T5 Kytkin ongelmaa(ko)
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 362
- Liittynyt: 21.9.2003 13:17
T5 Kytkin ongelmaa(ko)
T5 131 hp, vm 06 ajettu 210tkm
Elikkäs kuinka monella on jo mennyt portterista kytkin? eilen nimittäin omasta se tais halvaantua.
Tietääkös joku minkälainen se vauhtipyörä hässäkkä siellä oikein on , onko massa vai ihan normaali?
Jos joku on kytkimen laittanut niin mitä tuli kustantamaan?
Jotenkin heikolta vaikuttaa kyllä nämä T5 mallit..valitettavsti. ollut kilometreihin nähden paljon vikaa ja autokin on siviili, pitkän matkan ajossa.
Elikkäs kuinka monella on jo mennyt portterista kytkin? eilen nimittäin omasta se tais halvaantua.
Tietääkös joku minkälainen se vauhtipyörä hässäkkä siellä oikein on , onko massa vai ihan normaali?
Jos joku on kytkimen laittanut niin mitä tuli kustantamaan?
Jotenkin heikolta vaikuttaa kyllä nämä T5 mallit..valitettavsti. ollut kilometreihin nähden paljon vikaa ja autokin on siviili, pitkän matkan ajossa.
Kyllä kai siellä kaksoismassapyörä on. Kytkin ja pyörä vaihdettu edellisen omistajan aikana ja lisäksi pakin synkrot. Nippeleistä ei tietoa, mutta jopa turbo pitäisi olla alkuperänen. Kilsoja nyt 575tkm sama kone ja vuosimalli 2004. Itse ajanut puolivuotta ilman ongelmia, ainoastaan hehkut vaihdoin (ja akun) kun ei oltu koskaan niitäkään vaihdettu. Pelotti ostaa, mutta ihmetellä täytyy miten hyvä peli tämä yksilö on ollut, ex-koululaistaksi alavieskasta. Viitsisitkö kertoa mitä kaikkea sulta on vaihdettu, kiinnostaa sikäli, kun tarkoitus pitää oma auto itse tekemällä kunnossa jatkossa.
-
- -
- Viestit: 362
- Liittynyt: 21.9.2003 13:17
Kerrasta veto pois, ja ilmeni että se vänkärinpuolen vetoakseli korkkas niistä booreista, eli se laatikon tattura ja vetoakseli uus, noin 600 euroa. :-D
Minä olen ajanut tuolla 110 t km 1.5 vuoteen, toinen omistaja olen. Mennyt mm. Etupyöränlaakeri,Takapyöränlaakeri, kaasupoljin,lämppärinmoottori,vesipumppu,ikkunan nostin,edestä koiranluut,muutamia sähkövikoja.. mutta tietystihän nämä on niitä perus juttuja ja kun autolla vasta nyt ajettu 210 niin eiköhän nyt jonkunaikaa mene.
Minä olen ajanut tuolla 110 t km 1.5 vuoteen, toinen omistaja olen. Mennyt mm. Etupyöränlaakeri,Takapyöränlaakeri, kaasupoljin,lämppärinmoottori,vesipumppu,ikkunan nostin,edestä koiranluut,muutamia sähkövikoja.. mutta tietystihän nämä on niitä perus juttuja ja kun autolla vasta nyt ajettu 210 niin eiköhän nyt jonkunaikaa mene.
Just tuo vetarin boori asia mulla oli mielessä kun kysyin... Kerran olen istunut kyydissä kun korkkas vähän päälle 100tkm ajetusta oikean puolen akseli. Oli puhelimessa huoltomiehen ensimmäinen arvaus viaksi... ja huoltopäälikkö sitä mieltä, että "ei niitä ole tarkoitettukaan satoja tuhansia kestämään" :)
Ei kyllä naurattanut silloin moinen kommentti noin 3-vuotiaan auton kohdalla, joka oli uudesta asti samalla omistajalla ja tasaisessa matka-ajossa...
Tyyppivikahan se... vaikkei sitä suoraan tunnustetakaan. Muistaakseni silloin tulivat vastaan 70% osien hinnasta.
Samaisessa autossa oli ikkunannostimien kanssa vikoja jo ensimmäisen vuoden aikana, eli ne meni takuuseen.. samoin tuli takuuseen lommot ja naarmut ovipeltiin, kun huolllossa repivät oviverhoiluja auki...
Ei kyllä naurattanut silloin moinen kommentti noin 3-vuotiaan auton kohdalla, joka oli uudesta asti samalla omistajalla ja tasaisessa matka-ajossa...
Tyyppivikahan se... vaikkei sitä suoraan tunnustetakaan. Muistaakseni silloin tulivat vastaan 70% osien hinnasta.
Samaisessa autossa oli ikkunannostimien kanssa vikoja jo ensimmäisen vuoden aikana, eli ne meni takuuseen.. samoin tuli takuuseen lommot ja naarmut ovipeltiin, kun huolllossa repivät oviverhoiluja auki...
-
- -
- Viestit: 362
- Liittynyt: 21.9.2003 13:17
Jooh... akseli pöydällä,menihän tuohon 25 minuuttia irroitukseen, ja ruosteinen kulunut boorihan sieltä löytyy. kovin pieni se kooltaan on kun omasta mönkiästä meni kardaani ja ihan oikeasti booritus on saman kokoinen. Mutta varmaan on suositeltavaa rasvata sitä asennuksen yhteydessä kun minulla ainakin ihan pölyinen ruoste siltä tuli. että kuiva oli.
Eikö tosiaan maahantuoja oo ottanut kantaa kun tänäänkin hinuri joka toi minun auton vei mennessään samanlaisen portterin samalla vialla.. :-D
Eikö tosiaan maahantuoja oo ottanut kantaa kun tänäänkin hinuri joka toi minun auton vei mennessään samanlaisen portterin samalla vialla.. :-D
Eilen jäi Transporter T5 vm. 2004 pihalle. Peruutin katoksesesta ja lähdin eteenpäin. Kaasua reilummin polkastaessa (yritin tehdä käkkäri käännöstä:) veto loppui. Luultavasti vetoakselin boordit korkannut. Käsittääkseni noita vetoakseleita ei oo vaihdettu kuin kerran ja siitä on aikaa ainakin 400tkm.
Pitää vähän soitella hintoja, mutta taitaa merkkiliikkeessä vetoakseli maksaa noin 500€. Kattelin, että Saksasta sais uuttaa vajaalla 300€:llä, mutta taitaa postitus kestää aika kauan sieltä. Ainakin Ebayn normitilauksiin tahtoo mennä se 2 viikkoa. Voishan sieltä tietysti saada nopeammallakin toimitukselta. Suomen purkaamoilla hinnat pyörii 200-350€ välillä. Löytyy myös 20tkm ajettuja. Arveluttaa ostaa jotain 100tkm ajettua, koska saattaa olla jo aika huonossa kunnossa. Tähän saa antaa jotakin hyviä mielipiteita.
Mitenkäs vetoakselin vaihto menee? En nimittäin oo koskaan edes vaihtanut vetoniveltä. Eli irrotetaanko ensin vetoakseli renkaan päästä? Siinä on varmaan jokin lukitesokka. Kuinka lujaan tuo tapaa jymähtää. Pitääkö olla jokin ulosvetäjä? Pitääkö alapallo irrottaa vai riittääkö renkaan kääntäminen. Kuinka lähtee laatikon päästä irti? Onko laatikossa jokin laippa, joka irrotetaan? Vai lähteekö vain vetämällä? Kumpi puoli pitää irrottaa ensin, renkaan vai laatikon? Sitten lopuksi, paljonko on kiristysmomentit?
Kuten näette paljon kysyttävää ja vähän tietoa...
Pitää vähän soitella hintoja, mutta taitaa merkkiliikkeessä vetoakseli maksaa noin 500€. Kattelin, että Saksasta sais uuttaa vajaalla 300€:llä, mutta taitaa postitus kestää aika kauan sieltä. Ainakin Ebayn normitilauksiin tahtoo mennä se 2 viikkoa. Voishan sieltä tietysti saada nopeammallakin toimitukselta. Suomen purkaamoilla hinnat pyörii 200-350€ välillä. Löytyy myös 20tkm ajettuja. Arveluttaa ostaa jotain 100tkm ajettua, koska saattaa olla jo aika huonossa kunnossa. Tähän saa antaa jotakin hyviä mielipiteita.
Mitenkäs vetoakselin vaihto menee? En nimittäin oo koskaan edes vaihtanut vetoniveltä. Eli irrotetaanko ensin vetoakseli renkaan päästä? Siinä on varmaan jokin lukitesokka. Kuinka lujaan tuo tapaa jymähtää. Pitääkö olla jokin ulosvetäjä? Pitääkö alapallo irrottaa vai riittääkö renkaan kääntäminen. Kuinka lähtee laatikon päästä irti? Onko laatikossa jokin laippa, joka irrotetaan? Vai lähteekö vain vetämällä? Kumpi puoli pitää irrottaa ensin, renkaan vai laatikon? Sitten lopuksi, paljonko on kiristysmomentit?
Kuten näette paljon kysyttävää ja vähän tietoa...
^Mistä ostit ja kuinka kauan sitten? Oliko sama auto samalla koneella?
Soittelin marmoritiskille ja sain hinnat, tumppi 277€ ja vetari 397€. Toisesta paikasta sais vain tumppia hintaan 235€. Kummassakaan paikassa ei puhuttu mitään vanhan osan palauttamisesta.
Onko muuten toi tumppi aina pakko uusia. Olen ymmärtänyt, että tumppi saattais olla ihan hyvässäkin kuosissa. Eli vetarin olis heikompaa materiaalia.
Tuleeko lootasta öljyt pihalle, kun tumpin irrottaa?
Soittelin marmoritiskille ja sain hinnat, tumppi 277€ ja vetari 397€. Toisesta paikasta sais vain tumppia hintaan 235€. Kummassakaan paikassa ei puhuttu mitään vanhan osan palauttamisesta.
Onko muuten toi tumppi aina pakko uusia. Olen ymmärtänyt, että tumppi saattais olla ihan hyvässäkin kuosissa. Eli vetarin olis heikompaa materiaalia.
Tuleeko lootasta öljyt pihalle, kun tumpin irrottaa?
Sain vetarin irti ja vetarin boordit aivan pyöreät. Tumpin boordi oli paremman näköinen, mutta oli sekin "vääntynyt". Eli molemmat menee vaihtoon.
Yllättävän löysästi oli kiinni. Napamutteri aukes helposti puolen metrin varrella. Hylsy oli muuten 30mm 12-kanta. Pikkusen vasaralla naputtelemalla lähti navasta irti. Vetarin ja tumpin liitos irtos aivan vain vetämällä.
Tumpin sisällä on ruuvi, jolla tumppi on kiinni laatikossa. Tietääkö joku, millanen kanta tässä ruuvissa on?
Lisäksi olisin kiitollinen, jos joku osais kertoa kiristysmomentteja. Pannaanko tuohon tumpin ja vetarin liitokseen ihan normivaseliinia. Tai kai se vois olla sitä "vettä kestävää vaseliinia".
Yllättävän löysästi oli kiinni. Napamutteri aukes helposti puolen metrin varrella. Hylsy oli muuten 30mm 12-kanta. Pikkusen vasaralla naputtelemalla lähti navasta irti. Vetarin ja tumpin liitos irtos aivan vain vetämällä.
Tumpin sisällä on ruuvi, jolla tumppi on kiinni laatikossa. Tietääkö joku, millanen kanta tässä ruuvissa on?
Lisäksi olisin kiitollinen, jos joku osais kertoa kiristysmomentteja. Pannaanko tuohon tumpin ja vetarin liitokseen ihan normivaseliinia. Tai kai se vois olla sitä "vettä kestävää vaseliinia".
^Ruuvin kanta oli 6mm kuuskolo. Tumppi lähti nätisti irti, kunhan sai ruuvin irti. Ruuvi oli aika tiukassa ja pelotti kannan pyöristyminen.
Alapallon ja raidetangon irrottaminen riittivät siihen, että vetari tulee navasta pois. Tämän jälkeen vetari lähti tumpista irti vetämällä. Akselin sai pois iskarin etupuolelta, kun käänsi iskarin aivan taka-asentoon. Se pieni muovisuoja piti irrottaa vetarin ja sisälokasuojan välistä. Lisäksi jarruletkut ja abs-anturi piti irrottaa pitimistä (ei siis päästä, vaan pitimistä, jotka ovat iskarissa).
Nyt pitää vielä odotella uusia osia, että saisi nippuun.
Alapallon ja raidetangon irrottaminen riittivät siihen, että vetari tulee navasta pois. Tämän jälkeen vetari lähti tumpista irti vetämällä. Akselin sai pois iskarin etupuolelta, kun käänsi iskarin aivan taka-asentoon. Se pieni muovisuoja piti irrottaa vetarin ja sisälokasuojan välistä. Lisäksi jarruletkut ja abs-anturi piti irrottaa pitimistä (ei siis päästä, vaan pitimistä, jotka ovat iskarissa).
Nyt pitää vielä odotella uusia osia, että saisi nippuun.
Auto taas ajossa.
Kasaaminen meni ilman suurempia vastoinkäymisiä. Vaihdoin samalla laatikon ja tumpin välisen stefankin. Tumpin ja vetarin väliseen liitokseen laitoin paljon vaseliinia. Vetari tuli hajottamolta ja oli hyvä kuntoinen, kuten myyjä lupasikin.
Ensimmäisellä koeajolenkillä hieman puolsi keskelle. Ruuvasin raidetankoa kolme varttikierrosta, jonka jälkeen tuntuu kulkevan suoraan.
Napamutteriin löytyi korjausoppaasta seuraavanlainen kiristysohje: "kiristä 200Nm - löysää 180 astetta - kiristä 200Nm". Tämän mukaan kiristin ja tuntui, ettei tuosta paljon kireämmälle saiskaan.
Kasaaminen meni ilman suurempia vastoinkäymisiä. Vaihdoin samalla laatikon ja tumpin välisen stefankin. Tumpin ja vetarin väliseen liitokseen laitoin paljon vaseliinia. Vetari tuli hajottamolta ja oli hyvä kuntoinen, kuten myyjä lupasikin.
Ensimmäisellä koeajolenkillä hieman puolsi keskelle. Ruuvasin raidetankoa kolme varttikierrosta, jonka jälkeen tuntuu kulkevan suoraan.
Napamutteriin löytyi korjausoppaasta seuraavanlainen kiristysohje: "kiristä 200Nm - löysää 180 astetta - kiristä 200Nm". Tämän mukaan kiristin ja tuntui, ettei tuosta paljon kireämmälle saiskaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 22 vierailijaa