Miten tunnistaa viallinen vetonivel?
Valvoja: ffp jäsenet
Miten tunnistaa viallinen vetonivel?
Ongelma on seuraava:
ääntä (klunksutus tjsp) kuuluu, lähde ei varmasti selvillä. Ääni on renkaiden kanssa samassa tahdissa, joten vain laakerit, vetarit ja laatikon perä voivat olla syypäitä. Ääni voimistuu kun rattia kääntää.
Eli jos nyt otan vetarit irti niin onko niitä käsin pyörittelemällä ja _varovasti_ kääntelemällä mahdollista todeta viallisuus?
Jotenkin vain ei kuulosta laakerivialta se ääni mutta ken tietää. Laatikkoa en vielä halua edes ajatella (tosin täytyy ainakin öljyt siitä tarkistaa mahd. pian).
ääntä (klunksutus tjsp) kuuluu, lähde ei varmasti selvillä. Ääni on renkaiden kanssa samassa tahdissa, joten vain laakerit, vetarit ja laatikon perä voivat olla syypäitä. Ääni voimistuu kun rattia kääntää.
Eli jos nyt otan vetarit irti niin onko niitä käsin pyörittelemällä ja _varovasti_ kääntelemällä mahdollista todeta viallisuus?
Jotenkin vain ei kuulosta laakerivialta se ääni mutta ken tietää. Laatikkoa en vielä halua edes ajatella (tosin täytyy ainakin öljyt siitä tarkistaa mahd. pian).
jös kääntäessä kuuluu ni veikkaisin vetarin niveliä.. jos kuuluu jo suoraan ajaessa ni kannattaa vaihtaa piakkoin ennenku menee ihan vituiks ja oot ojassa, sikäli mikäli vetaris vika.. ite yritän huomenna päästä nosturille tutkimaan omasta noita kun kuulu helvetillinen jurnutus. alkaa jo tuntemattomat tulee sanomaan et sul on jotain vikaa tos.. ihaks totta...
Kysymys 1:
Kuuluuko ääni kun käännät vauhdissa vasemmalle tai oikealle?
Kysymys 2:
Kuuluuko äänisuoraa ajaessa jos kuluu. Onko ääni juriseva ääni vas tai oikealta?
Jatkoa äskeiseen. Tuntuuko kiihdyttäessä? Eli lonksahteluna tjsp. Silloin kyseessä voisi olla vetarin sisäpää.
Itse en ainakaan diagnoosia osaisi tehdä vetari kädessä. Kait sen
silleinkin voisi paikalistaa?
Helpoimmalla pääset kun menet johonki ei pakosti merkkiliike vaan joku autokorjaamo. Ja asentaja käy autolla lenkin heittämässä.
Kuuluuko ääni kun käännät vauhdissa vasemmalle tai oikealle?
Kysymys 2:
Kuuluuko äänisuoraa ajaessa jos kuluu. Onko ääni juriseva ääni vas tai oikealta?
Jatkoa äskeiseen. Tuntuuko kiihdyttäessä? Eli lonksahteluna tjsp. Silloin kyseessä voisi olla vetarin sisäpää.
Itse en ainakaan diagnoosia osaisi tehdä vetari kädessä. Kait sen
silleinkin voisi paikalistaa?
Helpoimmalla pääset kun menet johonki ei pakosti merkkiliike vaan joku autokorjaamo. Ja asentaja käy autolla lenkin heittämässä.
Mulla ei itse asiassa kuulunut pahemmin ääntä käännyttäessä vaan etupää vaan ravisti ajaessa. Vatkaus vaan paheni loppua kohti. Meni aika tiukille toi vaihto kun kävin ostamassa uuden nivelen ja ajoin kotiin niin veti viimeisen henkäyksensä pihaan käännyttäessä. Viimeiset 20 m piti työntää talliin :-)
hahaa mulla olikkin pyörän laakeri paskana..
veikkaan että sullakin on laakerissa liikaa väljää.. kannattaa suosiolla vaihtaa kun vanhaa laakeria ei yleensä kannata kiristää. me vähän käännettii pulttii kireemmälle ni paheni vaan jurina.
Minun G2:stani kuuluu jurinaa etuoikealta vain moottorijarrutuksen aikana, veto päällä ei. Pahenee kun kääntää vasemmalle. Tunnistaako joku?
veikkaan että sullakin on laakerissa liikaa väljää.. kannattaa suosiolla vaihtaa kun vanhaa laakeria ei yleensä kannata kiristää. me vähän käännettii pulttii kireemmälle ni paheni vaan jurina.
jurnutusta
Mulla samoja "ääniä" päästelee kuskin puolelta. Suoraan ajettaessa (vauhdissa) kuuluu ja kun rattia kääntää vasemmalle niin voimistuu, jopa niin että lattia tärisee, mutta kun kääntää rattia hieman oikealle niin hiljenee ihan normaaliksi... Luulen, että pyöränlaakeri...tai EHKÄ alapallonivel...autolla ajettu 190tkm, mitä muilla on ajettu, joilla samat ongelmat?? Torstaina menee pajalle... saas nährä miten käy....
Minulla kuuluu myös tuota jurinaa. Mutta vain suoraan ajettaessa n.60 - 80 vauhdissa. Jos vauhdissa kääntää oikealle tai vasemmalle niin jurina loppuu. Takalaakereista ei pitäisi olla kyse, koska toinen on jo vaihdettu ja toisessa ei ainakaan väljää tuntunut. Mistähän tuota vikaa osaisi etsiä? Mitään kolinoita ei mistään kuulu..
mulla kuulu klonksahtelua kiihdyttäessä, moottori jarrutuksessa ja vasemmalle kääntäessä. vikaa mietin ja etsin monta paivää ja osia uusin autoon( kaikki nivelet, laakerit eteen, kallistuksen vakaajan puslat, jarrupalat "muuten vaan") eikä kolina loppunu, viimeisenä vaihoin raidetangon päät ja kolina loppu. väljää oli 3-4 milliä. ihme ku ei hajonnu tien päälle
Mulla oli Audista molemmat etupyörien laakerit hajallaan. Erikoista, että molemmat. Oireet olivat samat, elikkä vasemmalle kääntäessä jurnutus/ulina voimistui ja suoraan mentäessä kuului vähän vaimeammin. Myös ratissa tuntui värinää, kun piti kiinni ratin keskiosan tienoilta. Eipä tunnu enää, mutta jokin siellä vielä hyvin vaimeasti ääntelee. Vaikea hahmottaa, että tuleeko ääni kuluneista renkaista vai kenties jommasta kummasta sisemmästä vetonivelestä. Ääni kuuluu taajamanopeuksissa sekä maantiellä.
Tuon laakerirempan yhteydessä herkisteltiin iskareiden yläpäänlaakereita kun olivat vähän lian ja ruosteen peitossa. Sen jälkeen rupesi kuulumaan kovia kolahduksia jyrkästi käänneltäessä, esim. parkkipaikalla. Ohjauskin on normaalia jäykempi. No nuo yläpäät menevät vaihtoon.
Tuon laakerirempan yhteydessä herkisteltiin iskareiden yläpäänlaakereita kun olivat vähän lian ja ruosteen peitossa. Sen jälkeen rupesi kuulumaan kovia kolahduksia jyrkästi käänneltäessä, esim. parkkipaikalla. Ohjauskin on normaalia jäykempi. No nuo yläpäät menevät vaihtoon.
No nyt on sitten vaihdettu etuiskareiden yläpäät kaikkine lautasineen (lautaset ruostuneet puhki), mutta eipäs se klonksahtelu hävinnyt mihinkään. Edelleenkin jyrkästi käänneltäessä kalahtelee ja kolahtelee. Tarkistin kallistuksenvakaajan kiinnikkeet ja puslat, mutta ei niissäkään mitään ollut. Viallisen vetonivelen ääneksi tämä on aivan liian voimakas ja "terävä". Sisemmät raidetangonpäätkin tuntuvat jämäköiltä ja uloimpien vaihdosta ei ole pitkä aika. Mitähän mahdollisia vaihtoehtoja vielä voisi olla??
-
- -
- Viestit: 40
- Liittynyt: 5.1.2004 21:07
vetariko ?
Mulla on kuulunut ocusta jo jonkin aikaa ja nimenomaan kuskin puolen eturenkaasta (oletus) sellasta jurnuttavaa ääntä. Ääni alkaa jo kuulumaan 40km/h vauhdissa tosin hiljaisena. Eikä se itseasiassa siitä muutu nopeuden muutoksen mukaankaan. Luulin että laakeri olisi ollut sökö ja vaihdoin sen toissapäivänä ja samalla alapallo nivelen kun sellanen uusi sattui olemaan.
Aikasemmin vaihtanut kummatkin raidetangot, kuskin puolella välystä oli tosi reippaasti ja vaikutti ohjaukseen. Nyt ohjaus kunnossa mutta tuo ikävä ääni ei kadonnut minnekkään.
Ääni voimistuu jarrutettaessa. Mutta toisaalta kun kääntää vasemmalle niin sillonkin se vähän voimistuu mutta ei läheskään niin paljoa mitä jarrutettaessa.
Laakeria vaihtaessani nytkyttelin ja vääntelin ulompaa vetarin päätä eikä siinä tuntunut oikeestaan mitään ihmeellistä.
Tuntuu kuin jarrut laahaisi tai jotain mutta ei ne sitä kyllä tee. Jarrusatula tosin heiluu jonkin verran ja ajattelinkin että voiskos se aiheuttaa tuo jurnutuksen jarrujen kautta ja eteenkin jarruttaessa. Uudet "kumipuslat" kävin ostamassa mutta niitä en oo vielä vaihtanut.
Joten onkos jollain muulla ollut vastaavanlaista probleemaa ?
Aikasemmin vaihtanut kummatkin raidetangot, kuskin puolella välystä oli tosi reippaasti ja vaikutti ohjaukseen. Nyt ohjaus kunnossa mutta tuo ikävä ääni ei kadonnut minnekkään.
Ääni voimistuu jarrutettaessa. Mutta toisaalta kun kääntää vasemmalle niin sillonkin se vähän voimistuu mutta ei läheskään niin paljoa mitä jarrutettaessa.
Laakeria vaihtaessani nytkyttelin ja vääntelin ulompaa vetarin päätä eikä siinä tuntunut oikeestaan mitään ihmeellistä.
Tuntuu kuin jarrut laahaisi tai jotain mutta ei ne sitä kyllä tee. Jarrusatula tosin heiluu jonkin verran ja ajattelinkin että voiskos se aiheuttaa tuo jurnutuksen jarrujen kautta ja eteenkin jarruttaessa. Uudet "kumipuslat" kävin ostamassa mutta niitä en oo vielä vaihtanut.
Joten onkos jollain muulla ollut vastaavanlaista probleemaa ?
Olisikos mahdollista, että etujousi pääsisi liikkumaan alalautasessa pyöriä käännettäessä? Nimittäin kun se ääni on sen verran kova (ohikulkijatkin kääntyvät katsomaan), että se voisi tulla jousesta. Ne alajousilautaset alkavat olla vaihtokunnossa, ovat ruosteessa ja vasempaan lautaseen on jo syöpynyt pieniä reikiäkin.
Ääni voimistuu jarrutettaessa. Mutta toisaalta kun kääntää vasemmalle niin sillonkin se vähän voimistuu mutta ei läheskään niin paljoa mitä jarrutettaessa.
megamagnum: Jos se ääni kuuluu voimakkaammin vasemmalle käännettäessä, niin silloinhan oikeanpuoleisen laakerin pitäisi olla sökö. Jos pidät ratin keskikohdalta kiinni vaikkapa maantienopeudessa, niin tuntuuko huomattavaa värinää? Nimittäin oman Audin ratissa tuntui värinää ja se loppui kun vaihdettiin uudet etulaakerit.
-
- -
- Viestit: 40
- Liittynyt: 5.1.2004 21:07
Rode: Vänkärin paikalla kun istuupi niin ei minkäänlaista ylimääräistä ääntä kuulu vaikka kääntelis rattia mihin suuntaan tahansa. Kuskin paikalla ääni tulee suoraan vasemmasta eturenkaasta. Ja kuten sanoin että laakeri vaihdettu juuri. Meniköhän liika kireälle ? Huomenna testaan ne uudet puslat jarru satulaan..
-
- -
- Viestit: 40
- Liittynyt: 5.1.2004 21:07
Vaihdettu uudet jarrupalat eteen kummallekkin puolelle sekä jarrusatulan ohjain kumet ja tapit. -> ei vaikutusta aiempaan rohinaan. Siinä samalla sitten irrotin myös vetoakselin ja nytkyttelin niveliä siinä toivossa että jotain tuntuisi joka viittaisi vikaan. Sisemmän pään jopa purin ja kokosin uudelleen uusilla vaseliineilla mutta tuloksetta. Ei jää enää paljoa vaihtoehtoja mistä se ikävä rohina vois kuulua ja eteenkin kun jarruttaa mutta myös suoraa ajettaessa. Vauhdilla ei siis oo kovinkaan suurta merkitystä.
Etupyörän laakerin vaihtoon tarvitset prässin? Koska lakru on varmaankin prässätty kiinni.
Mutta vetoakselin irroittamiseen ett tarvitse kuin. Napamutteriin sopivat työkalut, sisäpäähän tarvitset "torx" avaimen. Ja itse otin ventosta iskari tolpasta navan irti. En ruennut alapalloa irroittamaan. Ja tästä syystä meni ohjauskulmat persilleen.
Vaikeasti selitetty. Mutta torx on sisäpää kiinni.
Mutta vetoakselin irroittamiseen ett tarvitse kuin. Napamutteriin sopivat työkalut, sisäpäähän tarvitset "torx" avaimen. Ja itse otin ventosta iskari tolpasta navan irti. En ruennut alapalloa irroittamaan. Ja tästä syystä meni ohjauskulmat persilleen.
Vaikeasti selitetty. Mutta torx on sisäpää kiinni.
Voi siellä olla 6 mm kuusiokolokin, mutta sen nyt näkee kun sinne kurkkaa.
Räikkän ja xzn/torx/6-kolo avaimen väliin 1/2 metriä jatkovarsia niin on helpompi ottaa irti.
Kannattaa varautua siihen, että nuo nnn-kolopultit on tiukassa kiinni, ja niitä ei kannata vääntää paskaksi. Mikäli autoon on vaihdettu motonetista ostettu vetonivel, niin sen 6-kolopultti on ruosteessa. ---> puhdistusta, irrotusöljyä, lämmitystä, kopauttelua, lämmitystä, vääntöä _varovasti_ ja hyvällä avaimella.
Pyörännavan pultti lähtee kun laittaa siihen 1/2 metrin vääntövarren jatkeeksi 2 metriä antennimastoa, ei lopu momentti heti kesken...ja tällöin tarvitaan hyvä pito renkaan ja maan välillä, eli ei ole mitään talvihommaa pihalla.
Kyllä tohon hommaan kannattaa varata aikaa ja kärsivällisyyttä, aikoinaan meinasin tehdä tuosta vain lauantain ratoksi marraskuussa, no tein sen remontin sitten loppuun vuoden päästä syksyllä, kun ei pultit auenneetkaan :-o
Räikkän ja xzn/torx/6-kolo avaimen väliin 1/2 metriä jatkovarsia niin on helpompi ottaa irti.
Kannattaa varautua siihen, että nuo nnn-kolopultit on tiukassa kiinni, ja niitä ei kannata vääntää paskaksi. Mikäli autoon on vaihdettu motonetista ostettu vetonivel, niin sen 6-kolopultti on ruosteessa. ---> puhdistusta, irrotusöljyä, lämmitystä, kopauttelua, lämmitystä, vääntöä _varovasti_ ja hyvällä avaimella.
Pyörännavan pultti lähtee kun laittaa siihen 1/2 metrin vääntövarren jatkeeksi 2 metriä antennimastoa, ei lopu momentti heti kesken...ja tällöin tarvitaan hyvä pito renkaan ja maan välillä, eli ei ole mitään talvihommaa pihalla.
Kyllä tohon hommaan kannattaa varata aikaa ja kärsivällisyyttä, aikoinaan meinasin tehdä tuosta vain lauantain ratoksi marraskuussa, no tein sen remontin sitten loppuun vuoden päästä syksyllä, kun ei pultit auenneetkaan :-o
Mä vaihdoin kerran pyöränlaakerit kun kuului sellaista ulinaa aina joskus. Kuului edelleen kun oli uudet laakerit. No annoin asian olla, ja ajattelin, jotta kyllä se uliseva osa sieltä sitten ilmoittaa hajoamisellaan pahan olonsa. Ulina siis koveni aina nopeuden kasvaessa, joten siki epäilin pyörän laakereita.
Meni pari viikkoa ja käänsin syksyn tullen lämmöt päälle, ulina katosi kuin seinään, selvisi siitä jotta raitis kylmäilma pyöritti lämppärin moottoria vauhdin kasvaessa, ja sen laakeri ulisi hiljakseltaan. Moottorin pyöriessä se ei teitenkään ulissut kun nopeus oli niin suuri.
Kaikkea sitä sattuu :-o
Vetonivelen ongelmat kuuluvat yleensä silleen, että auto ylös. Rengasta äärilaitoihin ja pyöritellään renkaasta, silloin yleensä kuulee jos se vetari valittaa.
Noiden kyllä pitäisi kestää 300+ tkm, jos vain suojakumit on ehjät, eikä ole ajettu kuivina, silleen ne ainakin mulla kesti.
Meni pari viikkoa ja käänsin syksyn tullen lämmöt päälle, ulina katosi kuin seinään, selvisi siitä jotta raitis kylmäilma pyöritti lämppärin moottoria vauhdin kasvaessa, ja sen laakeri ulisi hiljakseltaan. Moottorin pyöriessä se ei teitenkään ulissut kun nopeus oli niin suuri.
Kaikkea sitä sattuu :-o
Vetonivelen ongelmat kuuluvat yleensä silleen, että auto ylös. Rengasta äärilaitoihin ja pyöritellään renkaasta, silloin yleensä kuulee jos se vetari valittaa.
Noiden kyllä pitäisi kestää 300+ tkm, jos vain suojakumit on ehjät, eikä ole ajettu kuivina, silleen ne ainakin mulla kesti.
Poolossa on nyt tullut mahdollisesti vetonivel-vikaa, vasemmalle käännettäessä kuulostaa aivan kuin joku putki tms raapisi maata, mutta eipä siellä kyllä mikään maata raavi.
Noo, onpa tässä aikaa sitä korjailla, jarruissakin jotain häikkää kun ekalla polkasulla ei tapahdu mitään, heti perään toisella polkasulla toimii normaalisti :)
Noo, onpa tässä aikaa sitä korjailla, jarruissakin jotain häikkää kun ekalla polkasulla ei tapahdu mitään, heti perään toisella polkasulla toimii normaalisti :)
Vetariko sitten täälläkin rupesi ääntämään? Kuuluu ehkä selvimmin käännöksissä ja rivakasti kiihdyttäessä sellainen tasainen nopeuden myötä kiihtyvä naputtava ääni. Vapaalla rullatessa ei ääntäkään.
Mielenkiintoista on myös se, että ääni ei kuulu jatkuvasti vaan joskus saa ajaa koko päivänkin rauhassa ilman ylimääräisiä ääniä.
Miten muuten kannattaa lähteä arpomaan, vaihtaako sisemmän vai ulomman nivelen ja kannattaako Motonetistä osaa hakiessa satsata 10 euroa enemmän Löbroon?
Mielenkiintoista on myös se, että ääni ei kuulu jatkuvasti vaan joskus saa ajaa koko päivänkin rauhassa ilman ylimääräisiä ääniä.
Miten muuten kannattaa lähteä arpomaan, vaihtaako sisemmän vai ulomman nivelen ja kannattaako Motonetistä osaa hakiessa satsata 10 euroa enemmän Löbroon?
Noniin, nyt on pistetty paikoilleen Motonetin ulommainen halpisvetari. Oli sentään Made in Germany. Ihan piis of kakku kaikenkaikkiaan muttereiden ja pulttien irroittaminen, ensikertalaiselta meni vajaa puolisen tuntia siihen että vanha nivel oli lattialla.
Mutta ei hyvää ellei jotain huonoakin, ensinnäkin tuon halpismallin pannat oli ainakin ihan luokattoman huonot, en vaan tajunnut millä helvetillä ne muka pysyy kireällä. Huomenna pitää hakea jostain LVI-puodista kunnon kiristimet että suojakumi pysyy aloillaan.
Niin, ja tietenkin iskin uuden nivelen paikoilleen ja unohdin suojakumin välistä. Ei muuta kuin uudelleen irti ja takaisin paikoilleen, onkohan tuosta jotain merkittävää haittaa? Ei se ainakaan yhtään sen heikommassa ollut kiinni toisen kiinnityskerran jälkeen kuin ensimmäiselläkään kun sitä käsin veti ja väänteli.
Mutta ei hyvää ellei jotain huonoakin, ensinnäkin tuon halpismallin pannat oli ainakin ihan luokattoman huonot, en vaan tajunnut millä helvetillä ne muka pysyy kireällä. Huomenna pitää hakea jostain LVI-puodista kunnon kiristimet että suojakumi pysyy aloillaan.
Niin, ja tietenkin iskin uuden nivelen paikoilleen ja unohdin suojakumin välistä. Ei muuta kuin uudelleen irti ja takaisin paikoilleen, onkohan tuosta jotain merkittävää haittaa? Ei se ainakaan yhtään sen heikommassa ollut kiinni toisen kiinnityskerran jälkeen kuin ensimmäiselläkään kun sitä käsin veti ja väänteli.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=28117
Ja UVW:n puolelta löytyy varmaan vielä enemmän aiheesta.
Ja UVW:n puolelta löytyy varmaan vielä enemmän aiheesta.
Nostetaas vanhaa aihetta taas ennenkuin katoaa kokonaan, ja vielä aiheesta.
Eli kuskin puolelta kuuluu erikoinen renkaiden pyörintänopeuden mukaan muuttuva rahina, jurnutus ja tasakaasulla (niin että juuri ja juuri on hiukan veto päällä) myös kolinaa. Pahimmillaan moottorijarrutuksessa. Vaihde vapaalla tai kytkin painettuna kuuluu sama ääni mutta hiukan vaimeampana. Veto päällä ei siis äännä lainkaan.
Ulompien nivelien oireet on jo tulleet tutuiksi kahden kakkiksen myötä, mutta tämä tuntuu olevan täysin päinvastainen. Oikean puolen sisemmän nivelen vaihdoin jo kun suojakumi oli koko matkaltaan halki ja rasvat tiessään, vaan eipä vaikuttanut ääneen. Vasemman puolen ulommasta nivelestä oli kyllä aikaisemmin suojakumi myös rikki, vaihdettiin kumi mutta pidettiin vanha nivel. Voiko ulompi nivel oireilla ainoastaan silloin kun veto on pois päältä, huolimatta siitä ajaako suoraan vai kääntyykö vai onko se sitten tuo kuljettajan sisempi nivel... vai joku ihan muu.
Eli kuskin puolelta kuuluu erikoinen renkaiden pyörintänopeuden mukaan muuttuva rahina, jurnutus ja tasakaasulla (niin että juuri ja juuri on hiukan veto päällä) myös kolinaa. Pahimmillaan moottorijarrutuksessa. Vaihde vapaalla tai kytkin painettuna kuuluu sama ääni mutta hiukan vaimeampana. Veto päällä ei siis äännä lainkaan.
Ulompien nivelien oireet on jo tulleet tutuiksi kahden kakkiksen myötä, mutta tämä tuntuu olevan täysin päinvastainen. Oikean puolen sisemmän nivelen vaihdoin jo kun suojakumi oli koko matkaltaan halki ja rasvat tiessään, vaan eipä vaikuttanut ääneen. Vasemman puolen ulommasta nivelestä oli kyllä aikaisemmin suojakumi myös rikki, vaihdettiin kumi mutta pidettiin vanha nivel. Voiko ulompi nivel oireilla ainoastaan silloin kun veto on pois päältä, huolimatta siitä ajaako suoraan vai kääntyykö vai onko se sitten tuo kuljettajan sisempi nivel... vai joku ihan muu.
Korjausta edelliseen. Nyt hiukan pidemmän testailun ja kuulostelun perusteella se kolahteleva ääni on kovimmillaan vapaalla rullatessa ja lakkaa kokonaan vasemmalle kaartaessa, oikealle kaartaessa myös hiukan vaimenee mutta selvästi pahimmillaan suoraan rullatessa. Mutta edelleen veto päällä ei kuulu äänähdystäkään.
Itse en keksi muuta järjevää selitystä noille oireille kuin vetonivel. Eikai pyöränlaakeri tai vaihdelaatikon tasauspyörästö voi olla ääntämättä jos veto on päällä tai kaartaa vasemmalle?
Itse en keksi muuta järjevää selitystä noille oireille kuin vetonivel. Eikai pyöränlaakeri tai vaihdelaatikon tasauspyörästö voi olla ääntämättä jos veto on päällä tai kaartaa vasemmalle?
Vanhaa aihetta ylös..
Eli kiihdyttäessä auto ravistaa sivusuunnassa kun "veto on päällä". Voimakkaimmin tossa 60-70 km/h vauhdista kun nelosella kiihdyttää. Korkeaprofiilisilla talvirenkailla ravistus tuntuu tosi paljon, 18" kesärenkailla ei tunnu ihan niin voimakkaasti. Mitään kolinaa/rutinaa/narinaa en ole kuullut
Auto -03 Octavia RS
Eli kiihdyttäessä auto ravistaa sivusuunnassa kun "veto on päällä". Voimakkaimmin tossa 60-70 km/h vauhdista kun nelosella kiihdyttää. Korkeaprofiilisilla talvirenkailla ravistus tuntuu tosi paljon, 18" kesärenkailla ei tunnu ihan niin voimakkaasti. Mitään kolinaa/rutinaa/narinaa en ole kuullut
Auto -03 Octavia RS
Kolmen viikon päästä tarkotus lähteä mikkelistä turkuun ja nyt alkanu mietityttää et oliskohan kuskinpuolen sisempi nivel vaihtokunnossa.
Oireina liikkeelle lähtiessä pieni kolaus ja kun auto nyökähtää eteenpäin, esim. vaihdetta vaihtaessa, kuuluu sellane vingahdus/inahdus.
Tasasesti ajaessa ei pidä ääntä/tärinää. Yks päivä laittelin etulippaa kiinni ni huomasin et nivelen suojakumista panta hävinny kokonaa, vedin sitte nippusiteellä väliaikasesti. Et olisko nivelestä rasvat karannu.
Onko kellään ollu samanlaisia ääniä?
Oireina liikkeelle lähtiessä pieni kolaus ja kun auto nyökähtää eteenpäin, esim. vaihdetta vaihtaessa, kuuluu sellane vingahdus/inahdus.
Tasasesti ajaessa ei pidä ääntä/tärinää. Yks päivä laittelin etulippaa kiinni ni huomasin et nivelen suojakumista panta hävinny kokonaa, vedin sitte nippusiteellä väliaikasesti. Et olisko nivelestä rasvat karannu.
Onko kellään ollu samanlaisia ääniä?
Ei... mutta matkanteko tyssää kyllä jos se lopullisesti laukeaa. Kolmeen omistamaani Golfiin ulompia niveliä ja niiden oireita seuranneena saa kyllä ajella aika pitkäänkin. Sitten kun maantienopeudessa ratti tekee sellaista viiden sentin edestakaista heilumista, niin alkaa viimeistään olla vaihdoin tarpeessa :D
Laakeri pitää sellaista jurnutusta, yleensä ajan myötä muuttuu pahemmaksi ja pahemmaksi. Jos jurisee oikealle käännyttäessä niin on vasen laakeri ja päinvastoin. Mutta ei itsellä ainakaan ole laakerit kolisseet tai narisseet. Vähän samanlainen ääni kuin kerrostalon seinästä kantautuu kun joku poraa iskulla seinää 4 kerrosta ylempänä.
Laakeri pitää sellaista jurnutusta, yleensä ajan myötä muuttuu pahemmaksi ja pahemmaksi. Jos jurisee oikealle käännyttäessä niin on vasen laakeri ja päinvastoin. Mutta ei itsellä ainakaan ole laakerit kolisseet tai narisseet. Vähän samanlainen ääni kuin kerrostalon seinästä kantautuu kun joku poraa iskulla seinää 4 kerrosta ylempänä.
Ajattelin sitä koko vetaria nivelineen. Eli meneekö se molemmista päistä kiinni ja on samanpituinen ?
Edit: Alfamerin kirjassa ei sanota mitään näiden karvalakkien vetarien eroista, ainoastaa Country ja GTI on varmuudella eri, sen sanoo järkikin.
Edit2: Motonet ei sano mitään erikoista noista. Sen lisäksi Löbro nivel käy kaikki 1.1-1.8 malleihin.
Eli kun tarjolla olis hyvä 1.3 koko vetoakseli nivelineen, enkä saa pyhien/lomien takia kaupasta uutta oikeaa, ajattelin koittaa sitä 1.3 akselia. Mutta vasta, jos joku osais kertoa meneekö se kiinni autoon. Pituus ja kiinnitys molemmissa päissä on kriittinen.
Edit: Alfamerin kirjassa ei sanota mitään näiden karvalakkien vetarien eroista, ainoastaa Country ja GTI on varmuudella eri, sen sanoo järkikin.
Edit2: Motonet ei sano mitään erikoista noista. Sen lisäksi Löbro nivel käy kaikki 1.1-1.8 malleihin.
Eli kun tarjolla olis hyvä 1.3 koko vetoakseli nivelineen, enkä saa pyhien/lomien takia kaupasta uutta oikeaa, ajattelin koittaa sitä 1.3 akselia. Mutta vasta, jos joku osais kertoa meneekö se kiinni autoon. Pituus ja kiinnitys molemmissa päissä on kriittinen.
Sisempi vai ulompi vetonivel? Vai kenties jotain muuta?
Terve!
Ilmeisesti vetari alkoi oireilemaan eilen. Aluksi vaimeana tärinänä, kun ajoi pieni veto päällä. Oireet pahenivat pian ja ratti alkoi lyödä näpeille oikein kunnolla ja auto pyrkii vasemmalle. Tärinän taajuus muuttui vauhdin mukaan.
Oireet ilmenevät tasakaasulla tai pienellä moottorijarrutuksella loivassa alamäessä. Myös kevyt jarrun painallus pahentaa oireita. Täysillä kiihdyttäessä ei mitään ongelmia. Ratin kääntely auttaa asiaan. Tärinä on pahinta suoraan ajettaessa.
Mitään ääntä ei kuulu normaaliajossa, vain tärinän ilmettyä kuuluu pauketta vasemmalta edestä.
Parkkipaikalla käännelessä ei kuulu mitään ja tänä aamuna tärinää ei ilmennyt moottoritielläkään.
Etupää on nyt pukilla. Alapallo irti ja vetari roikkuu vapaana hyvin hollilla. Kumit ovat ainakin uuden näköiset. Voiko sisemmän nivelen kuntoa todentaa millään irrottamatta vetaria kokonaan? Ulompi on todennäköisesti kunnossa, kun ei autolla ajettaessa käännellessä oireillut mitenkään ja oli hissukseen.
Kiitos!
Ilmeisesti vetari alkoi oireilemaan eilen. Aluksi vaimeana tärinänä, kun ajoi pieni veto päällä. Oireet pahenivat pian ja ratti alkoi lyödä näpeille oikein kunnolla ja auto pyrkii vasemmalle. Tärinän taajuus muuttui vauhdin mukaan.
Oireet ilmenevät tasakaasulla tai pienellä moottorijarrutuksella loivassa alamäessä. Myös kevyt jarrun painallus pahentaa oireita. Täysillä kiihdyttäessä ei mitään ongelmia. Ratin kääntely auttaa asiaan. Tärinä on pahinta suoraan ajettaessa.
Mitään ääntä ei kuulu normaaliajossa, vain tärinän ilmettyä kuuluu pauketta vasemmalta edestä.
Parkkipaikalla käännelessä ei kuulu mitään ja tänä aamuna tärinää ei ilmennyt moottoritielläkään.
Etupää on nyt pukilla. Alapallo irti ja vetari roikkuu vapaana hyvin hollilla. Kumit ovat ainakin uuden näköiset. Voiko sisemmän nivelen kuntoa todentaa millään irrottamatta vetaria kokonaan? Ulompi on todennäköisesti kunnossa, kun ei autolla ajettaessa käännellessä oireillut mitenkään ja oli hissukseen.
Kiitos!
Viimeksi muokannut Jokkopai, 14.1.2010 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pitäis ainakin selvää välystä tuntua jossain. Kumi auki niin sitten näkee paremmin.
Kiitos neuvosta!
Ulommassa oli pieni välys, sisemmässä ei mitään.
Edellinen omistaja oli vaihtanut juuri vasemman etupyörän laakerin (SKF), eli sen pudotin laskuista.
Vaihdoin ulomman nivelen, kun se oli jo ostettukin. Vanhan kumi oli tosiaan uuden näköinen ja vielä VAG-valmiste. Nivelessä oli kuitenkin vähän hiekkaa ja joku kuula oli muuttanut väriään. Muuten ei näkyviä vaurioita. Liekkö sitten kulunut tasaisesti ja vasta lämmetessään alkanut oireilla, koska oli muuten äänetön. Liekkö joku aiempi omistaja vaihtanut pelkät kumit vaivautumatta puhdistamaan niveltä....?
Kävin koeajolla maantiellä. Ei ongelmia, eikä tärinöitä.
Tänään olis vielä 100km kotimatkaa edessä, peukut pystyyn!
Kiitos neuvosta!
Ulommassa oli pieni välys, sisemmässä ei mitään.
Edellinen omistaja oli vaihtanut juuri vasemman etupyörän laakerin (SKF), eli sen pudotin laskuista.
Vaihdoin ulomman nivelen, kun se oli jo ostettukin. Vanhan kumi oli tosiaan uuden näköinen ja vielä VAG-valmiste. Nivelessä oli kuitenkin vähän hiekkaa ja joku kuula oli muuttanut väriään. Muuten ei näkyviä vaurioita. Liekkö sitten kulunut tasaisesti ja vasta lämmetessään alkanut oireilla, koska oli muuten äänetön. Liekkö joku aiempi omistaja vaihtanut pelkät kumit vaivautumatta puhdistamaan niveltä....?
Kävin koeajolla maantiellä. Ei ongelmia, eikä tärinöitä.
Tänään olis vielä 100km kotimatkaa edessä, peukut pystyyn!
Vanha aihe, uusi huoli...
-00 325tkm ajettu TDI G4. Autoon laitettu KW Var1 noin 1kk sitten ja käsittääkseni se ainakin voimisti ongelmaa tai sitten jopa loi sen.
Eli vauhdissa oikealle kurvatessa kuuluu kuskin puolelta eli vasemmalta "jurnutus" joka tuntuu myös ohjauksessa ja täristää jonkun verran koko autoa. Vasemmalle kääntyessä ei ongelmaa, samoin ei ongelmaa pienellä vauhdilla renkaat linkussa pyörimällä. Myös kaasun asennolla merkitystä eli kurvi moottorijarrutuksessa oikealle ja ongelma korkeintaan marginaalinen kun taas täyskaasulla tärinä on huomattavaa.
Pyöränlaakeri? Vetoakseli? Voiko vetari ottaa tuommoisessa tilanteessa vakaajaan? Outoa ettei toiseen suuntaan kurvattaessa sitten ottaisi repsikan puolella.
-00 325tkm ajettu TDI G4. Autoon laitettu KW Var1 noin 1kk sitten ja käsittääkseni se ainakin voimisti ongelmaa tai sitten jopa loi sen.
Eli vauhdissa oikealle kurvatessa kuuluu kuskin puolelta eli vasemmalta "jurnutus" joka tuntuu myös ohjauksessa ja täristää jonkun verran koko autoa. Vasemmalle kääntyessä ei ongelmaa, samoin ei ongelmaa pienellä vauhdilla renkaat linkussa pyörimällä. Myös kaasun asennolla merkitystä eli kurvi moottorijarrutuksessa oikealle ja ongelma korkeintaan marginaalinen kun taas täyskaasulla tärinä on huomattavaa.
Pyöränlaakeri? Vetoakseli? Voiko vetari ottaa tuommoisessa tilanteessa vakaajaan? Outoa ettei toiseen suuntaan kurvattaessa sitten ottaisi repsikan puolella.
Kyllä kai se sinnekin voi ottaa mutta ei tuota niin paljoa ole kyllä madallettu ja kai se silloin ottaisi repsikan puoleltakin kiinni vasemmalle kurvatessa. En usko että ainakaan renkaan pystysuuntaisella eli joustoliikkeellä on paljoa vaikutusta koska tuon saa aika maltillisella kurvailulla veto päällä aikaiseksi.
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 26.8.2006 22:00
Onkohan vetari tai laakeri vikoja semmonen "vouvaus".. kuuluu vielä aika vaimeana, veikkaisin edestä vänkärin puolelta.. En osaa täsmentää koska se kuuluu, mutta hitaasti, max 40 kmh ajettaessa.. Auto on tdi -98 syncro passatti.
Myöhemminhän se varmaan alkaa täsmentymään mistä kuuluu, mutta pitäs alkaa korjailemaan ennen pidempää reissua ruottin suuntaan, ettei sitten losaha siellä..
Myöhemminhän se varmaan alkaa täsmentymään mistä kuuluu, mutta pitäs alkaa korjailemaan ennen pidempää reissua ruottin suuntaan, ettei sitten losaha siellä..
Vaihdelaatikko ainakin yleensä pitää ulinaa ja vouvausta varsinkin matalissa nopeuksissa ja pienemmillä vaihteilla. Se ääni on yleensä vielä sellainen jatkuva, eikä mitenkään aaltoileva.
Mun mielestä tuo laatikosta tuleva "ulina" on enemmän sääntö kuin poikkeus. Eikä siitä kolmen auton perusteella ole tuntunut mitään lopullista haittaa olevan.
Mun mielestä tuo laatikosta tuleva "ulina" on enemmän sääntö kuin poikkeus. Eikä siitä kolmen auton perusteella ole tuntunut mitään lopullista haittaa olevan.
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 26.8.2006 22:00
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 26.8.2006 22:00
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 26.8.2006 22:00
Missäs voisi olla vika. Profiilin kulkineesta kyse.
Suoraan ajaessa kuuluu rohinaa ainakin 1,2 ja 3 vaihteilla kun ajelee hiljakseen pintakaasulla. Kun nostaa kaasun, niin rohina loppuu (siis moottorijarrutuksessa). Samoin, kun painaa kytkimen pohjaan (painoi kaasua tai ei) niin rohina loppuu. Eli mikäs siellä rohisee?
Joskus jos lähtee rivakasti liikkeelle, niin edestä voi kuulua ensimmäisen vetäisyn aikana narahdus. Ääni on ikään kuin palkki liikahtaisi suuressa vedossa :)
Suoraan ajaessa kuuluu rohinaa ainakin 1,2 ja 3 vaihteilla kun ajelee hiljakseen pintakaasulla. Kun nostaa kaasun, niin rohina loppuu (siis moottorijarrutuksessa). Samoin, kun painaa kytkimen pohjaan (painoi kaasua tai ei) niin rohina loppuu. Eli mikäs siellä rohisee?
Joskus jos lähtee rivakasti liikkeelle, niin edestä voi kuulua ensimmäisen vetäisyn aikana narahdus. Ääni on ikään kuin palkki liikahtaisi suuressa vedossa :)
Eli mikäs on golfissa vikana kun etupäästä kuuluu kiihdyttäessä rutinaa pääasiassa mutkissa ja ylämäissä, alkanut tosin nyt kuulumaan myös suoralla ajettaessa tasakaasulla ja rutina katoaa painamalla kytkimen pohjaan ja/tai päästämällä kaasun. Vetonivelet on tarkastettu eivätkä pitäneet mitään ääniä, joten missäs mahtaa vika olla? Ja ääni on voimistunut alun pienestä jurinasta selvästi erottuvaan rutinaan.
Rutinoista
Ensimmäiseksi katso vaihdelaatikon öljymäärä. Itse ostin vanhan Venton, joka alkoi pitämään rutinaa vedättäessä. Myöhemmin rutinaa kuului moottorijarrutuksessakin. Tarkistelin niveliä, eikä löytynyt vikaa. Katsoin viimeisellä kerralla vaihteiston öljyjä samalla kun pyörä oli irti. Kas vaan, eipä sormi kastunut kun sen työnsi öljypropun reiästä. Sattui olemaan laatikkoöljyä litra kotona ja sulloin sen sinne. Loppui rutinat, vaikkei vieläkään ollut täynnä.
-
- -
- Viestit: 4
- Liittynyt: 2.1.2011 0:52
kupukka Lähetetty: 27.9.2010 10:24 Viestin aihe:
Missäs voisi olla vika. Profiilin kulkineesta kyse.
Suoraan ajaessa kuuluu rohinaa ainakin 1,2 ja 3 vaihteilla kun ajelee hiljakseen pintakaasulla. Kun nostaa kaasun, niin rohina loppuu (siis moottorijarrutuksessa). Samoin, kun painaa kytkimen pohjaan (painoi kaasua tai ei) niin rohina loppuu. Eli mikäs siellä rohisee?
Joskus jos lähtee rivakasti liikkeelle, niin edestä voi kuulua ensimmäisen vetäisyn aikana narahdus. Ääni on ikään kuin palkki liikahtaisi suuressa vedossa :)
Minulla juuri samaa vikaa omassa jetassa, eli missä lienee vikaa? Vasemmalta puolen kuuluisi tulevan. Ja liikkeelle lähdettäessä kuuluu tosiaan tuollaista rutinaa. Tai no minulla kuuluu kans moottorijarruttaessa, ainoastaan tasakaasulla ajettaessa ei kuulu rohinaa.
-
- -
- Viestit: 4
- Liittynyt: 2.1.2011 0:52
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
Lainaan vanhaa aihetta.
eli mulla on alkanut kuulumaan sellaista naksutusta/pauketta etupäästä, kun lähtee esim. pyörät linkussa liikkeelle. kuuluu molempiin suuntiin käännyttäessä. suoraan ajaessa ei kuulu mitään.
oikean puolen vetonivelen kumi on rikki.
onkohan tuota mahdollista vielä elvyttää, jos laittaa uudet rasvat ja kumin?
eli mulla on alkanut kuulumaan sellaista naksutusta/pauketta etupäästä, kun lähtee esim. pyörät linkussa liikkeelle. kuuluu molempiin suuntiin käännyttäessä. suoraan ajaessa ei kuulu mitään.
oikean puolen vetonivelen kumi on rikki.
onkohan tuota mahdollista vielä elvyttää, jos laittaa uudet rasvat ja kumin?
-
- -
- Viestit: 81
- Liittynyt: 21.7.2011 12:15
jos nivelen kumi on rikki niin uusi nivel kerralla vaihtoon, on niin pikku juttu vaihtaa. Se on niin lyhytikäinen heti jos sinne vähänkään likaa pääsee.Nivelen mutteri löysälle,alapallo 3 pultilla kiinni, se irti(kannattaa merkata jollain terävällä ura missä asennossa se oli) rengas linkkuun ja nivelen mutteri irti -> uusi tilalle. Eikä likaa päästetä sisään. Jos on noita motonetin pantoja niin ne saa hyvin kirittyä esim. kärkipihteillä pyörittämällä. Tottakai suurin ylimääräinen osa sivuleikkureilla pois ekaksi.
Edit: Jos syystä tai toisesta joudut irroittamaan iskarin alapäästä 2 pulttia vaihtaaksesi vetonivelen, merkkaa myös siihen iskarin varteen misä asennossa se iskari oli. Nimimerkillä eturenkaat vaihtoon päin mäntyä olevien aurauskulmien takia.
Edit: Jos syystä tai toisesta joudut irroittamaan iskarin alapäästä 2 pulttia vaihtaaksesi vetonivelen, merkkaa myös siihen iskarin varteen misä asennossa se iskari oli. Nimimerkillä eturenkaat vaihtoon päin mäntyä olevien aurauskulmien takia.
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
Terse,
Osaattekos auttaa; kiihdytettäessä vasemmalle auton etupää ravistaa selvästi, oikealle kiihdytettäessä ravistusta ei ole lainkaan ja tämän tuntee ja huomaa selvästi. Kysymys onkin että kumpi vetonivel on nyt väljä/rikki?? Onko se vasen kun vasempaan kiihdytetään niin vasen puoli kevenee kuin oikealle tulee enemmän painoa, vai just toisinpäin... ööö???
Osaattekos auttaa; kiihdytettäessä vasemmalle auton etupää ravistaa selvästi, oikealle kiihdytettäessä ravistusta ei ole lainkaan ja tämän tuntee ja huomaa selvästi. Kysymys onkin että kumpi vetonivel on nyt väljä/rikki?? Onko se vasen kun vasempaan kiihdytetään niin vasen puoli kevenee kuin oikealle tulee enemmän painoa, vai just toisinpäin... ööö???
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 5.8.2010 16:59
Jetta MK2 jurnuttaa vasemmalta käännettäessä oikealle
Morjensta pöytään taas!
Loma alkais perjantaina, ja Jetta MK2 alko jurnuttaa vasemmalta puolen, kun kääntää oikealle.
Välillä tuntuu suoraan ajettaessakin, että jurnuttaisi vasemmalta, mutta ainakin yli 60km/h nopeuksissa kun vähänkään kaartaa oikeaan jurnuttaa niin että pahaa tekee.
Mikäs neuvoksi? Onko ideoita?
Yritin haulla etsiskellä kaikki ääntelyt, ja itestä jotenkin tuntuis, että vetonivel tai etupyörän laakeri vetelee viimesiään, mut en ihan täysin vastaavaa haulla löytänyt.
Varmaan kuitenkin jollain on täysin vastaava jurnutus kuulunut, niin jos sais vähän vinkkiä et mistä tuota lähtee ihmettelemään, ja kannattaako sitä jälleen itsekseen lähteä edes katsomaan?-)
En ole vielä ehtinyt edes nostaa keulaa että sais kokeiltua pyöriikö pyörät, mut siitä vois ainakin lähteä. :-D
Kiitos taas etukäteen kaikesta avusta!
Loma alkais perjantaina, ja Jetta MK2 alko jurnuttaa vasemmalta puolen, kun kääntää oikealle.
Välillä tuntuu suoraan ajettaessakin, että jurnuttaisi vasemmalta, mutta ainakin yli 60km/h nopeuksissa kun vähänkään kaartaa oikeaan jurnuttaa niin että pahaa tekee.
Mikäs neuvoksi? Onko ideoita?
Yritin haulla etsiskellä kaikki ääntelyt, ja itestä jotenkin tuntuis, että vetonivel tai etupyörän laakeri vetelee viimesiään, mut en ihan täysin vastaavaa haulla löytänyt.
Varmaan kuitenkin jollain on täysin vastaava jurnutus kuulunut, niin jos sais vähän vinkkiä et mistä tuota lähtee ihmettelemään, ja kannattaako sitä jälleen itsekseen lähteä edes katsomaan?-)
En ole vielä ehtinyt edes nostaa keulaa että sais kokeiltua pyöriikö pyörät, mut siitä vois ainakin lähteä. :-D
Kiitos taas etukäteen kaikesta avusta!
nostetaan vanhaa aihetta.
ollut jo pidemmän aikaa ääntä tuossa T5 (vm 2005) kun esim. parkista peruuttaa kääntäen jyrkästi, sekä vastaavasti kun kääntää toiseen suuntaan ja ajaa eteenpäin. Tai siis ei sillä ole väliä kumpaan suuntaan kääntää tai ajaa, aina jos ratti on muualla kun suoraan kuuluu ääni. Ääni ei vomistu nopeuden noustessa eli vika ei ole laakeri. Eli olen tietoinen että se on vetonivel, ja tuli kokeiltua että se on oikeanpuoleinen. Laitoin vasen pyörä soralle, oikea jäälle ja käsijarru päällä veto päälle. Emännän isän kanssa kuunneltiin että oikealta tulee. Kokeiltiin tietenkin myös että vasen pyörii, jolloin oli hiljaa.
Mutta tässä on jo vaihdettu aika äskettäinen oikean ulompi vetonivel, että onko se taas mennyt vai olisiko se nyt se sisempi joka olisi mennyt? Mutta miksi se pitäisi niin kovaa naksutusta kääntäessä, eihän se silloin edes paljon liiku kai?
Eli voiko purkaamatta sanoa että onko ongelma sisemmässä vai ulommassa nivelessä?
ollut jo pidemmän aikaa ääntä tuossa T5 (vm 2005) kun esim. parkista peruuttaa kääntäen jyrkästi, sekä vastaavasti kun kääntää toiseen suuntaan ja ajaa eteenpäin. Tai siis ei sillä ole väliä kumpaan suuntaan kääntää tai ajaa, aina jos ratti on muualla kun suoraan kuuluu ääni. Ääni ei vomistu nopeuden noustessa eli vika ei ole laakeri. Eli olen tietoinen että se on vetonivel, ja tuli kokeiltua että se on oikeanpuoleinen. Laitoin vasen pyörä soralle, oikea jäälle ja käsijarru päällä veto päälle. Emännän isän kanssa kuunneltiin että oikealta tulee. Kokeiltiin tietenkin myös että vasen pyörii, jolloin oli hiljaa.
Mutta tässä on jo vaihdettu aika äskettäinen oikean ulompi vetonivel, että onko se taas mennyt vai olisiko se nyt se sisempi joka olisi mennyt? Mutta miksi se pitäisi niin kovaa naksutusta kääntäessä, eihän se silloin edes paljon liiku kai?
Eli voiko purkaamatta sanoa että onko ongelma sisemmässä vai ulommassa nivelessä?
-
- -
- Viestit: 23
- Liittynyt: 4.12.2009 22:58
Olenmahdollisesti ostamassa '03 Leon 1.8t jossa on seuraavanlainen ominaisuus.Moro,
6-vaihteinen laatikko on kyseessä. Ääni on sellainen sanoisinko rohina, joka kuuluu siis silloin kun on vaihde päällä liikkuessa, mutta loppuu saman tien kun painaa kaasua tai kytkintä. Pienemmillä nopeuksilla ja vaihteilla kuuluu enemmän, mutta isommilla vähemmän. Olisi hyvä tietää mistä lähteä etsimään vikaa ja paljonko varata rahaa korjaamisee .
6-vaihteinen laatikko on kyseessä. Ääni on sellainen sanoisinko rohina, joka kuuluu siis silloin kun on vaihde päällä liikkuessa, mutta loppuu saman tien kun painaa kaasua tai kytkintä. Pienemmillä nopeuksilla ja vaihteilla kuuluu enemmän, mutta isommilla vähemmän. Olisi hyvä tietää mistä lähteä etsimään vikaa ja paljonko varata rahaa korjaamisee .
Re:
rpr kirjoitti:Vanhaa aihetta ylös..
Eli kiihdyttäessä auto ravistaa sivusuunnassa kun "veto on päällä". Voimakkaimmin tossa 60-70 km/h vauhdista kun nelosella kiihdyttää. Korkeaprofiilisilla talvirenkailla ravistus tuntuu tosi paljon, 18" kesärenkailla ei tunnu ihan niin voimakkaasti. Mitään kolinaa/rutinaa/narinaa en ole kuullut
Auto -03 Octavia RS
Minulla on vastaavanlaatuisia ongelmia. Miten selvisit niistä. kiitollinen vastauksesta [email protected]
Re: Miten tunnistaa viallinen vetonivel?
Nyt tarttis apuja t4 transporterin kanssa, kun kuuluu vedättäessä napsuva ääni mielestäni oikealta puolelta. Vaihdoin ulomman ja sisemmän vetonivelen ja ääni ehkä hiljeni, muttei poistunut.
Mikä kumma tuolla vielä napsuu? Voiko vasemmalla puolen olla myös väljää ja ääni johtuu oikealle puolelle?
Suoraan ja vasemmalle käänteessä nakuttaa siis veto päällä, oikealle käänteessä ei niinkään.
Mikä kumma tuolla vielä napsuu? Voiko vasemmalla puolen olla myös väljää ja ääni johtuu oikealle puolelle?
Suoraan ja vasemmalle käänteessä nakuttaa siis veto päällä, oikealle käänteessä ei niinkään.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa