Goloffi alko taas temppuileen... Kyseessä siis vähäpäästöinen bensagolffi, 1.6, vm.90 ja kaasarin virkaa toimittaa pierburg 2ee sähköhässäkkä. Elikkäs ongelmana on se, että auton saa käyntiin vain kaasulla kikkailemalla(vaivoin) tai ilmanputsarin alta sitä-yhtä-läppää-jonka-nimeä-en-tiedä käsin säätämällä. (http://karhumaa.pp.fi/golf/2ee.JPG kuvassa kohta 1) Tyhjäkäynti on aika huono ja kun antaa kaasua niin tuntuu vastaavan todella hitaasti. Jos painaa kaasun nopeasti pohjaan niin sammuu. Vaihdoin jo kaasuttimen vastaavaan käytettyyn. Johdot olen käynyt läpi monta kertaa, eilen löytyi taas yksi vika: kaasuttimen ohjausyksikön maadoitus oli syöpynyt irti. Vedin uuden johdon suoraan miinusnavalle mutta ei auttanut mitään.
Olen järkeillyt asian näin: mahdollisia vikoja on kolme. Kaasuttimessa se osa(kuvassa kohta 2), joka liikuttaa tuota läppää, ohjausyksikölle menevät johdot tai anturit, joiden antama tieto vaikuttaa tuon läpän asentoon. Niin ja neljäntenä tietenkin ohjausyksikön vika, jota tosin pidän epätodennäköisempänä.
Nyt kyselisinkin teiltä arvon asiantuntijat, erityisesti te joilla on kokemusta tästä 2ee mallista, että mitkä anturit vaikuttavat tuon läpän säätöön? Mitä ihmettä minun kannattaa tehdä? Minulla alkaa pikkuhiljaa omat ideat olla vähissä...
Golf mk2 1.6 ei käy [ratkaistu]
Valvoja: ffp jäsenet
Golf mk2 1.6 ei käy [ratkaistu]
Viimeksi muokannut maskotti, 24.8.2009 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ko. läppä on ryyppy ja sitä käyttää jonkin sortin askelmoottori (kohta 2). Onhan moottorin vivut paikoillaan, tosin pitäisi olla jos et ole sitä irrottanut.
Ylävesiletkun liitoskappaleessa on sininen lämpöanturi, ainakin se vaikuttaa ryypyn toimintaan. Lisäksi käyntihäiriöitä ainakin mulla aiheutti johtojen yhteen hankautuminen, eli pakosarjalle menevän happitunnistimen johto oli hangannut yhteen imusarjassa olevan lämpöanturin johdon kanssa. Kannattaa katsella nuo läpi. Onhan perusasiat, eli kaasarin alla olevan kumilaipan ja alipaineletkujen kunto tarkistettu? Myös ne aiheuttavat mystisiä häiriöitä. Samoin itse kaasuttimen rungon maadoitus, joka tulee venttiilikopan reunaan. Vikahan voi olla ihan jossain muualla kuin itse ryypyssä.
Entäs sytytyksen säädöt? Alkoiko oireet yllättäen vai hitaasti?
Myös täällä on hyvää ohjeistusta vianetsintään:
http://www.ruddies.business.t-online.de/2eecheckGB.htm
Mulla muuten sattuisi olemaan hyllyssä yksi tuollainen (pitäisi olla toimiva) kaasari, ohjausboksi ja ehjä konehuoneen johtosarja. Tosin toi ohjausboksi ei kait ihan helpolla hajoa joten tuskin vika on siinä.
Ylävesiletkun liitoskappaleessa on sininen lämpöanturi, ainakin se vaikuttaa ryypyn toimintaan. Lisäksi käyntihäiriöitä ainakin mulla aiheutti johtojen yhteen hankautuminen, eli pakosarjalle menevän happitunnistimen johto oli hangannut yhteen imusarjassa olevan lämpöanturin johdon kanssa. Kannattaa katsella nuo läpi. Onhan perusasiat, eli kaasarin alla olevan kumilaipan ja alipaineletkujen kunto tarkistettu? Myös ne aiheuttavat mystisiä häiriöitä. Samoin itse kaasuttimen rungon maadoitus, joka tulee venttiilikopan reunaan. Vikahan voi olla ihan jossain muualla kuin itse ryypyssä.
Entäs sytytyksen säädöt? Alkoiko oireet yllättäen vai hitaasti?
Myös täällä on hyvää ohjeistusta vianetsintään:
http://www.ruddies.business.t-online.de/2eecheckGB.htm
Mulla muuten sattuisi olemaan hyllyssä yksi tuollainen (pitäisi olla toimiva) kaasari, ohjausboksi ja ehjä konehuoneen johtosarja. Tosin toi ohjausboksi ei kait ihan helpolla hajoa joten tuskin vika on siinä.
Kiitoksia SS vinkeistä, kun tätä foorumia olen lueskellut niin sinulta oikeastaan odotinkin vastausta...;) ffp:n virallinen 2ee-guru.:D
Edelleenkin on golffi työn alla ja kärsivällisyys alkaa olla loppu. Tällä hetkellä auton saa kaasun kanssa temppuilemalla käyntiin, kylmänä kierrokset ovat todella korkealla ja kun koneen saa kunnolla lämpimäksi tyhjäkäynti katoaa kokonaan. Kaasulla se on pidettävä käynnissä.
Vaihdoin sitten koko kaasarin ku satuin vastaavan saamaan mutta ei vaikuttanut millään tavalla. Sitten vaihdoin sen lämpöanturin siitä ylävesiletkusta mutta edelleenkään tilanne ei juurikaan muuttunut. Johtoja olen katellu ja mittaillu mutta eipä tunnu niistäkään vikaa löytyvän. Vähän tuntuu, että alipaineissa vois vikaa olla mutta ku ei ainakaan selviä halkeamia ole löytyny. Jarrutehostimen alipaineputkikin on ehjä.
Kyllä tämä ongelma on ilmaantunut ihan yhtäkkiä. Mites, eikös näissä ole jotakin alipainehässäkkää tuolla sytytyksen säätöpuolellaki??
Edelleenkin on golffi työn alla ja kärsivällisyys alkaa olla loppu. Tällä hetkellä auton saa kaasun kanssa temppuilemalla käyntiin, kylmänä kierrokset ovat todella korkealla ja kun koneen saa kunnolla lämpimäksi tyhjäkäynti katoaa kokonaan. Kaasulla se on pidettävä käynnissä.
Vaihdoin sitten koko kaasarin ku satuin vastaavan saamaan mutta ei vaikuttanut millään tavalla. Sitten vaihdoin sen lämpöanturin siitä ylävesiletkusta mutta edelleenkään tilanne ei juurikaan muuttunut. Johtoja olen katellu ja mittaillu mutta eipä tunnu niistäkään vikaa löytyvän. Vähän tuntuu, että alipaineissa vois vikaa olla mutta ku ei ainakaan selviä halkeamia ole löytyny. Jarrutehostimen alipaineputkikin on ehjä.
Kyllä tämä ongelma on ilmaantunut ihan yhtäkkiä. Mites, eikös näissä ole jotakin alipainehässäkkää tuolla sytytyksen säätöpuolellaki??
Tuota tuli aikoinaan sen verran roplattua, että jotain oppi, kiitos vaan tittelistä ;)ffp:n virallinen 2ee-guru.:D
Sytytysennakkoa säätää perinteinen alipainekello. Jakajan kansi ja pyörijä irti, suojamuovi (taisi olla ihan irtonainen lätkä) pois niin että jakajan "sisään" näkee. Sen jälkeen irrottaa jakajalle menevän letkun yläpäästään ja imee siitä varovasti --> jotain pitäisi liikkua jakajassa. Tosin tuskin tuon mahdollinen toimimattomuus tyhjäkäyntiin paljon vaikuttaa, vian on melkein pakko olla jossain muualla.Mites, eikös näissä ole jotakin alipainehässäkkää tuolla sytytyksen säätöpuolellaki??
Happitunnistin siinä pakosarjan alla putken kyljessä voisi olla yksi vikakohde, mutta en osaa sanoa miten sen vikaantuminen yleensä vaikuttaa, joku muu osannee tähän vastata.
Vikakoodeista voisi olla jotain iloa, jossain siinä johtonipussa paisuntasäiliön ja kaasarin puolivälissä pitäisi olla irrallinen sininen johto. Kun ostaa sellaisen led-jännitetesterin (esim. Biltema 15114: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=15144&sivu=15144.htm&ryhma=4&kategoria=141) ja toimii seuraavasti:
1) Testerin toinen napa akun +-napaan ja toinen siniseen piuhaan
2) Samaan aikaan kytketään sininen piuha akun miinusnapaan noin 4sek ajaksi, nyt testerin ledin pitäisi palaa.
3) Irrotetaan kohdassa 2 kytketty piuha
4) Nyt leditesterin ledin pitäisi vilkuttaa 4-numeroinen vikakoodi. Nopeiden, peräkkäisten vilausten määrä esim. 3kpl tarkoittaa numeroa 3. Numeroiden välissä on joku 1...2sek viive. Koodien välissä taas taisi olla pitkä vilkautus. Tähän on olemassa ohje jossain, mutten sitä ihan heti löytänyt.
Koodi tosin taitaa hävitä muistista kun koneen sammuttaa, eli testilenkin jälkeen koneen edelleen käydessä voisi kokeilla em. proseduuria. Hyvällä säkällä tuo voisi jotain kertoa, tosin mulla tuo vilkutti aina koodia 4-4-4-4, eli kaikki kunnossa kun yritin vikoja hakea.
Kuulostaa vaan aika vaikealta tapaukselta tuo ongelmasi, ehkä se sitkeällä yrittämisellä löytyy. Yksi tapa johdotusten testaukseen on irrottaa se iso liitiin moottorinohjausboksista ja mitata ko. liittimen navoista kaikki anturiarvot, tuota olen joskus harrastanut. Tuohon mulla oli joku dokkari, joka on nyt kateissa.
Ai niin, sytytyksen voisi myös tarkistaa kaiken varuilta ja kurkata jakopäähän että on kaikki hampaat tallella hihnassa...
Löysin muuten puolivahingossa tsekinkielisen ohjeen ko. kaasarille Skoda Favoritiin :D
http://www.skodafavorit.cz/index.php?show=documents&sub_id=38
Tossakin ehkä jotain:
http://koti.kapsi.fi/~needforstreet/SP/PBLang460/PBLang460main/post.php?cat=1&fid=2&pid=327&page=1
E: Tossahan ne kytkentäkaaviot olivat:
http://www.ruddies-berlin.de/sern2ee.htmSaksaksi tosin, mutta kuvat kertovat paljon.
Linkki on tältä sivulta (huonon käännöskoneen kautta), jossa paljon muuta asiaa:
http://66.196.80.202/babelfish/translate_url_content?.intl=de&lp=de_en&trurl=http%3a%2f%2fwww.ruddies-berlin.de%2fVergaser2EE_VW.htm
Niinhän siinä sitten kävi, että vika löytyi sieltä mistä sen viimeisenä uskoin löytyvän. Kaasuttimen ohjausyksikössä oli yksi ohuen ohut johdin kärähtänyt poikki. Tinailtiin siihen vaan uus tilalle nii golffi käy taas komiasti! Eipä nämä näköjään oo isoja vikoja.:D Kuukauden verran ehti golffi olla konepelti pystyssä ennen ku selvis.
Mutmut, kiitokset kaikille (=SS:lle)!:)
Mutmut, kiitokset kaikille (=SS:lle)!:)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 10 vierailijaa