Pumppareiden nytkähtelee tyhjäkäynnillä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

Pumppareiden nytkähtelee tyhjäkäynnillä

ViestiKirjoittaja Vankka » 13.3.2011 18:39

Muokkasin hieman otsikkoa osuvammaksi. Alla kiikkoja millä tärinöitä on saatu pienemmäksi.

Toimenpiteitä joista on ollut apua, kommentoikaa!

4Motioner: Supistava EGR tiiviste. Nypytys loppui tyhjäkäynnillä ( v.o numero ilmeisesti 028131547B)

Coustou: Ilmamassa-anturin irroittaminen -> tärinät poissa. -> Uusi tilalle ja toimii.

-tarzi: Jakohihnan vaihdon yhteydessä ajoituksen säätäminen lähelle 0 käyttäen VAG lukitus työkaluja (6mm poranterä kelpaa nokanlukitukseen)

Vauhtipyörän vaihto. Ilmeisesti ei kannata ensimmäisenä vaihtaa, ellei pidä ääntä. Auttanut muttei poistanut tärinöitä.



Hommasin tuossa passatin. Huomasin että auto nytkähtelee tyhjäkäynnillä. Nytkähtely on saman tyylistä kuin bensakoneella ois sytytyskatkoksia tyhjäkäynnillä. Vikavalot ei pala. En ole saanu autoa piuhan perään vielä. Ajossa auto toimii kuin pitää.

Moottori on kaiketi tuo bkc
Viimeksi muokannut Vankka, 2.7.2011 11:36. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 13.3.2011 21:23

Suuttimet tai vauhtipyörä. Voi koneen korvat olla myös mutta harvinaista olis.

Itellä BKD ocu tekee samaa. Vauhtipyörä ja kytkin menossa vaihtoon.

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 13.3.2011 23:46

Onko tuohon mitään järkevää keinoa rajata vikaa? Ei nappais testata 1500e vauhtipyörällä. Auto on 5V manuaali. Noista automaagilaatikoista olen kuullut että menee VP mut manuaalista? Nytkähtely esiintyy satunnaisesti mitää jaksomaisuutta en ole viel keksinyt.

Ainiin..Kävin töiden jälkeen hakee mäkin kaistalta hakemassa purtavaa havaitsin sellasen jutskan et mittaristossa olevan näytän valo himmeni nyt kähdyksen aikana. Saatto tieten olla sattumaa..

TKe_
-
Viestit: 35
Liittynyt: 29.11.2006 19:06

ViestiKirjoittaja TKe_ » 14.3.2011 7:47

Kuullostaako oireet tältä? Mulla on vaihdettu vauhtipyörää sun muuta ja mikää ei tuohon ole korjausta tuonut. Ilmeisesti ominaisuus.

passat3c
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 14.3.2011 10:16

ViestiKirjoittaja passat3c » 14.3.2011 10:38

Taitaa olla yleinen vaiva vai ominaisuusko se on.

Täälläkin on Passat 1.9 TDI -07, joka välillä lievästi tärisee tyhjäkäynnillä. Miittarissa on kilsoja 240 tkm, vauhtipyörä on vaihdettu alle 100 tkm sitten. Minulle tullessa auto oli 215 tkm ajettu ja samanlainen vaimea tärinä tuntui tyhjäkäynnillä jo silloinkin.

Paljonko teidän autoissa on tyhjäkäyntikierrokset? Omassa vain noin 800, onko se normaalia?

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 14.3.2011 13:12

Golf V BKD:n nypytys tyhjäkäynnillä loppui kun vaihdoin EGR:ään supistavan tiivisteen ja puhdistin EGR:n ja sammutusläpän.

Täysin värinättömiä näistä ei kai saa ikinä.

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 14.3.2011 21:01

Paljonko teidän autoissa on tyhjäkäyntikierrokset? Omassa vain noin 800, onko se normaalia?


Mulla on karvan verran 800 viivan yläpuolella, ehkä noin 1/4 verran

Antti N
-
Viestit: 6
Liittynyt: 16.12.2005 17:51

BXZ

ViestiKirjoittaja Antti N » 14.3.2011 22:29

Mulla Golf V 1,9TDI 66kW (BXF) -07 tekee samaa. Värähtely pieneni huomattavasti uuden kaksoismassan ja kytkimen myötä mutta esiintyy edelleen.

VCDS:llä autoa ihmetellessä laitoin merkille että kun kaasupolkimella antaa moottorille momenttipyynnöksi ~4,0Nm eli pitää jalkaa kevyesti polkimen päällä (kierrokset ~860-880rpm), värinä häviää kokonaan. Jos taas painaa enemmän, värinä tulee takaisin. Tyhjäkäyntikierrokset on siis 840rmp paikkeilla moottori käyntilämpöisenä.

Tarviis Login koodin tuohon VCDS:n moottoripuolelle, jotta pääsis tuota tyhjäkäyntiä muuttelemaan, joten oisko kellään sellaista tiedossa? Foorumeilta ei ole tullut vastaan vaikka on kovasti koitettu etsiä.

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 14.3.2011 22:36

Löysin jostain (VWultimate tai Vagarena) linkin saksalaiselle foorumille jostain suuttimien perussäädöstä . Saksaa en osaa ja google translaten kans siitä saa melkeen vähemmän selvää (saksa-> lontoo vois auttaa). Ehdin tosin jo linkin taas hukata. Pitää alkaa taasen googlettelemaan..

EDIT: Hoho Sepäs ei kauaa ottanu http://ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=9149 vikassa viestissä linkki

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 15.3.2011 5:43

Aika yleinen "ominaisuus"... Aivan turha taitaa olla vaihdella palikkaa.. Syytä vapinaan ei ole vielä kukaan osannut tyhjentävästi sanoa..

Olen huomannut että esiintyminen on ajoittaista ja sitä on ollut enemmän ja vähemmän. Ehkä viime aikoina vähemmän, tai sitten siihen on tottunut?

TKe_
-
Viestit: 35
Liittynyt: 29.11.2006 19:06

ViestiKirjoittaja TKe_ » 15.3.2011 11:42

Olen huomannut että esiintyminen on ajoittaista ja sitä on ollut enemmän ja vähemmän. Ehkä viime aikoina vähemmän, tai sitten siihen on tottunut?


Talvella tekee vähemmän ainakin itsellä tuota. Kesähelteellä sitten herkemmin.

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

ViestiKirjoittaja protoni » 15.3.2011 12:11

Eihän ole evryjä tai vastaavia käytössä? Vaikka sitten edellisen omistajan toimesta laitettuna. Nehän tuppaavat hieman ravistelemaan tyhjäkäynnillä jos ovat liian paksulle säädetty.

maxeaxe
-
Viestit: 8
Liittynyt: 7.10.2010 13:49

ViestiKirjoittaja maxeaxe » 15.3.2011 19:43

BKC passatti tääläkin ja tärisee just samalla tavalla.mahdollisesti puhdistutan EGR:n jossakin vaiheessa tai sitten en tee mitään. Ei tuo oo niin paha vaiva enkä kyllä missään tapauksessa vaihtaisi vauhtipyörää kun ei se oikein siihen suuntaan mitenkään viittaa,tarttis olla säännöllistä nääs.

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 16.3.2011 11:32

Mun autoon on kaiketi joskus lyöty lastu sisuksiin mut se on jo ollu sielä useamman vuoden.

Itseä nyt mietityttää et jos vika on nytten tuossa vauhtipyörässä niin mitähän se mahtaa ajankuluessa rikkoa?

Huomasin nyt sellasen jutskan et tyhjäkäyntikulutus lämpimällä koneella on joko 0.5 tai 0.7samoin kierrorrokset on sen karvan verran yli. 800 tai sit 800 viivankohdalla...

Antti N
-
Viestit: 6
Liittynyt: 16.12.2005 17:51

ViestiKirjoittaja Antti N » 16.3.2011 20:10

Todellinen alkuperäinen vika/syy tuskin on vauhtipyörässä mutta uusi ja ehjä saa nuo "ylimääräiset" värinät vaimennettua tehokkaammin. Ite vaihdoin ko. osan muista syistä.

Häviääkö sulla väristys millään kierroksilla alle 1000rpm?

Suttimien korjausarvot oli mulla suht ok; 1 sisällä kaikki tyhjäkäynnillä. Jos sitä kesällä ottais tuon imusarjan ja EGR:n auki ja ihmettelis miltä siellä näyttää...

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 16.3.2011 20:53

Olisko pumppusuuttimien perussäädöstä mitään hyötyä??

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 16.3.2011 23:26

Häviääkö sulla väristys millään kierroksilla alle 1000rpm?

Kävin tuossa tankkaamassa ja koitin tuota. kyllä se tärisee alle 1000rpm. En tosin tainnut saada kierroksia pysymään tasasesti.

Lisäksi huomasin pari juttua. Jos kierroksia nostaa paikallaan ja palauttaa tyhjäkäynnille niin nytkyttelee aikas voimakkaasti, Toinen juttu ajoin auton parkkiin joka on hieman kallellaan vänkärin puolelle. Niin en juuri värinöitä havainnut

Auto on ostettu vähän aikaan sitten autoliikkeestä, jos ne tuota tutkis ilman, että tarvii itte kovin lompakkoa repiä auki.

mccalhoun
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 12.4.2011 15:59

ViestiKirjoittaja mccalhoun » 12.4.2011 16:02

Moro!
Onko selvinny mitään uutta?
Asia kiinnostaa, kun oma auto tekee samaa.

Antti N
-
Viestit: 6
Liittynyt: 16.12.2005 17:51

ViestiKirjoittaja Antti N » 12.4.2011 20:39

Mullla tuntuu ravistus lisääntyvän kun ilmat lämpenee. Ei kylläkään esiinny joka kerta kovin häiritsevänä ajosta tultaessa, mutta hyvin usein kuitenkin.

Marmorilta hain suodattimia ja samalla otin aiheen keskusteluun; "muutamia tapauksia on kuulemma ollut". Oli työnjohtaja kovasti sitä mieltä että suuttimien säädöllä ei vaikutusta asiaan, mutta täytyy tuossa katsoa jos innostuis kesällä ottamaan venakopan auki. Suoraa ratkaisua ei heiltäkään ongelmaan tuntunut löytyvän.

Löytyykö keltään tuota suuttimien säätöohjetta Suomeksi tai lontooksi?

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 15.4.2011 17:17

Minä en ole enään jaksanu tressata tuosta.. Vaikka tuo tärinä ottaa jo kuupaan aikaskovasti.. Jos koittais jossain välin putsailla tuota EGR:ää..

Mikähän vois aihettaa sen että tyhjäkäynti jää jonkin verran 800 yläpuolelle, mutta jos jarru pällä nytkäyttää niin tyhjäkäyntikierrokset jää sinne himpun alle 800. Taitaa tuo vähän alle 800 olla oikeat lukemat?

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 18.4.2011 23:40

Onko kukaan koittanu puhdistaa tuota diesel järjestelmää? Oliko apua? Ite nakkasin tänään jotain holyliquid diesel clearneria (LiquiMoly Diesel Purge) sisään katsotaas kuin käy :D Infooteeraan oliko apua

Edit: Aineen oikea nimi on LiquiMoly Diesel Purge.
Viimeksi muokannut Vankka, 19.4.2011 13:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 19.4.2011 6:03

Itselle jäänyt sellanen käsitys ettei noihin korkeampi paineisiin järjestelmiin noita ihneaineita kannattaisi laittaa.

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 19.4.2011 11:52

Itselle jäänyt sellanen käsitys ettei noihin korkeampi paineisiin järjestelmiin noita ihneaineita kannattaisi laittaa.


Sama juttu. Koitin googletella mut en kyl löytäny mitään missä kiellettäisi. Fortea tuntu moni laittavan. Päätin sit koittaa.

-Hege-
-
Viestit: 147
Liittynyt: 29.3.2010 13:13

ViestiKirjoittaja -Hege- » 19.4.2011 18:37

Eikös huollon yhteydessä (merkkihuolto) laiteta FORTÉ Diesel Fuel Conditioner tankkiin?Olen muutaman huollon ollut katsomassa paikan päällä eri vag dieseleihin.Näin on niissä toimittu...Olen itsekkin muutaman purkin laittanut...en ole kyllä vaikutusta liioin huomannut.Entisessä bensakulkineessa tyhjäkäynti tuntui tasoittuvan,kävi tasaisemmin.

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 19.4.2011 19:42

Oma 20tdi (bkd) täristää myös tyhjäkäynnillä joskus..kylmänä ei niinkään mutta lämpimänä joo,mutta ei aina lämpimänäkään..erinäisistä syistä tähän vaihdettu 3 kytkinpakettia sis.massapyörän(mittarissa nyt 100tkm) eikä ole ainakaan ollut vaikutusta tärinään

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 22.4.2011 13:33

Tulipas mieleen kun luin tuota TKE_ aloittamaa topickia, kuin monella on ollu ongelmia tuon kondenssiovesi jutun kans?

Tutkailin tuossa tarkemmin auton mukana tulleita kuitteja ja siellä oli maininta kondessiovedestä kun auto ei ollu käynnistyny. Samalla oli porattu se vesireikä ahtoputkeen.

Onko mitään keinoa jolla sais selville mahdolliset moottorivauriot jotka ois mahdollisesti voinu aiheutua tuosta?

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 22.4.2011 14:21

Mulle olivat huollossa porattu tuo reikä,nyt öljyjä vaihtaessani huomasin että reikä oli tukittu ruuvilla huollon yhteydessä..

Koko viimetalven oli keula tukossa niin ei ole ollut tuon kondenssiveden kanssa ongelmia tai jos eivat ole sitten huollossa jotain muuta tehneet asialle

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 22.4.2011 14:30

Pitääpä itekki kurkistaa vieläkö reikä löytyy vai onko tukittu. Alkanu kuuluun viheltelyä kiihytteässe pitäs tutkia mistä se tulee. Turbo vai vuoto jossain..

Coustou
-
Viestit: 4
Liittynyt: 22.4.2011 21:29

Tyhjäkäynnin tärinästä

ViestiKirjoittaja Coustou » 22.4.2011 21:43

Moro uutena täällä palstalla! Täältä kattelinki asiaan liittyvää keskustelua. Ongelmana BKD koneisessa Jetassa oli siis se, että kun se lämpeni +80 asteiseksi niin rupes tyhjäkäynnillä nytkähtelemään säännöllisen epäsäännöllisesti. Kylmänä ei ollenkaan eikä vedossa tai kulutuksessa ollut mitään vikaa. Samalla huomas, että sammu ehkä vähän raskaasti. Kone heilahti normaalia enemmän.

Vikakoodeissa ei tietenkään näkyny mitään ja Pörhö ois halunnu rueta ekaksi tutkimaan suuttimia. En antanut lupaa. Toinen merkkikorjaamo epäili lämpötila-anturia. Purin sitten tuon EGR ja sammutusläppähärvelin. Ei ollu edes kauhean likainen. Kasailin ja ei vaikuttanut asiaan mitään. Samalla laitoin kuitenkin supistavan tiivisteen EGR:ään.

Tulin kuitenkin kokeilleeksi sitä, että otin sammutusläpälle menevän sähköjohdon irti ja kas kummaa rupeskin käymään täysin tasaisesti. Samalla huomasin, että tyhjäkäynti laski 850 kierroksesta 800 kierrokseen. Ja tuon johdon irroitus ei vaikuttanut sammumiseen millään lailla vaikka sen pitäisi. Ilmeisesti läppä meni tyhjäkäynnillä liian kiinni ja kone kompensoi sitä lisäämällä syöttöjä tai jotain sinne päin. Siitäpä sitten uus osa tilaukseen ja vikakoodin kuittaus ja uuden läpän kalibrointi niin eiköhän ole siinä. Meinas vaan jo tulla harmaita hiuksia asian kanssa ja onneksi en antanut merkkipajojen rueta enempää arvaileen vikaa. Tietenkin nuo tyhjäkäynnin epätasaisuudet voi johtua suuttimista, tandemista vauhtipyörästä ym, mutta tuokin on syytä tarkistaa. Aikaisemmin asiaan viittaavissa keskusteluissa ei minusta ole yhdistetty tuota sammutusläppää (kaasuläppää)tyhjäkäyntiin.

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 22.4.2011 23:08

Moro uutena täällä palstalla! Täältä kattelinki asiaan liittyvää keskustelua. Ongelmana BKD koneisessa Jetassa oli siis se, että kun se lämpeni +80 asteiseksi niin rupes tyhjäkäynnillä nytkähtelemään säännöllisen epäsäännöllisesti. Kylmänä ei ollenkaan eikä vedossa tai kulutuksessa ollut mitään vikaa. Samalla huomas, että sammu ehkä vähän raskaasti. Kone heilahti normaalia enemmän.

Vikakoodeissa ei tietenkään näkyny mitään ja Pörhö ois halunnu rueta ekaksi tutkimaan suuttimia. En antanut lupaa. Toinen merkkikorjaamo epäili lämpötila-anturia. Purin sitten tuon EGR ja sammutusläppähärvelin. Ei ollu edes kauhean likainen. Kasailin ja ei vaikuttanut asiaan mitään. Samalla laitoin kuitenkin supistavan tiivisteen EGR:ään.

Tulin kuitenkin kokeilleeksi sitä, että otin sammutusläpälle menevän sähköjohdon irti ja kas kummaa rupeskin käymään täysin tasaisesti. Samalla huomasin, että tyhjäkäynti laski 850 kierroksesta 800 kierrokseen. Ja tuon johdon irroitus ei vaikuttanut sammumiseen millään lailla vaikka sen pitäisi. Ilmeisesti läppä meni tyhjäkäynnillä liian kiinni ja kone kompensoi sitä lisäämällä syöttöjä tai jotain sinne päin. Siitäpä sitten uus osa tilaukseen ja vikakoodin kuittaus ja uuden läpän kalibrointi niin eiköhän ole siinä. Meinas vaan jo tulla harmaita hiuksia asian kanssa ja onneksi en antanut merkkipajojen rueta enempää arvaileen vikaa. Tietenkin nuo tyhjäkäynnin epätasaisuudet voi johtua suuttimista, tandemista vauhtipyörästä ym, mutta tuokin on syytä tarkistaa. Aikaisemmin asiaan viittaavissa keskusteluissa ei minusta ole yhdistetty tuota sammutusläppää (kaasuläppää)tyhjäkäyntiin.


Hmm... Mulla muuten sammuu auto välillä aika rytinällä, eikös tuo viittas juuri tuohon läppään?...Mihin kohti tuo läppä tulee BKC? osaako kukaan sanoa? Ilmeisesti imusarjan läheltä..

Onnistuikohan tuota koittaa uudenstaan kalibroida putsailun jälkeen? Pitää avaa toi egr-läppä hässäkkä.. Perseestä vaan ku ei ole oiken remppapaikkaa. Löytyykö tuo supistava tiiviste tuolla nimellä marmorilta?

Coustou
-
Viestit: 4
Liittynyt: 22.4.2011 21:29

ViestiKirjoittaja Coustou » 23.4.2011 11:32

"Hmm... Mulla muuten sammuu auto välillä aika rytinällä, eikös tuo viittas juuri tuohon läppään?...Mihin kohti tuo läppä tulee BKC? osaako kukaan sanoa? Ilmeisesti imusarjan läheltä..

Onnistuikohan tuota koittaa uudenstaan kalibroida putsailun jälkeen? Pitää avaa toi egr-läppä hässäkkä.. Perseestä vaan ku ei ole oiken remppapaikkaa. Löytyykö tuo supistava tiiviste tuolla nimellä marmorilta?"

Kyllä se viittaa juuri siihen läppään. Läppä on heti siinä egr:n kyljessä kiinni ja näkyy siinä moottorin edessä heti ensimmäisenä imusarjassa. Voikai sitä yrittää kalibroidakin puhdistuksen jälkeen, mutta todennäköisesti se on sinullakin kaputt. Siellä on muoviset hammasrattaat jotka ei tahdo kestää. Ilmeisesesti se ei minullakaa liiku sitten enään tarpeeksi ja oikeaikaisesti kun oli noita oireita. Sulaketta se ei kuitenkaan ole polttanut eli ei vissiin ihan täysinkään jumissa ole. Supistavan tiivisteen hain marmorilta. Kyllä niitten pitäs tietää kun tuolla nimellä kysyy. Eri asia onko sitä valmina hyllyssä.

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 26.4.2011 15:52

Pystyykö tuota läpän toimivuutta diagnosoimaan korvakuulolta mitenkään kun auton sammuttaa niin pellin alta kuuluu pillaava ääni ja jonkun ajan päästä kuuluu "plop"

tuon pillauksen alkamiskohdasta tuohon "plop"ääneen kestää omassa autossani n 10-15 s

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 26.4.2011 23:14

Huomasin että rykiminen vähenee kun auto on sivuiittain kallellaa. esim toinen puoli ajettu pientareelle.

Onko kukaan muu huomannu vastaavaa?

Mietittiin kaverin kanssa et tuo muistuttaa sitä et suuttimeen menis välillä ilmaa taikka vettä. DI suodain vaihdettu 20tkm sit et vois koittaa vaihtaa..

Koitin repiä tuon läpän johdon irti mulla se ei ainakaan vaikuttanut mitään. Pitää viel testailla

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 27.4.2011 6:37

keula alamäkeenpäin niin mulla ei silloin rynkytä

TKe_
-
Viestit: 35
Liittynyt: 29.11.2006 19:06

ViestiKirjoittaja TKe_ » 3.5.2011 11:59

Tulipas mieleen kun luin tuota TKE_ aloittamaa topickia, kuin monella on ollu ongelmia tuon kondenssiovesi jutun kans?

Tutkailin tuossa tarkemmin auton mukana tulleita kuitteja ja siellä oli maininta kondessiovedestä kun auto ei ollu käynnistyny. Samalla oli porattu se vesireikä ahtoputkeen.

Onko mitään keinoa jolla sais selville mahdolliset moottorivauriot jotka ois mahdollisesti voinu aiheutua tuosta?


Mä en tiedä onko sitä reikää porattu, mutta minä olen käyttänyt itse aina viimasuojaa ja ei ole talvisin ongelmia ollut.

Coustou
-
Viestit: 4
Liittynyt: 22.4.2011 21:29

ViestiKirjoittaja Coustou » 5.5.2011 19:19

Noni päivitetäämpä taas pikkaisen lisää. Vaihdoin uuden läpän, mutta tärinäongelma palasi silti. Huomasin kuitenkin, että koneen sammuminen sivistyi selvästi. Ei heilahda ja rymähdä koko auto enään eli oli siinäkin vikaa eikä tullut vaihdettua turhaan.

Hytkyttelyongelmaa selvittelin lisää ja kokeilin ottaa ilmamassa-anturin liittimen irti ja silloin rupesi käymään 4 pyttyinen diesel moottori lähes epäilyttävän tasaisesti kaikissa olosuhteissa. Tieten sytyttää samalla vikavalon ja tehot kateissa, mutta ei haittaaa kuun tietää syyn. Otin anturin irti ja huomasin, että koko se kuumalanka vai mikäs se nyt on oikealta nimeltään uupui anturin kyljestä. Oli vissiin irronnut niistä pidikkeistä ja hävinnyt imusarjaan jonnekkin. Ihme jos ei oikein toiminut kunnolla. Ehkä jos oikein tarkemmin miettii niin pientä tukkoisuutta tyhjäkäynnin ja 1500 kierroksen välissä on ollutkin viime aikoina. Erikoista silti kun ylemmillä kierroksilla kulkua on ollut aivan normaalisti eli jotain arvoja se silti antaa.

On se vaan jännä kun anturista uupuu olennaisin osa ja silti ei anna edes vikakoodia... Sellaisen huomasin myös, että kun auto oli parkkeerattuna nokka ylämäkeen päin niin ei koskaan hytkyttänyt. Alamäkeen taas sitäkin enemmän. Sitä mistä se johtuu niin en osaa kyllä yhtään sanoa tai, että miten se liittys tuohon massa-anturiin. No huomenna selvitellä vähän mistä tuon MAF:in sais halvemmalla. Jos se tuon jälkeen rupee taas pelaa niin täytyy huokaista helpotuksesta siitä, että enempää rahaa ei palanut ja tuli vihdoin kuntoon.

Coustou
-
Viestit: 4
Liittynyt: 22.4.2011 21:29

ViestiKirjoittaja Coustou » 6.5.2011 11:33

Uudemmassa Boschin ilmamassa-anturissa ei näköjään ole enään sitä kuumalankaa anturin kyljessä vaikka tässäkin oli pidikkeet sille? Kunnostettu vastaava anturi paikalleen ja rupesi pelaamaan kuten uutena. Kunnostettu maksoi marmorilla 160 euroa ja tehdasuusi olisi ollu 330.

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 9.5.2011 18:21

Purin tuossa tuon Läpän ja EGR irti.. Ei ne nyt mitenkään yli kartasia ollut. EI apua... Pitää vielä laittaa se kuristava tiivisti oli vähän extempore purku niin en osannu varautua.

Kävin reissussa autolla. Ajelin Lahti-Hiki motaria reippaammin. Ja minusta moottori kävin tasasemmin tyhjäkäyntiä ku pääsin perille.. Voi kyllä olla että olin jo niin puutunu ajon jäljiltä..

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 10.5.2011 18:16

Mikä on kuristavan tiivisteen v.o numero?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 18.5.2011 19:45

Tein tänään todella voimakkaasti ravistavaan BKD koneeseen jakopääremontin ja säädin ajoituksen tarkasti aika lähelle nollaa.

Pelottavan tasaisesti käy nyt moottori lyhyen koeajon aikana, aikaisemmin ravisteli ihan älyttömästi kuumalla koneella.

Ja kuumana käyntiinlähtö parani, joutui ennen sahaamaan noin 5 sekunttia mutta nyt lähtee melkein heti käymään. Seurataan tilannetta. Tuntuu myös että vedot olis vähän parantunut, varsinkin kakkosella huomaa kun lähettää niin repii ihan erilailla.

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 17.6.2011 13:46

Mikä on kuristavan tiivisteen v.o numero?

Jos vieläl tarvista niin tuollanen varaosanumer tuli vastaan 028131547B



Tein tänään todella voimakkaasti ravistavaan BKD koneeseen jakopääremontin ja säädin ajoituksen tarkasti aika lähelle nollaa.

Pelottavan tasaisesti käy nyt moottori lyhyen koeajon aikana, aikaisemmin ravisteli ihan älyttömästi kuumalla koneella.

Ja kuumana käyntiinlähtö parani, joutui ennen sahaamaan noin 5 sekunttia mutta nyt lähtee melkein heti käymään. Seurataan tilannetta. Tuntuu myös että vedot olis vähän parantunut, varsinkin kakkosella huomaa kun lähettää niin repii ihan erilailla.


Vieläkö kone käy tasasesti? Miten toi ajoitus säädetään? Jos hihnan vaihdon yhteydessä sitten säädättäs, vaihtoon on kyllä vielä matkaa 40tkm

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 17.6.2011 18:00

EI ravista niin pahasti. Mielestäni erittäin hyvä nyt. Ei täydellinen. Vauhtis menee vielä vaihtoon.

Ajoitus katotaan sillein että kaikki lukitustyökalut menevät paikalleen helposti, monesti kammen kun lukitsee niin nokkien työkalut eivät menekkään vaan joutuu vähän nokkapyörää kääntään. Puhun siis ihan vag omista työkaluista.

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 17.6.2011 18:54

Eli pitäs mennä suoraa oikein jos hihnan vaihto tehdään oikein?

Hyvä että tuli kuntoon.. Pitäs varmaan muuttaa vähän tuota topin otsikkoa ja laittaa noita mahdollisia korjauskeinoja tuonne ekaan viestiin

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 17.6.2011 20:50

Niin, monet vaihtaa hihnan sillein että kun eka kerran vedetään merkit paikalleen ja siitä vaan pyöritetään se pari kierrosta ja tarkastetaan että on hampaallaan kohdillaan. Se ei ei riitä, pitää vielä uudestaan kokeilla että lukitustyökalut menevät varmasti kunnolla paikalleen. Kone toimii jos on hampaalleen kohdillaan mutta se hienosäätö puuttuu!

Itse tein sillein että laitoin lukitukset paikoilleen, kiristin hihnan nokkapyörät löysällä. Kiristin yhen pultin nokkapyöristä ja pyöritin koneen uudestaan nollakohtaan (kaksi kierrosta). Lukitsin kampiakselin työkalulla ja totesin ettei nokkien lukitukset mene ihan paikalleen. On kyllä hampaalleen kohdillaan muttei ihan täysin kohdallaan. Avasin nokkapyörien pultit ja käänsin nokkia jotta sain lukitukset paikalleen. Tämän jälkeen kiristin nokkapyörät kunnolla ja pyöritin uudestaan pari kierrosta, tällä kertaa meni kaikki lukitukset suoraan paikalleen eli homma on ok!

Ajattelin kokeilla vielä uudestaan tuon ajoituksen (ajettu n. 5 000 remontin jälkeen)

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 18.6.2011 0:56

Kiitos tiedosta! Mulla tosin taitaa olla vain yksi nokkaakseli?Jjos oikein olen käsittänyt niin tuo bkc 1.9 8 tappinen? Toivottavasti tuosta on apua muille :D

Kerään nämä kaikki neuvot ja ohjeet tuohon ekaan viestiin ja muokkaan otsikkoa niin mahdollisesti palvelee muita paremmin tulevaisuudessa. Eli vinkkejä ja neuvoja lisää vain tänne. Vika kuitenki vaivaa ja ressaa muitakin ku mua :D

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 18.6.2011 8:08

Juu siis 2.0tdi kahdella nokalla ja 1.9tdi yhdellä mutta samat ohjeet pätee tottakai, erona vain se että 1.9 tarvii vain yhden lukituksen nokkapuolelle :)

Tuossa toisessakin octaviassa (dsg 2.0) on esiintyny nytkähtelemistä. Kokeilin käännellä jakoa edes takas että saisi sitä vähenemään, mutta kaikista paras kohta on juuri tuo että lukitukset menee paikalleen eli ihan virallinen asento. EI sitä kannata siis säädellä sen kummemmin itse sitä, vaan ihan työkaluilla.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 18.6.2011 9:00

Minulla menee Tourani AVQ koneella (100hp 1.9 TDI) kuun vaihteessa vauhtipyörän ja kytkinhelyjen vaihtoon.

Kone käy pikkaisen epätasaisesti tyhjäkäyntiä ja tässä viikolla alkoi vauhtipyörästä rapinaa/kolinaakin kuulumaan.

Pitää koittaa raportoida sitten saatiinko koneen käynnille tehtyä tuolla VP:llä mitään. Fortea voisin kokeilla tuohon 220tkm ajettuun mottiin myös. :)

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 18.6.2011 9:13

En tiedä, sekotinko nyt ooppelin nokkalukitus työkaluun, tuli vaan ekana mieleen työkalu joka laitetaan nokkapyörän hampaiden väliin.

Ei pitäs väsyneenä tulla tänne sekoileen :D

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 18.6.2011 15:18

Aika paljonhan näihin on noita VP:tä vaihdettu aivan turhaan tuon ravistamisen takia, sillä syy aivan muualla...ConD:lla se nyt on kuten ajankohtainen muutenkin jos kolinaa alkaa kuulumaan...

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 29.6.2011 17:33

VAG:n nokan lukitushan on 6mm poranterä, eli aika speziaali työkalu on :D

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 29.6.2011 21:06

VAG:n nokan lukitushan on 6mm poranterä, eli aika speziaali työkalu on :D


No hoho :) Ja VAG:n leimalla maksaa maltaita. Aika yksinkertaisia noi taitaa yleensä olla.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 29.6.2011 22:40

Kampiakselille on sit taas sellainen hammastettu työkalu missä on tappi. Vastaa hihnapyörän hampaisiin ja tappi menee lohkossa olevaan koloon...

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 29.6.2011 22:44

-tarzi- Onko sulla mahdollisuus saada noita näppäihin ja nakata kuvaa tänne?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 30.6.2011 7:39

http://www.myturbodiesel.com/forum/f5/b ... 0050-5562/

noita on kahta erilaista, joidenkin koneiden kampiakselin hihnapyörän merkki on hampaan kohdilla, toisissa taas hampaan välissä. muuten kuitenkin samanlaiset!

eli tuossa stefan laipassa on kolo mihin menee työkalussa oleva tappi, sitä ei vaan näy siis tuossa.. t10050 ja t10100 kun lyö googleen ni löytyy kuvia.

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 30.6.2011 9:53

Yrittelin noita illalla googletellakin jo. Ihan miellenkiinnosta kyselin.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 1.7.2011 16:33

Auto haettu vauhtipyörärempasta. Kolkatus pikatestillä hävinnyt, mutta kevyt nytkähtely tyhjäkäynnillä ei. Eli jostain muualta kannattaa metsästää vikaa kuin puolentoistatonnin vauhtisrempasta. :)

Vanha vauhtis oli selkeästi menettänyt joustensa toiminnan. Liikkui hieman tahmeasti useita senttejä, mutta ei palautunut yhtään. Hieman lisää aikaa ja se olisi hakannut itsensä hengiltä lopullisesti. Samoin kytkin oli sileäksi kulunut, joten oikeaan aikaan tuli vaihto tehtyä.

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 2.7.2011 11:37

Vaihdoitko uuden kaksoismassan? Hyvä, että kolkutelut poistu. Hajonneella kaksoismassa saa ilmeisesti hyvin tuoha aikaa.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 2.7.2011 18:28

Uusi kaksoismassa tuli, sillä ei ollut tarpeeksi rahaa seisottaa autoa merkkihuollossa sitä aikaa kun kaverit etsii sinne sopivaa kovaa.

Ok... hakua käytin, ja siellä oli jotain vaihtoehtoja mutta totesin bolt-on ratkaisuiden puuttuessa, että pistetään vakio-osat tilalle. Sachsin tekeleitä laitettiin paikalleen. En tullut kysyneeksi kummat siellä oli. Luk vai Sachs.

Kolinat on poissa, nytkähtely ei. Auto starttaa paremmin eikä tunnu olevan sellaista pykälää startin jälkeen mikä ennen täräytti autoa.

Vankka
-
Viestit: 56
Liittynyt: 3.3.2011 14:57

ViestiKirjoittaja Vankka » 7.11.2011 15:33

Nostellaampas tätäkin.

En oo enään jaksanut välittää tuosta vatkaamisesta, mutta tuollanen tulivastaan ja innosta pinkeänä menin sitten kurkkimaan miltäs nuo jutun alla olevat arvot näyttää paskatissa.

Minulla tuo Torsion Value oli -1.0 mikä ilmeisesti meinaa et ajoitus olisi hieman myöhässä? Olenkos nytten ymmärtänyt oikein? Tuon mukaan arvon tulisi olla 0-0.5 välissä. Liekkös tämä aiheuttaa tuota tärinää.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 7.11.2011 17:59

Tuolla ajoituksen säädöllä ne on Audinkin merkkarilla saaneet tyhjäkäyntihytkyntää pienemmäksi...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa