pakko oli nyt vähä avata ajatusmaailmaa kun luin noita avautumisia 60km/h ramppiliittymis juttuja. Ainakin täällä mikkelissä on aika monta maantienramppia missä se kurvi on aika jyrkkä. Ainakaan ite ei kykene niihin yli 50km/h ajamaan ku puskee niin perkeleesti että viimesetkin nastat irtoo. Ja isännän zafiralla lähinnä saa pelätä että hyppää auto kyljelleen ku on niin paska alusta. Mutta muuten, mulla ei oo kiire päästä liikenteen sekaan ja ajan aina vähintäänkin muuhun liikenteeseen sopeutuvalla nopeudella.
Kyllä ne liittymät silti on aina (kyllä, aina) rakennettu siten että kaarteen jälkeenkin on riittävästi suoraa jotta kiihdytys onnistuu hitaimmillakin. Jos olet eri mieltä, niin kerro ihmeessä missä päin Suomea moinen kummajainen on niin voi foorumin väki käydä moista ihmettä katsomassa.
Sumuvalot: ovat alhaalla ja valaisevat lähialueen tiestä. sateella ja sateen jälkeen märästä mustasta asvalttitiestä ei kovin helpolla erota ylimääräsiä, esim. jäätä(?), eläintenruhoja, tai muuta väistettävää. Ja muutenkin helpottaa tientuijotusta kun ei tarvitse tinnittää. Häikäsevätkö ne oikeesti niin pahasti että tarvii hermostua?
Märällä tiellähän niistä ei ole kuljettajalleen kyllä apua. Märkä tie kuitenkaan ei ime sitä valoa, vaan nätisti heijastaa sen vastaantulijoiden silmiin. Tämä häikäisy taas vähentää selvästi vastaantulijan mahdollisuuksia nähdä omalla kaistallaan mahdollisesti olevia vaaroja, joten oma äärimmäisen pieni hyöty saadaan siis suoraan vastaantulijoiden näkyvyyden kustannuksella. Itse en kuitenkaan enää ota tuota kärsijän roolia, koska onhan siihen keinokin olemassa miten se oma kaistakin saadaan tarpeeksi valaistua. Jos valojen oikea käyttö ei ole vastaantulijalle tärkeää, niin hän tuskin pistää sitten pahakseenkaan jos parikymmentä metriä ennen kohtaamista nappaisen ne valot päälle joilla oikeasti sitä merkitystä on..
Vilkku aina silloin tällöin jää multa käyttämättä kun on liian uppoutunut ajattelemaan "mistähän hommais sen? mikä olis järkevin reitti sinne? yms." Tai sitten mulla on ollut vilkku päällä mutta kerennyt risteys alueella vähän liikahtaa, ratti kääntyy ja NAKS vilkku kytkeytyy pois päältä.
Kyllä tuo autolla ajaminen on itsellä sen verran selkärangassa, että vilkun unohtaminen vastaa suunnilleen sitä että unohtaisi kävellessä siirtää töppöstä toisen eteen. Vilkkua muuten kannattaa käyttää aina, vaikkei ketään muuta näkyisikään. Eipähän sitten jää pois kun niitä taas näkyy.