g60 Corradon öljyvuoto, apuja kaivattais

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

korroosio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 21.9.2014 20:14

g60 Corradon öljyvuoto, apuja kaivattais

ViestiKirjoittaja korroosio » 21.9.2014 21:03

Hei! Nyt meni itsellä ja tutuille sormi suuhun ja oli pakko rekisteröityä foorumille. Aikaisemmin tullut kyllä projekteja ja topiceja lueskeltua ja tekniikkaa opiskeltua, mutta nyt päätin rekisteröityä :) Hakiakin on käytetty ja ankarasti verkon volkkariyhteisöjä luettu.

Eli tilanteesta tietoja: g60 koneinen corrado vuotaa öljyä jostakin ja melko reilusti. Ajon jälkeen maahan jää 5-20 pisaraa öljyä sekalaiseen muodostelmaan koska ölppä (castrollin 5w-40 magnatecit, paksumpaa vois kokeilla?) roiskunut apurunkoon ja muualle rakenteisiin. Erityisen paljon pisaroita on öljypohjassa sekä laatikon ja koneen liitoksessa.

Mitä tehty jo asialle: Vaihdoin kesällä vaihdelaatikon päädyn kampiakselin stefan koska öljy näyttää vuotavan kytkinkopasta siitä tarkastusluukun ja laatikon liitoksesta. Stefa tuli vaihdettua ja vika säilyi. Seuraavaksi tarkkailin aikaisempaa huolellisemmin moottoria ja vuotopaikkoja. Putsauksen jälkeen huomasin, että öljy näyttää lirisevän heti käynnistyksen jälkeen öljynsuodattimen jalan tiivisteestä --> siitä se valuu öljypohjan "reunukselle" ja reunustaa pitkin kytkinkopan sisään/sen peltiluukun reunalle ja sieltä edelleen maahan. vaihdoin sitten öljysuodattimen jalan tiivisteen ja hallille päästyäni huomasin, että tiiviste ei olekaan sopiva vaan hieman erilainen (samalle tiivisteelle olikin kaksi eri varaosakoodia). Heitin erilaisen tiivisteen paikalleen koska se suurinpiirtein sopi --> vuoto lisääntyi. Seuraavaksi laitoin vanhan tiivisteen paikoilleen massan kera --> vuoto säilyi, mutta väheni aikaisemmasta. Autoa katsoi myös eräs nyrkkipaja jonka toiminta ihan asiallista. Sielläkin oltiin sitä mieltä, että suodattimen jalka vuotaa. Tilasin siis uuden tiivisteen, tälläkertaa oikean ja laitoin paikoilleen tiivistepinnat huolella putsaten ja pultit kunnolla kiristäen. Vuoto pysyi entisellään. Myöskin vaihdoin sen O renkaan suodattimen jalan ja sen hieman neliskanttisen öljyjäähdyttimen välistä.

Tänään suoritin pienen kokeen: Pesin moottorin niin hyvin kuin ilman nosturia pystyy, annoin kuivua ja asettelin sanomalehteä ahtimen alle ja tiiviisti käärin sanomalehteä myös kansipahvin kohdalle. Lisäksi asetin puhtaita rättejä öljynsuodattimen jalan, lohkon ja öljyjäähyn väliin sekä öljypohjan tiivisteen kohdalle. Käynnistys ja tarkkaa seurailua mm. suodattimen jalan öljynpaineanturin kohdalla, ahtimen pohjassa olevan öljyletkun lähtöäkin tarkkailin ja kaikkia mahdollisia kohtia koneesta minne silmä ja valo ylettyi. Pienen kierrättelyn ja käytön jälkeen tarkistin tulokset. Kansipahvin ympärillä olleet sanomalehdet olivat kuivia, samoin ahtimen alla olleet. Sensijaan ainoa rätti josta öljyä löytyi oli suodattimen jalan ja lohkon väliin survottu rätti. Eli jäjlet kyllä kovasti suodattimen jalkaan viittaisivat, mutta alkaa oma usko ja tietämys loppua. Voisiko öljy valua jostain vierestä tai ylempää vielä suodattimen jalan reunukselle ja näyttäisi vain vuotavan sieltä? Kuinka lähteä jatkamaan vuodon tutkimusta?

Autojen tekniikka ei vielä ole erityisen tuttu, mutta kokoajan opiskellaan. Mahdolliset ohjeet siis mielellään rautalangasta vääntäen. Lisäksi jos joku Turkulainen tai Turun lähialueella asuva haluaisi kalja tai rahapalkalla tulla katsomaan ja ratkomaan, niin olisin enemmän kuin kiitollinen. Tai jos osaisi suositella edes jotain korjaamoa jossa olisivat erityisen hyviä hankalien vuotojen kanssa...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 21.9.2014 22:10

Yksi mistä öljyä voi tulla on öljynpaineanturin tai öljynlämpötila-anturin läpi. Muovi kovettuu ajan saatossa ja puskee metallipinnin välistä öljyä ulos.

korroosio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 21.9.2014 20:14

ViestiKirjoittaja korroosio » 21.9.2014 23:24

Eikös nuo kyseiset anturit sijaitse siinä öljynsuodattimen jalan päällä? Eli kuvassa sinisellä värjätyt osat: http://i1.aijaa.com/b/00963/13502893.jpg

Niitä tarkkailin silmä kovana koneen käydessä, ei ainakaan näytä vuotavan niistä. Tietysti ne on helppo vaihtaa. Öljypaineanturissa oli edellisen asentajan jäljiltä hieman massaa --> otin ne pois ja laitoin omat massat tilalle, vaikkakin öljypaineanturi näytti päällisin puolin ehjältä eikä halkeamia näkynyt. Laitetaan nyt nuokin viellä varmuuden vuoksi tilaukseen ja vaihtoon kun eivät paljoa edes maksa.

Hyvä ehdotus kuitenkin tuo paine ja lämpötila-anturi. Lisää vastaavia pikkujuttuja tulemaan mitä en ole välttämättä vielä huomannut.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.9.2014 23:37

Voihan se jalkakin olla halki jostain kohtaa.

Ei kai noihin antureihin mitään massaa kuulu? Ettei olis kierre rikottu ja yritetty paikata massalla?

korroosio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 21.9.2014 20:14

ViestiKirjoittaja korroosio » 21.9.2014 23:47

Kierre oli ok, massaa oli laitettu siihen anturin mustaan osaan jossa johdon liitinkin on kiinni. Tuosta näkee rakenteen: http://www.g60.gr/nikosg60/000763.jpg

Lisäksi nyt tämänpäiväisen koekäytön aikana katsoin ja laitoin merkille, että suodattimen jalka ei tule öljyiseksi sieltä "yläopuolelta" missä nuo anturit ovat kiinni.

Jalkaa en hoksannut katsoa pienen pienten halkeamien varalta, mutta tiivistepinnat jynssäsin puhtaaksi bräklenin avulla ja katsoin ettei ole isoja naarmuja tai roskia haittaamassa tiivistymistä. Voiskohan noin pieni osa olla tiivistepinnaltaan sitten vähän kiero? Pöydällä se kyllä oli tiivistepinta alaspäin eikä ainakaan keikkunut. Suodattimen jalan asensin ristiin kiristäen rannemomenttiin riittävän kireälle, mutta kuitenkin kierteitä ajatellen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.9.2014 1:12

No se paikka ei ainakaan massaa tarvitse.

Noilla paikkeilla öljynpainetta on niin paljon että tulee varmasti pienestäkin välistä läpi. Kyllä sopiva roska tiivistepinnan välissä saa tommoset oireet aikaan.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.9.2014 6:23

Öljynsuodattimeen jäänyt vanhakin tiiviste paikalleen eli siellä ois kaks päällekkäin?

korroosio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 21.9.2014 20:14

ViestiKirjoittaja korroosio » 22.9.2014 7:11

H. Jormalainen, eli jos se tuosta anturista nyt vuotaa niin se todennäköisimmin vuotaa sieltä kirteen välistä? Ja asentaessa puhdistin tiivistepinnat huolellisesti. Tänään koitan ehtiä motonetistä hakemaan uuden ton öljykellon ja raportoin sitten tietysti.

Ja öljynsuodattimen välissä on vain yksi o rengas kuten kuuluukin sekä suodatin hiljattain vaihdettu.

En minä näistä tiedä tarkalleen, mutta tuli mieleen että olisiko mahdollista jos jokin huohotus tms. tukossa ja painetta kertyisi liikaa öljyille --> heikoin lenkki antaisi nyt periksi?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.9.2014 13:49

Mahtaisko siinä tapauksessa nostimet alkaa kantamaan?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 22.9.2014 15:42

8v koneissa on kyllä vanhemmiten sitä taipumusta,että paineenrajoitinventtiili öpumpussa jumii. Tosin sen kyllä huomaa, sitä öljyä on sit litratolkulla ympäriinsä, kun se ampuu sen ösuodattimen välistä pellolle xD

korroosio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 21.9.2014 20:14

ViestiKirjoittaja korroosio » 22.9.2014 16:10

Venttiilin nostimet tohon aikaisempi omistaja laittanut vuoden alussa uusiksi ja ihmeelisempiä kilkatuksia tai naputuksia ei kuulu, eli ilmeisesti ei kanna sitten(?)

Hmm, ei sitä öljyä litratolkulla ole, mutta reilusti kyllä ja juurikin kaikkialla. Pitäskö toi öljypumppu nyt varmuudeksi tarkistaa? Vai näkeekö sitä paineensäätöventtiilin toimintaa päällepäin? Uusi öljypohjan tiiviste löytyy hyllystä, eli sikäli ei olis paha homma ottaa auki.

Tänään pienten ajelujen jälkeen huomasin, että öljyä on lohkon kyljessä kaikkein oikeimman puoleisen ja keskimmäisen pytyn kohdalle ja tulpanjohtojenkin koloissa saakka. Voihan se ajossa roiskua ihan mihin sattuu, mutta viittaisiko siihen, että se suihkuaa esimerkiksi paineanturista tai sitten juurikin jumittuneen paineenajoitinventtiilin takia? Auto paikallaan kone käynnissä ja esimerkiksi kierrättäessä ei huomaa mitään öljypilveä tai sellasta isompaa ryöppyä.

korroosio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 21.9.2014 20:14

ViestiKirjoittaja korroosio » 23.9.2014 16:34

Anteeksi "tuplapostaus", mutta taisin keksiä öljyvuodon lähteen (ehkä) jos teoriani nyt pitää paikkansa. Olisko mahdollista, että öljyä vuotaa virranjakajan alta O renkaasta? Vai vuotaisiko se silloin öljyt virranjakajan sisään pääasiassa eikä ulos? Virranjakajahan sijaitsee aika lähellä öljynsuodattimen jalkaa ja jos se sopivasti liruttaa öljyä sinne suodattimen jalan seudulle niin sehän saattaa näyttää alta päin tiiraillen siltä, että öljyä valuu suodattimen jalasta?

Jos tuon O renkaan nyt päätän vaihtaa niin voisiko joku ystävällinen osoittaa ohjeen tai neuvoa hommassa? Virranjakaja irtoaa ilmeisesti yhdellä pultilla, mutta mites sen ajoitus sitten kasausvaiheessa? Kiitos ja anteeksi tyhmien kysely...

mippo84
-
Viestit: 139
Liittynyt: 28.10.2010 20:17

ViestiKirjoittaja mippo84 » 23.9.2014 19:08

Pitäisi onnistua siten että merkkaat eka tulpan johdot, sitten merkkaat jakajan kannen asennon. Otat johdot ja kannen irti, sitten merkkaat pyörijän asennon ja virranjakajan asennon runkoon.

Sitten nappaat koko jakajan irti ja vaihdat o-renkaan sinne.

Kasaat vaan kaikki osat samoille paikoilleen takaisin. Virranjakajan akselille on semmoinen ratas mikä sitten asettuu paikoilleen kun hieman liikuttele jakajaa takaisin laittaessa. Ei kannata tietty pyörittää konetta operaation aikana. Ei varmaan haittaa vaikka merkkaat myös nokka-akselin asennon hihnapyörälle/koppaan.

Aina parempi jos laitat jakopään merkit kohdalleen ennen operaatiota, mutta ei tietääkseni ole pakollista.

korroosio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 21.9.2014 20:14

ViestiKirjoittaja korroosio » 23.9.2014 19:41

Okei, kiitoksia ohjeista :) Se ratas siellä koneen päässä/virranjakajan pohjassa ilmeisesti on sen verran isoilla hampailla, että sitä ei helposti piikkiä tai kahta pieleen saa kunhan on merkattu juurikin pyörijän asento suhteessa virranjakajaan ja jakajan asento lohkossa?

Laitetaan o rengas tilaukseen ja tottakai raportoin tänne sitten ratkesiko probleemi.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 23.9.2014 19:52

eli pyörität jakopään merkit kohdalleen niin jakajan pyörijän pitää osoittaa ykköspytyn sytytyskohtaan. Taitaa olla jakajan rungossa ja lohkossa sillä kohdin jotkut merkitkin tästä (en muista varmaks kyllä) . Kannattaa varmistaa ja tehdä omat merkit kumminkin. Sitten vaan lukitus auki ja nyhtämään jakajaa lohkosta irti (saattaapi olla tiukassa) .
Siellä on senverran isot hampaat tosiaan että aika helppo laittaa samaan kohtaan takaisin kun sen aika tulee


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa