Audi 80 1.8 S -87 jäähdytinnesteet ei kierrä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jartsa70
-
Viestit: 106
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

Audi 80 1.8 S -87 jäähdytinnesteet ei kierrä

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 18.1.2016 23:39

Morjens.

Tuli tuollanen ongelma yhtäkkiseltään Audiin että lakkas jäähdytinnesteet kiertämästä.

Aluksi luulin että nesteet vetänyt jäähän (-30) mutta ei ollut jäässä.
Sit hain uuden termostaatin mutta ei auttanut asiaa.
Hain sit vielä uuden vesipumpunkin mutta ei vanhassakaan ollut mitään vikaa.(2v vanha pumppu)
Nyt sit jäin ihmettelemään että miksei nesteet kierrä koneessa?
Lämmöt nousee mittarinmukaan 100 asteeseen elikä todellisuudessa 90 asteeseen.

Jäähdytin pysyy alhaalta kylmänä niinkuin alempi vesiletkukin.
Ylävesiletku lämpiää ajankanssa ja lämmintä ei tule kapinettiinkaan kuin ajankanssa.

Katselin että olisko kannentiiviste mennyt mutta ei pulputtele nesteitä yhtään vaikka lämpiääkin. Sit vasta pulputtelee kun alkaa keittämään.

Elikä mikäs saattais vanhuksessa olla vikana?

jaketech
-
Viestit: 293
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 19.1.2016 10:50

ilmalukko tai jms

H. Jormalainen
-
Viestit: 15833
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Auto: Golf GTI 16v -90, A3 1,8 -98
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.1.2016 11:37

Niinku miten se on todettu ettei vesi kierrä, keittääkö se jossain vaiheessa?

Kuulostaa aika normaalilta että 30 asteen pakkasessa ei lämmityslaitteesta tule kovin kuumaa ja jäähdytin pysyy aika kylmänä.

E: Pistä pahvi jäähdyttimen eteen ja koita uudestaan.

jartsa70
-
Viestit: 106
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 19.1.2016 18:12

Niin se koitettiin lämpösessä tallissa niinkauan ku lämmöt oli 100 asteessa mittarinmukaan ja käytettiin ties kuinka kauan eikä lämmintä tullut ku aikojenpäästä. Sitä ennen alkoi nesteet ammuskella putkissa elikä vähän liian kuumana kävi.
Sähkölettikään ei lähtenyt päälle ollenkaan kun jäähdyttimen alaosa oli kokoajan kylmänä. Ylävesiletku lämpis hitaasti elikä omalla paineella nesteet kiersi. En tiedä johtuisko vesipumpun pohjasta kun on suppilonmallinen johka vesipumpun siivet tulee ja uusi pumppu on suoranmallinen ja aikas pienenoloinen tuohon vanhaan telineeseen. Tilattiin nyt sit koko höskä uusi elikä pohja vesipumppuineen. Saas nähdä kuinka sitten alkaa pelittämään.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Auto: -95 Golf Variant VR6 Syncro
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 19.1.2016 18:25

Olikos näissä alumiini vai messinki jäähdytin?

vag22
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.4.2010 7:42
Auto: g2,g3

ViestiKirjoittaja vag22 » 19.1.2016 18:53

Niin tuossa jo aiemmin kysytty että kuinka todettu ettei neste kierrä? Jos neste ei oikeasti kierrä niin eikö se sillon jo keitä heti? Tukossa tai jäässä jos ei neste pääse liikkumaan, tai sitten liian vähän.

Mikhauta
-
Viestit: 3841
Liittynyt: 23.7.2003 10:18
Auto: Ex -Golf V GT TDI (BMN)...

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 19.1.2016 20:20

Ilmaa ylävesiletkussa ? Sehän on siinä varmaan metrin pituinen ja on helposti siitä keskeltä notkolla alaspäin.

jartsa70
-
Viestit: 106
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 19.1.2016 21:23

Alumiininen jäähdytin on tässä.

Siis nesteen kieräminen todettu niin ettei lämpösessä tallissakaan alkanut muutaman tunnin päästä kiertämään nesteet.
Kun kone kylmeni niin kesti melkosen kauan ennenkuin alkoi edes vähän lämmetä vesiletkut. Lämmityslaitteelle ei meinannut tulla ollenkaan llämmintä nestettä muutakuin ajankanssa vaikka koneessa oli lämmöt 90 asteessa ja silloinkaan ei lämmennyt kuin ylävesiletku. Nestettä oli säiliö ja jäähdytysjärjestelmä täynnä kun termostaatti aluksi vaihdettiin niin ei ollut edes jäässä jota aluksi epäilin.

Kun termostaatin vaihtaminen ei auttanut mitenkään vaan sama peli jatkui. Tuo kun lämpenee kovillakin pakkasilla tosi hyvin mut yhden yön aikana lakkas sit kiertämästä nesteet. Paisuntasäiliön korkkikin oli kokoajan auki kun ajattelin että ilmaa järjestelmässä mutta ei siellä ollut.

Ylävesiletku on todellakin pitkä mut ei ole mutkalla. Huomenna näkee sit onko tuossa vesipumpun kotelossa vika kun on ihan erilainen vesipumppu mikä tuohon luultavimmin kuuluu.

Muistelisin tuohon kuuluvan sellasen vesipumpun jossa siivet on kartionmuotoiset pohjan muodon mukaan kun siinä oli nyt suoralla ropellilla oleva vesipumppu jolloinka jää melkosen paljon tyhjää joka puolelle.

Huomenna olen sit viisaampi. Josei sekään auta niin sit kyl ihmettelen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 15833
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Auto: Golf GTI 16v -90, A3 1,8 -98
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.1.2016 21:43

Googleta 026121005JX. Semmonen siellä tehtaan mielestä pitäs olla.

jartsa70
-
Viestit: 106
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 20.1.2016 18:46

Tuollanen siellä olikin. Nyt vaihdettu runkoineen ja ainakin alkoi lämmintä piisaamaan kapinetissa niin paljon ettei paljoa saunasta puutu.

Nyt toimii niinkuin pitääkin.

Runko-osassa oli syöpymää siinäkohtaa mistä kapenee sisäänpäin. Vesipumpun ropellin kohdalla mut toiminut oli silläkin.
Rungossa ehkä aavistuksen pienempi tuo vesitila missä vesipumppu sijaitsee vanhaan verrattuna.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 24 vierailijaa

© since 2000 - ffp