Audi Cabrioon jaon muutos 4x108 --> 5x112 ?
Valvoja: ffp jäsenet
Audi Cabrioon jaon muutos 4x108 --> 5x112 ?
Eli hakukonetta on käytetty ahkeraan ja monen moista tarinaa asiaan liittyen on löytynyt. Cabrion jako harmittaa, kun vanne valikoima on kovin suppea joten siksi tätä muutosta haetaan. Eli kaikki asiasta tietävät tahot nyt kertomaan miten se järkevimmin kävisi?
Sen verran olen kaivellut tietoa, että alkupään A4:n takanapa-levy kävisi kaiketi käytännössä suoraan Cabrioon. Etupäähän on sitten tarjottu kaikkea UrS4:n, S2:n ja A4:n kamoja. Eli tuo etupää nyt olisi se suurin haaste. Kertokaapa ehdotuksia kuin myös takapään osalta jos joku esim. kyseisen konversion tehny. Ja tosiaan adaptereita ei oo tarkoitus laittaa.
Sen verran olen kaivellut tietoa, että alkupään A4:n takanapa-levy kävisi kaiketi käytännössä suoraan Cabrioon. Etupäähän on sitten tarjottu kaikkea UrS4:n, S2:n ja A4:n kamoja. Eli tuo etupää nyt olisi se suurin haaste. Kertokaapa ehdotuksia kuin myös takapään osalta jos joku esim. kyseisen konversion tehny. Ja tosiaan adaptereita ei oo tarkoitus laittaa.
Hitsaten, poraten ja jengaten halvin vaihtoehto.
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=55514
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=55514
Sopivat etunavat riippuvat moottorista. Jos on v6 eli 2.6 tai 2.8 niin silloin on ns. isot navat, jolloin paras vaihtoehto on käyttää s2 etunapoja, jotka käyvät suoraan paikalleen. Toinen vaihtoehto on käyttää c4 korisen S4:n tai v8 audin takanapoja. Tällöin joutuu sorvaamaan 5mm korotusrenkaan joko laakerin alle tai vaihtoehtoisesti navan ja jarrulevyn väliin. Isoissa navoissa on siis 82mm laakeri. Tässä tapauksessa jarrulevyiksi käy s2 levyt (ainakin 2.8:ssa), tai sitten voi porata uuden jaon levyihin. En ole varma onko 2.6 moottorisessa samat g60 jarrut kuin 2.8:ssa ja s2:ssa?
Jos on autossa on joku muu moottori, niin käsittääkseni b5 korisen quattro audin takanavat käyvät joko suoraan tai jollain pienellä sorvausoperaatiolla. Näihin käy pienempi laakeri joka on halkaisijaltaan 75mm. Tässä tapauksessa en tiedä mitkä levyt käyvät. Helpointa on varmaankin porata alkuperäisiin levyihin uusi jako.
Takapäähän käy alkupään b5 audin takajarrulevy/napa. Joutuu siis ostaa levyt ja laakerit ja abs kehät. Nämä saa ebaysta muutamalla kympillä.
Jos on autossa on joku muu moottori, niin käsittääkseni b5 korisen quattro audin takanavat käyvät joko suoraan tai jollain pienellä sorvausoperaatiolla. Näihin käy pienempi laakeri joka on halkaisijaltaan 75mm. Tässä tapauksessa en tiedä mitkä levyt käyvät. Helpointa on varmaankin porata alkuperäisiin levyihin uusi jako.
Takapäähän käy alkupään b5 audin takajarrulevy/napa. Joutuu siis ostaa levyt ja laakerit ja abs kehät. Nämä saa ebaysta muutamalla kympillä.
Kyseessä on 2.3L NG moottorilla ollut auto, nyttemmin konepellin alla majailee A4:stä napattu AEB. Lueskelin, että alkupään A4 takanapa jossa levy samaa puuta menisi suoraan Cabrioon ja noi V8 takanavat löysin Ebaysta, ovat jo matkalla suomeen. Niistä tosiaan pitää sorvissa nappaa vähän pois niin pitäis mennä paikalleen. Katsotaan kuinka käy. Jossain vaiheessa voisi tuosta koko tekniikan vaihdosta ja jaon muutoksesta tehdä pikku projektikertomuksen tänne myös.
Tuossa NG tai aeb projektissa noista v8 navoista ei ole paljon iloa, jos ei halua vaihtaa napojen lisäksi vetoakseleita ja sitä osaa mihin laakeri painetaan. 2.3 moottorisessa on käsittääkseni 75mm laakeri ja v8 takanapa vaatii 82mm laakerin.
Minkäkokoinen on laatikon päässä oleva vetoakselin laippa?
-Jos on 100mm, niin sitten käy quattro v6 80:n etuvetoakselit.
-Jos 108mm laippa niin sitten tarvii s2 tai 7a 2.3 fwd vetoakselit.
-Jos laippa on 130mm niin käy 80 v6 akselit.
Tämä pätee, jos käytetään sitä v8 takanapaa ja 82mm laakeria.
Minkäkokoinen on laatikon päässä oleva vetoakselin laippa?
-Jos on 100mm, niin sitten käy quattro v6 80:n etuvetoakselit.
-Jos 108mm laippa niin sitten tarvii s2 tai 7a 2.3 fwd vetoakselit.
-Jos laippa on 130mm niin käy 80 v6 akselit.
Tämä pätee, jos käytetään sitä v8 takanapaa ja 82mm laakeria.
Kyllä niitä akseleita löytyy mutta hinta on moninkertainen verrattuna noihin muihin vaihtoehtoihin.
Yksi vaihtoehto on vaihtaa laatikkoon laipat, mutta se ei välttämättä ole kovin helppoa, koska vaikka kyse on saman sarjan laatikoista, niin laippojen mitat ei välttämättä täsmää. ETKAsta näkee missä laatikoissa on sama perävälitys, ja siitä voi sitten koittaa selvittää, että mitkä laipat sopisivat tilalle.
Yksi vaihtoehto on vaihtaa laatikkoon laipat, mutta se ei välttämättä ole kovin helppoa, koska vaikka kyse on saman sarjan laatikoista, niin laippojen mitat ei välttämättä täsmää. ETKAsta näkee missä laatikoissa on sama perävälitys, ja siitä voi sitten koittaa selvittää, että mitkä laipat sopisivat tilalle.
Eilen sitten niputettiin takapää. Se tosiaan oli ihan bolt on eli A4:n palikat meni heittämällä kiinni ja jarrusatulan kannakeen levyn kohta osui suoraan kohdalleen. Abs kehätkin oikeilla paikoilla. Etupää tehtiin siten, että laakerin alle sorvattiin 2mm rengas. Tosin sorvatessa ei otettu huomioon, että rinkulan olisi pitänyt ollahyvin hyvin ohut reunoista ja tämän vuoksi napaa kiristäessä vetonivel ottikin kii renkaaseen ennenkuin laakeriin. Tämän vuoksi laakerin ja vetonivelen väliin sorvattiin vanhoista navoista 3mm paksu välirengas jotta saatiin nivel kiristymään oikein. Samalla ABS hammastus nivelessä osui keskelle anturia.
Tuli viikonloppuna hommattua itelle 92 vuosimallin cabrio, ja mulle tuli heti mieleen tuo jaon vaihto. Tuossa on se 2.3 litranen moottori. Ymmärsinkö oikein että taakke menee A4 takahilut suoraan mut toi etupää, mistä mallin osista sen voi tehdä..? Minkä mallin osista tuo edellisen esimerkin navat oli tehty..? V8 takanavoista??
Taakse meni alkupään A4 B5 korisen takanavat/levyt (napa ja levy yhtä puuta) abs kehät ja laakerit. Eteen meni cabrion 75mm laakeri ja A4 B5 quattron takanapa. Navan offset on eri kuin cabrion navassa. Ratkaisuksi voi laittaa navan ja jarrulevyn väliin 2mm spacerin tai sitten tehdä niinku minä tein eli laitoin laakerin alle ennen laakerin paikalleen prässäystä 2mm vahvuisen "prikan".
Re:
Golf-8v kirjoitti:Taakse meni alkupään A4 B5 korisen takanavat/levyt (napa ja levy yhtä puuta) abs kehät ja laakerit. Eteen meni cabrion 75mm laakeri ja A4 B5 quattron takanapa. Navan offset on eri kuin cabrion navassa. Ratkaisuksi voi laittaa navan ja jarrulevyn väliin 2mm spacerin tai sitten tehdä niinku minä tein eli laitoin laakerin alle ennen laakerin paikalleen prässäystä 2mm vahvuisen "prikan".
Mitkä jarrulevyt laitoit eteen? Itellä suunnitelmissa 1,9tdi:hin suorittaa sama jaonmuutosoperaatio ja täältä selviskin hyvin tuo etunavan käypäsyys. Etujarrulevyt on jäähdyttämättömät, ja olikohan jotain 276mm milliset. Ja aika iso se olake, joka asettuu napaan. Jaonmuutostarvikkeet ainakin löytyvät siis hyllystä! :)
Re: Re:
Battery kirjoitti:Golf-8v kirjoitti:Taakse meni alkupään A4 B5 korisen takanavat/levyt (napa ja levy yhtä puuta) abs kehät ja laakerit. Eteen meni cabrion 75mm laakeri ja A4 B5 quattron takanapa. Navan offset on eri kuin cabrion navassa. Ratkaisuksi voi laittaa navan ja jarrulevyn väliin 2mm spacerin tai sitten tehdä niinku minä tein eli laitoin laakerin alle ennen laakerin paikalleen prässäystä 2mm vahvuisen "prikan".
Mitkä jarrulevyt laitoit eteen? Itellä suunnitelmissa 1,9tdi:hin suorittaa sama jaonmuutosoperaatio ja täältä selviskin hyvin tuo etunavan käypäsyys. Etujarrulevyt on jäähdyttämättömät, ja olikoha jotain 276mm milliset. Ja aika iso se olake, joka asettuu napaan. Tarkotus oli laittaa G60 satulat. Jaonmuutostarvikkeet ainakin löytyvät siis hyllystä! :)
Re: Audi Cabrioon jaon muutos 4x108 --> 5x112 ?
Täytyypi tutkiskella mikä levy sinne meni mutta jos en ihan metsään muista niin olisko ollu s2 levy. 276 jäähdytetty.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa