Vaihdekepin nupin vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Vaihdekepin nupin vaihto
Miten olette vaihtaneet nuppeja autoihinne kun ei siihen ihan heittämällä sitä nuppia kiinni saa kun on se painettava pakkilukko.
Kai siihen saa ihan sopiviakin nuppeja mut nyt sattuu olemaan tavan nuppi hyllyssä.
Autona IV Golffi jossa kyllä on vakiona ihan Jees nuppi mut jos kuitenki haluis vaihtaa...
Kai siihen saa ihan sopiviakin nuppeja mut nyt sattuu olemaan tavan nuppi hyllyssä.
Autona IV Golffi jossa kyllä on vakiona ihan Jees nuppi mut jos kuitenki haluis vaihtaa...
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Helppo homma vaihtaa... siinä on sellainen klemmari just mitä jaripetteri kertoi. Älä missään nimessä väkisin yritä kääntää sitä nuppia, hajalle se vaan sitten menee. Ruuvarilla kääntää sen klemmarin auki ja sitten pistää vaikka putkiklemmarin siihen tilalle kun oot vaihtanut. Näin mä tein. Tai sitten käyttää samaa klemmaria uudestaan... pitää vaan pystyy kiristäämään sen kunnolla. Se vaan on hieman vaikeaa sillä vanhalla klemmarilla.
Se nuppi tai koko systeemi lähtee ainaki mulla irti siitä itse metalli kepistä ihan nykäsemällä. Sit vaan pitäs ottaa se irti siitä muoviholkki sovittimesta.
Sitä muovi osaa en ole viel tarkemmi katellu ja siksi mietin et miten se siitä lähtee irti ja että saako siihen tuon uuden nupin kiinni.
Ei kehtais käydä vääntelemään sitä kovin paljoo ettei vaan murru poikki...
Tuleva nuppi ois sellanen kuusiokoloilla kiinnitettävä.
Sitä muovi osaa en ole viel tarkemmi katellu ja siksi mietin et miten se siitä lähtee irti ja että saako siihen tuon uuden nupin kiinni.
Ei kehtais käydä vääntelemään sitä kovin paljoo ettei vaan murru poikki...
Tuleva nuppi ois sellanen kuusiokoloilla kiinnitettävä.
Viimeksi muokannut Hane_, 24.11.2005 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä nuppikyselyissä on oleellista tietää, millä vaihteistolla (moottorilla) auto on varustettu. Pienempi koneisissa nupinvaihto ei ole mikään plug & play. Itsellä nuppina momo race airleather -98 1.6 A3:ssa. Nupin asennus vaati erityisen kiinnitysholkin sorvaamisen, johon nuppi kierretään. Lisäksi nupin sisäosaa on suurennettu, jotta pakkilukkomekanismi mahtuu sen sisään. Usean tunnin työ, johon vaadittiin mm. metallisorvi ja vinku.
Niinkuin Sallinen jo kertoi, tarvitsee tosiaan holkin mihin nuppi kiinnitetään. Omaani kun ostin, niin liikkeessä sanoivat sen käyvän "heittämällä", ai niinku ikkunasta? Useampi tunti meni näprätessä mutta kiinni on ja pysyy. On muuten huomattavasti mukavampi nuppi vrt alkuperäiseen ah niin ihanaan muoviseen.
Noh mulla se toimi ihan ilman että lyhenti keppiä mutta nyt pistin kepin poikki. Otin noin 5 cm pois ja mulla on muutenkin vaihteen lyhetäjä. Nyt tunttuu vaihtaminen todella hyvältä =) Siis että on lyhkäset välit vaihteesta toiseen ja se on silleen napakka. Mun mielestä erinoimainen verattuna siihen vakioon.
ei oo pyöritettävä vaan sellasella klemmarilla kiinni. ei oo paha vaihtaa mutta kun ottaa vanhan irti taitaa se olla entinen. tai ainakin se klemmari pitää keksiä jostain uusiksi.
Miten irrotit tuon klemmarin kun ei ainakaan mulla näytä neloses se lähtis tuosta vaan.
en ainakaan huomannu mitään ruuvia tjs millä se lähtis löystymään.
Niin ja sit pussin kehyksestä lähteekö ehyenä irvi vai jättääkö paikallee ja uutta pussia jollain ujuttaa sinne väliin??
tossa just vähän aikaa sitten tein rälläkkälyhennyksen keppiin.
Jos kiinnostaa voin käydä nappaamassa muutaman kuvan keppi irrotettuna niin näkyy se kiinnitys tosi simppelisti. lähtee nopsaan irti kun sen kerran irrottaa. pitäs myös löytyä etkasta tulostettu kuva kepistä ja sen rakenteesta niin koko tikun saa nätisti irti eikä tarvii tuntitolkulla pähkäillä miten sen irottais. Keppejä on sitten kahta erilaista, mutta ocussa ja golf4 :ssa pitäs olla sama tikku rakenteeltaan. mulla on orkkispää kiinni lyhennetyssäkin, joten jouduin muokkaamaan lyhennettyä tankoa orkkismalliseksi.
Jos kiinnostaa voin käydä nappaamassa muutaman kuvan keppi irrotettuna niin näkyy se kiinnitys tosi simppelisti. lähtee nopsaan irti kun sen kerran irrottaa. pitäs myös löytyä etkasta tulostettu kuva kepistä ja sen rakenteesta niin koko tikun saa nätisti irti eikä tarvii tuntitolkulla pähkäillä miten sen irottais. Keppejä on sitten kahta erilaista, mutta ocussa ja golf4 :ssa pitäs olla sama tikku rakenteeltaan. mulla on orkkispää kiinni lyhennetyssäkin, joten jouduin muokkaamaan lyhennettyä tankoa orkkismalliseksi.
noniin. tässä ekaksi nyt se etkan kuva kepistä mikä siinä golfissa kuvatun klemmarin perusteella on todennäkösesti. keppi lähtee irti kun irrotat ekana sen keskikonsolin, pussin ja nupin. sitten se koneisto näkyy paremmin. nyt irrotat pultin (osa 20 kuvassa). sitten vedät pois akselin (osa 21). sitten vänkäät kepin vinoon että näet vaihteensiirtotangon ja sen kiinnike sokan(osa 11). helpottaa jos saat ujutettua pallon(24) urasta(7). työnnä sokka(11) irti ja muljauta vaihteensiirtotangon pää irti ja nosta keppi pois paikaltaan. sokka on niin pieni että karkaa herkästi näpeistä ainakin takasin laittaessa, joten magneetti on kova juttu.
Käyn kohta ottamassa omasta autosta ne kuvat.
Siinä passatissa on varmaan enemmän tämän näköinenn keppi, johon en ole tutustunut ikuna.
Käyn kohta ottamassa omasta autosta ne kuvat.
Siinä passatissa on varmaan enemmän tämän näköinenn keppi, johon en ole tutustunut ikuna.
ja tässä kuvat livenä:
1: nosta pussi pois takareunastaja nupin yli niin näkyy seuraava vaihe. (kuva)
2:irrota nuppia kiinnipitävä klemmari ja vaihda se myöhemmin kuvan malliseen ruuvattavaan, koska vanhaa tuskin saat enää kiinni. vanha irtoaa kun pihdeillä väännät siitä hampaasta sen vaan ihan voimalla auki.(kuva)
3:vedä nuppi irti kepin suuntaisesti suoraan ylöspäin. vaatii voimaa koska aika tiukassa.(kuva)
4:tässä näet nyt ne pykälät ja urat jotka määräävät nupin paikan ja asennon. alin ura kulkee kepin ympäri ja siihen tarttuvat nupin alareunan haarakkeissa olevat hampaat jotka kiristetään sitten klemmarilla. ylhäällä olevat pystysuuntainen ura ja pykälä määräävät nupin kiertymisen. nupin vaihdekuvion saa helpoiten suoraan kun hioo kepin pään irtaallaa niin, että keppi on kyljellään maassa/pöydällä kepin mukana irtoavan keinun pitkän tasaisen kyljen varassa. siitä ei ole kuvaa mutta homma selkiää kun saatte kepin irti. tässä kuitenkin ne urat mitkä kepissä on.(kuva, kuva)
5:Kuinka keppi sitten irtoaa? otat ensin pultin 20 irti, vedät sitten akselin 21 auton keulan suuntaan irti ja irrotat kepin alapäässä olevan vaihteensiirtotangon nyppäämällä sokan 11 irti(näkyy siinä aikasemmin laitetussa etkan kuvassa). sitten nykäiset oikealle päin sitä vaihteensiirtotangon lenkkiä, jolloin tanko irtoaa ja kepin voi nostaa irti. ei tarvii pelätä, se tanko ei karkaa mihinkään. ( kuva)
Homma on simppeli ja kun saa vähän niitä osia irti niin hahmottaminenkin on helpompaa.
1: nosta pussi pois takareunastaja nupin yli niin näkyy seuraava vaihe. (kuva)
2:irrota nuppia kiinnipitävä klemmari ja vaihda se myöhemmin kuvan malliseen ruuvattavaan, koska vanhaa tuskin saat enää kiinni. vanha irtoaa kun pihdeillä väännät siitä hampaasta sen vaan ihan voimalla auki.(kuva)
3:vedä nuppi irti kepin suuntaisesti suoraan ylöspäin. vaatii voimaa koska aika tiukassa.(kuva)
4:tässä näet nyt ne pykälät ja urat jotka määräävät nupin paikan ja asennon. alin ura kulkee kepin ympäri ja siihen tarttuvat nupin alareunan haarakkeissa olevat hampaat jotka kiristetään sitten klemmarilla. ylhäällä olevat pystysuuntainen ura ja pykälä määräävät nupin kiertymisen. nupin vaihdekuvion saa helpoiten suoraan kun hioo kepin pään irtaallaa niin, että keppi on kyljellään maassa/pöydällä kepin mukana irtoavan keinun pitkän tasaisen kyljen varassa. siitä ei ole kuvaa mutta homma selkiää kun saatte kepin irti. tässä kuitenkin ne urat mitkä kepissä on.(kuva, kuva)
5:Kuinka keppi sitten irtoaa? otat ensin pultin 20 irti, vedät sitten akselin 21 auton keulan suuntaan irti ja irrotat kepin alapäässä olevan vaihteensiirtotangon nyppäämällä sokan 11 irti(näkyy siinä aikasemmin laitetussa etkan kuvassa). sitten nykäiset oikealle päin sitä vaihteensiirtotangon lenkkiä, jolloin tanko irtoaa ja kepin voi nostaa irti. ei tarvii pelätä, se tanko ei karkaa mihinkään. ( kuva)
Homma on simppeli ja kun saa vähän niitä osia irti niin hahmottaminenkin on helpompaa.
Ite vaihdoin touranin kepinnupin omaan kolmosgolffiin, oli melko "helppo" projekti, ainakin omasta mielestä..
Keppiä piti lyhentää että touranin pussi sopisi, ja siinä pussissahan tulee se asennuskehys mukana, se piti poistaa ja ommella pussiin kuminauhalle "sola", millä se sitten kiristettän golffin kepinkehykseen..
Ennen kuin lyhensin golffin keppiä, jatkoin siinä olevaa kierrettä kierrepakalla ~puoleenväliin keppiä, tämä siksi että jos haluaa vanhan takaisin, onnistuu sekin ilman kikkailuja..
Touranin kepin nuppi painettiin vain paikoilleen, ja se Perma-Quick klemmari kireälle kuvassa näkyvällä työkalulla.. Sen saa vaikka hohtimilla jos tuollaisia pihtejä ei ole saatavilla.. Itse klemmari kestää ~pari avaus/kiinnityskertaa, riippuu miten väkivaltainen on..;)
Keppiä piti lyhentää että touranin pussi sopisi, ja siinä pussissahan tulee se asennuskehys mukana, se piti poistaa ja ommella pussiin kuminauhalle "sola", millä se sitten kiristettän golffin kepinkehykseen..
Ennen kuin lyhensin golffin keppiä, jatkoin siinä olevaa kierrettä kierrepakalla ~puoleenväliin keppiä, tämä siksi että jos haluaa vanhan takaisin, onnistuu sekin ilman kikkailuja..
Touranin kepin nuppi painettiin vain paikoilleen, ja se Perma-Quick klemmari kireälle kuvassa näkyvällä työkalulla.. Sen saa vaikka hohtimilla jos tuollaisia pihtejä ei ole saatavilla.. Itse klemmari kestää ~pari avaus/kiinnityskertaa, riippuu miten väkivaltainen on..;)
Ei sitä pussia saakkaan irti (tai no, kaikki on mahdollista..) Ite ainakin vaihdoin pusseineen päivineen tuon nupin itelle..
Sitä klemmaria ei tarvitse kokonaan irroittaa, eikä sitä ehjänä saakkaan "auki", sitä vaan höllennetään siitä kohtaa, mikä on "rytyssä".. Joku sopivan kokoinen talttapää ruuvari sinne väliin, ja kampeaa sitä löysälle..
Sitä klemmaria ei tarvitse kokonaan irroittaa, eikä sitä ehjänä saakkaan "auki", sitä vaan höllennetään siitä kohtaa, mikä on "rytyssä".. Joku sopivan kokoinen talttapää ruuvari sinne väliin, ja kampeaa sitä löysälle..
Sen kaavion saa erikseen, tulee kolmella klipsulla kiinni.
Nuppia taas ei saa ilman pussia.
Nuppi+pussi lähtee näin:
Tunge sormet pussin alareunan alle (parillisten vaihteiden puoli), helpottaa jos painat toisella kädellä keppiä alaspäin, kuten laittaisit pakkia päälle.
Sitten nostat pussin reunusta ylöspäin, pussiin on ommeltu muovinen kehikko kiinni, ja se kehikko on kiinni keskikonsolissa.
Kun saat kehikon pusseineen irti, nostat sen nupin yläpuolelle, ja näet sellaisen metalli"klemmarin", jolla nuppi on puristettu kepinvarteen kiinni.
Avaat jollain keinolla tuon klemmarin, ja nuppi pusseineen on irti.
Uudessa nupissa on myös uusi klemmari, sen saa kiristettyä pihdeillä, joilla kiristetään vetarin suojakumin klemmarit, tai vaikkapa hohtimilla.
Nuppia taas ei saa ilman pussia.
Nuppi+pussi lähtee näin:
Tunge sormet pussin alareunan alle (parillisten vaihteiden puoli), helpottaa jos painat toisella kädellä keppiä alaspäin, kuten laittaisit pakkia päälle.
Sitten nostat pussin reunusta ylöspäin, pussiin on ommeltu muovinen kehikko kiinni, ja se kehikko on kiinni keskikonsolissa.
Kun saat kehikon pusseineen irti, nostat sen nupin yläpuolelle, ja näet sellaisen metalli"klemmarin", jolla nuppi on puristettu kepinvarteen kiinni.
Avaat jollain keinolla tuon klemmarin, ja nuppi pusseineen on irti.
Uudessa nupissa on myös uusi klemmari, sen saa kiristettyä pihdeillä, joilla kiristetään vetarin suojakumin klemmarit, tai vaikkapa hohtimilla.
Saahan tuon näköjään pelkän pussinkin vaihdettua; ostin romikselta 1.6:sen bensagolffin koko kepin ja otin siitä pussin. Yllättävän helppo on purkaa, nuppi ja pussi lähtevät erilleen kun kampeaa sen mustan renkaan siitä nupin alta esim. ruuvimeisselillä.
Syy miksen ostanut pelkkää uutta pussia->koko keppihässäkkä uuden veroisella pussilla 30e.
Syy miksen ostanut pelkkää uutta pussia->koko keppihässäkkä uuden veroisella pussilla 30e.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa