kannattaako vaihteistoöljy oikeasti vaihtaa?
Valvoja: ffp jäsenet
kannattaako vaihteistoöljy oikeasti vaihtaa?
Audiliikkeen maisteri väitti kiven kovaa ettei autoni vaihteistoon kuulu ikinä vaihtaa vaihteistoöljyä. (Auto siis `99 A4 1.8T quattro.) Sama öljy siis pyörisi vaihteistossa ian kaiken. Vai onko tässä saksalaiset laskeneet että kun autossa on vihdoin 200tkm on se jo romutuskunnossa. Kannattaisiko öljy kuitenkin käytännössä vaihtaa joskus? Kilometrejä on nyt 128tkm mittarissa ja huolto olisi edessä.
Kaippa sinne on saksalaiset ingenjöörit laittaneet jotkin longlife-öljyt joita ei muka tarvitse ikinä vaihtaa. Mutta kyllä sinne ajan saatossa tulee synkronointirenkaista pientä hitua niin ilman muuta kannattaa vaihtaa öljyt. Ja varsinkin siinä tapauksessa jos vaihteet alkaa takkuaan yms niin tilalle notkeampaa tavaraa. Redlineä ovat kuulemma suositelleet, kaippa kelpaa VAG:llekin..
Motulin Gear 300 on ostettuna minulla 5 pulloa, sama aine menossa sekä vaihdelaatikkoon että perään. Vaihteistoon noin 2,8l GL4-luokituksen täyttävää ainetta ja perään reilu litra GL5-luokitettua olisi tietojeni mukaan tilavuudet. Tuo Motul ainakin täyttää molemmat luokitukset, joten eiköhän sitä sinne uskalla laittaa.
Octavia I:n huolto-ohjelmaan on sisällytetty vaihteistoöljyn vaihto 60 tkm:n välein. ( vm. -01 ASV moottori+5v manuaali). Volkkarin huolto-ohjelmaan se taas ei kuulu vaikka kyseessä olisi sama moottori/vaihteisto paketti. Tullaanko tässä taas siihen että volkkarin loota on suunniteltu kestämään ja skodan loota on niin huono että vaatii säännöllisen öljynvaihdon. Vai miten se oli... Octavia II:n vaihteistot on jo yhtä hyviä kuin volkkarissa että siihen ei tarvitse öljyjä vaihdella ;)
Omat kokemukseni puhuvat öljynvaihdon puolesta. Kolopalloni vaihdelaatikko rupesi 190 tkm jälkeen valittamaan moottorijarrutuksessa kakkosella ja kolmosella. Vaihdoin lootaan öljyt ja pikkuhiljaa äänet on vaimentuneet (nyt on noin kymppitonni ajettu öljynvaihdon jälkeen). Vaihteensiirron sujuvuus ei muuttunut juuri mihinkään, kylmällä kelillä liikkeelle lähtiessä toimi ehkä hiukan entistä notkeammin. Ei tosin tule talvisin juuri ajeltua, ehkä ero olisi selvempi kovilla pakkasilla.
tuskinpa öljynvaihto ainakaan huonontaa laatikkoa. juuri kytkin päivityksen yhteydessä vaihdon passatin lootaan öljyt ja vanhat 290tkm ajetut öljyt näyttivät samalta kuin uudet. kävin marmorilta hakemassa öljyt, koska näillä foorumeilla puhutaan kaikista öljymerkeistä, että eivät ole hyviä ja jos alkuperäiset kestävät vittuuntumatta 290 000km niin se riittää minulle..
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Laatikkoöljyistä oli joku aika sitten pitempikin keskustelu.
Siinä oli esillä redline ja Castrolin TAF-X. Mulle jäi käsitys että redline olisi kylmässä laatikossa jäykiste.
Ittellä tuolloin oli Mobilin VS-200 öljyt laatikossa kun ovat suosituksen mukaiset, ehkä hiukan jäykkyyttä oli havaittavissa. Elokuussa vaihdoin tuohon Castroliin ja nyt sitten odotellaan niitä pakkasia, eipä vielä ole eroa havaittu.
Siinä oli esillä redline ja Castrolin TAF-X. Mulle jäi käsitys että redline olisi kylmässä laatikossa jäykiste.
Ittellä tuolloin oli Mobilin VS-200 öljyt laatikossa kun ovat suosituksen mukaiset, ehkä hiukan jäykkyyttä oli havaittavissa. Elokuussa vaihdoin tuohon Castroliin ja nyt sitten odotellaan niitä pakkasia, eipä vielä ole eroa havaittu.
-
- -
- Viestit: 90
- Liittynyt: 10.1.2009 14:24
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa