1983 Golf I GTI (Jälleen minun !)

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

1983 Golf I GTI (Jälleen minun !)

ViestiKirjoittaja Harri » 17.1.2013 20:41

Ostin elämäni ensimmäisen auton, joka on puhtaasti harrastepeli.

Harrasteauton hankintaa on tullut pohdittua jo pitkään ja lievästi ideaköyhästi vaihtoehdot tuntuivat lopulta olevan joko Golf II GTI 16V tai G60 tai Golf I GTI. Blocket, Nettiauto, Ebay ja Mobile ovat olleet auki satunnaisesti jo pitkään, josko jotakin viisasta eteen etsiytyisi hillitsemään tuolloisen käyttiksen vaihtohimoja.

Lopulta sitten Blocketista sattui ennen joulua mielenkiintoinen ilmoitus eteen:

Kuva

...ja siitä se ajatus sitten lähti. ;)
Viimeksi muokannut Harri, 23.12.2014 14:12. Yhteensä muokattu 9 kertaa.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 17.1.2013 20:47

Noin 150km Uumajasta löytyi 3/1983 käyttöönotettu GTI 1.8

Myyjä ei osannut kertoa ennen reissua historiasta mitään, mutta vakuutti että ainoa ruoste autosta löytyisi pienenä pintaruosteena tavaratilan maton alta ja että autoa on huollettu runsaasti ja se on ylimaalattu jonkun edellisten omistajien toimesta muutama vuosi sitten.

Muuten ennen reissua selvisi, että auto oli nykyisellä omistajalla ollut muutaman vuoden.

Ruotsin Trafi, eli Transportstyrelsen kertoi autosta seuraavaa:

Fordonsidentifikation
Registreringsnummer: LKZ887
Fabrikat: VOLKSWAGEN GOLF GTI
Färg: SVART Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1983 Fordonsslagsklass: I
Chassinummer: ZZZ17ZDW410632
Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum:
Senaste EU-regbevis del 1: 2011-06-08
Senaste EU-regbevis del 2: 2011-06-08
Handelsbeteckning:
Upplysningar:

Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (1991-07-05)
Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej
Antal ägare: 14 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 1983-03-28
I trafik första gången i utlandet:

Omistajia siis vaivaiset 14 aiempaa ja uutena 28.3.1983 käyttöönotettu.

Kuinka ollakaan, sama auto löytyi vuodelta 2009 myös Ruotsin Garaget.orgista vahingossa:

Kuva

Kuva

Huomatkaa äärimmäisen makea Kamei- etuspoileri ja saman valmistajan ilmanottoaukon suojus, vuoden 1983 jälkiasennusvarustelua parhaimmillaan !

-> Siispä lentoliput, hotelli ja vuokra-auto Uumajasta varaukseen pari viikkoa sitten
Viimeksi muokannut Harri, 17.1.2013 22:01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 17.1.2013 21:01

Viikko sitten AVIKSEN vuokra Corollan rattiin ja Pohjois-Ruotsin polanteisia teitä Uumajasta pieneen Norsjöön kaupunkiin, josta auto löytyi Torelta ja Pontukselta.

Auto löytyi talvisäilöstä lämpimästä hallista, jossa kaverina oli Toren yhdellä omistajalla ollut Volvo PV ja muutenkin omistaja paljastui pitkän linjan autoharrastajaksi.

Kuva

Golf käyntiin, kyytiin 2 sarjaa renkaita (ensimmäisen kuvan 15" ATS Cupit ja Garaget.org - kuvien ilmeisesti ensi asennus 14" BBS:t )

Alla hyväkuntoiset 13" Michelinin nastat, jotka kielivät että Golf on ollut melko pitkään myös käyttiksenä edellisillä omistajilla.

Kuva

Mukaan tulivat harmaat GTI- kylkiteipit vielä asentamatta ja selvisi, että kytkinkin on vaihdettu 1000km sitten. So far so good.

Tosin takapuskuri oli vaihtunut vanhempaan pikku-kromi-versioon, joka tosin oli suihkittu mustaksi.

Sisustassa kaikki alkuperäiset pisteosat tallella, ratti, penkit, vaihdekepinnuppi jne. Tosin lisämittaritelineen joku aiemmista omistajista (Garaget.orgin kuvien perusteella) oli puhkonut hyllyksi jo ennen vuotta 2009.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 17.1.2013 21:13

Kotimatkalle kovin odotuksin -10´c pakkasta, polanteinen ja jäinen tie ja kuinka ollakaan:

- Golffin renkaat osoittautuivat hyviksi ja moottorissa riitti vetoja

Kuva

Matkalla viime torstaina jossakin keskellä jänkhää kohti palauttamaan Corollaa Uumajaan jatkamaan siitä laivalla Vaasaan ja edelleen Helsinkiin ajamalla. Tosin hinausköyden ja litran öljyä ostimme lähtöpisteestä pessimistisen realistisina.
Viimeksi muokannut Harri, 25.12.2014 21:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 17.1.2013 21:14

Kuva
Viimeksi muokannut Harri, 25.12.2014 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 17.1.2013 21:22

Avaimia tuli iso nippu mukaan, mutta siltikään ne eivät tunnu riittävän kaikkiin lukkoihin.
Jotakin lienee tehtävä sille uuden lukkosarjan muodossa pian....

Kuva

Vanhus selvisi pakkasessa noin 700km turneesta hyvin, Vaasasta tultiin Helsinkiin alle 4 tunnissa ja Gran Tourismo Injeczione osoitti, että 112hv lienee suunnilleen tallella !
Viimeksi muokannut Harri, 25.12.2014 21:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 17.1.2013 21:30

Mitähän tähän sanois.... Nice.

Täyttyyköhän sunkin inbox samantien ostotarjouksista?

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 17.1.2013 21:34

Tällä viikolla käytin auton katsastuksessa ja pistin autoveroilmoituksen sisään.

Havaintoja katsastuksesta:

- Raidetangon päät väljät
- Vasen etupyöränlaakeri lopussa
- Hammastangon suojakumit rikki
- Vaihdevivuston suojakumi rikki
- Yksi ainoa pieni ruostekohta pohjassa, muuten pohja terve !
Tosin massa on irtoillut pohjasta, joten ehkä sillekin jokin käsittely olisi kohdallaan.
- Takasumuvalot palavat koko ajan (joku edellisen omistajan Abico- viritelmä)
- Tuulilasin pesuri ei toimi, vivusto jumissa

Muuten jarrut, päästöt, valot jne kunnossa ja vaikka HYLÄTTY katastuksesta tulikin, katastus oli eräänlainen voitto, havaitut viat ovat aika selvää kauraa. ;)

Muita omia tähänastisia havaintoja:

Ulkopuoli:

- Maalipinta on yllättävän hyvä, oikeassa kyljessä tosin "harrastajajälki" näkyy, eli virheettömän halutessaan se on maalattava, samoin takahelmassa on pieni lommo puskurin alla.
- GTI etulippa lievästi mutkalla, lienee kolhittu coilovereilla jonnekin
- Tuulilasi "kuin uusi" tarrojen mukaan vuodelta 2007
- Samoin valot hyvässä orkkiskunnossa, tosin vilkkurele ei
- Avaimia liikaa

Sisäpuoli:

- Yleiskunto hyvä, kuljettajan penkki kulunut puhki ja kippauksen vaijeri poikki ja vähän muoviosia penkeistä silppuna
- Kojelauta rei´ittämätön, ei puhelimen tms reikiä
- Kaikki kytkimien merkkivalot pimeänä, eli lamppuja vaihtoon
- Lisämittariteline puukotettu hyllyksi -> vaihtoon
- Turvavyöt toimivat yhtä lukuunottamatta
- Sisäkatto virheetön
- Puhaltimen moottori vaihtoon
- Orkkis GTI- ratti ja nuppi "OK"- kunnossa
- Lattiamatto "käyttökunnossa" ja alle kurkistamalla ei löytynyt pahoja katastrofeja
- Ovipahveihin puhkottu kaiuttimien reiät, eli ne menevät vaihtoon
- Samoin hattuhyllyssä ovat kaasupumppuja painavammat 6x9:it ja ja se lähtee myös roskalaatikkoon originaalin puhkomattoman Repro- osan tieltä


Tekniikka:

- Tehot perstuntumalla tallella, pieni vuoto öljynsuodatinjalan kupeesta
- Öljynpaineanturi rikki
- Vetoja on ! Tällä ehtii Leasing- autojen TDI- moottoreiden Helsingin liikenteessä nastoilla. ;) Tosin katseitakin saa.
- Putki mallia "pörinä", muttei mahdoton, joten saa kyllä armahduksen
Viimeksi muokannut Harri, 17.1.2013 22:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 17.1.2013 21:42

Alkuviikosta tutkin mitä papereita oikein hansikaslokerosta löytyikään.

Selvisi, että auto on ollut koko elämänsä uudesta lähtien Ruotsin Lapissa, josta myös johtuu korin hyvä yleiskunto! Hansikaslokerosta löytyi alkuperäinen ohjekirja, huoltokirja, vuoden 1983 muita dokumentteja ja nippu kuitteja ja katsastustodistuksia.

Ja yhtäkkiä autolla alkoikin olla historiaa....

- 1983-1992 VW Merkkiliikkeen huoltokirja noin 150000km asti
- 1992-1994 Ei dokumentteja
- 1994-2007 Kuitit ilmeisesti melkeinpä kaikista huolloista ja korjauksista, katsastuksista jne !
- 2008-2010 Satunnaisesti dokumentointia
- 2011-1/2013 Edellisellä omistajalla

Kuva

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 17.1.2013 21:54

Tämä projekti etenee jatkossa todella hitaasti ja varmasti.

Omaa "harrastetallia" minulla ei ole, joten Golf lähtee ensi viikolla kuivaan halliin säilytykseen, josta sitä siirrellään tarpeen mukaan sitten aina ajamalla aina seuraavaa sipistelykohdetta varten. :)

Huomenna tosin ajattelin ajaa sillä töihin hätkähdyttämään työpaikan parkkipaikkaa, kun Baijerin ihme on Laakkosella huollossa. Talveenhan Golf on tottunut ja nyt on mukavan kuiva pakkaskeli, joten nautitaan nyt Golffista ennen talliin hautaamista. ;)

Projekti alkaa pikkuhiljalleen, katsatuksessa havaitut viat saa Arton luottokorjaamo Keravalla hoitaa muutaman viikon päästä kuntoon ja Slamitista Mikko tilaili jo Klokkerholmin uuden 1981-1983 tarvikepuskurin korvaamaan vääränlainen takapuskuri nyt alkuun.

Muuten rakentelusuuntaus on alustaa ja vanteita lukuunottamatta alkuperäisyyden vaaliminen, eli tarkoitus on haalia ja kunnostella tässä tulevien vuosien varrella Golffia aina kausi kerrallaan, virheetöntä Golffista ei vielä kaudelle 2013 tule, mutta Bugruniin keula kesällä viimeistään kääntyy.

Vannevalinta osunee 15" tai 16" BBS RS:iin, joita pitäisi alkaa Ebay- ihmemaailmasta seuraavaksi väijymän. Alustana on jo jokin coilover- alusta, joka vaikuttaa myös säilyttämisen arvoiselta.

Eli tähän suuntaan, kylkiteipit paikalleen, musta GTI- mallin VW- merkki maskiin jne:

Kuva

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 17.1.2013 22:23

Kaunista. Peukkua :)

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 17.1.2013 22:35

Yksinkertaisen kaunista. Kyllä tälläinen herättää allekirjoittaneessa 10x enemmän arvostusta kuin 2013 vuosimallin kaikilla herkuilla oleva vekotin

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 17.1.2013 23:36

karmee katiska, hyi yäk.

My_bug
-
Viestit: 681
Liittynyt: 1.3.2005 18:34

ViestiKirjoittaja My_bug » 18.1.2013 17:55

Mä en siis ymmärrä miten jengi ostaa näitä suosta löytyneitä peltoautoja.

laene
-
Viestit: 357
Liittynyt: 24.7.2003 7:32

ViestiKirjoittaja laene » 18.1.2013 22:33

Jännä että lähes kaikissa gti specialeissa on tuo kamein räppänä konepellissä. Toisaalta onhan niissä osassa se kamein takalippakin.

Gti_Tdi_Golfare
-
Viestit: 42
Liittynyt: 22.2.2008 18:24

ViestiKirjoittaja Gti_Tdi_Golfare » 18.1.2013 22:53

Tervetuloa kerhoon - MIB

Ruotsin matkailu on tuttua samoissa merkeissä. Asiallinen ja soiva peli näyttäisi olevan. Pienellä fiksillä - 'det kommer bli jättebra'.
A-pilarin spoileritkin ovat vielä tallella, usein ovat jääneet matkan varrelle.

Tsemppiä projektiin!

Rocco
-
Viestit: 550
Liittynyt: 31.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja Rocco » 19.1.2013 11:13

Tää tuli puskista :) hyvä Harri, näitä ei oo koskaan liikaa! Näyttää todella hyvältä yksilöltä! Pst mullahan ois sulle ne 15RS:t kun omaani tuli Rotiskat :)

Pikku Janne
-
Viestit: 928
Liittynyt: 31.7.2003 1:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pikku Janne » 19.1.2013 15:27

Nätti se on! Mulla vois olla 15" RM kaupan jos kiinnostaa..

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 21.1.2013 20:56

Golffin ehostus lähti pikku hiljaa viikonloppuna liikkeelle:

Sprayattu ja vääntynyt kromipuskuri vaihtui oikeanlaiseen muoviversioon:

Kuva

Uusi ja vanha puskuri:

Kuva

Uusi puskuri paikallaan:

Kuva

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 21.1.2013 21:00

Samalla tuli syvennyttyä tarkemmin vasempaan takakulmaan, jossa huonosti tehty kolarikorjaus. Vasen takavalo on noin 10mm sisempänä kuin oikea ja onneksi mustassa tuo ei niin näy. Nokkela kolarikorjaaja on keksinyt ohentaa vasenta takavaloa, jotta se istuu paikalleen. ;)

Tuleva ajokausi mennään näin, mutta takapaneeli täytyy tulevaisuudessa vaihtaa. :)

Oikea kulma:

Kuva

Korjattu vasen kulma:

Kuva

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 21.1.2013 21:08

Yleiskuvaa sisustasta:

Kuva

Kuva

Kuljettajan istuimen istuinosa on venynyt ja sivuttaistuki puhki, se lähtee verhoilijalle nyt keväällä.

Kuva

Kaiuttimet lähtevät ovista myös piakkoin ja alkuperäisiä vastaavat Repro- pahvit tilalle.
Maalarin hellää kosketusta kaipaavat myös ovien sisäpuoliset osat, ulkopuolen maalailun yhteydessä sitten joskus. :)

Kuva

Hattuhyllyltä lähtivät ensiapuna 6x9 Kaiuttimet sekä hattuhyllyn vahvikkeeksi rakennellut rimaviritelmät. Jo paino tippui ja takaluukku toimii taas kuin pitää. Repro- hattuhylly myös tilaukseen. Takapenkki itsessään on matkustajan istuimen tapaan ehjä!

Kuva
Viimeksi muokannut Harri, 21.1.2013 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 21.1.2013 21:10

Ensimmäisten Garaget- kuvien lisäpitkät oli asentanut DIY- mies ilman sulaketta miehekkäästi sokeripaloilla ja abicoilla. Autossa on mukavasti siis valmius lisäpitkiin ja tulipaloon -> Johdot purkuun seuraavaksi:

Kuva

Ja uusi akkukin vaihtui vanhan -20´c pakkasessa kuolleen tilalle.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 21.1.2013 21:13

Ja vielä yleiskuva edestä päin:

Kuva

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 21.1.2013 21:38

Auton mukana tuli kuvan mukainen peitelevy mittariaukkojen päälle, tuo lienee Ruotsin-vientimallin setup?

Tällöin poistuisi murhe puukotetusta telineestäkin ilman keskikonsolin vaihtoa:

Kuva

Vastaava oikean aikakauden radio / lokero kojelautaan menee myös nykyisen soittimen tilalle hankintaan.....

Pikku Janne
-
Viestit: 928
Liittynyt: 31.7.2003 1:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pikku Janne » 22.1.2013 14:02

Piru ku on nätti!

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 22.1.2013 15:51


Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 22.1.2013 16:49

^ Hmm, kiitos vinkistä !

Tämä alkoi heti polttelemaan....

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 28.1.2013 21:30

Viime viikon update:

Golf kävi lukkosepällä Kalliossa:
http://www.autoavainhonkasola.infosivut.fi/

Tätä tehtiin:

- Kulunut virtalukko entisöitiin vaihtamalla sinne haitat
- Kuljettajan ovi voideltiin (oli samassa sarjassa jo)
- Matkustajan ovi sarjoitettiin edellä mainittuihin
- Takaluukun jumiutunut lukko purettiin ja voideltiin

Hansikaslokeron lukko ja bensakorkki paljastuivat tarvikkeiksi ja niitä ei saatu sarjoitetuksi, mutta se on pieni murhe. Volkswagen Classic- partsilta saa viimeksi mainitun muutamalla kympillä uutena VW- osana ja hansikaslokeron lukkojakin luulisi löytyvän. (Viimeksi mainittua saa tarjota)

Koko sarjoitus ja lukkojen voiteluoperaatio 150€, joka sisälsi myös saranoiden rasvaamista ja säätämistä uuden vara-avaimen jne. Voin suositella siis varauksetta. Kiitokset vinkistä Jondelle!

EDIT: Hansikaslokeroon uusi lukko löytyikin heti..
Viimeksi muokannut Harri, 28.1.2013 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 28.1.2013 21:35

Ebaysta löytyi ehjä kojelaudan kehys puolestaan tänään, matkannee radion yläpuolelta katkenneen tilalle lähiviikkoina Saksan maalta:

Kuva

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 29.1.2013 7:32

anteeksi maalaisuuteni, mutta onko tuo kojelaudan kehys peilikuvana tuossa vai postiautosta kotoisin ?

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 29.1.2013 8:08

Näyttäis olevan ylösalaisin.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 29.1.2013 8:45

...no katos vaan, jatkakaa :)

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 29.1.2013 9:34

^ Saksan Ebaysta, eli ei tosiaan postiautomalli. ;)

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 30.1.2013 16:10

Löytyipä nätti GTI sosiaalisen median syövereistä, viimeistelyn ja tyylisuunnan kun saisi tuonne suunnalle. ;)

Kuva

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 31.1.2013 8:07

Tuossa on kyllä tyylisuunta kohillaan. Rupeaa taas ykköskuume nouseen.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 31.1.2013 8:18

Hieno peli, lopetat niiden tusina BBS RS:n etsimisen ja haalit tollaiset e50:t (?) alle sinäkin ;)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 31.1.2013 12:41

täysin samzan kans samaa mieltä. paitsi e30 olis kans aika tyylikkäät :)

Jonde
-
Viestit: 2087
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 31.1.2013 15:03

Pyh, tosi mk1 mies ei edes kato tusinatuuning peepeeässiä, vaan ostaa 15" rml snowflaket.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 31.1.2013 15:26

tusinatuuningia on monenlaista :)
http://www.bbs-racing.de/

Jonde
-
Viestit: 2087
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 31.1.2013 15:55

Joo, kaikki on 99% saman näkösiä, tainnut olla aikoinaan varaa vain kahteen erilaiseen malliin.
Ja näitä kun näkee jokaisella europpaalaisella ja jenkkiläisellä vw foorumilla, niiin ohan se tusina tuuninkia sillon.
Sitten jos mennään kevyeen bbs:sään niin ne maksaa hitto jo tuplasti sen mitä auto.

Nimimerkillä mk1 ja borbet Urs, ole erilainen kun muut.

Tonpsa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 8.10.2012 15:25

ViestiKirjoittaja Tonpsa » 31.1.2013 19:03

Kuva

Japanilaisia klassikkovanteita, pesee näyttävyydessään BBS:ät satanolla. Toki nykyään saatavuus heikkoa, ja hinnat pilvissä. Pulttijako saattaa olla ongelma tosin.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 31.1.2013 19:17

ats classic ja japanilainen klassikkovanne samassa yhteydessä jotenki tökkii?

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 31.1.2013 22:19

Turvallisella BBS- linjalla varmaan mennään, japsivanteissa on hienoja malleja, mutta sydän kallistuu tuonne turvalliselle RS tai E50 / E49 - linjalle, jos jälkimmäisiä jostakin sattuisi tupsahtamaan. ;)

Keskustelua herättämään pari Mk1:stä 7x16" RS:illä, kumi 165/40/16 (Ainakin ensimmäisessä).
Onhan nuo 16" liian isot? ;)

Kuva

Kuva

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 31.1.2013 22:23

Ja Volkswagen Classic Partsille ja Slamitille tehty ekat tilaukset ja Ebaykin taas auki... ;)

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 31.1.2013 22:24


Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 31.1.2013 22:26

15" shall it be ! ;)

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 1.2.2013 17:31

Vakuutusturva: CHECKED !

Pohjolasta sai Golffiin harrasteautokaskon, vakuutusta varten piti toimitella 4 kuvaa autosta Pohjolaan...

Kuva

Jonde
-
Viestit: 2087
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 1.2.2013 18:08

Kerros nyt mitä metsästät ebaysta, toi mittariston kehyskin olisi sulle löytynyt suoraan hyllystä kuten hanskalokeron lukkokin.

lucifer
-
Viestit: 555
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 1.2.2013 20:27

Ton ilmaräppänän skuupin ja noi nännit puskureista vois riisua?
Ei tapahdu mitään peruuttamatonta mutta tulis paljon kliinimpi..

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 1.2.2013 20:55

eBaysta vaan 3.2 VR6, siihen ahdin, voima siirtymään joka pyörälle & kilvet konttorille = valmis. :D

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 6.2.2013 21:03

Golffin hankintoja on jatkettu, alla ensimmäiset tilatut kulutusosat:

Hankintaperiaatteena on alkuperäisten Volkswagen- osien suosiminen.

Kaikki vielä VW- varaosatuotannosta löytyvä Slamitilta, valikoimasta poistunut VW Classic Partsilta Saksasta ja ilahduttavan paljon repro- ja alkuperäis-osaa löytyi Briteista VW Heritagelta. Viimeinen vaihtoehto on ollut tarvike, jossa on suosittu VW Heritagen kautta Meylea ja Slamitilta Lemförderiä ja Powerflexiä.

Etuakselisto

Eteen vaihtuu "kaikki" kuluva, oikeastaan olka-akselit ja ilmeisen vähän ajettu Coilover- alusta jäävät. Tarvikeosat sinisellä.

2x 171411333A Vakaajan kiinnityspanta VW Classic Parts
2x 171411313 Vakaajan pusla, sisempi VW Classic Parts
2x 171411314A Vakaajan pusla, ulompi Slamit.net
2x 1H0422831B Hammastangon suojakumi (ohj tehostin) Slamit.net
2x N10207701 Hammastangon suojakumin klemmari Slamit.net
2x 357422839 Hammastangon suojakumin klemmari Slamit.net
4x N0221464 Mutteri Slamit.net
2x 171411337 Vakaajan puslan kiinnityspanta Slamit.net

2 021-VW51 Alatukivarsi Lemförder (171407153D) Slamit.net
2x 802-1878 Etualatukivarren hela, etu (171407181A) Slamit.net
2x 802-3876 Etualatukivarren hela, taka (171407182D) Slamit.net
2x 171407365FG Alapallonivel Meyle (171407365F) VW Heritage
2x 171412329A Iskunvaimentimien yläpää Meyle VW Heritage
1x 171498625D Pyöränlaakeri, etu Meyle VW Heritage
2x 171419804 Raidetanko V/O Meyle VW Heritage


Lisäksi vielä tarvitaan:

1x 175422883 Ohjausvaihteen tukikumi, ohjaustehostin VW Heritage
1x 175422884 Ohjausvaihteen tukikumi, ohjaustehostin VW Heritage


Nämä lienevät jotakin erikoistilaus repro-tavaraa, jotka jäivät seuraavaan tilaukseen...
Viimeksi muokannut Harri, 6.2.2013 21:23. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 6.2.2013 21:06

Taka-akseli:

Taka-akselilla sama juttu, eli "kaikki" uusiksi:

2x 171511433 Taka-vakaajan kiinnityspanta, ulompi VW Heritage
2x 171511437 Taka-vakaajan ulompi pusla VW Heritage
2x 171511413 Taka-vakaajan sisempi pusla Slamit.net
2x 171512333 Takaiskunvaimentimen yläpään kumi, ala Slamit.net
2x 171512335 Takaiskunvaimentimen yläpään kumi, ylä Slamit.net
2x 171512135 Takaiskunvaimentimen yläpään suojakuppi Slamit.net
2x PFR85-220 Powerflex taka-akselin puslat Slamit.net
2x N0401573 Taka-akselin pultti M12 VW Heritage
2x N0221414 Taka-akselin mutteri VW Heritage
2x 823512113 Takajousilautanen (Klokkerholm) VW Heritage

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 6.2.2013 21:09

Moottori:

Moottori-osastolle "iso huolto" ja öljynsuodatin jalan vuotavan tiivisteen ja herjaavien öljynpaineanturien vaihto.


1x 026115441A Öljynsuodatinjalan tiiviste Slamit.net
1x 056115561G Öljynsuodatin Slamit.net
1x 026109243E Jakohihnasarja Meyle VW Heritage
1x 056121113D Termostaatti Meyle VW Heritage

1x 037121005C Vesipumppu Slamit.net
1x 026121041P Vesipumpun tiiviste Slamit.net
1x 028919081D Öljynpaine-anturi Meyle VW Heritage
1x 056919081E Öljynpaine-anturi Meyle VW Heritage

1x 171199214F Moottorin tukikumi 74,4mm Slamit.net
1x 171199339 Moottorin tukikumi VW Heritage
1x 049903119L Laturin hihna Slamit.net
1x 049133843 Ilmansuodatin VW Heritage
4x 347-OE044 Sytytystulppa Champion N9BYC Slamit.net
Viimeksi muokannut Harri, 6.2.2013 21:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 6.2.2013 21:14

Kori ja sisustaosastolla taas mennään tässä tällä hetkellä:

2x N0120681 VW Etumerkin kiinnike Slamit.net
1x 171853601  041 VW Etumerkki, musta GTI VW Classic parts
1x 171201551L Tankinkorkki + avaimet VW Classic parts
1x 200-9520953 Takapuskuri Klokkerholm Slamit.net
2x 161837219 Avainaihio Volkswagen VW Classic parts
1x 147867241 01C Kojelaudan kehys, käytetty Ebay.de
1x Vaihdevivuston huoltosarja Ebay.de
1x Valokytkin Ebay.de
1x 171867769 Hattuhylly Repro-osa VW Heritage
1x 171881478C01C Istuimen suojamuovi VW Heritage
1x 171881477C01C Istuimen suojamuovi VW Heritage
1x Hansikaslokeron lukko Jonde

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 6.2.2013 21:16

= Näillä ensimmäiset "kiire"-hankinnat tehtynä ja luulisi GTI:n ajotuntuman jämäköityvän vuoteen 1983 takaisin. :D

Jarrut oli uusittu hiljattain jo Ruotsissa ja kytkinremontti oli tehty 2000km sitten myös samalla suunnalla...

Seuraavaksi sitten uudet vanteet, ovipahvit vai retro-soitin? (Harrasteauto = rahareikä?)
Ja sitten jonkun pitäisi varmaan ruuvata ensimmäiset pahvilaatikolliset uusia osia paikalleen... ;)

Lukkoliikkeeseen täytyy marssia vielä kahden uuden VW- avaimen, orkkistankinkorkin ja hansikaslokeron lukon kanssa ja 1- avainjärjestelmä on viimein valmis !

Jonde
-
Viestit: 2087
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 6.2.2013 22:44

Kyllä hosuharri ollut vauhdissa, mä sanoin että kysy noita osia.
nämä kaikki löytyy tallista heti

2x 171512333 Takaiskunvaimentimen yläpään kumi, ala Slamit.net
2x 171512335 Takaiskunvaimentimen yläpään kumi, ylä Slamit.net
2x 171512135 Takaiskunvaimentimen yläpään suojakuppi Slamit.net
1x 037121005C Vesipumppu Slamit.net
1x 171199214F Moottorin tukikumi 74,4mm Slamit.net
1x 171199339 Moottorin tukikumi VW Heritage
2x N0120681 VW Etumerkin kiinnike Slamit.net
1x 171853601 041 VW Etumerkki, musta GTI VW Classic parts
1x Vaihdevivuston huoltosarja Ebay.de
2x 161837219 Avainaihio Volkswagen VW Classic parts
1x 147867241 01C Kojelaudan kehys, käytetty Ebay.de

Ja tulpiksi olisin hirveeseen 5e kpl hintaan ostanut alkuperäiset 101000006AA

Raapuska
-
Viestit: 100
Liittynyt: 26.9.2005 8:04

ViestiKirjoittaja Raapuska » 7.2.2013 8:19

Hieno homma, että saatiin jälleen yksi ykkönen liikenteeseen.

Jos K-jetin osille tulee tarves, niin ilmoittele.
Niitä on ruvennut tallinperukoille kerääntymään.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 7.2.2013 10:12

Jonde:

Sorry, en tiennyt että olet ryhtynyt Mk1 alkuperäisosadiileriksi ihan täysin. ;)
Pistä lista tulemaan, mitä sinulla on nurkissa ja katso kuvista, mitä Golffini voisi tarvita....

Ainakin tarvetta: Keskikonsoli (ehjillä) lisämittarin telineillä, tavaratilaan oikean puolen sivumuovi (sitä en vielä ennättänyt tilata)

Sattuneesta syystä erääseen alkuperäisosatoimittajaan on melkoisen hyvä yhteys myös. ;)

Noista osista aika moni oli 1.8 DX GTI specifinen, en arvannut että sinulla niitä olisi...
Tulpat voin toki ostaa silti 4x 101000006AA, VW- laatikossa niitä ei enää tunnu saavan uutena.

Raapuska:

Golf menee työnalle parin viikon päästä, täytyy tutkia kaipaako K-Jetronic huoltoa.
Mekaanisen ruiskun osat lienevät kiven alla, joten hyvä tietää myös !

Lucifer:

Kamein ilmanotto lähtee konepellistä ja ehkä vaihdan tuon puskurinkin vielä pesurittomaan ja taltioin alkuperäisen pesuriversion varaston nurkkaan. ;)

Jonde
-
Viestit: 2087
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 7.2.2013 12:08

Ei mulla mitään listaa ole noista, kun noita osia niin monta laatikollista kertynyt.
Tota listaa lukiessa muisti vaan että, tollasia siellä on pyörimässä.
Ja toi mun gls on niin lähellä gti:tä että ero on lähinnä vain etupenkeissä ja siinä että ei ole ruiskua vaan kaasari.

Noita tulppia saa tolla oem numerolla klassikista tilattua. Sieltä eilen katon että reilun vitosen maksaa kpl.

Mä voin noi kamein konepellin lärpäkkeet kelpuuttaa omaani.

integrale
-
Viestit: 65
Liittynyt: 4.2.2013 17:36

ViestiKirjoittaja integrale » 8.2.2013 12:48

Tuliko sinulla Golfin mukana nuo ekassa kuvassa(blocket) näkyvät vanteet?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.2.2013 17:55

Tuliko sinulla Golfin mukana nuo ekassa kuvassa(blocket) näkyvät vanteet?

Asia selvitetty tässä viestissä kohtuu selkeästi.

integrale
-
Viestit: 65
Liittynyt: 4.2.2013 17:36

ViestiKirjoittaja integrale » 8.2.2013 18:27

^ No niinpäs olikin,silmä ei vaan erottanut kuvan alta tekstiä.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 10.2.2013 4:03

Onko tässä kori missä kunnossa?
Vai klikkaillaanko tässä vaan netistä pahvilaatikkokaupalla ooeeämmää ja sitten huomataankin, että koppa olikin läpilaho?

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, kun useinhan kori ei tämän ikäisissä enää ihan uudenveroisessa kunnossa ole. Vaikka auto muuten olisikin päältä ihan siisti, kuten tämäkin näyttää olevan.

hartsi
-
Viestit: 300
Liittynyt: 14.9.2003 16:21

ViestiKirjoittaja hartsi » 10.2.2013 8:23

Kyllä se tuolla ylempänä lukee,millaisessa kunnossa pohja on.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 10.2.2013 10:32

Eikai ne uudet pisteosatkaan pahvilaatikossa estä korin ehostamista? Maalauksestahan olikin jo mainintaa tuolla aiemmin. Ykkösestähän kyllä mätää löytyy satavarmasti ku kaivelee aikansa ,mutta eihän se ole ku korjaa pois.

Hieno lähtökohta projektiin kyllä. Gti ykkösessä on sitä jotain, pietään peukkuja projektille. Alkaa olla jo harvassa hyvät yksilöt ja etenkin suomessa.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 10.2.2013 18:13

Kori on verrattain hyvässä kunnossa:

- Ei "ainuttakaan" ruostekukkaa ulkokuoressa, kaikki luukkujen reunat ruosteettomat jne
- Kaaret myös ruosteettomat muovikaarien alla

Auto on tosiaan ollut Ruotsin lapissa koko ikänsä ja on ikäänsä nähden "hyvässä kunnossa"...

Tähän mennessä ainoa ruostekukka on löytynyt tankinkorkin juuresta, kuvien vasen takakulma korjattu huonosti (Muttei ruostetta). Pohjassa ainoa ruostekohta löytyi vasemman etupyörän takaa ja sen hitsautan kuntoon ennen uusintatarkastusta....

Mitä jabajeen kommenttiin tulee:

Vai klikkaillaanko tässä vaan netistä pahvilaatikkokaupalla ooeeämmää ja sitten huomataankin, että koppa olikin läpilaho?


Tulevalle kesälle pistetään tekniikka ja alusta, pisteosat jne kuntoon.
Ensi talvena haaveissa olisi ylimaalaus ja korin virheet kuntoon.Piste.

Eli tälle kaudelle lopputulos ei ole lähellekään virheetön, mutta tämä on Step 1

Jonde
-
Viestit: 2087
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 10.2.2013 19:43

Ikkunatiivisteiden alla usein pahimmat yllärit.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 11.2.2013 18:22

Kattoluukullisessa ruostuu katto puhki ja katon ja kylkipellin sauma, oli aika kiva ylläri

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 13.2.2013 20:39

Ei ole kattoluukkua ja maalauksen yhteydessä menevät sitten joskus ikkunatiivisteetkin vaihtoon....

Taas inspiraationlähteitä, vannekauppojakin tuli tehtyä.

Bye Bye ATS
Welcome BBS

Kuva

Jonde
-
Viestit: 2087
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 13.2.2013 20:48

On vissiin aito suomiauto versio kun ei ole kaasupolkimen kumia eksynyt paikoilleen.
Ja meniko ats:ät vaihdossa vai jäikö tallin nurkkaan?

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 13.2.2013 21:15

ATS:t lähtivät tismalleen samanlaisen (Mutta tuhannesti hienomman) 1983 GTI:in alle siirtopyöriksi, joka täällä foorumillakin tunnetaan...

BBS:t ovat mallia "Sofort Kaufen". ;)

Classic Partsin pisteosia alkaa kerääntymään nurkkiin:

Kuva

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 25.2.2013 7:58

Pientä edistystä:

Uusi Repro- hattuhylly:
Kuva

Kamein konepellin ilmanottoaukko sai lähteä:
Kuva

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 25.2.2013 8:02

Alustanosiakin tupsahti taas joitakin:

Kuva


Konehuoneesta ja kojelaudan alta lähti vajaa 10m soittimen ja keulalla olleiden lisäpitkien johdotuksia, samoin "vääränlainen" soitin ja oviin puhkotut kaiuttimet ruuvailin irti.

Alla myös 6x9:ille puukotettu vanha hattuhylly, joka päätyi sekin roskalaatikkoon.

Kuva

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 25.2.2013 8:12

Vannehankintojakin tuli tehtyä.

Ebaysta bongasin yllätys-yllätys BBS RS:t. ;)
Mk1:siä katselleensa juuri mikään muu ei näyttänyt oikealta ja loppuen lopuksi Bulgariasta saapuikin viime viikolla DHL:n kyydillä 4kpl juuri kunnostettuja 7x15" 4x100 ET25 RS:iä.

Tulisipa se kesä jo.....

Kuva

Myyjä oli Ebay:n ilmoituksen Briteissä, mutta oston jälkeen selvisi, että Paypal- maksu meneekin Bulgariaan. Anyway vanteet virheettömät, lipat uudet ja juuri kiillotetut, uudet pultit, keskiöt ja kehät maalattu jne.

Saman tien ostattelin vielä Japanin mallin punaiset BBS- lätkätkin matchaamaan GTI:hin. ;)

j.f
-
Viestit: 270
Liittynyt: 4.10.2005 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja j.f » 25.2.2013 10:28

Mintit on Bebsit! Tulee varmasti todella upea lopputulos tästä Gti-projektista! :)

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 25.2.2013 16:56

Mitä raati sanoo rengastuksesta, ajatuksena olisi saada GTI melko matalaksi?

Menekö 50- profiilinen sivulistailuksi vai mennäänkö 45- profiilisella suosiolla (kuten pääosin Googlen perusteella tuntuu olevan) Ajettavampi ehkä 50-profiilisella, mutta onko suurta eroa / väliä?

165/45/15

Kuva

vai

165/50/15

Kuva

Kommentteja kiitos, jos tällä viikolla saisi renkaat tilaukseen. ;)
Vanne siis 7x15"

hartsi
-
Viestit: 300
Liittynyt: 14.9.2003 16:21

ViestiKirjoittaja hartsi » 25.2.2013 17:31

On kyllä liian kapea 165 kumi 7" vanteelle,venyy aivan liikaa.
Ja miksi kapeampaa rengasta kun vakiona?

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 25.2.2013 17:52

Ja miksi kapeampaa rengasta kun vakiona?

.....
ajatuksena olisi saada GTI melko matalaksi


mitä tulee kokoon, niin tuskin noissa ihan hirveästi sitä mukavuus eroa on.

Tuossa vertailuksi vielä 175/50/15 jos siitä on mitään apua, joskin puoli tuumaa leveämmällä vanteella.

Pikku Janne
-
Viestit: 928
Liittynyt: 31.7.2003 1:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pikku Janne » 25.2.2013 20:25

Mulla omissa vanteissa taas 185/45 kumi, venyy hieman mut ei liikaa. Tosin vanne on 7,5" leveä

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 25.2.2013 20:45

165/45 näyttää kuvien perusteella näistä vaihtoehdoista järkevimmältä. 50-sarjalainen on vähän jotenkin turhan korkean näköinen ja 175 taas näyttää jo pullalta..?
Vähän hassultahan se etenkin takaa/takaviistosta tuollaisella 165-sirkkelillä näyttää sitten, mutta kompromissihän tämä nyt tulee olemaan joka tapauksessa, kun noin kapeat vanteet oot menny hankkimaan. ;)

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 25.2.2013 21:19

Kyllä se 165/45 näyttäisi ulkonäöllisesti parhaalta ja ajo-ominaisuuksiin tosiaan tuskin vaikuttaa kovin kriittisesti. :) 50 profiili menee turhan pullaksi ja leveämpi on vain liian leveä.

Jonde
-
Viestit: 2087
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 25.2.2013 21:23

Kas kun ei pilata vähäisiä ajo ominaisuuksia neljällä kevyt varapyörän 125 leveellä kumilla 10" vanteelle ammuttuna.

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 25.2.2013 22:50

Kas kun ei pilata vähäisiä ajo ominaisuuksia neljällä kevyt varapyörän 125 leveellä kumilla 10" vanteelle ammuttuna.

Ehdottamasi venytys ei valitettavasti olisi fyysisesti mahdollinen. Nämä aiemmin esitetyt kombinaatiot sen sijaan ovat, ulkonäkö niissä ihan fiksu ja ajo-ominaisuudetkin säilyy ihan normaaleina.

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 25.2.2013 22:56

Ensin täytyy huutaa oossomit hienosta Golfista. Iso peukku.

Jos välttämättä haluaa pikkukumit niin toi bridgestonen 165/50 on järkevin vaihtoehto. Nankikankin 165/45 ja 165/50 venyy rumasti. Ite kyl laittaisin just jotku 175/50 tai 185/45. Mulla on ollu noita 165/50 bridgestoneja alla mk1 golfissa ja jetassa sekä mk2 jetassa. Löytyy yks sarja vähän ajettuja jos kiinnostaa.

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 25.2.2013 23:26

Kuva
Bridgestone Potenza on niin julmetun kapee, joskus mittasin kulutuspinnan leveydeks 13senttiä. Nangkang NS-II tosiaan venyltään rumempi, mutta sentään 15senttiä leveä.

175/50 ehdotellaan täältä. Halkasija erookin hurja sentti kun vertaa (teoriassa) 165/50siin.

integrale
-
Viestit: 65
Liittynyt: 4.2.2013 17:36

ViestiKirjoittaja integrale » 26.2.2013 7:09

MItä enemmän näitä kuvia katselee niin sen hankalammaksi käy myös itsellä rengaskoon päättäminen.

Tässä 7*15 vanne ja päällä 165/50/15 Potenzat

Kuva

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 26.2.2013 8:30

Kauheilta pizzaleikkureilta nuo omaan silmään näyttää, mutta mitä minä näistä mitään nyt ymmärränkään..

hartsi
-
Viestit: 300
Liittynyt: 14.9.2003 16:21

ViestiKirjoittaja hartsi » 26.2.2013 8:37

Tuuman leveemmät kehät vaan ja 185 tai 195 kumit.Ihan kauheet tollaset 165 leveet.
Tämä tietysti minun mielipide:)

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 26.2.2013 10:30

se on mun mielestä toi 15" hiinä-ja-hiinä et se on liian iso vanne koko autoon, jonka takia vaatii suht pienen kumin ettei mee hassun näköseks... sen takia omaan silmään toimis parhaiten ehkä se 165/45 -kumi. Nankang venyy mun mielestä rumasti (jotenkin kauheen kulmikas), et jos vaan on joku muu vaihtoehto merkiks, ni harkitsisin.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 26.2.2013 11:21

175/50:lle ääni täältäkin jos pitää renkaalla madaltaa. Ite laittaisin perinteisen 195/45-15.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 26.2.2013 14:50

Tässähän saatiin vilkasta keskustelua aikaan. ;)

Kyllä- ehdotetulla rengastuksella tehdään kompromissi ulkonäön ja ajettavuuden välillä, mutta kyseessä on harrasteauto, jonka tosiasiallinen käyttötarkoitus on kesäisin jätskin ostaminen Kaivopuistosta, Bugrunin reissu ja työmatka kesäisin toimistolle.

Olen kerrankin onnellisessa tilanteessa, että käyttöauto ja harrasteauto ovat erikseen, eli mielestäni nyt voi vähän hölmöillä. :D

Tässä 7x15 ET25 195/45/15

Kuva

Omaan silmään pikkuisen suuren näköiset.

7x15 175/50/15

Kuva

Not bad?

7x15 165/50/15

Kuva


7x15 165/45/15

Kuva
KUVA 2

Ehkä se 165/45 tai 165/50 on se paras kuitenkin?
Madallus pitää olla sitten samassa suhteessa....vrt vihreä Golf 165/45 renkailla. ;)
Viimeksi muokannut Harri, 26.2.2013 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 26.2.2013 14:56

Niinpä, ja mielestäni tämä ei ole edes mikään huima kompromissi mukavuudesta, ei 45 sarjalainen rengas nyt mikään kivireki ole ja puhutaan varsin säädyllisistä venytyksistä.

kun katsoo noita kuvia nimenomaan ykköskopan alla, niin kyllä tuo 50 on vähän korkea, 45 parempi.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 26.2.2013 15:02

Mä tilaan siis 165/45/15 renkaat, loppuu tämä arpominen. ;)

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 26.2.2013 15:35

50 sarjalainen näyttää muutenkin uunolta venyteltynä niinkun noista kuvista voidaan päätellä.
Seuraavaks arvotaan rengasmerkkiä? :D

Lasse
-
Viestit: 351
Liittynyt: 30.7.2003 22:45

ViestiKirjoittaja Lasse » 26.2.2013 15:43

Ai ai kyllä tulee ikävä vanhaa omaa ykköstä kun noita kuvia katselee.Oma http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2325.jpg
Saako olla utelias että paljonko menee euroja kun laittaa kaikki uusiksi alustaan laadukkaita osilla?

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 26.2.2013 15:52

Kaikki alustahilut (poislukien iskunvaimentimet ja jouset) karkeasti 800-900€ / kierros.

Osittain henk. koht suhteilla hinnat muutamissa osissa vähän halvempia, mutta Classic Parts ja VW Hertitagen osat ihan listahinnalla, kun sinne suuntaan ei suhteita ole....

integrale
-
Viestit: 65
Liittynyt: 4.2.2013 17:36

ViestiKirjoittaja integrale » 26.2.2013 17:17

Noniin,siellä saatiin asia päätökseen,täällä vielä pähkäillään ja ehkä odotellaan siihen asti kun näkee miltä setti näyttää kuvissasi. Ilmeisesti tähän renkaaseen päädyit,kun ei tuossa koossa taida olla kuin kaksi rengasmerkkiä ? :

Nankang AS-1 165/45 R15 68V

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 26.2.2013 18:06

Tein rengastilauksen asiantuntevaan rengasliikkeeseen Herttoniemeen:
http://www.helsinginrengaspalvelu.fi/

Katsotaan mitä tuleman pitää, olettaisin että Nankangit. ;)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 26.2.2013 18:20

millälailla tuo 195/45r15 näyttää suurelta? suunnilleen sama halkaisija noissa on kuin 175/50r15

hartsi
-
Viestit: 300
Liittynyt: 14.9.2003 16:21

ViestiKirjoittaja hartsi » 26.2.2013 18:36

Tuossa kuvassa 195/45 näyttääkin suurelta kun kuva otettu fisheye tms. linssillä..?
Mulla on 195/45 8" vanteella ykköskopassa ja sattuu hemmetin hyvin.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa