Vw Golf Mk1, -83

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

`villle
-
Viestit: 116
Liittynyt: 13.8.2010 19:29

Vw Golf Mk1, -83

ViestiKirjoittaja `villle » 8.8.2012 21:05

Audin myytyäni ajattelin olla ilman autoa armeijaan asti, mutta kuinkas kävikään.. Pari viikkoa kun oli ollut ilman autoa, niin nettiauto kävi aika kuumana ja aloin katselemaan hieman vanhempia autoja. Silmään pisti tämä yksilö josta tuli jätettyä vähän puolivitsillä tarjous, jonka myyjä hyväksyi. Pari puhelinkeskustelua myyjän kanssa käyneenä lähdin viime sunnuntaina ajelemaan Etelä-Pohjanmaalle, ilmajoelle hakemaan Golffin kotiin.

Golf oli pintapelleiltään todella hyvännäköinen, helmoissa muutamia reikiä ja lattiasta ei oikeastaan osannut sanoa paikanpäällä tarkemmin.
Auto oli teknisesti toimiva, puolenvuoden sisään oli vaihdettu jarruosia, sytys-osia, ilmanputsari, öljyt, suodatin, uusi akku, alustan osia ym. Myös uusi Ta-Technixin korkeussäädettävä alusta löytyy. Teknisiä vikoja on pakoputki joka on poikki ja jakopään vaihtoajankohdasta ei ole tietoa joten täytyy vaihtaa uusi remmi & vesipumppu. Auto on ollut viimeksi 2002 rekisterissä, mutta jos saisi vielä tämän vuoden puolella leiman paperiin niin olisi mukavempi alkaa jatkojalostaa.

Kun sain auton kotiin, ensimmäisenä purin sisustan jotta alkaisi nähdä lattian kuntoa. Sisutan purettua ja lattiamatot revittyä yllätyin positiivisesti kuinka vähän ruostetta/reikiä löytyi. 2 reikää lattiassa sekä varapyörän kotelossa 1. Toivotaan ettei enempää löydy. Mietin että pääsisiköhän helpommalla jos vaihtaisi koko helmat, vai parsisi vanhat nippuun? Täytyy tutkia niitä tarkemmin.

Auto dollyn päälle ja hinaukseen.
Kuva

Sisusta oli suht siistikuntoinen, kuskinpenkissä pieni reikä.
Kuva
Kuva

Taitaa olla ainoa pintapuolinen ruoste joka näkyy tuossa nurkassa?
Kuva

Etulokasuoja on joskus saanut tolpasta.
Kuva

Hiekkapelti on kans melkeen vaihtokunnossa?
Kuva

Siistimpi kylki.
Kuva

255tkm mittarissa.
Kuva

1.3 voimapesä.
Kuva

Pohjaa
Kuva
Kuva
Kuva

Tästä on hyvä jatkaa, jos viikonloppuna saisi putken kuntoon ja ruostehommia aloitettua. Päivitellään sitämukaa kun tapahtuu.

Jatkosuunnitelmiakin kovasti pyörii päässä, mutta ensin auto täytyisi saada ajoon ja teknisesti toimivaksi. Vanteitakin on tullut jo hieman katseltua, niistä ei sen tarkempaa tietoa ole. Ensi vuonna mahdollisesti ylimaalaus ja sitärataa, mutta palataan siihen kun alkaa olla ajankohtainen.

`villle
-
Viestit: 116
Liittynyt: 13.8.2010 19:29

ViestiKirjoittaja `villle » 8.8.2012 21:30

Tänään tunkkasin auton ylös ja katselin helmoja, on kyllä siinä kunnossa että suosiolla huomenna hakemaan uudet!

Tänään tuli napattua pakoputki irti kun on poikki, väliputkesta oli revennyt lopusta n. 5cm. Kun sain putken irti niin lähdin Motonettiin hakemaan uutta, mutta ei ollut varastossa. Huomenna käyn vielä katsomassa Fixuksessa ja AD - varaosassa samalla kun käyn tilaamassa helmat. Muuten täytyy korjata vanha.

Bensan lähtöputken ja tankin väliin tuleva letku näytti siltä että vuotaa, nappasin sen irti ja käyn hakemassa huomenna uuden.

Motonetistä tarttui mukaan uusi maajohto sekä päävirtakytkin. Johtoja tuli konehuoneesta hieman siistittyä ja karsittua jälkeenpäin laiteltuja sokeripaloja.. :D

Pari turhaa kuvaa :

Kuva

Kuva

Splite
-
Viestit: 249
Liittynyt: 1.9.2008 19:39

ViestiKirjoittaja Splite » 11.8.2012 20:46

Onkos noista päävirtakytkimistä paljonkin hyötyä? Itse suunnittelin semmosen hankkimista ex omegaan kun ei meinannu millään löytää mistä vuoti virtaa..

`villle
-
Viestit: 116
Liittynyt: 13.8.2010 19:29

ViestiKirjoittaja `villle » 12.8.2012 21:16

Kyllähän se sen virran vuodon tosiaan estää, vanhemmissa autoissa noita näkee aika paljon. 4 euroa se maksoi, joten ei korkealta pudonnut kun sellaisen osti. Tosin golf ei vuoda virtaa, ainakin nätisti lähti 5 päivän seisonnan jälkeen käyntiin vaikka oli päävirtakytkin "auki".

Pakoputki on nyt korjattu eikä enää vuoda, tosin siellä on vaan 1 pönttö kun pitäisi olla 2. Tämä on vanhan omistajan toimesta, välipönttö siis muutettu suoraksi putkeksi. Saa olla näin alkuun, jos ei vaikuta katsastukseen? Ei ole mikään kova ääninen vaikka 1 pönttö puuttuu.

Bensan täyttöputken ja tankin väliin löytyi letku pienen metsästyksen jälkeen. Aloin tutkia tarkemmin täyttöputkea ja huomasin että on ruostunut puhki, irroitin täyttöputken ja huomasin että tankinkorkin ympäristöstä löytyi aika paljon mätää. Jouduin uusimaan siitä ympäriltä peltiä, paikka on vielä viimeistelemättä, reiät poraamatta ym.

Kuva

Myös lattian mätähommia tuli aloitettua, näkkäriä oli vähän isommalla alueella miltä aluksi näytti. Myös runkopalkkia pitää pieneltä matkalta korjata.

Kuva

Kuva

Ei sitä arkisin niin hirveästi kerkeä ja viikonloppu oli täynnä ohjelmaa, jos ens viikonloppuna kerkeis vähän enemmän.

Huomenna hakemaan uudet helmat Fixukselta sekä tilaamaan uusi täyttöputki sekä bensatankin korkki.

Gti:n lippakin ois tarkotus ostaa, kun varmistuis miten se kiinnitetään ja sopiiko se tälläiseen mopomalliin suoraa?

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 13.8.2012 16:05

Siellä on tehtaalta lähtiessä ollut ne valmiit reijät hiekkapellissä mihin lippa tulee kiinni, samat reijät käy molemmille lipoille, kiinnitys joko muovisilla kiinnikkeillä tai sitten pultti+prikka sovellus.

`villle
-
Viestit: 116
Liittynyt: 13.8.2010 19:29

ViestiKirjoittaja `villle » 19.8.2012 21:32

Ok, kiitos.


Pakoputken kiristyslemmari otti kiinni pohjaan ja kolisi ikävästi, nyt asia on saatu korjattua ja pitäisi olla ok äänien puolesta katsastukseen.

Kaverin ukko tarjos 6"x13" ATS:iä golffin alle, puolilmatteeks ne ois saanut, mut kokeilujen jälkeen ei sit tullu kauppoja. Edessä ottaa jarrusatulaan kiinni, sekä tulee jo aika kaareelle ku takaveto et. Vaatis melkeen sentin spaceria, ei haluis mitään hillitöntä pokea ja sit noi on vaan 6" leveet.

Ja kokeilujen jälkeen se varmistu että no thänks, onhan toi 13" vähän naurettavan näkönen koko. Eli 14"-15" hakuseen. :)

Kuva

Osia on haalittu pitkin viikkoa sieltä sun täältä, uudet helmat, bensatankin täyttöputki, tankinkorkki, uudet etuvilkut, ratti, sekä uusi vaihdekepin nuppi & pussi tuli tilattua.

Kuva

Täyttöputkea kun alkoi sovittelemaan paikalleen, ni eihän se ollut ihan nappiin. Kiinnike puolikierrosta väärässä kohdassa sekä pikku kikkailua, ehkä ois kannattanu panostaa 20e enemmän ja ottaa se Fixukselta. Jokatapauksessa, se on nyt paikallaan.

Viikonloppuna alettiin Ligettahin kanssa helmoja laittamaan kiinni, aloitettiin irrottamalla lokasuojat, etupuskuri ja ovet.

Lokasuojien irroituksessa menikin aikaa vähän enemmän kun oli suunniteltu, lokasuojan oven pääty oli vuorattu täyteen jotain korikittiä, mitälie. Pulttien etsinnässä ja esiin kaivamisessa meni aikaa kiitettävästi.


Sitä oli tosiaan senttikaupalla :D

Kuva

Myös puskurinrauta oli saanut joskus vähän kipeää, puskuri tuli purettua ja vähän paukutettua rautaa suoremmaksi.

Kuva

Tähän jäätiin, ei jaksanut enää alkaa helmaa pätkiä. Pikkuhiljaa.


Kuva

`villle
-
Viestit: 116
Liittynyt: 13.8.2010 19:29

ViestiKirjoittaja `villle » 29.8.2012 19:48

Sisustaan tuli Ebaysta 8-pallo vaihdekepinnuppi, vaihdekepinpussi sekä käsijarrukahvan pussi.
Kuva


Pohjan hitsailut alkaa olla hyvällä mallilla, jos viimeistään viikonloppuna sais pohjan katsastuskuntoon. Sen jälkeen helmojen kimppuun ja niiden vaihdon jälkeen saaki käydä yrittämässä leimaa.

Syyläri vuotaa hieman yläreunasta, pystyykö tota jotenkin korjaamaan vai kannattaako hakea suosiolla uus?
Tosta kiinnikkeen vasemmalta puolelta.
Kuva

Alustavasti on 14x8 leveistä vannepajan levittämistä peltivanteista kaupat sovittu, ne vaatii hieman saumojen viimeistelyä sekä maalauksen ja renkaat päälle. Tammikuussa inttiin ja seliseli, väliaikaisvanteet, "vanteet ja alusta sit intin jälkeen.." :P

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 29.8.2012 20:18

Eikös tuo syylärin pää ole vain ihan rautaa? Mutuilen vaan, että luulis, että vois vaan vähä hitsiä pistää niin olis sillä selvä?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 29.8.2012 21:06

Muovipäätyinen alumiinikenno noissa on. Uusiksi vaan.

`villle
-
Viestit: 116
Liittynyt: 13.8.2010 19:29

ViestiKirjoittaja `villle » 4.9.2012 21:19

Noniin, aiemmin mainitsemista peltivanteista tuli kaupat tehtyä, mukaan tuli 2kpl 195/45-14 falkkeneita, eli 2 samankokoista rengasta olisi hakusessa. Tarjoa!

Myös uusi maski tuli ostettua samalla.

Helmojen alta löytyi mukavia yllätyksiä ja niiden parissa taistellaan nyt, ei kuitenkaan ihan toivoton ja hyvällä mallilla jo palojen teko, vielä kun hitsailis kiinni!

Toinen puoli toki vielä edessä..

Ensi viikolla vien vanteet hiekkapuhallukseen ja tarkoitus suihkasta hopeaa pintaan.

Kuvia:

Vanteiden sovittelua:

Kuva
Kuva

Hieman puhaltelin kaaresta ruosteita samalla kuin helmoja tuli puhallettua.

Kuva

Hiekkapuhallettua helmaa.

Kuva
Kuva

Palaa pois ja uutta tilalle.

Kuva

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

ViestiKirjoittaja A-j-P » 4.9.2012 22:22

Hyvä hyvä! Tekemisen meininkiä :) Ehottomasti meni seurantaan

`villle
-
Viestit: 116
Liittynyt: 13.8.2010 19:29

ViestiKirjoittaja `villle » 10.9.2012 13:06

Hyvä että edes 1 seuraaja löytyy. :p

Tuli bongattua Corradon penkit nps-foorumin puolelta, ei muutaku viestiä ja lauantaina kävin hakemassa, onhan ne huomattavasti paremmat kun vakiot.

Kuva

Helmakin alkaa olla hyvällä mallilla, tänään varsinainen "pintapelti" kiinni. Huomenna sit toisen puolen kimppuun.

Kuvassa on happo, pohjamaali sekä saumakitillä tiivistetty hitsaussaumat.

Kuva

Kuva

`villle
-
Viestit: 116
Liittynyt: 13.8.2010 19:29

ViestiKirjoittaja `villle » 11.9.2012 11:50

Kerrankin pysyttiin jotenkin aikataulussa, helma on nyt heppailtu sieltä täältä kiinni, iso kiitos avusta Ligettah!

Laikka laulaa ligettahin toimesta.

Kuva

Kuva

Ovikin istus vielä paikoilleen. :D

Kuva

`villle
-
Viestit: 116
Liittynyt: 13.8.2010 19:29

ViestiKirjoittaja `villle » 30.9.2012 20:59

Aivan, juurikin näin kuin Kingis_ sanoi.

On täällä jotain tapahtunutkin, peltihommat on valmiit. Eli helmat vaihdettu ja pohja paikkailtu, helmoihin vedin mustaa epoksia. Nyt sais alkaa kasailemaan pikkuhiljaa, tsekata valot ym. kuntoon ja käydä leimalla.

Vasemmalta puolelta joutus vaihtamaan kynnyskotelosta lähes koko matkan.

Löytyi 2kpl noita 195/45-14 falkkeneitakin eli nyt on renkaat vanteille.

Peltivanteet tuli hiekkapuhalluksesta ja sai ylleen pohjavärin sekä sisäpuolelle vannehopean, ulkopuoli pitäisi vielä maalata ja kietasta renkaat päälle.

Parit p*skat kuvat, sori.

Vanteet pohjamaalattu
Kuva

Sisäpuolella vannehopeat
Kuva

Helmat vedetty kylkikanttaukseen asti mustalla epoksilla.
Kuva

`villle
-
Viestit: 116
Liittynyt: 13.8.2010 19:29

ViestiKirjoittaja `villle » 9.10.2012 21:21

Sisusta alkaa olla niputettu, täytyy vielä irroittaa etupenkit ja vaihtaa turvavöiden paikat, kun penkit on ristiin, apparin penkki kuskille ja toisinpäin. Ei sopinut "oikeinpäin".

Etulokasuojat sekä ovet on paikallaan, vielä ois kasattavaa. Puskuri ym.

Vanteisiin tuli eilen suihkastua väriä ja näyttää heti kyllä paremmilta ku on siisteissä maaleissa.

Parit kuvat:

Corradon penkit edessä, vakiot takana:

Kuva

Kuva

Parit yleisilmeet:


Kuva

Kuva

Vanteet maalattuna:

Kuva

Kuva

Kuva

`villle
-
Viestit: 116
Liittynyt: 13.8.2010 19:29

ViestiKirjoittaja `villle » 14.10.2012 17:44

Lauantaina käytin vanteet Rengas Turussa ja nyt on renkaat päällä, eli 195/45-14 8":lla.

Kuva

Sovittelua alle, edessä ottaa tolpan kierteensäätöön kiinni, auttais varmaan jos ottais apujouset pois niin se nousis ylemmäs, toki tota pitää laskeakki. Mut ehkä 5mm spacerit täytyy ostaa varoiks, saa tarjota. Taakse tarvii varmaan 20-25mm, sorvataan sit sopivan kokoseks.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sain mä sit puskurin ja vilkutki kasattua, täytyy varmaan ostaa uus puskuri ja tukirauta jossain vaiheessa, on sen verran kierot ja huonossa kunnossa.

Kuva

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 14.10.2012 20:27

Muistathan sitten että alumiinispacereitä EI voi käyttää peltivanteiden kanssa?
Vanteet näet "kaivautuvat" alumiiniin ajossa -> pultit löystyvät ja pahimmillaan fillari lähtee omille teilleen.

Hyvän näköinen vannesetti!

hartsi
-
Viestit: 300
Liittynyt: 14.9.2003 16:21

ViestiKirjoittaja hartsi » 14.10.2012 21:34

Tuo ei kyllä pidä paikkansa.Jos noin on käynyt niin on todella pehmeää alumiinia tai pultit löysällä.

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 14.10.2012 21:43

Bilteman "välikkeet" saa ainakin kieroiks kun peltivanteiden kanssa käyttää. Mut syynä peltivanteen kiinnityspinnan epätasaisuus ja spacerin ohuet osat. Saa hyvät tärinät aikaseks kun kiristää liikaa/epätasasesti.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 14.10.2012 21:56

Peltivanteen kiinnitystaso elää ajossa, toki eroa voi olla suurestikin riippuen vanteen mallista.
Yleisesti ottaen pinta-ala peltivanteen ja navan välillä on aika pieni, sehän ei vastaa koko alaltaan napaan kuten aluvanne.

`villle
-
Viestit: 116
Liittynyt: 13.8.2010 19:29

ViestiKirjoittaja `villle » 30.10.2012 19:18

Tuli haettua uusi etupuskuri ja keulan ilmekin parani huomattavasti kun on ehjä siisti etupuskuri.

Taakse tullut 20mm lätyt, istuvuus aika bueno omaan makuun. Edestä tarttis napata apujouset pois niin sais eteen vanteet ilman lättyjä alle, katsastuksen jälkeen sit.. Joskus..

Nyt tullut katteltua valoja, edessä toimii kaikki, takana vilkkujen kanssa maadotusongelmia mut nekin toivottavasti toimii huomenna!

Lasinpyyhkijät sekä lämppäri ei inahdakkaan, tiedä sit oisko pyyhkijän moottori sökö ja lämmityslaitteen moottori myös?

2 vai 3 sulakkeen kun tökkää paikalle, polttaa heti sulakkeen. En tiedä mikä on minkäkin sulake ja googlekaan ei pikaisesti auttanut, apuja?

Huomenna täytyy varmaan tilailla vv-autosta konepellin vaijeri kun napsahti sekin poikki.

Sit ois pari mysteerijohtoa josta ei oo tietoa mihin törkkäisin?


Kuva

2 tollasta päätä, molemmat johdot lähtee paisuntasäiliön alle. Tietoa?

henkkasavosta
-
Viestit: 310
Liittynyt: 19.5.2006 23:45

ViestiKirjoittaja henkkasavosta » 30.10.2012 19:22

Toinen on pissapojan moottorille, toinen taas takalasin moottorille.

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 31.10.2012 0:00

Korjataan sen verran että toinen liitin on ajovalonpesureille, ei takalasille jonka säilö on kontissa.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 127 vierailijaa