1.9tdi ahtopaineet täysin hukassa...

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

4-MotionMan
-
Viestit: 5
Liittynyt: 17.5.2012 12:28

1.9tdi ahtopaineet täysin hukassa...

ViestiKirjoittaja 4-MotionMan » 17.5.2012 12:51

Luin tästä montakin vanhaa ketjua, mutta tapauksessani muutamia "erityispiirteitä", kiitos siis etukäteen avusta.

Passat 1.9tdi 4-motion Powerdiesel 6-v man. vm.2000. Ajettu n.450tkm.

Ostin auton "kaupungin häkistä" kilvettömänä ja siksi sikana säkissä. Kone käy nätisti ja kaikki toimii muuten mutta:
- ei anna minkäänlaista ahtopainetta
- turbo kyllä vinkuu nätisti
- hieman savuttaisi kun polkee paikallaan ja antaa kierroksia, mutta ei ihan hirveästi

Havaitsin että turbon perässä oleva verkkoputki/katalysaattoriputki oli rikki verkkoputken ja sen alaisen kerroksen osalta, mutta sisin putki oli kai vielä ehjä. Putki ei siis pitänyt kovaa ääntä vielä. Hitsautin uuden verkkoputken ammattimiehellä, mutta en asentanut vielä paikoilleen. Voiko ahtopaineet olla kokonaan poissa rikkinäisen verkkoputken takia? Tai voiko toimiakaan nyt kun testaan ilman putkea paikallaan?

Liikuttelin myös ahtopainetta säätävää kellon vartta ja liikkui hyvin käsipelillä, mutta kun auto kävi paikallaan ja kaveri antoi kierroksia niin se varsi ei liikkunut milliäkään?! Voinko "pakottaa" ahtopainetta jotenkin manuaalisesti? Säädin tuota kellon vartta/venttiiliä puoleenväliin auki laittamalla kapulan vivun väliin, mutta ei vaikutusta ahtopaineeseen? Kun tyhjäkäynnillä painoin em. kellon kokonaan sisään niin pöllähti turbon perästä sinistä savua ja auto sammui saman tien?

Tarkastelin alipaineletkuja ja liittimiä parhaani mukaan. Eihän tässä mallissa ole enää mitään turbon hukkaporttia joka voisi olla auki? Tuntuu vain siltä kuin paineet karkaisivat tyystin. Turboa kutkuttelin sormella ja pyöri kevyestti eikä tuntunut klappia.

Miten helskutissa voisin lähteä selvittämään missä vika? Vaikka tuo vanha ruoja onkin, olisi vielä oiva käyttöpeli laittaa liikenteeseen. Kiitos tulevista kommenteista.

Sebastian
-
Viestit: 8314
Liittynyt: 3.8.2003 15:43
Auto: Audi A4 1.8t -01

ViestiKirjoittaja Sebastian » 17.5.2012 13:03

Vikakoodien lukuahan sitä ekaksi aina suositellaan.

4-MotionMan
-
Viestit: 5
Liittynyt: 17.5.2012 12:28

ViestiKirjoittaja 4-MotionMan » 17.5.2012 13:10

Tietysti kyllä, mutta auto edelleen siis kilvetön eikä voi ajaa mihinkään ja hankalaa ja kallista alkaa trailerilla kuskaamaan mihinkään VW-pajalle. Jos löytyisi PK-seudulta joku "skannerimies" niin korvaisin skannauksen/vianetsinnän/korjauksen mieluusti. Auto seisoo Kirkkonummella. Voi laittaa viestiä tai pirauttaa 0406897474/Hanski

Sami J.
-
Viestit: 464
Liittynyt: 12.4.2007 18:07
Auto: Passat TDI 160kW

ViestiKirjoittaja Sami J. » 17.5.2012 13:12

Onko ahtoputket paikallaan/ehjät? Jos ahdin toimii niin kyllä sieltä pitäis ees jonkinnäköistä ahtoa tulla.

4-MotionMan
-
Viestit: 5
Liittynyt: 17.5.2012 12:28

ViestiKirjoittaja 4-MotionMan » 17.5.2012 13:15

Kaikki tuntuisi olevan paikallaan?! Ahtoja ei yhtään! Eikä kuulu mitään ylim. suhinoita mistään. On pelkkä 1.9D suorituskyky...

Sebastian
-
Viestit: 8314
Liittynyt: 3.8.2003 15:43
Auto: Audi A4 1.8t -01

ViestiKirjoittaja Sebastian » 17.5.2012 13:48

Sieltä selailee vikakoodin lukijaa.

HanhiEmo
-
Viestit: 772
Liittynyt: 12.12.2006 10:27
Auto: -99 Passat Tdi

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 17.5.2012 13:50

Kun auton laittaa käyntiin vetääkö alipaine ahtimen siivet kiinni, eli liikkuuko se tanko toiseen ääriasentoonsa. Jos tätä ei tapahtu niin voisi jo päätellä että ahtojen ohjaus sökönä. N75 sökönä tai joku alipaineletku vuotaa tms...

4-MotionMan
-
Viestit: 5
Liittynyt: 17.5.2012 12:28

ViestiKirjoittaja 4-MotionMan » 17.5.2012 18:54

Ei liiku varsi mihinkään missään kohtaa...

only4pro
-
Viestit: 1389
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 17.5.2012 19:30

no kokeile käsin, liikkuuko se varsi, ei kai olisi ensimmäinen juuttuva-siipinen?

HanhiEmo
-
Viestit: 772
Liittynyt: 12.12.2006 10:27
Auto: -99 Passat Tdi

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 17.5.2012 20:09

Laitat n75 alipaineletkun menemään suoraan turbon kellolle. Sillon on koko ajan ahdot tapissa, Tällöin pitäisi jo nähdä tangonkin liikkuvan ääriasentoon koneen käynnistyessä. Iloittelu loppuu kun menee vikatilaan ahtojen ylittyessä.

molotow
-
Viestit: 16
Liittynyt: 6.9.2006 13:01
Auto: PASKASÄKKI

ViestiKirjoittaja molotow » 20.5.2012 14:19

mulla hävis KAIKKI tehot 1.9 tdi:stä kun ilmamassamittari hajos = ei yhtään ahtoja eli veikkaisin sitä.....


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

© 2000 - 2016 ffp