16v kr käyntiongelmia
Valvoja: ffp jäsenet
16v kr käyntiongelmia
Hei! En suoranaisesti tähän ongelmaan ratkaisua searchilla löytänyt niin kysellääs.
Elikkäs auto on vm 90, jetta 16v kr koneella ja alkuperäinen tekniikka. Parina vuonna talvena auto on seisonut ja nyt koko kevään olen ajellut töihin oireetta. Pari viikkoa sitten kävin helsingissä autolla ja matkalla vika ilmeni, että ei oikeen reagoi kaasuun. Varovaisella tasakaasulla pystyy nippanappa ajamaan mutta kun tulee mäkiä tai pitäisi vauhtia kasvattaa niin rötää eikä mitään tapahdu pedaali pohjassakaan. Ratkaisu ongelmaan on koneen sammutus ja virtojen päälle laitto parin sekunnin jälkeen, jonka jälkeen taas voimaa löytyy. Kunnes oire tulee taas.
Helsinkireissulla tämä uudelleenkäynnistysepisodi oli ehkä kymmenen kerran luokkaa mutta nurkka-ajossa tässä lähikulmilla on mennyt ok...
Kunnes viikonloppuna n.400km rupeama, puoleen matkaan meni perus ok kunnes alkoi ja sen jälkeen kone onkin vain temppuillut, uudelleen käynnistys auttaa n 2 minuutiksi, ehkä, jonka jälkeen taas jos haluaa nopeutta kasvatettavan/muutettavan niin uudelleenkäynnistyksen kautta. Kotiin päästyäni huomasin saman autoa tyhjäkäynnillä seisotettaessa.
Hetken toimii ok, kunnes kaasun vastaavuutta ei ole ollenkaan ja tuntuu vain että kävisi niin laihalla/vajailal pytyilä ettei kierrokset vain nouse.. Tyhjäkäynti kuitenkin suht tasaista.
-Tulpat katsottu
-tankin nostopumppu katsottu
-painepumpun suodatin uusittu 2v sitten
-Myös määränjakajalle tuleva bensapaine painepumpulta ilmeisesti riittävä
Ihmetyttää vain, että mikä vika tällainen on että ikäänkuin nollaantuu virtojen katkaisulla ja tulee taas hetken kuluttua? Autollahan ei käytännössä nyt enää pysty ajamaan kun tämä tulee kokoajan.
Kiitos neuvoista!
Elikkäs auto on vm 90, jetta 16v kr koneella ja alkuperäinen tekniikka. Parina vuonna talvena auto on seisonut ja nyt koko kevään olen ajellut töihin oireetta. Pari viikkoa sitten kävin helsingissä autolla ja matkalla vika ilmeni, että ei oikeen reagoi kaasuun. Varovaisella tasakaasulla pystyy nippanappa ajamaan mutta kun tulee mäkiä tai pitäisi vauhtia kasvattaa niin rötää eikä mitään tapahdu pedaali pohjassakaan. Ratkaisu ongelmaan on koneen sammutus ja virtojen päälle laitto parin sekunnin jälkeen, jonka jälkeen taas voimaa löytyy. Kunnes oire tulee taas.
Helsinkireissulla tämä uudelleenkäynnistysepisodi oli ehkä kymmenen kerran luokkaa mutta nurkka-ajossa tässä lähikulmilla on mennyt ok...
Kunnes viikonloppuna n.400km rupeama, puoleen matkaan meni perus ok kunnes alkoi ja sen jälkeen kone onkin vain temppuillut, uudelleen käynnistys auttaa n 2 minuutiksi, ehkä, jonka jälkeen taas jos haluaa nopeutta kasvatettavan/muutettavan niin uudelleenkäynnistyksen kautta. Kotiin päästyäni huomasin saman autoa tyhjäkäynnillä seisotettaessa.
Hetken toimii ok, kunnes kaasun vastaavuutta ei ole ollenkaan ja tuntuu vain että kävisi niin laihalla/vajailal pytyilä ettei kierrokset vain nouse.. Tyhjäkäynti kuitenkin suht tasaista.
-Tulpat katsottu
-tankin nostopumppu katsottu
-painepumpun suodatin uusittu 2v sitten
-Myös määränjakajalle tuleva bensapaine painepumpulta ilmeisesti riittävä
Ihmetyttää vain, että mikä vika tällainen on että ikäänkuin nollaantuu virtojen katkaisulla ja tulee taas hetken kuluttua? Autollahan ei käytännössä nyt enää pysty ajamaan kun tämä tulee kokoajan.
Kiitos neuvoista!
Re: 16v kr käyntiongelmia
Sähköosista lähtisin varmaan tommosta ekana hakemaan. Onko tossa kaasun asento anturi? Sytkän hall anturi? Johtosarjan ja ecun tutkimista.
Re: 16v kr käyntiongelmia
Alkaako se röpöttää, vai ei vain tapahtu mitään?
MItä tarkoitat kun sanot, että pumput katsottu? Laittaisin polttoainalinjaan painemittari määräjakajan päähän, näet onko paineet ok, jos et ole sitä tapaa katsomiseen vielä tehnyt. Tulolinjaan hydrauliikkaliikkestä pidempi pultti, pari prikkaa, liitin väliin mihin kiinni mittari.
Noilla b-pumpuilla on tapana kuolla seisottaessa; toimivat, mutta eivät tuota.
Meillä ei noissa KR:ssä ole ollut juuri muutakuin noita polttoainepumppu ongelmia, satunnaisesti virranjakajia. Mutta nuo sähköviat ovat yleensä olleet pysäyttäviä, ei mitään nollaantuvia.
MItä tarkoitat kun sanot, että pumput katsottu? Laittaisin polttoainalinjaan painemittari määräjakajan päähän, näet onko paineet ok, jos et ole sitä tapaa katsomiseen vielä tehnyt. Tulolinjaan hydrauliikkaliikkestä pidempi pultti, pari prikkaa, liitin väliin mihin kiinni mittari.
Noilla b-pumpuilla on tapana kuolla seisottaessa; toimivat, mutta eivät tuota.
Meillä ei noissa KR:ssä ole ollut juuri muutakuin noita polttoainepumppu ongelmia, satunnaisesti virranjakajia. Mutta nuo sähköviat ovat yleensä olleet pysäyttäviä, ei mitään nollaantuvia.
Re: 16v kr käyntiongelmia
Alkaa röpöttämään TAI ei tapahdu mitään, riippuu tilanteesta meinaa alkuun puutumisen ilmetessä ei tapahtdu mitään ja kun alkaa röpöttämään kaasusta nin sitten viimeistään pitää käynnistää mylly uusiksi.
Jees, eli laitoin painemittarin määräjakajan ja painepumpin väliseen linjaan (tosin mittarin olin aiemmin jo hyljännyt muista käytöistä kun jumittui yhteen baariin muta reagoi kompuralla painettaessa vielä paineeseen ok. Linjasta näytti n. 10barin painetta eli mittarin kunnosta johtuen ajattelin olevan paineiden ok)... Pitää kokeilla vielä kunnossa olevalla mittarilla tarkat paineet jos vika tosiaan voisi olla siellä painepumpun päässä. Huvittavaa kyllä tyhjäkäynnilläkin odotellessa rupee kaasunvastaavuus kusemaan tietyn ajanhetken jälkeen ja uudelleenkäynnistys taas palauttaa hetkeksi toimimaan. Eikä tossakaan mittarissa ainakaan paineet mitenkään romahtaneet silminnähtävästi puutumisen alkaessa
Jees, eli laitoin painemittarin määräjakajan ja painepumpin väliseen linjaan (tosin mittarin olin aiemmin jo hyljännyt muista käytöistä kun jumittui yhteen baariin muta reagoi kompuralla painettaessa vielä paineeseen ok. Linjasta näytti n. 10barin painetta eli mittarin kunnosta johtuen ajattelin olevan paineiden ok)... Pitää kokeilla vielä kunnossa olevalla mittarilla tarkat paineet jos vika tosiaan voisi olla siellä painepumpun päässä. Huvittavaa kyllä tyhjäkäynnilläkin odotellessa rupee kaasunvastaavuus kusemaan tietyn ajanhetken jälkeen ja uudelleenkäynnistys taas palauttaa hetkeksi toimimaan. Eikä tossakaan mittarissa ainakaan paineet mitenkään romahtaneet silminnähtävästi puutumisen alkaessa
Re: 16v kr käyntiongelmia
Loppukesän seisottelun jälkeen taas ongelmien äärellä. Kone tulille, toimii hetken ok kunnes kaasunvastaavuus huononee ja huononee.. ihan nippanappa jaksaa pysyä tyhjäkäynnillä käynnissä ja kaasua painettaessa booaa tai jopa sammuu. Virrat pois ja käyntiin ja ihan hetkisen on parempi vastaavuus.
Pumpun ja jakajan väliin laitettu mittari, paineet 8-9 bar välillä lämpimänä silloin kun toimii sekä silloin kun röpää.
Eilen otin jakajan lautasen päältä sen kumisuojan pois ja lautanen jotenkin tuntui kovin raskaalta eikä ainkaan kovin herkkää reagointia kaasuun voinut odottaa. Jakajan otin irti kotelosta ja sen lautasen liikuttaman tapin otin irti ja valutin bensat pois ja takasin läjään. Eilen en paikallaan käytettäessä saanut enää ongelmaa ilmenemää ja riemuitsin "vian" poistumisesta kun pidin pitkään käynnissä ja kiersi iloisesti punarajalle. Muutaman tunnin päästä kokeilemaan ja vieläkin toimi hyvin kylmänä ja lämpimänä.
Mutta tänään röpö taas valloillaan. Ajattelin laittaa peliä leimakuntoon ja herkistellä jarruja ja muuta mutta ei tolla kyllä uskalla pihasta poistua.
Mitäs kannattaa seuraavaksi tutkia?
Pumpun ja jakajan väliin laitettu mittari, paineet 8-9 bar välillä lämpimänä silloin kun toimii sekä silloin kun röpää.
Eilen otin jakajan lautasen päältä sen kumisuojan pois ja lautanen jotenkin tuntui kovin raskaalta eikä ainkaan kovin herkkää reagointia kaasuun voinut odottaa. Jakajan otin irti kotelosta ja sen lautasen liikuttaman tapin otin irti ja valutin bensat pois ja takasin läjään. Eilen en paikallaan käytettäessä saanut enää ongelmaa ilmenemää ja riemuitsin "vian" poistumisesta kun pidin pitkään käynnissä ja kiersi iloisesti punarajalle. Muutaman tunnin päästä kokeilemaan ja vieläkin toimi hyvin kylmänä ja lämpimänä.
Mutta tänään röpö taas valloillaan. Ajattelin laittaa peliä leimakuntoon ja herkistellä jarruja ja muuta mutta ei tolla kyllä uskalla pihasta poistua.
Mitäs kannattaa seuraavaksi tutkia?
Re: 16v kr käyntiongelmia
Mulla aikaslailla samaa ongelmaa. Syttyosat kaikki uusittu mutta hetken kylmänä toimii lämmettyään kolmen tonnin jälkeen prötää vaan. Kaippa uutta pumppua pitää alkaa tilaileen seuraavaksi,kone on myös 16v kr.
Re: 16v kr käyntiongelmia
Alkoi kone toimimaan kun laitoin 6bar pumpun,uuden suotimen ja välisäiliön kun joku edellinen asiantuntia oli poistanut alkuperäisen. Kiertää punarajalle mukisematta mutta uusi ongelma ilmaantui....kytkin alkoi luistamaan.Remontti jatkuu...
Re: 16v kr käyntiongelmia
ripa99 kirjoitti:Alkoi kone toimimaan kun laitoin 6bar pumpun,uuden suotimen ja välisäiliön kun joku edellinen asiantuntia oli poistanut alkuperäisen. Kiertää punarajalle mukisematta mutta uusi ongelma ilmaantui....kytkin alkoi luistamaan.Remontti jatkuu...
onko mikä kytkin tässä. mulla olis 020 laatikoon sopiva uus sachs levy ja asetelma. jäi ylimääräseksi.
Re: 16v kr käyntiongelmia
Kerkesin jo LUK:n kytkimen ostamaan.Syy luistoon oli pää-akselin stefasta vuotanut öljy joka tuhonnut levyn vaikka pintaa oli kuin uudessa.Stefaa en sitten muistanut samalla tilata.
Re: 16v kr käyntiongelmia
Ei mennyt kykä remppa kuin siellä strömsöössä,kampuran stefa jäi vuotamaan luistoa samanlailla kuin ennen elikkä taas otettava auki.Kone kyllä toimii ja kiertää iloisesti ilman prötäyksiä eli se pumppu varmaan oli heikko tai siltä ei vaan paineet riittäny.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: 16v kr käyntiongelmia
Mistä ja millanen pumppu ja säiliö? Mulla mahdollisesti molempien vaihto jossain vaiheessa edessä.
Re: 16v kr käyntiongelmia
Ebay:stä tilasin 6:n barin pumpun ja välisäiliö sieltä myös.Olisi riittänyt 2l säiliö kun ainoa paikka oli laittaa se varapyöräkoteloon itselle tuli 3l niin vähän korkea oli.Hakusanoiksi laitoin 6 bar universal fuel pump ja universal surge fuel tank.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: 16v kr käyntiongelmia
Eli ihan geneerisiä osia? Itellä olis tarkotus hyvin OEM-tyylinen ratkaisu.
Re: 16v kr käyntiongelmia
Oli siellä pari alkuperäistäkin säiliöö mutta hinta oli n.250 e.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa