1983 Golf I GTI (Jälleen minun !)
Valvoja: ffp jäsenet
^no nii-i, kasille varmaan natsaakin paremmin ku tolle seiskatuumaselle. ysille menis viel paremmin. mut siitähän tässä nyt ei tainnu ollakaan kyse et mille vannekoolle se 195 menis parhaiten?
seiskalle jos laittais 195 -kumin, ni näyttää mun silmään pöhköltä ja reilumman tontituksen sais luultavasti unohtaa samalla kertaa.
seiskalle jos laittais 195 -kumin, ni näyttää mun silmään pöhköltä ja reilumman tontituksen sais luultavasti unohtaa samalla kertaa.
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 25.12.2010 7:22
Tästähän saatiin vilkas Mk1 rengaskeskustelu, onhan täällä aktiivisia käyttäjiä. ;)
Katsotaan mitä tulee 165/45/15 rengastuksella, myydään, vaihdetaan ja varastetaan sitten renkaita, mikäli lopputulos on jotakin vääränlaista.
Mutta melkoisen alas GTI on varmasti ruuvattava, muuten pyörät varmasti näyttävät leikkiauton pyöriltä.
(Katsotaan iskeekö sisäinen sivulistamies vai ei.)
Tässä nyt vielä kiusaksi 165/45/15 & 7x15" ET25
Katsotaan mitä tulee 165/45/15 rengastuksella, myydään, vaihdetaan ja varastetaan sitten renkaita, mikäli lopputulos on jotakin vääränlaista.
Mutta melkoisen alas GTI on varmasti ruuvattava, muuten pyörät varmasti näyttävät leikkiauton pyöriltä.
(Katsotaan iskeekö sisäinen sivulistamies vai ei.)
Tässä nyt vielä kiusaksi 165/45/15 & 7x15" ET25
jotenkin tuolla 14" talvipyörällä pompotin koko vehje.15" kesäpyörällä menee kuin kiskoilla ilman tuota pompotusta
Tuttu juttu, nyt itsellä caddyssä 8x15" ja 185/55 kumein niin oikein rasittava pompotus matkaa ajellessa. 45-profiilin nakeilla voi puhua jo jonkulaisesta ajomukavuudesta, kun sillon joustaa tolpat (sen mitä nuo tuningkikkareet pystyy) eikä kumit.
Ihan hyvännäkönen on tuo yllämainittu vanne/rengaskombo, mutta auttamattoman kapealta näyttää kyllä varsinkin takapyörät.. lättyä väliin ja sopivasti kaarelle kuten tuossa keltaisessa, niin silimä tykkää.
Golf oli viime viikolla pajalla ja etupäässä on nyt "kaikki" nivelien osalta uutta.
= Ajotuntuma muuttui siirto-ajossa (13" nastoilla) selvästi täsmällisemmäksi jo- yippie!
Puutteina vielä yksi puuttuva holkki iskunvaimentimen yläpäähän -> Tilaukseen Classic Partsista ja ohjausvaihteen tukikumit myös. (Vaihdan nekin kun maksavat vain muutaman kympin) Taka-akselin puslien vaihto ja jakopääremontti jäivät vielä seuraavaan kertaan. Tuli todettua myös, että tilaamani öljynpaine-anturit olivat väärät, eli nekin uudestaan tilaukseen....
Samalla pohjan ainoa reikä sai sähköliimaa ja takasumuvaloviritelmätkin tuli poistettua ja todettua, että takasumuvaloja ei Golffissa ole ollut tehtaalta lähtiessä.
Kevennyksenä:
Tullilta saapui veropäätöskin:
Vertailuautona uusi Golf 1.4 TSI 103kw, jonka perusteella Tulli oli määritellyt Golffin markkina-arvoksi ikävähennyksin 588 EUR, jolla autoveron määräksi saatiin 139,94 EUR.
Tulli ei selvästi tällä kertaa selaillut Mobilea tai Ebayta, tai sitten maksoin vaan auttamattomasti Golffista vähän liikaa. Varauduin 170 Euroon, joten tässä tuli "olennainen" säästö. ;)
= Ajotuntuma muuttui siirto-ajossa (13" nastoilla) selvästi täsmällisemmäksi jo- yippie!
Puutteina vielä yksi puuttuva holkki iskunvaimentimen yläpäähän -> Tilaukseen Classic Partsista ja ohjausvaihteen tukikumit myös. (Vaihdan nekin kun maksavat vain muutaman kympin) Taka-akselin puslien vaihto ja jakopääremontti jäivät vielä seuraavaan kertaan. Tuli todettua myös, että tilaamani öljynpaine-anturit olivat väärät, eli nekin uudestaan tilaukseen....
Samalla pohjan ainoa reikä sai sähköliimaa ja takasumuvaloviritelmätkin tuli poistettua ja todettua, että takasumuvaloja ei Golffissa ole ollut tehtaalta lähtiessä.
Kevennyksenä:
Tullilta saapui veropäätöskin:
Vertailuautona uusi Golf 1.4 TSI 103kw, jonka perusteella Tulli oli määritellyt Golffin markkina-arvoksi ikävähennyksin 588 EUR, jolla autoveron määräksi saatiin 139,94 EUR.
Tulli ei selvästi tällä kertaa selaillut Mobilea tai Ebayta, tai sitten maksoin vaan auttamattomasti Golffista vähän liikaa. Varauduin 170 Euroon, joten tässä tuli "olennainen" säästö. ;)
Viimeksi muokannut Harri, 7.3.2013 22:07. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Ja Ebay- kauppiaalta Saksasta kopsahti Saksasta eilen tällainen, konsoli ehjillä lisämittarin paikoilla jonkin edellisten omistajien puhkoman tilalle....
Kai ne lisämittaritkin siihen pitää sitten hankkia tai ehkä paikalleen ja mittarit myöhemmin. :)
Öljynpaine-anturikin taitavat olla ETKA:n perusteella kuitenkin oikeat, luottokorjaamo lienee tehnyt väärän diagnoosin.
Onko muita ideoita antureiksi kuin nämä? (DX- moottorissa käsittääkseni on 2 anturia)
028919081D (MEYLE 1009190025)
056919081E (MEYLE 1009190031)
EDIT, oikeat ovat. Asia varmistyi Meylen omilta sivuilta:
http://www.meyle.com/EN/Spare-parts/Search.html
Classic-partsille ja werk34:een ja VW Heritageen lähti taas täydennystilausta pikku nippeleistä ja Slamitilta odotellaan vielä OEM vesipumppua ja kiilahihnaa jne moottoripuolen huolto-osia...
Kai ne lisämittaritkin siihen pitää sitten hankkia tai ehkä paikalleen ja mittarit myöhemmin. :)
Öljynpaine-anturikin taitavat olla ETKA:n perusteella kuitenkin oikeat, luottokorjaamo lienee tehnyt väärän diagnoosin.
Onko muita ideoita antureiksi kuin nämä? (DX- moottorissa käsittääkseni on 2 anturia)
028919081D (MEYLE 1009190025)
056919081E (MEYLE 1009190031)
EDIT, oikeat ovat. Asia varmistyi Meylen omilta sivuilta:
http://www.meyle.com/EN/Spare-parts/Search.html
Classic-partsille ja werk34:een ja VW Heritageen lähti taas täydennystilausta pikku nippeleistä ja Slamitilta odotellaan vielä OEM vesipumppua ja kiilahihnaa jne moottoripuolen huolto-osia...
Lisäksi löytyi linkki, josta lähdetään katsomaan saman aikakauden soitinta kojelautaan Blaupunktilta. ;)
Blaupunkt Autoradioprogramm 1982 - 1983
Esim kuvan Blaupunkt Heidelberg SM 21 sopisi tismalleen oikean vuosimallisena hienosti kojelautaan.
Yritetäänpä huutaa tuollainen taas Ebaysta. ;)
Blaupunkt Autoradioprogramm 1982 - 1983
Esim kuvan Blaupunkt Heidelberg SM 21 sopisi tismalleen oikean vuosimallisena hienosti kojelautaan.
Yritetäänpä huutaa tuollainen taas Ebaysta. ;)
Kyllä tuohon kannattaa laittaa öljynlämpö, öljynpaine ja volttimittari kuten alkuperäisenä oli.
Muistaa vaan että hankkii mittarit missä asteikko tarpeeksi pitkälle, lämpö olisi hyvä näyttää 150c tai 170c riippuen kumman version löytää ja sitten paine pitää olla 10bar asti. uudemmat audin 5bar mittarit mitä on ebay täynnä ei riitä kun noissa paineet menee siitä yli.
Muistaa vaan että hankkii mittarit missä asteikko tarpeeksi pitkälle, lämpö olisi hyvä näyttää 150c tai 170c riippuen kumman version löytää ja sitten paine pitää olla 10bar asti. uudemmat audin 5bar mittarit mitä on ebay täynnä ei riitä kun noissa paineet menee siitä yli.
-
- -
- Viestit: 496
- Liittynyt: 22.11.2009 21:42
Tullin autoverokäsittelijä lienee tosiaan ajatellut moottoritehoa vertailuautoa valitessaan. Uusi GTI verrokkina olisi omastakin mielestä loogisempi, mutta en ajatellut valittaa päätöksestä. ;)
Kuvien mukainen Blaupunkt Heidelberg SM 21 vuosimallia 1983 huudettu eilen Ebaysta!
Töissä on ollut sen verran kiirettä, etten ole ennättänyt vielä kyselemään renkaiden perään- täytyy ensi viikolla selvitellä, ovatko renkaat jo maassa. :)
Kuvien mukainen Blaupunkt Heidelberg SM 21 vuosimallia 1983 huudettu eilen Ebaysta!
Töissä on ollut sen verran kiirettä, etten ole ennättänyt vielä kyselemään renkaiden perään- täytyy ensi viikolla selvitellä, ovatko renkaat jo maassa. :)
Saksan ebays:täkö huutelet tuotteita? Nyt sitten vaan hankkimaan alkuperäisiä c-kasetteja,vuonna -83 tuli aika monta hittiä jotka soivat vielä tänäänkin radiossa;
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Luokka:V ... _kappaleet
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Luokka:V ... _kappaleet
Slamitilta kopsahti originaalinippeleitä, orkkis vesipumppu, öljynsuodatin, toinen moottorin tukikumeista (Toinen odottaa jo VW Heritagelta aiemmin saapuneena) jne....
Lähiviikkoina loput kulutusosat paikalleen ja ehkä jo perjantaina leimalle tällä viikolla, katsastuskunnossahan se pitäisi jo olla ennen loppu-osaläjääkin. :)
Lähiviikkoina loput kulutusosat paikalleen ja ehkä jo perjantaina leimalle tällä viikolla, katsastuskunnossahan se pitäisi jo olla ennen loppu-osaläjääkin. :)
Saksan ebays:täkö huutelet tuotteita? Nyt sitten vaan hankkimaan alkuperäisiä c-kasetteja,vuonna -83 tuli aika monta hittiä jotka soivat vielä tänäänkin radiossa;
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Luokka:V ... _kappaleet
Saksan Ebaysta on tähän mennessä löydöt tullut tehtyä, myös co.uk -versio tosin on ollut ahkerasti auki.
Hmm, pitäisiköhän sitä alkaa haalimaan kaikkea 1983- mallista oheissälää siis. :D
EDIT Kävin halaamassa GTI:itä kotimatkalla töistä säilytyshallissakin, kovasti näytti odottavan kesää ja nippeleitä. ;)
Viikonloppuna taas pientä etenemistä Golffin parissa. Perjantai oli vapaapäivä ja vietin laatu-aikaa Golffin parissa.
1) Golf katsastettu nyt ilman huomautuksia ja kotimaiset rekisterikilvet ruuvattu nyt paikalleen.
Asiallista palvelua jälleen Kehän Autokatsastuksesta....
Kilvet paikalleen ja hymyssä suin kohti asiantuntevaa rengasliikettä Herttoniemeen.
165/45/15 Nankang kietaistuna vanteelle, kiitos Nikke jälleen.
Hyvältä näyttää 7 x 15" vanteella.
1) Golf katsastettu nyt ilman huomautuksia ja kotimaiset rekisterikilvet ruuvattu nyt paikalleen.
Asiallista palvelua jälleen Kehän Autokatsastuksesta....
Kilvet paikalleen ja hymyssä suin kohti asiantuntevaa rengasliikettä Herttoniemeen.
165/45/15 Nankang kietaistuna vanteelle, kiitos Nikke jälleen.
Hyvältä näyttää 7 x 15" vanteella.
Kesäpyörät samantien alle Golffiin ja coilovereita alaspäin. Kierteet puhtaaksi ja mutterit liikkuivat helposti, alusta lienee melko tuore. (TA-Techix tms....)
Kuvassa asennus-mäyräkoira.
Eteen jäi kierrettä vielä jatkomadalteluihin 6cm, taakse 3cm.
Talvirengasasennosta tultiin alaspäin edessä 5-6cm....
Rengasliikkeessä oli toinenkin musta urheiluauto:
Kuvassa asennus-mäyräkoira.
Eteen jäi kierrettä vielä jatkomadalteluihin 6cm, taakse 3cm.
Talvirengasasennosta tultiin alaspäin edessä 5-6cm....
Rengasliikkeessä oli toinenkin musta urheiluauto:
Viimeksi muokannut Harri, 17.3.2013 21:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Iskunvaimentimien yläpäästä puuttui toiselta puolelta suojakuppi ja jäljellä ollutkin oli halki, ei enää...
Musta GTI- mallin 171853601 041 VW- merkki löysi myös paikkansa, alkuperäisin klipsein kiinnitettynä N0120681.
Maskin kiinnitysnastat menivät sen sijaan tilaukseen, maskia oli irrotettu ennenkin.
Osanumero maskin kiinnitysnastoille:171853695A
Musta GTI- mallin 171853601 041 VW- merkki löysi myös paikkansa, alkuperäisin klipsein kiinnitettynä N0120681.
Maskin kiinnitysnastat menivät sen sijaan tilaukseen, maskia oli irrotettu ennenkin.
Osanumero maskin kiinnitysnastoille:171853695A
Mittaristossa vilkkuva öljynpaineen merkkivalo oli seuraava operaatio.
1.8 DX- moottorissa on 2 öljynpaine-anturia, toinen öljynsuodatinjalassa, toinen lohkossa ylhäällä ja molemmat menivät vaihtoon, jotta vilkkuvasta valosta päästiin eroon.
Uusi ja vanha anturi rinnakkain (Öljynsuodatin jalassa oleva), paikallaan oleva oli ilmeisesti alkuperäinen vuodelta 1983.
Uusi anturi paikallaan öljynsuodatinjalassa:
1.8 DX- moottorissa on 2 öljynpaine-anturia, toinen öljynsuodatinjalassa, toinen lohkossa ylhäällä ja molemmat menivät vaihtoon, jotta vilkkuvasta valosta päästiin eroon.
Uusi ja vanha anturi rinnakkain (Öljynsuodatin jalassa oleva), paikallaan oleva oli ilmeisesti alkuperäinen vuodelta 1983.
Uusi anturi paikallaan öljynsuodatinjalassa:
Samalla tuli pistettyä paikalleen istuimien suojamuovit...
Toisesta istuimesta muovi puuttui kokonaan, kuvassa uusi paikallaan:
....Toisella puolella muovista taas puuttui puolet:
Tosin tapit muovien kiinnitykseen puuttuivat, ne vielä tarvitaan.
Tosin saattaa olla, että nämä penkit vielä vaihtuvatkin..... ;)
Toisesta istuimesta muovi puuttui kokonaan, kuvassa uusi paikallaan:
....Toisella puolella muovista taas puuttui puolet:
Tosin tapit muovien kiinnitykseen puuttuivat, ne vielä tarvitaan.
Tosin saattaa olla, että nämä penkit vielä vaihtuvatkin..... ;)
Viimeksi muokannut Harri, 17.3.2013 21:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nykyisessä kuljettajan istuimessa on hiukan sanomista normaaleissa kohdissa:
Ja bongasin Leverkusenista Saksasta Ebayn kautta toisen täydellisen sisustuksen varaosiksi. Ilmoituksen mukaan säilötty kellarissa vuosikausia ja vaatii pesun (kuten kuvistakin näkyy), mutta ajatuksena on käyttää molemmista sisustuksista parhaat palat Golffiin. :)
Lähetys vain Saksaan, mutta huusin sisustuksen pokkana ja nyt täytyy lepytellä myyjää. Lähetin linkin tähän topiciinkin. ;)
Viele Grüsse aus Helsinki für Sabrina- mein GTI braucht deine Sitze. ;)
Ja bongasin Leverkusenista Saksasta Ebayn kautta toisen täydellisen sisustuksen varaosiksi. Ilmoituksen mukaan säilötty kellarissa vuosikausia ja vaatii pesun (kuten kuvistakin näkyy), mutta ajatuksena on käyttää molemmista sisustuksista parhaat palat Golffiin. :)
Lähetys vain Saksaan, mutta huusin sisustuksen pokkana ja nyt täytyy lepytellä myyjää. Lähetin linkin tähän topiciinkin. ;)
Viele Grüsse aus Helsinki für Sabrina- mein GTI braucht deine Sitze. ;)
Viimeksi muokannut Harri, 17.3.2013 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muuten näyttää hyvältä, mutta nuo renkaat vaan on omaan makuun liian kapeet. Takana näyttää tyhmältä kun jää kaiken lisäksi noin sisään.
Omaan silmään edelleen just hyvät. ;)
Kuvien madalluksella ei ota mihinkään kiinni, eli alaspäinkin voi vielä mennä huoletta ja sopivasti venyvät seiskalle, joten näillä mennään.
Taakse täytyy kokeilla vielä 10mm spaceria, tosin se saattaa vaatia takakaarien leikkaamista / rullaamista, johon en todennäköisesti kuitenkaan orastavana punaniskaisena mobilistina lähde, jotta alkuperäiseksi palauttaminen sitten joskus onnistuu.....;)
-
- -
- Viestit: 928
- Liittynyt: 31.7.2003 1:45
- Viesti:
Luulen, että soudan vähän vastavirtaan ja jätän EU- kilvet, mä jotenkin kierolla tavalla tykkään niistä. Uustuontipeli nääs. ;)
Vanteiden kehien leveydestä ei hajua, öö...
Makselin varaosasisustuksen juuri Leverkusenin suuntaan, jäämme jännityksellä odottamaan mitä tuleman pitää. Toivottavasti pesemällä saadaan tuosta sarjasta ehjä etuistuin ainakin.
Jäljelle jäävästä GTI- sisustuksesta kiinnostuneet voivat ilmoittautua.
Sisustuksen saavuttua myyn toisen (=huonomman) sisustuksen pois nurkista samantien.
Punaisia GTI- sisustuksia ei tunnu puissa kasvavan, Ebayssa on tainnut alkukevään aikana olla tasan 2 täydellistä sarjaa kaupan ja ostamani on toinen niistä. ;)
Anyone? Korjattavaksi verhoilijalle / verhoiltavaksi uudelleen?
Mikko Slamitista tilasi jo uuden GTI- lipan puolikkaankin, niin saadaan hidastustöyssyvahingot ehjättyä.
Vanteiden kehien leveydestä ei hajua, öö...
Makselin varaosasisustuksen juuri Leverkusenin suuntaan, jäämme jännityksellä odottamaan mitä tuleman pitää. Toivottavasti pesemällä saadaan tuosta sarjasta ehjä etuistuin ainakin.
Jäljelle jäävästä GTI- sisustuksesta kiinnostuneet voivat ilmoittautua.
Sisustuksen saavuttua myyn toisen (=huonomman) sisustuksen pois nurkista samantien.
Punaisia GTI- sisustuksia ei tunnu puissa kasvavan, Ebayssa on tainnut alkukevään aikana olla tasan 2 täydellistä sarjaa kaupan ja ostamani on toinen niistä. ;)
Anyone? Korjattavaksi verhoilijalle / verhoiltavaksi uudelleen?
Mikko Slamitista tilasi jo uuden GTI- lipan puolikkaankin, niin saadaan hidastustöyssyvahingot ehjättyä.
tolleen äkkiä vilkastuna kehät näyttäs 1" kokoisille. Eikös tossa tota "back-steppiä" vai mitäse nyt olikaan ole aika selvästi. 1,5" kehissä on pokkausta ulospäin. Oliks noi RS 001, vai mitkä?
Hyvällehän se näyttää ja kenttään tolla setillä auton saa kyllä. Tosin sisälle noi jää, etenkin takaa.
Ensikesälle sitten leveämpiä kehiä vaan alle ;)
Hyvällehän se näyttää ja kenttään tolla setillä auton saa kyllä. Tosin sisälle noi jää, etenkin takaa.
Ensikesälle sitten leveämpiä kehiä vaan alle ;)
Laitetaanpa lauantain kunniaksi hiukan historian havinaa ilmoille:
http://www.garaget.org/?car=77849
Uusia nippeleitä on taas kertynyt nurkkiin, eli projekti etenee taas...
http://www.garaget.org/?car=77849
Uusia nippeleitä on taas kertynyt nurkkiin, eli projekti etenee taas...
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Golffin 13. Ruotsin omistaja löytyi Garagetin kautta ja terveiset vaihdettu tämän projektitopicin myötä. ;)
Loputkin kulutusosat saapuivat Classic Partsista ja VW Heritagelta viime viikolla ja niitä asennellaan toivottavasti ensi viikolla paikalleen ja samalla ruuvataan pyöränkulmat kohdalleen.
Pääsiäisen jälkeen Golf lähtee muutamaksi päiväksi Jussin hoivaan Uudenmaan Autovarusteluun, jossa nykyaikaisuuden ja turvallisuuden osalta tehdään pieni ulospäin näkymätön muutos alkuperäisyyteen, josta tuonnempana.
Katsotaan ehtisikö sitä pääsiäisen pyhinä itsekin taas Golffin kimppuun, kun työkiireet hellittävät hetkeksi. :)
Askarreltavaa voisi olla esimerkiksi sisustan muodossa, GTI:n penkkisarja Leverkusenista näyttää rantautuneen tänään:
Arvioitu toimituspäivä / Estimated delivery date 26.3.2013
Toimituspäivä / Delivery date 26.3.2013
Rajapäivämäärä Suomeen / Arrival date 25.3.2013
Portnet nr
Tulonumero / Importregistration 0841273XXX
Purettu saapuvasta yksiköstä / Unloaded Kyllä / Yes
Purkauksen yhteydessä tehdyt huomiot / Discrepancies
Loputkin kulutusosat saapuivat Classic Partsista ja VW Heritagelta viime viikolla ja niitä asennellaan toivottavasti ensi viikolla paikalleen ja samalla ruuvataan pyöränkulmat kohdalleen.
Pääsiäisen jälkeen Golf lähtee muutamaksi päiväksi Jussin hoivaan Uudenmaan Autovarusteluun, jossa nykyaikaisuuden ja turvallisuuden osalta tehdään pieni ulospäin näkymätön muutos alkuperäisyyteen, josta tuonnempana.
Katsotaan ehtisikö sitä pääsiäisen pyhinä itsekin taas Golffin kimppuun, kun työkiireet hellittävät hetkeksi. :)
Askarreltavaa voisi olla esimerkiksi sisustan muodossa, GTI:n penkkisarja Leverkusenista näyttää rantautuneen tänään:
Arvioitu toimituspäivä / Estimated delivery date 26.3.2013
Toimituspäivä / Delivery date 26.3.2013
Rajapäivämäärä Suomeen / Arrival date 25.3.2013
Portnet nr
Tulonumero / Importregistration 0841273XXX
Purettu saapuvasta yksiköstä / Unloaded Kyllä / Yes
Purkauksen yhteydessä tehdyt huomiot / Discrepancies
Taas pienin askelin eteenpäin....
Eteen vaihtuu uusi pesuriton puskuri ja pesurillinen siirtyy varaston nurkkaan odottamaan museointivaihtetta, joskin vähän naarmuisena museointiinkin tarvitaan sitten parempi. :)
Uusi oikean puolen etulippakin vaihdettu hidastustöyssyyn jääneen tilalle ja kiinnitetty lippa keskeltä myös, näköjään edelliseltä asentajalta olivat pultit loppuneet kesken....
Uusi ja vanha vilkun lasi, kelpuutan tarvikevilkuista vain lasit. Alkuperäiset saksalaiset vilkkujen pohjat olivat hyväkuntoiset ja vakuuttavammat kuin Kiina- tarvikkeet...
Eteen vaihtuu uusi pesuriton puskuri ja pesurillinen siirtyy varaston nurkkaan odottamaan museointivaihtetta, joskin vähän naarmuisena museointiinkin tarvitaan sitten parempi. :)
Uusi oikean puolen etulippakin vaihdettu hidastustöyssyyn jääneen tilalle ja kiinnitetty lippa keskeltä myös, näköjään edelliseltä asentajalta olivat pultit loppuneet kesken....
Uusi ja vanha vilkun lasi, kelpuutan tarvikevilkuista vain lasit. Alkuperäiset saksalaiset vilkkujen pohjat olivat hyväkuntoiset ja vakuuttavammat kuin Kiina- tarvikkeet...
Samalla vaihtoon myös puhaltimeen moottori, alkuperäinen piti pienillä nopeuksilla melkoista vikinää, mutta ihmekös tuo kun laitteen kyljessä oli vuosiluku 1983 ja OEM numero kyljessä. AEG:n valmistama moottori kesti siis 30 vuotta, saa nähdä mikä on tarvikeosan elinikä...
Vanha moottori vasemmalla, uusi oikealla:
Uusi moottori menossa paikalleen, johdot vielä irrallaan jne:
Vanha moottori vasemmalla, uusi oikealla:
Uusi moottori menossa paikalleen, johdot vielä irrallaan jne:
Wörthersee Treffen 1983- klippi: Tallikavereita runsaasti hauskoine kampauksineen ja Kamei- spoilereineen. ;)
GTI- päivityksiä odotellessa käyttis sai osakseen hiukan lämpöä ja huolenpitoa.
Neljästä nurkasta raapiva BMW liikkuu työajoa 2000km kuukaudessa, mutta tuntuu vain paranevan kuukausi kuukaudelta, kolhuja ja naarmuja saa tulla etsimään. Vaikka autokuume nostaa näköjään taas päätään. ;)
Kesävanteet OZ Crono HLT:t 8,5x19" & 10x19" & Yokohama Advan Sportit.
H&R -30mm jouset edessä, takaa ilmajousia säädetty -10mm alas päin.
Tehtaan M-Sport paketin lisäksi keulalle ruuvattu BMW Performance- munuaiset.
Neljästä nurkasta raapiva BMW liikkuu työajoa 2000km kuukaudessa, mutta tuntuu vain paranevan kuukausi kuukaudelta, kolhuja ja naarmuja saa tulla etsimään. Vaikka autokuume nostaa näköjään taas päätään. ;)
Kesävanteet OZ Crono HLT:t 8,5x19" & 10x19" & Yokohama Advan Sportit.
H&R -30mm jouset edessä, takaa ilmajousia säädetty -10mm alas päin.
Tehtaan M-Sport paketin lisäksi keulalle ruuvattu BMW Performance- munuaiset.
Valmiina matkaan Bugruniin, sisustus koottu alkuperäisen ja Ebay- löydön parhaista paloista, ovipahvit vaihdettu uusiin Repro-osiin, hattuhyllyn sivumuovit vaihdettu, Wolfsburg Edition- matot lattialla, etulippa vaihdettu uuteen taas kertaalleen.
Asennettu Cobran ajonesto ja hälytin ja kauko-ohjattava keskuslukitus, puuttuvia / viallisia sisustan osia vaihdettu uusiin: tuhkakuppia, sisäkahvaa, tupakansytytintä. Uusi ulkolämpötila-anturi MFA:han ja mittariston valoja, kojelaudan kehyspaikalleen.
Radioksi vaihtui nykyiaikainen Retroradio ja kaiuttimet ovat omilla paikoilla jne.....
Paljon on tehty, mutta on vielä sipisteltävääkin, vaikka koriin ei vahapurkkia enempää tänä vuonna kosketakaan.
Kaikki alustan kuluvat osat ovat uusia.
Moottoriin on uusittu kaikki hihnat / suodattimet / kuluvat osat jne.
Puuttunut suojaritilä puhaltimen moottorin päälle, uusi vesikaukalon muovi jne
Golf on taittanut Bugrunin jälkeen tänä keväänä / kesänä jo 1500km ja toivottavasti ensi viikonloppukin menee ongelmitta. :)
Eli onhan sitä kaikenlaista harrasteltu, vaikka kertomusta ei ole tullutkaan.
Golf Mantorpissa ruotsalaisen tallikaverinsa kanssa. :)
500km turnee ja ongelmitta, ainostaan perjantaina helteellä teltanpaikan etsiminen meinasi muuttua liian kuumaksi, kun jäi lämpomittarin seurailu teltan paikkaa etsiessä. ;)
Samalla nähty mittarinopeus 200km/h "suljetulla alueella", hevoset tuntuvat olevan siis tallella, vaikka Bugrunin dynoon en uskaltautunutkaan.
Vähän Golffin kuulumisia taas:
Golffiin on tullut 2000km jo tänä kesänä ja se on todellakin toiminut ihan kesäkäyttiksenä.
Juhannuksen tappiona kauden kolmas GTI- etuspoileri ja ilmeisesti 30 vuoden kohdalla antautunut öljypumppu.
GTI- spoilerin kiinnikkeet jäivät tällä kertaa länsi-Suomeen, kenties mökkitielle tai sitten lossiin. Uusi taaaas Slamitista....
Öljypumppu kesti kotiin onneksi, mutta ensimmäinen juhannuksen jälkeinen startti tuotti summerin ja merkkivalon. (Anturit ovat uudet, joten vika lienee oikea)
Juhannuksen tappioiden korjaus:
Nostin Golffia viimeisistä kuvista 10mm ylöspäin, pahimpana päivänä se on kolissut ihan joka paikkaan ja en henno enää hieroa joko apurunkoa tai putkea kanttariin, kun ajan kotipihasta pois.
GTI tuntuu olevan aika hauska peli mutkatiellä, mutta alustan korkeus + 165/45/15 kumit eivät kyllä oikein ole mutkatielle, vaikka normiajossa toimivatkin.
185/45/15 Nankangit kopsahtivat DPD:llä pihaan, joilla auto nousee vielä vajaan sentin 165/45/15 kumeihin nähden ja pyöränkotelot täyttyvät vaikka auto nousee hiukan.
185:lla luulisin GTI:in olevan ihan normaalin ajettava, vaikka 165 kauniimmin venyisikin, mutta tällä näköjään ajetaan parin sadan kilometrin kesäreissuja koko ajan. ;)
GTI:istä ei tullutkaan koriste-esinettä vaan stressin poistoväline, joten nyt mennään ajettavaan suuntaan.
Perjantaina Golf suunnistaa korjaamolle, jolloin öljynpaineen katoaminen tutkitaan ja vaihtoon menee öljypumppu tms. Hauskaa on, että GTI ei ole kuluttanut tippaakaan öljyä 2000km vaikka sillä on ajettu _reipasta_ moottoritieajoa noin 1500km tämän kauden kilometreista.
Upgrades:
239mm vakiojarrut tuntuvat todella olemattomilta ja vaikka tarkoituksena on pitää GTI mahdollisimman alkuperäisenä, tehnen kompromissin turvallisuuden vuoksi.
Seuraavia osia on alkanut kerääntymään hyllyyn:
- Corrado G60 etujarrusatulat ja kannakeraudat (100000km ajettuna Saksasta)
- Scirocco I 16V Jarrutehostin (Saksasta tämäkin...)
Vielä tarvitaan:
- 22mm Jarrupääsylinteri (Corrado / Golf II GTI / G60)
- Satuloiden kannakkeisiin adapterit (Ebaysta löytyy valmis setti)
- Uudet jarruletkut
- 280mm levyt & palat
= Etujarrupäivitys valmis
Foorumitietouden mukaan tuolla setupilla pysähtyminen muuttuu olennaisesti.
Nyt edessä ovat ½ kuluneet levyt ja Biltema- jarrupalat ruotsintuliaisina, joilla pysähtyminen tuolta 120km/h yläpuolelta vaatii aika lailla oikean jalan ponnisteluita.
Golffiin on tullut 2000km jo tänä kesänä ja se on todellakin toiminut ihan kesäkäyttiksenä.
Juhannuksen tappiona kauden kolmas GTI- etuspoileri ja ilmeisesti 30 vuoden kohdalla antautunut öljypumppu.
GTI- spoilerin kiinnikkeet jäivät tällä kertaa länsi-Suomeen, kenties mökkitielle tai sitten lossiin. Uusi taaaas Slamitista....
Öljypumppu kesti kotiin onneksi, mutta ensimmäinen juhannuksen jälkeinen startti tuotti summerin ja merkkivalon. (Anturit ovat uudet, joten vika lienee oikea)
Juhannuksen tappioiden korjaus:
Nostin Golffia viimeisistä kuvista 10mm ylöspäin, pahimpana päivänä se on kolissut ihan joka paikkaan ja en henno enää hieroa joko apurunkoa tai putkea kanttariin, kun ajan kotipihasta pois.
GTI tuntuu olevan aika hauska peli mutkatiellä, mutta alustan korkeus + 165/45/15 kumit eivät kyllä oikein ole mutkatielle, vaikka normiajossa toimivatkin.
185/45/15 Nankangit kopsahtivat DPD:llä pihaan, joilla auto nousee vielä vajaan sentin 165/45/15 kumeihin nähden ja pyöränkotelot täyttyvät vaikka auto nousee hiukan.
185:lla luulisin GTI:in olevan ihan normaalin ajettava, vaikka 165 kauniimmin venyisikin, mutta tällä näköjään ajetaan parin sadan kilometrin kesäreissuja koko ajan. ;)
GTI:istä ei tullutkaan koriste-esinettä vaan stressin poistoväline, joten nyt mennään ajettavaan suuntaan.
Perjantaina Golf suunnistaa korjaamolle, jolloin öljynpaineen katoaminen tutkitaan ja vaihtoon menee öljypumppu tms. Hauskaa on, että GTI ei ole kuluttanut tippaakaan öljyä 2000km vaikka sillä on ajettu _reipasta_ moottoritieajoa noin 1500km tämän kauden kilometreista.
Upgrades:
239mm vakiojarrut tuntuvat todella olemattomilta ja vaikka tarkoituksena on pitää GTI mahdollisimman alkuperäisenä, tehnen kompromissin turvallisuuden vuoksi.
Seuraavia osia on alkanut kerääntymään hyllyyn:
- Corrado G60 etujarrusatulat ja kannakeraudat (100000km ajettuna Saksasta)
- Scirocco I 16V Jarrutehostin (Saksasta tämäkin...)
Vielä tarvitaan:
- 22mm Jarrupääsylinteri (Corrado / Golf II GTI / G60)
- Satuloiden kannakkeisiin adapterit (Ebaysta löytyy valmis setti)
- Uudet jarruletkut
- 280mm levyt & palat
= Etujarrupäivitys valmis
Foorumitietouden mukaan tuolla setupilla pysähtyminen muuttuu olennaisesti.
Nyt edessä ovat ½ kuluneet levyt ja Biltema- jarrupalat ruotsintuliaisina, joilla pysähtyminen tuolta 120km/h yläpuolelta vaatii aika lailla oikean jalan ponnisteluita.
^ Tänks, Golf ehostuu pikku hiljaa kaikilla osa-alueilla. ;)
Sitten kysymys / vinkkipyyntö:
Golffille pitäisi löytää peltiseppä / maalari, mielummin molemmat samassa paketissa syksyksi / talveksi
Eli vinkkejä kaivataan sopivasta maalarimestarista, jonka kautta onnistuisivat samalla Golffin pienet peltityöt, pohjat ja uusi maali pintaan ensi ajokaudeksi.....
Homma pitäisi tehdä niin, ettei sitä seuraavaan 30 vuoteen tarvitsisi tehdä uudelleen.
Onko kenelläkään kokemuksia Eestin peltipajoista, ei se ongelma ole sinnekään Golffia viedä.
Kesälomalla olisi mukavasti aikaa käydä näyttämässä autoa jo ennakkoon, kunhan sopiva nimi löytyy. Yritykset ja "Freelancerit" huomioidaan. ;)
Sitten kysymys / vinkkipyyntö:
Golffille pitäisi löytää peltiseppä / maalari, mielummin molemmat samassa paketissa syksyksi / talveksi
Eli vinkkejä kaivataan sopivasta maalarimestarista, jonka kautta onnistuisivat samalla Golffin pienet peltityöt, pohjat ja uusi maali pintaan ensi ajokaudeksi.....
Homma pitäisi tehdä niin, ettei sitä seuraavaan 30 vuoteen tarvitsisi tehdä uudelleen.
Onko kenelläkään kokemuksia Eestin peltipajoista, ei se ongelma ole sinnekään Golffia viedä.
Kesälomalla olisi mukavasti aikaa käydä näyttämässä autoa jo ennakkoon, kunhan sopiva nimi löytyy. Yritykset ja "Freelancerit" huomioidaan. ;)
http://www.eyeballproducts.com/index.php
En ole itse ainakaan mitään negatiivistä kuullu. Oriveden porukka tietää varmaan paremmin?
En ole itse ainakaan mitään negatiivistä kuullu. Oriveden porukka tietää varmaan paremmin?
Laadullisesti parasta. Tekevät korimuokkauksia, maalauksia yms.
http://www.puskanauto.fi/
http://www.puskanauto.fi/
^ Jälkimmäinen varmaan laadullisesti juuri noin, mutta hintataso on suhteutettu tuonne Stuttgartin urheiluautomerkin hankintahintaan. Toki mikäänhän ei estä kysymästä tarjousta, mutta luulen, että budjetti ei kestä... ;)
Eyeballproducts kuulosti mielenkiintoiselta myös
EDIT Vinkkejähän tulee privallakin, kiitos !
Tähän samaan vielä hauska verkosta bongattu mk1 (1.8T), jossa BBS BMW M1- tyyliset vanteet:
Eyeballproducts kuulosti mielenkiintoiselta myös
EDIT Vinkkejähän tulee privallakin, kiitos !
Tähän samaan vielä hauska verkosta bongattu mk1 (1.8T), jossa BBS BMW M1- tyyliset vanteet:
-
- -
- Viestit: 159
- Liittynyt: 13.7.2005 13:46
Sopivaa maalaria/peltiseppää metsästellessä, muutamia hankintoja / kuulumisia:
Oikea sivulista jäi tietysti mökkitielle länsi-Suomeen, kun yritin pitää tämän vuoden neljäs GTI etuspoilerin ehjänä.
Yksittäisen ja koko sarjan hintaero oli niin pieni, että tilasin Volkswagen Classic- partsilta koko uuden alkuperäisen kylkilistasarjan. Pistetään puuttuva paikalleen nyt ja loput maalarin jälkeen.
Samalla mökkireissulla ja samaisella mökkitiellä lämmöt meinasivat nousta, joten Merteilistä löytyi hyllystä uusi paisuntasäiliönkorkki ja Motonetista uusi säiliö (Saksalaisia repro-osia) ja flektin anturi syyläriin. Tuntuu, että flekti ei lähde ajoissa pyörimään, eli vaihdellaan uudet nesteet, säiliö ja korkki ja anturi ja samalla täytyy testata flekti.....
Nurkissa edelleen asentamatta uusi takaluukun kaasujousi, ehkäpä senkin saisi pian paikalleen.
Kojelautaan tuli Ebaysta jo ajat sitten retro-radio edellä nähdyn ja lopulta vialliseksi todetun Blaukkarin soittimen tilalle.
^ Samassa kuvassa näkyykin vähän jälkiä kojelaudassa radion ympärillä.
Onko kenelläkään vinkkiä / kokemuksia vinyylinkorjaussarjoista, radion ympärillä on pieniä jälkiä, jotka pitäisi saada paikattua "pehmeästä" kojelaudasta....
Niin ja yli 3000km tullut mittariin tänä kesänä jo. ;)
Oikea sivulista jäi tietysti mökkitielle länsi-Suomeen, kun yritin pitää tämän vuoden neljäs GTI etuspoilerin ehjänä.
Yksittäisen ja koko sarjan hintaero oli niin pieni, että tilasin Volkswagen Classic- partsilta koko uuden alkuperäisen kylkilistasarjan. Pistetään puuttuva paikalleen nyt ja loput maalarin jälkeen.
Samalla mökkireissulla ja samaisella mökkitiellä lämmöt meinasivat nousta, joten Merteilistä löytyi hyllystä uusi paisuntasäiliönkorkki ja Motonetista uusi säiliö (Saksalaisia repro-osia) ja flektin anturi syyläriin. Tuntuu, että flekti ei lähde ajoissa pyörimään, eli vaihdellaan uudet nesteet, säiliö ja korkki ja anturi ja samalla täytyy testata flekti.....
Nurkissa edelleen asentamatta uusi takaluukun kaasujousi, ehkäpä senkin saisi pian paikalleen.
Kojelautaan tuli Ebaysta jo ajat sitten retro-radio edellä nähdyn ja lopulta vialliseksi todetun Blaukkarin soittimen tilalle.
^ Samassa kuvassa näkyykin vähän jälkiä kojelaudassa radion ympärillä.
Onko kenelläkään vinkkiä / kokemuksia vinyylinkorjaussarjoista, radion ympärillä on pieniä jälkiä, jotka pitäisi saada paikattua "pehmeästä" kojelaudasta....
Niin ja yli 3000km tullut mittariin tänä kesänä jo. ;)
Photobucketin kaista näköjään lopussa, melko suosittu topic ilmeisesti. :)
Kuvat kateissa, ehkä ne palaavat / täytyy pistää jonnekin muualle talteen- jos eivät pian näy.
Updates:
1)
Italiasta matkalla "uusi" öljynsuodatinjalka, alkuperäisestä oli joku aiemmista omistajista hiukan kovakouraisesti poistanut vanhan tiivisteen (kulmahiomakoneella?).
067115417B
GTI:issä on tuo jalka öljynlauhduttimesta johtuen hiukan erilainen. Ruotsissa oli pari purkaamolla, mutta Ebayn kautta Italiasta tuo lopulta löytyi edullisimmin.
Vanhan olisi voinut koneistaa / teen niin, kun saan uuden paikalleen ja myyn jäljelle jääneen pois...
2)
Takaturvavyöt lukittuivat kokonaan välillä ja etuvöidenkin kelautumisessa oli 30 vuoden jälkeen toivomisen varaa. Kannelmäestä http://www.turvavyo.fi löytyi apua turvavyö-asiaan, käytin ensin täysin lukossa olevan vyön kelan vaihdossa ja nyt vein loput 3 sinne.
Vyö ja lukot säilyvät alkuperäisinä, mutta kelamekanismi vaihdetaan kaikkiin. Ulkonäkö OEM, mutta kelat uutta. Noin 70v pappa tekee, mielenkiintoinen "niche" ala- en aiemmin tiennytkään, että joku olisi erikoistunut turvavöiden korjaukseen.... ;)
3) Maalari / peltiseppäkin löytyi -> Golf purkuun ajokauden jälkeen syys/lokakuussa ja maalarille. Tuosta sitten tuonnempana.
4) VW Classic partsin paketti saapui ja hävinneen etulistan mukana paikalleen meni uusi sisävalo ja pissapojansuutin. (= isoja projekteja)
Kuvat kateissa, ehkä ne palaavat / täytyy pistää jonnekin muualle talteen- jos eivät pian näy.
Updates:
1)
Italiasta matkalla "uusi" öljynsuodatinjalka, alkuperäisestä oli joku aiemmista omistajista hiukan kovakouraisesti poistanut vanhan tiivisteen (kulmahiomakoneella?).
067115417B
GTI:issä on tuo jalka öljynlauhduttimesta johtuen hiukan erilainen. Ruotsissa oli pari purkaamolla, mutta Ebayn kautta Italiasta tuo lopulta löytyi edullisimmin.
Vanhan olisi voinut koneistaa / teen niin, kun saan uuden paikalleen ja myyn jäljelle jääneen pois...
2)
Takaturvavyöt lukittuivat kokonaan välillä ja etuvöidenkin kelautumisessa oli 30 vuoden jälkeen toivomisen varaa. Kannelmäestä http://www.turvavyo.fi löytyi apua turvavyö-asiaan, käytin ensin täysin lukossa olevan vyön kelan vaihdossa ja nyt vein loput 3 sinne.
Vyö ja lukot säilyvät alkuperäisinä, mutta kelamekanismi vaihdetaan kaikkiin. Ulkonäkö OEM, mutta kelat uutta. Noin 70v pappa tekee, mielenkiintoinen "niche" ala- en aiemmin tiennytkään, että joku olisi erikoistunut turvavöiden korjaukseen.... ;)
3) Maalari / peltiseppäkin löytyi -> Golf purkuun ajokauden jälkeen syys/lokakuussa ja maalarille. Tuosta sitten tuonnempana.
4) VW Classic partsin paketti saapui ja hävinneen etulistan mukana paikalleen meni uusi sisävalo ja pissapojansuutin. (= isoja projekteja)
-
- -
- Viestit: 928
- Liittynyt: 31.7.2003 1:45
- Viesti:
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa