OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy   Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Vastaa viestiin    ffp Foorumin päävalikko -> Sisusta & Autohifi
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Hane_
 
Golf IV Tdi -02,Golf IV -98, Yamaha -92

LähetäLähetetty: 23.11.2005 18:50    Viestin aihe: Vaihdekepin nupin vaihto

Miten olette vaihtaneet nuppeja autoihinne kun ei siihen ihan heittämällä sitä nuppia kiinni saa kun on se painettava pakkilukko.
Kai siihen saa ihan sopiviakin nuppeja mut nyt sattuu olemaan tavan nuppi hyllyssä.
Autona IV Golffi jossa kyllä on vakiona ihan Jees nuppi mut jos kuitenki haluis vaihtaa...
hykkyrä
 
golf 2 (1P) syncro -91, Passat 35i variant GT G60 syncro

LähetäLähetetty: 23.11.2005 19:09    Viestin aihe:

^Ei kait se pakkilukko siihen nuppiin liity mitenkään...
Posa
 
A4 & passat TDI

LähetäLähetetty: 23.11.2005 19:09    Viestin aihe:

Siis eikös siinä painu koko keppi? Miten se nupin malli siihen vaikuttaa?
GTi 4
 

LähetäLähetetty: 23.11.2005 20:37    Viestin aihe:

Millä systeemillä se muuten on yleensäkin kiinni, siis iv golffissa??
Posa
 
A4 & passat TDI

LähetäLähetetty: 23.11.2005 20:42    Viestin aihe:

En pysty IV golffin puolesta puhua, mutta olettaisin sen olevan ihan vaan kierteillä kiinni. Ihan niin kuin muissakin konsernin tuotteissa.
malfean
 
Audi A5, Transporter T5, Yamaha R1

LähetäLähetetty: 24.11.2005 1:07    Viestin aihe:

No ainakin okussa se on sen nahan alla 6-kulmapultilla
kiinni tikussa, et ei paljoa kannata pyöritellä, kun oletan
noissa olevan sama systeemi.
jaripetteri
 
vRS TFSi Combi http://www.obd.fi/

LähetäLähetetty: 24.11.2005 9:57    Viestin aihe:

ei oo pyöritettävä vaan sellasella klemmarilla kiinni. ei oo paha vaihtaa mutta kun ottaa vanhan irti taitaa se olla entinen. tai ainakin se klemmari pitää keksiä jostain uusiksi.

otin aikanaan kuvia nupin vaihdosta mutta en oo saanut niitä laitettua mihkään esille vielä...
MaDe
 
VW Golf VR6 -92

LähetäLähetetty: 24.11.2005 11:11    Viestin aihe:

Helppo homma vaihtaa... siinä on sellainen klemmari just mitä jaripetteri kertoi. Älä missään nimessä väkisin yritä kääntää sitä nuppia, hajalle se vaan sitten menee. Ruuvarilla kääntää sen klemmarin auki ja sitten pistää vaikka putkiklemmarin siihen tilalle kun oot vaihtanut. Näin mä tein. Tai sitten käyttää samaa klemmaria uudestaan... pitää vaan pystyy kiristäämään sen kunnolla. Se vaan on hieman vaikeaa sillä vanhalla klemmarilla.
Kuju
 

LähetäLähetetty: 24.11.2005 12:41    Viestin aihe:

Vaihdekepin akselia missä nuppi on kiinni, on sitten kahta eri kokoa. 1,4 , 1,6 ja sdi:ssä on suurempi ja muissa vaijerivaihteisissa sitten pienempi akseli.
Hane_
 
Golf IV Tdi -02,Golf IV -98, Yamaha -92

LähetäLähetetty: 24.11.2005 18:33    Viestin aihe:

Se nuppi tai koko systeemi lähtee ainaki mulla irti siitä itse metalli kepistä ihan nykäsemällä. Sit vaan pitäs ottaa se irti siitä muoviholkki sovittimesta.
Sitä muovi osaa en ole viel tarkemmi katellu ja siksi mietin et miten se siitä lähtee irti ja että saako siihen tuon uuden nupin kiinni.
Ei kehtais käydä vääntelemään sitä kovin paljoo ettei vaan murru poikki...
Tuleva nuppi ois sellanen kuusiokoloilla kiinnitettävä.


Viimeinen muokkaaja, Hane_ pvm 24.11.2005 18:44, muokattu 1 kertaa
GTi 4
 

LähetäLähetetty: 24.11.2005 18:33    Viestin aihe:

Käykä siihen tilalle kuitenkin ihan joku yleismallinen joka tulee esim niillä kuusiokoloilla kiinni? Paras ois laittaa se short sifter...
LHa
 
Golf V

LähetäLähetetty: 26.1.2006 16:51    Viestin aihe:

sopiiko iv golffin nuppi mk3 golffiin?
Dalton
 
Touareg, Typ 1

LähetäLähetetty: 26.1.2006 18:51    Viestin aihe:

Onko kukaan lyhentäny vaihekeppiä ja saanu tuon originaalin nupin takaisin kiinni lyhennettyyn keppiin?
Sallinen
 
-12 BMW 320d xDrive

LähetäLähetetty: 26.1.2006 22:00    Viestin aihe:

Näissä nuppikyselyissä on oleellista tietää, millä vaihteistolla (moottorilla) auto on varustettu. Pienempi koneisissa nupinvaihto ei ole mikään plug & play. Itsellä nuppina momo race airleather -98 1.6 A3:ssa. Nupin asennus vaati erityisen kiinnitysholkin sorvaamisen, johon nuppi kierretään. Lisäksi nupin sisäosaa on suurennettu, jotta pakkilukkomekanismi mahtuu sen sisään. Usean tunnin työ, johon vaadittiin mm. metallisorvi ja vinku.
LHa
 
Golf V

LähetäLähetetty: 26.1.2006 22:12    Viestin aihe:

auto on cl 1.8 . ei siis sovi suoraan? onko siinä iv golffin nupissa kierteet?
tepi
 
Superb 3T, Golf mk2, Hayabusa, Honda CB, Pappa tunturi.

LähetäLähetetty: 27.1.2006 8:13    Viestin aihe:

Niinkuin Sallinen jo kertoi, tarvitsee tosiaan holkin mihin nuppi kiinnitetään. Omaani kun ostin, niin liikkeessä sanoivat sen käyvän "heittämällä", ai niinku ikkunasta? Useampi tunti meni näprätessä mutta kiinni on ja pysyy. On muuten huomattavasti mukavampi nuppi vrt alkuperäiseen ah niin ihanaan muoviseen.
Pave
 
riisikippo

LähetäLähetetty: 27.1.2006 9:29    Viestin aihe:

kyllä IV golfin nuppi menee heittämällä kolmoseen.. ainakin mulla :)
Sallinen
 
-12 BMW 320d xDrive

LähetäLähetetty: 27.1.2006 14:34    Viestin aihe:

Minkä IV:n ja mihin kolmoseen..?
Dalton
 
Touareg, Typ 1

LähetäLähetetty: 9.2.2006 19:31    Viestin aihe:

Niin oliko kukaan onnistunu 3b Passatissa lyhentämään vaihekeppiä ja saanu tuon originaalin nupin takaisin siihen kiinni?
MaDe
 
VW Golf VR6 -92

LähetäLähetetty: 9.2.2006 19:53    Viestin aihe:

Siis menee ja ei mene. III:ssa on kierteet ja IV:ssä ei ole. Mutta voi pistää sen kiinni letkuklemmarilla. Näin mä sen tein. Mutta että saa pussin sopimaan niin joutu kyllä tekemään muutakin.
LHa
 
Golf V

LähetäLähetetty: 2.3.2006 17:57    Viestin aihe:

mulla toi tuntuu jäävän ihan niihin kierteisiin kiinni, että ei välttämättä tartte edes klemmaria. toi pussi vaan on vähän nafti. kuin ootte sen siinä saanu toimimaan?
keppiä lyhentämällä vai?
MaDe
 
VW Golf VR6 -92

LähetäLähetetty: 3.3.2006 7:30    Viestin aihe:

Noh mulla se toimi ihan ilman että lyhenti keppiä mutta nyt pistin kepin poikki. Otin noin 5 cm pois ja mulla on muutenkin vaihteen lyhetäjä. Nyt tunttuu vaihtaminen todella hyvältä =) Siis että on lyhkäset välit vaihteesta toiseen ja se on silleen napakka. Mun mielestä erinoimainen verattuna siihen vakioon.
Becegona
 
volvo s40 1,9tdi -99

LähetäLähetetty: 4.3.2007 9:16    Viestin aihe:

Lainaus:
ei oo pyöritettävä vaan sellasella klemmarilla kiinni. ei oo paha vaihtaa mutta kun ottaa vanhan irti taitaa se olla entinen. tai ainakin se klemmari pitää keksiä jostain uusiksi.


Miten irrotit tuon klemmarin kun ei ainakaan mulla näytä neloses se lähtis tuosta vaan.
en ainakaan huomannu mitään ruuvia tjs millä se lähtis löystymään.

Niin ja sit pussin kehyksestä lähteekö ehyenä irvi vai jättääkö paikallee ja uutta pussia jollain ujuttaa sinne väliin??
LauriJT
 
äs&aa

LähetäLähetetty: 4.3.2007 10:41    Viestin aihe:

tossa just vähän aikaa sitten tein rälläkkälyhennyksen keppiin.
Jos kiinnostaa voin käydä nappaamassa muutaman kuvan keppi irrotettuna niin näkyy se kiinnitys tosi simppelisti. lähtee nopsaan irti kun sen kerran irrottaa. pitäs myös löytyä etkasta tulostettu kuva kepistä ja sen rakenteesta niin koko tikun saa nätisti irti eikä tarvii tuntitolkulla pähkäillä miten sen irottais. Keppejä on sitten kahta erilaista, mutta ocussa ja golf4 :ssa pitäs olla sama tikku rakenteeltaan. mulla on orkkispää kiinni lyhennetyssäkin, joten jouduin muokkaamaan lyhennettyä tankoa orkkismalliseksi.
LauriJT
 
äs&aa

LähetäLähetetty: 4.3.2007 11:01    Viestin aihe:

noniin. tässä ekaksi nyt se etkan kuva kepistä mikä siinä golfissa kuvatun klemmarin perusteella on todennäkösesti. keppi lähtee irti kun irrotat ekana sen keskikonsolin, pussin ja nupin. sitten se koneisto näkyy paremmin. nyt irrotat pultin (osa 20 kuvassa). sitten vedät pois akselin (osa 21). sitten vänkäät kepin vinoon että näet vaihteensiirtotangon ja sen kiinnike sokan(osa 11). helpottaa jos saat ujutettua pallon(24) urasta(7). työnnä sokka(11) irti ja muljauta vaihteensiirtotangon pää irti ja nosta keppi pois paikaltaan. sokka on niin pieni että karkaa herkästi näpeistä ainakin takasin laittaessa, joten magneetti on kova juttu.

Käyn kohta ottamassa omasta autosta ne kuvat.

Siinä passatissa on varmaan enemmän tämän näköinenn keppi, johon en ole tutustunut ikuna.
LauriJT
 
äs&aa

LähetäLähetetty: 4.3.2007 12:23    Viestin aihe:

ja tässä kuvat livenä:

1: nosta pussi pois takareunastaja nupin yli niin näkyy seuraava vaihe. (kuva)

2:irrota nuppia kiinnipitävä klemmari ja vaihda se myöhemmin kuvan malliseen ruuvattavaan, koska vanhaa tuskin saat enää kiinni. vanha irtoaa kun pihdeillä väännät siitä hampaasta sen vaan ihan voimalla auki.(kuva)

3:vedä nuppi irti kepin suuntaisesti suoraan ylöspäin. vaatii voimaa koska aika tiukassa.(kuva)

4:tässä näet nyt ne pykälät ja urat jotka määräävät nupin paikan ja asennon. alin ura kulkee kepin ympäri ja siihen tarttuvat nupin alareunan haarakkeissa olevat hampaat jotka kiristetään sitten klemmarilla. ylhäällä olevat pystysuuntainen ura ja pykälä määräävät nupin kiertymisen. nupin vaihdekuvion saa helpoiten suoraan kun hioo kepin pään irtaallaa niin, että keppi on kyljellään maassa/pöydällä kepin mukana irtoavan keinun pitkän tasaisen kyljen varassa. siitä ei ole kuvaa mutta homma selkiää kun saatte kepin irti. tässä kuitenkin ne urat mitkä kepissä on.(kuva, kuva)

5:Kuinka keppi sitten irtoaa? otat ensin pultin 20 irti, vedät sitten akselin 21 auton keulan suuntaan irti ja irrotat kepin alapäässä olevan vaihteensiirtotangon nyppäämällä sokan 11 irti(näkyy siinä aikasemmin laitetussa etkan kuvassa). sitten nykäiset oikealle päin sitä vaihteensiirtotangon lenkkiä, jolloin tanko irtoaa ja kepin voi nostaa irti. ei tarvii pelätä, se tanko ei karkaa mihinkään. ( kuva)

Homma on simppeli ja kun saa vähän niitä osia irti niin hahmottaminenkin on helpompaa.
Salmi
 
Golf 1J 1.8T, A6 4F 3.0 TDI Quattro, Golf 1J 1.9 TDI 4Motion

LähetäLähetetty: 4.3.2007 12:24    Viestin aihe:

Ite vaihdoin touranin kepinnupin omaan kolmosgolffiin, oli melko "helppo" projekti, ainakin omasta mielestä..
Keppiä piti lyhentää että touranin pussi sopisi, ja siinä pussissahan tulee se asennuskehys mukana, se piti poistaa ja ommella pussiin kuminauhalle "sola", millä se sitten kiristettän golffin kepinkehykseen..
Ennen kuin lyhensin golffin keppiä, jatkoin siinä olevaa kierrettä kierrepakalla ~puoleenväliin keppiä, tämä siksi että jos haluaa vanhan takaisin, onnistuu sekin ilman kikkailuja..
Touranin kepin nuppi painettiin vain paikoilleen, ja se Perma-Quick klemmari kireälle kuvassa näkyvällä työkalulla.. Sen saa vaikka hohtimilla jos tuollaisia pihtejä ei ole saatavilla.. Itse klemmari kestää ~pari avaus/kiinnityskertaa, riippuu miten väkivaltainen on..;)
Pirrex
 
Porsche 951 + mk1

LähetäLähetetty: 4.3.2007 13:16    Viestin aihe:

Ite kun laitoin nelosgolffin nupin kolmoskoppaseen, niin porasin vaan 13mm poralla sen "tapin" pois sieltä reijän pohjasta, jolloin sen voi vaan ruuvvata paikalle kuten vakiokin, ja varmasti pysyy paikalla.
Becegona
 
volvo s40 1,9tdi -99

LähetäLähetetty: 4.3.2007 15:42    Viestin aihe:

miten sen pussin saa poies sieltä nupin välistä? ja en vieläkään oikeen tajuu et miten se klemmarin saa irti, siis sen vakion :D
Salmi
 
Golf 1J 1.8T, A6 4F 3.0 TDI Quattro, Golf 1J 1.9 TDI 4Motion

LähetäLähetetty: 4.3.2007 16:13    Viestin aihe:

Ei sitä pussia saakkaan irti (tai no, kaikki on mahdollista..) Ite ainakin vaihdoin pusseineen päivineen tuon nupin itelle..
Sitä klemmaria ei tarvitse kokonaan irroittaa, eikä sitä ehjänä saakkaan "auki", sitä vaan höllennetään siitä kohtaa, mikä on "rytyssä".. Joku sopivan kokoinen talttapää ruuvari sinne väliin, ja kampeaa sitä löysälle..
LauriJT
 
äs&aa

LähetäLähetetty: 4.3.2007 18:22    Viestin aihe:

tai pihdit sen rytyn molemmin puolin ja vääntää sen hampaan auki. niin minäkin tein kun siihen hätään sillon ollu pientä ruuvaria. ja pussi tosiaan lähtee sen nupin matkassa. itekin ihmettelin kuinka se pussi irtoisi siitä nupista mutta en keksinyt. ei kyllä ollut aikomuksenakaan ottaa sitä irti.
Mikhauta
 
Golf V GT TDI (BMN)

LähetäLähetetty: 4.3.2007 18:25    Viestin aihe:

-> Salmi & Törvel
Saisiko niistä nupeista mahdollisesti kuvan ?
Salmi
 
Golf 1J 1.8T, A6 4F 3.0 TDI Quattro, Golf 1J 1.9 TDI 4Motion

LähetäLähetetty: 4.3.2007 19:05    Viestin aihe:

^ Lähempä tästä näppäämään..:)

[edit] Tässäpä näitä olisi:



Keppi2

Keppi3

Kuvat otettu pimeässä kamerakännykällä (1.3Mpix), siksi huonolaatuisia..
Mikhauta
 
Golf V GT TDI (BMN)

LähetäLähetetty: 4.3.2007 22:01    Viestin aihe:

Sehän sopii siihen kuin alkuperäinen ;) Minkä hintainen ko. paketti on ?
Salmi
 
Golf 1J 1.8T, A6 4F 3.0 TDI Quattro, Golf 1J 1.9 TDI 4Motion

LähetäLähetetty: 4.3.2007 22:24    Viestin aihe:

Itelle tuo ei maksanu kun vaivan kysyä asentajalta, ja tietty mitä nyt aikaa kulu askarrellessa..
Jos menee tiskiltä kyseleen, voipi maksaa hunajata..:/
Pirrex
 
Porsche 951 + mk1

LähetäLähetetty: 5.3.2007 16:31    Viestin aihe:

^^^^ Tällanen orkkispussilla

http://koti.mbnet.fi/philip/IMG_0037.jpg
nicce
 

LähetäLähetetty: 29.6.2009 14:11    Viestin aihe:

Olisko jollakin antaa vinkkiä, että miten Golf V:n vaihdekepin nuppi lähtee irti? Pitäisi vaihtaa vaihteistokaavio uuteen..
Salmi
 
Golf 1J 1.8T, A6 4F 3.0 TDI Quattro, Golf 1J 1.9 TDI 4Motion

LähetäLähetetty: 29.6.2009 15:08    Viestin aihe:

Sen kaavion saa erikseen, tulee kolmella klipsulla kiinni.

Nuppia taas ei saa ilman pussia.

Nuppi+pussi lähtee näin:

Tunge sormet pussin alareunan alle (parillisten vaihteiden puoli), helpottaa jos painat toisella kädellä keppiä alaspäin, kuten laittaisit pakkia päälle.
Sitten nostat pussin reunusta ylöspäin, pussiin on ommeltu muovinen kehikko kiinni, ja se kehikko on kiinni keskikonsolissa.
Kun saat kehikon pusseineen irti, nostat sen nupin yläpuolelle, ja näet sellaisen metalli"klemmarin", jolla nuppi on puristettu kepinvarteen kiinni.
Avaat jollain keinolla tuon klemmarin, ja nuppi pusseineen on irti.

Uudessa nupissa on myös uusi klemmari, sen saa kiristettyä pihdeillä, joilla kiristetään vetarin suojakumin klemmarit, tai vaikkapa hohtimilla.
tnpe
 
Golf IV TDI

LähetäLähetetty: 29.6.2009 20:04    Viestin aihe:

Saahan tuon näköjään pelkän pussinkin vaihdettua; ostin romikselta 1.6:sen bensagolffin koko kepin ja otin siitä pussin. Yllättävän helppo on purkaa, nuppi ja pussi lähtevät erilleen kun kampeaa sen mustan renkaan siitä nupin alta esim. ruuvimeisselillä.
Syy miksen ostanut pelkkää uutta pussia->koko keppihässäkkä uuden veroisella pussilla 30e.
Salmi
 
Golf 1J 1.8T, A6 4F 3.0 TDI Quattro, Golf 1J 1.9 TDI 4Motion

LähetäLähetetty: 30.6.2009 7:50    Viestin aihe:

Juu, saahan sen vaihdettua, itsekin vaihdoin tuossa ylempänä vitos golffin nupin kolmos golffiin, kolmosen alkuperäiseen pussiin.

Uutena ei saa pussia erikseen, jos siis marmorilta menee kyselemään, V golffin nuppi pusseineen on muistaakseni rapiat 100€
Näytä edelliset viestit:   
Vastaa viestiin    ffp Foorumin päävalikko -> Sisusta & Autohifi Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa