Wanhat vollet ja RE85?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 106
- Liittynyt: 18.8.2010 6:42
Jos seos olisi aivan liian laiha, niin olisi kai tehoissa ja moottorin käytöksessä huomannut jotain? Mutta kun toimii kaikinpuolin ok. Tällä tankillisella tosin näyttää siltä, että kulutus on korkeampi kuin aiemmin. Trimmit on ollu tarkoitus lukea mutta kun en saa autoa kommunikoimaan tietokoneen kanssa.. :/
Tuossa päissäni laskeskelin autoni omaa moottorinohjauksen venymiskykyä ja totesin, että se E50-55%:nen seos menee juuri ja juuri alle vikarajan. Omassa tuo ohjaus on ME7, joten mahdollistahan se on tietenkin muissakin sama venyminen. Mutta se on selvä, että pelkkä E85:nen käy liian laihalla, ilman muutoksia. E85:sen energiasisältö on 30%:a perus bensaa pienempi, joten sen kulutuksen on kyllä kasvettava, jos auto normaalisti toimii ja soppaa riittää. Itse ainakin huomasin auton olevan liian laihalla, kun täyskaasu kiihdytyksissä ilmeni nykimistä. Toki nuo mittareiden ilmoittamat etanoliarvot ovat maksimeita, joten todellinen etanolipitoisuus voi olla useita prosentteja alhaisempi. Ja eihän se auto heti hajoa, vaikka vähän laihalla menisikin, mutta en itse ainakaan tarkoituksella liian laihalla ajaisi.
-
- -
- Viestit: 106
- Liittynyt: 18.8.2010 6:42
Eikös laiha seos anna jonkun vikakoodin ainakin? Eilen sain sen verran autoa piuhan päähän että vikakoodeja ei ainakaan muistissa ollut (2 vuotta sitten viimeksi katottu..) Pätkimistä tms. ei ole ilmennyt edes täyskaasulla.
Onko olemassa muita ohjelmia kuin maksullinen vag-com jolla voisi katsoa trimmit?
Onko olemassa muita ohjelmia kuin maksullinen vag-com jolla voisi katsoa trimmit?
Itsekin tankkasin nyt ABS-koneelliseeni tuota RE85:ta.
Tuli juuri sattumalta 25% verran re85 tankattua, kun oli vanhaa löpöä vielä tankissa.
100km nyt ajeltu maantiellä ja kaupungissa, eikä ole näkynyt mitään eroa.
Tilasin myös piruuttani tuon Bioadapterin, kattoo nyt mitä se tekee.
Jos kerran Mono-motronic säätelee sitä seossuhdetta korkeintaan 25%(luettu aikasemmasta viestistä), niin se ei pitäisi riittää tuohon pelkkään viinaan. Laskeskelin että sitä pitäisi muuttaa noin 63% rikkaammaksi. 9:1 vs. 14.7:1.
Eli 25% e85-pitoisuudella pitäisi toimia vallan hyvin, ettei joudu muokkailemaan autoa.
Vai laskinko väärin?
Kattoo nyt tuleeko mitään onkelmia tästä, ja mitä tuo boksi vaikuttaa asiaan. :)
Tuli juuri sattumalta 25% verran re85 tankattua, kun oli vanhaa löpöä vielä tankissa.
100km nyt ajeltu maantiellä ja kaupungissa, eikä ole näkynyt mitään eroa.
Tilasin myös piruuttani tuon Bioadapterin, kattoo nyt mitä se tekee.
Jos kerran Mono-motronic säätelee sitä seossuhdetta korkeintaan 25%(luettu aikasemmasta viestistä), niin se ei pitäisi riittää tuohon pelkkään viinaan. Laskeskelin että sitä pitäisi muuttaa noin 63% rikkaammaksi. 9:1 vs. 14.7:1.
Eli 25% e85-pitoisuudella pitäisi toimia vallan hyvin, ettei joudu muokkailemaan autoa.
Vai laskinko väärin?
Kattoo nyt tuleeko mitään onkelmia tästä, ja mitä tuo boksi vaikuttaa asiaan. :)
^Laskit vähän väärin. Tuossa ratkaisee energiasisältö, ei stoikiometrinen seossuhde ja energiasisällössä on E10 ja E85 välillä vajaa 30% ero. Tuo on siis se teoreettinen tarvittava rikastusmäärä.
Toisena asiana, onko kenelläkään tietoa mitä lambda- arvoa pitäisi tulla täyskaasulla open loopissa? Ilmeisesti tavallista rikkaampaa mutta suurin piirtein missä lambdan pitäisi liikkua?
Toisena asiana, onko kenelläkään tietoa mitä lambda- arvoa pitäisi tulla täyskaasulla open loopissa? Ilmeisesti tavallista rikkaampaa mutta suurin piirtein missä lambdan pitäisi liikkua?
Kiinnostaisi hirveästi kokeilla jotain vehjettä e85:sella, ihan raakana mielellään, valitettavasti nyt on pihassa enää yksi golffi mikä sattuu olemaan jäteöljyvatkain. Jos ja kun tuosta pääsee eroon, mikä olisi paras vaihtoehto 90 luvun volkkareista ja minkälaisilla muutoksilla? Budjettina max. 1500e.
Mulla on nyt 2E:ssä Bioadateri ja 1.8T 4bar paineensäädin. Ei se suuttimien vaihtaminen niin helppoa tuohon ollutkaan kun oletin että sieltä kiskon sisältä paljastuu "perussuuttimet" mutta tuossa 2E:ssä olikin tuollaiset erikoisemmat missä bensa tulee sivusta suuttimeen jne. Tuo 1.8T paineensäädin sopii suoraan ja bioadapter ev1 liittimellä tökätään bensakiskon liittimeen kiinni. Ihan hyvin tuo oma nyt tuntuisi toimivan. Kylmäkäynnistysrikastusta en ole vielä kertaakaan tarvinnut, hyvin on lähtenyt käyntiin. About 5000km olen nyt pelkällä re85:llä ajellut.
make8686:lle => Ennen kuin alkaa haaveilemaan 100%:n rikastuksista, niin kannattaisi miettiä riittääkö ne normaalit suuttimet siihen. E10:stä E85:een menee jo 30%:a enemmän soppaa, joten mistä ajattelit kaivaa sen 100%:a lisää? Tuo paineen nostaminen auttaa, muta ei sillä 100%:a lisätä. Myyntipuheet ei aina ole fakta.
Voin toki ottaa kuviakin mutta ei siinä hirveästi nähtävää ole. Bioadapterin kiinnitin pesunestesäiliön kylkeen, suutinkiskon päässä olevaan liittimeen kiinni ev1 liitin, maapiuha akun - napaan ja virran otin tyhjäkäyntimoottorin piuhasta. Se paineensäädin on sielä suutinkiskossa apukuskinpuolella, sokka pois ja säädin irti ja päinvastaisessa järjestyksessä kasaan uudella säätimellä.
^ Sen saa perussäätötilaan jumpperoimallakin, selvittelin asian keväällä. En vaan enää muista mitkä OBD2- liittimen pinnit piti yhdistää, löytyy jostain täältä.
Tarvitsiko prikkaa muotoilla vai mahtuuko paikalleen ihan sellaisenaan? Monta kuukautta on pitänyt tehdä sama mutta ei ole saanut aikaan, ajoaika loppuu tiistaina niin jospa sitten ehtisi peltitöitten mukana.
Tarvitsiko prikkaa muotoilla vai mahtuuko paikalleen ihan sellaisenaan? Monta kuukautta on pitänyt tehdä sama mutta ei ole saanut aikaan, ajoaika loppuu tiistaina niin jospa sitten ehtisi peltitöitten mukana.
Kilu7:lle => Tarkoitinkin lähinnä että saa niin paljon kuin suuttimet antaa periksi.
Nyt oon testaillut tuota Bioadapteria, ja ei ole ollut kovin vakuuttava tähän mennessä.
Adapteri on asennettu oikein, menee päälle kun virtakytkintä vääntää. Olen tarkistanut asetukset, ja oikein ovat.
Kylmäkäynnistystoiminnasta ei taida olla mitään hyötyä. Kerran se tuntu kuin olisi toiminut, mutta taisi olla sattumaa. Testailen vielä.
No, olen saanut kumminkin käynnistettyä hyvin, kun vähän polkasee kaasua samalla. :)
Nyt oon testaillut tuota Bioadapteria, ja ei ole ollut kovin vakuuttava tähän mennessä.
Adapteri on asennettu oikein, menee päälle kun virtakytkintä vääntää. Olen tarkistanut asetukset, ja oikein ovat.
Kylmäkäynnistystoiminnasta ei taida olla mitään hyötyä. Kerran se tuntu kuin olisi toiminut, mutta taisi olla sattumaa. Testailen vielä.
No, olen saanut kumminkin käynnistettyä hyvin, kun vähän polkasee kaasua samalla. :)
Tankissa nyt ~E40 vahvuinen seos. Muutama km tankkauksen jälkeen trimmi lähti nousuun (logitin vag-comin scopella) ja päätyi 8 %:iin, voi olla että elää siitä vielä hieman. Jos Motronic venyy 25%:iin, niin onhan tuossa vielä varaa. Pitää seurata tilannetta.
Ainakaan vielä ei mitään eroa ajettavuudessa/aamukäynnistyksessä.
Ainakaan vielä ei mitään eroa ajettavuudessa/aamukäynnistyksessä.
Wuzzy=> Luulenpa, että pystyt ajamaan 50:50 seoksella normaalilla softalla. Alle 100km:n ei noita 032 arvoja kannata liiaksi uskoa, jos et ole nopeuttanut lambdan regulaatiota. Omassa kotterossa 95E10:ä kun lisää 10litraa, niin korjaa n.-7.5%:a. Eli itse kun ajan E85 softalla, niin max 50:50 ja sen jälkeen uutta säätöä. Itse kun seuraan tuota lambdaa suht tiheään, niin olen havainnut sen seilaavan kosteuden/ilmanpaineen mukaan(ja mikä on mittarin oikea seos?). Nykyisin mennän vakkari suuttimila ja softasta otettu kaikki irti.
Voisin myydä tuon bioadapterin ja 1.8T paineensäätimen jos joku haluaa kokeilla, toimivaksi todettuja ainakin omassa käytössä :) Itse ajellut nyt jotain 17-18tkm re85:llä ja hyvin on pelannut mutta diiseliin siirtyminen alkaa taas tuntua ajankohtaiselta kun ajoa tulee niin paljon.
Edittiä: Sepä menikin jo.
Edittiä: Sepä menikin jo.
2E koneeseen tullu haalittua hiukan osasia. Eli bioadapteri, 4bar bensanpaineen säädin sekä abf:n suuttimet.
Paineensäädin ja suuttimet kiinni niin sitten saakin tuon adapterin jättää hoitamaan kylmäkäynnistystä.
Kovin paljoa noilla 2e ja abf:n suuttimilla ei ole eroa.
2E suuttimet 200cc/min@3bar ja niiden ohmiarvo on 15.9Ohm
ABF suuttimet 226cc/min@3bar ja ohmit on 14.5.
Omituisen vähän nuo abf:t virtaa verrattuna 2e suuttimiin O.o
Mahtaakohan mistä löytää paremmin virtaavia EV8 suuttimia joita noissa käytetään?
Paineensäädin ja suuttimet kiinni niin sitten saakin tuon adapterin jättää hoitamaan kylmäkäynnistystä.
Kovin paljoa noilla 2e ja abf:n suuttimilla ei ole eroa.
2E suuttimet 200cc/min@3bar ja niiden ohmiarvo on 15.9Ohm
ABF suuttimet 226cc/min@3bar ja ohmit on 14.5.
Omituisen vähän nuo abf:t virtaa verrattuna 2e suuttimiin O.o
Mahtaakohan mistä löytää paremmin virtaavia EV8 suuttimia joita noissa käytetään?
19tkm:ä takana ja ei ole mitään hajonnut. Softalla toimii, kuin normi bensalla. Viritykset eivät pääse lähellekkään vastaavaa. Tietää vaan sitten, kun "kaikkea" on kokeillut. Kylmänä lähtee laakista käyntiin ja toimii heti normaalisti. Ei ole käynnin aaltoilua, rykimistä tai nykimistä. Boxeilla ja virivireillä saa tomimaan, mutta käyttömukavuus kärsii.
Kirjoitetaas tännekin. Tsekkailin muutamat saitit ja kokemukset näyttivät olevan samansuuntaisia kuin tällä foorumilla (eka linkki). Tästä rohkaistuneena olen ajellut lämpimällä kelillä ADZ-koneella (lähes sama pata kuin ABS) matkaa E85:llä. Tietysti siinä autokin on jatkona... Huurut haisee hassulta ja perstuntumalta vaikuttaa kulkuun ihan mukavasti, lähinnä piiskatessa hoppaa ohitusvauhteihin.
Kulutuksesta sen verran että kaikki on mennyt mitä tankkiin olen pistänyt, kasvanut se on kyllä. Viikon seisotus ja korin asennon muutokset aiheuttivat(?) kerran pätkimistä mikä korjautui ajamalla tankillinen 98:lla. Liekö sakat irronneet. Tapahtui ainoastaan kerran ja sen jälkeen on ajeltu monta tonnia. Kuten muutkin sanovat, talvinen kylmäkäynnistys on aika noloa sahailua, mutta kesäkeleillä toimii ihan muikeasti ja lähtee kylmänäkin toisella yrittämällä. Talvella voi tankkailla 1/3 95E10 vs. 2/3 RE85 jolloin käynnistys on ainakin roikan nokasta vaivatonta. Väitän kuulevani koneen käyvän tiukemmin E85:lla. Ikään kuin tenutettu palotapahtuma olisi hieman terävämpää napsetta bensaan verrattuna. Tämä ei siis ole mikään nokan napsutus vaan hyvin hienovarainen voiman vivahde ulkona kuunnellessa, josta on kuviteltua ehkä puolet. Miltei kuin nitrodragsterin vieressä seisoisi siis.
Legendan mukaan motronic taistelee ruiskun säätovaran äärirajoilla, jolloin väitetty +/-25% korjauskerroin suunnilleen riittää kompensoimaan kolmanneksen suuremman ruiskutustarpeen. Joten punarajaa en ajaisi näin ohuilla rajoilla, ehkä joku viisaampi tietää seoksien hifistelyistä enemmän? Oletan että matka-ajossa seokset ovat suunnilleen oikein koska kierrokset pysyvät maltillisina ja suuttimen tuotto riittäisi. Saa korjata jos kokee olevansa oikeassa.
Minäkin haluaisin tietää kannattaako bensapumppu- tai suutinviritys, jos tätä 25% korjauskerrointa haluaa kasvattaa? Onko seos kohdallaan eli osaako 1-pisteruisku mitata oikean pa-määrän suuremmalla paineella, esim. lambda-arvosta? Ilmeisesti suutinkoon muutos on mittaussyistä jo vähän kinkkisempää? Oletan että suutin vaatisi muutoksia ruiskukarttaan ollakseen millään tasolla älykäs viritys.
Koska ADZ:t ovat näitä OBD-I-malleja "sähkökaasarilla" niin voi olla että tekoäly käsittää ainoastaan L-arvon eikä tiedä suuttimista mitään. Tai jos kaikki toimii kuten junan vessa, onko peräti helpointa vaihtaa suurempi suutin ja ruisku kompensoi seokset jo vakiopaineella (pumpulla)?
Kaiken kaikkiaan sanoisin että tällaisenaan ADZ toimii kun ei ole uusi auto kyseessä. Talvella ei ilmeisesti toimi oikein hyvin edes Flexfuel-autoilla pelkkä tenu. Sanomatta lienee selvää että ruiskukartta ei ole aivan messissä ainakaan kylmäkäynnistyksen vaatiman ylimääräisen polttoaineen osalta, mutta jos käyttöalueen seokset pysyvät lapasessa olen onnellinen ADZ-autoilija. Jos käyttöalueen seos pysyy täysin turvallisena vakiosuuttimella, voisi sellaisessa markan etanoliboksissa olla jotain järkeä kylmäkäynnistys"ongelman" ratkaisemiseksi. Tietysti olisi "ihan kiva" jos kulutus ei nouse +4L/100km
Että tällaista täällä.
ABS vs ADZ
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=166237
ADZ RE85-muutokset
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=910614
Kulutuksesta sen verran että kaikki on mennyt mitä tankkiin olen pistänyt, kasvanut se on kyllä. Viikon seisotus ja korin asennon muutokset aiheuttivat(?) kerran pätkimistä mikä korjautui ajamalla tankillinen 98:lla. Liekö sakat irronneet. Tapahtui ainoastaan kerran ja sen jälkeen on ajeltu monta tonnia. Kuten muutkin sanovat, talvinen kylmäkäynnistys on aika noloa sahailua, mutta kesäkeleillä toimii ihan muikeasti ja lähtee kylmänäkin toisella yrittämällä. Talvella voi tankkailla 1/3 95E10 vs. 2/3 RE85 jolloin käynnistys on ainakin roikan nokasta vaivatonta. Väitän kuulevani koneen käyvän tiukemmin E85:lla. Ikään kuin tenutettu palotapahtuma olisi hieman terävämpää napsetta bensaan verrattuna. Tämä ei siis ole mikään nokan napsutus vaan hyvin hienovarainen voiman vivahde ulkona kuunnellessa, josta on kuviteltua ehkä puolet. Miltei kuin nitrodragsterin vieressä seisoisi siis.
Legendan mukaan motronic taistelee ruiskun säätovaran äärirajoilla, jolloin väitetty +/-25% korjauskerroin suunnilleen riittää kompensoimaan kolmanneksen suuremman ruiskutustarpeen. Joten punarajaa en ajaisi näin ohuilla rajoilla, ehkä joku viisaampi tietää seoksien hifistelyistä enemmän? Oletan että matka-ajossa seokset ovat suunnilleen oikein koska kierrokset pysyvät maltillisina ja suuttimen tuotto riittäisi. Saa korjata jos kokee olevansa oikeassa.
Minäkin haluaisin tietää kannattaako bensapumppu- tai suutinviritys, jos tätä 25% korjauskerrointa haluaa kasvattaa? Onko seos kohdallaan eli osaako 1-pisteruisku mitata oikean pa-määrän suuremmalla paineella, esim. lambda-arvosta? Ilmeisesti suutinkoon muutos on mittaussyistä jo vähän kinkkisempää? Oletan että suutin vaatisi muutoksia ruiskukarttaan ollakseen millään tasolla älykäs viritys.
Koska ADZ:t ovat näitä OBD-I-malleja "sähkökaasarilla" niin voi olla että tekoäly käsittää ainoastaan L-arvon eikä tiedä suuttimista mitään. Tai jos kaikki toimii kuten junan vessa, onko peräti helpointa vaihtaa suurempi suutin ja ruisku kompensoi seokset jo vakiopaineella (pumpulla)?
Kaiken kaikkiaan sanoisin että tällaisenaan ADZ toimii kun ei ole uusi auto kyseessä. Talvella ei ilmeisesti toimi oikein hyvin edes Flexfuel-autoilla pelkkä tenu. Sanomatta lienee selvää että ruiskukartta ei ole aivan messissä ainakaan kylmäkäynnistyksen vaatiman ylimääräisen polttoaineen osalta, mutta jos käyttöalueen seokset pysyvät lapasessa olen onnellinen ADZ-autoilija. Jos käyttöalueen seos pysyy täysin turvallisena vakiosuuttimella, voisi sellaisessa markan etanoliboksissa olla jotain järkeä kylmäkäynnistys"ongelman" ratkaisemiseksi. Tietysti olisi "ihan kiva" jos kulutus ei nouse +4L/100km
Että tällaista täällä.
ABS vs ADZ
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=166237
ADZ RE85-muutokset
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=910614
Tuntuu hiukan hiusten halkomiselta, mutta Ok. Pahoittelut kenties täysin erheellisistä ja loukkaavista vääristä tiedoistani. Sanon silti, että Flexfuel-autoilla viittasin tehtaan malleihin, en johonkin mihin osapuoli x on tehnyt kovan luokan softa/rautamodauksia koska silloin se ei ole kaupan Flexfuel-malli..
Se mitä pienellä googletuksella ja peruskemialla selviää kertoo meille, että etanoli ei syty yhtä helposti talvella. Tässä pari esimerkkiä lähinnä Fordista:
http://www.talouselama.fi/uutiset/flexi ... a/a2165147
http://www.ford.fi/Innovaatiot/Fordflexifuel / Käyttö ja hyödyt
"Talvella lämpötilan laskiessa alle -25ºC saattaa etanolia käytettäessä tulla vastaan käynnistysongelmia, koska sen leimahduspisteen lämpötila on korkeampi kuin bensiinin. E85-polttoaineeseen on kuitenkin sekoitettu 15-20% bensiiniä käynnistyvyyden parantamiseksi. Suosittelemme Flexifuel-autoihin lohkolämmitintä, jolloin käynnistysongelmia ei tule, ja mikä tärkeämpää, kylmäkäynnistyspäästöt jäävät pienemmiksi."
Jos maahantuoja sanoo tuollaisia perättömyyksiä niin se olisi varmaan vähän huonoa pr:rää. Lukisin jatkossa mielelläni täällä ihmisten omista RE85-kokemuksista rakentavaan henkeen ja käytännön esimerkeillä eikä pelkällä huutelulla...
Se mitä pienellä googletuksella ja peruskemialla selviää kertoo meille, että etanoli ei syty yhtä helposti talvella. Tässä pari esimerkkiä lähinnä Fordista:
http://www.talouselama.fi/uutiset/flexi ... a/a2165147
http://www.ford.fi/Innovaatiot/Fordflexifuel / Käyttö ja hyödyt
"Talvella lämpötilan laskiessa alle -25ºC saattaa etanolia käytettäessä tulla vastaan käynnistysongelmia, koska sen leimahduspisteen lämpötila on korkeampi kuin bensiinin. E85-polttoaineeseen on kuitenkin sekoitettu 15-20% bensiiniä käynnistyvyyden parantamiseksi. Suosittelemme Flexifuel-autoihin lohkolämmitintä, jolloin käynnistysongelmia ei tule, ja mikä tärkeämpää, kylmäkäynnistyspäästöt jäävät pienemmiksi."
Jos maahantuoja sanoo tuollaisia perättömyyksiä niin se olisi varmaan vähän huonoa pr:rää. Lukisin jatkossa mielelläni täällä ihmisten omista RE85-kokemuksista rakentavaan henkeen ja käytännön esimerkeillä eikä pelkällä huutelulla...
" Lukisin jatkossa mielelläni täällä ihmisten omista RE85-kokemuksista rakentavaan henkeen ja käytännön esimerkeillä eikä pelkällä huutelulla... "
No, itsellä on vasta vuosi ja 21tkm:ä takana E/RE85:lla. Jos se on huutelua, niin sitten on. Edelleen se auto käynnistyy alle -20c lämpötiloissakin ekalla ja pysyy käynnissä. Siellä softassa on kartat eri osaalueille, joten kun sitä polttoainetta lisää riittävästi oikeisiin kohtiin, niin auto toimii kyllä E85:lla. Ei se normaalilla bensakartalla pakkasilla käynnisty E85:lla.
No, itsellä on vasta vuosi ja 21tkm:ä takana E/RE85:lla. Jos se on huutelua, niin sitten on. Edelleen se auto käynnistyy alle -20c lämpötiloissakin ekalla ja pysyy käynnissä. Siellä softassa on kartat eri osaalueille, joten kun sitä polttoainetta lisää riittävästi oikeisiin kohtiin, niin auto toimii kyllä E85:lla. Ei se normaalilla bensakartalla pakkasilla käynnisty E85:lla.
Löytyi lisää tuota Fordin osaamista
Olisi ihan mielenkiintoista tietää löytyykö tuohon fordin ns. flexifueliin muuta, kuin yksi starttikartta? Tuo pelkällä E85:lla käynnistämineen kovilla pakkasilla vaati kyllä reilusti polttoainetta ja säätöjä. Tuo flexi toiminta taitaa tarkoittaa vaan pelkän lambdakorjauksen venyvyyttä. Itse jos joudun tankkaamaan 95E10:ä, niin että seos tippuu alle E70:n, vaihdan "miedonpaan" ohjelmaan juurikin tuon starttauksen takia. Hauska huomata, että tee se itse vehkeet toimivat tehdasvalmisteisia paremmin E85:lla, vaikka eivät flexifueliksi pystykään ja miksi olisi edes tarvetta, kun se pelkällä E85:lla on halvempaa ja saatavuutta riittää.
Olisi ihan mielenkiintoista tietää löytyykö tuohon fordin ns. flexifueliin muuta, kuin yksi starttikartta? Tuo pelkällä E85:lla käynnistämineen kovilla pakkasilla vaati kyllä reilusti polttoainetta ja säätöjä. Tuo flexi toiminta taitaa tarkoittaa vaan pelkän lambdakorjauksen venyvyyttä. Itse jos joudun tankkaamaan 95E10:ä, niin että seos tippuu alle E70:n, vaihdan "miedonpaan" ohjelmaan juurikin tuon starttauksen takia. Hauska huomata, että tee se itse vehkeet toimivat tehdasvalmisteisia paremmin E85:lla, vaikka eivät flexifueliksi pystykään ja miksi olisi edes tarvetta, kun se pelkällä E85:lla on halvempaa ja saatavuutta riittää.
Iloisia uutisia kaikille E85 muutoksia tehneille, joilla on vähäpäästöinen auto.
Tosin, eihän toi kyllä yllätä :)
http://re85-muunnos.wikidot.com/forum/t ... tuskokemus
Tosin, eihän toi kyllä yllätä :)
http://re85-muunnos.wikidot.com/forum/t ... tuskokemus
Tuli käytyä katsastamassa, ei ollut boksia asennettuna, ja kone kävi hyvin, ja tankissa suunnilleen 60/40% e85/98, ja päästöt todella alhaiset mutta kuitenkin näytti lambdaa 1,07(eli laihalla) -> hylätty.
Olihan siinä kaikkea muutakin ettei yksinään tosta tullut hylkyä..
Mutta joo, pääasia että hyvin on toiminut vieläkin jo 8kk ajan. viimeiset 4kk on ollut ilman boksia, ja lähtenyt ekalla käyntiin kunhan on ollut narun päässä. Jos kylmänä käynnistellyt, niin ollaan menty seitsemäs kerta toden sanoo-tyylillä.
Öljykorkkiin oli ilmestynyt jotain ihme maitokahvin väristä möhnää(saattaa olla 85 takia, ei varmuttaa tosin), mutta ei ole kyllä vaikuttanut kulkuun. Kaveri sanoi että saattaa joku tiiviste vuotaa, mutta ei kuulemma haittaa ennenkuin alkaa ajossa näkyä. Enkä muutenkaan aio mitään isoa remppaa tehdä tuommoiselle 500€ autolle.
Öljynvaihdon tein viime viikolla, ja laitoin tuota SN-luokan öljyä kuten on suositeltu etanolibensalle. Paas kattoo miten toimii tästä eteenpäin.
Olihan siinä kaikkea muutakin ettei yksinään tosta tullut hylkyä..
Mutta joo, pääasia että hyvin on toiminut vieläkin jo 8kk ajan. viimeiset 4kk on ollut ilman boksia, ja lähtenyt ekalla käyntiin kunhan on ollut narun päässä. Jos kylmänä käynnistellyt, niin ollaan menty seitsemäs kerta toden sanoo-tyylillä.
Öljykorkkiin oli ilmestynyt jotain ihme maitokahvin väristä möhnää(saattaa olla 85 takia, ei varmuttaa tosin), mutta ei ole kyllä vaikuttanut kulkuun. Kaveri sanoi että saattaa joku tiiviste vuotaa, mutta ei kuulemma haittaa ennenkuin alkaa ajossa näkyä. Enkä muutenkaan aio mitään isoa remppaa tehdä tuommoiselle 500€ autolle.
Öljynvaihdon tein viime viikolla, ja laitoin tuota SN-luokan öljyä kuten on suositeltu etanolibensalle. Paas kattoo miten toimii tästä eteenpäin.
Misäs toi huohottimen keruusäiliö sitten sijaitsee?
Ainoa säiliö mikä tulee mieleen on tuo öljyfiltterin näköinen ilmanputsarin alapuolella...?
Eikai noissa Volkkareissa niin paljoa eroa luulisi olevan, mutta itellä on tuo joka näkyy nimeni alla.
PS. Niin siihen 1,07 lambdaan saattoi olla syynä myös etten ollut vaihtanut öljyjä vuoteen, tai niin se katsastusmies epäili.. Olispi pitänyt vaihtaa ensin öljyt, ja sitten katsastella. Mutta noh, voi voi.
Ainoa säiliö mikä tulee mieleen on tuo öljyfiltterin näköinen ilmanputsarin alapuolella...?
Eikai noissa Volkkareissa niin paljoa eroa luulisi olevan, mutta itellä on tuo joka näkyy nimeni alla.
PS. Niin siihen 1,07 lambdaan saattoi olla syynä myös etten ollut vaihtanut öljyjä vuoteen, tai niin se katsastusmies epäili.. Olispi pitänyt vaihtaa ensin öljyt, ja sitten katsastella. Mutta noh, voi voi.
Kokemuksia OBD1 -liitännästä ja softapäivityksistä? Golf '95 1.8 ADZ (käytännössä ABS pikku päivityksillä). Plugina OBD2 -runko neljällä piuhalla (normaalin OBD2:n 16 sijaan). Millä yhdistelmällä tähän pääsee käsiksi ja kun pääsee, voiko sille tehdä mitään? Kyseessä ei kai mikään alan standardi vaan volkkarin (Boschin?) oma viritys ennen standardin eli OBD2 määrittelyä.
Kylmäkäynnistysrutiinin rikastaminen ja mahdollisesti suuremman suuttimen vaihtaminen mielessä, luulisi näillä tempuilla sekä Mono Motronicin korjauskertoimen parantuvan ja kylmän koneen sahaamisen jäävän vähemmälle. Vakiona lämpimänä laakista käyntiin ja kylmänä 4-5 yrittämällä. Talvella kolmannes 95E:tä ja kesäisin oletettavasti vähemmän riittää kunnollisiin kylmäkäynnistyksiin.
Jos vaihdan suuttimen suuremmaksi, mistä päättelen & löydän sopivimman koon vaivattomimmin? Tarviiko ruiskun karttaa edes päivittää eli osaako Lambda ohjata vaikka miinuksen korjauskertoimella rauhan maailmaan myös käytettäessä 95E? Tiedän, että pelkkä suuttimen vaihto on pientä koijausta, mutta toimiiko tämä temppu siitä huolimatta?
Kylmäkäynnistysrutiinin rikastaminen ja mahdollisesti suuremman suuttimen vaihtaminen mielessä, luulisi näillä tempuilla sekä Mono Motronicin korjauskertoimen parantuvan ja kylmän koneen sahaamisen jäävän vähemmälle. Vakiona lämpimänä laakista käyntiin ja kylmänä 4-5 yrittämällä. Talvella kolmannes 95E:tä ja kesäisin oletettavasti vähemmän riittää kunnollisiin kylmäkäynnistyksiin.
Jos vaihdan suuttimen suuremmaksi, mistä päättelen & löydän sopivimman koon vaivattomimmin? Tarviiko ruiskun karttaa edes päivittää eli osaako Lambda ohjata vaikka miinuksen korjauskertoimella rauhan maailmaan myös käytettäessä 95E? Tiedän, että pelkkä suuttimen vaihto on pientä koijausta, mutta toimiiko tämä temppu siitä huolimatta?
Moottorille on tärkeintä saada sopiva polttoainemäärä suhteessa ilmämäärään. Sillä ei kai ole vanhassa käyttöautossa käytännön merkitystä muutetaanko polttoainemäärää suuttimen koolla, polttoaineen paineella vai ruiskutuspulssin pituudella. Mistä ajattelit hankkia isomman suuttimen?
Ruiskun korjauskerroin ei ole välttämättä yhtä looginen juttu kuin olen luullut. Katselin vanhoja lokeja, E10 oli käytössä -6% kerroin ja jo 57% etanolilla oli ajoittain +21.5%. Laskennallisesti ruiskutusmäärässä pitäisi olla vain joku 15% ero.
Ruiskun korjauskerroin ei ole välttämättä yhtä looginen juttu kuin olen luullut. Katselin vanhoja lokeja, E10 oli käytössä -6% kerroin ja jo 57% etanolilla oli ajoittain +21.5%. Laskennallisesti ruiskutusmäärässä pitäisi olla vain joku 15% ero.
Eipä tuo E/RE85 ole aina täyttä tavaraa mittarissakaan. Tuollainen +-5%:n seilaaminen korjauksessa on tullut tutuksi 25tkm:n aikana. Suurempia suuttimia hakiessa tuollainen n.+30-35%:a on aika nappiin, jos ei ole tarkoitus virittää. Yli 20%:a riittää nippanappa ajamiseen, mutta pelkillä suuttimillahan ei tuota käynnistystä paranneta.
Jos nyt oikein luin kataloogeja niin Boschin suutin 0280150063 olisi samaa EV10 tyyppiä ja tarjoaisi vajaa 28% enemmän kakkua Monon vakiosuuttimeen verrattuna. Tuollaista on kuulemma käytetty Chryslerin 2.2 - 2.5 litran koneissa. Jos löytyisi tarkemmin missä, voisi tulla kiusaus jäljittää jostain joku muutaman euron purkusuutin.
Niin, paitsi että tuo veisi bensalla liian paksulle.
Niin, paitsi että tuo veisi bensalla liian paksulle.
2.2-2.5 konetta on käytetty aika monessa 80 ja 90luvun Crysyssä, dodgessa ja plymouthissa. Le Baron, yms K-runkoset.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_K_platform
https://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_K_platform
Onko kuinka moni nyt loppupeleissä kokeillut tuota E/RE85sta kaasarilla varustettuun volkkariin?
Itselläni on tuossa Golfissa 1.8 GU-moottori Pierburgin kaasuttimella ja mielenkiinnosta voisin kokeilla miten vaikuttaisi asiaan. Onko turhan rohkeaa heti alkuun ilman mitään muutoksia laittaa tankkiin 1/3 E/RE85sta ja 2/3 98E5sta?
Itselläni on tuossa Golfissa 1.8 GU-moottori Pierburgin kaasuttimella ja mielenkiinnosta voisin kokeilla miten vaikuttaisi asiaan. Onko turhan rohkeaa heti alkuun ilman mitään muutoksia laittaa tankkiin 1/3 E/RE85sta ja 2/3 98E5sta?
Satuin törmäämään tähän threadiin ja sitten kiinnostus heräsi - sillä olen juuri kasaamassa RP (1,8 8v) konetta mk1:seen.
Alkuperäinen visio oli tehdä tuosta hieman kireempi bensa kone, mutta aikani lärättyä tätä threadia läpi niin mieli muuttui -> pakko saada 100% RE85 :)
Tekniikkaan tällä hetkellä löytyy 45 vaakaimu dellorto, mutta hakusessa on 40 vaakaimu tuplat. Uusi imusarja on työnalla ja siihen tulee hieman suurempi höyryyntymistila seokselle.
Ensimmäinen kyssäri: Olisiko etanoli vehkeen imusarjaan hyvä lisätä vastus helpoittamaan kylmä käynnistystä?
Golfi on aikaisemmin ollut dieseli eli olen bensapumppu metsästyksellä myös.
Toinen kyssäri: Minkälaisen paineen ko. bensapumppu tarvisi että se toimisi etanolilla noilla 40 tuplilla?
Bensa letkut tulee myös uudet PTFE:stä.
Joku mainitsi aikaisemmin että kannen kanavia voisi pinnoittaa jollain (elaksointi)..
Kolmaskyssäri: Millä ne kanavat kannattaisi pinnoittaa?
Ja sitten vielä lopuksi: Kuinka vaikea tuommoinen 80 vm. auto on saada kilville 100% RE85:sena? Kyseisessä golfissa ei ole papereita ja joudun joka tapauksessa hakemaan konttorilta valmistenumeron perusteella uudet. Golfin valmistenumerosta ei käy selville sen tekniikkaa eli ajattelin katsastuttaa tuon 1,6 bensaksi suoraan.
OBS! Jos jollain tulee mieleen hyviä lisä palikkoja tähän projektiin niin ehdotuksia otetaan mielellään vastaan!
Alkuperäinen visio oli tehdä tuosta hieman kireempi bensa kone, mutta aikani lärättyä tätä threadia läpi niin mieli muuttui -> pakko saada 100% RE85 :)
Tekniikkaan tällä hetkellä löytyy 45 vaakaimu dellorto, mutta hakusessa on 40 vaakaimu tuplat. Uusi imusarja on työnalla ja siihen tulee hieman suurempi höyryyntymistila seokselle.
Ensimmäinen kyssäri: Olisiko etanoli vehkeen imusarjaan hyvä lisätä vastus helpoittamaan kylmä käynnistystä?
Golfi on aikaisemmin ollut dieseli eli olen bensapumppu metsästyksellä myös.
Toinen kyssäri: Minkälaisen paineen ko. bensapumppu tarvisi että se toimisi etanolilla noilla 40 tuplilla?
Bensa letkut tulee myös uudet PTFE:stä.
Joku mainitsi aikaisemmin että kannen kanavia voisi pinnoittaa jollain (elaksointi)..
Kolmaskyssäri: Millä ne kanavat kannattaisi pinnoittaa?
Ja sitten vielä lopuksi: Kuinka vaikea tuommoinen 80 vm. auto on saada kilville 100% RE85:sena? Kyseisessä golfissa ei ole papereita ja joudun joka tapauksessa hakemaan konttorilta valmistenumeron perusteella uudet. Golfin valmistenumerosta ei käy selville sen tekniikkaa eli ajattelin katsastuttaa tuon 1,6 bensaksi suoraan.
OBS! Jos jollain tulee mieleen hyviä lisä palikkoja tähän projektiin niin ehdotuksia otetaan mielellään vastaan!
EV10 suuttimet eivät ole ulkomitoiltaan minkään standardin mukaisia. Yhdestä suuttimesta on ulkomittakysely menossa mutta tämä tie vaikuttaa hyvin epätodennäköiseltä ratkaisulta.
^En näe mitään syytä miksi etanolikäyttöisen kilvitys vaikeutuisi. Päästöt pienenee eikä etanoli ole laiton polttoaine joten tankin sisällössä ei pitäisi olla mitään katsuria kiinnostavaa. Pumpun paine on valittava ja säädettävä kaasareitten mukaan, ylipaine aiheuttaa tulvimista, seokset haetaan kohdalleen suuttimilla.
^En näe mitään syytä miksi etanolikäyttöisen kilvitys vaikeutuisi. Päästöt pienenee eikä etanoli ole laiton polttoaine joten tankin sisällössä ei pitäisi olla mitään katsuria kiinnostavaa. Pumpun paine on valittava ja säädettävä kaasareitten mukaan, ylipaine aiheuttaa tulvimista, seokset haetaan kohdalleen suuttimilla.
-
- -
- Viestit: 18
- Liittynyt: 29.7.2009 22:10
Mun saabbi on softattu flexifueliksi ja samalla vähän tehoa kutiteltu. Ei ole ongelmia (paitsi tehopuute ja siihen taitaisi auttaa vaan mäntien vaihto ;) )
Lähtee kylmänä ja lämpimänä käyntiin ongelmitta.
Kaveri tarjosi tuohon golffiin jotain muunnosboksia tms. millä voisi ajella re85, mutta ei oikein innosta.
Saappaassa kulutus nousi sen 30% ja kaupungissa pätkäajoa pakkasilla enemmänkin. 3->4bar nostettu bensapaineet kun suuttimissa ei tuotto riitä edes vakiotehoille viinalla. 875/870cc dekoja on osa tainnut vaihdella.
Muuten, noita DW200/300 bensapumppuja on levinnyt aika tasaiseen tahtiin todella pienillä kilometreillä, itse katsoisin jotain muuta. Onko Henkon pumpuista kokemusta?
Walbro 255 (aito) mennään tällä hetkellä, vaikka ei ole viinalle speksattukaan. Pumpun ääni muuttui viinalla, mutta muutama tuhat jo päästelty ongelmitta...
Lähtee kylmänä ja lämpimänä käyntiin ongelmitta.
Kaveri tarjosi tuohon golffiin jotain muunnosboksia tms. millä voisi ajella re85, mutta ei oikein innosta.
Saappaassa kulutus nousi sen 30% ja kaupungissa pätkäajoa pakkasilla enemmänkin. 3->4bar nostettu bensapaineet kun suuttimissa ei tuotto riitä edes vakiotehoille viinalla. 875/870cc dekoja on osa tainnut vaihdella.
Muuten, noita DW200/300 bensapumppuja on levinnyt aika tasaiseen tahtiin todella pienillä kilometreillä, itse katsoisin jotain muuta. Onko Henkon pumpuista kokemusta?
Walbro 255 (aito) mennään tällä hetkellä, vaikka ei ole viinalle speksattukaan. Pumpun ääni muuttui viinalla, mutta muutama tuhat jo päästelty ongelmitta...
1.8 55kw Ventolle olen raakaa viinaa juottanut kuukauden päivät. Huomattavin ero on kylmästartti ilman roikkaa jolloin ei jää ekalla eikä ees tokalla yrityksellä käyntiin. Käyntiin jäätyään tuntuu toimivan ongelmitta, Kylmemmällä kuin -15 pakkasella en ole kokeillut ilman roikkaa starttailla. Mitään muutoksia ei ole tekniikkaan tehty. Kokeilu jatkuu kun tuntuuu toimivan ainakin sievässä ajossa ongelmitta.
12,65 L/100km näky olevan kulutus. Ajo pelkkää pätkäajoa 1-3km, taisi syödä bensaakin yli 10:n samassa ajossa. Koko auto ollut vasta muutaman kuukauden mulla niin ei tarkempia kulutuslukemia oikein oo vielä. Tähän tankilliseen vielä sattu tuo puolan sippaaminen. Nyt vkl tullee maantieajoa yli 200km eka kerran pelkällä etanolilla et saapa nähä millainen kulutus maantiellä.
8,77 oli maantie kulutus reilun 300km matkalla. Jostain syystä nyt alkanut starttauttaan paljon enemmän jos ilman roikkaa yön yli ollut, pakkasta ei juuri ole nollakelilläkin vieteri on piiitkä. Aiemmin heräs -15 pakkasyön jälkeenkin heti..tosin sammuki heti mut 4. yrityksellä jäi käyntiin.. Nyt pyörityttää ilman lupaustakaan pitkään...aina kyllä on käynnistynyt tuolla ei uudenverosella vuen 2006 akullakin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 62 vierailijaa