Beetle TDI ja piiiiitkä startti lämpöisenä??

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

keht
-
Viestit: 81
Liittynyt: 23.5.2004 17:18

Beetle TDI ja piiiiitkä startti lämpöisenä??

ViestiKirjoittaja keht » 18.4.2007 7:04

Mikähän ihme tuota autoani vaivaa. Kylmänä lähtee käyntiin hienosti ja suht hyvin vielä "haaleana". Sitten kun auto on lämmin/kuuma, niin startata pitää todella pitkään. Ehkä jopa noin 5 sekuntia... siis vaikka sammutat auton ja heti startaa uudelleen?!?

Auto on siis -99 Tdi Beetle.

Beetlejuice
-
Viestit: 49
Liittynyt: 4.11.2004 17:08

ViestiKirjoittaja Beetlejuice » 19.4.2007 21:25

samoja vaikeuksia täälläkin,
Ajattelin vaihtaa hihnan, kun on sen aika edessä ja katsoa sitten tilanteen.

Mik78
-
Viestit: 5
Liittynyt: 20.4.2007 0:39

ViestiKirjoittaja Mik78 » 20.4.2007 0:57

Samat oireet myös -98 TDI Passatissa, kone on 66kw AHU. Starttaus kuumana n.2-4sek.
Olisko kellään tietoa mistä voisi johtua?

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 20.4.2007 7:54

Onkos teillä paljon kilometrejä alla? Omani teki tuota kun kiinan nestepää kului väljäksi (about kuukaudessa) Pään vaihdon jälkeen lähtee taas ihan heittamällä käyntiin. Kokeilkaa tuohon vaikka sellaista kikkaa että kun kone on lämmin, jäähdytätte ruiskupumppua jollain konstilla. Jos käyntiinlähtö paranee on vika mitä todennäköisemmin juuri tuossa.

keht
-
Viestit: 81
Liittynyt: 23.5.2004 17:18

ViestiKirjoittaja keht » 20.4.2007 10:40

Minulla on auton mittarissa 115tkm eli ei nyt mitään mahdottomia...

Niin ja se starttausaika saattaa olla jopa joku viisikin sekunttia. Ja jos esimerkiksi tyhjäkäynnillä sammutat auton ja heti starttaat niin ihan sama homma. Se käyntiinlähtökin on sellainen "rysähtäminen" eli ei oikein luonnollinen...

Mik78
-
Viestit: 5
Liittynyt: 20.4.2007 0:39

ViestiKirjoittaja Mik78 » 20.4.2007 13:39

Mittarissa on vasta 478tkm... Pitääpä kokeilla onko pumpun jäähdyttämisellä vaikutusta.
Mulla käyntiinlähtö on vähän "kuminauhamainen".

keht
-
Viestit: 81
Liittynyt: 23.5.2004 17:18

ViestiKirjoittaja keht » 3.5.2007 15:47

Onko tosiaan niin että monella on samaa vikaa, mutta kukaan ei ole keksinyt ratkaisua... Minulla ei ainakaan tahdo hermot kestää joka pysähdyksen jälkeen sahata autoa käyntiin. Vaikka toki lopulta aina lähteekin... Eli kertokaa nyt ihmeessä joku mistä vika löytyi, jos löytyi...

timo
-
Viestit: 724
Liittynyt: 24.7.2003 22:40

ViestiKirjoittaja timo » 3.5.2007 20:24

velipojan borassa oli sellanen vika että siellä oli joku "hehkujen" lämpötila anturi rikki.. ja sitäkin sai sahata kuumana käyntiin jonkun aikaa..mutta sillä se korjaantui kun uusi laitettii

whiterst
-
Viestit: 16
Liittynyt: 26.9.2003 20:54

ViestiKirjoittaja whiterst » 4.5.2007 17:44

Sama vika ollut täälläkin muistaakseni jo 60 000 km kohdilla.
Aivan uskomatonta juttu kun vaihdoin talvella 100 Ah akun, niin heti
vaihdon jälkeen toi ongelma oikeestaan hävisi. Ennen sai saattaa
todella pitkäänkin käyntiin. Nyt en ole edes huomennut noita oireita enää.
Ei ainakaan sillain että vituttaisi pyöritellä käyntiin.

Tuntuu vieläkin ihan uskomattomalta, että voiko johtua siitä kuinka
hyvin pyörittää ympäri konetta niin helpommin lähtee käyntiin.

Auto on siis Golf IV '98 1.9 TDI agr.

keht
-
Viestit: 81
Liittynyt: 23.5.2004 17:18

ViestiKirjoittaja keht » 4.5.2007 20:07

No niin lämpötila anturi on sitten vaihdettu ja yllätys yllätys EI AUTTANU :) Eli sama homma jatkuu. Kylmänä kuin "palmun alta" ja kuumana saa sen viitisen sekuttia sahata!

Tuo akku voisi olla ihan mahdollinen, mutta tiedä sitten...

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 4.5.2007 21:11

Mitäs teilä on IQ arvona ja paljonko on mekaaninen ennakko?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 4.5.2007 23:12

Aika monesti olen tämän sanonut mutta sanotaan taas eli 98-99 vuotisissa poikittaiskoneisissa on joissain ECUissa sellainen ominaisuus, että lämpimällä koneella startatessa kierrosnopeus pitää ylittää tietyn luvun, olikohan 280 rpm ennen kuin pumppu saa käskyn ruiskuttaa. Kylmänä tätä rajaa ei ole, eli pumppu alkaa ruiskia heti kun starttaa ja siksi lähtee nopeasti käyntiin. Älkää kysykö miksi näin on tehty, uudemmissa ei ongelmaa ole.

Ratkaisuna on varmistaa riittävä startin pyöritysnopeus (startti kunnossa, hyvä akku) tai ohjelmoida ECU uudelleen tai vaihtaa sellainen ECU jossa rajaa ei ole.

Asian voi varmistaa kun huijaa lämpöanturin näyttämään kylmää myös lämpimällä koneella, pitäisi startata hyvin jos ongelma on edellämainittu.

keht
-
Viestit: 81
Liittynyt: 23.5.2004 17:18

ViestiKirjoittaja keht » 5.5.2007 0:53

Kiitos erittäin asiantuntevalta kuulostaneesta tekstistä. Täytyy huomenna kokeilla laittaa se vanha anturi liittimeen kiinni, niin sillähän se nopeasti selviää...

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 5.5.2007 9:27

Myös omassani ajoittain vastaava ominaisuus.
Akku on kuitenkin vasta vuoden ikäinen Exide x-tra+ 95Ah, jonka kylmäkäynnistysvirta: 900 EN.

Myös lämpöanturi on vaihdettu.

eski
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.9.2005 17:49

ViestiKirjoittaja eski » 5.5.2007 13:37

Tuon akkuteorian voi kokeilla helposti kun pistää kaapeleilla toisen akun rinnalle. Suomeksi apuvirllalla.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 5.5.2007 13:51

Myös ontuva kierrosnopeus anturi saattaa aiheuttaa tuollaista.. Saattaa toimia kylmänä OK, mutta kuumana alkaa pätkiä, eikä saa kierrosnopeustietoa.. Pari poloa on ollut sellaisia, kampiakselin pyörimisnopeusanturi sanonut sopimuksensa irti, mutta käyntiin ne on lähteneet kuitenkin pitkän sahauksen jälkeen, niissä pyörimisnopeustieto on tullut nokalta olevalta anturilta.. Mutta kun nokka pyörii hitaampaa, arvailee ECU hetken aikaa ennenkuin kone starttaa..
TDIfreak:n arvaus on varmaan tässä kohtaa se oikea, mutta tälläisiakin tapauksia on sattunut..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa