Hei!
Parisen viikkoa sitten auto alkoi käynnistyä huonosti. Startatessa hörähtää käyntiin ja samuu heti. 5-7 sekuntia starttausta ja käynnistyy.
Tyhjäkäynti välistä kylmällä sekä lämpimällä moottorilla epätasaista. Ei kolinoita/säksätystä kuitenkaan. Moottorin suojamuovia kun painaa moottorin päältä niin hieman ääni tasoittuu, mutta kuitenkin käy epätasaisesti jakopään(?) puolella.
Savuttaa sekä kylmällä että lämpimällä moottorilla harmaata savua joka haisee pahalle. Ei tule sitä hyvää dieselin pakokaasukäryä.
Testerissä käytin ja kaveri sanoi että turbon siivet jumissa. Antoi paljon kaasua maksimikierroksilla. Hyvin ahtoi. Seuraavana päivänä ajossa tuntui että paljon pirteämpi mitä aiemmin. Voisivatko siivet alkaa pyöriä uudestaan jos ovat jumiutuneet kerran?
Testeri näytti myös että pysyväisvikatila. Pyörintänopeusanturi(?), ei tietoa onko nokka- vai kampiakselilla.
Itse olen pähkäillyt että käynnistyvyysongelma johtuisi siitä että polttoaine karkaa tankille seisonnan aikana. Eli takana tankissa oleva polttoainepumppu ei toimisi? Autosta kuului ennen virrat päälle laitettaessa takaa "lorinaa", mitä ei enää kuulu.
Polttoainesuodattimen päälle uusin liittimen.
Noin 20000 km sitten autoon tehtiin jakopään remontti ja samalla kannesta höylättiin siivu pois ja tehtiin muut tarvittavat työt koska kansipahvi vuoti yhden sylinterin kohdalta. Suuttimien tiivisteet vaihdettiin jne.
Summa summarum? Ilmavuoto jossain -> savutus -> epätasainen käynti?
Kaikki apu ja vinkit tervetulleita ennen kuin tässä aletaan isompiin toimenpiteisiin. (:
Ps. Luin toisen Ari P:n aloittaman topicin, josta ikävä kyllä ei selvinnyt vian syytä koska aihe katkesi kesken.
Edit: Autona siis profiilin mukainen auto.
Savutus, huono käynnistyvyys ja epätasainen käynti -keitto
Valvoja: ffp jäsenet
Savutus, huono käynnistyvyys ja epätasainen käynti -keitto
Viimeksi muokannut a7071, 12.1.2013 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Siinä turbossa on joo vnt-ristikko, joka pelaa näin: http://www.technologie-entwicklung.de/vtg-sequenz.gif Tuon turbovian voit poissulkea tähän käyntihäiriöön liittyen.
Rikkonainen suutin
Rikkonainen suutin paljastui kaiken tämän aiheuttajaksi.
Uusi suutin, jokin tiiviste ja suuttimien johtosarja uusittiin.
Lisäksi 3 hehkua oli pimeänä.
Nyt käy normaalisti, päästöt menivät läpi (niukasti tosin), ja käynnistyy moitteettomasti. Sanoivat että naftaa päässyt jonkin verran öljyn joukkoon rikkonaisen suuttimen (ja tiivisteen?) johdosta, ja paikat todella karstassa ja noessa. Kehoittivat rivakampaan ajamiseen aina silloin tällöin.
Case closed.
Uusi suutin, jokin tiiviste ja suuttimien johtosarja uusittiin.
Lisäksi 3 hehkua oli pimeänä.
Nyt käy normaalisti, päästöt menivät läpi (niukasti tosin), ja käynnistyy moitteettomasti. Sanoivat että naftaa päässyt jonkin verran öljyn joukkoon rikkonaisen suuttimen (ja tiivisteen?) johdosta, ja paikat todella karstassa ja noessa. Kehoittivat rivakampaan ajamiseen aina silloin tällöin.
Case closed.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa