Passat L -77 "coupe"
Valvoja: ffp jäsenet
Passat L -77 "coupe"
Tuli sitten viimein viime viikolla annettua himoille periksi ja hommattua kyseinen kulkine. Kauan sitä oltiinkin jo vanhempaa Vaggilaista himoittu ja kun sopiva viimein tupsasti kohdalle ja vielä kohtuu kuntoisena ja hintaisena, niin siinä se nyt on!! (mainittakoon että pitkään oli hankinnan alla vuoden -72 411 malli)
http://kuvablogi.com/nayta/826086/
Eli tuommoinen L-malli muhkealla 1.3 koneella. Auto on parhaan ikänsä ollu papparaisen ajokkina ja siirtynyt sitten tyttären perheelle kakkosautoksi. Kerkesi peräti kuukauden olla seisonnassa, kunnes siirtyi omistukseeni. Auto tuntuisi tekniikaltaan olevan hyvä kuntoinen, mitä nyt kytkin on papan käsittelyn johdosta ruvennut luistamaan :) Pelleiltään coupe on ikäisekseen hyvässä kunnossa, tosin apparin kylki on ottanut ihteensä ryykättyään samaisen papan käsittelyssä tallin ovenpieleen.
Tarkoitus olisi näin ens alkuun pitää (tarpeettomana) kakkosautona vuoden tai kaksi ja laittaa sen jälkeen harraste autoksi, eli atomeiksi ja uudelleen kasaan oman maun mukaiseksi. Mitään museokilpipeliä tästä kuitenkaan koskaan tulee..
Edit: Uudet kuvat lisätty kuvablogiin: http://kuvablogi.com/blog/11772/1/
http://kuvablogi.com/nayta/826086/
Eli tuommoinen L-malli muhkealla 1.3 koneella. Auto on parhaan ikänsä ollu papparaisen ajokkina ja siirtynyt sitten tyttären perheelle kakkosautoksi. Kerkesi peräti kuukauden olla seisonnassa, kunnes siirtyi omistukseeni. Auto tuntuisi tekniikaltaan olevan hyvä kuntoinen, mitä nyt kytkin on papan käsittelyn johdosta ruvennut luistamaan :) Pelleiltään coupe on ikäisekseen hyvässä kunnossa, tosin apparin kylki on ottanut ihteensä ryykättyään samaisen papan käsittelyssä tallin ovenpieleen.
Tarkoitus olisi näin ens alkuun pitää (tarpeettomana) kakkosautona vuoden tai kaksi ja laittaa sen jälkeen harraste autoksi, eli atomeiksi ja uudelleen kasaan oman maun mukaiseksi. Mitään museokilpipeliä tästä kuitenkaan koskaan tulee..
Edit: Uudet kuvat lisätty kuvablogiin: http://kuvablogi.com/blog/11772/1/
Viimeksi muokannut tomppa9, 4.1.2009 20:05. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
Kyllä ne kaikki tuon aikakauden Volkkarit vaan niin samanoloisia on, Kaikki kromit,maskit,puskurit,yms on niin samasta muotista. No mitä sitä hyvää muuttamaan ;)
Oma samanvuotinen L-mallin Polo
Oma samanvuotinen L-mallin Polo
Auto on parhaan ikänsä ollu papparaisen ajokkina ja siirtynyt sitten tyttären perheelle kakkosautoksi
Heh, tuota on sitten ilmeisesti liikkeellä kun edellinen ykkös-Golffini omasi täysin vastaavan historian, joskin oli sitten edennyt vielä pykälää edemmäs papan tyttären pojalle mikä oli sillä sitten ajanut vaan, eikä edes auton pesemisestä tainnut perustaa..
Väri on aika upean räikeän karsea, eli juurikin sopiva vanhaan volkkariin :)
Ah, ykköskopan Passatit lämmittävät aina sydäntä, Lofotengrün on kirjaimellisesti 'evergreen'. Faijalla oli MikaJ:n Polon värinen Polo Stufenheck eli Derby, Viperngrün on värin nimi, sekään ei hullumpi. Ostin juuri Helsinki Motor Show:sta Minichampsin Passat L vm. -76 pienoismallin Marinogelb-värisenä, olen muistaakseni myös nähnyt ko. mallia Lofotengruninä ellen ihan väärin muista. Minulla on myös jokunen esite 70-luvun Passateista jos tulee tarvetta johonkin väri-, sisusta- tms. tietoon.
Ykköspasuunan fani täälläkin. Meilläkin oli tuollainen, vm. -76 jonka isä osti kai ihan uutena. Samaa hienoa vuosimallia kun allekirjoittanutkin ;) Eka auto jonka muistan, se oli sellainen metallinhohtoinen vaaleanvihreä ja sisusta vaalean ruskea. Kuusamon Pörhöllä se vaihdettiin sitten ykkös-jettaan, olisko ollut vuosi 1982 tai -83. Muistan vielä että mentiin kahvittelemaan viereiselle huoltsikalle automyyjän kanssa luovutuspäivänä. Myyjä tarjosi mullekin mehun ja pullan. Kun palattiin uuden jettamme luo passatissa istui jo joku ukko lukemassa ohjekirjaa tms. Näimme sen passatin myöhemmin Kuusamon seudulla. Ah, nostalginen auto, olisi kiva saada samanlainen haaviin vielä...
Auton väri on tosiaan mukavan erilainen (verrattuna nykyautoihin). Ainakin meikäläisen silmät on tykästyny kovasti :) Muutenkin peli on ollut juuri sitä mitä hainkin.
Autolla on nyt ajeltu viikonpäivät ja hyvin tuntuu toimivan. Mitään kummempaa vikaa ei ole ilmaantunut. Tosin valot ja muut sähkövehkeet rupesi yks päivä pätkimään, mut siitäkin selvisi pelkällä hapettuneiden sulakkeiden putsauksella. Ainoa suurempi murhe on et meinaa puskee vettä sisään. Lattia on sateiden jälkeen ihan märkä (myyjäkin jo tästä rehellisenä varoitteli). No ens viikolla korjaantunee sekin kun ois tarkoitus ottaa auto ensi käsittelyyn: poistaa koko sisusta ja paikkailla mahd ruosteet ja konehuoneen puolelta vuotavat kanavat kabiiniin..
Kunhan tästä joulusta toivutaan taloudellisesti, niin pitäisi vissiin ruveta haalimaan muutamia yksittäisiä pisteosia. Voi olla omanlainen projekti sekin.. Saa vinkata jos tietää mistä löytyis! Hakusessa olis ainakin:
- Etulokasuojan kromilista (apparin puoli, jos sillä puolella on nyt ees väliä..)
- Maski tupla valoilla (pyöreillä!)
- Takapuskurin muovinen pää (oikeapuoli, musta) EHKÄ (tai sit korjaan entisen)
- Ja ruosteettomat peltiosat tietysti aina kelpaa! helmaa, lokasuojankaarta...
Huomenna ois edessä muuten ensimmäinen pidempi etappi "uudella" passatilla. Pitäis nykäista helsingistä kuopioon :) Saa nähdä kuin käy..
Autolla on nyt ajeltu viikonpäivät ja hyvin tuntuu toimivan. Mitään kummempaa vikaa ei ole ilmaantunut. Tosin valot ja muut sähkövehkeet rupesi yks päivä pätkimään, mut siitäkin selvisi pelkällä hapettuneiden sulakkeiden putsauksella. Ainoa suurempi murhe on et meinaa puskee vettä sisään. Lattia on sateiden jälkeen ihan märkä (myyjäkin jo tästä rehellisenä varoitteli). No ens viikolla korjaantunee sekin kun ois tarkoitus ottaa auto ensi käsittelyyn: poistaa koko sisusta ja paikkailla mahd ruosteet ja konehuoneen puolelta vuotavat kanavat kabiiniin..
Kunhan tästä joulusta toivutaan taloudellisesti, niin pitäisi vissiin ruveta haalimaan muutamia yksittäisiä pisteosia. Voi olla omanlainen projekti sekin.. Saa vinkata jos tietää mistä löytyis! Hakusessa olis ainakin:
- Etulokasuojan kromilista (apparin puoli, jos sillä puolella on nyt ees väliä..)
- Maski tupla valoilla (pyöreillä!)
- Takapuskurin muovinen pää (oikeapuoli, musta) EHKÄ (tai sit korjaan entisen)
- Ja ruosteettomat peltiosat tietysti aina kelpaa! helmaa, lokasuojankaarta...
Huomenna ois edessä muuten ensimmäinen pidempi etappi "uudella" passatilla. Pitäis nykäista helsingistä kuopioon :) Saa nähdä kuin käy..
Selasin nopeasti Ruotsin GTI-klubbenin mainiota esitearkistoa (http://gtiklubben.nu ja broschyrarkiv), valojen muodot näyttäisivät seuraavan varustetasoa, ainakin selaamani vm. -73 esiteen perusteella: Passat S: pyöreät valot, Passat L:soikeat ja Passat TS: pienet pyöreät tuplavalot. Tämä koskee siis Passateja vuosimalliin -78 asti, silloin tuli facelifti jolloin halvempiin malleihin tuli kulmikkaat valot mutta huippumallissa oli edelleenkin pienet pyöreät tuplavalot.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
GTi-Perttu Posted: 11.12.2007 22:55 Post subject:
Mistäs kaukaa oot moisen aarteen löytäny??
- Täältähän se löytyi ihan nykyiseltä opiskelu-/asuinpaikkakunnalta Helsingistä. Auto on muistaakseni huoltokirjan mukaan lähtenyt uutena liikkeelle Jyväskylän tienoilta ja ajansaatossa löytänyt tiensä tänne etelä suomeen.
Nyt on tosiaan joulureissu Kuopioon heitetty. Matkat edestakas sujui oikein hyvin ja kahden viikon aikana pukkia odotellessa kerkesi tutustumaan autoon hiukan paremmin. Tässä hiukan uusia kuvia:
Sisusta pois ja kuivaksi:
http://kuvablogi.com/nayta/826065/
http://kuvablogi.com/nayta/826066/
http://kuvablogi.com/nayta/826069/
Ruostevaurioiden kartoitus:
http://kuvablogi.com/nayta/826067/
ja 1/3 neliöö uutta peltia tilalle.
Muu huolto, pesu ja vahaus ja passatti on taas siinä kunnossa että kelpaa ajella ja viedä keväämmällä katsastus sedänkin nähtäväksi ilman kummempia huolia!! Auto oli tosiaan niinkuin epäilinkin yllättävän tiukka peltinen, eikä paikkoja tarvittu kuin muutamia ja nekin helmoihin ja takapyöränkoteloihin. Kaikki runkopellit oli hyvässä kunnossa, kiitos yllättävän hyvän ruostesuojauksen, jota tosin entisestään nyt paranneettiin.
http://kuvablogi.com/nayta/826072/
http://kuvablogi.com/nayta/826073/
http://kuvablogi.com/nayta/826075/
http://kuvablogi.com/nayta/826086/
Mistäs kaukaa oot moisen aarteen löytäny??
- Täältähän se löytyi ihan nykyiseltä opiskelu-/asuinpaikkakunnalta Helsingistä. Auto on muistaakseni huoltokirjan mukaan lähtenyt uutena liikkeelle Jyväskylän tienoilta ja ajansaatossa löytänyt tiensä tänne etelä suomeen.
Nyt on tosiaan joulureissu Kuopioon heitetty. Matkat edestakas sujui oikein hyvin ja kahden viikon aikana pukkia odotellessa kerkesi tutustumaan autoon hiukan paremmin. Tässä hiukan uusia kuvia:
Sisusta pois ja kuivaksi:
http://kuvablogi.com/nayta/826065/
http://kuvablogi.com/nayta/826066/
http://kuvablogi.com/nayta/826069/
Ruostevaurioiden kartoitus:
http://kuvablogi.com/nayta/826067/
ja 1/3 neliöö uutta peltia tilalle.
Muu huolto, pesu ja vahaus ja passatti on taas siinä kunnossa että kelpaa ajella ja viedä keväämmällä katsastus sedänkin nähtäväksi ilman kummempia huolia!! Auto oli tosiaan niinkuin epäilinkin yllättävän tiukka peltinen, eikä paikkoja tarvittu kuin muutamia ja nekin helmoihin ja takapyöränkoteloihin. Kaikki runkopellit oli hyvässä kunnossa, kiitos yllättävän hyvän ruostesuojauksen, jota tosin entisestään nyt paranneettiin.
http://kuvablogi.com/nayta/826072/
http://kuvablogi.com/nayta/826073/
http://kuvablogi.com/nayta/826075/
http://kuvablogi.com/nayta/826086/
Hyväkuntonen näyttäis olevan. Kojelautakin taitaa olla täysin ehjä? Tuossa sulla näyttäis olevan helppo aihio vaikka museopelikski. Kannattais ainaki kysästä alueen tarkastajalta lista mitä sille pitäis tehä. Ja vaikket ite koskaan yrittäiskään museoon niin kannattaa tehä kuitenki kaikki muutokset niin että se on palautettavissa alkuperäseks. Ihan varmaan meinaa saa paremman hinnan siitä sitten jos meinaat joskus myydä sen.
Totta puhut, mut pitää vielä miettiä tuota tarkastajalla käyttöä. Mahd muutokset oon kyääkin aikonut tehdä juuri niin ettei mitään tuhota lopullisesti. Kojelauta ei valitettavasti ole täysin ehjä; aurinko on sitä 30-vuoteen pullistanut/vääntänyt hiukan tuulilasin puhallusreikien kohdalta sekä etupuupaneelista löytyy joku mankanreikä joka on korjattu säälittävällä jäljitelmäpaikalla :(
Huomasin vasta itsekkin kun tutkiskelin ko. mallin kojelautoja tarkemmin et siinä "paikkaus reiän" kohdalla kuuluisi olla joko tehdasvalmisteinen mankka tai ilmastoidussa mallissa tupla tuuletusritilät. Ja kun toi meikäläisen malli ei omaa sentään mitään ilmastointia, niin lienee mankka ollut alunperin siinä ja siirretty myöhemmin syystä tai toisesta sinne alas (missä mankka taas ilmastoiduissa malleissa oikeasti on).
Pitää vielä kattella tarkemmin kun rupee kojelautaa myöhemmin purkamaan.. Ja varmistaa vielä et soitin on varmasti alkuperäinen (tai sitten ei oo). Malliltaan ja merkiltään se on HITEC AR-428 ja näöltään siis tuollainen: http://kuvablogi.com/nayta/826106/ Ainakin Passatin käyttöohjekirja antaa ohjeet lähes vastaavan näköisen mallin käytölle: http://kuvablogi.com/nayta/830360/
Toi nostalginen vihreä väri on vissiin se "poloboy"n mainitsema Lofotengrun. En vain ole päässyt sitä mistään vielä varmistamaan. Mut kai tolla nimellä jo pääsee aikanaan maalarin kanssa hommiin ja auto saa alkuperäisen sävyn niskaansa...
Pitää vielä kattella tarkemmin kun rupee kojelautaa myöhemmin purkamaan.. Ja varmistaa vielä et soitin on varmasti alkuperäinen (tai sitten ei oo). Malliltaan ja merkiltään se on HITEC AR-428 ja näöltään siis tuollainen: http://kuvablogi.com/nayta/826106/ Ainakin Passatin käyttöohjekirja antaa ohjeet lähes vastaavan näköisen mallin käytölle: http://kuvablogi.com/nayta/830360/
Toi nostalginen vihreä väri on vissiin se "poloboy"n mainitsema Lofotengrun. En vain ole päässyt sitä mistään vielä varmistamaan. Mut kai tolla nimellä jo pääsee aikanaan maalarin kanssa hommiin ja auto saa alkuperäisen sävyn niskaansa...
Ooks löytäny jostain enemmänki tietoa tosta ilmastointihommasta?
Jostain brassivehkeestä näin kuvan ja on tossa mun omankin auton käyttöohjekirjassa ihan kuvan kans selitetty et miten kojelaudan hallintalaitteet menee kun autossa on/ei oo ilmastointia. Siit mulla ei oo varmaa tietoa, et onko sitä saanu euroopassa (luulis kun manuaalinikin on vuodelta -76 ja auton oma) ja et mikä se hinta on sillon ollu.. Jos joku viisaampi tietää, niin saa kertoa mullekin!
Kuvien perusteella väri on melko varmasti se mainitsemani Lofotengrün, värikoodi L61H. Jos saksan kieli on vähänkin hanskassa kannattaa vilkaista sivuja www.passat-kartei.de, sieltä löytyvät kaikki värivaihtoehdot koodeineen.
Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa