Vetokoukun asennus Golf/Bora Variant

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

Vetokoukun asennus Golf/Bora Variant

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 17.4.2007 21:24

Irrotettavan KOVIL-vetokoukun asennus VW Golf- sekä Bora Variant malleihin.

Tarvitaan ainakin:
- Torx-avain T25
- Torx-avain T27
- Hylsyavain 8mm
- Hylsyavain 13mm
- Hylsyavain 17mm
- Ristipäämeisseli PH2
- Talttapäämeisseli pieni
- Irroitus/voiteluöljy
- Puukko/mattoveitsi


Kolme Torx T25 -kantaista ruuvia auki molemmilta puolilta takalokasuojan kaaresta.

Puskurin alareunasta kolme Torx T27 -kantaista ruuvia pois.
Kannattaa ruiskaista voiteluöljyä ruuveihin ennen poistamista, niin eivät hirtä helposti kiinni.

Takavalot irti. Sisäpuolelta kiinni kolmella mutterilla ja loput kaksi Torx T27 -kantaista ruuvia pois.

Puskurin kuori irtoaa suoraan taaksepäin vetämällä.

Puskuripalkki on molemmista päistään kahdella M8 ruuvilla kiinni.
Puskuripalkki jätetään pois koska vetokoukun runko korvaa palkin!

Johtosarjan läpivientikumi.

Runkoaisan sivuissa on molemmilla puolilla kaksi teipinpalalla suojattua reikää, joista vetokoukun runko ruuvataan autoon kiinni.

Rungon kiinnittämiseen tarvitaan 4kpl M10x40 pultteja ja niille aluslaatat.
Ainakaan itsellä asennussarjan mukana ei tullut kyseisiä pultteja.

Kun runko on asennettu autoon kannattaa pulttien päät massata kunnolla alustamassalla.

Varapyöräkotelossa oleva tavarakaukalo kiinni on neljällä muovisella kiinnikkeellä.
Kiinnike
Lähtevät auki ruuvaamalla.

Kynnyspelti irtoaa vetämällä alhaalta etureunaa ensin eteenpäin (punaiset nuolet) ja sen jälkeen nostamalla ylös (keltaiset nuolet)

Sivuverhoilut ovat kynnyspellin alta parilla ruuvilla kiinni.
Lisäksi sidontalenkit pitävät sivuverhoiluja kiinni. Irtoavat Torx T27-avaimella.

Sivuverhoilut irtoavat kiinnikkeistään reippaasti kiskaisemalla nuolien suuntaan.

Johtosarja liitetään auton oman johtosarjan sekä takavalon väliin.
Huomioi johtosarjan kätisyys! Johtoihin on oikea kätisyys merkitty.

Jätä riittävästi johtojen päätä näkyviin ja niputa loput johdot auton oman johtosarjan kylkeen.

Maadoitusjohdon voi kytkeä vaikka sidontalenkin ruuvin alle.
Maali pitää molemmista pinnoista hioa pois ja asennettaessa kannattaa väliin laittaa esim.
vaseliinia ehkäisemään hapettumista.

Puskurin helmaan sahataan sopiva kolo koukulle.
Tätä koloa piti paikallaan ollessaan vielä hieman modifioida, jotta koukku asentuu
hyvin paikalleen.

Kokoaminen tapahtuu jotakuinkin päinvastaisessa järjestyksessä.

Lopuksi johtosarjan pää kytketään rasiaan asennusohjeen mukaan.

Kannikka
-
Viestit: 481
Liittynyt: 23.6.2005 12:47

ViestiKirjoittaja Kannikka » 17.4.2007 21:41

Tämä olis aika passeli tuonne tekstit osiollekin, asialliset kuvat!

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

ViestiKirjoittaja vwnut » 17.4.2007 23:51

Erittäin asiallista ja hyödyllistä suhrailua. Löytyisikö kuvaa lopputuloksesta paikallaan ollessa koukulla ja ilman. Itse kun kesällä varmaan joutuu samaan savottaan. Onneksi on näitä pioneereja. Ehdottomasti tekstit osioon tämä.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 18.4.2007 0:01

Liittyykö tuo ryöväri tähän vetokoukku projektiin? Ts. pitääkö noita koukun johtosarjoja modifioida jotenkin?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 18.4.2007 6:49

Ei liity mitenkään.. Johtosarja on täysin plug'n'play.

Rosvo on peräisin Sakemannilta, joka on asentanut autoon ah niin ihanat Hellan äärivalot :/

Janetzky
-
Viestit: 17
Liittynyt: 27.9.2006 9:00

ViestiKirjoittaja Janetzky » 18.4.2007 9:43

löytyykö kuvaa koukko paikallaan/irti tilanteista. On itsellä tuohon lyhyeen malliseen autoon suunnitteilla koukun hankinta ja askarruttaa miten paljon takahelmaa pitäisi leikellä...

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 18.4.2007 12:25

Itsekin saman "projektin" joku viikko sitten tehneenä sanoisin, että ei sitä lootaa tarvi sieltä vatapyöräkotelosta irroittaa ja sivuverhoilujen allekin johdot saa irroittamatta niitä.

Eikös kovilin sivuilta löydy pdffänä asnnusohje? Ainakin bosalilla on. Sitä näkee tuon reijän muodon ja koon.

Feinin multitool on muuten hyvä laite noiden muovipuskureiden leikkelemiseen.

Sitten vielä pikkuvinkkinä semmoinen pointti, ei tosin tässä varrekolffin tapauksessa aiheuta ongelmia, että sen sisäpuskurin kiinnitysreijät pitää muistaa tukkia esim. pistämällä ne kiinnityspultit takaisin paikoilleen. Joissain tapauksissa tulee muuten vedet takakonttiin.

Mizka
-
Viestit: 102
Liittynyt: 13.7.2005 13:40

ViestiKirjoittaja Mizka » 18.4.2007 14:53

Kovilin pakkauksissakin pitäis asennusohjeet tai vähintäänkin puskurin leikkauspiirustukset löytyä + ne kiinnityspultit. Huomioitavaa on, että alahelman keskisauma ei aina jostain syystä ole keskellä, jolloin helposti tekee mittavirheen ja reikä tulee siten sahattua väärään kohtaan...

Huomioitavaa on myös takapuskurin takaisin asennus. Puskin helposti jää kanittamaan "täyttöaukon" kohdalta ja jää kantamaan, jolloin vaarana on kontin osuminen puskuriin ja maalivaurio on valmis.

Helppo ja mukava homma tehdä, ei tartte torxien lisäksi muuta erikoista kuin kauniin kesäpäivän ja parit Lahtelaiset.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 18.4.2007 21:36

Juu tosiaan eilen kun paikkoja siivosin, niin löysin sen toisenkin pussukan josta löytyikin ne pultit sekä 1:1 sabloonat ja mitat takapuskurin aukon tekoon.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 17.10.2011 23:18

Lainataan vähän, kun on niin sopiva ja hieno topic, vaikka linkit ovatkin jo kuolleet:
Onko ainoa oikea koukkuvaihtoehto Westfalia, mikäli haluaa "piilokoukun" eli mahdollisimman näkymättömän asennuksen? Onko marmoritiskin OEM valinta Westfalia? Tarkoitus olisi hyöhyntää vararengaskotelon koukkupaikka ja pitää vetokoukku piilossa, ihan vaan "pahanpäivän" varalle.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 19.10.2011 17:00


Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 19.10.2011 22:29

Kappas, tämäkin topikki on kaivettu naftaliineista.
Olen tosiaan mennyt siirtämään noita kuvia hakemistosta toiseen enkä ole muistanut että ne oli jossain jaossa.

Kiitokset Reaperille kurantista linkistä.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 256 vierailijaa