Kyllähän niitä jotain laskemiakin on asiasta tehty:
Voidaan laskea myös muitten maililla käyneiden tiedon perusteella. Jos tavoite on se 200, mikä olisi tarkoitus maililla rikkoa niin :
http://www.speedconcept.fi/speedparty/tulokset/150-2012
Tuolla Ford Focus 2.5T specsit:
Paino: 1392 kg
Teho: 221 bhp
Teho/paino=0,1587hp/kg
otsapinta-ala: 2.26 m²
Ilmanvastuskerroin 1.8 bensasta: 0.324
CdxA=0,732
Lasikuidusta on tulossa puskurit, konepelti joka on jo raakavalmis ja kenties tuo takaluukku.
Lupon tiedot:
Paino: 700kg
Teho:120hp
Teho/paino:0,1714hp/kg
Otsapintaala:1,8772m2
Ilmanvastuskerroin:0.20 arvio tässä vaiheessa, voi olla jopa 0.18. Paljoa yli 0.20 ei millään laskutavalla
CdxA=0,37544
No ford menee just päälle kaksataa maililla:
teho=cdxAxV^3xilman tiheysx0,5
Eli Ford=0,324x2,26x55,55x55,55x55,55x1.204x0,5=75561w=75,561Kw=101,3 hv
Lupo=0,20x1,8772x55,55x55,55x55,55x1,204x0,5=38,742Kw=51,9hv
Tehopainosuhde 200 vauhdissa:
Ford=119,7/1392kg=0,08599hv/kg
Lupo=68,1/700kg=0,09728 hv/kg
Lupolla nollasta 8% parempi tehopainosuhde
Lupolla 200 vauhdissa 13.1% parempi tehopainosuhde
Eli lupon pitäisi saavuttaa keskiarvona noin 10,55% suurempi loppunopeus kuin fordilla tuolla mailin matkalla. Toki tuo loppuosa on vähän ehkä yleistystä, kun pitoa ei välttämättä ole tarvittavaa määrää saatavilla niin se kompensoi 100 jälkeen tulevaa eroa lupon hyväksi.
Sitten vielä siihen huippunopeuteen niin jos taas oletetaan niin focus ottaa 241 km/h ja tuo tehopaino suhde muuttuu kokoajan lupolle suotuisammaksi niin oletan että loppunopeus on varmaan noin 20 kilsaa suurempi. Tuota nyt tuskin tullaan testaamaan, mutta se 200 pitäisi olla ihan mahdollinen maililla. Laskelmissa voi olla virheitä, mutta itse voi noista tiedoista laskeskella jos on tylsää. Myös noiden fordien tehot ovat mysteerejä, mutta muistaisin, että joku joensuussa mainitsi sen toisen fordin olleen vakion josta tippui se spoileri.