R32:en huolto (hinta!) + yleistä varaosista
Valvoja: ffp jäsenet
R32:en huolto (hinta!) + yleistä varaosista
Terve!
Tätä itkuhan hinnoistahan tämä on, mutta onko teistä kohtuullista?
Auto VW Golf R32 -06
Toinen huolto kyseessä, mittarissa 57tkm.
Autossa ei mitään vikaa/rikkinäistä
Paikallisessa VW huoltoliikkeessä hinta-arvio n.1000euroa!!!
("Kun tässä on tämä neliveto ja kaikki")
OK, ymmärän kyllä että kaikki öljyt, tulpat ym. vaihdetaan mutta silti...
Tätä itkuhan hinnoistahan tämä on, mutta onko teistä kohtuullista?
Auto VW Golf R32 -06
Toinen huolto kyseessä, mittarissa 57tkm.
Autossa ei mitään vikaa/rikkinäistä
Paikallisessa VW huoltoliikkeessä hinta-arvio n.1000euroa!!!
("Kun tässä on tämä neliveto ja kaikki")
OK, ymmärän kyllä että kaikki öljyt, tulpat ym. vaihdetaan mutta silti...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos on autossa on DSG ja neliveto niin voi hyvinkin olla hinta tuota luokkaa..
Huoltoon kuuluu siis ainakin:
-moottoriöljyn vaihto+suodatin
-raitisilmasuodattimen vaihto
-haldex-öljyn ja suodattimen vaihto
-DSG-öljyn vaihto
-Sytytystulppien vaihto
Sitten mahdollisesti vielä ainakin moottorin ilmansuodattimen vaihto.
Tuosta kun alkaa laskemaan niin jo pelkät moottoriöljyt maksaa reippaasti yli satasen, DSG:n öljyt muistaakseni ainakin satasen myös ja peräöljyt 80 euroa niin saadaan jo pelkistä öljyistä noin 300 euroa. Tulpatkin taitaa olla jotkut vähän erikoisemmat ja maksavat motonetissäkin 11.50 euroa kappaleelta eli merkkiliikkeessä niistäkin saattaa jo tulla satasen verran lisää. Eli oltaisiin jossain 400 euron kieppeillä.
Työtä tuohon huoltoon vaaditaan varmaankin vähintään neljä tuntia eli 80 euron tuntiveloituksella puhutaan noin 320-400 eurosta.
Siihen vielä suodattimet+öljyproppu tai vähintään sen tiiviste ja mahdolliset polttimot tai pesunesteet päälle niin kyllä siinä aika lähellä aletaan olla.
Huoltoon kuuluu siis ainakin:
-moottoriöljyn vaihto+suodatin
-raitisilmasuodattimen vaihto
-haldex-öljyn ja suodattimen vaihto
-DSG-öljyn vaihto
-Sytytystulppien vaihto
Sitten mahdollisesti vielä ainakin moottorin ilmansuodattimen vaihto.
Tuosta kun alkaa laskemaan niin jo pelkät moottoriöljyt maksaa reippaasti yli satasen, DSG:n öljyt muistaakseni ainakin satasen myös ja peräöljyt 80 euroa niin saadaan jo pelkistä öljyistä noin 300 euroa. Tulpatkin taitaa olla jotkut vähän erikoisemmat ja maksavat motonetissäkin 11.50 euroa kappaleelta eli merkkiliikkeessä niistäkin saattaa jo tulla satasen verran lisää. Eli oltaisiin jossain 400 euron kieppeillä.
Työtä tuohon huoltoon vaaditaan varmaankin vähintään neljä tuntia eli 80 euron tuntiveloituksella puhutaan noin 320-400 eurosta.
Siihen vielä suodattimet+öljyproppu tai vähintään sen tiiviste ja mahdolliset polttimot tai pesunesteet päälle niin kyllä siinä aika lähellä aletaan olla.
Ei kai kukaan pakota olemaan naimisissa VW merkkiliikken kanssa?? Onhan noita muitakin paikkoja. Halpaahan tuo vielä on jos tonnilla selviät. Odota kun alkaa olla suuremmat rempat tulossa ;) Jakopää menee vaihtoon jossakin vaiheessa kun ketju venyy riittävästi. Sen huomaat sitten kun moottorin vikavalo syttyy ja diagnoosi on nokka-akselin asentoanturivika. Sitten on 2500€:n remppa tulossa.
Taas menee offtopiciin: Tää on tätä. Ostetaan vimosilla rahoilla auto eikä sitten ole varauduttu kuluihin mitä se tuo. Mikä on ettei ihmisillä riitä ymmärrys siihen että kun hankitaan hieman erikoisempi auto, niin sen ylläpitäminen MAKSAA. Sitten on nettiautot sun muut myyntipalstat pullollaan kaikenmaailman ässiä ja ämmiä jotka on ajettu paskaks kun ei ole raaskittu huollattaa ajallaan. Sitten itketään täällä kun myyjä on kusettanu ja on isketty kätöset p...an. Ajakaa polkupyörällä, sen huollattaminen ei ole niin kallista.
Taas menee offtopiciin: Tää on tätä. Ostetaan vimosilla rahoilla auto eikä sitten ole varauduttu kuluihin mitä se tuo. Mikä on ettei ihmisillä riitä ymmärrys siihen että kun hankitaan hieman erikoisempi auto, niin sen ylläpitäminen MAKSAA. Sitten on nettiautot sun muut myyntipalstat pullollaan kaikenmaailman ässiä ja ämmiä jotka on ajettu paskaks kun ei ole raaskittu huollattaa ajallaan. Sitten itketään täällä kun myyjä on kusettanu ja on isketty kätöset p...an. Ajakaa polkupyörällä, sen huollattaminen ei ole niin kallista.
-
- -
- Viestit: 70
- Liittynyt: 17.2.2004 12:49
eihän siinä R:ssä nyt niin kalliit huollot ole, öljyä menee koneeseen vähän enemmän, mutta muuten ihan peruslaitehan se on. tottakai maksaa enemmän, jos on vaihteiston ja haldexin öljynvaihdot, mutta en mä silti kyllä sellasesta huollosta maksaisi 1000e!
ja älkää nyt väittäkö että on muka halpaa, jos maksaa tonnin perushuolto, kyseessähän siis melko uusi auto, jossa ei mitään vikaa, ei silloin huollot saa maksaa tollasia summia. itellä käytin R:n yhessä ekassa huollossa, taisi maksaa pikkasen alle 300e, longlife öljyt siitäkin summasta ison osan.
ja älkää nyt väittäkö että on muka halpaa, jos maksaa tonnin perushuolto, kyseessähän siis melko uusi auto, jossa ei mitään vikaa, ei silloin huollot saa maksaa tollasia summia. itellä käytin R:n yhessä ekassa huollossa, taisi maksaa pikkasen alle 300e, longlife öljyt siitäkin summasta ison osan.
-
- -
- Viestit: 78
- Liittynyt: 15.10.2007 18:53
No onhan toi sikahintasta öljyjen voihdosta kun, ei työnä nyt varmaan kummoinen ole!! Painovoimahan suurimman työn tekee.. Oma auto kävi 90tkm huollossa öljyt, raikasilama suodatin, roppu ja jotain muuta pientä ja aikaa meni jotain 2h niin 350e!! Ois vaan pitäny viedä jonnikin muaalle kuin, vw:eelle
Kaveri kysyi -01 audi a4 2.5 tdi koneeseen jakopääremminvaihtoa, 1000e oli marmoritiskin hinta eikä pikkupajoissakaan hinta paljoa tippunut ja vielä kun audi olis vaatinut uuden tuulilasin ja sangollisen niveliä niin vaihtoon meni, nyt -06 bemu.
Ja monikaan pikkupaja ei tuota voi tehdä kun ilmeisesti johonkin ajoitukseen (pumpun?) tarvitaan jotain erikoispalikkaa jota ei monikaan pikkupaja halua hommata. Testerit varmaan löytyy jo kaikilta pikkupajoiltakin.
Nimimerkillä Passattiin 1200 EUR nokkaremmin vaihto + huolto.
Ennen kaikkea jos ei ole omia tiloja ja tietämystä eikä osaamista huoltaa itse omaa autoaan, niin silloin se on vietävä jonnekkiin huoltoon, ja se valitettavasti maksaa.
Tämä seikka pitäisi tajuta jokaisen auton ostajan, oli se uusi tai käytetty. Ja kuten sanottua mitä kalliimpi auto sen kalliimmat huollot. Hyvä nyrkkisääntö on se että jos ei ole vara ostaa jotain tiettyä mallia uutena niin ei semmoista ole varaa pitää käytettynäkään koska ne huollot on edelleen yhtä kalliita vaikka se auto on 10 vuotta vanha. Esim R/S mallin Audit.
Niinpä itse ajelen vähemmän eksoottisilla autoilla ja sen verran vanhoilla/käytetyillä että edes jotain pystyy itse tekemään. Välillä joutuu jonkun spesiaalityökalun itse tekemään, mutta ainakin yritän itse ensiks ennenkuin vien pajalle.
Tämä seikka pitäisi tajuta jokaisen auton ostajan, oli se uusi tai käytetty. Ja kuten sanottua mitä kalliimpi auto sen kalliimmat huollot. Hyvä nyrkkisääntö on se että jos ei ole vara ostaa jotain tiettyä mallia uutena niin ei semmoista ole varaa pitää käytettynäkään koska ne huollot on edelleen yhtä kalliita vaikka se auto on 10 vuotta vanha. Esim R/S mallin Audit.
Niinpä itse ajelen vähemmän eksoottisilla autoilla ja sen verran vanhoilla/käytetyillä että edes jotain pystyy itse tekemään. Välillä joutuu jonkun spesiaalityökalun itse tekemään, mutta ainakin yritän itse ensiks ennenkuin vien pajalle.
-
- -
- Viestit: 78
- Liittynyt: 15.10.2007 18:53
Ennen kaikkea jos ei ole omia tiloja ja tietämystä eikä osaamista huoltaa itse omaa autoaan, niin silloin se on vietävä jonnekkiin huoltoon, ja se valitettavasti maksaa.
No eiköhän sen nyt jokainen ajetteleva aikuinen ymmärrä että, per*e pitää pyyhkiä p*skalla käynnin jälkeen! Ja vähän erikoisemmassa automallissa on kalliimmat huolot kuin saman merkin perusmallissa! Mutta joku raja sentään vois olla öljyn vaihdossa!! Itse olen " haaveillut " R32 :sesta ja kyselly vakuutuksia sun muita kuluja ja huollot on osa käyttö kustanuksia.. Kysyn vaan kuinka moni on tutkinut kustannuksia ennen auton ostoa? Veikkaan vaan että, moni ajattelee vaan sitä hankinta hintaa ja sen eteen myy vaikka mummonsa että, saisi haluamansa menopelin. Eikös se auto ole tunne ostos eikä JÄRKI?
Viimeksi muokannut sandmännchen, 21.1.2009 7:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kysyn vaan kuinka moni on tutkinut kustannuksia ennen auton ostoa? Veikkaan vaan että, moni ajattelee vaan sitä hankinta hintaa ja sen eteen myy vaikka mummonsa että, saisi haluamansa menopelin. Eikös se auto ole tunne ostos eikä JÄRKI?
Minä yritin tutkia. Ei vaan saanut tietoa ei sitten millään. Vasta kun pisti sähköpostia volkkarin maahantuojalle niin paikallinen merkkihuolto viitsi vastata sähköposteihin ja sittenkin vastaukset oli ylimalkaisia eikä niissä esitetyt hintatiedot olleet edes lähellä oikeita huoltohintoja.
"Kaveri kysyi -01 audi a4 2.5 tdi koneeseen jakopääremminvaihtoa, 1000e oli marmoritiskin hinta eikä pikkupajoissakaan hinta paljoa tippunut ja vielä kun audi olis vaatinut uuden tuulilasin ja sangollisen niveliä niin vaihtoon meni, nyt -06 bemu.
"Niin ja vuonna 2014 sen BMW:n huoltoon ei varmaan ole uponnut penniäkään?"
No kaverilla ei pikkurahan pulaa ole eikä audi ollut sitä mikä piti, 160tkm ajettu ja remonttia edessä joten parempi oli vaihtaa uudempaan.
Tuskin bemukaan paria vuotta kauempaa on,kilometrejä tulee aika reippaasti vuodessa.
"Niin ja vuonna 2014 sen BMW:n huoltoon ei varmaan ole uponnut penniäkään?"
No kaverilla ei pikkurahan pulaa ole eikä audi ollut sitä mikä piti, 160tkm ajettu ja remonttia edessä joten parempi oli vaihtaa uudempaan.
Tuskin bemukaan paria vuotta kauempaa on,kilometrejä tulee aika reippaasti vuodessa.
No joo... tuli kysytyy myös naapurikaupungin valtuutetusta VW huollosta ja lupasivat n700euroon tehdä huollon. Eihän toi ole enään paha hinta, kun ajattelee että huoltoväli on kuitenkin n. 30tkm.
Hinnasta tosiaan on yli 200 euroa DSG:n öljyt+vaihto.
Soitin ja peruin jo varaamani huollon. Sanoin että taitaa olla tuperkuloosi että ei pysty mitenkään tulee....köh köh
Hinnasta tosiaan on yli 200 euroa DSG:n öljyt+vaihto.
Soitin ja peruin jo varaamani huollon. Sanoin että taitaa olla tuperkuloosi että ei pysty mitenkään tulee....köh köh
Taas menee offtopiciin: Tää on tätä. Ostetaan vimosilla rahoilla auto eikä sitten ole varauduttu kuluihin mitä se tuo. Mikä on ettei ihmisillä riitä ymmärrys siihen että kun hankitaan hieman erikoisempi auto, niin sen ylläpitäminen MAKSAA. Sitten on nettiautot sun muut myyntipalstat pullollaan kaikenmaailman ässiä ja ämmiä jotka on ajettu paskaks kun ei ole raaskittu huollattaa ajallaan. Sitten itketään täällä kun myyjä on kusettanu ja on isketty kätöset p...an. Ajakaa polkupyörällä, sen huollattaminen ei ole niin kallista.
Joo, oikeastaan ei se hinta, vaan kummastuttaa se että mikä hitto on aina pakko sinne merkkiliikeeseen viedä. Etenkin kun aiheesta jauhettu jokaisella foorumilla tappiin saakka, ja ainakin omaan silmään ne negatiiviset kommentit paistaa silmään aikamoisena enemmistönä. - Niin, saahan sillä "liikkumisturvaa" yms. Toki munkin pankkitilille voi laittaa jokaisen huollon yhteydessä muutaman satkun, voin sitten luvata maksaa vuokraGolffin muutamaksi päivää JOS auto sattuu teknisen vian vuoksi tielle jättämään. :)
Kannattaa myös noita "huolto" hintoja verratessa, selvittää mitä ne pitää sisällään. - Ettei sitten jälkikäteen ihmetellä, että naapuriliikkeessä "kallis" hinta sisälsi sitä ja sitä muuta osaa ym.
Onhan toi 1000 euroa jo ihan kohtuullinen kulu öljyjen, tulppien ja suodattimien vaihdosta. Ei luulisi tuon mitään isompaa erikoisosaamista vaativan. Nosturilla toki kivampi tehdä nuo hommat.
Aika huvittavaa, että R32:n esi-isän, eli kaikkien teinipoikien unelma-auton, kolmoskopan VR6:n paljon pelätty jakopään remontti maksaa pikkupajalla ehkä just tuon verran ja väittäisin, että siinä on pikkusen enemmän jumppaa. Mutta avainsanoja onkin Auton vuosimalli ja pikkupaja:D :D
Mitä enemmän mennään ns. parempaan malliin ja merkkiin, niin sitä enempi tulee tuota premium lisää myös huoltohintoihin. Osta vaikka vanha Cadillac ja vie se merkkihuoltoon:D
<edit> Kyllä ne merkkiliikkeessä siitä jonkun kalliin viankin löytävät joka ei ainakaan takuun piiriin kuulu </edit>
Aika huvittavaa, että R32:n esi-isän, eli kaikkien teinipoikien unelma-auton, kolmoskopan VR6:n paljon pelätty jakopään remontti maksaa pikkupajalla ehkä just tuon verran ja väittäisin, että siinä on pikkusen enemmän jumppaa. Mutta avainsanoja onkin Auton vuosimalli ja pikkupaja:D :D
Mitä enemmän mennään ns. parempaan malliin ja merkkiin, niin sitä enempi tulee tuota premium lisää myös huoltohintoihin. Osta vaikka vanha Cadillac ja vie se merkkihuoltoon:D
<edit> Kyllä ne merkkiliikkeessä siitä jonkun kalliin viankin löytävät joka ei ainakaan takuun piiriin kuulu </edit>
Joo, oikeastaan ei se hinta, vaan kummastuttaa se että mikä hitto on aina pakko sinne merkkiliikeeseen viedä. Etenkin kun aiheesta jauhettu jokaisella foorumilla tappiin saakka, ja ainakin omaan silmään ne negatiiviset kommentit paistaa silmään aikamoisena enemmistönä.
Niin.. Se nyt vaan taitaa olla niin että ihan jokapaikasta ei tuon DSG-öljyn vaihtoon tarvittavia erikoistyökaluja ja löydy. Siihen sopivaa öljyäkin saa vain merkkiliikkeestä.
Nelivedon Haldexiin sopivan suodattimen ja öljyjenkin kanssa taitaa olla melkein sama tilanne, vaikka siihen jotenkin soveltuvaa öljyä vissiin saa muualtakin.
Ihmetyttää nää jutut että mitä sporttisempi ja kalliimpi auto niin sitä kalliimpi on sen huoltokin,ja se osittain pitää paikkaansa mutta tää idea tuntuu siltä että jos sulla on vaikka audi R8 niin velottaako ne niistä samoista litkuista viä helvetisti enemmän kuin esim tämän jutun R32 golffin kohdalla??Eli siis nostaako ne marmoritiskillä vaan nopeasti litrahintaa kun kerta kaveri joka tuo audin R8 huoltoon niin sillä on rahaa ja kallis auto niin sen mukaan menee huoltokin.
Toivottavasti joku sai mun sekavasta pointista selvää:D.
Ja ei ole sitten mitään kauhean harvinaista että kun viet auton merkkiliikkeeseen niin siellä laskutetaan "töitä" mitä ei ole edes tehty huollossa esim on laskutettu pissapojan täytöstä vaikka se olisi asiakas itse täyttänyt juuri ennen huoltoa ja oon jopa kuullut että tulpat jääneet vaihtamatta mutta laskutettu niistäkin kyllä on.jne jne.
Toivottavasti joku sai mun sekavasta pointista selvää:D.
Ja ei ole sitten mitään kauhean harvinaista että kun viet auton merkkiliikkeeseen niin siellä laskutetaan "töitä" mitä ei ole edes tehty huollossa esim on laskutettu pissapojan täytöstä vaikka se olisi asiakas itse täyttänyt juuri ennen huoltoa ja oon jopa kuullut että tulpat jääneet vaihtamatta mutta laskutettu niistäkin kyllä on.jne jne.
No ainakin isoon moottoriin menee enemmän öljyä. Siitä se suurin hintaero esim öljynvaihdossa muodostuu. Kun johonkin perusmoottoriin menee se 4 litraa niin esim 4.2 litraiseen audiin sai muistaakseni laskea ölppää noin tuplaten. Harvemmin noi oikeasti kalliimmat sportit kuitenkaan millään kakslitraisella koneella on.
jos sulla on vaikka audi R8 niin velottaako ne niistä samoista litkuista viä helvetisti enemmän kuin esim tämän jutun R32 golffin kohdalla??Eli siis nostaako ne marmoritiskillä vaan nopeasti litrahintaa kun kerta kaveri joka tuo audin R8 huoltoon niin sillä on rahaa ja kallis auto niin sen mukaan menee huoltokin
Samaa öljyähän ne koneet nielee. Mutta tuo väite pitää paikkansa varaosien suhteen. Nykyään Audin varaosat on eri varaosanumerolla kuin sama täysin identtinen volkkarin osa. Hinnassa on tietysti audilisä. R8:sta ei ole tietoa, mutta taannoin oli tullut keltainen Lambo Kuopion Laakkoselle huoltoon (VAG-tuote sekin), Suomessa ei ollut tietotaitoa vehkeen huollosta niin oli joutunut viemään Tukholmaan huoltoon. Hinnasta ei ole tietoa.
4.2 litraiseen audiin sai muistaakseni laskea ölppää noin tuplaten
Aivan. Omaani menee se 7,5-8 litraa. En tiedä mitä ölppää johonkin R8:iin menee, mutta jostain olin lukevinani että öljytilavuus koneessa on kuivasumppuvoitelun takia ~14 litraa... Mutta sen hintasessa autossa huoltojen hinnat tuskin hirveesti painaa. Kortti vaan heilahtaa eikä saldoa varmaankaan kattella... ;)
Olen monesti miettinyt, että jos autoa pitää vaikka 3-4 vuotta ja tekee itse perushuollot niin onko huolloissa säästetty summa sama vai peräti enemmän kuin mitä mahdollinen auton arvon alennus myyntitilanteessa kun ei ole huoltokirjassa merkkiliikkeen leimoja..
Itse henkilökohtaisesti en aina välttämättä laskisi ostopäätöstä sen varaan, onko ne leimat siellä, jos huollot on muuten tehty ajallaan ja dokumentoitu itse huoltokirjaan. Joillekin taas ne leimat ovat kaikki kaikessa eivätkä edes harkitse auton ostamista, jossa ei ole aukotonta merkkihuoltohistoriaa.
Kyllä auton yleisilmeestä ja myyjästäkin voi jo aika paljon päätellä, miten autoa on oikeasti pidetty.
Itse henkilökohtaisesti en aina välttämättä laskisi ostopäätöstä sen varaan, onko ne leimat siellä, jos huollot on muuten tehty ajallaan ja dokumentoitu itse huoltokirjaan. Joillekin taas ne leimat ovat kaikki kaikessa eivätkä edes harkitse auton ostamista, jossa ei ole aukotonta merkkihuoltohistoriaa.
Kyllä auton yleisilmeestä ja myyjästäkin voi jo aika paljon päätellä, miten autoa on oikeasti pidetty.
Quote:
Nykyään Audin varaosat on eri varaosanumerolla kuin sama täysin identtinen volkkarin osa.
No heitäppä esimerkki kun tuntuu olevan tietoa?
Näitä tosiaan kyllä löytyy ja mahtaakohan konsernissakaan olla tietoa millä kaikilla numeroilla samaa osaa on tehty.
Osien nimeämiskäytäntöhän volkkarilla alkaa lähes aina automallikoodilla esim. 3Bx, 1Kx, 1Jx, 3Cx jnejne.. Audeissa ja muissa merkeissä logiikka menee aivan samalla tavalla esim. 8Ex, 8Px ja seateissa 1Mx, 5Px, 1Px ja niin edelleen.
Täysin vastaavaa tai ainakin vaihtokelpoista osaa saattaa siis löytyä monellakin eri varaosanumerolla. Samassa osassa eri autokoodeilla nuo loppunumerot eivät kuitenkaan yleensä ole lainkaan samanlaiset.
Itse käytin juuri neloskorisen ärräni huollossa merkkiliikkeessä ja maksoi 450 euroa.
Huollossa tehtiin:
-Jarrujärjestelmän tarkastus:Tiiviyden tarkastus
-Pakoputkiston tarkastus
-Raitisilmasuodattimen vaihto
-Vesikaukalon puhdistus
-Akku,Nestemäärän ja varaustilan tarkastus
-Sähkölaitteiden toiminta
-Turvatyynyn ulkoinen tarkastus
-Moottorin/moottoritilan ulkoinen tarkistus:tiiviys,komponentit
-Jäähdytysjärjestelmä,Pakkaskestävyyden tarkastus ja nesteen lisäys
-Moottoriöljyn vaihto ja öljynsuodattimen vaihto
-Ovien saranoiden voitelu
-Valojen suuntauksen tarkastus
-Lasinpyyhin/pesin,Nesteen täyttö,toiminnan ja kunnon tarkastus.Tuulilasin,takalasin ja
ajovalonpesinten suuntaus tarkastettu
-Jarrupalojen/levyjen kunnon tarkastus
-Jarrunesteen tarkastus,lisätty(sain lopun purkista vielä mukaan)
-Ohjaustehostin/hydraulijärjestelmä,Nestemäärän tarkastus,lisätty(sain tästäki loput)
-Moottori/Vaihteisto/Vetopyörästö,Tiiviyden tarkastus
-Vetoakselin/Ohjauksen suojakumit ja raidetangonpäät tarkastettu
-Vikamuistien luku
-Huoltovälinäyttö nollattu
-Vaihteisto/vetopyörästö,Öljymäärän tarkastus,Haldex-kytkimen öljynvaihto
-Renkaat,Kunto,kuviosyvyys,kulutuspinta
-Rengaspaineet(myös varapyörä)
-Pakokaasuarvojen tarkastus
Lisätyöt 60 000km välein:
-Sytytystulppien vaihto
-Ilmansuodattimen vaihto
-Haldex-kytkimen öljynsuodatin
Huollossa tehtiin:
-Jarrujärjestelmän tarkastus:Tiiviyden tarkastus
-Pakoputkiston tarkastus
-Raitisilmasuodattimen vaihto
-Vesikaukalon puhdistus
-Akku,Nestemäärän ja varaustilan tarkastus
-Sähkölaitteiden toiminta
-Turvatyynyn ulkoinen tarkastus
-Moottorin/moottoritilan ulkoinen tarkistus:tiiviys,komponentit
-Jäähdytysjärjestelmä,Pakkaskestävyyden tarkastus ja nesteen lisäys
-Moottoriöljyn vaihto ja öljynsuodattimen vaihto
-Ovien saranoiden voitelu
-Valojen suuntauksen tarkastus
-Lasinpyyhin/pesin,Nesteen täyttö,toiminnan ja kunnon tarkastus.Tuulilasin,takalasin ja
ajovalonpesinten suuntaus tarkastettu
-Jarrupalojen/levyjen kunnon tarkastus
-Jarrunesteen tarkastus,lisätty(sain lopun purkista vielä mukaan)
-Ohjaustehostin/hydraulijärjestelmä,Nestemäärän tarkastus,lisätty(sain tästäki loput)
-Moottori/Vaihteisto/Vetopyörästö,Tiiviyden tarkastus
-Vetoakselin/Ohjauksen suojakumit ja raidetangonpäät tarkastettu
-Vikamuistien luku
-Huoltovälinäyttö nollattu
-Vaihteisto/vetopyörästö,Öljymäärän tarkastus,Haldex-kytkimen öljynvaihto
-Renkaat,Kunto,kuviosyvyys,kulutuspinta
-Rengaspaineet(myös varapyörä)
-Pakokaasuarvojen tarkastus
Lisätyöt 60 000km välein:
-Sytytystulppien vaihto
-Ilmansuodattimen vaihto
-Haldex-kytkimen öljynsuodatin
Jarruvalokatkaisijan muistelisin olevan monella eri osanumerolla samanlainen.. Ja oliskohan joku raitisilmasuodatinkin ollu audissa 8Ex numerolla samalainen ku 1K1 tai 1J0 -alkuinen. Muitakin löytyy mutta ei niitä muista kun ei ole ihan tarkoituksella tullut noita metsästettyä, vaan asennushommien lomassa aina välilä kiinnittänyt huomiota että sama osahan tämä on kuin jollain toisellakin numerolla.
Mutta eiköhän tässä aleta olla jo ihan riittävän kaukana alkuperäisestä aiheesta joten tälle keskustelulle voi melkeen perustaa oman topiccinsa.
Mutta eiköhän tässä aleta olla jo ihan riittävän kaukana alkuperäisestä aiheesta joten tälle keskustelulle voi melkeen perustaa oman topiccinsa.
Lainaus:
Quote:
Nykyään Audin varaosat on eri varaosanumerolla kuin sama täysin identtinen volkkarin osa.
No heitäppä esimerkki kun tuntuu olevan tietoa?
Näitä tosiaan kyllä löytyy ja mahtaakohan konsernissakaan olla tietoa millä kaikilla numeroilla samaa osaa on tehty.
Osien nimeämiskäytäntöhän volkkarilla alkaa lähes aina automallikoodilla esim. 3Bx, 1Kx, 1Jx, 3Cx jnejne.. Audeissa ja muissa merkeissä logiikka menee aivan samalla tavalla esim. 8Ex, 8Px ja seateissa 1Mx, 5Px, 1Px ja niin edelleen.
Täysin vastaavaa tai ainakin vaihtokelpoista osaa saattaa siis löytyä monellakin eri varaosanumerolla. Samassa osassa eri autokoodeilla nuo loppunumerot eivät kuitenkaan yleensä ole lainkaan samanlaiset.
Kyllä näin on. Sen verran on tietoa että veljmies on lähes kymmenen vuotta ollut VAG-merkkihuollossa töissä ja sanoi asiasta. Esim.alustanosissa on samoja A6/A4/Passat/Superb. Muistan kun vuosia sitten kun ostin entiseen sokodaan etujarrulevyjä. Auton valmistenumeron perusteella löytyi yhdet ja loppujenlopuksi löytyi ainakin viidet eri levyt eri varaosanumerolla jotka olisivat käyneet. Myyjä vaan tuumasi "valitse sitten näistä".
Itse käytin juuri neloskorisen ärräni huollossa merkkiliikkeessä ja maksoi 450 euroa.
Huollossa tehtiin:
-Jarrujärjestelmän tarkastus:Tiiviyden tarkastus
-Pakoputkiston tarkastus
-Raitisilmasuodattimen vaihto
-Vesikaukalon puhdistus
-Akku,Nestemäärän ja varaustilan tarkastus
-Sähkölaitteiden toiminta
-Turvatyynyn ulkoinen tarkastus
-Moottorin/moottoritilan ulkoinen tarkistus:tiiviys,komponentit
-Jäähdytysjärjestelmä,Pakkaskestävyyden tarkastus ja nesteen lisäys
-Moottoriöljyn vaihto ja öljynsuodattimen vaihto
-Ovien saranoiden voitelu
-Valojen suuntauksen tarkastus
-Lasinpyyhin/pesin,Nesteen täyttö,toiminnan ja kunnon tarkastus.Tuulilasin,takalasin ja
ajovalonpesinten suuntaus tarkastettu
-Jarrupalojen/levyjen kunnon tarkastus
-Jarrunesteen tarkastus,lisätty(sain lopun purkista vielä mukaan)
-Ohjaustehostin/hydraulijärjestelmä,Nestemäärän tarkastus,lisätty(sain tästäki loput)
-Moottori/Vaihteisto/Vetopyörästö,Tiiviyden tarkastus
-Vetoakselin/Ohjauksen suojakumit ja raidetangonpäät tarkastettu
-Vikamuistien luku
-Huoltovälinäyttö nollattu
-Vaihteisto/vetopyörästö,Öljymäärän tarkastus,Haldex-kytkimen öljynvaihto
-Renkaat,Kunto,kuviosyvyys,kulutuspinta
-Rengaspaineet(myös varapyörä)
-Pakokaasuarvojen tarkastus
Lisätyöt 60 000km välein:
-Sytytystulppien vaihto
-Ilmansuodattimen vaihto
-Haldex-kytkimen öljynsuodatin
Karhulta on sitten taidettu karhuta oikein kunnolla. Tuo 450 ekua on jo edullinen nelivedon huollattamisesta. Maksaahan tavisdieselin huolto lähes 400€. Tuskin noissa IV ja V korimallin huoltohinnoissa noin isoa eroa voi olla.
Nykyään Audin varaosat on eri varaosanumerolla kuin sama täysin identtinen volkkarin osa.
vitunmoista bullshittiä. Jos osa on täysin identtinen niin se on audi/vw/skoda puolella täysin tismalleen samalla varaosanumerolla.
Turha väittää kun päivittäin melkein joutuu noitten merkkien välillä osia vatvomaan.
JOS osassa taas on pienikin muutos esim tehty audille niin silloin LÄHES identtinen osa voi olla eri numerolla, osa ei kuitenkaan ole 100% sama.
Jatketaan nyt sitten tähän kun muutkin jatkaa..
Ehkäpä tässä nyt ei ollut pointtina selvittää onko sama osa eri osanumerolla täysin identtinen vaan se, ovatko ne keskenään vaihtokelpoisia.
Ketään ei varmaan kiinnosta onko vaikka esimerkiksi noiden jarrulevyden keskiöissä yksi, kaksi vai ei yhtäkään reikää pyörännapaan kiinnitystä varten, jos eri osanumeroiden välillä on hintaeroa.
Itse ainakin ottaisin halvimmat ja pystyisin sen paketin kasaamaan vaikka täysin ilman sitä ruuvia, kun ei sillä muutenkaan ole minkäänlaista seksuaalista merkitystä pyöränpulttien kiinnityksen jälkeen. Ongelma vaan on se että näistä vastaavuuksista ei ole oikein missään tietoa vaan kaikki pitäisi selvittää itse. Siksi aiheesta olisikin hyvä perustaa oma aiheensa..
Tuli muuten mieleen vielä yksi osa jota on vaikka millä numeroilla. Eli mukavuusjärjestelmän keskusmoduli. Olen ainakin 1K-golffissa tavannut jo tehtaan jäljiltä 3C-numeroilla alkavaa ja kyseinen purkki täysin identtinen liitännöiltään ja mahdollista koodata vaikka mihin autoon sopivaksi.
Ehkäpä tässä nyt ei ollut pointtina selvittää onko sama osa eri osanumerolla täysin identtinen vaan se, ovatko ne keskenään vaihtokelpoisia.
Ketään ei varmaan kiinnosta onko vaikka esimerkiksi noiden jarrulevyden keskiöissä yksi, kaksi vai ei yhtäkään reikää pyörännapaan kiinnitystä varten, jos eri osanumeroiden välillä on hintaeroa.
Itse ainakin ottaisin halvimmat ja pystyisin sen paketin kasaamaan vaikka täysin ilman sitä ruuvia, kun ei sillä muutenkaan ole minkäänlaista seksuaalista merkitystä pyöränpulttien kiinnityksen jälkeen. Ongelma vaan on se että näistä vastaavuuksista ei ole oikein missään tietoa vaan kaikki pitäisi selvittää itse. Siksi aiheesta olisikin hyvä perustaa oma aiheensa..
Tuli muuten mieleen vielä yksi osa jota on vaikka millä numeroilla. Eli mukavuusjärjestelmän keskusmoduli. Olen ainakin 1K-golffissa tavannut jo tehtaan jäljiltä 3C-numeroilla alkavaa ja kyseinen purkki täysin identtinen liitännöiltään ja mahdollista koodata vaikka mihin autoon sopivaksi.
Una jos se purkki olisi ihan täysin koodattavissa mihin tahansa autoon ja liitännät oisi tismalleen samat niin miksihän niitä myytäs eri tuotekoodeilla?
selitä, en ole tämmöisiin törmännyt.
Eihän ne tyhmiä ole tehtaallakaan etteivät tajuaisi samaa purkkia käyttää sitten muissakin malleissa, tämähän toisi säästöä ja pienentäisi valmistuskutannuksia.
Kyllä aina uusi osa joudutaan suunnittelemaan käymään vain tiettyyn autoon jos ei toisesta voida sitä hyödyntää.
On jopa ollut osia ihan tismalleen samoilla numeroilla mutta loppunumero on ollut esim B ja oikean osan viimeinen on A ja ne eivät ole toimineet ristiin.
sähköboxista kyse.
Minustakin saa sinne tehtaalle mennä jos noin helpolla niitä osia yhtenäistää.
selitä, en ole tämmöisiin törmännyt.
Eihän ne tyhmiä ole tehtaallakaan etteivät tajuaisi samaa purkkia käyttää sitten muissakin malleissa, tämähän toisi säästöä ja pienentäisi valmistuskutannuksia.
Kyllä aina uusi osa joudutaan suunnittelemaan käymään vain tiettyyn autoon jos ei toisesta voida sitä hyödyntää.
On jopa ollut osia ihan tismalleen samoilla numeroilla mutta loppunumero on ollut esim B ja oikean osan viimeinen on A ja ne eivät ole toimineet ristiin.
sähköboxista kyse.
Minustakin saa sinne tehtaalle mennä jos noin helpolla niitä osia yhtenäistää.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Olen monesti miettinyt, että jos autoa pitää vaikka 3-4 vuotta ja tekee itse perushuollot niin onko huolloissa säästetty summa sama vai peräti enemmän kuin mitä mahdollinen auton arvon alennus myyntitilanteessa kun ei ole huoltokirjassa merkkiliikkeen leimoja..
Kaksi kertaa olen ollut mukana kun on ihan liikkeessä vaihdettu käytetty auto toiseen käytettyyn. Myyjä ei kysynyt kuin vuosimallin ja ajokilometrit. Edes koeajoa ei suorittanut.
Joten aivan varmasti säästää enemmän sillä kun huoltaa itse, jos osaa ja on paikka missä tehdä.
Jos katsoo vaikka autotalli.com hintoja niin ei ne hinnat eroa toisistaan sen takia että huoltokirja puuttuu tai huollot on tehty muualla kuin merkkiliikkeessä.
Nykyään Audin varaosat on eri varaosanumerolla kuin sama täysin identtinen volkkarin osa.
vitunmoista bullshittiä. Jos osa on täysin identtinen niin se on audi/vw/skoda puolella täysin tismalleen samalla varaosanumerolla.
Turha väittää kun päivittäin melkein joutuu noitten merkkien välillä osia vatvomaan.
JOS osassa taas on pienikin muutos esim tehty audille niin silloin LÄHES identtinen osa voi olla eri numerolla, osa ei kuitenkaan ole 100% sama.
No sä voit heittää faktaa, paljonko niissä LÄHES identtisissä audivaraosien hinnoissa on audilisää?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
R32 viikon omistaneena kysyisin, että missä kannattaisi vaihdattaa jarrunesteet pääkaupunkiseudulla? Minkähän hintaista mahtaa olla?
Näytti huoltokirjassa olevan, että nyt huhtikussa pitäisi vaihtaa. Taitaa olla joku 2 vuotta välilä noissa nesteiden vaihdossa.
Itelle vaihdettiin ensimmäistä kertaa tässä toisen huollon yhteydessä 57tkm. Maksoi Kouvolan Bernerillä n.45euroa. Kannattaako noita nyt erikseen lähtä vaihdattamaan?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
mikäs sielä ruostuu että sen takia rikkois? täysin mustiakin nesteitä vaihtelen paljon yli 10v vanhoihinkin romuihin eikä oo kyllä ruostumisen takia tullu eteen ikinä mitään... vaikka kosteutta sinne sekaan meneekin... tosin vasta 8 vuotta työkseen tulpanvääntäjä ollu niin viä läheskään kaikkee tietty nähny mut vanhempien pirssien kans paljon kans tekemisis
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei oltu jarruja avattu kertaakaan ja nesteet varmaan sitten vahingossa vaihdettu kerran tai pari.
Ja vaikka mäntä oliskin ruostumatonta (miksköhän ei muuten ole...) niin jostain muualta järjestelmästä se neste ruskeata kerää.
Ja Rollella on erittäin hyvä pointti mitä itsekään en ole tullut ajatelleeksi kun omassa kulkineessa ei sellaista ylellisyyttä ole.
E: Avattu kertaakaan paitsi normi palan-/levynvaihto tietysti...
Ja vaikka mäntä oliskin ruostumatonta (miksköhän ei muuten ole...) niin jostain muualta järjestelmästä se neste ruskeata kerää.
Ja Rollella on erittäin hyvä pointti mitä itsekään en ole tullut ajatelleeksi kun omassa kulkineessa ei sellaista ylellisyyttä ole.
E: Avattu kertaakaan paitsi normi palan-/levynvaihto tietysti...
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa