Alkaa toi oma proggis olemaan niin pitkällä että pumppupuoleen pitäis perehtyä. Ihan tuntematonta juttua bensamiehelle...
Proggiksena on siis AFN+2260 yms. joten nokkalevykin sais olla kohdallaan.
Eli mistä saan nokkalevyn ja mikä olisi hyvä? 12mm pää jo löytyy tallista.
Onko suositella jotain muuta mitä vaihtaa?
Tietty jos jollain on ylimääräisenä hyvä niin saa tarjota.
Mistä nokkalevy AFN+12mm pää?
Valvoja: ffp jäsenet
Laita alkuperäinen 11mm pumppu. Toimii varmasti paremmin ja pitempään, kuin joku räpelletty pumppu. Tietenkin jos teettää nestepään vaihdon ym jossain diesel pajassa.
Mutta ihan joka pajaan ei kannata viedä laitettavaksi. Itse joskus lähetin pumpun eräälle "tunnetulle dieselpajalle". Pumppu tuli sitten aikanaan takas ihan hyvän laskun kanssa, asensin paikalleen niin ei käyntiin millään. Tarkistin ajoituksen moneen kertaan, oli kyllä kohdallaan. Ammattimiehillä oli nokkalevy 180' pielessä.
Mutta ihan joka pajaan ei kannata viedä laitettavaksi. Itse joskus lähetin pumpun eräälle "tunnetulle dieselpajalle". Pumppu tuli sitten aikanaan takas ihan hyvän laskun kanssa, asensin paikalleen niin ei käyntiin millään. Tarkistin ajoituksen moneen kertaan, oli kyllä kohdallaan. Ammattimiehillä oli nokkalevy 180' pielessä.
Mikä on tehotavoite? AFN:n pumpussa on jo kohtuullisen hyvä DE110 nokkalevy, joka riittää 12mm nestepään kanssa yli 300hv tehoihin. Rajumpi nokkalevy vaan rasittaa pumppua ja etenkin jakohihnaa vaan entisestään. Ainakaan AFN:n hihnalla en laittaisi yhtään vakiota rajumpaa nokkalevyy 12mm pään kanssa.
Leikkimielinen 200kw on tavoite. En tiedä pääseekö siihen, mutta toivottavasti lähelle.
Ok, eli jakohihnan takia ei kannata levyä vaihtaa? Vaihdoin hihnan samalla kun vaihdoin portatun kannen ja mietin kanssa, että onpas hepponen hihna.
Toisaalta toi mun pumppu on reippaasti veivattu, että uskon että siitä tää homma jää mutenkin kiinni.
Minkälaista pöllyttelyä lupaa 2260:n ja 12mm pää ja jotkut 520:t vakio softalla? Voiko sillä ajaa "päivittäistä" ajoa? Että voinko aikani kuluksi ropailla tota pumppua vaikka en ihan vielä pääse softaajalle? Niin ja siis kärjet vaihdetaan vielä isompiin, mutta vasta sitten softan kanssa.
Ok, eli jakohihnan takia ei kannata levyä vaihtaa? Vaihdoin hihnan samalla kun vaihdoin portatun kannen ja mietin kanssa, että onpas hepponen hihna.
Toisaalta toi mun pumppu on reippaasti veivattu, että uskon että siitä tää homma jää mutenkin kiinni.
Minkälaista pöllyttelyä lupaa 2260:n ja 12mm pää ja jotkut 520:t vakio softalla? Voiko sillä ajaa "päivittäistä" ajoa? Että voinko aikani kuluksi ropailla tota pumppua vaikka en ihan vielä pääse softaajalle? Niin ja siis kärjet vaihdetaan vielä isompiin, mutta vasta sitten softan kanssa.
Vakiokannella vaan ei oikein noille tehoille pääse, eikä oikein noilla suuttimillakaan, mutta kyllähän noista sen 220-230 irtoaa joka on jo ihan hyvä peruspiristys jokapäiväiseen ajoon. Itse olen hajottanut pari apuakselia 12mm päällä ja tuolla afn-tyylisellä kevyellä pumpun hihnapyörällä, apuakseleiden hajoilu loppui kun vaihtoi painavemman uudemman sukupolven pumpun hihnapyörineen. Hihnaakin säästää.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”