Moniurahihnan automaattikiristin / AFN
Valvoja: ffp jäsenet
Moniurahihnan automaattikiristin / AFN
Pamahti tuossa pari päivää sitten moniurahihna päreiksi vauhdista. Kone on AFN ja vuosimallia -98, ajettu nyt 425 tuhatta. Tottakai sekoitti jakohihnan väliin menneet rippeet jaon, onneksi niin vähän ettei mennyt venttiilit tai muuta vakavampaa. Löytyisiköhän tuohon suojien puutteeseen joku lisäsuoja tms jolla voisi moisen välttää?
Todennäköinen syy rikkoutumiseen oli tuo automaattitiukkaaja, jonka runko-osa kulunut ja hihnapyörä mennyt vinoon = rasittaa hihnaa aika reippaasti. Ja hihnan rippeitä katsoessa oli sen ulkopuoli kulunut poikkisuunnassa pykälälle. Eli hihna ottanut toiseen suuntaan kulkevan kanssa yhteen.
Tuo kiristin oli n. 2,5 vuotta ollut kiinni, ja hieman vajaa 110 tkm ajettu. Alkuperäisosa jolla 2 vuoden takuu. Palstoilta olen lukenut että monesti tuon kiristimen hihnapyörän laakeri kulunut väljäksi. Mulla nyt 2 peräkkäistä hihnarikkoa johtunut tuosta kuluneesta/vääntyneestä kiristimen rungosta.
Purkaan tämän viimeiseksi kuluneen kiristimen ja tutkin sen sielunelämän, josko antaisi tietoa miksi kulunut noinkin nopeasti. Jos vaikka saisi korjattua ehjäksi vielä...
Mutta nyt keulalla taas uudet hilut ja matka jatkuu.
Todennäköinen syy rikkoutumiseen oli tuo automaattitiukkaaja, jonka runko-osa kulunut ja hihnapyörä mennyt vinoon = rasittaa hihnaa aika reippaasti. Ja hihnan rippeitä katsoessa oli sen ulkopuoli kulunut poikkisuunnassa pykälälle. Eli hihna ottanut toiseen suuntaan kulkevan kanssa yhteen.
Tuo kiristin oli n. 2,5 vuotta ollut kiinni, ja hieman vajaa 110 tkm ajettu. Alkuperäisosa jolla 2 vuoden takuu. Palstoilta olen lukenut että monesti tuon kiristimen hihnapyörän laakeri kulunut väljäksi. Mulla nyt 2 peräkkäistä hihnarikkoa johtunut tuosta kuluneesta/vääntyneestä kiristimen rungosta.
Purkaan tämän viimeiseksi kuluneen kiristimen ja tutkin sen sielunelämän, josko antaisi tietoa miksi kulunut noinkin nopeasti. Jos vaikka saisi korjattua ehjäksi vielä...
Mutta nyt keulalla taas uudet hilut ja matka jatkuu.
Mulla ollut samoja ongelmia, laakeroin hihnapyörän 370tkm, vaihdoin vielä pariin otteeseen hihnankin kun alkoi "vikisemään" vähän hihnanvaihdon jälkeen. Kitinän syy selvisi sitten n.400tkm kohdalla kun räpsähti hihna ajosta: laturin hihnapyörän vapaakytkin oli poikinut totaalisesti ja hihna serpentiininä konehuoneessa. Onneksi ei mennyt jakopäähän hihnanriekaleita, nähtävästi kiristäjän runko oli kulunut vinoon ja hihna vikisi kun vapaakytkin ei toiminut. Vaihdoin käytetyn laturin ja kiristäjän.
Näillä mentiin taas kunnes 458tkm kohdalla huomasin että kiristin on taas vinossa ja täriseekin aivankuin jossakin hihnapyörässä olisi heittoa. Tilasin paikallisen SKF liikkeen kautta uuden kiristäjän ja sitä odotellessa tutkin mistä tärinä ja kiristimen kuluminen nyt johtuu, totesin että hihnapyörät pyörii suorassa ja laturin vapaakytkin OK. Parista hihnapyörästä kuitenkin löytyi hihnaurista sulanutta kumia ja hihnapyörät putsattuani lopetti vanhakin kiristin täristämisen. Nyt uusi kiristin paikoillaan ja toivotaan että kestää...
Purin vanhan kiristimen ja totesin että monimutkaiseksi on pitänyt yksinkertainen osa suunnitella, ei maksa vaivaa alkaa ehjäämään....
Näillä mentiin taas kunnes 458tkm kohdalla huomasin että kiristin on taas vinossa ja täriseekin aivankuin jossakin hihnapyörässä olisi heittoa. Tilasin paikallisen SKF liikkeen kautta uuden kiristäjän ja sitä odotellessa tutkin mistä tärinä ja kiristimen kuluminen nyt johtuu, totesin että hihnapyörät pyörii suorassa ja laturin vapaakytkin OK. Parista hihnapyörästä kuitenkin löytyi hihnaurista sulanutta kumia ja hihnapyörät putsattuani lopetti vanhakin kiristin täristämisen. Nyt uusi kiristin paikoillaan ja toivotaan että kestää...
Purin vanhan kiristimen ja totesin että monimutkaiseksi on pitänyt yksinkertainen osa suunnitella, ei maksa vaivaa alkaa ehjäämään....
Oliko tuon kiristimen rakenne sellainen, että sitä voisi voidella jotenkin? Rakennetta tuntematta tulee mieleen että siellä on liukupinnat jotka lähtee kulumaan tärinän ja pienen liikkeen myötä. Jos tuossa kohtaa rasvaus auttaisi. Tuntuu vaan aika typerältä vaihdella moista kiristäjää suurinpiirtein hihnanvaihdon tahtiin...
Oikeassa olet tuon tärinän ja liikkeen aiheuttamasta kulumisesta. Pienikin liike, vaikka viallisen vapaakytkimen aiheuttama tai pas*aa hihnapyörän urissa riittää kuluttamaan sisäosat väljiksi. Rasvaus varmaan auttaisi mutta ongelmaksi voi muodostua rasvan saaminen aivan sisempiin osiin purkamatta kiristintä. Pura vanha kiristimesi niin huomaat mitä tarkoitan.
Näyttäisi että osan suunittelussa on keskitytty päittäisvälyksen poistoon ja liikkeen aiheuttama kuluminen unohtunut. Tosin jos muut osat on kunnossa niin eihän kiristin paljon liiku ja kuluminen varmaan olematonta. Kestävyyskin varmaan yli 300tkm jos muut roippeet pidetään kunnossa.
Liikenteessä saattaa erottaa korvakuulolla passatit/audit joissa kiristin ja/tai vapaakytkin sanomassa sopimusta irti: kvik kvik kvik....
Mites AFN:ssä, mahtuuko tulemaan kiristin ulos irroittamatta viskon hihnapyörää?
Paljonko maksoi kiristin marmorilla?
Näyttäisi että osan suunittelussa on keskitytty päittäisvälyksen poistoon ja liikkeen aiheuttama kuluminen unohtunut. Tosin jos muut osat on kunnossa niin eihän kiristin paljon liiku ja kuluminen varmaan olematonta. Kestävyyskin varmaan yli 300tkm jos muut roippeet pidetään kunnossa.
Liikenteessä saattaa erottaa korvakuulolla passatit/audit joissa kiristin ja/tai vapaakytkin sanomassa sopimusta irti: kvik kvik kvik....
Mites AFN:ssä, mahtuuko tulemaan kiristin ulos irroittamatta viskon hihnapyörää?
Paljonko maksoi kiristin marmorilla?
Ei tuo vielä pitänyt juurikaan ääntä, edellisellä kerralla paljon selvempi "vikitys" kuultavissa. Tosin nytkin pitää ääntä tyhjäkäynnillä, liekö moniura vai jakohihna... Kaikki hihnat kuitenkin uusittiin sekä yksi väljä jakohihnan taittorulla (n:20 mm halkaisijaltaan). Voisikohan tuo laturin vapaakytkin olla seuraava uhri??
Ei mahdu irrottamatta tuota viskoa. No tässä tapauksessa yks ja sama kun keula oli muutenkin jo kokonaan auki...
Kiristin ostettiin kuten koko remppakin tehtiin tuolla Virossa, auto jäi n. 20km Tallinnasta itään Pietarin tien varrelle... No ehkä se oli ainoa hyvä asia tässä tapauksessa että kustannus jäi aika alhaiseksi. Kiristin maksoi n.80 euroa. Koko homma trailerikuskauksineen, 5 tuntia työtä + jakohihna + se yksi taittorulla + kumpikin moniurahihna + tuo kiristin teki yhteensä hieman yli 280 euroa.
Remppa tehtiin Viimsi autohooldus korjaamolla, mikä on osa Autoasi-ketjua. No paja ei ehkä näyttänyt siltä, mutta auto tuli kuitenkin korjattua...
Ei mahdu irrottamatta tuota viskoa. No tässä tapauksessa yks ja sama kun keula oli muutenkin jo kokonaan auki...
Kiristin ostettiin kuten koko remppakin tehtiin tuolla Virossa, auto jäi n. 20km Tallinnasta itään Pietarin tien varrelle... No ehkä se oli ainoa hyvä asia tässä tapauksessa että kustannus jäi aika alhaiseksi. Kiristin maksoi n.80 euroa. Koko homma trailerikuskauksineen, 5 tuntia työtä + jakohihna + se yksi taittorulla + kumpikin moniurahihna + tuo kiristin teki yhteensä hieman yli 280 euroa.
Remppa tehtiin Viimsi autohooldus korjaamolla, mikä on osa Autoasi-ketjua. No paja ei ehkä näyttänyt siltä, mutta auto tuli kuitenkin korjattua...
Halvalla olet rempasta selvinnyt, Suomessa ei varmaan saa edes noita töitä maksettua tuolla rahalla. (ainakaan Laakkosella) Tuuria mukana myös sen taittorullan kanssa kun huomattu nyt eikä siinä vaiheessa kun jakohihna poikki selkäpuoli sulaneena, ei välttämättä kestä pitkään ajella väljällä taittorullalla, saattaa lopettaa pyörimisen...
Itse vaihtelen jakopään rempan yhteydessä aina kiristimen ja taittorullan vaikka miten tuntuisi kunnossa olevan.
Sinuna tarkastaisin sen laturin vapaakytkimen, se nimenomaan aiheuttaa ääntä tyhjäkäynnillä ja häviää kun kierroksia nostetaan, ei ole iso homma=> moniurahihna irti laturin hihnapyörältä, kädellä pyöräytetään normaaliin pyörimissuuntaan laturin hihnapyörästä reippaasti ja pysäytetään hihnapyörän liike nopeasti. Hihnapyörän pitäisi pysähtyä ja laturin sisuskalut jäädä pyörimään vielä hetkeksi. Jos laturin akseli pysähtyy välittömästi=> tuntuu olevan yhtä puuta hihnapyörän kanssa=> vaihtoon. Edellyttäen tietysti että laturissa ON vapaakytkin, latureita on joitakin mallia myös kiinteällä hihnapyörällä.
Äänen aiheuttaja kannattaa etsiä kuitenkin vaikka vapaakytkin ehjä olisikin, ei kuitenkaan ole normaalia.
Tuohon kuluneeseen kiristimeen olisi helppo ratkaisu: pitäisi löytää pari kolme senttiä lyhempi hihna, siirtyisi kiristin pois kuluneelta alueelta;-)
Itse vaihtelen jakopään rempan yhteydessä aina kiristimen ja taittorullan vaikka miten tuntuisi kunnossa olevan.
Sinuna tarkastaisin sen laturin vapaakytkimen, se nimenomaan aiheuttaa ääntä tyhjäkäynnillä ja häviää kun kierroksia nostetaan, ei ole iso homma=> moniurahihna irti laturin hihnapyörältä, kädellä pyöräytetään normaaliin pyörimissuuntaan laturin hihnapyörästä reippaasti ja pysäytetään hihnapyörän liike nopeasti. Hihnapyörän pitäisi pysähtyä ja laturin sisuskalut jäädä pyörimään vielä hetkeksi. Jos laturin akseli pysähtyy välittömästi=> tuntuu olevan yhtä puuta hihnapyörän kanssa=> vaihtoon. Edellyttäen tietysti että laturissa ON vapaakytkin, latureita on joitakin mallia myös kiinteällä hihnapyörällä.
Äänen aiheuttaja kannattaa etsiä kuitenkin vaikka vapaakytkin ehjä olisikin, ei kuitenkaan ole normaalia.
Tuohon kuluneeseen kiristimeen olisi helppo ratkaisu: pitäisi löytää pari kolme senttiä lyhempi hihna, siirtyisi kiristin pois kuluneelta alueelta;-)
(topikkia lainaan pikkusen)
onko viskon/hihnapyörän pultissa oikian vai vääränkätiset kierteet?
tuntuu olevan nii jumissa ettei kovin väkivalloin uskalla vääntää.
eikä sitä hihnapyörääkään saa paikallaan pysymään. onko siihen joku jippo?
laturiki tuntuu olevan lujassa siinäki on varmaa jippo mitä en hoksaa.
alkaa pikkuhiljaa tuntuun että on minun ensimmäinen ja viiminen vakki konsernin auto.
auto on siis A4 AFN -97
onko viskon/hihnapyörän pultissa oikian vai vääränkätiset kierteet?
tuntuu olevan nii jumissa ettei kovin väkivalloin uskalla vääntää.
eikä sitä hihnapyörääkään saa paikallaan pysymään. onko siihen joku jippo?
laturiki tuntuu olevan lujassa siinäki on varmaa jippo mitä en hoksaa.
alkaa pikkuhiljaa tuntuun että on minun ensimmäinen ja viiminen vakki konsernin auto.
auto on siis A4 AFN -97
Niin ja mitenkä tuo vapaakytkin oikein purkautuu laturista irti? Itselläni löi viime ajokauden alussa lahjakkaalla pamauksella sen jumiin kesken ajon. Ensin alkoi pyöriä tyhjää, latauksen valo syttyi, ja muutama kilometri myöhemmin jumalaton romahdus kun löi jumiin. On se kuitenkin vielä 20tkm sen jälkeen pysynyt paikoillaan, mutta lie tuo olisi aiheellista jo vaihtaa seuraavalle ajokaudelle. Varaosa laturi kun löytyy, missä ehjä kytkin.
Hihnapyörän keskeltä, 12-kantaisesta zxn-kannasta koitin vääntää jo ranteet paukkuen vaan tuntuu että se on sitä laturin akselia kun ei lähde mihinkään suuntaan auki.
Pehertäjä: Laturi on kahdella pultilla kiinni. Yläpuolen ja alapuolen korvakoistaan. Hihnan kun saat pois päältä, niin pitäisi kyllä lähteä pultit kokonaan pois ottamalla sekä laturia nitkuttelemalla. Helppo ainakin itsellä ollut AFN:stä irrottaa aina.
Hihnapyörän keskeltä, 12-kantaisesta zxn-kannasta koitin vääntää jo ranteet paukkuen vaan tuntuu että se on sitä laturin akselia kun ei lähde mihinkään suuntaan auki.
Pehertäjä: Laturi on kahdella pultilla kiinni. Yläpuolen ja alapuolen korvakoistaan. Hihnan kun saat pois päältä, niin pitäisi kyllä lähteä pultit kokonaan pois ottamalla sekä laturia nitkuttelemalla. Helppo ainakin itsellä ollut AFN:stä irrottaa aina.
Se laturi on mulla kahella pultilla alhaalta kiini ja se toinen pultti tökkää siihen viskon limpuun ku yrittää poistaa sitä. Toinen pultti lähti nätisti mutta ku laturista ottaa kiinni jämerästi ja nostaa nii autosta nousee keula ilmaan vaikka ei oo ku se toinen pultti vähän huulilla ja toinen kokonaan irti. Luulis sen jo nyt vähä nitkuavan.
Eipä näkkyy olis tarvinnu laturista sitä toista pulttia saahakkaan kokonaan pois. Joku viksu puolalainen insinööri kehitelly siihen laturin kiinnikkeeseen semmosen loven :D ei ollukkaa saman näkönen ku toisellapuolen.... turhaa poikkasin sen pultin rautasahalla :P
Viskoki irtos ku kaksissa miehin väännettiin. Siirtoleukapihillä pietettiin paikoillaan siimapyörän ja limpunvälistä.
Viskoki irtos ku kaksissa miehin väännettiin. Siirtoleukapihillä pietettiin paikoillaan siimapyörän ja limpunvälistä.
Jep, vähä samaa puuhastelua täälä. Olis pari kysymystä jos joku osaa antaa neuvoja.
1. onko kiristäjän keskellä olevassa torxissa oikean vai vasenkätinen kierre.?(kuva)
http://www.sontaa.com/tdi_1.jpg
2. Mahtuuko kiristäjä tulemaan pois ilman että viskoa irrottaa?
edit: löyty melkein kaikki tieto ku keksi oikeat saat hakuun...
-vk-
1. onko kiristäjän keskellä olevassa torxissa oikean vai vasenkätinen kierre.?(kuva)
http://www.sontaa.com/tdi_1.jpg
2. Mahtuuko kiristäjä tulemaan pois ilman että viskoa irrottaa?
edit: löyty melkein kaikki tieto ku keksi oikeat saat hakuun...
-vk-
Löyty hihnan varrelta kaikenlaista ku sai roinat irti.. pari kuvatusta linkkinä jos jotakuta sattuis kiinnostaan..
löyty: kiristin kulunu vinoon, vesipumpun hihnapyörä soikea, ohjaustehostajan akselille menny remmenriekaleita ja tuhonnu stefan.viskon hihnapyörä kulunu + naarmut irrotuksessa.
selkähihnapyörät päästin sorvissa tasaiseksi
kiristimen hinta marmoritiskillä oli 131 eur tjs. tarvikkeena olis löytyny hintaan 150 eur
http://www.vkukko.fi/kiristin1.jpg
http://www.vkukko.fi/kir2.jpg
http://www.vkukko.fi/ohjpu.jpg
http://www.vkukko.fi/hih1.jpg
http://www.vkukko.fi/lat.jpg
jos vaikka ens viikolla sais nippuun jos löytyy tuo stefa kaupasta.Laakkonen ei löytäny osia tuohon ohjaustehostimen pumppuun.
-vk-
löyty: kiristin kulunu vinoon, vesipumpun hihnapyörä soikea, ohjaustehostajan akselille menny remmenriekaleita ja tuhonnu stefan.viskon hihnapyörä kulunu + naarmut irrotuksessa.
selkähihnapyörät päästin sorvissa tasaiseksi
kiristimen hinta marmoritiskillä oli 131 eur tjs. tarvikkeena olis löytyny hintaan 150 eur
http://www.vkukko.fi/kiristin1.jpg
http://www.vkukko.fi/kir2.jpg
http://www.vkukko.fi/ohjpu.jpg
http://www.vkukko.fi/hih1.jpg
http://www.vkukko.fi/lat.jpg
jos vaikka ens viikolla sais nippuun jos löytyy tuo stefa kaupasta.Laakkonen ei löytäny osia tuohon ohjaustehostimen pumppuun.
-vk-
Itsellä olisi kanssa sama homma edessä, vai onko? Autoni on -98 passat ja varustettu ilmastoinnilla. Ja jo viime kesänä huomasin, että konepellin alta kuuluu sellainen "tsirp, tsirp.." ääni ja nyt tuo on pahentunut, mutta siis kuuluu vain silloin kun on ilmastointi päällä. No en nyt ole uskaltanut pitää imastointi pariin päivään päällä, koska googletin tästä kiristimen väsymisestä ja joku jopa oli kommentoinut, että erityisesti ilmastoinnilla varustetuissa autoissa tuo kiristin on kovilla. No nyt kun kurkkasin konepellin alle, niin tuo pitkä hihna ei taidakaan edes pyörittää kompressoria ,vaan sille on oma hihna. Tuon pitkän hihnan kiristin on kyllä selvästi vähän taipunut alaspäin, mutta eivät kokeneet sitä vaihtokuntoiseksi merkkiliikkeessä jakopäänrempan yhteydessä (tosin 45 tkm sitten), kaikki hihnat vaihdettiin kyllä.
Eli selviänkö tästä vain tuota kompressorin remmiä kiristämällä. Onkohan se minkälainen homma?
Tuon pitkän hihnan kiristimenkin voisi kyllä vaihtaa, niin voiko pitää paikkaansa, että ilmastoinnilliseen kiristin maksaa vain 36,90€::
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/300525/3
Eli selviänkö tästä vain tuota kompressorin remmiä kiristämällä. Onkohan se minkälainen homma?
Tuon pitkän hihnan kiristimenkin voisi kyllä vaihtaa, niin voiko pitää paikkaansa, että ilmastoinnilliseen kiristin maksaa vain 36,90€::
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/300525/3
Merkkiliikkeessä laittavat aina kompressorin hihnaksi 855 pitkän (kun vaihtoehdot marmoritiskillä ovat 855 ja 841). Omassa AFN Passatissa tuo oli ainakin liian pitkä, kiristysvara ei riittänyt. Vaihdettiin ei merkkiliikkeessä 850mm hihna ja jo muutaman vuoden sirkutelleet sirkat hävisivät kerrasta. Ei ollutkaan kompuran laakerissa mitään vikaa. :)
No niin. Taasen pätkähti moniurahihna, tällä kertaa tyhjäkäynnillä ilman muita vaurioita (kai). Kone ainakin käy hyvin eikä ongelmia käynnistettäessä tms. Paha juttu on, että hetken matkaa jouduin ajamaan kaupungissa hiljaista vauhtia ennenkuin pääsin pysäyttämään. Lämmöt nousi jo puoleen väliin 90 ja 130, mutta epäilen josko olisi vielä mennyt kansi.
Onkos kellään näkemystä/kokemusta kuinka helposti kansi sanoopi poks AFN koneessa. Täyytyy vielä tutkaista ja seurailla oölyjen väriä kuten paisariakin. Hieman kiehuvan oloista vesi oli kun korkkia raotti, muttei mitään höyrypilveä tullut. Eikös nuo nesteet ole aika lähellä 100 astetta normaalistikin?
P****le noita laturin vapaapyöriä ja nopeasti kuluvia kiristimen runkoja. Kesti sitten 9 kk ja 30 tkm tuo uusi kiristin. Laittelen tuossa uuden hihnan paikoilleen ja ajelen kotia rammalla autolla, matkaa reilu 100 km vielä...
Täytyy nyt tehdä kunnon remppa ja vaihtaa kaikki nuo kuluvat ja kuluneet osat. Ihme jos tämänkin kerran kesti, seuraavaa ei varmaan enää kestä.
Onkos kellään näkemystä/kokemusta kuinka helposti kansi sanoopi poks AFN koneessa. Täyytyy vielä tutkaista ja seurailla oölyjen väriä kuten paisariakin. Hieman kiehuvan oloista vesi oli kun korkkia raotti, muttei mitään höyrypilveä tullut. Eikös nuo nesteet ole aika lähellä 100 astetta normaalistikin?
P****le noita laturin vapaapyöriä ja nopeasti kuluvia kiristimen runkoja. Kesti sitten 9 kk ja 30 tkm tuo uusi kiristin. Laittelen tuossa uuden hihnan paikoilleen ja ajelen kotia rammalla autolla, matkaa reilu 100 km vielä...
Täytyy nyt tehdä kunnon remppa ja vaihtaa kaikki nuo kuluvat ja kuluneet osat. Ihme jos tämänkin kerran kesti, seuraavaa ei varmaan enää kestä.
Kellään tietoa, kuuluuko sen yhden rullan joka siis on tuossa afn koneessa siinä automaattikiristimen alapuolella, pyöriä ihan silleen tosi herkästi kun käsillä pyöräyttää.(siis ihan silleen herkästi et se jäis ihan pyörimään) ja sama kyssäri tuolle viskolleku ottaa sen koko rupelihässäkän käteen ja pyöräyttää ni kuuluuko olla sellanen hivenen nahkee, mut et pyörii kuitenkin??
Nonniin..nyt olis sitten uutta kiristintä ja uutta vapaakytkintä, uutta hihnaa. Kelasin tuossa just mittariin sellasen 350km uusilla vermeillä kurkkasin muutaman kerran matkalla pellin alle ja näyttäs et toi kiristin ihan pikkasen väpättää (kuuluuko sen) siis ihan vähän, mut silmällä kuitenkin näkee. Musta näyttäis et se iso pyörä siellä alhaalla vähän vemputtais, et oisko se vielä vaihdon tarpeessa. Kellään tietoo millanen homma? ja onko se toi..
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/255425/3
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/255425/3
siihenhän on olemassa erikoistyökalu joka maksaa muuutaman kympin (myös biltemasta löytyy setti. ite kans yritin "oikoo" tossa vapaakytkin irrotusassiassa vaikka millasilla patenteilla, lopputulos oli kuitenkin, että vein suosiolla koko laturin ja uuden kytkimen merkkiliikkeeseen, jossa vaihtovat aikaa meni 5min, ja makso alta 10€ siis se vaihto.
Ei mitään muutakun ilmastointi ei pelaa.
Mulla tuo vapaakytkimen vaihto ehjään ei kokonaan lopettanut kiristäjän liikettä, ainakaan alussa. En nyt ole katsonut josko olisi herkistynyt muutaman tuhannen jälkeen. Vaihto meni helposti kun vein irtonaisen laturin paikalliselle korjaamolle, pari minuuttia vei päkäkoneella aikaa ja makso kokonaisen vitosen. Kun tuo laturi lähtee aika helposti irti paikoiltaan.
Mulla tuo vapaakytkimen vaihto ehjään ei kokonaan lopettanut kiristäjän liikettä, ainakaan alussa. En nyt ole katsonut josko olisi herkistynyt muutaman tuhannen jälkeen. Vaihto meni helposti kun vein irtonaisen laturin paikalliselle korjaamolle, pari minuuttia vei päkäkoneella aikaa ja makso kokonaisen vitosen. Kun tuo laturi lähtee aika helposti irti paikoiltaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa