Vaihdekepin nupin vaihto

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

Hane_
-
Viestit: 102
Liittynyt: 23.8.2005 19:01
Auto: Golf IV Tdi -02,Golf IV -98, Yamaha -92

Vaihdekepin nupin vaihto

ViestiKirjoittaja Hane_ » 23.11.2005 18:50

Miten olette vaihtaneet nuppeja autoihinne kun ei siihen ihan heittämällä sitä nuppia kiinni saa kun on se painettava pakkilukko.
Kai siihen saa ihan sopiviakin nuppeja mut nyt sattuu olemaan tavan nuppi hyllyssä.
Autona IV Golffi jossa kyllä on vakiona ihan Jees nuppi mut jos kuitenki haluis vaihtaa...

hykkyrä
-
Viestit: 1060
Liittynyt: 20.8.2004 13:05
Auto: golf 2 (1P) syncro -91, Passat 35i variant GT G60 syncro

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 23.11.2005 19:09

^Ei kait se pakkilukko siihen nuppiin liity mitenkään...

Posa
-
Viestit: 173
Liittynyt: 7.1.2004 2:10
Auto: A4 & passat TDI

ViestiKirjoittaja Posa » 23.11.2005 19:09

Siis eikös siinä painu koko keppi? Miten se nupin malli siihen vaikuttaa?

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 23.11.2005 20:37

Millä systeemillä se muuten on yleensäkin kiinni, siis iv golffissa??

Posa
-
Viestit: 173
Liittynyt: 7.1.2004 2:10
Auto: A4 & passat TDI

ViestiKirjoittaja Posa » 23.11.2005 20:42

En pysty IV golffin puolesta puhua, mutta olettaisin sen olevan ihan vaan kierteillä kiinni. Ihan niin kuin muissakin konsernin tuotteissa.

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13
Auto: Audi A5, Transporter T5, Yamaha R1

ViestiKirjoittaja malfean » 24.11.2005 1:07

No ainakin okussa se on sen nahan alla 6-kulmapultilla
kiinni tikussa, et ei paljoa kannata pyöritellä, kun oletan
noissa olevan sama systeemi.

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Auto: vRS TFSi Combi http://www.obd.fi/
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 24.11.2005 9:57

ei oo pyöritettävä vaan sellasella klemmarilla kiinni. ei oo paha vaihtaa mutta kun ottaa vanhan irti taitaa se olla entinen. tai ainakin se klemmari pitää keksiä jostain uusiksi.

otin aikanaan kuvia nupin vaihdosta mutta en oo saanut niitä laitettua mihkään esille vielä...

MaDe
-
Viestit: 102
Liittynyt: 30.1.2004 10:36
Auto: VW Golf VR6 -92

ViestiKirjoittaja MaDe » 24.11.2005 11:11

Helppo homma vaihtaa... siinä on sellainen klemmari just mitä jaripetteri kertoi. Älä missään nimessä väkisin yritä kääntää sitä nuppia, hajalle se vaan sitten menee. Ruuvarilla kääntää sen klemmarin auki ja sitten pistää vaikka putkiklemmarin siihen tilalle kun oot vaihtanut. Näin mä tein. Tai sitten käyttää samaa klemmaria uudestaan... pitää vaan pystyy kiristäämään sen kunnolla. Se vaan on hieman vaikeaa sillä vanhalla klemmarilla.

Kuju
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.4.2004 9:33

ViestiKirjoittaja Kuju » 24.11.2005 12:41

Vaihdekepin akselia missä nuppi on kiinni, on sitten kahta eri kokoa. 1,4 , 1,6 ja sdi:ssä on suurempi ja muissa vaijerivaihteisissa sitten pienempi akseli.

Hane_
-
Viestit: 102
Liittynyt: 23.8.2005 19:01
Auto: Golf IV Tdi -02,Golf IV -98, Yamaha -92

ViestiKirjoittaja Hane_ » 24.11.2005 18:33

Se nuppi tai koko systeemi lähtee ainaki mulla irti siitä itse metalli kepistä ihan nykäsemällä. Sit vaan pitäs ottaa se irti siitä muoviholkki sovittimesta.
Sitä muovi osaa en ole viel tarkemmi katellu ja siksi mietin et miten se siitä lähtee irti ja että saako siihen tuon uuden nupin kiinni.
Ei kehtais käydä vääntelemään sitä kovin paljoo ettei vaan murru poikki...
Tuleva nuppi ois sellanen kuusiokoloilla kiinnitettävä.
Viimeksi muokannut Hane_ 24.11.2005 18:44, yhteensä muokattu 1 kertaa.

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 24.11.2005 18:33

Käykä siihen tilalle kuitenkin ihan joku yleismallinen joka tulee esim niillä kuusiokoloilla kiinni? Paras ois laittaa se short sifter...

LHa
-
Viestit: 30
Liittynyt: 26.1.2006 16:44
Auto: Golf V

ViestiKirjoittaja LHa » 26.1.2006 16:51

sopiiko iv golffin nuppi mk3 golffiin?

Dalton
-
Viestit: 134
Liittynyt: 23.7.2003 13:09
Auto: Touareg, Typ 1

ViestiKirjoittaja Dalton » 26.1.2006 18:51

Onko kukaan lyhentäny vaihekeppiä ja saanu tuon originaalin nupin takaisin kiinni lyhennettyyn keppiin?

Sallinen
-
Viestit: 440
Liittynyt: 23.7.2003 11:55
Auto: -12 BMW 320d xDrive
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sallinen » 26.1.2006 22:00

Näissä nuppikyselyissä on oleellista tietää, millä vaihteistolla (moottorilla) auto on varustettu. Pienempi koneisissa nupinvaihto ei ole mikään plug & play. Itsellä nuppina momo race airleather -98 1.6 A3:ssa. Nupin asennus vaati erityisen kiinnitysholkin sorvaamisen, johon nuppi kierretään. Lisäksi nupin sisäosaa on suurennettu, jotta pakkilukkomekanismi mahtuu sen sisään. Usean tunnin työ, johon vaadittiin mm. metallisorvi ja vinku.

LHa
-
Viestit: 30
Liittynyt: 26.1.2006 16:44
Auto: Golf V

ViestiKirjoittaja LHa » 26.1.2006 22:12

auto on cl 1.8 . ei siis sovi suoraan? onko siinä iv golffin nupissa kierteet?

tepi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 23.7.2003 20:51
Auto: Superb 3T, Golf mk2, Hayabusa, Honda CB, Pappa tunturi.

ViestiKirjoittaja tepi » 27.1.2006 8:13

Niinkuin Sallinen jo kertoi, tarvitsee tosiaan holkin mihin nuppi kiinnitetään. Omaani kun ostin, niin liikkeessä sanoivat sen käyvän "heittämällä", ai niinku ikkunasta? Useampi tunti meni näprätessä mutta kiinni on ja pysyy. On muuten huomattavasti mukavampi nuppi vrt alkuperäiseen ah niin ihanaan muoviseen.

Pave
-
Viestit: 111
Liittynyt: 8.8.2003 13:05
Auto: riisikippo

ViestiKirjoittaja Pave » 27.1.2006 9:29

kyllä IV golfin nuppi menee heittämällä kolmoseen.. ainakin mulla :)

Sallinen
-
Viestit: 440
Liittynyt: 23.7.2003 11:55
Auto: -12 BMW 320d xDrive
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sallinen » 27.1.2006 14:34

Kuva Minkä IV:n ja mihin kolmoseen..?

Dalton
-
Viestit: 134
Liittynyt: 23.7.2003 13:09
Auto: Touareg, Typ 1

ViestiKirjoittaja Dalton » 9.2.2006 19:31

Niin oliko kukaan onnistunu 3b Passatissa lyhentämään vaihekeppiä ja saanu tuon originaalin nupin takaisin siihen kiinni?

MaDe
-
Viestit: 102
Liittynyt: 30.1.2004 10:36
Auto: VW Golf VR6 -92

ViestiKirjoittaja MaDe » 9.2.2006 19:53

Siis menee ja ei mene. III:ssa on kierteet ja IV:ssä ei ole. Mutta voi pistää sen kiinni letkuklemmarilla. Näin mä sen tein. Mutta että saa pussin sopimaan niin joutu kyllä tekemään muutakin.

LHa
-
Viestit: 30
Liittynyt: 26.1.2006 16:44
Auto: Golf V

ViestiKirjoittaja LHa » 2.3.2006 17:57

mulla toi tuntuu jäävän ihan niihin kierteisiin kiinni, että ei välttämättä tartte edes klemmaria. toi pussi vaan on vähän nafti. kuin ootte sen siinä saanu toimimaan?
keppiä lyhentämällä vai?

MaDe
-
Viestit: 102
Liittynyt: 30.1.2004 10:36
Auto: VW Golf VR6 -92

ViestiKirjoittaja MaDe » 3.3.2006 7:30

Noh mulla se toimi ihan ilman että lyhenti keppiä mutta nyt pistin kepin poikki. Otin noin 5 cm pois ja mulla on muutenkin vaihteen lyhetäjä. Nyt tunttuu vaihtaminen todella hyvältä =) Siis että on lyhkäset välit vaihteesta toiseen ja se on silleen napakka. Mun mielestä erinoimainen verattuna siihen vakioon.

Becegona
-
Viestit: 19
Liittynyt: 11.1.2007 21:45
Auto: volvo s40 1,9tdi -99

ViestiKirjoittaja Becegona » 4.3.2007 9:16

ei oo pyöritettävä vaan sellasella klemmarilla kiinni. ei oo paha vaihtaa mutta kun ottaa vanhan irti taitaa se olla entinen. tai ainakin se klemmari pitää keksiä jostain uusiksi.


Miten irrotit tuon klemmarin kun ei ainakaan mulla näytä neloses se lähtis tuosta vaan.
en ainakaan huomannu mitään ruuvia tjs millä se lähtis löystymään.

Niin ja sit pussin kehyksestä lähteekö ehyenä irvi vai jättääkö paikallee ja uutta pussia jollain ujuttaa sinne väliin??

LauriJT
-
Viestit: 1476
Liittynyt: 17.9.2004 11:14
Auto: äs&aa

ViestiKirjoittaja LauriJT » 4.3.2007 10:41

tossa just vähän aikaa sitten tein rälläkkälyhennyksen keppiin.
Jos kiinnostaa voin käydä nappaamassa muutaman kuvan keppi irrotettuna niin näkyy se kiinnitys tosi simppelisti. lähtee nopsaan irti kun sen kerran irrottaa. pitäs myös löytyä etkasta tulostettu kuva kepistä ja sen rakenteesta niin koko tikun saa nätisti irti eikä tarvii tuntitolkulla pähkäillä miten sen irottais. Keppejä on sitten kahta erilaista, mutta ocussa ja golf4 :ssa pitäs olla sama tikku rakenteeltaan. mulla on orkkispää kiinni lyhennetyssäkin, joten jouduin muokkaamaan lyhennettyä tankoa orkkismalliseksi.

LauriJT
-
Viestit: 1476
Liittynyt: 17.9.2004 11:14
Auto: äs&aa

ViestiKirjoittaja LauriJT » 4.3.2007 11:01

noniin. tässä ekaksi nyt se etkan kuva kepistä mikä siinä golfissa kuvatun klemmarin perusteella on todennäkösesti. keppi lähtee irti kun irrotat ekana sen keskikonsolin, pussin ja nupin. sitten se koneisto näkyy paremmin. nyt irrotat pultin (osa 20 kuvassa). sitten vedät pois akselin (osa 21). sitten vänkäät kepin vinoon että näet vaihteensiirtotangon ja sen kiinnike sokan(osa 11). helpottaa jos saat ujutettua pallon(24) urasta(7). työnnä sokka(11) irti ja muljauta vaihteensiirtotangon pää irti ja nosta keppi pois paikaltaan. sokka on niin pieni että karkaa herkästi näpeistä ainakin takasin laittaessa, joten magneetti on kova juttu.

Käyn kohta ottamassa omasta autosta ne kuvat.

Siinä passatissa on varmaan enemmän tämän näköinenn keppi, johon en ole tutustunut ikuna.

LauriJT
-
Viestit: 1476
Liittynyt: 17.9.2004 11:14
Auto: äs&aa

ViestiKirjoittaja LauriJT » 4.3.2007 12:23

ja tässä kuvat livenä:

1: nosta pussi pois takareunastaja nupin yli niin näkyy seuraava vaihe. (kuva)

2:irrota nuppia kiinnipitävä klemmari ja vaihda se myöhemmin kuvan malliseen ruuvattavaan, koska vanhaa tuskin saat enää kiinni. vanha irtoaa kun pihdeillä väännät siitä hampaasta sen vaan ihan voimalla auki.(kuva)

3:vedä nuppi irti kepin suuntaisesti suoraan ylöspäin. vaatii voimaa koska aika tiukassa.(kuva)

4:tässä näet nyt ne pykälät ja urat jotka määräävät nupin paikan ja asennon. alin ura kulkee kepin ympäri ja siihen tarttuvat nupin alareunan haarakkeissa olevat hampaat jotka kiristetään sitten klemmarilla. ylhäällä olevat pystysuuntainen ura ja pykälä määräävät nupin kiertymisen. nupin vaihdekuvion saa helpoiten suoraan kun hioo kepin pään irtaallaa niin, että keppi on kyljellään maassa/pöydällä kepin mukana irtoavan keinun pitkän tasaisen kyljen varassa. siitä ei ole kuvaa mutta homma selkiää kun saatte kepin irti. tässä kuitenkin ne urat mitkä kepissä on.(kuva, kuva)

5:Kuinka keppi sitten irtoaa? otat ensin pultin 20 irti, vedät sitten akselin 21 auton keulan suuntaan irti ja irrotat kepin alapäässä olevan vaihteensiirtotangon nyppäämällä sokan 11 irti(näkyy siinä aikasemmin laitetussa etkan kuvassa). sitten nykäiset oikealle päin sitä vaihteensiirtotangon lenkkiä, jolloin tanko irtoaa ja kepin voi nostaa irti. ei tarvii pelätä, se tanko ei karkaa mihinkään. ( kuva)

Homma on simppeli ja kun saa vähän niitä osia irti niin hahmottaminenkin on helpompaa.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45
Auto: Golf 1J 1.8T, A6 4F 3.0 TDI Quattro, Golf 1J 1.9 TDI 4Motion

ViestiKirjoittaja Salmi » 4.3.2007 12:24

Ite vaihdoin touranin kepinnupin omaan kolmosgolffiin, oli melko "helppo" projekti, ainakin omasta mielestä..
Keppiä piti lyhentää että touranin pussi sopisi, ja siinä pussissahan tulee se asennuskehys mukana, se piti poistaa ja ommella pussiin kuminauhalle "sola", millä se sitten kiristettän golffin kepinkehykseen..
Ennen kuin lyhensin golffin keppiä, jatkoin siinä olevaa kierrettä kierrepakalla ~puoleenväliin keppiä, tämä siksi että jos haluaa vanhan takaisin, onnistuu sekin ilman kikkailuja..
Touranin kepin nuppi painettiin vain paikoilleen, ja se Perma-Quick klemmari kireälle kuvassa näkyvällä työkalulla.. Sen saa vaikka hohtimilla jos tuollaisia pihtejä ei ole saatavilla.. Itse klemmari kestää ~pari avaus/kiinnityskertaa, riippuu miten väkivaltainen on..;)

Pirrex
-
Viestit: 146
Liittynyt: 1.5.2005 17:09

ViestiKirjoittaja Pirrex » 4.3.2007 13:16

Ite kun laitoin nelosgolffin nupin kolmoskoppaseen, niin porasin vaan 13mm poralla sen "tapin" pois sieltä reijän pohjasta, jolloin sen voi vaan ruuvvata paikalle kuten vakiokin, ja varmasti pysyy paikalla.

Becegona
-
Viestit: 19
Liittynyt: 11.1.2007 21:45
Auto: volvo s40 1,9tdi -99

ViestiKirjoittaja Becegona » 4.3.2007 15:42

miten sen pussin saa poies sieltä nupin välistä? ja en vieläkään oikeen tajuu et miten se klemmarin saa irti, siis sen vakion :D

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45
Auto: Golf 1J 1.8T, A6 4F 3.0 TDI Quattro, Golf 1J 1.9 TDI 4Motion

ViestiKirjoittaja Salmi » 4.3.2007 16:13

Ei sitä pussia saakkaan irti (tai no, kaikki on mahdollista..) Ite ainakin vaihdoin pusseineen päivineen tuon nupin itelle..
Sitä klemmaria ei tarvitse kokonaan irroittaa, eikä sitä ehjänä saakkaan "auki", sitä vaan höllennetään siitä kohtaa, mikä on "rytyssä".. Joku sopivan kokoinen talttapää ruuvari sinne väliin, ja kampeaa sitä löysälle..

LauriJT
-
Viestit: 1476
Liittynyt: 17.9.2004 11:14
Auto: äs&aa

ViestiKirjoittaja LauriJT » 4.3.2007 18:22

tai pihdit sen rytyn molemmin puolin ja vääntää sen hampaan auki. niin minäkin tein kun siihen hätään sillon ollu pientä ruuvaria. ja pussi tosiaan lähtee sen nupin matkassa. itekin ihmettelin kuinka se pussi irtoisi siitä nupista mutta en keksinyt. ei kyllä ollut aikomuksenakaan ottaa sitä irti.

Mikhauta
-
Viestit: 3825
Liittynyt: 23.7.2003 10:18
Auto: Golf V GT TDI (BMN)

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 4.3.2007 18:25

-> Salmi & Törvel
Saisiko niistä nupeista mahdollisesti kuvan ?

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45
Auto: Golf 1J 1.8T, A6 4F 3.0 TDI Quattro, Golf 1J 1.9 TDI 4Motion

ViestiKirjoittaja Salmi » 4.3.2007 19:05

^ Lähempä tästä näppäämään..:)

[edit] Tässäpä näitä olisi:

Kuva

Keppi2

Keppi3

Kuvat otettu pimeässä kamerakännykällä (1.3Mpix), siksi huonolaatuisia..

Mikhauta
-
Viestit: 3825
Liittynyt: 23.7.2003 10:18
Auto: Golf V GT TDI (BMN)

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 4.3.2007 22:01

Sehän sopii siihen kuin alkuperäinen ;) Minkä hintainen ko. paketti on ?

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45
Auto: Golf 1J 1.8T, A6 4F 3.0 TDI Quattro, Golf 1J 1.9 TDI 4Motion

ViestiKirjoittaja Salmi » 4.3.2007 22:24

Itelle tuo ei maksanu kun vaivan kysyä asentajalta, ja tietty mitä nyt aikaa kulu askarrellessa..
Jos menee tiskiltä kyseleen, voipi maksaa hunajata..:/

Pirrex
-
Viestit: 146
Liittynyt: 1.5.2005 17:09

ViestiKirjoittaja Pirrex » 5.3.2007 16:31

^^^^ Tällanen orkkispussilla

http://koti.mbnet.fi/philip/IMG_0037.jpg

nicce
-
Viestit: 39
Liittynyt: 22.4.2004 22:44

ViestiKirjoittaja nicce » 29.6.2009 15:11

Olisko jollakin antaa vinkkiä, että miten Golf V:n vaihdekepin nuppi lähtee irti? Pitäisi vaihtaa vaihteistokaavio uuteen..

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45
Auto: Golf 1J 1.8T, A6 4F 3.0 TDI Quattro, Golf 1J 1.9 TDI 4Motion

ViestiKirjoittaja Salmi » 29.6.2009 16:08

Sen kaavion saa erikseen, tulee kolmella klipsulla kiinni.

Nuppia taas ei saa ilman pussia.

Nuppi+pussi lähtee näin:

Tunge sormet pussin alareunan alle (parillisten vaihteiden puoli), helpottaa jos painat toisella kädellä keppiä alaspäin, kuten laittaisit pakkia päälle.
Sitten nostat pussin reunusta ylöspäin, pussiin on ommeltu muovinen kehikko kiinni, ja se kehikko on kiinni keskikonsolissa.
Kun saat kehikon pusseineen irti, nostat sen nupin yläpuolelle, ja näet sellaisen metalli"klemmarin", jolla nuppi on puristettu kepinvarteen kiinni.
Avaat jollain keinolla tuon klemmarin, ja nuppi pusseineen on irti.

Uudessa nupissa on myös uusi klemmari, sen saa kiristettyä pihdeillä, joilla kiristetään vetarin suojakumin klemmarit, tai vaikkapa hohtimilla.

tnpe
-
Viestit: 50
Liittynyt: 4.11.2006 11:51
Auto: Golf IV TDI

ViestiKirjoittaja tnpe » 29.6.2009 21:04

Saahan tuon näköjään pelkän pussinkin vaihdettua; ostin romikselta 1.6:sen bensagolffin koko kepin ja otin siitä pussin. Yllättävän helppo on purkaa, nuppi ja pussi lähtevät erilleen kun kampeaa sen mustan renkaan siitä nupin alta esim. ruuvimeisselillä.
Syy miksen ostanut pelkkää uutta pussia->koko keppihässäkkä uuden veroisella pussilla 30e.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45
Auto: Golf 1J 1.8T, A6 4F 3.0 TDI Quattro, Golf 1J 1.9 TDI 4Motion

ViestiKirjoittaja Salmi » 30.6.2009 8:50

Juu, saahan sen vaihdettua, itsekin vaihdoin tuossa ylempänä vitos golffin nupin kolmos golffiin, kolmosen alkuperäiseen pussiin.

Uutena ei saa pussia erikseen, jos siis marmorilta menee kyselemään, V golffin nuppi pusseineen on muistaakseni rapiat 100€


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

© 2000 - 2016 ffp