Beetle TDI ja piiiiitkä startti lämpöisenä??
Valvoja: ffp jäsenet
Beetle TDI ja piiiiitkä startti lämpöisenä??
Mikähän ihme tuota autoani vaivaa. Kylmänä lähtee käyntiin hienosti ja suht hyvin vielä "haaleana". Sitten kun auto on lämmin/kuuma, niin startata pitää todella pitkään. Ehkä jopa noin 5 sekuntia... siis vaikka sammutat auton ja heti startaa uudelleen?!?
Auto on siis -99 Tdi Beetle.
Auto on siis -99 Tdi Beetle.
-
- -
- Viestit: 49
- Liittynyt: 4.11.2004 17:08
Onkos teillä paljon kilometrejä alla? Omani teki tuota kun kiinan nestepää kului väljäksi (about kuukaudessa) Pään vaihdon jälkeen lähtee taas ihan heittamällä käyntiin. Kokeilkaa tuohon vaikka sellaista kikkaa että kun kone on lämmin, jäähdytätte ruiskupumppua jollain konstilla. Jos käyntiinlähtö paranee on vika mitä todennäköisemmin juuri tuossa.
Minulla on auton mittarissa 115tkm eli ei nyt mitään mahdottomia...
Niin ja se starttausaika saattaa olla jopa joku viisikin sekunttia. Ja jos esimerkiksi tyhjäkäynnillä sammutat auton ja heti starttaat niin ihan sama homma. Se käyntiinlähtökin on sellainen "rysähtäminen" eli ei oikein luonnollinen...
Niin ja se starttausaika saattaa olla jopa joku viisikin sekunttia. Ja jos esimerkiksi tyhjäkäynnillä sammutat auton ja heti starttaat niin ihan sama homma. Se käyntiinlähtökin on sellainen "rysähtäminen" eli ei oikein luonnollinen...
Sama vika ollut täälläkin muistaakseni jo 60 000 km kohdilla.
Aivan uskomatonta juttu kun vaihdoin talvella 100 Ah akun, niin heti
vaihdon jälkeen toi ongelma oikeestaan hävisi. Ennen sai saattaa
todella pitkäänkin käyntiin. Nyt en ole edes huomennut noita oireita enää.
Ei ainakaan sillain että vituttaisi pyöritellä käyntiin.
Tuntuu vieläkin ihan uskomattomalta, että voiko johtua siitä kuinka
hyvin pyörittää ympäri konetta niin helpommin lähtee käyntiin.
Auto on siis Golf IV '98 1.9 TDI agr.
Aivan uskomatonta juttu kun vaihdoin talvella 100 Ah akun, niin heti
vaihdon jälkeen toi ongelma oikeestaan hävisi. Ennen sai saattaa
todella pitkäänkin käyntiin. Nyt en ole edes huomennut noita oireita enää.
Ei ainakaan sillain että vituttaisi pyöritellä käyntiin.
Tuntuu vieläkin ihan uskomattomalta, että voiko johtua siitä kuinka
hyvin pyörittää ympäri konetta niin helpommin lähtee käyntiin.
Auto on siis Golf IV '98 1.9 TDI agr.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Aika monesti olen tämän sanonut mutta sanotaan taas eli 98-99 vuotisissa poikittaiskoneisissa on joissain ECUissa sellainen ominaisuus, että lämpimällä koneella startatessa kierrosnopeus pitää ylittää tietyn luvun, olikohan 280 rpm ennen kuin pumppu saa käskyn ruiskuttaa. Kylmänä tätä rajaa ei ole, eli pumppu alkaa ruiskia heti kun starttaa ja siksi lähtee nopeasti käyntiin. Älkää kysykö miksi näin on tehty, uudemmissa ei ongelmaa ole.
Ratkaisuna on varmistaa riittävä startin pyöritysnopeus (startti kunnossa, hyvä akku) tai ohjelmoida ECU uudelleen tai vaihtaa sellainen ECU jossa rajaa ei ole.
Asian voi varmistaa kun huijaa lämpöanturin näyttämään kylmää myös lämpimällä koneella, pitäisi startata hyvin jos ongelma on edellämainittu.
Ratkaisuna on varmistaa riittävä startin pyöritysnopeus (startti kunnossa, hyvä akku) tai ohjelmoida ECU uudelleen tai vaihtaa sellainen ECU jossa rajaa ei ole.
Asian voi varmistaa kun huijaa lämpöanturin näyttämään kylmää myös lämpimällä koneella, pitäisi startata hyvin jos ongelma on edellämainittu.
Myös ontuva kierrosnopeus anturi saattaa aiheuttaa tuollaista.. Saattaa toimia kylmänä OK, mutta kuumana alkaa pätkiä, eikä saa kierrosnopeustietoa.. Pari poloa on ollut sellaisia, kampiakselin pyörimisnopeusanturi sanonut sopimuksensa irti, mutta käyntiin ne on lähteneet kuitenkin pitkän sahauksen jälkeen, niissä pyörimisnopeustieto on tullut nokalta olevalta anturilta.. Mutta kun nokka pyörii hitaampaa, arvailee ECU hetken aikaa ennenkuin kone starttaa..
TDIfreak:n arvaus on varmaan tässä kohtaa se oikea, mutta tälläisiakin tapauksia on sattunut..
TDIfreak:n arvaus on varmaan tässä kohtaa se oikea, mutta tälläisiakin tapauksia on sattunut..
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa