Vento TD ja viritys
Valvoja: ffp jäsenet
Vento TD ja viritys
Terve!
Olen hieman suunnittelut tuollaisen VW Venton (1.9TD) hankkimista näpertelyautoksi. Tehot täytyisi saada about tuplattua, niin kuinka paljon se vaatii hommaa volkkarin koneissa? Cooleri olisi tarkoitus tipauttaa nokalle. Riittääkö lastutus + ahtojen nosto, vai tarvitaanko tässä sitten jo hieman järeämpää turboa?
Lisäksi ventohan on olevinaan porrasperäinen G3, joten ilmeisesti madallusosia kannattaa hakea sieltä suunnalta?
Kiitos jo etukäteen!
EDIT:
Niin ja jos sitä turboa tarvitsisi hakea, niin osaatteko ehdottaa jotakin sopivaa, jota saattaisi löytyä jopa käytettynä? Kenties 150hp golffin ahdin(kaverilta saattaisi löytyä pikkuvikainen)?
Olen hieman suunnittelut tuollaisen VW Venton (1.9TD) hankkimista näpertelyautoksi. Tehot täytyisi saada about tuplattua, niin kuinka paljon se vaatii hommaa volkkarin koneissa? Cooleri olisi tarkoitus tipauttaa nokalle. Riittääkö lastutus + ahtojen nosto, vai tarvitaanko tässä sitten jo hieman järeämpää turboa?
Lisäksi ventohan on olevinaan porrasperäinen G3, joten ilmeisesti madallusosia kannattaa hakea sieltä suunnalta?
Kiitos jo etukäteen!
EDIT:
Niin ja jos sitä turboa tarvitsisi hakea, niin osaatteko ehdottaa jotakin sopivaa, jota saattaisi löytyä jopa käytettynä? Kenties 150hp golffin ahdin(kaverilta saattaisi löytyä pikkuvikainen)?
riippuen sun venton "iästä" niin voipi olla haastava tai ei sitten niin haastava saada noita tehoja tuplattua.
Sopivan ikäiset ovat aaz koneella ja tuosta on helpompi lähteä liikkeelle kun on täysin mekaaninen moottori ilman sähköaivoja..
Ekotd vaatiikin sit jo hieman suunnitelmallisuutta ja 1Z sitten jo ohjelmaa ja muuta kaveriksi..
Pitää muistaa ett osa näistäkin on vähäpäästöisiä ja sitä kautta asettaa omat ongelmansa.
Onhan tuohon venton sielunelämään tullut hieman perehdyttyä ; )
Ehkä jopa saannut ne tehotkin tuplattua = )
Sopivan ikäiset ovat aaz koneella ja tuosta on helpompi lähteä liikkeelle kun on täysin mekaaninen moottori ilman sähköaivoja..
Ekotd vaatiikin sit jo hieman suunnitelmallisuutta ja 1Z sitten jo ohjelmaa ja muuta kaveriksi..
Pitää muistaa ett osa näistäkin on vähäpäästöisiä ja sitä kautta asettaa omat ongelmansa.
Onhan tuohon venton sielunelämään tullut hieman perehdyttyä ; )
Ehkä jopa saannut ne tehotkin tuplattua = )
kone
eko dieselissä ei kuulemma ole ahtopaineen alaista syöttöä (se motikkä siinä pumpun päällä johon tulee imusarjalta letku. moottorikoodi löytyy jakapäänkopan päältä. oma kiisselini myytin mulle eko d:nä silti löytyy ahdonalainen syöttö. kait noissa viimesissä eko diieseleissä on toi ahdonalainen syöttö aino että putkessa on katalysaattori. Viisaammat voi sitten tarkentaa.
Eli onko -95-97 vuoden eko-td helppo pistää antamaan edes sen 140hv (150 tavoite)? helppohan on muuttuva käsite, mutta siis turbolla ja tuolla syötön nostolla? Cooleri siis todellakin tiputetaan nokalle heti ensimmäisenä.. Ilmeisesti myös maf anturi kannattaa vaihtaa suurempi tehosen anturiin? Pitääkö paikkansa?
EkoTD:stä et 150 heppaa saa ulos ilman pumpun ja turbon vaihtoa, coolerin asennusta ja melko varmasti joutuu vähän kilkkeitä pumppuunkin tuunailemaan.
Menes lueskelemaan ajatuksella foorumia osoitteessa www.holysmoke.fi, pääset paljon viisaammaksi.
Menes lueskelemaan ajatuksella foorumia osoitteessa www.holysmoke.fi, pääset paljon viisaammaksi.
kokemuksia
Omasta ventosta sain ahtokaran muokkauksella, syötön nostolla, ahtopaineet kiiloon ja coolerin asennuksella 117hp ja 250nm moottoritehoa.
Lisää saa sitten isommalla putkistolla ja nestepäällä.
Niin ja kytkin luistaa noilla omilla muutoskilla, eli senkin joutuu sitten vaihtamaan parempaan, tai sitten vaihtaa koko lootan 02a tyyppiseen.
Lisää saa sitten isommalla putkistolla ja nestepäällä.
Niin ja kytkin luistaa noilla omilla muutoskilla, eli senkin joutuu sitten vaihtamaan parempaan, tai sitten vaihtaa koko lootan 02a tyyppiseen.
Noo, rahaa se vain on :D
Kytkimen vaihdon jo tiesinkin, antaa ilmeisesti vakioföönillä niin matalilla kierroksilla vääntöä, että kytkin luistaa.. Mitä kytkintä suosittelette tilalle?
Ja jos kerran föönin vaihtokin eteen tulee, niin onko jotakin sopivaa tiedossa noille tehoille? kenties juuri tuo aloitusviestissä mainitseman golf iv 1.9 TDI PD koneesta?
Kytkimen vaihdon jo tiesinkin, antaa ilmeisesti vakioföönillä niin matalilla kierroksilla vääntöä, että kytkin luistaa.. Mitä kytkintä suosittelette tilalle?
Ja jos kerran föönin vaihtokin eteen tulee, niin onko jotakin sopivaa tiedossa noille tehoille? kenties juuri tuo aloitusviestissä mainitseman golf iv 1.9 TDI PD koneesta?
Suurin ongelma on se eko td:n 8mm nestepää, ei niinkään ldan puute..se kun ei varsinaisesti syöttöjä lisää.
edit: Taitaa toki olla 1.6 eko td:n ongelma tuo 8mm
edit: Taitaa toki olla 1.6 eko td:n ongelma tuo 8mm
Viimeksi muokannut Jetman, 19.5.2008 9:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuohon viritykseen liittyen, mites on teillä AAZia virittäneillä pysyny lämmöt kurissa ko on ahtoja ja syöttöjä nosteltu?
Itelläki pientä vireistysprojektia olis tiedossa, cooleri on jo hommattu, ahtoputkia vaille asennusvalmis. syöttöjä on pikkusen ruuvattu (tosin tätä nykyä syötöt laskettu pienemmäksi) ja ahdot 0,9bar. Lähtökohtaan verrattuna piristy huomattavasti, jonka huomasi kyllä tankilla käydessäkin. :D
Kovin ei poljettaa tosin kehtaa ko lämpömittari ei toimi ja ko asensin semmosen yleismallisen lämpömittarin niin (liekö sitten mittari heittäny vai mikä..) kauhukseni huomasin että lämmöt huitelee jo semmosen 5km kaupunkiajon jälkeen 110 asteessa. :/ ensin kokeillaan termarin vaihtoa, sitte jos ei auta niin kansi pois ja tarkistus ja jos ei pahalta näytä niin uutta pahvia tilalle.
Missäs lämpötiloissa muuten se lämpötilan varoitusvalo alkaa vilkuttelemaan?
Itelläki pientä vireistysprojektia olis tiedossa, cooleri on jo hommattu, ahtoputkia vaille asennusvalmis. syöttöjä on pikkusen ruuvattu (tosin tätä nykyä syötöt laskettu pienemmäksi) ja ahdot 0,9bar. Lähtökohtaan verrattuna piristy huomattavasti, jonka huomasi kyllä tankilla käydessäkin. :D
Kovin ei poljettaa tosin kehtaa ko lämpömittari ei toimi ja ko asensin semmosen yleismallisen lämpömittarin niin (liekö sitten mittari heittäny vai mikä..) kauhukseni huomasin että lämmöt huitelee jo semmosen 5km kaupunkiajon jälkeen 110 asteessa. :/ ensin kokeillaan termarin vaihtoa, sitte jos ei auta niin kansi pois ja tarkistus ja jos ei pahalta näytä niin uutta pahvia tilalle.
Missäs lämpötiloissa muuten se lämpötilan varoitusvalo alkaa vilkuttelemaan?
jos kone nostaa kovin lämpöjä niin joku paikka ei ole sit kunnossa...Välijäähy on tärkeässä osassa noiden lämpöjen kurissa pysymiseen,varsinkin kun liian pienellä ahtimella yritetään väkisin ajaa sitä ilmaa koneen läpi.Ennakoilla saadaan kans kone kuumenemaan aika kiitettävästi,oli sitä liikaa tai liian vähän..
MJF on ihan oikeassa,jos kone on kunnolla tehty ( vaikka olis kuinka tehoa ) niin lämmöt kyll pysyy kurissa kovissakin vedoissa.Eipä tuo omakaan kottero nosta lämpöjä vaikka ahtoja on reilusti , noh,kannentiiviste vikaisena oli koko ajan lämmöt tapissa mutta ei muuten.
MJF on ihan oikeassa,jos kone on kunnolla tehty ( vaikka olis kuinka tehoa ) niin lämmöt kyll pysyy kurissa kovissakin vedoissa.Eipä tuo omakaan kottero nosta lämpöjä vaikka ahtoja on reilusti , noh,kannentiiviste vikaisena oli koko ajan lämmöt tapissa mutta ei muuten.
-
- -
- Viestit: 1217
- Liittynyt: 3.12.2003 19:51
tjoo-o. elikkä eikös sen eko helvetin erota siittä että on pakokaasun takasin kierrätys ja ei ahdon alaista syöttöä.
hankin kunnon pumppu, missä saa ahdon alaista syöttöä. olikos että vanhemmissa 9mm.
kuitenkin joutuu vaihtaan isompaan. kattele vaikka jetmanin sivuilta.
sitten isompaa ahdinta, nykyään muuttuvasiipiset on pop. mutta itsellä oli lopussa hetken aikaa kkk k26(300td merun vakio) ahdin.sillä pelitti kivasti.
sellanen saattas olla myynnissäkin. UUSI.ikinä kiinni ollut.makoillut hyllyssä mulla jo hetken.
ja kyllä se on kytkimessä vikaa jos vakio ahtimella ja syötöllä luistaa. mulla ainakaan mitään luistoa ollut, hukkaportti tulpattu(tiedän oikein fiksua, mutta nuoruuden piikkiin) ja paineita nosti noin 2bar. en edes uskalla arvata mitä on pakopaineet :) kesti kuitenkin 60tkm ilman mitään. ja itseasiassa tänäänkin tutulla käytössä, ei toki enään viritettynä.
mutta ensimäisiä mittareita joita asentaisin olisi pakopaine mittari, ne kun on aika tärkeitä lukemia. myöskin ahtoapaine mittari.
on aivan eriasia laittaa vakiolla ahtimella 3bar kun kunnon ahtimella 1,5bar. ei ne paineet kaikkea ratkaise, vaan se ilmamäärä.
hankin kunnon pumppu, missä saa ahdon alaista syöttöä. olikos että vanhemmissa 9mm.
kuitenkin joutuu vaihtaan isompaan. kattele vaikka jetmanin sivuilta.
sitten isompaa ahdinta, nykyään muuttuvasiipiset on pop. mutta itsellä oli lopussa hetken aikaa kkk k26(300td merun vakio) ahdin.sillä pelitti kivasti.
sellanen saattas olla myynnissäkin. UUSI.ikinä kiinni ollut.makoillut hyllyssä mulla jo hetken.
ja kyllä se on kytkimessä vikaa jos vakio ahtimella ja syötöllä luistaa. mulla ainakaan mitään luistoa ollut, hukkaportti tulpattu(tiedän oikein fiksua, mutta nuoruuden piikkiin) ja paineita nosti noin 2bar. en edes uskalla arvata mitä on pakopaineet :) kesti kuitenkin 60tkm ilman mitään. ja itseasiassa tänäänkin tutulla käytössä, ei toki enään viritettynä.
mutta ensimäisiä mittareita joita asentaisin olisi pakopaine mittari, ne kun on aika tärkeitä lukemia. myöskin ahtoapaine mittari.
on aivan eriasia laittaa vakiolla ahtimella 3bar kun kunnon ahtimella 1,5bar. ei ne paineet kaikkea ratkaise, vaan se ilmamäärä.
Äkkiseltään vilkaistuna AAZ moottorikoodilla olevaa 75hp TD tekniikkaa on Ventossa löytynyt 1991-1998. Ja TDI tekniikkaa 1Z tai AHU koodilla,eli 90hp:n voimanpesällä, vuosina 1993-1998. Toki näyttäisi että TDI tekniikkaa olisi myös AFN koodilla, eli 110hp, vuosina 1996-1998 löytynyt Venton keulalta. Mutta tätä 110hp versiota ei taidettu suomeen tuoda aikoinaan ainakaan maahantuojan toimesta. Olisi mukava tietää montako aitoa 110hp ventoa on suomessa.
Mut mut, vastaten kysymykseen. AAZ Ventossa 1991-1998. :)
Mut mut, vastaten kysymykseen. AAZ Ventossa 1991-1998. :)
Entissä ventossa oli tällanen setuppi. Vm.96, Ekotd, egr löyty, samoin ahdonalainen syöttö, katalysaattori ja 8mm nestepää.
Seuraavilla muutoksilla saavutettiin 130 heppaa, vääntöjä en nyt muista.. Ei jaksa hakea lappuja.
Isompi turbo ja cooleri. Egr tukkoon(mielestäni vaikutti myös lämpöihin, ainakin siihen kuinka nopeasti kone jäähty vedon jälkeen.) Syöttöjä niin että herää ja karaan kunnon viiste. Katti tyhjäksi sisältä.
Lämmöt ei ikinä noussu ongelmaksi asti, ei vaikka olis yrittäny.
Kyllä niitä ekotd versioita löytyy myös ahtokaralla. Siitä en tiedä kuinka harvassa ovat, mutta niitä on.
Seuraavilla muutoksilla saavutettiin 130 heppaa, vääntöjä en nyt muista.. Ei jaksa hakea lappuja.
Isompi turbo ja cooleri. Egr tukkoon(mielestäni vaikutti myös lämpöihin, ainakin siihen kuinka nopeasti kone jäähty vedon jälkeen.) Syöttöjä niin että herää ja karaan kunnon viiste. Katti tyhjäksi sisältä.
Lämmöt ei ikinä noussu ongelmaksi asti, ei vaikka olis yrittäny.
Kyllä niitä ekotd versioita löytyy myös ahtokaralla. Siitä en tiedä kuinka harvassa ovat, mutta niitä on.
mikäs muuten on kun välillä alkaa tuossa ventossa kuulumaan tyhjäkäynnillä kummallinen "pokotus" pellin alta? tarkemmin ottaen ilmanputsarin seutuvilta.. Ääni ilmestyy välillä ihan yhtäkkiä, eikä kuulu yli 2000rpm. se myös saattaa kadotakin ihan yhtä mystisesti. kuulostaa tyhjäkäynnillä tavallaan tältä: "poko poko poko poko poko".
Hankala selittää näin tekstin välityksellä :D onko kenties turbo menossa vai mikä? autossa siis kartiofiltteri eikä ole sahailtu hiekkateitä sen jälkeen kun on vapari laitettu. ääni vaimenee kun laittaa käden suodattimen eteen, eli siis tavallaan "tukkii" sen.
Hankala selittää näin tekstin välityksellä :D onko kenties turbo menossa vai mikä? autossa siis kartiofiltteri eikä ole sahailtu hiekkateitä sen jälkeen kun on vapari laitettu. ääni vaimenee kun laittaa käden suodattimen eteen, eli siis tavallaan "tukkii" sen.
^Koitappa aivan ensimmäisenä sen äänen kuuluessa, että otat vuorotellen tukevan otteen jokasesta suutinputkesta. Mullaki tuo 1.6 lopottaa välillä, ja äänen paikansin kakkospytyn suutinputkeen, siitä ku tarraa niin loppuu lorinat. Alkuun itekkin epäili viltteriä kun tuossa myös kartiomallinen (kun ei oikeen mahu originaali..).
Onkos tämä nyt eko vai ei.
http://www.nettiauto.com/volkswagen/vento/2687430
jos hommais projektiksi.
http://www.nettiauto.com/volkswagen/vento/2687430
jos hommais projektiksi.
pete-: Kyllä tuo kannattaa pois hakea lähinnä korinsakkin puolesta. Joko on hyvin pidetty tai vielä paremmin myyntifiksattu. :)
On ekoTD, mutta nestepäänhän sinä kuitenkin joudut siihen vaihtamaan. Jopa sillä 9mm:lläkään ei kuuhun pääse. 11mm voisi olla oiva ratkaisu. Se kun riittää yli 200hp. Pumppua tuohon ei muuten tarvitse vaihtaa. LDA:kin kun jo tosiaan löytyy.
On ekoTD, mutta nestepäänhän sinä kuitenkin joudut siihen vaihtamaan. Jopa sillä 9mm:lläkään ei kuuhun pääse. 11mm voisi olla oiva ratkaisu. Se kun riittää yli 200hp. Pumppua tuohon ei muuten tarvitse vaihtaa. LDA:kin kun jo tosiaan löytyy.
ite tuli tänään hajettua vento, mikä lie ekotiisseli.. ahdonalainen syöttö systeemi näkyy olevan mitä nyt sen verran konepellin alle kurkin, pienen välijäähyttimen ajattelin viskata keulalle, syötöt kohalleen, paineen nostosta tuskin mitään muuta kuin haittaa tuossa laitteessa.. sen verta pien morkula se vakio.. mutta mikäs kytkin siinä sit pitää? sintteriä jne jne? joku järki asetelma? onnistuu vauhtipyörän modaus/uudelleen tapitus ellei ole kaksoismassa paska.. käykö siihen jokkii muu vauhdipyörä/kytkin paketti.. vai käykö siinä sitten niin että tuo laatikko poikii kytkimen jälkeen... hirvee kysely rypäs tietämättömyyden takia.. mutta ettei tarvii ruutia uudelleen keksiä.. ja käyttishän tuo on :)
Täällä myös tietoanturit aktiivisena ottamaan vastaan tietoa. Kytkinpaketti (300-350Nm) ja isomman ahtimen vaihto. Onko joku tehnyt vakio pakosarjalle muutoslaippoja, mille ahtimelle?
Olisin kiinnostunut ostamaan valmiin laipan tai pakosarjan esim. k24 ahtimelle. Kertokaa immeiset, jotka olette kyseiseen moottoriin isompaa ahdinta vaihtaneet.
Olisin kiinnostunut ostamaan valmiin laipan tai pakosarjan esim. k24 ahtimelle. Kertokaa immeiset, jotka olette kyseiseen moottoriin isompaa ahdinta vaihtaneet.
Onhan noita muutama erillainen ahdin tullut kokeiltua ventossa.Vakio pakosarjaan saa kiinni esim. switzerin s1bg ahtimen pienellä sovitelaipalla ja vakio kumimutka käy silloin suoraan.Tällä ahtimella semmoinen 140-150hv onnistuu hyvin,enempikin jos haluaa pudottaa ahtimen kestoikää kasvaneiden pakopaineiden johdosta.Periaatteessa vakio kytkin kestää suht hyvin jos se on muuten kunnossa eikä ole kovin kulunut,mutta jippona tässä on käyttää riittävän isoa ahdinta ettei se vääntö tule ihan parissa tonnissa jo.
Kansihan näissä kannattaa tehdä jolloin saadaan sitä kierrosalueen yläpäätä kasvatettua suht kivasti+pienemmillä ahdoilla enempi tehoa.Pienissä ahtimissa on vaaransa ja niillä grillataan kone varomattomalla käytöllä,isot ovat taas käyttöautossa hieman haasteellisempia saada toimimaan kunnolla.
esimerkkinä tuo oma vento:vakio kytkin,s1bg,kansi tehty,11mm pumppu ja 60mm putki alusta loppuun,näillä vireillä varttimaili meni aikaan 15.2 ja tehoa n. 190-200hv,ahtoja 1.5-1.6bar..Eikä ollut ongelmia kytkimen kanssa = )
Kansihan näissä kannattaa tehdä jolloin saadaan sitä kierrosalueen yläpäätä kasvatettua suht kivasti+pienemmillä ahdoilla enempi tehoa.Pienissä ahtimissa on vaaransa ja niillä grillataan kone varomattomalla käytöllä,isot ovat taas käyttöautossa hieman haasteellisempia saada toimimaan kunnolla.
esimerkkinä tuo oma vento:vakio kytkin,s1bg,kansi tehty,11mm pumppu ja 60mm putki alusta loppuun,näillä vireillä varttimaili meni aikaan 15.2 ja tehoa n. 190-200hv,ahtoja 1.5-1.6bar..Eikä ollut ongelmia kytkimen kanssa = )
No nämä hiton gti-lehdet yms..... Monikohan niistäkin kinnereistä täysin laillinen on viimesenpäälle jokaisen lakipykälän mukaan?? :)
Ainoa keino saada laillisesti ic keulalle on, että vaihdat venton keulalle sellaisen tekniikan missä on ic vakiona, ja muutoskatsastat sen. Sekin rajoittuu sitten siihen maitopurkin kokoiseen jäähyyn. Het kun vaihdat isomman kiinakennon keulalle, niin se on laiton.
Eriasia miten katsastusmies siihen suhtautuu.
Sitten on taas nämä alle -90-luvun autot mihin saa mitä vaan..
....niin.....
Ainoa keino saada laillisesti ic keulalle on, että vaihdat venton keulalle sellaisen tekniikan missä on ic vakiona, ja muutoskatsastat sen. Sekin rajoittuu sitten siihen maitopurkin kokoiseen jäähyyn. Het kun vaihdat isomman kiinakennon keulalle, niin se on laiton.
Eriasia miten katsastusmies siihen suhtautuu.
Sitten on taas nämä alle -90-luvun autot mihin saa mitä vaan..
taas yrittää olla joku viisas tietämättömyydellään..
....niin.....
nimen omaan se on taas miten se katsuri sen ottaa.. on noita nähty ja kuultu "Vaihdettu tarvike välijäähdytin jne" penkki lapulla jne todistettu että ei ole ollu vaikutusta.. niin kyllä se sivikki on vaan 100% muutoskatsastettu ahdetulle padalle.. mutta se on vaan maksanu maltaita...
juu ja ei se vm-90 tarkoita sitä että sinne saa laittaa mitävaan..
juu ja ei se vm-90 tarkoita sitä että sinne saa laittaa mitävaan..
Kellään kokemuksia Schwitzerin s100g ahtimesta? Kiikarissa tuosta switzeristä uudempi versio, joku K ahdin ollut Valtra m130 -07 traktorissa. Siipien kokoja, pako n.46mm ja imu n.42mm. Mitenkähän toimisi Ventossa, mahtuuko edes paikalleen ?
http://s795.photobucket.com/albums/yy23 ... G_0338.jpg
http://s795.photobucket.com/albums/yy23 ... G_0338.jpg
mikähän ahdin tuossa ventossa on vakiona? ei ole egr:äää vakionakaan.. hieman isomman oloinen kuin muita ekodiesel ventojen ahtimia olen nähnyt.. kkk:n 014? pitäis dp:lle tiiviste saada onko siellä selllasta ollenkaan? tai sitten dp:lle uusi laippa.. pitäis putkisto tehdä.. ja mitenkä kun pojat on selitelly ahtojen nostamista noista? itse en ole hukkaporttiin koskenu ja tuo nyt teollisuus mittarin mukaan 3vaihteella vedätteässä 08 pintaan pinnistää.. karaa muokattu..
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa