhtälö kun en ajatellut vaihtaa vaihdelaatikkoa tähän.edellinen nopeus oli 190kmh ja silloin oli jo kierrokset yli 6000.Tämä tarkoittaa vain sitä että uutta konetta tullaan kierrättämään paljon pidemmälle kuin vanhaa
tänään meni hieman noita apulaitteiden kannakkeita paikoilleen..Edistyy pikkuhiljaa
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010016.jpg
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010017.jpg
öljypohjaa ei vieläkään saannut paikoilleen kun tietenkin meni maalipinta uusiksi..lakka päälle niin vetäis jostain syystä maalit ruttuun,noh,puhallusta ja uutta väriä päälle ja huomenna öljypohja paikoileen
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010016.jpg
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010017.jpg
öljypohjaa ei vieläkään saannut paikoilleen kun tietenkin meni maalipinta uusiksi..lakka päälle niin vetäis jostain syystä maalit ruttuun,noh,puhallusta ja uutta väriä päälle ja huomenna öljypohja paikoileen
hitaasti edistyy,mutta edistyy kuitenkin.Mantorp ja bugrun siintää silmissä = )
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010738.jpg
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010739.jpg
Alkaa olemaan jo hieman liian siisti moottori tuommoiseen parhaat päivänsä nähneeseen koriin mutta tällä mennään = ))
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010738.jpg
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010739.jpg
Alkaa olemaan jo hieman liian siisti moottori tuommoiseen parhaat päivänsä nähneeseen koriin mutta tällä mennään = ))
Tuli oikea tarmon puuska ja aloin jo siistimään tuota käyttiksen konehuonettakin vaikka moottori on vielä kesken.Kyllä sinne kohtuudella tuota kakkaa olikin kertynyt ja aika kovilla myrkyillä joutui noita liottelemaan.Kyllä se piki,noki ja muu pikku hiljaa väistyi sieltä kohti viemäriä..
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010741.jpg
Tuossa pesua tehdessä tuli vielä silmäiltyä tuota konehuonetta sillä silmällä että mitä sieltä voisi helposti heivata mäkeen,sen verran sekamelskan näköinen tuo on vakiona.Nopea silmäily näytti että nyt takakontiin siirtyy akku ja pissapoika,ohjaustehostimen säiliöksi tulee ahu passatin säiliö ja paikka vaihtuu alemmaksi runkoaisassa joten sekin jää lähes näkymättömiin.Hehkujen releboksi katoaa ilmeisesti myös lopullisesta kokoonpanosta ja tilalle tulee säädettävällä aikareleellä+hehkujen pakko-ohjauksella oleva boksi ( siirtyy koelaudan alle )
Johtojen alkuperäiset kangasteipit olivat jo aivan entiset joten joutuu niitäkin hieman "ehostamaan"....
Että aika helppo konehuoneen pesu,ainenkin niin sen piti olla mutta jotain siitä moposta ja kuinka se lähtikään käsistä = )
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010741.jpg
Tuossa pesua tehdessä tuli vielä silmäiltyä tuota konehuonetta sillä silmällä että mitä sieltä voisi helposti heivata mäkeen,sen verran sekamelskan näköinen tuo on vakiona.Nopea silmäily näytti että nyt takakontiin siirtyy akku ja pissapoika,ohjaustehostimen säiliöksi tulee ahu passatin säiliö ja paikka vaihtuu alemmaksi runkoaisassa joten sekin jää lähes näkymättömiin.Hehkujen releboksi katoaa ilmeisesti myös lopullisesta kokoonpanosta ja tilalle tulee säädettävällä aikareleellä+hehkujen pakko-ohjauksella oleva boksi ( siirtyy koelaudan alle )
Johtojen alkuperäiset kangasteipit olivat jo aivan entiset joten joutuu niitäkin hieman "ehostamaan"....
Että aika helppo konehuoneen pesu,ainenkin niin sen piti olla mutta jotain siitä moposta ja kuinka se lähtikään käsistä = )
Tänään iski ajatus noiden suuttimien osalta..laittaisko vakiot ,testatut vai pitäisköhän sitä alkaa yltiöpäiseksi ja ostaa peräti uudet rungot ja sisukset ja hieman kohottais tuota avautumispainetta.Onkohan kukaa testannut näissä eri paineita,miten moottorin käytös muuttuu ?
Sehän on selvää että isolla pumpulla alkaa rasitus kasvamaan todella nopeasti kun avautumispaineita nostetaan mutta jos tästä ei välitetä...
Sehän on selvää että isolla pumpulla alkaa rasitus kasvamaan todella nopeasti kun avautumispaineita nostetaan mutta jos tästä ei välitetä...
Moottorin parissa puuhasteltu taas tovi ja tällä kertaa tarmon kohteena oli imusarja ja sen muuttaminen mieleiseksi.Lähtökohtanahan oli acv portterin imusarja josta muutettiin "tupla" pleniumsarja.Nyt jos joku ihmettelee miks sarjassa on kaksi sisäänmenoa niin se ei johdu ahtimien määrästä vaan sanotaan vaikka näin että kannen virtaukset tykkää tästä järjestelmästä kovin.Ahtoputkisto tehdään niin että välijäähdyttimeltä tuleva putki kahdennetaan hieman ennen imusarjaa ja ilma ajetaan molemmilta puolin tasaisesti sisään.
sitten kuvia
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010745.jpg
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010746.jpg
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010748.jpg
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010757.jpg
Vielä pitäis tuon imusarja väri päättää mutta taidan kallistua mustaan ja toi TD teksti ja volkkarin logo hopealla..mutta nämä ovat omia mielipiteitä..
sitten kuvia
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010745.jpg
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010746.jpg
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010748.jpg
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010757.jpg
Vielä pitäis tuon imusarja väri päättää mutta taidan kallistua mustaan ja toi TD teksti ja volkkarin logo hopealla..mutta nämä ovat omia mielipiteitä..
käyttiskin on edennyt pikku hiljaa tässä kevään mittaan.Tällä hetkellä on ahtimen,pakosarjan ja ahtimen öljylinjojen osalta jo valmista.Imusarja värissä ja muodot haettu kohdalleen..
tuolta se näyttää noin niinkuin suunilleen
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010768.jpg
Seuraavaksi sitten jakopään kasaus ja laturin rakentelua.Vielä on jotain osia mitä pitäisi askarrella ja tarkistella,esim. suuttimet,laturi+miljoona muuta pientä mutta tunnelin päässä alkaa jo näkymään heikkoa valoa ( liekö juna joka tulee vastaan )
tuolta se näyttää noin niinkuin suunilleen
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010768.jpg
Seuraavaksi sitten jakopään kasaus ja laturin rakentelua.Vielä on jotain osia mitä pitäisi askarrella ja tarkistella,esim. suuttimet,laturi+miljoona muuta pientä mutta tunnelin päässä alkaa jo näkymään heikkoa valoa ( liekö juna joka tulee vastaan )
osiakin tuli pajalle lisää että pääsi sovittelemaan niitä paikoilleen.Eli hieman vakiota raskaampi hihnapyörä löysi paikkansa.Kuva näyttää ehkä vakiota isommalta mutta täysin vakion kokoinen paketti kyseessä.Mietin suht pitkään tuota ohjaustehostajan pois ottamista mutta kun sen tietää että en ole auton ainoa kuski niin syytä jättää tehostin paikoilleen.
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010773.jpg
ja sama paketti tehostajan pyörän ja parin maalikerroksen jälkeen
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010777.jpg
sitten off topic tyylinen "loppukevennys" ... Joskus aikoinaan kun tuo tsi venton kansi meni totaalisen halki ja laitoin koneen lihoiksi,niin lohko nostettiin kokonaisena erään tallin nurkkaan odottamaan parempia aikoja.No,eilen tuli sitten purettua tämä paketti ja hämmästys oli kyllä aikamoinen kun aloin ottamaan 2 runkolaakeripukkia irti.
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010776.jpg
Taisi ne viimeiset kovat vedot tehdä tehtävänsä,varsinkin se mikä ajettiin poloa vastaan
Eli,kyllä se on pakko myöntää että jossain tulee näissäkin se raja vastaan,vaikka en sitä yleisesti myönnäkkään
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010773.jpg
ja sama paketti tehostajan pyörän ja parin maalikerroksen jälkeen
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010777.jpg
sitten off topic tyylinen "loppukevennys" ... Joskus aikoinaan kun tuo tsi venton kansi meni totaalisen halki ja laitoin koneen lihoiksi,niin lohko nostettiin kokonaisena erään tallin nurkkaan odottamaan parempia aikoja.No,eilen tuli sitten purettua tämä paketti ja hämmästys oli kyllä aikamoinen kun aloin ottamaan 2 runkolaakeripukkia irti.
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010776.jpg
Taisi ne viimeiset kovat vedot tehdä tehtävänsä,varsinkin se mikä ajettiin poloa vastaan
Eli,kyllä se on pakko myöntää että jossain tulee näissäkin se raja vastaan,vaikka en sitä yleisesti myönnäkkään
Mutta,ettei aika tulisi pitkäksi niin tuli tutkittua mikä noissa volkkarin lohkoissa oikeasti pettää "ensin".
Eli yksi kpl aaz:n lohkoja piinapenkkiin jonka virkaa toimitti 100t korjaamopuristin.Harmi kun tästä vaiheesta ei ole kuvia.
Mutta testijärjestely meni seuraavanlaisesti:runkolaakeri pukit paikoilleen,ja kaksi pukkia 12.9/M10 kuusikolopultilla kiinni ( pituus sovitettu lohkoon ) ja kaksi pukkia omavalmiste pinnapulteilla,joiden pituus oli myös sovitettu lohkoon.Pinnapultit vedettiin liimalla kiinni niinkuin yleensäkkin.
Kampiakselin poraukseen jetsulleen sopiva akselin pätkä ( kahden pukin pituinen ) ja sylinterin porauksen läpi painettiin prässillä.Tietenkin täysin keskeltä runkolinjaa.
Eka puristus kuusikolo pukkeista
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010784.jpg
ja toinen pinnapultti pukeista
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010789.jpg
lopputuloksena,jopa kierteet pysyy suht hyvin lohkossa mutta pukit eivät vaan kestä sitä mitä voisivat,toinen mikä tuli esille että lohkossa olevalla kierteen pituudella on aika suuri vaikutus tuon paketin kestävyyteen,samoin gridlellä...
tuossa näkyy täysin se kuinka pitkä pultti on lohkossa ollut.
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010788.jpg
Ja tuossa näkyy mitä tapahtuu ilman gridleä kovilla pinnapulteilla
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010791.jpg
pultit ( ja pukki ) lommahti yläosasta 6mm aukipäin,mitä ei olisi tapahtunut gridlen kanssa,jopa pukki itsessään olisi saattanut kestää kovempia voimia....
Eli yksi kpl aaz:n lohkoja piinapenkkiin jonka virkaa toimitti 100t korjaamopuristin.Harmi kun tästä vaiheesta ei ole kuvia.
Mutta testijärjestely meni seuraavanlaisesti:runkolaakeri pukit paikoilleen,ja kaksi pukkia 12.9/M10 kuusikolopultilla kiinni ( pituus sovitettu lohkoon ) ja kaksi pukkia omavalmiste pinnapulteilla,joiden pituus oli myös sovitettu lohkoon.Pinnapultit vedettiin liimalla kiinni niinkuin yleensäkkin.
Kampiakselin poraukseen jetsulleen sopiva akselin pätkä ( kahden pukin pituinen ) ja sylinterin porauksen läpi painettiin prässillä.Tietenkin täysin keskeltä runkolinjaa.
Eka puristus kuusikolo pukkeista
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010784.jpg
ja toinen pinnapultti pukeista
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010789.jpg
lopputuloksena,jopa kierteet pysyy suht hyvin lohkossa mutta pukit eivät vaan kestä sitä mitä voisivat,toinen mikä tuli esille että lohkossa olevalla kierteen pituudella on aika suuri vaikutus tuon paketin kestävyyteen,samoin gridlellä...
tuossa näkyy täysin se kuinka pitkä pultti on lohkossa ollut.
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010788.jpg
Ja tuossa näkyy mitä tapahtuu ilman gridleä kovilla pinnapulteilla
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010791.jpg
pultit ( ja pukki ) lommahti yläosasta 6mm aukipäin,mitä ei olisi tapahtunut gridlen kanssa,jopa pukki itsessään olisi saattanut kestää kovempia voimia....
sanotaan näin että yllättävän vähän, "vain" 92 bar ; )
Tää tutkimus tehtiin ihan tulevaisuutta ajatellen ja noita oikeasti tehokkaita (tulevia) dieseleita ajatellen.Pukkejahan on mennyt jo vakiokoneistakin halki,joten ei se pelkkä teho noita välttämättä riko.
Nyt olisi tarkoitus tehdä pari sarjaa hyllyyn teräksisiä pukkeja tuohon tsi moottoriin ja yhteen toiseen td:hen,eli tsi:täkin on tässä suuniteltu jo jonkin verran vaikkei käyttis ole kasassa vielä...
Alkaa olemaan jo piirustuspöydällä valmista tuon tsi:n suhteen ja jahka saa käyttiksen tulille niin heti tekemään tuota tuplaturboa...
Tää tutkimus tehtiin ihan tulevaisuutta ajatellen ja noita oikeasti tehokkaita (tulevia) dieseleita ajatellen.Pukkejahan on mennyt jo vakiokoneistakin halki,joten ei se pelkkä teho noita välttämättä riko.
Nyt olisi tarkoitus tehdä pari sarjaa hyllyyn teräksisiä pukkeja tuohon tsi moottoriin ja yhteen toiseen td:hen,eli tsi:täkin on tässä suuniteltu jo jonkin verran vaikkei käyttis ole kasassa vielä...
Alkaa olemaan jo piirustuspöydällä valmista tuon tsi:n suhteen ja jahka saa käyttiksen tulille niin heti tekemään tuota tuplaturboa...
Kylläpä odottavan aika on pitkä.Tässä jo useamman vkon odotellut viimeisiä mutta ehkä tärkeimpiä osia saapuvaksi että sais käyttiksen koneen keulalle ja kukkumaan.Tällä hetkellä puuttuu syöttöpumppu ja laturi,muuten pitäiskin olla kaikki osat koneen tulille laittoon.
No,ettei aika tulisi pitkäksi kaivoin nuo härskimmät osat esiin ja vuoleskelin niitä,eli nämä ovat tulossa tuohon omaan tuplaturboon,niin sanottuun tsi:hin = )
Lohkon prässäily episodista jäi erittäin paljon dataa käteen ja niitä soveltaen tulin seuraavaan johtopäätökseen.Alunperin pitkäkierteinen aaz:in lohko sai väistyä ahu:n tieltä josta lähdetään tekemään tätä kokoonpanoa.Pääsiäisen kunniaksi hieman pirteämpää väriä pintaan.
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010808.jpg
Rautakaupasta tarttui mukaan suht tyyristä "toolox33" terästä runkolaakeripukkeihin joten niiden kestävyys on "riittävä".Nämä olisi vielä koneistettava mallilleen.
Männät saapuvat pussihousujen luvatusta maasta,jahka kerkiäävät lähettämään.Aito mahle 80.5mm koossa,joten porauskaan ei kasva mahdottomia.Syöttöpumpusta koitetaan saada jotain suht järkevää aikaiseksi ja 14mm nestepää on jo tulossa,patongin purijoiden maasta = )
Lainatakseni jenkkejä,koska moottorista on tulossa "serious power" tyyppinen paketti pitää tuota alakertaa muutenkin vahvistaa rajusti jos halutaan sen pysyvän nipussa.Gridlellä saadaan tuota kaivattua tukea sinne ja tällä kertaa tullaan käyttämään peräti 20mm paksua,tosin,mallillaan erillaista kuin normaali.Öljypumppuahan tähän ei tule joten niiltä osinkin tuon gridlen muutos oli helpompi.Eikä öljypohjankaan luulisi raapivan maata,on vain 7cm korkea paketti kyseessä.
Kansi onkin sitten jotain kivaa,hieman teräsventtiiliä ja muuta erikoista.Ainenkin virtauspenkki tykkäsi kovin tästä paketista...Eroa vakiokannen ja tsi:n välillä (imusarjan kanssa) oli vaatimattomat 43cfm
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... slappu.jpg
Noh,katsotaan mitä tästä saadaan aikaiseksi...
No,ettei aika tulisi pitkäksi kaivoin nuo härskimmät osat esiin ja vuoleskelin niitä,eli nämä ovat tulossa tuohon omaan tuplaturboon,niin sanottuun tsi:hin = )
Lohkon prässäily episodista jäi erittäin paljon dataa käteen ja niitä soveltaen tulin seuraavaan johtopäätökseen.Alunperin pitkäkierteinen aaz:in lohko sai väistyä ahu:n tieltä josta lähdetään tekemään tätä kokoonpanoa.Pääsiäisen kunniaksi hieman pirteämpää väriä pintaan.
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010808.jpg
Rautakaupasta tarttui mukaan suht tyyristä "toolox33" terästä runkolaakeripukkeihin joten niiden kestävyys on "riittävä".Nämä olisi vielä koneistettava mallilleen.
Männät saapuvat pussihousujen luvatusta maasta,jahka kerkiäävät lähettämään.Aito mahle 80.5mm koossa,joten porauskaan ei kasva mahdottomia.Syöttöpumpusta koitetaan saada jotain suht järkevää aikaiseksi ja 14mm nestepää on jo tulossa,patongin purijoiden maasta = )
Lainatakseni jenkkejä,koska moottorista on tulossa "serious power" tyyppinen paketti pitää tuota alakertaa muutenkin vahvistaa rajusti jos halutaan sen pysyvän nipussa.Gridlellä saadaan tuota kaivattua tukea sinne ja tällä kertaa tullaan käyttämään peräti 20mm paksua,tosin,mallillaan erillaista kuin normaali.Öljypumppuahan tähän ei tule joten niiltä osinkin tuon gridlen muutos oli helpompi.Eikä öljypohjankaan luulisi raapivan maata,on vain 7cm korkea paketti kyseessä.
Kansi onkin sitten jotain kivaa,hieman teräsventtiiliä ja muuta erikoista.Ainenkin virtauspenkki tykkäsi kovin tästä paketista...Eroa vakiokannen ja tsi:n välillä (imusarjan kanssa) oli vaatimattomat 43cfm
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... slappu.jpg
Noh,katsotaan mitä tästä saadaan aikaiseksi...
Pitkässä vkonlopussa on se hyvä puoli että kerkiää askartelemaan kunnolla,näin voisi ainenkin luulla ellei satu olemaan sitten flunssassa ja veto lähes nollassa = /
No,pilleriä nassuun ja reippaasti osia työn alle.Käyttiksen osat eivät ole vieläkään tulleet niin tarmo keskittyy nyt tuon ttaljan ekoiluun ja omaan "tsi:hin".Tsin kansi saikin jo keraamit niskaan ja pakokanavaan.Kevyt pyöräytys karhunkieltä ja nopea pyyhkäisy lumppulaikalla toikin kauniin kiillon esiin.
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010812.jpg
Myös tässä kannessa on esikammioiden sisäpuoli pinnoitettu liiallisen lämmön blokaamiseksi.Esikammion kanavaikkuna sai myös hieman huomiota osakseen.
kiertokankien ylähelatkin saivat lisävoitelun toivossa paistettavan liukasteen sisäänsä,harmi kun en omaa kuvaa ottanut tästä operaatiosta mutta lainataan tuota tomin kuvaa.
http://www.tttalja.fi/bluemotion/urakkatoita.JPG
Uuniin eksyi muutama muukin veivi samalla ja yksi sarja mäntiäkin joiden helmat käsiteltiin samalla aineella = )
No,pilleriä nassuun ja reippaasti osia työn alle.Käyttiksen osat eivät ole vieläkään tulleet niin tarmo keskittyy nyt tuon ttaljan ekoiluun ja omaan "tsi:hin".Tsin kansi saikin jo keraamit niskaan ja pakokanavaan.Kevyt pyöräytys karhunkieltä ja nopea pyyhkäisy lumppulaikalla toikin kauniin kiillon esiin.
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010812.jpg
Myös tässä kannessa on esikammioiden sisäpuoli pinnoitettu liiallisen lämmön blokaamiseksi.Esikammion kanavaikkuna sai myös hieman huomiota osakseen.
kiertokankien ylähelatkin saivat lisävoitelun toivossa paistettavan liukasteen sisäänsä,harmi kun en omaa kuvaa ottanut tästä operaatiosta mutta lainataan tuota tomin kuvaa.
http://www.tttalja.fi/bluemotion/urakkatoita.JPG
Uuniin eksyi muutama muukin veivi samalla ja yksi sarja mäntiäkin joiden helmat käsiteltiin samalla aineella = )
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... CN0794.jpg
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... CN0800.jpg
selittelemättä paras vai miten se meni..Eli kone valmiina ja eiköhän se löydä tiensä tuonne venton keulalle tässä lähipäivinä = )
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... CN0800.jpg
selittelemättä paras vai miten se meni..Eli kone valmiina ja eiköhän se löydä tiensä tuonne venton keulalle tässä lähipäivinä = )
tämän päivän askartelusaldo :
hieman vesiletkuja uusiksi että sai ne väistämään tuota "ylimääräistä" puhallinta
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010826.jpg
Ahtoputketkin alkaa jo hahmottumaan
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010829.jpg
Jopa imusarjan "kahdennettu" putki sai jo muotoa....
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010831.jpg
Alkuperäisen akun paikallekkin eksyi jo toinen ilmanpuhdistinkin,tosin tästä ei ole vielä kuvaa mutta eiköhän se jossain välissä selviä = )
hieman vesiletkuja uusiksi että sai ne väistämään tuota "ylimääräistä" puhallinta
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010826.jpg
Ahtoputketkin alkaa jo hahmottumaan
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010829.jpg
Jopa imusarjan "kahdennettu" putki sai jo muotoa....
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010831.jpg
Alkuperäisen akun paikallekkin eksyi jo toinen ilmanpuhdistinkin,tosin tästä ei ole vielä kuvaa mutta eiköhän se jossain välissä selviä = )
Viimeksi tykkäsivät niin paljon että piti kaverikin hakea katsomaan konehuonetta ja kehua vuoronperään.Ventoon muuten saa laittaa laillisesti remmiahtimen jos on oikeaa vuosimallia ja jarruvastaavuustodistus on sopiva.Silti toivoisin että tämä keskustelu ei mene katsastusjeesusteluksi....
No,sitten ihan asiaakin...
Eilen illalla tuli läträttyä lasikuidun kanssa hieman kun veistelin tuolle ilmaputsari nro kakkoselle uutta pohjaa.Tässä on tarkoitus laittaa molemmille ahtimille oma ilmasuodatin ja kun akku on siirtynyt kontin puolelle niin luonnollinen paikka remmiahtimen suodattamelle onkin juuri akun kohdalla.(pitää muistaa napsia kuvia tänään tuosta).
Oem tyylinen ratkaisu mielytti omaa silmää ja kotelo tuli (kuin ollakkaan) ventosta,käännettynä vaan peilikuvaksi...
Jokohan tänään olisi starttipäivä,osia uupuu tällä hetkellä muutama ja ahtoputket hitsaamatta mutta torstai on toivoa täynnä = )
No,sitten ihan asiaakin...
Eilen illalla tuli läträttyä lasikuidun kanssa hieman kun veistelin tuolle ilmaputsari nro kakkoselle uutta pohjaa.Tässä on tarkoitus laittaa molemmille ahtimille oma ilmasuodatin ja kun akku on siirtynyt kontin puolelle niin luonnollinen paikka remmiahtimen suodattamelle onkin juuri akun kohdalla.(pitää muistaa napsia kuvia tänään tuosta).
Oem tyylinen ratkaisu mielytti omaa silmää ja kotelo tuli (kuin ollakkaan) ventosta,käännettynä vaan peilikuvaksi...
Jokohan tänään olisi starttipäivä,osia uupuu tällä hetkellä muutama ja ahtoputket hitsaamatta mutta torstai on toivoa täynnä = )
Noniin,ventokin suostui käynnistymään ja tulipa sitä käyteltyä puolisen tuntia ja tarkkailtua erillaisia vuotoja ( joita ei löytynyt kuin ylävesiletkun laipasta,perhana,joku hätäpäissään laittanut halkinaisen laipan koneeseen )
Kylläpä voi olla dieselissä todella outo ääni,sekoitus todella ylävireistä bensakonetta ja taas toisaalta kuulee täysin selvästi mitä polttoainetta poltetaan.
Kaasuun vastaavuus on kyllä ehkä rajuin mitä olen ikinä näissä omissa nähnyt,jopa vaparina koska remmiahtimen putkitus ei ole vielä valmis...
Kylläpä voi olla dieselissä todella outo ääni,sekoitus todella ylävireistä bensakonetta ja taas toisaalta kuulee täysin selvästi mitä polttoainetta poltetaan.
Kaasuun vastaavuus on kyllä ehkä rajuin mitä olen ikinä näissä omissa nähnyt,jopa vaparina koska remmiahtimen putkitus ei ole vielä valmis...
Tulipa heitettyä pieni sisäänajolenkki tuossa,semmoiset 800km.
Tällä hetkellä on kovin ristiriitaiset tunteet moottoria kohtaan kun ei osaa luoda selvää mielikuvaa siitä,hieman liian sivistynyt paketti on vielä kyseessä.Testilenkin aikana ei ollut remmillä ahtoja kuin nimeksi mutta silti varsin makoisasti veti alhaalta tuonne 5000 nurkille.
Kävipä tuossa alkumetreillä vieläpä niin että lähdin testaamaan ja ihmettelin pienoista savua perässä,veti kuitenkin sillai kivan oloisesti..Kaskummaa,ahtoputki oli jäännyt irti ! Vaparitehokin asettuu sinne +100hv:n nurkille helposti...
Tällä hetkellä on kovin ristiriitaiset tunteet moottoria kohtaan kun ei osaa luoda selvää mielikuvaa siitä,hieman liian sivistynyt paketti on vielä kyseessä.Testilenkin aikana ei ollut remmillä ahtoja kuin nimeksi mutta silti varsin makoisasti veti alhaalta tuonne 5000 nurkille.
Kävipä tuossa alkumetreillä vieläpä niin että lähdin testaamaan ja ihmettelin pienoista savua perässä,veti kuitenkin sillai kivan oloisesti..Kaskummaa,ahtoputki oli jäännyt irti ! Vaparitehokin asettuu sinne +100hv:n nurkille helposti...
Äänimaailma
Kesemmällä Hyvinkäälle liukastelemaan jos noita street slideja vielä järjestetään ;)
Kunnioitettavaa itseluottamusta vetää vaatimaton lähes tuhannen kilometriä kokeeksi kuinka se venttiili nousee uunituoreessa koneessa.
Itse kun on moottorin läjännyt niin ensimmäiset ajokilometrit ja painosanalla metrit on yleensä paska housussa että mitä tuleman pitää ;)
Kunnioitettavaa itseluottamusta vetää vaatimaton lähes tuhannen kilometriä kokeeksi kuinka se venttiili nousee uunituoreessa koneessa.
Itse kun on moottorin läjännyt niin ensimmäiset ajokilometrit ja painosanalla metrit on yleensä paska housussa että mitä tuleman pitää ;)
No,tulihan tuota käytettyä pajalla 30min,viileäksi ja toinen 20min..kun ei ihmeempiä vuotojakaan ilmaantunut niin kyllähän tuommoisella uskaltaa jo ajella,eikös nämä ole ajamista varten tehtykkin ?
Tänään purin puoli konetta ja mittailin että paikat on "kunnossa".Ohivuotoja löytyi 4-8%,ilmeisesti ei ole männän renkaat vielä hiotuneet kunnolla.Harmittaa kun en tajunnut laittaa ekaksi öljyksi aitoa mineraaliöljyä vaan löin puoli synteettisen koneeseen,eli tässä tulos
.Nokasta oli fosfatointi vasta kulunut paikoin ohueksi,eli todennäköisesti pitkäikäinen nokka tästä(kin) tulossa ( fosfatointihan on vain luistopinnoite "sisäänajoa" varten)
Sitten muutettavia asioita onkin kosolti ja tärkein on remmiahtimen hihnalle yksi tukirulla yläpuolelle,vaikka kyseessä ei olekkaan vetävä puoli niin hihna ravistaa liikaa ja näin ollen aiheuttaa ennenaikaista kulumista.
No,ei tuo vielä ole valmis ja kehitettävää piisaa = /
Tänään purin puoli konetta ja mittailin että paikat on "kunnossa".Ohivuotoja löytyi 4-8%,ilmeisesti ei ole männän renkaat vielä hiotuneet kunnolla.Harmittaa kun en tajunnut laittaa ekaksi öljyksi aitoa mineraaliöljyä vaan löin puoli synteettisen koneeseen,eli tässä tulos
.Nokasta oli fosfatointi vasta kulunut paikoin ohueksi,eli todennäköisesti pitkäikäinen nokka tästä(kin) tulossa ( fosfatointihan on vain luistopinnoite "sisäänajoa" varten)
Sitten muutettavia asioita onkin kosolti ja tärkein on remmiahtimen hihnalle yksi tukirulla yläpuolelle,vaikka kyseessä ei olekkaan vetävä puoli niin hihna ravistaa liikaa ja näin ollen aiheuttaa ennenaikaista kulumista.
No,ei tuo vielä ole valmis ja kehitettävää piisaa = /
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Kyllä mä tulen ajamaan sen dynolapun jahka saan paketin toimimaan kunnolla ja muut kiireet tästä edestä pois.Oikeastaan olisi kyllä suotavaa saada vento nopeasti arkikäyttöön että pääsis askartelemaan tuota tuplaturbo pakettia,siihenkin on kertynyt varsin mukavasti osia jo,mutta se onkin sitten oma lukunsa.
Joskohan tällä vkolla sais ventosta jo ahtoputketkin värin niskaan..kiiltävää mustaa = )
Joskohan tällä vkolla sais ventosta jo ahtoputketkin värin niskaan..kiiltävää mustaa = )
otetaan videota kun saadaan laite uudestaan nippuun ja säädöt kohdalleen..
Tulipa askarreltua remmiahtimen hihnalle tukirullakin ja muuta pientä,lähinä ahtojen ohjaukseen liittyviä juttuja.
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010843.jpg
Ei tuolla konehuoneessa ole liiemmälti tiloja joten aika tarkkaan joutuu kaikki sovittelemaan ja suunittelemaan paikoilleen.
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010845.jpg
Seuraavaksi pitää hieman tuumailla tuota polttoaineen kulkua tuolta tankilta suodattimelle asti.Harkinnassa on sähköpumppu ja hieman vakiosta poikkeava paineensäädin/suodin pakettia...Jostain tulee ilmakuplia dieselin joukkoon ja niistä on syytä päästä eroon..
Tulipa askarreltua remmiahtimen hihnalle tukirullakin ja muuta pientä,lähinä ahtojen ohjaukseen liittyviä juttuja.
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010843.jpg
Ei tuolla konehuoneessa ole liiemmälti tiloja joten aika tarkkaan joutuu kaikki sovittelemaan ja suunittelemaan paikoilleen.
http://i434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010845.jpg
Seuraavaksi pitää hieman tuumailla tuota polttoaineen kulkua tuolta tankilta suodattimelle asti.Harkinnassa on sähköpumppu ja hieman vakiosta poikkeava paineensäädin/suodin pakettia...Jostain tulee ilmakuplia dieselin joukkoon ja niistä on syytä päästä eroon..
heh,tämmöistäköhän videota porukka tarkoitti ? Kamerakännykän ääni on kyllä aivan perseestä joten kone kuulostaa hieman kummalliselta
http://s434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010018.flv
http://s434.photobucket.com/albums/qq68 ... 010018.flv
Juu,tuo puruletku on kyllä viimeinen mitä tuohon voi laittaa.Toivottavasti perjantaina tulee tarvikkeita että saan ihan oikean "putken" tuohon paikoilleen..Kyllä tuolla testilenkin voi heittää mutta EI varmasti ole se lopullinen asennus = )
Kyllähän noita jotkui käyttää ihan yleisestikkin mutta se on tarina erikseen....
Kyllähän noita jotkui käyttää ihan yleisestikkin mutta se on tarina erikseen....
Niinkuin monet huomasivat niin tuo he 221w ahdin oli myytävänä ja tilalle eksyi hieman toisenlainen ahdin.Syy vaihtoon oli mielestäni tavattoman korkeat pakopaineet heti kun saatiin hieman ahtoja koneeseen.
Nyt pellin alla vinkuu garretin hypridi.Suht herkkä paketti tuntuis olevan kun paikoillaan polkkee niin ahdot saa nousemaan jo tuonne 0.7 nurkille.Moottori kuulostaa silloin jo suhteettoman kireältä.
Tuli samalla uusittua polttoaine linjatkin pykälää järeämmiksi ja yläalueen ero on kyllä todella iso,ainenkin savun määrä noin nelinkertaistui..
Mutta,kivaa oli niin kauan kuin sitä kesti,seuraavaksi lähdetään nostamaan autosta kantta pois ja katsotaan päästäänkö pelkällä tiivisteen vaihdolla vai onko kansi halki :(
Mihinköhän asti tuommoinen 48mm imusiipi oikein riittää kun tuntuu että nyt jo alkaa tuo ilma loppumaan yläkierroksilla...
Nyt pellin alla vinkuu garretin hypridi.Suht herkkä paketti tuntuis olevan kun paikoillaan polkkee niin ahdot saa nousemaan jo tuonne 0.7 nurkille.Moottori kuulostaa silloin jo suhteettoman kireältä.
Tuli samalla uusittua polttoaine linjatkin pykälää järeämmiksi ja yläalueen ero on kyllä todella iso,ainenkin savun määrä noin nelinkertaistui..
Mutta,kivaa oli niin kauan kuin sitä kesti,seuraavaksi lähdetään nostamaan autosta kantta pois ja katsotaan päästäänkö pelkällä tiivisteen vaihdolla vai onko kansi halki :(
Mihinköhän asti tuommoinen 48mm imusiipi oikein riittää kun tuntuu että nyt jo alkaa tuo ilma loppumaan yläkierroksilla...
Yhdessä imukanavassa selvä halkeama ja siitä liruttanut nesteitä männän päälle.No,sain kannen hitsailtua ja koeponnistettua.Jopa piti vielä 10bar paineet oikeissa paikoissa.
No,sitten iski takaraivoon lekan tavoin ajatus että mitäs jos tarkistais männän ylitykset...Se pikku liru vettä ja suht raju käyttö oli jo vääntänyt yhden veivin mutkalle sieltä.
Nyt pitää hetki tuumata mitä tuon kanssa oikein tekee,vaihtaako tilalle uudet veivit vai vaihtaako tilalle uudet veivit ja männät,jälkimmäinen paketti olisi sitten pommin vahva kun on tarkoitettu tuohon tuplaturboon....
Tässä vaiheessa count viimeistään sanoisi että paaliin..ja siltä se itsestäkin tuntuu toistaiseksi..
No,sitten iski takaraivoon lekan tavoin ajatus että mitäs jos tarkistais männän ylitykset...Se pikku liru vettä ja suht raju käyttö oli jo vääntänyt yhden veivin mutkalle sieltä.
Nyt pitää hetki tuumata mitä tuon kanssa oikein tekee,vaihtaako tilalle uudet veivit vai vaihtaako tilalle uudet veivit ja männät,jälkimmäinen paketti olisi sitten pommin vahva kun on tarkoitettu tuohon tuplaturboon....
Tässä vaiheessa count viimeistään sanoisi että paaliin..ja siltä se itsestäkin tuntuu toistaiseksi..
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 106 vierailijaa