Golf Gti 16v -88 "getari"

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

Golf Gti 16v -88 "getari"

ViestiKirjoittaja Kilu » 11.6.2011 13:57

Autokuumeen houreissa 2011 helmikuun lopussa bongasin nettiautosta vuoden 1988 tuotoksia olevan Golf Gti:n.

Kuva

Hakusessa oli juurikin kolmiovinen Golffi, koska sellaisen olin aikaisemminkin omistanut. Onnekseni Lahteen tuli myyntiin vielä Gti malli 16v PL koneella. Rahoituksen järjestyttyä otin junan kohti Lahtea ja koeajoa. Auto oli ikäisekseen loistavassa kunnossa, kaikki toimi paitsi mittariston ajotietokoneen taustavalo. Myös muita pienempiä puutteita löytyi ostohetkellä, esim. edestä puuttui spoileri, volkkarimerkki takana oli vääränlainen ja 16v merkit puuttui edestä sekä takaa. Autossa on varusteina mm. musta lattia- ja kattoverhoilu, ajotietokone ja lisävarusteena löytyy ABS jarrut. Värinä toimii Atlas Grau metalliväri. Golffi lähti samana iltana mukaani.

Puutteet korjattuani vaihdoin myös mankan kolmoskorisen Golfin gamma radioon ja takavaloina toimineet Hellan tummentamat tummat valot vaihtuivat orginaaleihin punamustiin. Öljyt suodattimineen vaihtuivat ja vaihteiston vetolaipan öljyvuoto korjattiin. Samoin suodatinjalassa oleva öljynpaineen anturi vaihdettin, koska se vuosi öljyä. Sisusta on yllättävän hyvässä kunnossa eikä kuskinpenkissä ole normaalia reikää sivuttaisverhoilussa (vielä).

Auto on uitettu saksasta vuonna 2004 ja ostin sen suomessa olleelta toiselta omistajalta. Kori on lähes ruosteeton, alusta pitäisi suojata kesän aikana. Tähän mennessä kilometrejä on kertynyt n.5500km omassa omistuksessa ja autossa niitä on n.198000km. Keskikulutus on tankkaus.com :n mukaan pysynyt hillityssä 8.1l/100km

To do list:
finnitön kilpi (tehty)
vaihteensiirtäjien puslien uusinta (osat on jo) (tehty)
katalysaattorin poisto (tehty + uusi lambda)
jakohihnan vaihto (tehty kiitos Juha tuutoroinnista)
kytkinpaketin vaihto (ravistaa) (tehty)
alustan ruostesuojaus (tehty)
uudet talvirenkaat G60 vanteilla ja mustilla keskikupeilla
kesävanteiden pulverimaalaus talvella ja uudet kesärenkaat (uudet kesärenkaat on)
Viimeksi muokannut Kilu 23.4.2017 14:41, yhteensä muokattu 9 kertaa.

Antsa
-
Viestit: 1419
Liittynyt: 4.10.2003 22:27
Auto: jetta 1

ViestiKirjoittaja Antsa » 11.6.2011 14:23

hienossa kunnossa

Lebi
-
Viestit: 282
Liittynyt: 23.7.2003 17:23
Auto: Neliveto, etuveto ja takaveto

ViestiKirjoittaja Lebi » 17.6.2011 19:57

Ör ör Carloksen pimppimagneettiraaseri.



;)

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

ViestiKirjoittaja Kilu » 20.6.2011 17:03

Kiitos Miguel, mut pimppiä tällä ei saa :P

tänään (20.6.) sain valkopohjaset kilvet ruuvattua kiinni, vois kokeilla jos juhannuksena sais tehtyä jotain vaihteensiirtäjän puslille...

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

ViestiKirjoittaja Kilu » 12.8.2011 22:25

Getarin kytkin otti ja petti mut keskelle Helsinkiä, noh kaverin avustuksella hinattiin auto työpaikan pihalle seisomaan.

Laatikko irti ja viaksi selvisi kytkin akselin menneen painelevystä läpi. Edellinen omistaja oli vaihtanut tarvikeosia vanhojen tilalle ja tässä näkee tuloksen.

Noh kaverin kautta Sachsin kytkinpaketti irtosi sopivaan hintaan, mutta vauhtipyörä näytti todella huonolta. Ebayn kautta metsästin uuden orginellin vauhtiksen Saksasta 49€ (+19€postit).

Osia odotellessa uusin autoon myös vaihdevivuston puslat ja kampiakselin stefan jotka olin haalinut varastoon jo aikaisemmin.

Uusipaketti kiinni moottorissa. Pistin myös uuden automaattisäätösen kytkinvaijerin manuaalisäätöisen tieltä. Getari toimii nyt hienosti kytkimen osalta.

Mutta nyt nokkien ketju pitää aikamoista rallatusta, mitä mieltä olette kannattaako uusia myös nokkaketjun rattaat samalla kun ketjun vaihtaa? Ainut on että rattaat on kiinni nokissa niin pitäis sit nokatkin vaihtaa. Nyt tosin muodostuu mahdollisuus pistää KR:n imunokka PL koneeseen -> kannattaako ja pystyykö PL:n moottorinohjaus tälläseen vaihtoehtoon?

Kuva

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Auto: -95 Golf Variant VR6 Syncro
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 12.8.2011 22:31

Mitenkään kehtaisi nipottajalta kuulostaa, mutta vararengas takana ajelet? :)

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

ViestiKirjoittaja Kilu » 12.8.2011 22:34

Samana maanantaisena aamuna kun kytkin meni niin myös molemmat vasemmanpuoleiset renkaat puhkes liikenteessä -> takimmainen pahemmin ja renkaasta löytykin 10cm:n terässuiru joka oli jostain kuormasta tippunu tielle... Nyt jo kuitenkin uudet Continentalin 195/50R15 alla :)

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35
Auto: Skoda Octavia Combi 2.0TDi Sport & VW Golf Cabriolet

ViestiKirjoittaja *Patu* » 13.8.2011 7:37

No jo oli paska päivä :)

Hienoa että joku rupee näitäkin getareita säästämään ettei kaikki mene paaliin amis karvat sisällään.

jyri.h
-
Viestit: 1305
Liittynyt: 4.9.2008 15:28
Auto: Jetta Gt -90, Touran 2.0 TDI -04, Polo 9N -05

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.8.2011 15:31

Peukkua! Mulla oli täsmälleen samanlainen -87 KR 15v sitten, näitä OEM-tyylisiä on aina hienoa nähdä.

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

ViestiKirjoittaja Kilu » 13.8.2011 23:05

Kiitos kommenteista!

Fiilistelyä Hernesaaren ilta-auringossa...

Voiman merkit ja parkissa Kauppatorilla

Jos joltain löytyy hyväkuntosia G60 peltivanteita myytäväks niin pistäkää privaviestiä...

hb81
-
Viestit: 1743
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Auto: mk1 Caddy, Caddy Maxi, ex wnb Ratasika, ex RS Octavia
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 14.8.2011 16:31

Vaikka kuinka haluaa pitää alkuperäisenä, niin saa noita silti madaltaa.
Hävyttömän korkea.
Edes joku laadukas kiinteä H&R setti alle. Mukava ajella ja näyttää hyvälle.

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

ViestiKirjoittaja Kilu » 9.4.2013 21:31

Herätin getarin käyttöön melkein kahden vuoden seisotuksen jälkeen. Pesu ja tuuletus sekä virkavaltaa vältellen tallille pääsiäisen aikaan.

Uutta orginellia osaa on kahmittu vuoden mittaan reilusti. Uudet jarrut iskin kiinni joka nurkkaan ja samalla uusin kaikki mahdolliset pultit ilmausruuveista lähtien, jotta ensi kerralla on urakka vaivattomampaa. Taka-akselin puslat ja H&R:n 60/40 alusta odottaa vielä asennusta ennen katsastusta.

Tekniikka pelaa "ison huollon" (kaikki suodattimet + tulpat + öljyt + uusi akku) jälkeen kuin unelma. Ainoa miinus on, että pääsiäisenä ABS järjestelmä päätti aloittaa kiukuttelun
=> jarrupaineet on tiessään ja ABS-valo palaa iloisena keskikonsolissa.
Epäilisin maadoitusongelmaa, mutta sitä lähden tutkimaan lähipäivinä. Kaikki ABS-anturit olivat aika raskaan pölymoskan peitossa, mutta puhdistin ne samalla kun jarrut olivat auki.

Lisää seuraa tulevilla viikoilla...

Sebastian
-
Viestit: 8555
Liittynyt: 3.8.2003 15:43
Auto: Audi ja kakkis

ViestiKirjoittaja Sebastian » 10.4.2013 10:46

Onko tuosta katkaistu jotakin pois olka-akselista? Kuva Vai katsonko/muistanko väärin. Eli semmonen rauta mikä kiertää satulan.

Edit: siis tuommoinen rauta joka menee tosta levyn keskustan vierestä. Vai onko tommonen vaan G60-osissa? Muita kun ei ole tullut itsellä purettuakaan kakkiksissa.
Viimeksi muokannut Sebastian 10.4.2013 11:30, yhteensä muokattu 1 kertaa.

jyri.h
-
Viestit: 1305
Liittynyt: 4.9.2008 15:28
Auto: Jetta Gt -90, Touran 2.0 TDI -04, Polo 9N -05

ViestiKirjoittaja jyri.h » 10.4.2013 11:10

Minusta tuo näyttää normi vwII satulalta. Tosin mun mielestä tuon ikäisessä GTI 16v pitäis olla jo girling54 satulat ja 256 levyt.

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 634
Liittynyt: 27.7.2003 10:38
Auto: Jetta mk2 VR5 '85, Passat GT '92, Passat 3BG '03, Caravelle '10

ViestiKirjoittaja Ripa » 10.4.2013 17:10

En tiennytkään että -88 on jo ollut ABSeilla, selittäisikö se nuo satulatkin???

Aika hieno yksilö, kelpaisi itsellekkin. Kerran 16V (KR tekniikan vaihto) Jetan omistaneena jaksaa aina muistella tuon 16V:n omaa äänimaailmaa siellä korkeammilla nuoteilla. Ehkä joskus sitten vielä minullekkin.

jyri.h
-
Viestit: 1305
Liittynyt: 4.9.2008 15:28
Auto: Jetta Gt -90, Touran 2.0 TDI -04, Polo 9N -05

ViestiKirjoittaja jyri.h » 10.4.2013 18:49

Girlingin satulankannattimissa on tuo levyn ympäri kiertävä käikäle, samoin ATE:n vastaavissa.

Olisko topikin auto niin tuoretta sarjaa "faceliftistä" että jarrut olis jäänny vielä vanhasta pikkuikkunaisesta alkupään tuotantoon. Oli kait umpikeulaPasuunaakin ABS:llä ja Girlingin jarruilla jo -88?

H. Jormalainen
-
Viestit: 15949
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Auto: Golf GTI 16v -90, A3 1,8 -98
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.4.2013 18:56

-89 on uudemmat isommat jarrut ja ABS:ät on saanu -87.

jyri.h
-
Viestit: 1305
Liittynyt: 4.9.2008 15:28
Auto: Jetta Gt -90, Touran 2.0 TDI -04, Polo 9N -05

ViestiKirjoittaja jyri.h » 10.4.2013 18:58

Tuplat poistettu..
Viimeksi muokannut jyri.h 11.4.2013 11:20, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

ViestiKirjoittaja Kilu » 10.4.2013 20:44

Tälläsenä se on tehtaalta tullut. Sen tiedän sanoa, että mitään swappia ei jarruihin ole tehty.

Kuitenkin tänään selvisi alustavasti ABS toimimattomuus. Eli jarrupaine on kadoksissa, eikä ihmekkään kun pressure warning switch (191 927 821) polttaa toista 30A sulaketta. Näin sähkönen pumppu ei pääse tuottamaan painetta jarruille.

Nyt alkaa tuon osan metsästys, jos joltain löytyy varastosta niin viestit on tervetulleita!

H. Jormalainen
-
Viestit: 15949
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Auto: Golf GTI 16v -90, A3 1,8 -98
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.4.2013 0:09

Olikos se niin että noissa vanhemmissa ei ole alipainetehostusta vaan tehostus tehdään ABS:n pumpulla tmv.?

Ja vissiin sitten kun siitä lähtee virrat niin poljin on kova kuin timantti?

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

ViestiKirjoittaja Kilu » 11.4.2013 7:25

Joo tässähän on täysin sähköinen jarrutehostin.

ABS vika selvisi ja jarrut on jälleen tikissä! Tein hätiköityjä johtopäätöksiä painevaroitus kytkimen kanssa.

Virtapiirikaaviota seuraten ohitettiin toinen ABS rele (J185), jolloin pumppu pyörähti käyntiin. Rele auki ja sehän oli viallinen. Onneksi uusi maksaa vain 27 eur. Tässä selvittiin säikähdyksellä...

Katsastus on aina vaan lähempänä :)

Kiitos ohjeistuksesta Kentsulle!

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

ViestiKirjoittaja Kilu » 20.11.2013 19:29

Savun hälvettyä voi hiukan jo avautua mitä viime kesänä sitten kävikään...

Kesän tavoitteena oli näyttää getarille hiukan kotimaataan ja vierailla sukulaisissa graniittisen gaggiksen luona Wörtherseellä. Matkahan taittui Tukholmasta Tanskan läpi Berliiniin ja sieltä kohti Königsseetä, jolloin Ingolstadtin tietämillä rupesi tapahtumaan.

Osasyyllisenä tapahtumaketjuun saattoi tosin olla halu kokeilla, olivatko getarin suoritusarvot vielä kohdillaan. Öljynlämmöt nousi tämän seurauksena n. 130 asteeseen ja pientä kolinaa alkoi kuulua A9 moottoritietä paahtaessa. No siitä kolistelle seuraavasta liittymästä levähdyspaikalle ja saksan liikkumisturvaan yhteys. (Ja kyllä, GTI:ssä oli liikkumisturva voimassa)

Liikkumisturva Tiguanilla matka jatkui Paffenhofenista Königsseelle. Paikallisesta Volkswagen Centeristä tuli tieto 2. sylinterin kiertokangen laakerivauriosta ja getari jäi korjaamon pihalle.

Kaverin kautta löydettiin sitten n. 16km päästä tapahtumapaikkaa paja jota isännöi seppä 3. polvessa. Getari saikin sepän toimesta uuden kunnostetun moottorin ja kävin nyt lokakuussa noutamassa gaggiksen Kranzbergista Travemünden kautta takaisin Suomeen.

Sain sepältä vielä tuliaisiksi peräkontin täynnä vanhan/vaihtomoottorin osia. Näistä sitten selvisi tämä laakerivaurio konkreettisesti. Myös kampiakseli on entinen.

No mutta uusi moottori on kohta sisäänajettu (1500km). Ja odottaa ensimmäistä öljynvaihtoa.

Ens kesänä uusiks...eiku...

Ja älkää kysykö mitä road trip loppujenlopuks tuli maksamaan.

Heksi
-
Viestit: 191
Liittynyt: 5.10.2003 22:36
Auto: 300 E-24 -92, 500 SEC -85, 200 quattro 20V -90

ViestiKirjoittaja Heksi » 14.12.2013 23:01

Parin vuoden päästä muistelet tuota kaikkea lämmöllä :D

Toimiiko kulutusmittari jo?

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

ViestiKirjoittaja Kilu » 15.12.2013 9:14

Ajotietokeen kulutusmittari ongelmasta on lisää tuolla => http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=942139#942139

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

ViestiKirjoittaja Kilu » 8.11.2015 10:28

Tämä getari on viettänyt aikalailla pitkää hiljaiseloa.

Viime foorumi päivityksen jälkeen kulutusmittari heräsi taannoin toimimaan mittariston anturin uusinnalla, keskikonsoli on vaihtunut Votexin versioon Lupon juomatelineillä ja autoon on myös asennettu alkuperäinen keskuslukitus.

Auto seisoo liikennekäytöstä poistettuna tällä hetkellä puolilämpimässä tallissa Varsinais-Suomessa.

Ajettu tänä vuonna vain kesä-heinäkuu ja ennen seisontaa katsastettu kehuilla.

(edit 21.2.2016: poistettu hiljaisesta myynnistä)


Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Kilu 21.2.2016 14:30, yhteensä muokattu 2 kertaa.

jyri.h
-
Viestit: 1305
Liittynyt: 4.9.2008 15:28
Auto: Jetta Gt -90, Touran 2.0 TDI -04, Polo 9N -05

ViestiKirjoittaja jyri.h » 8.11.2015 10:38

Ristus on hieno!!
Kuin pystyt ajattelemaan myymistä? 😉

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

ViestiKirjoittaja Kilu » 8.11.2015 10:41

Hah! Pitkin hampain mut on pientä venekuumetta...

Heksi
-
Viestit: 191
Liittynyt: 5.10.2003 22:36
Auto: 300 E-24 -92, 500 SEC -85, 200 quattro 20V -90

ViestiKirjoittaja Heksi » 3.12.2015 14:17

On se perkuleen hieno. Tätä sä kadut vielä ;) Pitäisköhän mun ostaa.

Lebi
-
Viestit: 282
Liittynyt: 23.7.2003 17:23
Auto: Neliveto, etuveto ja takaveto

ViestiKirjoittaja Lebi » 3.12.2015 20:27

Carlos, tämän uljaan ajoneuvon myynti on edelleen kielletty.

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

Re: Golf Gti 16v -88 "getari"

ViestiKirjoittaja Kilu » 18.10.2016 18:18

Kokeillaas löytyykö tätä kautta saksalaisen korjaamon hävittämiä sytkäjohtojen ohjainputken klipsejä. Alkaa harmittaa toi nykyinen nippusideratkaisu.
Eli näitä:
Kuva

Klipseille löytyy osanumerot 027 905 478 B & 027 905 478 C mutta näitä ei ole saanut enää moneen vuoteen marmorilta.

Osaisikohan joku sanoa myös, että mitäköhän mieltä museoautotarkastaja on H&R:n alustasarjasta? Tähänhän ei saa orggisalustaa enää uutena ja toi H&R:n kiintee setti 60/40 on kuitenkin ulkoisesti aika maltillisen näköinen. Prosentit tietty löytyy otteelta. Pari vuotta olis vielä museokilpiin...

Anssi
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.12.2005 21:26
Auto: Golf 16v -91, vanhoja ilmajäähyjä

Re: Golf Gti 16v -88 "getari"

ViestiKirjoittaja Anssi » 18.10.2016 18:33


^^BeBe
-
Viestit: 513
Liittynyt: 31.8.2009 22:15
Auto: C5 2.5tdiq, golf gti, golf mk1 ss1400, t3 syncro

Re: Golf Gti 16v -88 "getari"

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 18.10.2016 20:16

Jos vakio alusta on vielä jotenkin voimissaan, niin laita se säilöön ja takaisin paikoolleen kun museoinnin aika tulee.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1562
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Auto: pari golffia ja passatti
Viesti:

Re: Golf Gti 16v -88 "getari"

ViestiKirjoittaja samza » 18.10.2016 20:46

En kyllä näkisi estettä museoinnin suhteen. Onhan noita matalempia alustoja ollut saatavilla näihin kautta aikojen. Itse ainakin lähtisin koittamaan kun sen aika tulee.
Siisti auto btw :)

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

Re: Golf Gti 16v -88 "getari"

ViestiKirjoittaja Kilu » 19.10.2016 18:59

Kiitos kommenteista ja Anssille erityismaininta kun avasit silmät Classic Partsin suuntaan.

Lähti laatikollinen pikkuhilpettä tilaukseen. Tulipahan tilattua ebayn kautta uudet polttoainesuuttimet ja öljypohja tiivisteineen.

Eppup
-
Viestit: 11
Liittynyt: 6.8.2015 7:00
Auto: Mk1 jetta -83 1.9 mtdi

Re: Golf Gti 16v -88 "getari"

ViestiKirjoittaja Eppup » 30.10.2016 23:16

Kylläpä taas gti kuume nousee kun tälläisiä postauksia lukee.. Lailla pitäs kieltää. Erittäin komea pelastettu getari!

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

Re: Golf Gti 16v -88 "getari"

ViestiKirjoittaja Kilu » 22.9.2018 15:49

Getari on vaihtanut omistajaa ja liikkuu nykyään Alavudella rekkarilla GTI-2.

Toivon getarille pitkää elämää ja ehkä vielä näemme jossain. Tämän topicin voisi pistää jäähylle.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

© since 2000 - ffp