OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy   Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Vastaa viestiin    ffp Foorumin päävalikko -> Tekniikka - Yleinen
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
PöyhöinKuusaalt
 
Golf Variant 2.0 GL 1995 + Lukemattomia Ladoja + UAZ 469B Capriolet Komandirsky + Skoda Forman

LähetäLähetetty: 25.2.2011 13:11    Viestin aihe: Golf (Variant) ADY Jäähdytysjärjestelmästä.Ohjeita ja tietoa

Vaihtelin tuossa jäähdytysnesteitä. Ja taas sama virhe. Toimivaan järjestelmään ei pidä koskea.

Korjausopas kertoo että 2000cc moottorin jäähdytysnestetilavuus on 5litraa. Auto omassa Käyttö- ja Huolto-oppaassa ei puhuta mitään määrästä, vaan kerrotaan vain että määrä tarkastetaan paisarista.

Eipä näytä siltä että 5litraa on oikea määrä, koska tuon määrän mukaan sekoitettu 50% (Vesi/raakajäähdytynestesuhde) jäätyy ja hyhmää pahoin. Jos on yli 60% seos, jäädytysominaisuudet laskevat jyrkästi, kun neste hyhmääntyy ja jos on liian laihaa niin sehän hyhmää ja näätyy.

Tässä ei nyt kannata keskustella eri jäähdytysnestemerkeistä eikä mistään muustakaan, joka vaikuttaa hyhmäämiseen tai jäätymiseen, koska nämä kaikki on jo suljettu pois. Ainoastaan tarvitaan tuo tilavuus tiedoksi.

Siis paljonko on 2000cc VAG -bensiinimoottorin jäähdytysnestetilavuus?


Viimeinen muokkaaja, PöyhöinKuusaalt pvm 27.2.2011 18:20, muokattu 1 kertaa
JanneV
 
2xMini, Passat

LähetäLähetetty: 25.2.2011 13:51    Viestin aihe:

Näytti tuolla teksteistä löytyvän tekniset tiedot ja täyttömäärät.
6,5l näytti siellä lukevan....
pete73
 
cordoba AGR, scenic DTI, Renault 19 16v, vectra 16v 4x4

LähetäLähetetty: 26.2.2011 1:42    Viestin aihe:

eiköhän se ole järkevintä laittaa koneeseen AINA valmiiksi tehtyä seosta sisään... ei tarvi niin tarkkaan tietää tilavuutta ja aina on sekin mahdollisuus että kaikki vanha ei ole tullut ulos...
Näin talvella on sekin vaara nestettä ja vettä erikseen laitettaessa, että ne eivät ehdi sekoittua kunnolla ennenkuin jäätyy... Ja kunnolla sekaisin ne on vasta sen jälkeen kun kone on kuuma ja termostaatti on ollut pidempään auki, eli syyläri myös on kokonaan koneen lämpöinen...

Eli helpoin tapa on sekoittaa valmiiksi niin ei tule vahinkoja :)
PöyhöinKuusaalt
 
Golf Variant 2.0 GL 1995 + Lukemattomia Ladoja + UAZ 469B Capriolet Komandirsky + Skoda Forman

LähetäLähetetty: 26.2.2011 17:27    Viestin aihe:

Mutta kun ei tiedä tilavuutta kokonaan niin vaikea sekoittaa valmiiksi. Eli jos lohkoon jää vanhaa tai vettä niin suhdetta ei koskaan tiedä.

Ongelma tässä oli että halusin vaihtaa kokonaan vanhat hemmettiin. No, tuolla ViatonPiika -osiossa saatte sitten lukea kunnon sähellystä, räpellystä ja taas oikein kaikkien hankaluuksien kautta mennyttä operaatiota.
lukkari
 
Multivan TDI -99 ACV, Golf Variant GL ADZ -95, Audi 200 -84, Käfer Limousine -57

LähetäLähetetty: 27.2.2011 9:50    Viestin aihe:

Lainaus:
Mutta kun ei tiedä tilavuutta kokonaan niin vaikea sekoittaa valmiiksi.
Osta viisi litraa jäähdytysnestettä, kaada tyhjään kymmenen litran kanisteriin ja lisää viisi litraa vettä. Sekoita ja lisää järjestelmään tarvittaessa.
Itse olen viimeiset 25 vuotta käyttänyt 50% jäähdutinnesteseosta kaikilla pakkasilla, mitään ongelmia ei ole ollut jäätymisen tai hyhmääntymisen takia.
Volkkareitten jätjestelmää on vaikea saada kerralla täytettyä. Voi joutua ajamaan parikin kertaa lämpimäksi, että kaikki paikat täyttyvät.
PöyhöinKuusaalt
 
Golf Variant 2.0 GL 1995 + Lukemattomia Ladoja + UAZ 469B Capriolet Komandirsky + Skoda Forman

LähetäLähetetty: 27.2.2011 12:45    Viestin aihe:

Ongelma on siinä, että kun ei tiedä paljonko lohkoon jää vettä huuhtelun jälkeen. Jos olisi viitsinyt ottaa termarin pois kotelostaan tämäkin propleema olisi ollut helppo ratkaista.

Ja aina kun pelataan uuden järjestelmän kanssa niin on siinä sotaa. Ja kyllä sitä riittikin. Ja jäähdytysnestettä kului hukkaan. Tosiaankin vaikea on kerralla täyttää ja vaikka käyttää paikallaan kuumaksi niin eipä niin vain onnistukaan.

No, tuolla Kalustopuolella sitten tästä sodasta lisää.
MikaJ
 
S2 Avant + Minejä

LähetäLähetetty: 27.2.2011 14:38    Viestin aihe:

Asiat on aina niin hankalia kuin niistä itse haluaa tehdä... Huuhtelu vedellä ja sen jälkeen seokset sisään, jonka jälkeen mittaa sen jäähdytinnesteen kestävyyden (toki tässä välissä moottori käytetään lämpimäksi että kaikki sekoittuu).
H. Jormalainen
 
Golf GTI 16v -90, A3 1,8 -98

LähetäLähetetty: 27.2.2011 14:55    Viestin aihe:

Jääkö tuossakin moottorissa nestettä sisään jos ei ota termostaattikotelosta auki?

Omassa ei alavesiletkusta tuu läheskään kaikki pihalle, mutta olen kaatanut valmista seosta säiliöön niin ei väliä.
PöyhöinKuusaalt
 
Golf Variant 2.0 GL 1995 + Lukemattomia Ladoja + UAZ 469B Capriolet Komandirsky + Skoda Forman

LähetäLähetetty: 27.2.2011 15:22    Viestin aihe:

Uusi järjestelmä on aina hankala. Kaikkea ei saa tyhjennettyä alavesiletkun kautta vaikka moottori olisi täysin kuuma. Ainakaan en itse onnistunut siinä.
PöyhöinKuusaalt
 
Golf Variant 2.0 GL 1995 + Lukemattomia Ladoja + UAZ 469B Capriolet Komandirsky + Skoda Forman

LähetäLähetetty: 27.2.2011 17:45    Viestin aihe:

Nyt kun neuvotaan ja annetaan ohjeita sellaisille, jotka eivät ole jäähdytyjärjestelmään tutustuneet tai ovat tekemisissä uudenlaisen järjestelmän kanssa, niin on huomioitava muutama seikka.

Ei ole mitään hyötyä kertoa että homma on helppo ja siitä ei kannata tehdä vaikeaa. Vieläpä sellaiset ohjeet kuten edellä eli Huuhtelu, uudet nesteet sisään ja Mitataan pakkasenkestävyys eivät paljoa auta.

Eli esim. tähän voisi laittaa linkin tai kertoa konkreettisesti vaihe vaiheelta miten homma tehdään oikein.

Esim. kysymyksiin:

1. Mistä ja miten järjestelmä tyhjennetään?
2. Miten huuhtelu tehdään oikein?
3. Paljonko on jäähdytysjärjestelmän tilavuus?
4. Kuinka paljon noin jää lohkoon nestettä ja miten kaiken saa pois?
5. Täytyykö termostaatti irrottaa kotelostaan kuten korjausopas neuvoo?
6. Miten tehdään jos termaria ei irroteta?
7. Miten täyttö tehdään oikein?
8. Mistä kannattaa tyhjentää täyttä järjestelmää jos halutaan muuttaa jäähdytysnestekoostumusta?

Nämä ainakin olivat sellaisia asioita, joihin itse törmäilin alkaessani ensimmäsistä kertaa vaihtamaan ja huuhtelemaan jäähdytysjärjestelmää ADY -moottoriin. Ja kun korjausoppaassa taisi olla väärä tilavuus niin johan sitä harmia syntyi.
PöyhöinKuusaalt
 
Golf Variant 2.0 GL 1995 + Lukemattomia Ladoja + UAZ 469B Capriolet Komandirsky + Skoda Forman

LähetäLähetetty: 27.2.2011 18:21    Viestin aihe:

Muokkasin tuota otsikkoa sopivammaksi, jos joku vaikka viitsii laitella noita ohjeita ja muuta tietoa. Jos noihin laittamiini kysymyksiin saadaan vastaus, niin luulisi onnistuvan aloittelijaltakin. Ja pätisivät varmaan aika moneen muuhunkin VAG -moottoriin ja järjestelmään.
PöyhöinKuusaalt
 
Golf Variant 2.0 GL 1995 + Lukemattomia Ladoja + UAZ 469B Capriolet Komandirsky + Skoda Forman

LähetäLähetetty: 28.2.2011 9:39    Viestin aihe:

Yritetäänpä käsitellä tätä asiaa vaiheittain:

1. Mistä ja miten järjestelmä tyhjennetään?

Jäähdystysjärjestelmän voi tyhjentää monesta paikasta. Alavesiletkusta tyhjentämällä syyläri ja osa lohkosta tyhjenee. Ongelmana on kuitenkin se että termostaatti saattaa olla kiinni kokonaan tai osittain. Tällöin se ei päästä läpi kaikkea nestettä.

Moottorin ollessa käyntilämpöinen termostaatti päästää enemmän nestettä lohkosta ulos kuin kylmällä moottorilla. Käyntilämpöisellä moottorilla on kuitenkin muistettava, että jäähdytysneste on kuumaa ja on varottava polttamasta näppejään kun alavesiletkun irrottaa. Termostaatti saattaa olla silti vain osittain auki. Korjausoppaan mukaan toimiva termostaatti on auki 107asteessa.

Voi olla että neste tulisi paremmin ulos lohkosta jos auto on käynnissä, mutta tätä ei voi suositella mahdollisten vaurioitten varalta ja kuuman paineistetun nesteen roiskumisen takia. Palovammavaara siis.

Monissa etenkin vanhemmissa autoissa on lohkossa jäähdytysnesteen tyhjennysproppu. Onko näissä VAG -koneissa sellainen sitä en tiedä. Jos joku tietää niin voisi vinkata missä se on.

Muita hyviä jäähdytysjärjestelmän tyhjennyspaikkoja en keksi. Jos jollain on tietoa tähän niin voisi laittaa julki.

Vieläpä termostaatista. Termostaatin irrottaminen kotelostaan helpottaa tyhjennystä ja huuhtelua. Jos termostaatin irrottaa, niin lohko tyhjenee paremmin. On muistettava, että jos termostaattikotelon kannen irrottaa niin korjausoppaan mukaan kansi on vaihdettava pultteineen. En tiedä miksi mutta näin siinä lukee. Ja tuolla joku kyseli jäähdytysnestevuodosta ja siinä epäiltiin, että irrotettu ja vanha takaisin laitettu kansi olisi syllinen. Omaa kokemusta tästä ei minulla ole.

HUOM!!! Esim. hihnat, sähkölaiteet ja muut vettä pelkäävät osat kannattaa suojata kun jäähdytysjärjestelmää tyhjennellään. Jäähdytysneste ja pelkkä vesikin voi vaurioittaa laitteita.


Viimeinen muokkaaja, PöyhöinKuusaalt pvm 28.2.2011 17:14, muokattu 1 kertaa
PöyhöinKuusaalt
 
Golf Variant 2.0 GL 1995 + Lukemattomia Ladoja + UAZ 469B Capriolet Komandirsky + Skoda Forman

LähetäLähetetty: 28.2.2011 17:13    Viestin aihe:

2. Miten jäähdytysjärjestelmän huuhtelu tehdään oikein?

Tässä joitakin vinkkejä huuhteluun ja puhdistamiseen. Tietysti toivotaan kommentointia ja tietoa, jos tästä unohtuu jotain tai on virheitä.

Miksi järjestelmää pitäisi huuhdella? Puhdasta ja toimivaa järjestelmää ei tarvitsekaan. Mutta jo esim. aikoo vaihtaa jäähdytysnestetyyppiä on aiempi huuhdottava kohtuullisen tarkkaan. Vihreä/Sininen ja Punainen eivät sovi sekaisin. Näiden ainesosat ovat erilaiset ja sakkautumista tai raskasliikkeisyyttä voi tapahtua näitä sekoitettaessa. Jos jäähdytysjärjestelmä on päässyt hapettumaan, sinne on päässyt likaa tai järjestelmään on muodostunut kattilakiveä tai sakkaa voi huuhtelu ja pesu olla tarpeen.

Korjausoppaan mukaan järjestelmän kunnollinen huuhtelu vaatii termostaatin irrottamisen. Tämä siksi, että huuhteluvesi, olipa sitten lämmintä tai kylmää, yleensä sulkee termostaatin, koska avautumislämpöistä vettä ei voi järjestelmään syöttää. Avautuminen siis se 107astetta.

Jäähdytysjärjestelmiin on puhdistusaineita. Niistä minulla ei ole kokemuksia, koska olen huuhdellut aina vedellä. Kattilakiven poistoon on omat aineensa. Lisäksi joskus on käytetty konetiskiaineita järjestelmän pesuun kalkkisakkaumien, kattilakiven ja muiden epäpuhtauksien poistoon, mutta tätä en suosittele, koska en tiedä onko tällainen menettely hyväksi järjestelmälle ja sen erilaisille osille. Jos konetiskiainetta aikoo käyttää on se käyttäjän omalla vastuulla ja suosittelen ottamaan asiasta tarkasti selkoa ennen toimenpiteitä.

Mutta jos termostaattia ei poisteta kotelostaan niin miten saada lohko huuhdeltua kunnolla? Lähes ainoa vaihtoehto on tyhjentää se mahdollisimman tyhjäksi, täyttää järjestelmä niin täyteen kuin mahdollista, kiinnittää letkut ja käynnistää moottori, jolloin nesteet kiertävät järjestelmässä. Tätä sitten toistetaan, kunnes järjestelmä on puhdas eli sieltä tulee ulos pelkkää vettä ilman väriaineita ja sakkaa.

Nesteen puhtauden toteaminen voi olla vaikeaa. Nosturilla tämä on vähän helpompaa kun pääsee alakautta tarkastelemaan tilannetta, mutta voihan tyhjennyskohdan alle laittaa astian ja katsoa mitä sinne tulee.

Järjestelmän letkut voi laittaa huuhtelun aikaa valeeseen, jos niiden suut ovat hyvässä kunnossa. Ei tarvitse aina räpeltää kelemmarine, puristuspantojen, ym. kanssa kun letkuja on kuitenkin irroteltava uudelleen. Hapettuneet pikapuristuspannat ovat todella hankalia liikuteltavia ja kun niiden asemat letkuissa ovat todellakin mitä ovat niin hommia riittää.

HUOM!!! Esim. hihnat, sähkölaiteet ja muut vettä pelkäävät osat kannattaa suojata kun jäähdytysjärjestelmää tyhjennellään. Jäähdytysneste ja pelkkä vesikin voi vaurioittaa laitteita.
-tarzi-
 
Seat Altea -05 2.0 TDi DSG Stylance Sport Up 200hp/400nm. Polo 86c -83 1.3 Orange

LähetäLähetetty: 28.2.2011 17:35    Viestin aihe:

Eikai se jäähdytysjärjestelmän nesteen vaihto ole noin rakettitieteellinen homma? Ei muutakun alimmasta kohdasta letkua irti, se mikä tulee ulos, tulee. Huuhtelee jos haluaa, siihen on olemassa omat aineensakkin jotka helpottaa savottaa. Sitten vaan 50/50 seosta.Jonkin verran ajelua ja sitten tarkastaa tilanteen, kunnolla kuumaksi ajaa niin sekottuu. Mielellään tietty jos on aikaa niin pari päivää ajoa olisi parempi. Jos ei ole tarpeeksi tujua, päästää vaikka litran verran pihalle ja raakaa nestettä. Ei se sen vaikeampaa ole kuiteskaan ;) Näitä on tehty vaikka kuinka paljon.
PöyhöinKuusaalt
 
Golf Variant 2.0 GL 1995 + Lukemattomia Ladoja + UAZ 469B Capriolet Komandirsky + Skoda Forman

LähetäLähetetty: 28.2.2011 17:54    Viestin aihe:

Näitä on tosiaan tullut tehtyä vaikka mihin vekottimiin, mutta tuolla aiemmin kirjoitin, että josko laitettaisiin ohjeet siihen malliin että sellainenkin voisi lähteä savottaan, joka ei ole koskaan näitä tehnyt. Valitettavasti monessa asiassa saa kuulla sitä, että Ei kai se ja se ole vaikeaa... Homma kuin homma saattaa olla ensikertalaiselle hemmetin vaikeaa ja voi tulla vaikka mitä harmillisia virheitä. Vaikka tietysti sitä paremmin oppii kun munaa pahasti, hajottaa jotain ja korjaa kalliimman kautta. Kukin tavallaan.
H. Jormalainen
 
Golf GTI 16v -90, A3 1,8 -98

LähetäLähetetty: 28.2.2011 18:08    Viestin aihe:

Vähän tää kuulostaa että murehdit liikaa. Jos korjausopaskin sanoo että tyhjennetään termostaattikotelosta niin en mä näkis syytä kyseenalaistaa sitä, varsinkaan kun erillistä tyhjennustulppaa ei ole. Jos olisi niin opas kehottaisi siitä tyhjentämään, eikö?
-tarzi-
 
Seat Altea -05 2.0 TDi DSG Stylance Sport Up 200hp/400nm. Polo 86c -83 1.3 Orange

LähetäLähetetty: 28.2.2011 18:34    Viestin aihe:

Eikä sitä koppaa tarvitse uusia kun aukoo, korkeintaan se o-rengas mikä siellä on.
PöyhöinKuusaalt
 
Golf Variant 2.0 GL 1995 + Lukemattomia Ladoja + UAZ 469B Capriolet Komandirsky + Skoda Forman

LähetäLähetetty: 28.2.2011 18:58    Viestin aihe:

Hyvä tieto tuo O-renkaan uusiminen. Termarikotelosta homma kannattaakin tehdä, mutta laitellaan tuohon tuo vaihtoehto "Laiskoja" (kuten minä) varten.

Muistetaan kuitenkin, että näitä lukevat sellaisetkin, jotka eivät ole juuri autoja räpeltäneet eli tuollaiset pienet tiedot, kuten tuon O-renkaan vaihtaminen ovat todella tärkeitä. Ja yleensäkin sellainen tieto, joka ei pienestä asti moottoreiden ja vekottimien kanssa pelanneiden mieleen edes tulisi. Harrastelun alussa kaikki voi olla niin hemmetin uutta, ihmeellistä ja käsittämätöntä. Silti jostain on alotettava ja tällaiset perushuoltohommat ovat sopivia siihen.

Harmillista muuten, ettei noita korjausoppaita kasva enää joka puussa. Kirjastoista kannattaa myös käydä katselemassa oppaita jos ei mistään löydä ja saa ostettua.
PöyhöinKuusaalt
 
Golf Variant 2.0 GL 1995 + Lukemattomia Ladoja + UAZ 469B Capriolet Komandirsky + Skoda Forman

LähetäLähetetty: 1.3.2011 6:23    Viestin aihe:

3. Paljonko on jäähdytysjärjestelmän tilavuus?

Tästä asiasta ei minulla ole varmaa tietoa. ADY -moottorista kertovassa korjausoppaassa tilavuuden kerrotaan olevan 5Litraa. Kuitenkin tällä Foorumilla on tieto vähintään 6,5Litran tilavuudesta.

Tiedolla ei ole merkitystä, jos lohko saadaan täysin tyhjäksi. Tällöin täytetään niin paljon kunnes nestettä on paisuntasäiliössä Min ja Max -raja välillä viileällä moottorilla. Korjausoppaassa sanotaan että kuumalla moottorilla nestepinta saa olla jonkin verran Max -rajan yli.

Jos ja kun lohkoon jää jonkin verran vanhaa nestettä tai huuhteluvettä tarkkaa koostumusta ei saada heti selville. Kun järjestelmä on täytetty ja autolla ajetaan, on tarkastettava muutamaan kertaan nestepinta ja pakkaskestävyys erillisellä mittarilla.

Jos pakkasenkestävyys jää liian alhaiseksi on järjestelmästä otettava pois nestettä ja sinne on lisättävä jäähdytysnestettä kunnes saadaan pakkaskestävyys halutuksi.
H. Jormalainen
 
Golf GTI 16v -90, A3 1,8 -98

LähetäLähetetty: 1.3.2011 18:02    Viestin aihe:

Mä oon aina täyttänyt piripintaan. Ajon aikana sieltä tulee ylimääräiset pihalle ja pinta asettuu kohdalleen.
PöyhöinKuusaalt
 
Golf Variant 2.0 GL 1995 + Lukemattomia Ladoja + UAZ 469B Capriolet Komandirsky + Skoda Forman

LähetäLähetetty: 5.3.2011 16:09    Viestin aihe:

4. Kuinka paljon noin jää lohkoon nestettä ja miten kaiken saa pois?

Siihen en ole löytänyt mistään vastausta että paljonko lohkoon jää jäähdytysnestettä jos termostaattikoteloa ei aukaista ja termostaattia poisteta. Asialla on merkitystä vain silloin, kun jäähdytysnestetyyppiä halutaan vaihtaa. Esim. jos Siniset/Vihreät halutaan vaihtaa Punaisiin tai toisin päin niin edelliset nesteet on saatava lähes kokonaan pois järjestelmästä, ettei sakkautumista tapahdu.

Näiden kahden jäähdytysneteen koostumukset ja niiden sisältämä alkoholi ovat erilaisia. Sinisissä/Vihreissä on muitakin apuaineita kun Etyyliglykolia. Koostumus selviää myyntipakkauksesta. Punainen neste on yleensä 93 - 95% Etyleeniglykolia ilman apuaineta. Koostumuksista voi tietenkin lukea lisää valmistajien sivuilta ja muualta netistä.

Ja on tällä merkitystä silloinkin jos järjestelmä halutaan huuhdella/pestä kunnolla. Jos lohkoon jää vettä on oikean jäähdytysnestesekoitussuhteen määrittäminen vaikeaa muuta kuin kokeilemalla. Ja järjestelmään ei tietenkään saa jäädä mitään pesuaineita kun pesu on tehty.
MikaJ
 
S2 Avant + Minejä

LähetäLähetetty: 5.3.2011 17:19    Viestin aihe:

Tarttiskohan yliopistoon perustaa joku 278oppiviikon kurssi jäähdytinnesteiden vaihdosta, jotenkin tuntuu siltä...

Punainen jäähdytinneste on yleensä kyllä propyleeniglykolia (esim G12), eikä etyleeniglykolia. Propyleenia ja etyleeniä ei saa sekoittaa, mutta en ole missään valmistajien dokumenteissa ikinä tavannut sitä ettei eri etyleenipohjaisia saisi sekoittaa keskenään.
PöyhöinKuusaalt
 
Golf Variant 2.0 GL 1995 + Lukemattomia Ladoja + UAZ 469B Capriolet Komandirsky + Skoda Forman

LähetäLähetetty: 5.3.2011 17:25    Viestin aihe:

Perusta ihmeessä se kurssi jos siltä tuntuu. Ja menet vielä sille kurssille opettajaksi. Siitähän sillä selvitään.

Tarkennetaan: ZERO Red 93% ETYLEENIGLYKOLI. Laitelkaa muita merkkejä, joissa on Propyleeniglykolia.

Kurssille siitä ja ottamaan selvää koostumuksista hyvä MikaJ.
TerZi1982
 
Hiace Batman / Vw LT/Audi a4 www.huoltis.fi

LähetäLähetetty: 5.3.2011 17:36    Viestin aihe:

ja ostetaan ne nesteet esim hintakaaresta ja purkissa lukee -45 ja uus avaamaton purkki on jäässä jo 30 pakkasessa raakana ... tommosia muutamia tapauksia nyt tullu vastaan... eli parempi mitata halpurinesteistä raaka kestävyyskin :P tai ostaa edes hiukan tunnettulla nimellä olevaa nestettä, eikä se vaarallista oo jos varmuuden vuoks liian vahva seos tulee.

Viimeinen muokkaaja, TerZi1982 pvm 5.3.2011 19:17, muokattu 1 kertaa
MikaJ
 
S2 Avant + Minejä

LähetäLähetetty: 5.3.2011 18:17    Viestin aihe:

En ole kirjoittanut että aina punainen neste on propyleenipohjaista, koska mitään lain määrittelemää standardia ei ole olemassa. Nykyään on värit sen verran sekaisin, että pitää tietää mitä autossa on ja mitä uudessa purkissa. Mutta esim Zero Propylen on propyleenipohjaista.

Niin, kyllähän minä näitä juttuja opetankin...
PöyhöinKuusaalt
 
Golf Variant 2.0 GL 1995 + Lukemattomia Ladoja + UAZ 469B Capriolet Komandirsky + Skoda Forman

LähetäLähetetty: 5.3.2011 21:27    Viestin aihe:

No kun kerran opetat näitä niin mikset ole vastaillut tuonne mitään sen kummempaa? Vai onko niin että kaikkea ei kannata kaikille kertoa tai ajatellaan että asiat ovat liian yksinkertaisia kerrottaviksi?

Jäähdytysnestevalikoima on laaja ja tärkeintähän on se, että autossa olevat nesteet ovat samaa koostumusta. Sitähän tässä ole yrittänyt kertoa. Eikä se ole kaikille autoilijoille itsestäänselvyys. Siksi näistä kerrotaan.

Mutta kukaan tietäjä ei esimerkiksi ole kertonut sitä, mikä on esimerkkiautossa ja moottorissa Jäähdytysjärjestelmän tilavuus. Ei taida olla varmaa tietoa. Voihan sitä tietysti ajatella että tuollaisella asialla ei ole merkitystä ja tällä kuitata tietämättömyytensä.

5. Täytyykö termostaatti irrottaa kotelostaan kuten korjausopas neuvoo?

Lyhyesti voidaan vastata että EI. Irrottamalla termostaatti helpotetaan nesteiden saamista pois lohkosta ja huuhtelua. Muuten täytyy kierrättää vesipumpulla huuhtelunesteitä. Aihetta on jo käsitely aiemmin.

6. Miten tehdään jos termaria ei irroteta?

Jos halutaan kaikki vanha neste pois on huuhdeltava kunnes ulos tulee vain vettä. Täytetään, käytetään autoa jotta vesipumppu pyörittää myös lohkossa olevia nesteitä ja tätä toistetaan tarpeeksi monta kertaa. Vesiletkujen klemmareja ja pikapuristimia ei tarvitse jokaisen tyhjennyskerran jälkeen kiristää, jos letkujen päät ovat kunnossa. Tämä helpottaa irrottamista kun irrottamista on toistettava useita kertoja.
H. Jormalainen
 
Golf GTI 16v -90, A3 1,8 -98

LähetäLähetetty: 5.3.2011 21:40    Viestin aihe:

Miksi ei irrottaisi termostaattia kuten huolto-ohje sanoo? Eihän se muuten tyhjene ja huuhdeltaessa aina jää vanhaa mämmiä koneeseen.
MikaJ
 
S2 Avant + Minejä

LähetäLähetetty: 5.3.2011 21:55    Viestin aihe:

Termari irti ja moottorin läpi puutarhaletkun kanssa vettä, sama myös sisätilalämppärin läpi jos ei mene tuolla ekalla tavalla. Romut läjään ja valmiiksi vähän jäykäksi lantrattu jäähdytinneste sisään. Lämmitys käyntilämpötilaan että termari aukeaa ja varmasti nesteet ovat sekaisin, pakkaskestävyyden mittaus.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos ei tuota osaa maalaisjärjellä tehdä, niin on parempi viedä auto pajalle. Myös jäähdytysjärjestelmien tarkka tilavuus on minun mielestäni täysin merkityksetön tieto, pitäisikö moottoriinkin laittaa aina valmistajan ilmoittama öljymäärä katsomatta sen oikeaa tasoa mittatikusta?
cool blue
 
Audi A8 & 100 & 80 E-max 110S

LähetäLähetetty: 5.3.2011 22:14    Viestin aihe:

Autodata sanoo jäähdytysjärjestelmän tilavuudeksi 2.0 ADY koneeseen 5,5litraa.

Ei ne aina ilmaannu pelkästään laittamalla uudet nesteet sisään ja käynnistämällä kone ja käyttämällä lämpimäksi. Ongelmia tulee mm. jos lämmityslaitteen kenno sattuu olemaan samassa korkeudessa paisuntasäiliön kanssa.
Silloin alkaa kikkailu, omassa Audissa ei nesteet lähteneet kunnolla liikkeelle muuten kuin irroittamalla lämmityslaitteen kennolle menevä letku ja kaatamalla siitä valmista seosta sisään jota meni vielä litrakaupalla senkin jälkeen kun koko järjestelmä oli ensin täytetty paisuntasäiliön kautta. Toisella sormella piti tukkia kennolta tuleva letkuliitäntä jotta lisättäessä nestettä letkun kautta se ei tule kennon liitännästä pois. Vasta kun letkukin on piripintaa myöten täynnä voi letkun laittaa takaisin kennon letkuliitäntään ja alkaa käyttelemään autoa lämpimäksi.
Ennen Audeja en törmännyt vastaanvanlaiseen ongelmaan missään omistamassani autossa merkistä riippumatta joten riippunee ihan miten järjestelmä on toteutettu.
risma
 
octavia 2.0 tdi (BKD) -05

LähetäLähetetty: 6.3.2011 13:20    Viestin aihe:

Pieni varoituksen sana niille jotka ajattelee pistää "raakana" että kestää pakkasta...
Etyleeniglykolin eli "glykolin" sulamispiste on -12,9 celsiusastetta.
100% jäähdytinneste ei toki ole aivan puhdasta (n.95%) glykolia, mutta joka tapauksessa ei kestä lähellekkään sitä (-36) pakkasta kuin 50:50 laimennettuna.
PöyhöinKuusaalt
 
Golf Variant 2.0 GL 1995 + Lukemattomia Ladoja + UAZ 469B Capriolet Komandirsky + Skoda Forman

LähetäLähetetty: 6.3.2011 17:08    Viestin aihe:

Raaka jäähdytysnestehän menee tosiaankin puuroksi todella helposti. Ei toivoakaan että jäähdyttäisi ja liikkuisi mihinkään.

Termari kannataa poistaa. Kirjoitin tuossa tuota juttua sellaisille, jotka eivät jaksa/viitsi irrotella temari.

7. Miten täyttö tehdään oikein?

Laitan tähän vain sellaisen tapauksen vinkiksi, jossa pyritään pääsemään mahdollisimman helpolla vaikka oikotie saattaakin usein osoittautua todella mutkaiseksi.

Laitettava neste sekoitetaan aina sopivaksi sen arvioin mukaan mitä pakkasia halutaan sen kestävän. Tuo 50-50 -suhde lienee paras. Jos kuitenkin oletetaan lohkoon jääneen vettä niin suhdetta voidaan muuttaa vaikkapa 60-40 tai vieläkin enemmän raakaa jäähdytysnestettä sisältäväksi.

Aina kannattaa laittaa lämmönsäädin kuumimmalle vaikka autossa ei olisikaan virataushanatyyppistä lämmönsäätösysteemiä. Kun tuon tekee niin ei tarvitse ottaa selvää onko siellä virtaushana vai ei.

Lohkoa kannattaa täytää ylävesiletkusta. Syyläri täytetään samasta paikasta. Ylävesiletku kulkee syylärin yläosasta lohkoon. Kun järjestelmää on täytetty melko paljon, voidaan auto käynnistää ja jatkaa täyttöä. Näin neste saadaan kiertämään heti. Tässä on tietysti vaarojakin, mutta jos nestettä on vaikka 2/3maksimimäärästä niin suurimmat vaarat vältetään.

Esimerkkinä olevassa järjestelmässä kannattaa irrottaa paisuntasäiliö. Paisuntasäiliön letku on sen verran pitkä että sen saa nostettua korkealle. Lämmityslaitteen letkutus ja putkitus on sen verran korkealla, että lämppäriä on hankala täyttää suoraan. Lämmityslaite on tietysti voitu täyttää kaatamalla sen letkujen kautta nestettä suoraan siihen, mutta letkut ovat hieman hankalassa paikassa ja niiden pienen koon takia sinne ei ole helppoa saada nestettä menemään.

Kun ylävesiletkusta havaitaan, että siitä ei mene enempää nestettä lohkoon voidaan letku kiinnitttää syyläriin. Tämän jälkeen aletaan järjestelmää täyttää paisuntasäiliön kautta. Kun säiliö on nostettu niin korkalle, että se on kaikkien letkujen ja putkien yläpuolella järjestelmä täyttyy parhaiten.

Säiliöstä syötetään nestettä järjestelmään sen ollessa ylhäällä ja annataan auton käydä. Säiliö olisikin hyvä saada sidottua ylös, jotta voidaan tarkkailla alavesiletkun lämpiämistä ja termostaatin aukeamista. Lisäksi on hyvä seurata moottorin lämpötiloja. Lämmityslaitteenpuhallin kannataa pitää päällä jolloin voidaan seurata puhalluslämpöjä. Nämä kertovat siitä, kiertääkö neste lämmityslaiteen kennossa vai onko siellä ilmalukko.

Kun termostaatti aukeaa täysin ja nesteet kiertävät kaikkialla auto voidaan sammuttaa. Kun järjestelmän paine on laskenut, lasketaan paisuntasäiliö varovasti omalle paikalleen. Oletettavasti se tulvii, jos järjestelmä on ylitäytetty. Varotaan tulvivaa lämmintä/kuumaa jäähdytysnestettä. Paisuntasäiliö kiinnitetään ja käynnistetään auto jälleen.

Tarkastetaan vielä alavesiletkusta että se on kuuma eli että jäähdytysneste kiertää jäähdyttimessä. Samoin se, että lämmityslaitteesta tulee kuumaa ilmaa. Tarkkaillaan paisuntanestesäiliön pintaa ja odotetaan että jäähdyttäjän puhallin käynnistyy. On tietysti tiedettävä että jäähdyttäjän puhallin on kunnossa. Muutenhan se käynnistymistä on turha odotella.

Paisuntanestesäiliöön lisätään nestettä kunnes se on Min ja Max välillä. Nestemäärä saa kuumalla moottorilla olla jonkin verran yli Max. Kiinnitetään paisuntanestesäiliön korkki ja varmistetaan että paisuntanestesäiliö on kunnolla kiinni.

Homma on valmis, joskin nestemäärää ja jäähdytystä kannattaa tarkkailla auton normaalin käytön jälkeen jonkin aikaa. Nestetä lisätään tarvittaessa. Jos ollaan eipävarmoja pakkasenkestävyydestä se mitataan tähän tarkoitukseen olevalla mittarilla. Neste otetaan mittariin paisuntanestesäiliöstä. Jos neste on liian laihaa sitä on päästettävä pois järjestelmästä esim. Paisuntanestesäiliön kautta imemällä (ei imetä suulla vaan jollain tutilla) tai irrottamalla paisuntanestesäiliön letku moottorin päästä. Lisätään tarvittaessa raakaa jäähdytysnestettä.

Ja jos onnistutaan niin ollaan tyytyväisiä. Ja eikun KOVAA AJOA.
TerZi1982
 
Hiace Batman / Vw LT/Audi a4 www.huoltis.fi

LähetäLähetetty: 7.3.2011 13:16    Viestin aihe:

kyllä noinkin yksinkertasesta asiasta saadaan uskomattoman vaikeeta :P
ite just vaihdoin tuplaturboaristoon ahtimet ja otin sekventin pois, se on päivän parin homma ja siitäkään ei viittis sepustaa saati ilmaamisesta mikä on minsan-vartin homma =)
anteeks :P
PöyhöinKuusaalt
 
Golf Variant 2.0 GL 1995 + Lukemattomia Ladoja + UAZ 469B Capriolet Komandirsky + Skoda Forman

LähetäLähetetty: 7.3.2011 14:02    Viestin aihe:

Eikö sitä nyt ymmärretä, että näistä pikkuhommista voi aloittaa autojen huolto- ja rassausharjoitukset. Eikai ainoaa oikeaa tekemistä ole virittäminen, modifiointi, turbotus ja muu rakentelu.

Ihan kiva tietää että edellisestä kirjottajalta sujuu turbohommat ihan tosta vaan, mutta voi olla että sellainen ei kaikkia autoilijoita juurikaan kiinnosta.

Mitä järkeä on verrata mitään räpellyksiä toisiinsa, jos puhutaan eri tekijästä. Onko vaikea ymmärtää, että näitä neuvoja voidaan antaa sellaisille, jotka eivät ole näitä hommia tehneet.

Jos ei huvita kertoa turbotuksesta niin eihän sitä tarvitse tehdä, mutta ehkei kannata kertoa myöskään siitä, miten itse ei näe joidenkin kertomuksissa mitään hyötyä. Vai halutaanko vain elvistellä omalla nerokkuudella ja taidoilla.

En minäkään kirjoita, että "Ei voisi vähempää kiinnostaa TuplaTurbot ja niiden räpellys. Ihan turhia moiset vehkeet". Tähän sen nyt kuitenkin kirjoitin osoittamaan ääliömäistä kommentointia.
-VariAntti-
 
Superb Combi 2.0tdi

LähetäLähetetty: 7.3.2011 14:06    Viestin aihe:

Ei kannata näitten Ladamiesten kanssa alkaa väittelemään. Ovat sen sorttisia elämäntapaintiaaneja että oksat pois ja pala runkoo =)
PöyhöinKuusaalt
 
Golf Variant 2.0 GL 1995 + Lukemattomia Ladoja + UAZ 469B Capriolet Komandirsky + Skoda Forman

LähetäLähetetty: 7.3.2011 18:24    Viestin aihe:

Aivan oikein. Kerrankin asiallinen ja asintunteva kommantti. Näillä jatketaan.
Jimme
 
3B Variant AEB/CJQ, 1J Golf GTI AGU (ex)

LähetäLähetetty: 7.3.2011 18:44    Viestin aihe:

Hyvin seikkaperäiset ohjeet, joilla alkaa varmaan homma niilläkin onnistumaan, joilla peukalo keskellä kämmentä ja koko kämmen vieläpä per**essä, mut nuo kaverit jaksaa lukea ehkä ensimmäisen osan, menee käpistelemään autoansa, polttaa auton ja tulee tänne itkemään kun oli niin "huonot ohjeet". :)
PöyhöinKuusaalt
 
Golf Variant 2.0 GL 1995 + Lukemattomia Ladoja + UAZ 469B Capriolet Komandirsky + Skoda Forman

LähetäLähetetty: 7.3.2011 20:37    Viestin aihe:

Sitä on olemassa monenlaisia laittajia. Toisten on ensin aina purettava kaikki päreiksi ja rikottava paljon jotta oppivat. Toiset jakasavat ottaa selvää ja lukea ohjeita, mutta eivät ymmärrä lukemaansa. Sitten on niitä, jotka osaavat seurata ohjeita ja ymmärtääkin. On kai niitä sellaisiakin, joita joku on aina opastamassa kädestä pitäen.

Kaikille on kuitenkin annettava mahdollisuus. Ja jos täällä rupeaa pelkäämään että saa hirttotuomion ohjeidensa takia, niin mitään ei kannata kirjoittaa. Edes omista kokemuksista ei silloin voi kertoa, koska jokuhan voi yrittää samanlaista ja epäonnistua.

Mutta poistakoon Moderointi tämän tarinan jos tuntuu että on K18 eiku K120+
TerZi1982
 
Hiace Batman / Vw LT/Audi a4 www.huoltis.fi

LähetäLähetetty: 8.3.2011 11:31    Viestin aihe:

tommoset yksinkertaset ohjeet löytyy jo miljoonasta paikkaa netin syövereistä, helpolla löytää ohjeet kun hiukan vaivaa näkee :)
PöyhöinKuusaalt
 
Golf Variant 2.0 GL 1995 + Lukemattomia Ladoja + UAZ 469B Capriolet Komandirsky + Skoda Forman

LähetäLähetetty: 8.3.2011 22:38    Viestin aihe:

Onpa kumma että joku on mennyt ja kirjoittanut sinne nettiin niitä ohjeita. Eli yhtä turhaa sinne niitä on ollut kirjoitaa kuin tähänkin. Tästähän olemme useimpien kanssa samaa mieltä vai mitä?
TerZi1982
 
Hiace Batman / Vw LT/Audi a4 www.huoltis.fi

LähetäLähetetty: 9.3.2011 9:14    Viestin aihe:

tottakai mut toikin on kirjoteltu nettiin jo tuhansiin paikkoihin mut kirjota ihmeessä viä yks jos mieli tekee, eipä siitä haittaa ole :)
Näytä edelliset viestit:   
Vastaa viestiin    ffp Foorumin päävalikko -> Tekniikka - Yleinen Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa