Kirkkaammat polttimot?
Valvoja: ffp jäsenet
Kirkkaammat polttimot?
Kuinkas on,kun on tossa g60 suhteellisen huonot valot. Onko noista ns.kirkkaammista polttimoista(tai ainankin niitä näin mainostetaan) mitään hyötyä. Taitaa meillä olla niitä töissäkin,mutta en ole sellaisella autolla ajanut jossa sellaiset on. Hintaa tais olla melkeen tuplat tavalliseen...Onko vaan myynti puhetta vai valaiseeko paremmin. Ja ennenkun kukaan pääsee sanomaan,että kannattaa pestä välillä umpion lasejakin,voin sanoa,että tehty on. Ja heijastin pinnatkin näytti hyville.
Valo teho oli jo huomattavasti parempi,vaihdoin uudet tavalliset polttimot.
Valo teho oli jo huomattavasti parempi,vaihdoin uudet tavalliset polttimot.
Umpioiden vaihdon/putsauksen jälkeen kannattaa jatkaa releiden asentamisella, saa jännitettä enemmän polttimoille. Siis virrat suoraan akulta (sulakkeiden kautta) ja ohjausvirta auton alkuperäisistä valojohdoista.
Kirkkaammista polttimoistakin on jotain iloa, mutta ne kärähtävät suhteellisen nopeasti. GE Megalight +60% ja Philips VisionPlus on tullut kokeiltua, molempien valoteho samaa luokkaa, GE kestää ehkä hitusen paremmin.
Edit: Hidas minä. Mutta vastaus kirkkaiden valojen merkkiin taisi jo tulla :)
Kirkkaammista polttimoistakin on jotain iloa, mutta ne kärähtävät suhteellisen nopeasti. GE Megalight +60% ja Philips VisionPlus on tullut kokeiltua, molempien valoteho samaa luokkaa, GE kestää ehkä hitusen paremmin.
Edit: Hidas minä. Mutta vastaus kirkkaiden valojen merkkiin taisi jo tulla :)
Noi Corradon valot on maailman surkeimmat, siitä ei pääse mihinkään... Pelkkää putsausta ja uusia polttimoita ei kannata tehdä, johdotus pitää uusia. Itsellä johdotuksen uusinta myös edessä, joskos ensiviikolla saisi aikaiseksi. Jännitehäviöitä plussapuolella pitkillä valoilla voi kokeilla vetämällä pitkien vilautusta samalla kun pitkät on päällä, ainakin itsellä kirkastuu ihan pirusti.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei syty lähivalo, ja polttimoista ei ole hajuakaan :) Itselläni eivät ainakaan lähi ja pitkät pala samaan aikaan, mikä on hyvä. Kummallekkin on omat umpiot siis.
Eikä ole mitää harvinaista tuo huono kaapelointi VAG vehkeissä. Uudessa Polossa yli 2.5volttia... Tosin sen nyt näki ihan paljailla silmilläkin, ei mistään 0,5neliösestä johdosta voi mennä sitä virtaa minkä valot vaatii. Corradossa sentään on hieman paksummat johdot.
Eikä ole mitää harvinaista tuo huono kaapelointi VAG vehkeissä. Uudessa Polossa yli 2.5volttia... Tosin sen nyt näki ihan paljailla silmilläkin, ei mistään 0,5neliösestä johdosta voi mennä sitä virtaa minkä valot vaatii. Corradossa sentään on hieman paksummat johdot.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mun mielestä Corradossa on H4 ja H1 eli sillon kun on pitkät niin palaa kaikkiaan neljä polttimoa Am I Right? Johdotuksia tuskin kannattaa uusia. Vanhoilta johdoilta saa ohjaukset ja kaks relettä ja johdot suoraan akulta. Ei pitäs olla kovinkaan paha homma. Onko kellään tietoa miten reippaasti noita polttimoita rupee meneen kaapeloinnin parantamisella?
Mulla taas ei. Noiden muiden kirkkaiden veroisia ovat, muttei kestäneet mitään. Tasalaatuisia kyllä, molemmat lähivalot pimeni yhtä aikaa kun laitoin valot päälle. Ei kun etsimään talvipakkasessa pimeässä vikaa. Tietysti tarkistin ensin molemmille valoille yhteiset osat, kuten sulakkeet ja releet (oma kytkentä), kunnes lopuksi älysin tarkistaa polttimot...
Minä uusin piuhat ja releet viime syksynä ja vaikutus oli todella suuri. Suosittelen. 3 releellä minä tuon homman tekisin. Molemmille lähivaloille oma rele jotta ei katoa valot molemmista jos vika iskee. H4 kaukovaloille rittää yksi rele. Lisäkaukoja, H1, en releyttänyt lainkaan. Hyvät jännitteet oli. Ne tosiaan palaa samaan aikaan H4:ten kanssa. Turha on tosiaan mitään polttimoja vaihdella, ekana uudet narut ja releet. Ohjaukset tosiaan otin alkuperäis piuhoista. Alle 10V taisi olla lähtökohtana...
Ja lopuksi: COrradossa on sitä paitsi ihan hyvät valot. TUlette huomaamaan sen kunhan nostatte laiskat perseenne ylös ja asennatte nuo releet! : )
Omat tuskailut aiheesta:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... light=rele
Ja lopuksi: COrradossa on sitä paitsi ihan hyvät valot. TUlette huomaamaan sen kunhan nostatte laiskat perseenne ylös ja asennatte nuo releet! : )
Omat tuskailut aiheesta:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... light=rele
Onko täällä kellään kokemuksia Arwidson:in
PLASMA PREMIUM GOLD xenonpolttimoista
• Ultra White-polttimoitakin kirkaammat, sinertävää
xenon-tyylistä valoa lähettävät halogeenipolttimot –
yli 30% kirkkaammat kuin normaalit halogeenipolttimot
• Original-laatu – erittäin pitkä käyttöikä!
H7 Plasma Premium Gold 2 kpl 33 €
PLASMA PREMIUM GOLD xenonpolttimoista
• Ultra White-polttimoitakin kirkaammat, sinertävää
xenon-tyylistä valoa lähettävät halogeenipolttimot –
yli 30% kirkkaammat kuin normaalit halogeenipolttimot
• Original-laatu – erittäin pitkä käyttöikä!
H7 Plasma Premium Gold 2 kpl 33 €
Niinkuin tuossa jo kirjoitinkin premium gold white plasma lampuista oli pettymys suuri.polttimot ovat vuoden käytettyjä philipsin blue vision 4000k polttimoita himmeämmät se 30%pätee tässä toisinpäin.Ja jos sinertävyyttä hakee niin siitä ei ole tietoakaan(mainos lause).Poltttimoissa on hyvää hieno pakkaus.Tästä lähtien pitäydyn ainoastaan philipsin lampuissa.
Samat kokemukset myös noista Arwidsonin valoista. Valo on kylmempää ja näyttää ehkä siten mukamas paremmalta, mutta mainoksen lupaamasta all weather light power mega improvementistä ei ole tietoakaan.
Ensi viikonloppuna vaihtuvat perus Osramit noiden tilalle niin näkee taas syyspimeällä.
Jälkiasennus-Xenonit lienevät tehokkaimmat, joskin hieman lainsuojaton vaihtoehto vakioumpiossa.
Ensi viikonloppuna vaihtuvat perus Osramit noiden tilalle niin näkee taas syyspimeällä.
Jälkiasennus-Xenonit lienevät tehokkaimmat, joskin hieman lainsuojaton vaihtoehto vakioumpiossa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Niinpä. Minä puolestani oikaisin käyttämällä kahta sulaketta ja relettä. Tänä syksynä ajattelin tehdä homman uusiksi, niin saan mielenrauhan. Kunhan vaan jostain löytäisi oikein kunnollisia, suojattuja rele- ja sulekekoteloita. Nyt releet hapettuu ja ruostuu kun ne likoavat suolaroiskeissa maskin takana.
Kakkakoppaan saa Bilteman! valmiilla sarjalla releohjatun johdotuksen noin tunnissa, vain sulakkkeet pitää laittaa lisäksi. TM totesi sen joskus toimivaksi, hinta 20€ pintaan. Laiskalle varma systeemi eikä tule paskoja liitoksia ja liittimet sopivat suoraan umpion taakse. Rakensin Ventoon samasta sarjasta modatun systeemin ja toimi ainakin kolme vuotta moitteetta.
Itsekin ostin alunperin Bilteman sarjan. Johdot ovat aivan liian pitkiä. Lyhensin ne ja lisäsin sulakkeet. Releet on jollain omalla kannattaan, uusia ei saa ainakaan normaaleista autotarvikeliikkeistä.
Sulakkeita ei ole, mutta akulta tulee johdot, joissa lukee "Fuse link". Ilmeisesti nuo johdot sulavat hallitusti poikki oikosulkutilanteessa.
Ei noilla siistiä systeemiä saa aikaiseksi, paljon paremman saa kun ostaa johtoa, releitä ja liittimiä ja väsää systeemin itse. Markkinoilla on muuten toinenkin, vastaava valmis sarja, nimi oli joku "dirlight". Siinä on kuulemma tinatut liitokset ja sulakkeet sun muut valmiina. Hinnasta ei tietoa.
Sulakkeita ei ole, mutta akulta tulee johdot, joissa lukee "Fuse link". Ilmeisesti nuo johdot sulavat hallitusti poikki oikosulkutilanteessa.
Ei noilla siistiä systeemiä saa aikaiseksi, paljon paremman saa kun ostaa johtoa, releitä ja liittimiä ja väsää systeemin itse. Markkinoilla on muuten toinenkin, vastaava valmis sarja, nimi oli joku "dirlight". Siinä on kuulemma tinatut liitokset ja sulakkeet sun muut valmiina. Hinnasta ei tietoa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No eihän sillä Bilteman setillä mitään huippusiistiä saa aikaiseksi, mutta jos vaihtoehdot on ostaa kalliit polttimot tai samanhintainen johtosarja, niin sarjalla selvästi parempi hyöty, eikä tarvitse paljoa raapia päätä johdotuksella. Dirlight 44,50€ aika kallis vrt. Biltema n 20€ http://www.kolumbus.fi/dir-air/dirlight/
Viimeksi muokannut Hese, 10.9.2004 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tieto lisää tuskaa. Mittaisin Corradosta juuri jännitehäviöt pitkillä valoilla, akkujännite 11.7volttia, valoilla 7,2volttia... Jos nyt tosiaan jotain positiivisia puolia haluaa etsiä niin eipä polttimoita tarvitse hirveän usein uusia vakiojohdoilla, eikä vastaantulijat vilkuttele valoja. Pitänee iskeä illalla uudet releet/sulakkeet ja tehokkaammat polttimot.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jee!!! mulla akku jänniteen ollessa 12,11V oli valoilla 8.3V ja käydessä 9,6V...
Tosin on tuota jännite häviötä muutenkin. Laturi pukkas karvan yli 14v,mutta akulle tuli vaan 12,9V.
No huhhuh, luulin jo et Golffissa olis maailman surkeimmat johdotukset valoilla, mutta ei sittenkään näköjään. 11,5 V oli alkuperäsellä johdoilla lisäpitkällä, mikä sekin oli haarotettu H4:n kannalta suoraan. Eikä siellä ole valoilla yhtään relettä vakiona. Aiheutti säälin ja tuskan sekaista vääntelyä tuo jännitemittailu aikanaan.
Ei ole valoautomatiikkaa tuossa autossa, valoja ohjataan kuskin sumealla logiikalla.
Tsi: ihan hyvä häviö laturin ja akun välillä :). Onko toi sun valojännitemittaus pitkillä vai lyhkäsillä?
Tuossa jo pöydällä makaa 100wattiset lamput ja rele+sulakekotelot. Vieläkun saisi sen kuuluisan inspiraation, kun olen katsellut että ei se helppo homma tule olemaan tehdä se siististi ja hyvin.
Tsi: ihan hyvä häviö laturin ja akun välillä :). Onko toi sun valojännitemittaus pitkillä vai lyhkäsillä?
Tuossa jo pöydällä makaa 100wattiset lamput ja rele+sulakekotelot. Vieläkun saisi sen kuuluisan inspiraation, kun olen katsellut että ei se helppo homma tule olemaan tehdä se siististi ja hyvin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
- 3 kpl kytkeviä 4-napaisia releitä (kaksi ajovaloille ja yksi kaukovaloille)
- 3 kpl sulakepesiä ja sulakkeet
- 12 kpl naaras abikoja
- ??kpl abikolenkkejä akulle ja maadoitukseen
- ?? m 1,5 mm2 piuhaa
- kutistesukkaa
- kolvi
- tinaa
- yleismittari
Kaukovaloihin voit vetää navasta 87 molemmille lampuille. Ajovaloille omat releet ja sulakkeet. Toki voit laittaa molemmille kaukoillekin oman releen jos haluat.
Se vielä jäi sanomatta, että relekantoja voi myös hyödyntää halutessa ja releet tulee asentaa niin että liittimet osoittavat alaspäin (ei valu vedet sisään).
- 3 kpl sulakepesiä ja sulakkeet
- 12 kpl naaras abikoja
- ??kpl abikolenkkejä akulle ja maadoitukseen
- ?? m 1,5 mm2 piuhaa
- kutistesukkaa
- kolvi
- tinaa
- yleismittari
Kaukovaloihin voit vetää navasta 87 molemmille lampuille. Ajovaloille omat releet ja sulakkeet. Toki voit laittaa molemmille kaukoillekin oman releen jos haluat.
Se vielä jäi sanomatta, että relekantoja voi myös hyödyntää halutessa ja releet tulee asentaa niin että liittimet osoittavat alaspäin (ei valu vedet sisään).
Viimeksi muokannut Levis, 17.9.2004 0:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Oletkos muuten mitannut jo tarviiko Boras releitä? Ei kai noin uudessa vielä ole suurempia jännitteenalenemisia?? Vai lisävalojako varten kyselet?
Edit: tota mäkin olen miettinyt onko noilla (85&86) mitään merkitystä kumpi on maa ja kumpi hertäte. Toiminnan kannalta ei tunnu olevan vaikutusta. Asennan ne aina just miten sattuu vaan piuhat menemään!
Edit: tota mäkin olen miettinyt onko noilla (85&86) mitään merkitystä kumpi on maa ja kumpi hertäte. Toiminnan kannalta ei tunnu olevan vaikutusta. Asennan ne aina just miten sattuu vaan piuhat menemään!
Viimeksi muokannut Levis, 17.9.2004 0:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Just se oikea paikka säästää.
Eikös se valopäälehti TM kyselly joltain pikkuauton valmistajalta miks niissä on niin huonot valot, niin vastauksena tuli jotain tyyliin " ei tuollasessa autossa tarvii parempia valoja, kun ei niillä ajeta pimeessä". Eli jonkun Suomen olosuhteilla ei oo mitään merkitystä auton suunnittelussa.
Kolmos golffissa asiat hieman paremmin mutta ei kehumista.
-Tyhjäkäynti ja ajovalot akulta 14V ja lampun kannasta 12,5V
-Tyhjäkäynti ajovalot + pitkät päällä. pitkien kannasta 11,5V ja lyhkäsiltä 12V akulta en muistanu mitata.
Lähivaloille vois tässä releet askarrella. Pitkiksi tulee boschin 225:set eli omia ei vaikuta parannella.
-Tyhjäkäynti ja ajovalot akulta 14V ja lampun kannasta 12,5V
-Tyhjäkäynti ajovalot + pitkät päällä. pitkien kannasta 11,5V ja lyhkäsiltä 12V akulta en muistanu mitata.
Lähivaloille vois tässä releet askarrella. Pitkiksi tulee boschin 225:set eli omia ei vaikuta parannella.
Tässä omia kokemuksia... Osram Cool Blue ainakin ittellä ollu paras, siis paras valoteho.
Itte aikanaan väsäsin G2 Golffiin releet ja jutut, koska lampulla oli 11V ja laturilla 13,8V. No homma tehtiin irtotavarasta ja tinaamalla. Ja tuohon että releet ravattuu, niin laittakaa ihmeessä vaikkapa tavalliseen kumitiivisteiseen talosähkörasiaan (niitä valkoisia asennusrasioita) ne releet niin ei ravatu! Ja rasia ruuvvilla kiinni johonkin konehuoneen puolelle.
Vielä tuosta G2 golffista, oli tuo laturi jännite hieman alhainen, joten näppärästi laturi auki ja autodiodi kelluttamaan hiilipakkaa (maaliuska poikki ja diodi väliin) niin nousihan jännite tuonne 14,4V tuntumaan ja valot oli sen mukaiset. Remontin jälkeen H4:lla jännitteet 14,3V entisen 11V ja 10,2V sijaan! Jo alkoi näkymään. Oli kyllä parhaat valot mnitä ikinä autoissani olut. Eikä niitä polttimoitakaan nyt juuri kauhiasti menny, vaikka oli jännite korkia, no 14,4V onkin periaattessa normijännite autosähköstandarteilla.
Vielä kun jaksaisi alkaa tuohon Ventoon tinailemaan, tarvikeet on jo valmiina...
Itte aikanaan väsäsin G2 Golffiin releet ja jutut, koska lampulla oli 11V ja laturilla 13,8V. No homma tehtiin irtotavarasta ja tinaamalla. Ja tuohon että releet ravattuu, niin laittakaa ihmeessä vaikkapa tavalliseen kumitiivisteiseen talosähkörasiaan (niitä valkoisia asennusrasioita) ne releet niin ei ravatu! Ja rasia ruuvvilla kiinni johonkin konehuoneen puolelle.
Vielä tuosta G2 golffista, oli tuo laturi jännite hieman alhainen, joten näppärästi laturi auki ja autodiodi kelluttamaan hiilipakkaa (maaliuska poikki ja diodi väliin) niin nousihan jännite tuonne 14,4V tuntumaan ja valot oli sen mukaiset. Remontin jälkeen H4:lla jännitteet 14,3V entisen 11V ja 10,2V sijaan! Jo alkoi näkymään. Oli kyllä parhaat valot mnitä ikinä autoissani olut. Eikä niitä polttimoitakaan nyt juuri kauhiasti menny, vaikka oli jännite korkia, no 14,4V onkin periaattessa normijännite autosähköstandarteilla.
Vielä kun jaksaisi alkaa tuohon Ventoon tinailemaan, tarvikeet on jo valmiina...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Koulussa mittailtiin noita jännitehäviöitä mun jetasta ja olihan sitä vähän. N. 0.5v puoleensa (maa- ja + häviö yhteensä) sekä startin häviöt n. 0.2 v.
ei oo vielä mikään paha mut näillä keleillä tuolla tuiskussa ajellessa ei lisäväloteho olisi pahitteeksi. jos jossain vaiheessa hommais lisävälot.
helppo konsti havainnoida jännitehäviö on laittaa akulta suora johto valon kantaan ja välkytellä sillä niin huomaa eron orkkis johtoihin verrattuna
ei oo vielä mikään paha mut näillä keleillä tuolla tuiskussa ajellessa ei lisäväloteho olisi pahitteeksi. jos jossain vaiheessa hommais lisävälot.
helppo konsti havainnoida jännitehäviö on laittaa akulta suora johto valon kantaan ja välkytellä sillä niin huomaa eron orkkis johtoihin verrattuna
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei muuten välttämättä kannata laittaa releiden kanssa mitään kalliita polttimoita kuten Philips Vision Plussia / NightGuideja, vaihdoin molemmat polttimot n. 2-3 kk sitten ja muutama päivä sitten vasen lähivalon polttimo sammui ja nyt tänään vielä oikeakin. Tyrkkäsin aikaisemmin vasemman tilalle jonkun kaapista löytyneen polttimon ja tänään ostin SS:n suosittelemia Philpsin +30% -polttimoita hintaan 3.5 eur / kpl (vrt Vision Plus ~12 eur / kpl). Valoteho pikaisella testillä suunnilleen sama. Ilman releitä noi Vision Plussat oli ihan mahtava lisäys valotehoon. Edelliset Vision Plussat pelasi yli puoli vuotta reippaasti.
Mulla on kokemuksia pari päivää.. mutta mulla on ne ei kullatut H7 Plasma Ultra White polttimot 15 euroo pari... Angeleyes valojen kanssa ne on ihan hyvät... vanhat H4 polttimot ja umpiot oli aika säälittävät...
"Onko täällä kellään kokemuksia Arwidson:in
PLASMA PREMIUM GOLD xenonpolttimoista
• Ultra White-polttimoitakin kirkaammat, sinertävää
xenon-tyylistä valoa lähettävät halogeenipolttimot –
yli 30% kirkkaammat kuin normaalit halogeenipolttimot
• Original-laatu – erittäin pitkä käyttöikä!
H7 Plasma Premium Gold 2 kpl 33 €"
"Onko täällä kellään kokemuksia Arwidson:in
PLASMA PREMIUM GOLD xenonpolttimoista
• Ultra White-polttimoitakin kirkaammat, sinertävää
xenon-tyylistä valoa lähettävät halogeenipolttimot –
yli 30% kirkkaammat kuin normaalit halogeenipolttimot
• Original-laatu – erittäin pitkä käyttöikä!
H7 Plasma Premium Gold 2 kpl 33 €"
täälläkin oli akulla 13.6 ja pitkillä 9.6 Että aika häviö. Nyt uudet johot ja releet niin 13.8 akulla ja 13.6 pitkillä.
Tuli vaan semmonen propleema että kun corradossahan on 3 vaiheinen valokytkin poispäältä , parkit ja ajovlalot niin mulla toimii oikein kun panee päälle valoja mutta kun panet ajovalot päälle ja sitten kliksautat yhdenkerran poispäin niin pitäisi parkkien palaa mutta minulla jäävät ajovalot päälle mutta sammuvat sitten kun panee kokonaan poispäältä. muuten pelaavat oikein. Missä menny väärin?
Tuli vaan semmonen propleema että kun corradossahan on 3 vaiheinen valokytkin poispäältä , parkit ja ajovlalot niin mulla toimii oikein kun panee päälle valoja mutta kun panet ajovalot päälle ja sitten kliksautat yhdenkerran poispäin niin pitäisi parkkien palaa mutta minulla jäävät ajovalot päälle mutta sammuvat sitten kun panee kokonaan poispäältä. muuten pelaavat oikein. Missä menny väärin?
Viimeksi muokannut ilu, 9.1.2005 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kannattaa muuten mitata se releelle tuleva jännite. Jos sinne parkkiasennossa tulee joku 5V, niin rele jaksaa pitää muttei enää jaksa vetää uudestaan tuolla jännitteellä.
Moinen jännite voisi tulla vaikkapa jotain kautta polttimon langan kautta jos siellä on joku risan polttimon tunnistussysteemi tms. Tämä on tosin pelkkää arvailua...
Moinen jännite voisi tulla vaikkapa jotain kautta polttimon langan kautta jos siellä on joku risan polttimon tunnistussysteemi tms. Tämä on tosin pelkkää arvailua...
niels kirjoitti:corradossa on sitten h4 pitkä/lyhyt ja h3 pitkät.
VWCorrado kirjoitti:Mun mielestä Corradossa on H4 ja H1
Kummatkohan tuolla nyt sitten oikeasti on? Ei jaksais pakkasessa purkaa auki ja katsoa, kun vois ostaa valmiiksi koko setin uusia.
Niin ja en muista tuota parkkipolttiminkaan kokoa, mikäs se olikaan?
aivan varmasti h3.
On hieman kokemusta asiasta.
http://www.locomail.com/niko/mycorradow ... urolights/
parkkivalo on 4w
On hieman kokemusta asiasta.
http://www.locomail.com/niko/mycorradow ... urolights/
parkkivalo on 4w
No kävin tutkimassa tuolla noita valoja ja otin sitten ne kokonaan irti. Lamppujen johdotuksessa oli jotain varsin mielenkiintoista, alkuperäiset liittimet oli nipsastu pokki (jonka jo tiesinkin), mutta takaa löytyy seitsemän johtoa:
oikealla:
Ru (maa), Va, Va/Pu ja Ke kiinni lampussa
Ru/Si, Ke ja Pu/Si irrallaan!!!
Nyt kun vielä tietäisi mitkä on mitäkin, sama kuvio toisella puolen:
Ru, Va/Mu, Ha/Mu, Ke/Mu kiinni lampussa
Pu/Si, Ru/Si ja Ke/Mu irrallaan!!!
Joku siis on vetänyt poikki johdot ja kytkenyt niistä vain osan kiinni, mitähän nämä mystiset ylimääräiset johdot lienevät, koska niille ei suoraan ole paikkaa kannassa. Jossain oli Corradon kytkiksiä, mutta en nyt vielä ole löytänyt niitä.
oikealla:
Ru (maa), Va, Va/Pu ja Ke kiinni lampussa
Ru/Si, Ke ja Pu/Si irrallaan!!!
Nyt kun vielä tietäisi mitkä on mitäkin, sama kuvio toisella puolen:
Ru, Va/Mu, Ha/Mu, Ke/Mu kiinni lampussa
Pu/Si, Ru/Si ja Ke/Mu irrallaan!!!
Joku siis on vetänyt poikki johdot ja kytkenyt niistä vain osan kiinni, mitähän nämä mystiset ylimääräiset johdot lienevät, koska niille ei suoraan ole paikkaa kannassa. Jossain oli Corradon kytkiksiä, mutta en nyt vielä ole löytänyt niitä.
No löysin Corradon kytkiksen, eli selvisi nuo ylimääräiset johdotkin. Tein aikanikuluksi uuden skeman tuosta omasta versiosta releistystä:
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/kytkis.JPG
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/1.JPG
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/2.JPG
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/3.JPG
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/4.JPG
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/5.JPG
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/6.JPG
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/7.JPG
Sulakkeet siis kummallekin puolelle omansa, ja kummatkin vesitiiviit sulakeboksit löytyy tuolta akun kupeeseen tulevalta lootalta likeltä akkua. Koteloita on siis kummallekin puolen omansa.
Muutama liitin vielä uupuu ja releet pitää pultata bokseihin kiinni, mutta tuollainen siitä tuli. Pitäis vähän kirkastua valot, hopeso. Ei päässyt kunnolla mittaamaan alkuperäisiä jännitteitä, kun ei saanut yleismittaria ängettyä tuonne lampunkantaan, mutta eiköhän homma tästä parane.
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/kytkis.JPG
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/1.JPG
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/2.JPG
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/3.JPG
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/4.JPG
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/5.JPG
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/6.JPG
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/7.JPG
Sulakkeet siis kummallekin puolelle omansa, ja kummatkin vesitiiviit sulakeboksit löytyy tuolta akun kupeeseen tulevalta lootalta likeltä akkua. Koteloita on siis kummallekin puolen omansa.
Muutama liitin vielä uupuu ja releet pitää pultata bokseihin kiinni, mutta tuollainen siitä tuli. Pitäis vähän kirkastua valot, hopeso. Ei päässyt kunnolla mittaamaan alkuperäisiä jännitteitä, kun ei saanut yleismittaria ängettyä tuonne lampunkantaan, mutta eiköhän homma tästä parane.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Juu, tuossa releessä ei taida olla kelalla diodia, joten sen suhteen napaisuudella ei ole väliä, mutta jos olisi niin sittenhän tilanne olis toinen, no eipä ole noissa releissä kantojakaan, vaan ovat abikoilla. Jos oikein haluisi hienostella, niin ostaisin sellaisetkin.
Piuha on jotain mitä motonet myi, jotain 2,5 mm^2 Autoline merkkistä. Kunnon karkkipurkkivärit kyllä, kun tuo sulakeboksikin oli riemunkirjava ja kaikki osat eri värisiä.
EDIT: Kytkentä muutettu, eli nastat on nyt oikein.
Piuha on jotain mitä motonet myi, jotain 2,5 mm^2 Autoline merkkistä. Kunnon karkkipurkkivärit kyllä, kun tuo sulakeboksikin oli riemunkirjava ja kaikki osat eri värisiä.
EDIT: Kytkentä muutettu, eli nastat on nyt oikein.
Ja se joka väittää, että Corradossa on huonot valot, niin suosittelen todella tuota releistystä, on kuin eri planeetalta tuo valon määrä! Huonoa tuossa ei ole kuin johdot. Suosittelen tekemään saman vaikka muillekin kulkineille, tosin kannattaa mitata jännitteet lampun kannasta kanssa.
Omaan uusin myös maadoituksen johdot, koska nekin menevät aika kauas, en jaksanut etsiä maapistettä tarkemmin. Nyt maatin repsikan puolen ABS-anturin liitännän pulttiin ja toisella puolen suoraan akunkenkään.
Omaan uusin myös maadoituksen johdot, koska nekin menevät aika kauas, en jaksanut etsiä maapistettä tarkemmin. Nyt maatin repsikan puolen ABS-anturin liitännän pulttiin ja toisella puolen suoraan akunkenkään.
Tekniikan maailmassahan oli joku pari-kolme vuotta sitten testissä H4-polttimoita. Tuloksen mukaan eri valmistajien polttimoissa oli aika paljon eroja. Muistaakseni tuolloin voitti selkeästi se Philips Vision Plus, mutta siinä haukuttiin sen vastaantulijoiden häikäisyä.
Toiseksi tuli muistaakseni Boschin öö..joku polttimo, joka oli melko halpa, mutta valoteholtaan aika hyvä. Tuolloin hankin sen aikaiseen Boraan nuo Boschit ja lähivaloilla valon määrän kasvun huomasi silmällä. Eli nuo Boschit olisivat periaatteessa järkiostos hinta-laatusuhteeltaan juuri esim. Boraan, jossa normaalit ajovalot on aika huonot.
Toiseksi tuli muistaakseni Boschin öö..joku polttimo, joka oli melko halpa, mutta valoteholtaan aika hyvä. Tuolloin hankin sen aikaiseen Boraan nuo Boschit ja lähivaloilla valon määrän kasvun huomasi silmällä. Eli nuo Boschit olisivat periaatteessa järkiostos hinta-laatusuhteeltaan juuri esim. Boraan, jossa normaalit ajovalot on aika huonot.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa