Lohkon / Vaihdelaatikon maalaus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Saha
-
Viestit: 244
Liittynyt: 23.7.2003 12:04
Viesti:

Lohkon / Vaihdelaatikon maalaus

ViestiKirjoittaja Saha » 22.4.2005 12:51

rautalohkoja on tullut hiekkapuhallettua ja maalattua iha tavan 2k maaleilla..
mut mitenkäs kannattas käsitellän alumiinipintoja ja millä maalilla kannattas maalata? esim siis vaihdelaatikko..
laatikostaki ois hyvä varmaan ottaa paskan lisäks hapettumiakin pois.. mikähän keino siihen ois näppärä ku mitään kuulapuhallus laitteita ei ole.
onkos jotain niin ätäkkää puhistus ainetta esim olemassa?
kokemuksia??

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 22.4.2005 13:20

kannataa varmaankin lueskella vanteiden puhdistus/kiillotus topickkeja siellä on mun mielestä ollut vinkkejä vaikka mihin aineisiin.

janikorpi
-
Viestit: 317
Liittynyt: 30.11.2003 2:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja janikorpi » 27.2.2006 10:33

Vaihdelaatikkoa ei kannata maalata perinteisillä menetelmillä. Lopputulos on ajan (lyhyenkin) kuluessa kaamea. Vaihdelaatikko on senverran huokoista alumiinia että se on imenyt sisäänsä ajansaatossa paljon silikooneja ja rasvoja, mikään maali paitsi huolellinen hiekkapuhallus ja kuumamaali ei tuota kohtalaista pintaa. Valualumiiniseen vaihdelaatikkoon taas jos haluaa saada hyväksyttäväää pintaa joutuu pinnat huolellisesti hiekkapuhaltamaan ennen kuumamaalausta. Hiekkapuhallettaessa joutuu laatikon suojaamaan todella tarkasti ja itse kuumamaalausvaiheessa saattaa maalaus kuivattaa yllättäviäkin liukupintoja ja maalauksen uunitusvaihe sulattaa yllättäviäkin stefoja. Yleensä jos laatikon on hiekkapuhalluttanut kasattuna joutuu tai ainakin kannattaa vaihtaa kaikki laatikon ulkopuoliset tiivisteet.

Kuumamaalikin esimerkiksi valumetalli lohkosta lohkeilee lämpö elämisen myötä huomattavasti herkemmin, kuin esimerkiksi kuumamaalatusta, pellistä stanssatusta öljypohjasta.

Ehkä vaidelaatikon kohdalla järkevin olisi vain huolellinen pesu

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 1.3.2006 0:24

Meikäläisen ex-Golperon laatikko oli lasikuulapuhallettu. Toimenpide oli suoritettu about viisi vuotta sitten, tuollaiselta se näytti viime kesänä.
Pysyi ihan siistissä kunnossa vaikka en tehnyt muuta kuin kerran vuodessa pesin liuotinpesuaineella.

janikorpi
-
Viestit: 317
Liittynyt: 30.11.2003 2:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja janikorpi » 5.3.2006 0:23

Tuo vaikuttaa kirkkaasti parhaalta pinta-vaihtoehdolta

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 17.12.2009 13:15

Itsellänikin olis vaihdelaatikkoprojekti menossa ja ajattelin lasikuulapuhaltaa samalla kuoret kun on kerran paikkakin missä sen pääsis tekemään. Mietiskelin, että kannattiskohan kuulapuhalluksen jälkeen heittää vielä joku mattalakka perään, että pysyis paremmin puhtaana. Tuollainen puhallettu alumiinipinta on varmaan jo siinä vaiheessa mustana kun laatikko on saatu punnerrettua takaisin paikoilleen. :)

Jos/kun lakkaukseen päädytään niin tohon hommaan soveltuu varmaan ihan tollanen spray-lakka, joka on metallipinnoille tarkoitettu?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.12.2009 14:55

Alumiinille on olemassa ihan omat lakkansa, normaalilakat tuppaavat kuoriutumaan hyvin ajan kanssa pois.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa