tehottomuus passat 1.9tdi AVB

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

wimmu
-
Viestit: 32
Liittynyt: 30.11.2011 19:05

tehottomuus passat 1.9tdi AVB

ViestiKirjoittaja wimmu » 3.1.2012 18:29

Eli passattia vaivaa tehottomuus.

Voimaa tuntuis olevan kateissa ku vertaa kaverin touraniin jossa sama kone.
Oma passatti on kuin lehmän henkäys verrattuna touraniin. Sekä 90hp jakapumpullinen mk4 golffi sujahtaa ohi kuin raketti, eli uskoisin että jotain vikaa olisi

Oon vaihtanut jo maffin, mappi anturin ja n75 venttiilin, sekä puppusuuttimen johtosarjan.

Autossa on myös hestec dieselpower box kiinni.

Kulutus on myös mielestäni aika suuri 7.8l/100km maantie ajolla hki-kitee hki

Eli mistä vielä lähteä etsimään vikaa? Vikakoodia auto ei anna.

Niin ja 4vaihteinen automaattilaatikko löytyy autosta.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 3.1.2012 23:02

Eipä ole pumppareista kokemusta, mutta ainakin tuossa vanhemmassa tulisi vastaavassa tapauksessa mieleen tukkiutunut imusarja. Helppo ainakin tuosta jakajapumpulla olevasta ottaa irti ja putsata.Tiiviste menee uusiksi, mutta ei maksa paljon. On ilmeisesti muuttuvasiipisellä ahtimella, toimiiko se miten kuuluukin? Kulutus kuulostaa kyllä myös melko runsaalle.

wimmu
-
Viestit: 32
Liittynyt: 30.11.2011 19:05

ViestiKirjoittaja wimmu » 3.1.2012 23:26

Tosiaan toi imusarja vois olla yks vaihtohto, oon huomenna menossa pajalle niin vois sen siitä purkaa pois ja putsata.

Juu ja muuttuva siipisellä ahtimella on, huomenna olisi tarkoitus ahtopainemittari vielä asennella niin näkee ahdot. Mut tehottomuus on jatkuvaa eikä tuu mitää "piikkejä" et jollain kierros alueella tai vaihteella olis laiska vaan se on sitä koko ajan.

Ja juu kulutus on ihan sairas ainakin omasta mielestä, mistä siihen etsii syytä?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 4.1.2012 7:53

Kulutus varmasti laskee kun löydät vian.

Nyt joudut antamaan enemmän leipää koneelle, että se liikkuu johonkin -> kulutus luonnollisesti kasvaa.

wimmu
-
Viestit: 32
Liittynyt: 30.11.2011 19:05

ViestiKirjoittaja wimmu » 5.1.2012 2:21

imusarja nyt putsattu ja egr samalla tulpattu, oli kyllä melkoisen tukossa. Meno kylläkin parani huomattavasti, hommaan meni huomattavasti kauemmin kuin ajateltiin, eli ahtokellon asennus jäi huomiselle. Mutta tosiaan ero on kyllä huomattava.

MItäs mieltä porukka olis siitä että tuhjentäisin ton partikkeli suodattimen (?) voisko se olla rikki tai tukossa?

FIN-Turbo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 13.2.2006 23:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja FIN-Turbo » 5.1.2012 9:33

ei ole AVB-koneessa DPF:fää. Katti siellä on.

Mittaa alipaine ahtimen kellon letkusta. Kerro tulokset.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 5.1.2012 19:41

Riippuu ja roikkuu....Josko aloittais ihan perussetistä ts.Säädöt ja anturiarvojen tarkistus,siinähän sitä on.Tosin tuskin sulla kaikkia mittareita on.Ei pahalla.Itse laitoin pari baksia jotta sain mitattua mitä halusin.Sekä softantekijän suuren avun.Dynoon niin saat oikeat arvot.Se on nopea helppo kauppa niin ei tarvitse arpoa.
Tuon katti laskee pakokaasut läpi reilusti yli 200 hp :n mikäli ehjä.Ei ole pelkoa että tulee piikkejä avb:llä.Joko toimii hyvin tai erittäin huonosti niin on piikitön.Jos on rohkea niin motarille läppä levälleen ja katsoon mitä kulkee niin sekin kertoo jotain.
Tai sitten olet yhtä tyhmä kuin itse olen ja laita reilut 5t€ niin saat yli 300 hv ja +500nm.
Eikä taida tuo vitonen edes riittää.Juu ei .Katso laatikon vikakoodit ihan ekaksi ja nollaa.Resetoi tuo lodju.(haku kertoo ohjeen).Oppii jotain kyllä tuo lodju.
Aloita perussäädöillä ja anturiarvoilla! Siinä on ihan riittävästi yhdelle päivälle työtä.

wimmu
-
Viestit: 32
Liittynyt: 30.11.2011 19:05

ViestiKirjoittaja wimmu » 23.1.2012 17:58

Löytyi vika thottomuuteen joka oli siinä että jako oli 2 hammasta pielesä ja imusarja tukkoinen. Imusarjanhan putsasin irroittamalla kuusiokolo pultit lohkon kyljestä ja sitku se oltiin satuu se irti niin purin sen niin pieniin palasiin kuin vain sai, laiton sen likoaamaan n. 50asteiseen (lämmitin uppolämmittemellä sen siihen n. 50asteeseen joka myös lämpömittarilla tarkistettiin)polttoöljyyn noin 2h 56minuutiksi (en usko että tuo aika on niin tarkka mitä vaatii) ja sen jölkeen putsasin sen käyttäen ruuvaria, pulloharjaa sekä hammasharjaa, likaahan irtosi aivan älyttömästi, sen jälkeen kasasin imusarjan takaisin sekä tulppasin egrrän n. 3mm vahvuisella kupari levyllä. Porasin niiihin "tiivisteisiin" reijät jotta sain ne laitettua siihen väliin niillä orggis pulteilla, kasatessa laitoin väliin uuden imusarjan tiivisteen jonka hain motonetistä hintaan 3euroa.

Joten imusarjahan se oli melko tukkoinen ja tehot palautuivat ja naftan kulutus tippui.

chrisse
-
Viestit: 28
Liittynyt: 26.3.2010 18:08

ViestiKirjoittaja chrisse » 9.4.2012 22:47

Löysin ketjun kun alkoi tuo oman AVB-koneisen kulkupuoli askarruttaa.

Veto pois oikeasti, ennen sai mittarin neulan 200km/h tehoboxilla mutta nyt menee hädin tuskin 170km/h vaikka kuinka seisoo polkimella.

Kulutus ollut hiukan normaalin yläpuolella jo pidemmän aikaa ja olen veikannut maffia syylliseksi mutta vagcomin mielestä olis ehjä joten en ole raaskinu vaihtaa.

Kovilla pakkasilla oli ahtojen kanssa ongelmia mutta korjaantui tod.näk. sillä kun laittoi pahvin coolerin eteen ja herkistelin vnt:n kellon akselia. Olisko ollu kondenssi vettä ahtoputkissa / coolerissa, en tiedä. Tosin epäilin silloin syyksi myös alipainepumppua.

No nyt sitten egr-meinaa temppuilla. Moottorin vikavalo palanu reilun kuukauden ja palaa hetken ajon (10-100km) takas vaikka nollaa. Egr:n kellon alta roiskinut öljyjä pihalle jo reilun vuoden joten kai sekin on tulossa tiensä päähän. Olisikohan se voinu jumittaa itsensä jopa vähän raolleen? Epäilen kyllä suuresti kun jousihan painaa sitä kuiten aina kiinni.

Niin, eli pari kysymystä.

Jos tarkastaisin tuon alipainepumpun tehon (varmuuden vuoksi egr:n letku irti) niin mitä pitäisi löytyä alipainetta tyhjäkäynnillä / kierroksilla? Järjestelmä / ahtimen kello?

Sitten tietysti kiinnostaisi että onko sellaista mahdollisuutta että tuon egr:n saisi kokonaan riisuttua pois aiheuttamatta nykyistä nykivää menoa / moottorin vikavaloa? Yritin meinaan joskus 2v sitten tulpata tuota pellilätkällä mutta kone toimi tosi oudosti ja meni lopulta vikatilaan. Poistin tulpan ja nollasin vikakoodit niin johan taas toimi. Eli voisko tuon saada softalla kokonaan pois käytöstä, nyt kun se on kokonaan sökö koko paskankierrätysventtiili. Olisi tässä kohtaa varteenotettava vaihtoehto tuo softapäivitys kun tuo uusi egr-venttiili maksaa kuitenkin sen 125€...

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 9.4.2012 23:10

Alfamer käyttää minmiarvona 500 mmHg (=0.66bar).

Omassa kulkineessa oli uudella alipainepumpulla -0,8bar tyhjäkäynnillä.
Kannattaa tosiaan alipainejärjestelmän tiiveydestä pitää huolta, päätyy huohottimen kautta sitä öljysumua paljon vähemmän imusarjaan ja muualle ahtojärjestelmään.

chrisse
-
Viestit: 28
Liittynyt: 26.3.2010 18:08

ViestiKirjoittaja chrisse » 9.4.2012 23:22

Aivan totta, niinpäs siinä tosiaan taitaa käydä. Kiitos, täytyypäs tarkistaa tuo alipainepumpun tuotto.

Onkos se muuten normaalia että AP-pumpun lähtökara on irti AP-pumpusta? Muistelen lukeneeni että jollain muulla on ollut vastaava tilanne mutta en muista olisko se ihan normaalia?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 10.4.2012 0:34

No mulla se oli vanhassa irrallaan... joku tais väittää silloin että sen kuuluukin liikkua, mutta ainakin uudessa pumpussa se oli tukevasti kiinni...
Pumpparikoneessa tosin on erilainen se pumppu.. kun siinä tandempumpussa on sekä polttoaine- että ap-pumput samassa paketissa.
Mullahan on jakajapumpullinen kone..

Miten muuten testasit sen ilmamassamittarin, seurasitko lukemia täyskaasukiihdytyksessä vai katsoitko vain vikakoodit?

chrisse
-
Viestit: 28
Liittynyt: 26.3.2010 18:08

ViestiKirjoittaja chrisse » 10.4.2012 0:39

Seurasin lukemia täyskaasu kiihdytyksessä.

Juu, irrallaan oli mullakin tuo AP-pumpun lähtökara mutta liimasin kiinni kun ihmetytti moinen "ominaisuus"...

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 10.4.2012 11:35

Pumppareissahan muuten vaikuttaa sitten melko paljon nokan ajoitus.

chrisse
-
Viestit: 28
Liittynyt: 26.3.2010 18:08

ViestiKirjoittaja chrisse » 10.4.2012 11:48

Voisiko olla läskiremmin venymästä johtuvaa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa