Ensimmäiset T5 Multivanit/Caravellet
Valvoja: ffp jäsenet
Ensimmäiset T5 Multivanit/Caravellet
Nyt kun Tulli julkaisi lisää 2009 autoveropäätöksiä, ja ensimmäisten T5:sten verot näyttää olevan laskemaan päin, niin Multivan -kuume senkun pahenee..
Millaisia lastentauteja ja tyyppivikoja 2003 ja 2004 T5 Multivaneissa/Caravelleissa/Transportereissa on ollut? Lähinnä kiinnostaa 100-200 tkm ajetut 2.5TDI 96kW ja 128kW koneelliset manuaalilaatikolla. Jakopääongelmia? Kansiongelmia? Jne.
Eli mihin erityisesti kannattaa kiinnittää huomioa autoja koeajettaessa?
Millaisia lastentauteja ja tyyppivikoja 2003 ja 2004 T5 Multivaneissa/Caravelleissa/Transportereissa on ollut? Lähinnä kiinnostaa 100-200 tkm ajetut 2.5TDI 96kW ja 128kW koneelliset manuaalilaatikolla. Jakopääongelmia? Kansiongelmia? Jne.
Eli mihin erityisesti kannattaa kiinnittää huomioa autoja koeajettaessa?
-
- -
- Viestit: 115
- Liittynyt: 26.10.2007 1:51
Taksihommissa ovat ainakin pelannu mallikkaasti. Yhestä tais pyörän laakeri mennä.
Viimeksi muokannut Rantalankila, 2.9.2009 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
5 pyttyisissä koneissa on rattaat.
Tyyppillisiä vikakohteita ensimmäisissä varsinkin ovat olleet:
Pyöränlaakerit
Vesipumppu (vedet ja öljyt sekaisin)
ohjaustehostimen pumppu (nesteet ja öljyt sekaisin)
Laturin ja ilmastoinnin vapaakytkimet
Vetoakselin boorit vaihdelaatikosta
Etuakseliston kolinat (useita aiheuttajia)
4 pyttyisten koneiden vauhtipyörät
Mutta kaikissa käytetyissä autoissa omat murheensa. Hieno pelihän tuollainen on vetää.
Puolen metrin kattokorotuksen kun laittaa, niin ei tarvii veroa suorittaa lainkaan, kun tuo matkailuautona.
Tyyppillisiä vikakohteita ensimmäisissä varsinkin ovat olleet:
Pyöränlaakerit
Vesipumppu (vedet ja öljyt sekaisin)
ohjaustehostimen pumppu (nesteet ja öljyt sekaisin)
Laturin ja ilmastoinnin vapaakytkimet
Vetoakselin boorit vaihdelaatikosta
Etuakseliston kolinat (useita aiheuttajia)
4 pyttyisten koneiden vauhtipyörät
Mutta kaikissa käytetyissä autoissa omat murheensa. Hieno pelihän tuollainen on vetää.
Puolen metrin kattokorotuksen kun laittaa, niin ei tarvii veroa suorittaa lainkaan, kun tuo matkailuautona.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Joo öljynjäähdytin unohtu...
Aken sivuilta:
Aken sivuilta:
Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevat majoitustilat on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:
· istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);
· makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);
· keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);
· säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
Autoverolaissa tarkoitettua verovapaata matkailuautoa koskevat lisäksi seuraavat vaatimukset:
· Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.
· Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) vähintään 1875 kg, mittaus käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan.
Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden koskevat myös omat säädöksensä, jotka tarkastetaan matkailuauton rekisteröintikatsastuksessa (AKEn ohje 2048/208/2007:
Kiitos Rolle. Onko jotain helppoja keinoja havaita alkava (tyyppi)vika, esim vuotokohta jossain indikoi melko pian tapahtuvaa pumpun hajoamista tms?
Joo, autoverovapaaksi matkailuautoksi rekisteröiminen ei mahdottomia vaadi. Korotuksen saa parilla tonnilla esim http://www.polyroof.de Haittana toki ulkonäkö, suurempi kulutus, homman vaiva, ja että parkkihalleihin ei enää ole asiaa.
Nettiautossakin kaupan
Joo, autoverovapaaksi matkailuautoksi rekisteröiminen ei mahdottomia vaadi. Korotuksen saa parilla tonnilla esim http://www.polyroof.de Haittana toki ulkonäkö, suurempi kulutus, homman vaiva, ja että parkkihalleihin ei enää ole asiaa.
Nettiautossakin kaupan
Saiskohan T5 California mallin tuotua Suomeen suoraan asuntoautoksi rekisteröitynä ilman veroja? Oli itsellä mielessä kovasti, mutta en saanu varmuutta mitoista, niin tyydyin perus multivanin hakemiseen.
http://auto.freenet.de/contentblob/112640/teaserImg476x317/06-vw-t5-california-ocean-0807mpsams549212.jpg
http://auto.freenet.de/contentblob/112640/teaserImg476x317/06-vw-t5-california-ocean-0807mpsams549212.jpg
Ovi vaatimusta ei ole. Ainoastaan tuo seisomakorkeus, joka mitataan silloin kuin esim nostettava telttakatto on ala-asennossa.
Edit: tuollainen korkealla korotuksella oleva California on rekisteröitävissä ymmärtääkseni autoverottomaksi matkailuautoksi.
Mitä tuohon Markon viisasteluun tulee, niin 12 - 20 tuhatta euroa ainakin mun rahoissa on sen verran paljon, että voisin jopa harkita tuota korkeaa mallia jos tuollaista sattuisi tarvitsemaan
Edit: tuollainen korkealla korotuksella oleva California on rekisteröitävissä ymmärtääkseni autoverottomaksi matkailuautoksi.
Mitä tuohon Markon viisasteluun tulee, niin 12 - 20 tuhatta euroa ainakin mun rahoissa on sen verran paljon, että voisin jopa harkita tuota korkeaa mallia jos tuollaista sattuisi tarvitsemaan
Tuo 'firma' teettää korotukset virossa. Tosin autojen hinta tuntuu kipuavan yllättävän lähelle verollisen hintaa. Jos itse näkisi vaivan ja laittaisi korotuksen uudehkoon ja suht kalliiseen, niin voisi olla kannattavaa. Mutta jos/kun vero alkaa olla luokkaa 6kE ensimmäisten ja hieman enemmän ajettujen kohdalla, niin erotus jää aika pieneksi.
Matkailuautoksihan nuo kannattaa rekisteröidä olipa korotusta tai ei. Tai ainakaan minun kukkaro ei veny täyden ajoneuvoveron maksamiseen.
.. lisää kommentteja alkuperäiseen kysymykseen eli tyyppivikoihin ja niiden havaitsemiseen..?
Matkailuautoksihan nuo kannattaa rekisteröidä olipa korotusta tai ei. Tai ainakaan minun kukkaro ei veny täyden ajoneuvoveron maksamiseen.
.. lisää kommentteja alkuperäiseen kysymykseen eli tyyppivikoihin ja niiden havaitsemiseen..?
"Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta."
Näitä mittoja en saanu varmistettua California-mallin osalta, joten piti ottaa henkilöautona Multivan. Maahantuojaltakin koitin kysellä ja piirrustusten kanssa kattastuslaitokselta, nostivat kädet pystyyn. Ei lopulta tohtinut ottaa riskiä, että käteen olisi jäänyt kattokorotuksella oleva henkilöauto :)
Ei ny ihan halpa ollut California-mallikaan katonkorotuksella, yli 40k euroa, mutta matkailuautona olisi jäänyt autovero kokonaan pois.
Nyt on automaatilla 174 heppainen 2006 Multivan. 80tkm mittarissa ja ei muita vikoja kuin kerran vilahtanut moottorinhäiriövalo + liukuoven kahvan luota hieman irronnut maalia (talvella ollut jäässä kahva kiskottaessa).
Näitä mittoja en saanu varmistettua California-mallin osalta, joten piti ottaa henkilöautona Multivan. Maahantuojaltakin koitin kysellä ja piirrustusten kanssa kattastuslaitokselta, nostivat kädet pystyyn. Ei lopulta tohtinut ottaa riskiä, että käteen olisi jäänyt kattokorotuksella oleva henkilöauto :)
Ei ny ihan halpa ollut California-mallikaan katonkorotuksella, yli 40k euroa, mutta matkailuautona olisi jäänyt autovero kokonaan pois.
Nyt on automaatilla 174 heppainen 2006 Multivan. 80tkm mittarissa ja ei muita vikoja kuin kerran vilahtanut moottorinhäiriövalo + liukuoven kahvan luota hieman irronnut maalia (talvella ollut jäässä kahva kiskottaessa).
Tekivät nuo liukuovien kahva muutokset kolmeen T5:n joita minulla on firmassa ollut käytössä jä yhdessäkään muutos kahvoissa ei estänyt tuota maalipinnan 'hilseilyä'.
Kahteen sain takuuna korjattua vielä varsinaisen takuunkin jälkeen tuon hilseilyn, mutta siihen kolmanteen en kun olin toinen omistaja. Veruke oli, että kahva ei ole alkuperäinen kun liimasin päälle Kamein kuoren (kuori ei osu mitenkään peltiin vaan jää vain kuoren pintaan). Kyllästyin muutenkin tappelemaan tuon Multivanin vioista Laakkosen ja maahantuojan kanssa ja laitoin auton vaihtoon keväällä. 1,5v aikanahan siihen vaihdettiin sähkökeskus, ilmastoinniin osalta kumi- ja vapaakytkimet, kompura, hydraulipumppu kahdesti, tukivarsien kumit (tjsp) eteen, vesipumppu ja jotain muutakin jotka jo unohdin kun noita oli niin pirusti noita vikoja.
Autolla siis ajettu myytäessä 90tkm ja ikää vajaa 4v.
Maalitakuustakin tuli kränää kun kävin alle 3v iässä näyttämässä takaluukkua kun siinä oli mielestäni pari virhettä. Olivat silloin vain lakkapisaroita koripuolen mielestä, joten ei niistä kannattanut huolestua. No seuraavana talvena nuo 'lappapisarat' sitten ruostuivat ja alkoivat kupruilla - sitten ne olivatkin kiveniskemiä joista ruostuminen oli alkanut 'ulkoisesta' tekijästä johtuen. Kumma juttu kun ei niissä mitään kiveniskua ollut näkyvissä ja miten ihmeessä kivet sinkoilee takaluukkuun pystysuoraan osaan niin että ruostuttavat luukun? Nokkapellissa oli vaikka kuinka oikeita kiveniskemiä ja mikään niiistä ei ruostunut missään vaiheessa - takaluukku ilmeisesti saa niin paljon enemmän ruostuttavaa p*skaa pintaansa kuin nokkapelti kun helpommin kerran ruostuu 'kiveniskuista' :)
Kahteen sain takuuna korjattua vielä varsinaisen takuunkin jälkeen tuon hilseilyn, mutta siihen kolmanteen en kun olin toinen omistaja. Veruke oli, että kahva ei ole alkuperäinen kun liimasin päälle Kamein kuoren (kuori ei osu mitenkään peltiin vaan jää vain kuoren pintaan). Kyllästyin muutenkin tappelemaan tuon Multivanin vioista Laakkosen ja maahantuojan kanssa ja laitoin auton vaihtoon keväällä. 1,5v aikanahan siihen vaihdettiin sähkökeskus, ilmastoinniin osalta kumi- ja vapaakytkimet, kompura, hydraulipumppu kahdesti, tukivarsien kumit (tjsp) eteen, vesipumppu ja jotain muutakin jotka jo unohdin kun noita oli niin pirusti noita vikoja.
Autolla siis ajettu myytäessä 90tkm ja ikää vajaa 4v.
Maalitakuustakin tuli kränää kun kävin alle 3v iässä näyttämässä takaluukkua kun siinä oli mielestäni pari virhettä. Olivat silloin vain lakkapisaroita koripuolen mielestä, joten ei niistä kannattanut huolestua. No seuraavana talvena nuo 'lappapisarat' sitten ruostuivat ja alkoivat kupruilla - sitten ne olivatkin kiveniskemiä joista ruostuminen oli alkanut 'ulkoisesta' tekijästä johtuen. Kumma juttu kun ei niissä mitään kiveniskua ollut näkyvissä ja miten ihmeessä kivet sinkoilee takaluukkuun pystysuoraan osaan niin että ruostuttavat luukun? Nokkapellissa oli vaikka kuinka oikeita kiveniskemiä ja mikään niiistä ei ruostunut missään vaiheessa - takaluukku ilmeisesti saa niin paljon enemmän ruostuttavaa p*skaa pintaansa kuin nokkapelti kun helpommin kerran ruostuu 'kiveniskuista' :)
Etuovien etu/alakulmista lohkeilevat myös maalit pois aika monessa T5:ssa. Omassa exässä Caravellessani oli tuon lisäksi muista mainituista liukuoven kahvan aiheuttama maalivika ja molemmat takapyörän laakerit piti uusia (aika arvokkaita, olikohan osat 250 e/puoli vai muistanenko väärin).
Muuten oikein mainio ja huoleton auto. Etuvetona vain aika onneton etenemään lumisella/pehmeällä/liukkaalla tiellä ainakin T4 etuvetoon verrattuna.
Muuten oikein mainio ja huoleton auto. Etuvetona vain aika onneton etenemään lumisella/pehmeällä/liukkaalla tiellä ainakin T4 etuvetoon verrattuna.
Tullin lappuihin tais tulla 348tkm, nyt mennään 356tkm...:)
AXE:n kone (128kw), ABT:n ohjelma (144kw)
Varusteita "vakiopalikoiden" lisäksi mm. koko nahkapenkit, navi+dve, sähk.lasikattol., alustasarja..
Väri oli joku Black Mazic Perleffect( mustan sävyinen)
Siistissä kunnossa kaikin puolin säilynyt, tosin huoltohistoriaa selaten uutta osaa on vaihdettu paljon. Toin saksasta, ollut siellä yrityksen käytössä uudesta asti.
Taisi noilla kilometreillä olla merkittävä osuus veron määrään, vrt. tullin tilastoihin vastaavia autoja.
AXE:n kone (128kw), ABT:n ohjelma (144kw)
Varusteita "vakiopalikoiden" lisäksi mm. koko nahkapenkit, navi+dve, sähk.lasikattol., alustasarja..
Väri oli joku Black Mazic Perleffect( mustan sävyinen)
Siistissä kunnossa kaikin puolin säilynyt, tosin huoltohistoriaa selaten uutta osaa on vaihdettu paljon. Toin saksasta, ollut siellä yrityksen käytössä uudesta asti.
Taisi noilla kilometreillä olla merkittävä osuus veron määrään, vrt. tullin tilastoihin vastaavia autoja.
ohjaustehostimen pumppu (nesteet ja öljyt sekaisin)
Löytyi haulla tällainen joten jatketaan vanhaan topikkiin.
Mulla alkanut ohjaustehostin valittaa, lähinnä kylmänä. Nestepinta säiliössä ehkä hieman alhaalla.
Jos vaarana on mennä hydrauliikka/moottoriöljyt sekaisin niin taitaa olla äkkiä pumpun vaihdon aika?
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa