G60 ja voimaa tarvittais! d...
Valvoja: ffp jäsenet
G60 ja voimaa tarvittais! d...
Olen hommailemassa tommosta -91 mallista syncro pasuunaa.
Vaikken ole autoa vielä nähnyt, saati ostanut, niin tiedustelisin "käytännön" vinkkejä ko. auton piristämiseen.
Vaikken ole autoa vielä nähnyt, saati ostanut, niin tiedustelisin "käytännön" vinkkejä ko. auton piristämiseen.
Viimeksi muokannut jekku, 12.4.2007 18:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 112
- Liittynyt: 10.6.2004 21:56
-
- -
- Viestit: 1217
- Liittynyt: 3.12.2003 19:51
Alkuperäisessä ilmasuodatinsysteemissä ahdistaa ilmaputki ulkoa putsarikoteloon. Ja jos siihen koteloon poraa reijän parantamaan ilmasaantia (2-3kaakkia lisää juttujen mukaan) niin samat äänet tulee kuin kartiosuodattimella. Vapaammin virtaavalla suodattimella sitten vielä kuulemma voi saada 2kaakkia lisää. Eikä ainakaan itseäni haittaa nuo kartiosuodattimen äänet, normaaliajossa sitä ei huomaakkaan. Sittenkun on yli 2500kierrosta niin rupee huomaamaan, paitsi vitosvaihteella alkaa vauhtia olemaan jo niin paljon että se hukkuu muihin ääniin.
Imuputken modifionnista. Se äänenvaimennin ahtimen painepuolelta pois ensimmäiseksi. Tai oikeastaan samantien kannattaa laittaa RSR-ahtimen pääty, itsellä nosti maksimi ahtopaineita 0,15bar tuo päädyn vaihto suhteessa alkuperäiseen ilman vaimmenninta. Samoin Ahtimen RS-muokkaaminen pitäisi tuoda 0,1bar lisää paineita.
Imuputken modifionnista. Se äänenvaimennin ahtimen painepuolelta pois ensimmäiseksi. Tai oikeastaan samantien kannattaa laittaa RSR-ahtimen pääty, itsellä nosti maksimi ahtopaineita 0,15bar tuo päädyn vaihto suhteessa alkuperäiseen ilman vaimmenninta. Samoin Ahtimen RS-muokkaaminen pitäisi tuoda 0,1bar lisää paineita.
-
- -
- Viestit: 112
- Liittynyt: 10.6.2004 21:56
Tuossa kartiosuodattimessa on lähinnä se vika että ei sitä kuitenkaan tule pestyä ja öljyttyä tarpeeksi usein ja puhdistuskyky heikkenee... joka taas johtaa siihen että sontaa pääsee ahtimeen...
Jos ajaa paljon sorateita niin kannattaa harkita pariin kertaan, laittaako tuollaista suodatinta ollenkaan...
Imuäänet tosiaan muuttuu ja ahdin "vinkuu" kun jalkaa nostaa kaasulta... Ainakin jos on imupuolen käyränä yhtenäinen metalliputki. Jos siihen taas jättää tuona alkuperäisen haitariputken ja virittää siihen kartion niin tuo haitari absorboi aika hyvin nuo vinkumiset.
Jos ajaa paljon sorateita niin kannattaa harkita pariin kertaan, laittaako tuollaista suodatinta ollenkaan...
Imuäänet tosiaan muuttuu ja ahdin "vinkuu" kun jalkaa nostaa kaasulta... Ainakin jos on imupuolen käyränä yhtenäinen metalliputki. Jos siihen taas jättää tuona alkuperäisen haitariputken ja virittää siihen kartion niin tuo haitari absorboi aika hyvin nuo vinkumiset.
Itse mittasin tehot penkissä niin että paikoillaan oli pelkästään alkuperäinen haitariputki imupuolella. Tehot tippuivat muistaakseni 12hevosta. Sen verran se pelkkä haitariputki pistää ilmaa pyörteilemään että ilmasaanti ahdistuu.
Ja tosiaan ainakaan itsellä ei alle 2500kierroksen edes huomaa koko suodatinta, teki sitten mitä tahansa. Sen yläpuolella sitten rupeaa kuulumaan takaisinkierron suhinat. Itsellä on varmaan vielä kaikkein kuuluvimmalla menetelmällä tehty imuputki, loiva mutka ja rosteria.
Itsellä tuo on lähinnä sen takia laitettu että saan webaston mahtumaan sen alkuperäisen ilmaboksin tilalle, joten senkinpuolesta olisi vain pakko tottua ääniin. Voima se on mikä sielä puhuu ;)
Ja tosiaan ainakaan itsellä ei alle 2500kierroksen edes huomaa koko suodatinta, teki sitten mitä tahansa. Sen yläpuolella sitten rupeaa kuulumaan takaisinkierron suhinat. Itsellä on varmaan vielä kaikkein kuuluvimmalla menetelmällä tehty imuputki, loiva mutka ja rosteria.
Itsellä tuo on lähinnä sen takia laitettu että saan webaston mahtumaan sen alkuperäisen ilmaboksin tilalle, joten senkinpuolesta olisi vain pakko tottua ääniin. Voima se on mikä sielä puhuu ;)
Tuossa nyt sitten jonkunnäköinen ääninäyte kännykällä otettuna, auton sisältä.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/corrado/corrado.wav
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/corrado/corrado.wav
Itse mittasin tehot penkissä niin että paikoillaan oli pelkästään alkuperäinen haitariputki imupuolella
Siis ilman vakiosuodatinta vai mihin siis verrattuna 12 hp hävisi? En tajunnut.
Onkos kukaan ajatellut tuota vesiruiskutusta G60 tekniikkaan? Olisikohan millanen hyöty corradossa jossa on vakiona aika surkean kokoinen cooleri?[
Jotkut kertovat että se cooleri ahdistais niin paljon kaikkine mutkineen että paremman hyödyn sais kun laittais suoraan sen putken menemään ahtimelta imusarjalle. Sen putken muokkaaminenkaan ei näyttäis olevan kovinkaan vaikeaa saada käännettyä sinne ahtimelle menemään ja pätkä pois. Jos jollain on faktatietoa niin korjatkoon.
Mulla olisi sellainen mutu tieto tuolta shellin baarista,että pahin ahdista olisi tuo cooleri,joka ei jäähdytä mitään. Ja se hölmön mallinen muoviputki. Ja ettei niillä muilla mutkilla pitäisi suurempaa vaikutusta olla.
Ens viikolla pitäis keritä tehojen mittaukseen,jossei työt vie kaikkea aikaa,sittenhän se selvinnee,koska itsellenikin tuli yksi mutka lisää ja 60cm letkua,kun en raaskinyt ilmastoinnin kompuraa poistaa coolerin letkujen tieltä.
Jotkut on viiveistä höpöttänyt ,mutta jotkut sanoo,ettei se näissä remmi vehkeissä ole niin tarkkoja. No ,sen näkee sitte.
Tuosta ilmanputsari letkusta ei mitään hajua,mutta täytynee kokeilla onko mitään vaikutusta.
Ens viikolla pitäis keritä tehojen mittaukseen,jossei työt vie kaikkea aikaa,sittenhän se selvinnee,koska itsellenikin tuli yksi mutka lisää ja 60cm letkua,kun en raaskinyt ilmastoinnin kompuraa poistaa coolerin letkujen tieltä.
Jotkut on viiveistä höpöttänyt ,mutta jotkut sanoo,ettei se näissä remmi vehkeissä ole niin tarkkoja. No ,sen näkee sitte.
Tuosta ilmanputsari letkusta ei mitään hajua,mutta täytynee kokeilla onko mitään vaikutusta.
Rajoitinta vasten kun vedättää niin paineet heittelee ahtimessa ja jos on ennestään heikkoja kohtia niin voipi jotain murtua... toinen johon tuo vaikuttaa on tuo pienen pieni hammashihna... jos ei ole vaihdettu ajoissa tai päätystefa tiputtaa öljyä päälle niin siinä kun paineet heittelee voi tuo hypätä hampaitten yli --> ahtimen voi nakata järveen siinä vaiheessa...
Se nyt on vähän liioiteltua tuo Geen heikkous... On se varmaan herkempi hajoaman mitä turbo mutta mielestäni ihan riittävän luotettava...
Huolsin reilu viikko sitten corradon ahtimen... 218 tkm ajettu eikä ahdinta ollut ikinä avettu... pieni hammashihna oli aika väsyneen näköinen mutta muuten ahdin oli ihan ok... Auto oli tosin ollut 14 vuotta 1937 syntyneellä pariskunnalla... yllättävää oli että kytkin oli kuitenkin vielä kunnossa... :-)
Se nyt on vähän liioiteltua tuo Geen heikkous... On se varmaan herkempi hajoaman mitä turbo mutta mielestäni ihan riittävän luotettava...
Huolsin reilu viikko sitten corradon ahtimen... 218 tkm ajettu eikä ahdinta ollut ikinä avettu... pieni hammashihna oli aika väsyneen näköinen mutta muuten ahdin oli ihan ok... Auto oli tosin ollut 14 vuotta 1937 syntyneellä pariskunnalla... yllättävää oli että kytkin oli kuitenkin vielä kunnossa... :-)
Eli se 12hepan tehomenetys pelkällä alkuperäisellä haitariputkella on suhteessa siihen että on täysin alkuperäinen ilmaputsarisydeemi paikoillaan. Ilmeisesti ilmavirta pyörteilee siinä pelkässä putkessa niin voimakkaasti että rupeaa ahdistamaan oikein kunnolla.
On muuten sitten kohtuullisen onneton pakoputki alunperin Geessä, ja mielestäni täysin järjetön... Katilta lähtee 2,25", sitten se keskiputki on 1,75" mikä 5cm ennen keskipönttöä laajenee 2":seksi, keski- ja takapöntön välillä on sitten 2,25":sta taas. On joku insinööri ollut sekaisin kun tuon on suunnitellut ;). No nyt on sitten tasaista 2,5":sta katin jälkeen.
On muuten sitten kohtuullisen onneton pakoputki alunperin Geessä, ja mielestäni täysin järjetön... Katilta lähtee 2,25", sitten se keskiputki on 1,75" mikä 5cm ennen keskipönttöä laajenee 2":seksi, keski- ja takapöntön välillä on sitten 2,25":sta taas. On joku insinööri ollut sekaisin kun tuon on suunnitellut ;). No nyt on sitten tasaista 2,5":sta katin jälkeen.
TArkoitin sitä tuolla että kai tuo COrrado paremmin toimii sen coolerin kanssa ku ilman. Ahdisti tai ei. Vai olisko muka parempi ilman??
Onko noissa kuvan ahtimessa tehtynä RS muutokset? Näyttäs hieman siltä ja näin ollen tuo murtuminen on todennäköisempää. (edit:Taisin katsoa väärin..)
Tota mä ihmettelin myös. Näyttää melko pilliltä muuhun putkeen nähden.
Onko noissa kuvan ahtimessa tehtynä RS muutokset? Näyttäs hieman siltä ja näin ollen tuo murtuminen on todennäköisempää. (edit:Taisin katsoa väärin..)
keskiputki on 1,75"
Tota mä ihmettelin myös. Näyttää melko pilliltä muuhun putkeen nähden.
Kirjoitin tosta cooleri aiheesta jo aikasemminkin. Jos ton vakio coolerin ohittaa suoralla putkella imuilma lämpenee rajusti. Koneen teho tippuu selkeästi ja ilmeisesti rupeaa nakuttamaan ->sytkä myöhäisemmälle ja taas tippuu teho. Pakosarja hohkaa punaisena, jota coolerin kanssa ei tapahdu. Terveellistä!
Ja tämä on kokeiltu...
Kuumana päivänä huomaa kuinka onneton vakio cooleri on. Se ekana vaihtoon, jos tehoa haluaa.
-vakio nokan 250ast 10.2 tilalle joku 270ast 10.5-11.0 keppi.
-Imupuoli kuntoon, josta jo olikin juttua.
-Peltipakosarja
-puristussuhteen nosto 8.0 ->8.5-9.0 ->KUNNON LASTUTUS
Ja tämä on kokeiltu...
Kuumana päivänä huomaa kuinka onneton vakio cooleri on. Se ekana vaihtoon, jos tehoa haluaa.
-vakio nokan 250ast 10.2 tilalle joku 270ast 10.5-11.0 keppi.
-Imupuoli kuntoon, josta jo olikin juttua.
-Peltipakosarja
-puristussuhteen nosto 8.0 ->8.5-9.0 ->KUNNON LASTUTUS
En sitten tiedä mitä tuo pakoputkiston vaihto oikeesti vaikutti, mutta nyt persdynolla taas arviotuna niin voimoo tuli lisää. Nyt ykkösellä lähtee ihan hervottomasti hakkaamaan tyhjää kun laittaa kaasun pohjaan, sitä se ei ennen tehnyt. Tosin kelitkin on kylmentynyt... Dynokäyntejä haittaa nykyisin tuo 8cm maavara, joutuu ruuvaamaan etulipan pois ennen rullille menoa. Noh, kattoo jos ensiviikolla kerkeäisi. Tuskimpa vielä 200hevosen rajoja kolistellaan, mutta jos 190heppaa menisi rikki.
Itsekkään tuota coolerin poistoa noin mutu-tuntumalta pitäisi hyvänä ideana, vaikka se huono onkin. Yleinen sääntö kun on että huonokin cooleri on parempi kuin ei mitään.
Itsekkään tuota coolerin poistoa noin mutu-tuntumalta pitäisi hyvänä ideana, vaikka se huono onkin. Yleinen sääntö kun on että huonokin cooleri on parempi kuin ei mitään.
Suosittelen coolerin vaihtoa ehdottomasti,ite vaihdoin ja vaikutuksen todella huomaa huom.hyvällä välijäähyllä! Ja siitä ahtimen kiljahtelusta mikä kuuluu vapaavirtaus suodattimen kanssa mistä täällä on paljon puhuttu,se on vaan ääni kun by bass venttiili päästää ilman takaisin kiertoon,vakio suodatin vaan peittää sen äänen.
Ei siitä imupuolesti millää pienellä kikkailulla saa parempaa.. Uusi isompikanavainen imusarja ja kanteen samankokoiset aukot. Ja samalla kanteen tietenkin kaikki muutkin muokkaukset (palotila...). Imusarja on pullonkaula, kannen muokkaaminen pelkästään auttaa vain hieman.
Uusi nokka-akseli ilman kanavamuutoksia ei ihmeitä tee, mutta kyllä tuolla paketilla voidaan jo yli 190hepan mennä. Itsekkin olen ajatellut teettää nokka-akselin, 270-280asteisen. Tuo Donankin keppi voi toimia ihan ok, mutta optimaalinen se ei missään nimessä ole remmiahdettuun moottoriin. Ei sen huonompi maksimitehoiltaan luulisi olevan kuin alkuperäinen. Tuollainen remmiahdettu vaatii periaatteessa vapaastihengittävän nokka-akselin, hieman pidemmällä imuaukioloajalla ja miedolla overlapilla. Esim 280asteisessa vaparin nokassa on jo turhan iso overlap, kun taas turbokäyttöön tehdyssä nokassa sitä on liian vähän.
Uusi nokka-akseli ilman kanavamuutoksia ei ihmeitä tee, mutta kyllä tuolla paketilla voidaan jo yli 190hepan mennä. Itsekkin olen ajatellut teettää nokka-akselin, 270-280asteisen. Tuo Donankin keppi voi toimia ihan ok, mutta optimaalinen se ei missään nimessä ole remmiahdettuun moottoriin. Ei sen huonompi maksimitehoiltaan luulisi olevan kuin alkuperäinen. Tuollainen remmiahdettu vaatii periaatteessa vapaastihengittävän nokka-akselin, hieman pidemmällä imuaukioloajalla ja miedolla overlapilla. Esim 280asteisessa vaparin nokassa on jo turhan iso overlap, kun taas turbokäyttöön tehdyssä nokassa sitä on liian vähän.
kumpi parempi? donan vai gti:iin nokka?
Jaa'a, kyllä aika varmasti tuolla Donan nokalla enemmän huipputehoa tulee. Ongelmaksi vain muodostuu overlapin puute, sylinteriin jää vanhaa palanutta kaasua. Ongelmaa pystyy poistamaan avaralla pakoputkella ja peltisarjalla, mutta yllätysyllätys, kannen pakokanavat ahdistavat myös hyyyvin.
Se ahtimen painepuolen vaihto on ihan simppeli homma, alkuperäinen muovipönttö pois (neljä pientä pulttia ensin että kotelo halkeaa, sen jälkeen se on yhdellä isolla pultilla kiinni ahtimessa) ja uusi RSR-lähtö paikalleen. Lisäksi tarvitsee letkukartion 76-63mm ja lyhkäisen pätkän 63mm putkea, näillä saat uuden päädyn kiinni alkuperäiseen ahtoputkistoon.
Jekku: Jos laitat paremman coolerin niin silloin tuo RS-lähtö on turha... tarviit todennäköisesti siinä tapauksessa sellaisen käyrän siihen ahtimen päähän kun on golffeissa... 170 asteinen käyrä, mikä kääntää sen suoraan oikealle etukulmaan...cooleri eteen, ja vasemmalta puolelta takaisin konehuoneeseen...
Jekku: tuossa passatissa oli sitten ilmastonti että voi olla hiukan ahtaampaa...
Jekku: tuossa passatissa oli sitten ilmastonti että voi olla hiukan ahtaampaa...
Levis: Kato tota RS-lähtöä... se on keskeltä yhdellä pultilla kiinni... tuo musta muoviboksi on samanlaisesti! Voi tosiaan mennä hetki että saa hylsyn osumaan mutta on nopeampi ja varmempi keino saada tuo boksi ehjänä pois... toisaalta jos sen ottaa väkivalloin niiin silloin on pakko laittaa tuollainen RS lähtö... ;-)
Nonii, jatketaas Gee-koneen virttämistä. Muailmalta saa sarjoja joilla tyhjäkäyntimoottorin ilmaletku siirretään siitä ahtimen takaisinkiertoputkelta, ahtopaineletkuun (siihen kumimutkaan juuri ennen kaasuläppää. Tällä saavutetaan se että vaikka se alkaisi rajoittamaan ahtoja/vuotamaan niin ahtopaineet eivät katoa mihinkään. Mutta kysymys onkin, kun minulla on sellainen softa mikä ei rajoita ahtoja, niin vuotaako tuo tyhjäkäyntimoottori 1,2barin paineella niin paljon että olisi hyötyä muuttaa sen imuletkun sijoituspaikkaa?
Tilanne katsaus.
Nyt on gee persiin alla ja dopilta tuli lastu ja se pienempi ahdin pyörä.
Voimoo on ooppelimiesten mielestä. mutta itseä ei vielä pelota.
Seuraavaksi kartiofiltteri jo päästöjenkin takia.
Mutta miten? suoraan ahtimen kylkeen vai siihen hanuri putkeen?
Ahtimen kylkeen asennettaessa pitäisi kai tehdä jokin adapteri?
Nokkakin tilataan HETI rahatilanteen salliessa ;)
Nyt on gee persiin alla ja dopilta tuli lastu ja se pienempi ahdin pyörä.
Voimoo on ooppelimiesten mielestä. mutta itseä ei vielä pelota.
Seuraavaksi kartiofiltteri jo päästöjenkin takia.
Mutta miten? suoraan ahtimen kylkeen vai siihen hanuri putkeen?
Ahtimen kylkeen asennettaessa pitäisi kai tehdä jokin adapteri?
Nokkakin tilataan HETI rahatilanteen salliessa ;)
Oisko noita käyriä mahdollista saada julkisuuteen, kun tuon haitariputken ja painepuolen lähdön vaikutuksia on täällä kovasti spekuloitu.
Jos niistä oikeasti on luokka +10 hp hyöty, niin aika käsiä suunnittelioita tuolla VW:llä taitaa olla. Varsinkin, kun kysessä on aivan puoli-ilmainen teho, kun kanavat virtaa kunnolla. Tosin coolerihan noissa on kanssa aika kehnosti mitoitettu, joten ihmekkö nuo ahdistuksetkaan ahdinputkistoissa olisi...
Jos niistä oikeasti on luokka +10 hp hyöty, niin aika käsiä suunnittelioita tuolla VW:llä taitaa olla. Varsinkin, kun kysessä on aivan puoli-ilmainen teho, kun kanavat virtaa kunnolla. Tosin coolerihan noissa on kanssa aika kehnosti mitoitettu, joten ihmekkö nuo ahdistuksetkaan ahdinputkistoissa olisi...
Voikohan tuosta olla mitään etua, että jollain ihmeen tavalla tuo ahdistava putkisto kaikkineen voisi jopa edistää ahtimen elinkaarta? Että jos nuo jotenkin vaikka hillitsevät ahdinta hyödyllisellä tavalla...Vaikka painevaihtelujen osalta? En osaa nyt tarkemmin selitellä. Tuskin voinkaan, voihan se olla päinvastoinkin! Keksikää joku teorioita ni olen sitten vaikka samaa mieltä. :)
Eli autossa missä oli pelkästään virilastu ja 68mm ahdinpyörä, niin jättämällä pelkän sen alkuperäisen kurttuletkun imupuolelle tehot väheni 12hevosta. Tämä siis verrattuna täysin alkuperäiseen ilmanputsaripömpeliin. Todella likaisen suodattimen vaihtaminen puhtaaseen taikka kokonaan poistaminen ei vaikuttanut mitenkään tehoon, syynä että se alkuperäinen ilmanotto boksiin ahdistaa. Papereita en tulostanut tuosta mittauksesta, ja en tiedä miten käy jos siihen kurttuletkun päähän pulttaa kartiosuodattimen.
Nyt en ole vielä käynyt dynolla kun on asennettuna lisäksi kartiosuodatin (kunnon adapteriputkella), RSR-ahtimen lähtö ja 2,5":n putkisto. Mutta jotain on tapahtunut koska nyt ei enää pysty ykkösvaihteella kiihdyttämään poljin lattiassa, ennen moinen ei tuottanut ongelmia. Dynolla käymistä nyt rajoittaa 8sentin maavara, 12senttiä alkaa olemaan minimi että mahtuu rullille. Pitää jokupäivä ruuvata helma irti ja karauttaa uudet lukemat ennenkuin virittää enemmän.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/moottori/index.html Väsäsin tuollaiset sivut tuossa sairaslomalla kun muutakaan tekmistä ollut, tuosta näkee millainen käyrä pitäisi tulla Dopin myymällä lastulla+pyörällä. Vääntöä on julmasti enemmän kuin vakiossa, kun vielä lisää tuota ennakkoa. Voisin vielä lisätä tuonne sen vääntökäyrän vakioennakoilla kun saan skannerin kuntoon.
Nyt en ole vielä käynyt dynolla kun on asennettuna lisäksi kartiosuodatin (kunnon adapteriputkella), RSR-ahtimen lähtö ja 2,5":n putkisto. Mutta jotain on tapahtunut koska nyt ei enää pysty ykkösvaihteella kiihdyttämään poljin lattiassa, ennen moinen ei tuottanut ongelmia. Dynolla käymistä nyt rajoittaa 8sentin maavara, 12senttiä alkaa olemaan minimi että mahtuu rullille. Pitää jokupäivä ruuvata helma irti ja karauttaa uudet lukemat ennenkuin virittää enemmän.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/moottori/index.html Väsäsin tuollaiset sivut tuossa sairaslomalla kun muutakaan tekmistä ollut, tuosta näkee millainen käyrä pitäisi tulla Dopin myymällä lastulla+pyörällä. Vääntöä on julmasti enemmän kuin vakiossa, kun vielä lisää tuota ennakkoa. Voisin vielä lisätä tuonne sen vääntökäyrän vakioennakoilla kun saan skannerin kuntoon.
Pitäskö munkin vääntää jotain ennakkoa lisää? Vai onko järkeä ilman dynoa? Dopin lastu mullakin.
KArtiosuodatinta kokeilin sillä haitariputkella ja tuli kauheat äänet. Jos ne lisääntyvät vielä aluputkella ja kuluttavat ahdinta enemmän niin en todellakaan laita. Vakiokotelon avartaminen, pestävä filtteri ja sitten joku alukäyrä ja RS-lähtö olis omalla kohdalla realistinen, mutta ei ole varaa pistää nyt yhtään rahaa autoon.
KArtiosuodatinta kokeilin sillä haitariputkella ja tuli kauheat äänet. Jos ne lisääntyvät vielä aluputkella ja kuluttavat ahdinta enemmän niin en todellakaan laita. Vakiokotelon avartaminen, pestävä filtteri ja sitten joku alukäyrä ja RS-lähtö olis omalla kohdalla realistinen, mutta ei ole varaa pistää nyt yhtään rahaa autoon.
no nii.. pitäs itekkin penkissä käyttää kuhan putken väsää mutta ainakin 68mm ja dopin lastulla jäi kikkorokokkaro kun akat typer kivikille. mutta olihan auto täynnä ja amatööri kuski. seli seli... Mutta miten tuo kansi tässä pgssä ahistaa jos sen käyttää työstössä niin onkohan paljov hevosia ootettavissa?
Tuolla jutustelua imupuolen ahdistuksista...
Levis: mitä olen kuullut/lukenut niin ne äänet lisääntyvät todella paljon jos siihen vakiokoteloon tekee ison lisäilmareijän, minkä se vaatii että saa tarpeeksi ilmaa. Eli lopputulos taitaa olla ääniltään lähes sama, mutta suodattavuus on varmaan hieman parempi. Puhuivat tosiaan että 2heppaa lisää (ilmeisesti vakioon) kun tekee 50mm reijän siihen koteloon, ja 2-3hp sitten vielä lisää jos vaihtaa k&n paneelisuodattimen. Eli yhteensä 4-5heppaa tulisi lisää. Voisin piruuttaan seuraavalla kerralla ottaa tuon oman alkuperäisen kotelon mukaan ja tehdä siihen ison reijän ja ottaa suodattimen pois kokonaan, sitten sen näkee miten vaikuttaa.
Ja suosittelen sitä 10asteen ennakonlisäystä, vaikuttaa meinaan alavääntöön yli 20Nm. Jos ei sun auto sitä kestä niin takuulla huomaat kun nakuanturi tiputtaa tehot alas, itsellä ei vielä kertaakaan ole niin tehnyt.
PG-kone näyttäisi hengityksen osalta olevan aika tasainen paketti, eli kaikki on rakennettu sitä 160hepan tehoa silmillä pitäen. Kaikki menee vaihtoon jos oikein tehoa lähtee hakemaan, koska imusarja ja pakosarja/pakoputki ahdistaa myös. Itsellä tarkoitus ottaa tehoa siitä sen verran että kestää päivittäistä käyttöä ilman mitään ongelmia.
Ja suosittelen sitä 10asteen ennakonlisäystä, vaikuttaa meinaan alavääntöön yli 20Nm. Jos ei sun auto sitä kestä niin takuulla huomaat kun nakuanturi tiputtaa tehot alas, itsellä ei vielä kertaakaan ole niin tehnyt.
PG-kone näyttäisi hengityksen osalta olevan aika tasainen paketti, eli kaikki on rakennettu sitä 160hepan tehoa silmillä pitäen. Kaikki menee vaihtoon jos oikein tehoa lähtee hakemaan, koska imusarja ja pakosarja/pakoputki ahdistaa myös. Itsellä tarkoitus ottaa tehoa siitä sen verran että kestää päivittäistä käyttöä ilman mitään ongelmia.
Itse en kyllä osaa tuota sytkää säätää sillai, että menis just 10 astetta maksimissaan. Ei ole tarvinut sytkiä säädellä. Vois mennä kyllä aika päin hel...sinkiä. Mites tuollanen ennakon aikaistaminen 10 astetta vaikuttaa polttoainetalouteen? Lisää, vähentää vai ei vaikutusta? Vai vähentää esim. alakierroksilla ja yläkierroksilla lisää kulutusta, hä?
Putsarikotelon rei'itys lisää ääntä ihan imuäänenä vai rupeaako se kiljumaan niinkuin kartiofiltsulla? Mihin kohtaan tuo reikä tulisi tehdä, tarviiko jonkun letkun (pituus?) siihen ja mihin päin otto? Voiko sitä vaimentaa jotenkin?
Putsarikotelon rei'itys lisää ääntä ihan imuäänenä vai rupeaako se kiljumaan niinkuin kartiofiltsulla? Mihin kohtaan tuo reikä tulisi tehdä, tarviiko jonkun letkun (pituus?) siihen ja mihin päin otto? Voiko sitä vaimentaa jotenkin?
Ei liiku vieläkään kunnolla!
elikkä nyt on laitettuna Dopin lastu, pyörä, rpm imukäyrä, kartio ja seokset kohillaan.
Tuntus että säädöt mättää mutta miten täälä rollossa mitään säädättää.
Seokset OK. mutta entä sytkä ennakot?
Jäin perskuti turbotetulle 740 volvolle :(
Niin ja pajjonko pitäs em. paketilla ahtaa noin suuurin piirtein? saan pian paine kellon :)
elikkä nyt on laitettuna Dopin lastu, pyörä, rpm imukäyrä, kartio ja seokset kohillaan.
Tuntus että säädöt mättää mutta miten täälä rollossa mitään säädättää.
Seokset OK. mutta entä sytkä ennakot?
Jäin perskuti turbotetulle 740 volvolle :(
Niin ja pajjonko pitäs em. paketilla ahtaa noin suuurin piirtein? saan pian paine kellon :)
Sytkäennakot löytyy siitä vihkosesta jonka sulle laitoin paketin mukana, tai ainakin olin laittavinani.
Noilla palikoilla pitäis tehot olla kai jossain 185-195 hv paikkeilla riippuen vähän ahtimen kunnosta.... joka ainakin näytti ihan siltä että tuolla 68 ahdinpyörällä ahtaa sen 0.9-1.0 bar...
Ennen alat suuremmin sytkää säätelemään niin kannattaa tarkastaa onko nokkaremmin jako kohdillaan. Jos vaikka nahkapöksy on vaihtanyt remmin ja on mennyt hampaan sivuun...
Noilla palikoilla pitäis tehot olla kai jossain 185-195 hv paikkeilla riippuen vähän ahtimen kunnosta.... joka ainakin näytti ihan siltä että tuolla 68 ahdinpyörällä ahtaa sen 0.9-1.0 bar...
Ennen alat suuremmin sytkää säätelemään niin kannattaa tarkastaa onko nokkaremmin jako kohdillaan. Jos vaikka nahkapöksy on vaihtanyt remmin ja on mennyt hampaan sivuun...
Juu, tuli vihkokin.
käytin autoa paikallisessa korjaamossa säädössä, ja pakokaasut näytti hyviltä. asentaja sanoi että kone käy hiukan kylmänä ja että termari kannattaisi vaihtaa. tämä oletus perustui auton oman lämpömittarin näyttämään.
Ajossa vetoja tuntuu olevan vaihtelevasti ja kiihdyttäessä esiintyy miettimistä ja nykimistä 3000-4500rpm.
käytin autoa paikallisessa korjaamossa säädössä, ja pakokaasut näytti hyviltä. asentaja sanoi että kone käy hiukan kylmänä ja että termari kannattaisi vaihtaa. tämä oletus perustui auton oman lämpömittarin näyttämään.
Ajossa vetoja tuntuu olevan vaihtelevasti ja kiihdyttäessä esiintyy miettimistä ja nykimistä 3000-4500rpm.
Jos sytkäennakko on myöhäsellä hiukankin niin tehot katoaa aika hyvin. Kannattaa koittaa 16asteen perusennakkoa, itsellä (samalla lastulla) 98-99oktaanisella toimii vallan mainiosta. Ilmeisesti tehty sytkäkartta hieman matalaoktaanisemmalle alunperin. Itellä pelkällä ahdinpyörällä ja lastulla ahdot oli 1,05bar rajoittajalla. Silloin tehoa 183hevosta, eli uudella imukäyrällä ja putsarilla ehkä semmoiset 185-190kaakkia. Tosin Passatissa vissiin on kanssa parempi ahtimen lähtö ja cooleri kuin corrossa, eli siten siinä voi olla 200hevostakin kun on kunnossa.
G60 kone kuuluu käydä viileenä, mitä kylmempänä sen parempi. Maailmalta saa termostaatteja pienemmille lämmöille sen takia. Tämä tosin on tehojen takia, ei välttämättä muuten kaikkein paras. PG-koneesta en tiedä, mutta monen muun koneen optimaalinen teholämpö on sellaiset 60astetta.
G60 kone kuuluu käydä viileenä, mitä kylmempänä sen parempi. Maailmalta saa termostaatteja pienemmille lämmöille sen takia. Tämä tosin on tehojen takia, ei välttämättä muuten kaikkein paras. PG-koneesta en tiedä, mutta monen muun koneen optimaalinen teholämpö on sellaiset 60astetta.
Tein nyt sitten tuollaisen piirroksen mistä selviää millainen vääntö oli eri ennakoilla meitin autossa. Eli tuossa vaiheessa oli vain se lastu+68mm pyörä, ja ahtoja rajoittimella 1,05bar.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/moottori/index.html
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/moottori/index.html
Korvathan niiltä kannattaa vittuillessaan leikata veks... Ei saa poromies rahoja jos ei voida todistaa kenen merkillä se poro on. Niin ja sitäpaitsi jos ajaa poron teuraaksi ja auton vakuutus korvaa elukan poron omistajalle, on poro sen jälkeen auton omistajan omaisuutta. Jos ei mee suolisto mäskiksi niin konttiin vaan, siinä on kymmeniä kiloja laatulihaa syötäväksi, vakuutusyhtiön kustantamana ;) Tai no, omavastuun verranhan se maksaa mutta jotain hyvitystä sentään. Muuten saattaa poromies viedä raadon mennessään, pistää lihoiksi ja JACKPOT - vakuutukselta saatujen rahojen lisäksi myy lihat. Näin yhdestä porosta voidaan saada tuplahinta, sillä ostaa ski-doo tundraan jo monta litraa gasoa tai Alkosta litrakaupalla viinaa, jota nuissa hommissa kuluu. (Tästä syystä eivät vahingossakaan tee asialle mitään ettei porot parveilis tiellä autoilijoiden yliajettavina) Eri asia tietysti minkä ikänen poro on kyseessä. Yleensä kun syödään poroa niin syödään vasaa.
Eri asia tietysti on kuka tuommosia jaksaa miettiä ku mäiskäsee autolla poronpäälle ja vitutus on melkoinen. Kuka alkaa raahaamaan veristä poronraatoa auton konttiin suppareiden sekaan jne.
Kieltämättä meni vähän turhan OT:ksi...
Eri asia tietysti on kuka tuommosia jaksaa miettiä ku mäiskäsee autolla poronpäälle ja vitutus on melkoinen. Kuka alkaa raahaamaan veristä poronraatoa auton konttiin suppareiden sekaan jne.
Kieltämättä meni vähän turhan OT:ksi...
Itse heitin tuon RS-lähdön 76mm letkulla suoraan orkkikseen siten, että laitoin rakennetta tukemaan 2½" parokoputken pätkän alle, ja päälle vaan klemmari. Ahtoletkut ostin ihan Etolasta, vaikka aika hintavia nekin. Tuo ratkaisu tosin on väliaikainen, mutta toimii hyvin.
Ja aika hassua, tutuis koneen paineet nousseen yli 4000 rpm:llä hitusen, eli aikaisemmin paineet tuntui jäävän siihen ja jopa laskevan, mutta nyt löyytyy viisarin verran vajaa 1 bar ylös 6000 asti. Ja ahtimeen oli vaihdettu 68 mm pyörä ja lastutettu. Mutta myös ihan persdynolla vaikutusta oli, ja se muovipurkki siinä välissä mitään ääniä tuntunut vaimentavan, ehkä hitusen jos ulkoa kuuntelee, mutta ei se sen äänekkäämpi ole sisälle. Itse en uskonut tuolla olevan paljoakaan vaikutusta, mutta kyllä sillä vaan oli.
Saap nähdä, mitä saan aikaa coolerin vaihdolla...
EDIT: ai siellä pöntössä pitäisi olla joku vaimenninkikkare? Eipä ollut kuin tyhjää, onko moisesta mitään kuvaa tai onko se poistettu kaikista G-vehkeistä jo?
Ja aika hassua, tutuis koneen paineet nousseen yli 4000 rpm:llä hitusen, eli aikaisemmin paineet tuntui jäävän siihen ja jopa laskevan, mutta nyt löyytyy viisarin verran vajaa 1 bar ylös 6000 asti. Ja ahtimeen oli vaihdettu 68 mm pyörä ja lastutettu. Mutta myös ihan persdynolla vaikutusta oli, ja se muovipurkki siinä välissä mitään ääniä tuntunut vaimentavan, ehkä hitusen jos ulkoa kuuntelee, mutta ei se sen äänekkäämpi ole sisälle. Itse en uskonut tuolla olevan paljoakaan vaikutusta, mutta kyllä sillä vaan oli.
Saap nähdä, mitä saan aikaa coolerin vaihdolla...
EDIT: ai siellä pöntössä pitäisi olla joku vaimenninkikkare? Eipä ollut kuin tyhjää, onko moisesta mitään kuvaa tai onko se poistettu kaikista G-vehkeistä jo?
Juu, ilmeisesti sielä jotain pitäisi sisällä olla. Taitaa vaan kaikista olla tempastu se pois ensimmäisessä ahdinhuollossa. Itselläkin tuon vaikutus ahtopaineisiin oli mykistävä, 0,15bar lisää painetta rajoittajalla. Saas nähdä mihin ahdinrempan/modifionnin/68pyörä jälkeen saadaan paineet nousemaan, nyt on se 1,2bar. Penkissä kuulemma huomaa hyvin koska alkuperäinen MAP lyö pohjaan (itse olen aina istunut kabiinissa kenkimässä autoa), alkaa tulemaan mustaa omiksi tarpeiksi putken päästä. Kyllä tuon aika hyvin lambdastakin näkee, bensaa saa hieman liikaa. Mutta parempi että se käy reilusti rikkaalla kuin laihalla, koska eculla ei tuon ylilyönnin jälkeen ole enää mitään keinoa laskea koneeseen menevää ilmamäärää.
Jos ei ole suodatinkotelo on täysin alkuperäinen niin se ahdistaa aika hyvin sitten. Se kannattaa vaihtaa kartiosuodattimeen samalla kuin rsr-pääty. Vakiokoneessakin tuo ilmasuodationkotelo on ahdistava, koska se on tehty vaimentamaan todella tehokkaasti ahtimen ääniä. Kannattaa käyttää kunnon suodatinta, kunnolla öljyttynä, ja hyvin putsattuna. Sanomatakin selvää minkälaista tuhoa paska aiheuttaa Geessä, kun sitä pääsee rungon ja tiivistenauhan väliin hinkautumaan.
Kartiosuodatin, rsr-lähtö, 68/lastu, cat-back putkisto. Nuolla tehot on +-200hp, tuollaisella virityksellä ei se ole enää sellainen kuminauhamainen ajettava, vaan tulee jo hieman räjähtävyyttäkin. Luulen että ei maksa vaivaa viritellä muita osa-alueita tuosta Geestä ennekuin kanavat on isonnettu kannesta ja imu/pakosarjasta. Nokka-akselilla voi saada muutaman hevosen lisää, mutta kalliita hevosia niistä tulee.
Jos ei ole suodatinkotelo on täysin alkuperäinen niin se ahdistaa aika hyvin sitten. Se kannattaa vaihtaa kartiosuodattimeen samalla kuin rsr-pääty. Vakiokoneessakin tuo ilmasuodationkotelo on ahdistava, koska se on tehty vaimentamaan todella tehokkaasti ahtimen ääniä. Kannattaa käyttää kunnon suodatinta, kunnolla öljyttynä, ja hyvin putsattuna. Sanomatakin selvää minkälaista tuhoa paska aiheuttaa Geessä, kun sitä pääsee rungon ja tiivistenauhan väliin hinkautumaan.
Kartiosuodatin, rsr-lähtö, 68/lastu, cat-back putkisto. Nuolla tehot on +-200hp, tuollaisella virityksellä ei se ole enää sellainen kuminauhamainen ajettava, vaan tulee jo hieman räjähtävyyttäkin. Luulen että ei maksa vaivaa viritellä muita osa-alueita tuosta Geestä ennekuin kanavat on isonnettu kannesta ja imu/pakosarjasta. Nokka-akselilla voi saada muutaman hevosen lisää, mutta kalliita hevosia niistä tulee.
Oiskohan ahtimelta tuleva öljymöhnä mahdollisesti tukkinut noita äänenvaimentimia tai vastaavaa, ja todettu ihan merkkiliikkeessä, että se on turha koko kapistus?
Nuo Etolan jäähdytinletkut muuten on aika siloisia sisältä, eli varsin hyvää tavaraa ahtoputkiin, päällä tosin lukee vain "cooler" ja luulisin noiden kestävän myös öljyä. Paineet on sen verran matalat, että paineen se kyllä kestää.
Itse en oikein haluaisi tuollaista kartiofiltteriä, ihan vain sen huoltotarpeen takia, eli joku hyvä ratkaisu paperisuodattimeksi olisi hyvä. Lisäksi se melunlisä, jota tuo kartiofiltteri tuo lienee aika suuri?
Nuo Etolan jäähdytinletkut muuten on aika siloisia sisältä, eli varsin hyvää tavaraa ahtoputkiin, päällä tosin lukee vain "cooler" ja luulisin noiden kestävän myös öljyä. Paineet on sen verran matalat, että paineen se kyllä kestää.
Itse en oikein haluaisi tuollaista kartiofiltteriä, ihan vain sen huoltotarpeen takia, eli joku hyvä ratkaisu paperisuodattimeksi olisi hyvä. Lisäksi se melunlisä, jota tuo kartiofiltteri tuo lienee aika suuri?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa