3.2 moottoreiden ketjun venyminen

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

3.2 moottoreiden ketjun venyminen

ViestiKirjoittaja Jusux » 19.8.2009 18:49

Hei,

Joissakin 3.2 malleissa nokkien välinen ketju venyy. Kyseinen vika on ainakin Audi A3, TT, VW Golf IV + V R32, Phaeton, Passat, Seat Leon malleissa. Moottoreissa BDB ja BMJ

Oletteko törmänneet kyseiseen ongelmaan?
Ottiko maahantuoja vastuuta vai maksoitteko itse koko lystin?

Ohessa linkki muutamaan keskusteluun, jossa ongelmaa on puitu:

Saksan foorumi: http://www.a3quattro.de/include.php?...&threadid=4299

vortex: http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3696541

Kirjoittelen tänne mitä maahantuoja kommentoi, kun kyselen asiasta.
Omassa A3 3.2:ssa -05vm 120tkm ajettuna alkoi tulla pientä ääntä. Pelkään että se on juurikin tästä ketjusta.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 19.8.2009 20:14

Siis seuraako tuosta jotain vakavamaakin vai pelkkää ylimääräistä ääntä?

Vissiin ei ainakaan mitään konevauriota ole luvassa, tuskin se niin paljoa venyy että toisen nokan venttiilit pääsisivät mäntään osumaan?

Esim noita 1.6 16v BCB-koneen mäntien kolinoita ei vissiin ainakaan ole korjailtu maahantuojan laskuun?

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 19.8.2009 22:35

Kyllä tuon seuraksena on muutamia koneita Suomessa jo hajonnut.
Ainakin osaan on maahantuoja antanut uuden koneen.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 19.8.2009 22:59

Sama ongelma on oikeastaan kaikissa ketjuvetoisissa V- ja VR-moottoreissa.
Tuon takia hajonnutta konetta ei oo tullu vastaan vielä yhtään mulla.
Vikavalo syttyy paljon sitä aiemmin joka tapauksessa, ilmoittaen nokka- ja kampiakselin liian suuresta asentoerosta.

Ertzi
-
Viestit: 50
Liittynyt: 12.1.2009 0:05

ViestiKirjoittaja Ertzi » 22.9.2009 19:57

Juu itellä vaihettiin TT:stä pari ketjua. Täälläkin jossain aiheesta parkua. Oli aika tyyristä touhua. Mulla tais olla mittarissa jotain 65-70tkm.

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 25.9.2009 11:29

Omassa profiilin 2.8 motissa (vm. 2000) ketju rallatti juuri niin kuin noissa netin video- ja ääniklipeissä. Kilsoja oli tällöin noin 134 000. Ei antanut vielä mitään vikakoodeja akselien asentoeroista, mutta ei sillä oikein ajaa uskaltanut. Jälkeenpäin ajatellen ja vanhoja osia tutkiskellessa jakopää olisi nätillä ajolla varmaan kestänyt vielä useamman kymppitonnin, mutta eihän sitä varmaksi voi tietää.

Laakkosen hinta-arvio rempalle oli päälle 3 tonnia! :)

Tein kesälomalla remontin isäukon kanssa itse noin viikossa (+ osien odottelussa pari päivää, tilasin uudet osat vasta kun vanhat osat oli purettu) Viikko olis menny Laakkosellakin.

Konetta en ottanut edes pois paikaltaan. Olihan se melkoisen ahdas paikka saada se kulmavaihde ja vaihdelaatikko pois ja takaisin, mutta eipä siinä muuten mitään ihmeempää. Tietysti jaon kanssa pitää olla tarkkana.

vwvortexilla on hyvät ohjeet (http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1264409) 12V VR6:n jakopäärempasta, sitä vaan sovelsi hieman. Samalla tuli vaihdettua joitain muitakin kulutusosia, jotka ovat ikävässä paikassa.

Nyt menis toinen kerta jo paljon helpommin.

Kuva
(Kuvassa vanhat osat vielä paikoillaan.)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 18 vierailijaa