OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy   Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Vastaa viestiin    ffp Foorumin päävalikko -> Tekniikka - Diesel
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
4-MotionMan
 

LähetäLähetetty: 17.5.2012 11:51    Viestin aihe: 1.9tdi ahtopaineet täysin hukassa...

Luin tästä montakin vanhaa ketjua, mutta tapauksessani muutamia "erityispiirteitä", kiitos siis etukäteen avusta.

Passat 1.9tdi 4-motion Powerdiesel 6-v man. vm.2000. Ajettu n.450tkm.

Ostin auton "kaupungin häkistä" kilvettömänä ja siksi sikana säkissä. Kone käy nätisti ja kaikki toimii muuten mutta:
- ei anna minkäänlaista ahtopainetta
- turbo kyllä vinkuu nätisti
- hieman savuttaisi kun polkee paikallaan ja antaa kierroksia, mutta ei ihan hirveästi

Havaitsin että turbon perässä oleva verkkoputki/katalysaattoriputki oli rikki verkkoputken ja sen alaisen kerroksen osalta, mutta sisin putki oli kai vielä ehjä. Putki ei siis pitänyt kovaa ääntä vielä. Hitsautin uuden verkkoputken ammattimiehellä, mutta en asentanut vielä paikoilleen. Voiko ahtopaineet olla kokonaan poissa rikkinäisen verkkoputken takia? Tai voiko toimiakaan nyt kun testaan ilman putkea paikallaan?

Liikuttelin myös ahtopainetta säätävää kellon vartta ja liikkui hyvin käsipelillä, mutta kun auto kävi paikallaan ja kaveri antoi kierroksia niin se varsi ei liikkunut milliäkään?! Voinko "pakottaa" ahtopainetta jotenkin manuaalisesti? Säädin tuota kellon vartta/venttiiliä puoleenväliin auki laittamalla kapulan vivun väliin, mutta ei vaikutusta ahtopaineeseen? Kun tyhjäkäynnillä painoin em. kellon kokonaan sisään niin pöllähti turbon perästä sinistä savua ja auto sammui saman tien?

Tarkastelin alipaineletkuja ja liittimiä parhaani mukaan. Eihän tässä mallissa ole enää mitään turbon hukkaporttia joka voisi olla auki? Tuntuu vain siltä kuin paineet karkaisivat tyystin. Turboa kutkuttelin sormella ja pyöri kevyestti eikä tuntunut klappia.

Miten helskutissa voisin lähteä selvittämään missä vika? Vaikka tuo vanha ruoja onkin, olisi vielä oiva käyttöpeli laittaa liikenteeseen. Kiitos tulevista kommenteista.
Sebastian
 
Golf GTi -99, Golf GTi -90, Vento -97

LähetäLähetetty: 17.5.2012 12:03    Viestin aihe:

Vikakoodien lukuahan sitä ekaksi aina suositellaan.
4-MotionMan
 

LähetäLähetetty: 17.5.2012 12:10    Viestin aihe:

Tietysti kyllä, mutta auto edelleen siis kilvetön eikä voi ajaa mihinkään ja hankalaa ja kallista alkaa trailerilla kuskaamaan mihinkään VW-pajalle. Jos löytyisi PK-seudulta joku "skannerimies" niin korvaisin skannauksen/vianetsinnän/korjauksen mieluusti. Auto seisoo Kirkkonummella. Voi laittaa viestiä tai pirauttaa 0406897474/Hanski
Sami J.
 
Passat TDI 160kW

LähetäLähetetty: 17.5.2012 12:12    Viestin aihe:

Onko ahtoputket paikallaan/ehjät? Jos ahdin toimii niin kyllä sieltä pitäis ees jonkinnäköistä ahtoa tulla.
4-MotionMan
 

LähetäLähetetty: 17.5.2012 12:15    Viestin aihe:

Kaikki tuntuisi olevan paikallaan?! Ahtoja ei yhtään! Eikä kuulu mitään ylim. suhinoita mistään. On pelkkä 1.9D suorituskyky...
Sebastian
 
Golf GTi -99, Golf GTi -90, Vento -97

LähetäLähetetty: 17.5.2012 12:48    Viestin aihe:

Sieltä selailee vikakoodin lukijaa.
HanhiEmo
 
-99 Passat Tdi, -98 Octacia 1.8

LähetäLähetetty: 17.5.2012 12:50    Viestin aihe:

Kun auton laittaa käyntiin vetääkö alipaine ahtimen siivet kiinni, eli liikkuuko se tanko toiseen ääriasentoonsa. Jos tätä ei tapahtu niin voisi jo päätellä että ahtojen ohjaus sökönä. N75 sökönä tai joku alipaineletku vuotaa tms...
4-MotionMan
 

LähetäLähetetty: 17.5.2012 17:54    Viestin aihe:

Ei liiku varsi mihinkään missään kohtaa...
only4pro
 

LähetäLähetetty: 17.5.2012 18:30    Viestin aihe:

no kokeile käsin, liikkuuko se varsi, ei kai olisi ensimmäinen juuttuva-siipinen?
HanhiEmo
 
-99 Passat Tdi, -98 Octacia 1.8

LähetäLähetetty: 17.5.2012 19:09    Viestin aihe:

Laitat n75 alipaineletkun menemään suoraan turbon kellolle. Sillon on koko ajan ahdot tapissa, Tällöin pitäisi jo nähdä tangonkin liikkuvan ääriasentoon koneen käynnistyessä. Iloittelu loppuu kun menee vikatilaan ahtojen ylittyessä.
molotow
 
PASKASÄKKI

LähetäLähetetty: 20.5.2012 13:19    Viestin aihe:

mulla hävis KAIKKI tehot 1.9 tdi:stä kun ilmamassamittari hajos = ei yhtään ahtoja eli veikkaisin sitä.....
Näytä edelliset viestit:   
Vastaa viestiin    ffp Foorumin päävalikko -> Tekniikka - Diesel Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa