Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
Passattia alkoi keväällä vaivata satunnainen tehottomuus joka korjaantui sammuttamisella,
vähän tämän jälkeen satunnaista nykimistä ja huonoa tyhjäkäyntiä.
Vikakoodi oli alhaisesta ahtopaineesta.
Nykiminen ja tyhjäkäynti korjautui siirtopumpun vaihdolla mutta lisääntyvään tehottomuuteen ei vaikutusta.
Tähän mennessä tutkittu
-alipainelinjat ja alipaine
-ahtovuodot
-tandemin paineet tyhjäkäynnillä 4.5 bar
-turbo käytetty irti ja putsattu vnt liikkuu hienosti, välykset mun mielestä normaalit ja siivet ehjät, kokeiltu jopa toisella käytetyllä turbolla.
-Käyty ajamassa dp irti, kävi mielessä oisko katti tukossa, ei ollu.
-Suuttimien korjausarvot alle 1. Käy ja käynnistyy hienosti eikä savuta
-nokka-akseli ehjä
Uutta osaa
-maf
-n75
-siirtopumppu
Juhannuksen tienoilla auto kiihtyi 1 ja 2 vaihteilla normaalisti mut 3 puutui heti.
Auton sai melkein vakion lailla kiihtymään jatkamalla turbon alipainekellon vartta 3 kierrosta.
Voiko suuttimet oireilla noin tai vnt mekanismi kulua väljäksi, autolla kuitenkin ajettu 540tkm.
vähän tämän jälkeen satunnaista nykimistä ja huonoa tyhjäkäyntiä.
Vikakoodi oli alhaisesta ahtopaineesta.
Nykiminen ja tyhjäkäynti korjautui siirtopumpun vaihdolla mutta lisääntyvään tehottomuuteen ei vaikutusta.
Tähän mennessä tutkittu
-alipainelinjat ja alipaine
-ahtovuodot
-tandemin paineet tyhjäkäynnillä 4.5 bar
-turbo käytetty irti ja putsattu vnt liikkuu hienosti, välykset mun mielestä normaalit ja siivet ehjät, kokeiltu jopa toisella käytetyllä turbolla.
-Käyty ajamassa dp irti, kävi mielessä oisko katti tukossa, ei ollu.
-Suuttimien korjausarvot alle 1. Käy ja käynnistyy hienosti eikä savuta
-nokka-akseli ehjä
Uutta osaa
-maf
-n75
-siirtopumppu
Juhannuksen tienoilla auto kiihtyi 1 ja 2 vaihteilla normaalisti mut 3 puutui heti.
Auton sai melkein vakion lailla kiihtymään jatkamalla turbon alipainekellon vartta 3 kierrosta.
Voiko suuttimet oireilla noin tai vnt mekanismi kulua väljäksi, autolla kuitenkin ajettu 540tkm.
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
Paljonko sitä alipainetta oli tandemin lähdöstä suoraan mitattuna?
Kyseessä ilmeisesti täysin virittämätön ja räpeltämätön yksilö, ei EVRYjä eikä näkyviä muutoksia konehuoneen puolella?
Täyden vikakoodin tekstiselitteineen jos saisi vielä.
Kyseessä ilmeisesti täysin virittämätön ja räpeltämätön yksilö, ei EVRYjä eikä näkyviä muutoksia konehuoneen puolella?
Täyden vikakoodin tekstiselitteineen jos saisi vielä.
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
Ahtopainemittarilla mitattuna -0.7-0.8 bar tyhjäkäynnillä.
Vakio auto tosiaan kyseessä.
tais olla tämä koodi
17964 - Charge Pressure Control: Negative Deviation
Vakio auto tosiaan kyseessä.
tais olla tämä koodi
17964 - Charge Pressure Control: Negative Deviation
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
Turbon kellolle voisi tehdä vuototestin.
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
väittäisin kellon olevan tiivis pitää se ainakin alipaineen sisällään.
käsittääkseni toi vikakoodi viittais ahtopaineen puutteeseen, niin eikös silloin kellon vartta pitäis lyhentää eikä jatkaa että saadaan painetta. (eihän siihen sais toki koskea ollenkaan)
Voisko suutin vika oireilla noin? ilman käyntihäiriöitä nykimisiä ja savutusta.
käsittääkseni toi vikakoodi viittais ahtopaineen puutteeseen, niin eikös silloin kellon vartta pitäis lyhentää eikä jatkaa että saadaan painetta. (eihän siihen sais toki koskea ollenkaan)
Voisko suutin vika oireilla noin? ilman käyntihäiriöitä nykimisiä ja savutusta.
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
Onko egr käytössä, liikkuuko kunnolla?
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
Ei ole tällä hetkellä egr käytössä.
Käytin imusarjankin irti nähdäkseni karstan määrän kun egr kanssa ajettu kuitenkin 540tkm
eihän siellä ollut oikeastaan muuta kun väriksi vähän, egr venttiiilin ympäristössä oli pari milliä karstaa. Ilmeisesti toiminut oikein toi systeemi.
Käytin imusarjankin irti nähdäkseni karstan määrän kun egr kanssa ajettu kuitenkin 540tkm
eihän siellä ollut oikeastaan muuta kun väriksi vähän, egr venttiiilin ympäristössä oli pari milliä karstaa. Ilmeisesti toiminut oikein toi systeemi.
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
Alipaine ok myös turbon kellolla asti? Ettei esim sammutussolenoidi laske läpi tms ?
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
Alipaine hyvä myös turbolla.
sammutusläppäkin testattu ja ok.
Eihän tässä varmaan iso vika ole mut rupee tympäsee kun vika ei löydy, eikä viitsisi arpomalla vaihtaa turboa ja suuttimia etenkin jos vika ei olekkaan niissä.
Entäpä joku sähkö vika tai johto poikki, toisaalta näkys varmaan vcds:llä.
sammutusläppäkin testattu ja ok.
Eihän tässä varmaan iso vika ole mut rupee tympäsee kun vika ei löydy, eikä viitsisi arpomalla vaihtaa turboa ja suuttimia etenkin jos vika ei olekkaan niissä.
Entäpä joku sähkö vika tai johto poikki, toisaalta näkys varmaan vcds:llä.
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
Jos vikakoodi on aliahtoon liittyvä niin silloin se vika ei tuhatvarmasti ole ainakaan suuttimissa.
Onko tehty jo VCDS:llä vnt-humppausajo ja tutkittu konehuoneen puolelta että liikkuuhan se tanko kunnolla?
Onko tehty jo VCDS:llä vnt-humppausajo ja tutkittu konehuoneen puolelta että liikkuuhan se tanko kunnolla?
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
Ootko seuraillut vcds:llä antaako lämpö, ilmamäärä, ahtopaine ym anturit järkeenkäyvää tietoa? Onko autossa ahtopainemittari? Jos on niin vastaako se testerin näyttämää..
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
Kyllä se tanko liikku siellä turbolla.
Anturi arvot tyhjäkäynti ja sammuksissa ok, toista map anturiakin kokeilin ei mitään vaikutusta (oli tosin 3bar map kun autossa vakio 2.5).
Turbon tanko vakio asetuksilla max ahtopaine 0.4-0.5bar ja ilmamäärä ei paljoa nouse tyhjäkäynniltä 450 suorastaan romahtaa 200-300.
4 kierrosta jatketulla tangolla max ahtopaine 0.7bar ja ilmamääräkin melkein800.
Tuosta päättelin että turbo ois loppu mutta käytös toisella (tosin 130hv) turbolla samanlaista.
tästä en koittanut jatkaa tankoa.
Anturi arvot tyhjäkäynti ja sammuksissa ok, toista map anturiakin kokeilin ei mitään vaikutusta (oli tosin 3bar map kun autossa vakio 2.5).
Turbon tanko vakio asetuksilla max ahtopaine 0.4-0.5bar ja ilmamäärä ei paljoa nouse tyhjäkäynniltä 450 suorastaan romahtaa 200-300.
4 kierrosta jatketulla tangolla max ahtopaine 0.7bar ja ilmamääräkin melkein800.
Tuosta päättelin että turbo ois loppu mutta käytös toisella (tosin 130hv) turbolla samanlaista.
tästä en koittanut jatkaa tankoa.
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
Mites jos ottaa ilmamassan liittimen irti ja kokeilee sitten kulkeeko?
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
Tuota ilmamäärän käytöstä jäin vähän ihmettelemään.. Missä kohden romahtaa?
Mikä sen egr:n tilanne ihan tarkalleen on?...käytössä ollessa kun tyhjäkäynnillä ilmamäärän pitäisi olla juurikin tuolla 200-300 välillä ja kun auto on muutaman minuutin ollut tyhjäkäynnillä niin egr sulkeutuu ja ilmamäärä hyppää suunnilleen tuon verran. Ja kun vähän koskee kaasuun tulee egr taas aktiiviseksi.
Edit. Olikos sen ilmamassan oletus vikatilanteessa myös se 450?
Josko siellä on jotain kosketusvikaa liittimissä tai johtosarjassa.. Esim signaalikarva pätkii. En tosin tiedä pitäisikö siitä jäädä silloin vikakoodikin samoin kuin rikkinäisestä maffista.
Mikä sen egr:n tilanne ihan tarkalleen on?...käytössä ollessa kun tyhjäkäynnillä ilmamäärän pitäisi olla juurikin tuolla 200-300 välillä ja kun auto on muutaman minuutin ollut tyhjäkäynnillä niin egr sulkeutuu ja ilmamäärä hyppää suunnilleen tuon verran. Ja kun vähän koskee kaasuun tulee egr taas aktiiviseksi.
Edit. Olikos sen ilmamassan oletus vikatilanteessa myös se 450?
Josko siellä on jotain kosketusvikaa liittimissä tai johtosarjassa.. Esim signaalikarva pätkii. En tosin tiedä pitäisikö siitä jäädä silloin vikakoodikin samoin kuin rikkinäisestä maffista.
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
Ei ole vaikutusta maf piuhan irrotuksella.
Tässähän oli kyllä sammutus läpän solenoidin piuha hankautunut poikki ilmanputsarin koteloon, korjattu keväällä.
avasin sen johtonipun uudestaan enkä silmämääräisesti löytänyt muita hankautumia, tosin vain 0.5m matkalta purkkasin.
pete73 kirjoitti:Tuota ilmamäärän käytöstä jäin vähän ihmettelemään.. Missä kohden romahtaa?
Taitaa olla melkein kaasupolkimen asennosta riippuvainen, mitä syvemmälle painaa sitä pienempi maf. Vaatii se vähän kierroksiakin + 1500 rpm.
Mikä sen egr:n tilanne ihan tarkalleen on?...käytössä ollessa kun tyhjäkäynnillä ilmamäärän pitäisi olla juurikin tuolla 200-300 välillä ja kun auto on muutaman minuutin ollut tyhjäkäynnillä niin egr sulkeutuu ja ilmamäärä hyppää suunnilleen tuon verran. Ja kun vähän koskee kaasuun tulee egr taas aktiiviseksi.
Egr pois käytöstä tällä hetkellä, elikkä tyhjäkäynnillä se lukema noin 450 ja egr käytössä tosiaan noin 260.
Edit. Olikos sen ilmamassan oletus vikatilanteessa myös se 450?
Josko siellä on jotain kosketusvikaa liittimissä tai johtosarjassa.. Esim signaalikarva pätkii. En tosin tiedä pitäisikö siitä jäädä silloin vikakoodikin samoin kuin rikkinäisestä maffista.
Tässähän oli kyllä sammutus läpän solenoidin piuha hankautunut poikki ilmanputsarin koteloon, korjattu keväällä.
avasin sen johtonipun uudestaan enkä silmämääräisesti löytänyt muita hankautumia, tosin vain 0.5m matkalta purkkasin.
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
Löytyhän se vika viimeinkin ahtovuoto, coolerin alapään liitos o-renkaan alle vähän putkiteippiä niin rupesi toimimaan.
tulihan toi ahtopuoli katsottua läpi heti alkuun ja olihan se liitos öljystä märkä mut ajattelin että ninhänne kaikissa on, ei sieltä paljon öljyä vuotanut kun pohjamuovikin oli aivan kuiva.
tulipa tehtyä turhaa työtä pikkuvian takia, kai tästä jotain oppi, perus juttujen tarkistus KUNNOLLA.
Autohan kävi merkkipajallakin kun en itse löytänyt vikaa, ois pitänyt heidän mielestä vaihtaa
ahdinta, ahdon ohjausta ja vaikka mitä.
Onhan noita ahtovuotoja tullut vastaan aijemminkin mut niissä ollut mukana savutus vikakoodien kanssa, tässä ei ainakaan huomattu savutusta.
tulihan toi ahtopuoli katsottua läpi heti alkuun ja olihan se liitos öljystä märkä mut ajattelin että ninhänne kaikissa on, ei sieltä paljon öljyä vuotanut kun pohjamuovikin oli aivan kuiva.
tulipa tehtyä turhaa työtä pikkuvian takia, kai tästä jotain oppi, perus juttujen tarkistus KUNNOLLA.
Autohan kävi merkkipajallakin kun en itse löytänyt vikaa, ois pitänyt heidän mielestä vaihtaa
ahdinta, ahdon ohjausta ja vaikka mitä.
Onhan noita ahtovuotoja tullut vastaan aijemminkin mut niissä ollut mukana savutus vikakoodien kanssa, tässä ei ainakaan huomattu savutusta.
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
Vaihdoin tuossa jakopäänhihnan ja auto oli pari viikkoa tallissa levällään. Nyt sain auton nippuun mut ei jaksa kulkea mihinkään.
Vikakoodin antoi..
17964 - charge pressure control
P1556 - 35 - 10 negative deviation - intermittet
Onko tuo nyt ahtovuotoa vai mitä? Vcds seurasin niin ei seuraa pyynti painetta kovinkaan nopeasti.
2000rpm jälkeen alkaa kulkuja vasta löytymään.
Hihnan vaihdosta vielä, kampuran ja nokkapyörän merkit oli kohdallaan.
Vikakoodin antoi..
17964 - charge pressure control
P1556 - 35 - 10 negative deviation - intermittet
Onko tuo nyt ahtovuotoa vai mitä? Vcds seurasin niin ei seuraa pyynti painetta kovinkaan nopeasti.
2000rpm jälkeen alkaa kulkuja vasta löytymään.
Hihnan vaihdosta vielä, kampuran ja nokkapyörän merkit oli kohdallaan.
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
Taitaa olla ennemmin alipainevuodosta kyse.
Jos tyhjäkäynnillä pumppaat jarrua, niin koveneeko jarrupoljin?
Jos tyhjäkäynnillä pumppaat jarrua, niin koveneeko jarrupoljin?
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
No täytyy sanoa et kun otit puheeksi ni sen huomion tein et ekalla painalluksella jarruttaa normaalisti ja toisella polkasulla poljin on kova...
Tuota ongelmaa ei ennen pit-stoppia ollu.
Tuota ongelmaa ei ennen pit-stoppia ollu.
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
Jatketaan vielä... Se oli nopee korjaus.
Onkohan nyt tuolle sammutus läpälle menevässä putkessa joku suodin, niin siitä oli irronnut tuo alipaine letku.
Kiitoksia taas neuvoista.
Täytynee uusia nuo alipaineletkut, ku tuokin mikä turbon kellolle menee ni tuntu olevan aika haperoa.
Onkohan nyt tuolle sammutus läpälle menevässä putkessa joku suodin, niin siitä oli irronnut tuo alipaine letku.
Kiitoksia taas neuvoista.
Täytynee uusia nuo alipaineletkut, ku tuokin mikä turbon kellolle menee ni tuntu olevan aika haperoa.
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
Tuo kuvan pömpeli on takaiskuventtiili, ei päästä koko järjestelmästä alipainetta karkuun jos moottorin toimilaitteiden puolella on joku vuoto (jarrutehostimelle menee oma letkunsa suoraan tandemilta)
Re: Passat 1.9tdi avb 2003 tehoton
No tuon letkun paikalleen laitto palautti tehot ja jarrut autoon. Ja auto sammuukin jopa nätimmin nyt...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa