venton kytkin ongelma

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

anthi88
-
Viestit: 13
Liittynyt: 31.7.2011 18:41

venton kytkin ongelma

ViestiKirjoittaja anthi88 » 1.8.2011 18:40

Onnistuin taas tekemään elämäni autokaupat ja ostin n. 250tkm ajetun 1.8 venton vm.-96. Oston jälkeen aloin ihmettelemään kun kytkinpoljin painui pohjaan kuin tyhjää ja vasta pari senttiä pohjasta otti sen verran että vaihteet sai kuitenkin sisälle. Kytkinvaijeria räveltäessä sain polkimen jämäköitymään, mutta hetken ajon jälkeen poljin valahti taas löysäks. Päättelin, että vaijerin automaattisäätö laskee läpi ja kävin moponetistä uuden vaijerin. Kun olin saanu vaijerin paikalleen kytkin luisti ja paljon, joten jouduin ottamaan alla olevan kumisen osan jotta sain auton siirrettyä.

Kuva

Mielestäni vaijeri on nyt täydessä pituudessaan tuossa kuvassa, kun säätö on puristuneena kasaan, olenko väärässä?

Kuva

Tuossakaan ei mielestäni pitäisi olla mitään ylimääräistä?

Kuva

Eli onkohan tuo kytkin vaan yksinkertaisesti niin lopussa?

Kiitoksia jo etukäteen.
Viimeksi muokannut anthi88, 9.8.2011 6:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 1.8.2011 22:07

Puuttuu pultti.

Tuohon saa manuaalisäätöistä vaijeria, jos tuntuu että ei tule toimeen tuon automattisen kanssa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 2.8.2011 7:39

Jos kytkin luistaa niin dtsisin syyllisen jostain muusta kuin vaijerista. Tunnin tapelleenani en vaiha automaattivaijeria enään pois

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 2.8.2011 18:50

Eikö toi nyt ole helppo juttu kokeilla että johtuuko luistaminen vaijerin väärästä säätymisestä.
Eli jos polkimen ylhäällä ollessa tuo kytkimen vipu johon vaijeri kiinnittyy on vetäytyneenä vähänkin enemmän ylöspäin lepoasennostaan jossa se vaijerin poissa ollessaa olisi niin eiköhän säädössä vika ole - tuon nyt pitäisi huomata ihan silläkin että tökkäsee tuota vaijeria sormenpäällä ja jos tuntuu kireältä niin kytkin kantaa.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 2.8.2011 21:22

Tunnin tapelleenani en vaiha automaattivaijeria enään pois

Tunnin kolmeen mieheen tapelleena, en vaihtaisi manuaalia enää koskaan mihinkään muuhun. =) Toi automaattisäätöinen on ihan kiva keksintö, mutta systeemin purkaminen, saati nollaaminen on aika toivotonta hommaa.
Tuo kertomus taas viittaa siihen, että vaijeri ei ole nollaantunut ja jää kantamaan. Ne automaattisäätöä kasassa pitävät nipukat kun pitäisi avata vasta ihan viimeiseksi uutta vaijeria laitettaessa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 2.8.2011 21:46

muistaakseni se vaijeri piti työntää sinne suojakuoren sisälle täysin ja sit sen pysty nollaamaan. tosiaan en itsekkään älyny heti ja tuli kirottua maasta h*lvettiin ja paikallisessa varaosaputkassa ei ollu manuaalivaijeria hyllyssä niin tappelin

anthi88
-
Viestit: 13
Liittynyt: 31.7.2011 18:41

ViestiKirjoittaja anthi88 » 3.8.2011 5:06

Ei kai se auta kun tännää teluta tuon vaijerin kaa lisää. Ihmityttäny vaa tosissaa alusta pitäen et miten toi vaijeri voi tuntuu niin lyhyelle. Ei huvittais uuttakaan käydä ostaa. Laakkoselta kun kysyin niin sain vaan tyhjänpäiväsen paperilapun jossa on selitetty samat asiat kun korjausoppaassakin. Mut eikös se säätö vaan pidennä kuorta ottaen vaijerista löysät pois? Jos näin niin eikö tuossa kuvassa vaijjeri sitten oo pisimmillään tai paremminkin kuori lyhyimmillään.? Olenko ihan väärässä?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 3.8.2011 11:33

jos nyt oikein muistan niin vaijeri piti työntää eka suojakuoren sisään ja sit lukita sillä muoviklipsulla ja vetää se vaijeri ihan ulos. tarkistan ku käyn porukoiden luona että miten se meni

edit: varaosa-autosta ainakin toimi niin että työnsi vaijerin aivan sisälle ja sit veti ulos ja lukitti sillä muovihommalla sen säädön

anthi88
-
Viestit: 13
Liittynyt: 31.7.2011 18:41

ViestiKirjoittaja anthi88 » 5.8.2011 4:46

Eilen tutkiskelin tuota vaijeria uudestaan ja en kyllä oikein keksi mikä siinä mättäää. Automaattisäätö painui kasaan niinkun pitää, mutta vaijeri jää vaan niin lyhyeks ettei tuota kumia tuonne väliin saa ilman että kytkin jää luistamaan. Onko tuossa etupaneelin läpiviennissä (kolmas kuva) jotai ylimäärästä? Mites toi vaijerin kiinnityskohta polkimessa, itellä tällä hetkellä tossa ruksin kohalla?

Kuva

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 5.8.2011 8:27

Ellen nyt ihan väärin muista, niin mulla oli vaijeri tossa ylemmässä kolosessa. Tiedä sitten miksi siellä on kaksi reikää. Ja onko vaijeri varmasti mennyt pohjaan asti? Eli käännät 90 astetta tulosuuntaan nähden, ujutat koloseensa ja käännät normiasentoon.

anthi88
-
Viestit: 13
Liittynyt: 31.7.2011 18:41

ViestiKirjoittaja anthi88 » 6.8.2011 13:32

En kyllä löydä ratkasua mistään. Kytkinvaijerin kuori on painunut automaattisäädön ansiosta kasaan,että vaijeria olisi mahdollisimman paljon esillä, vaijerin siis pitäisi olla pisimmillään. Polkimen päässä vaijeri on kiinni tuossa ruksin kohdalla johon se pujotetaan sivusta kääntämällä vaijeria 90 astetta itseenpäin ja sitten takaisin oikeaan asentoon. Näissä asennoissa kun laitan tuon kumiosan tuonna kytkinvivun päähän ei auto juuri liikahdakkaan kun kytkin luistaa niin paljon. Onko kellään ollut tällästä ongelmaa? Oon yrittäny ettii ratkasuu myös englannin kielisiltä sivuilta ilman tulosta. Viimeks kun vaijeri oli irti niin mittasin sen varmuuden vuoksi etteivät moponetissä ole antaneet väärää vaijeria, mut mitat oli oikeet (Vaijeri jotai 83 ja kuori lyhyimmillää n. 53).

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 6.8.2011 14:55

No jos kokeilet sitä ylempää polkimen koloa?

anthi88
-
Viestit: 13
Liittynyt: 31.7.2011 18:41

ViestiKirjoittaja anthi88 » 6.8.2011 17:07

Pitää kokeilla, mut oishan se hyvä et se ois siellä minne se kuuluu.

anthi88
-
Viestit: 13
Liittynyt: 31.7.2011 18:41

ViestiKirjoittaja anthi88 » 9.8.2011 6:17

Jepjep, eli oon nyt tonkanu noita keskusteluja ja käyny selväks et vaijerin oikea kiinnityskohta polkimeen on nimenomaan tuossa ruksin kohdalla. Kuori on puristuneena kasaan, mutta silti kytkin jää luistaa. Osaako joku sanoo onko tuossa kolmannessa kuvassa (missä vaijeri menee etupaneelista läpi) jotai ylimääräistä? Muuta en oikein enää keksi. Sit on kai todettava et kytkin on vaa loppu. Ihmetyttää vaan et miten tää nyt yhtäkkiä ilmeni vaijerin vaihdon yhteydessä.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 9.8.2011 10:26

En ole saanut jutuistasi selvää että toimiiko se kytkin täydellisesti nyt kun se kumiosa on sieltä kytkimen päästä pois? - jos toimii niin se kytkin tuskin on kulunut vaan ne säädöt pielessä.

anthi88
-
Viestit: 13
Liittynyt: 31.7.2011 18:41

ViestiKirjoittaja anthi88 » 9.8.2011 16:23

Joo eli mielestäni kytkin toimii normaalisti, ei pidä ääntä, ei luista, vaihteet menee hyvin sisää. Auto on siis täysin ajettavissa, itteeni vaa ihmetyttää tuo säätö asia. Oon miettiny sen käsisäätöisen laittamista, mut koska autolla pystyy ajaa ihan normaalisti niin en oo kiirehtiny. Miettiny vaa et pitääkö valmistautuu henkisesti kytkinremppaan(opiskelijan tulot).

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 9.8.2011 22:43

Ootko kokeillu käännellä tuota kytkin vipua laatikon päässä? tuntuuko normaalilta? Yks kohta missä voi olla klikkiä on toi painelaakeri siinä laatikon päässä. Ite kyllä veikkailen että kytkimen vaihto on kohta ajankohtaista...

Kytkimen vaihto Mätänet:in osilla maksaa karkeesti n. 150€, jos ite tekee, eikä oo ihan mahdoton homma.

anthi88
-
Viestit: 13
Liittynyt: 31.7.2011 18:41

ViestiKirjoittaja anthi88 » 10.8.2011 6:30

Minun mielestä tuntuu normaalille, ei se ainakaa mitää holtitonta liikettä tee. Pittää ruveta suunnittelemaa sitä kytkin remppaa, sittenhän se viimeistää rupeaa selviämään. Kiitoksia kaikille vastauksista. "Uudessa" autossa on aina melkonen tutustuminen, varsinkin kun yrittää pähkäillä että mitäköhän edellinen suhari on menny räveltämään. Tämäkin kytkimen tai vaijerin outo toiminta yhdistettynä siihen et yks laatikon kiinnityspulteista puuttu, pistää miettii et onko sieltä kytkimen/laatikon puolelta joku seppä askarrellut itse jotai päin pers...tä. Ei noitte pulttien itestää pitäs tippuu.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 10.8.2011 8:24

Sitten kun vielä ajatellaan lisää, niin olisiko paineasetelman painelevy kulunut, tai sitä vasten vivulta painelaakerin kautta tuleva tanko kulunut, jolloin liike rajoittuu? Tää voi ollakin monen tekijän summa.

anthi88
-
Viestit: 13
Liittynyt: 31.7.2011 18:41

ViestiKirjoittaja anthi88 » 10.8.2011 15:55

No minäpä ruppeen suunnittelee sitä lootan irrotusta ja kytkimen uusimista pittää tutkii samalla löytyykö mitä yllätyksiä. Kannattiko siinä kytkinrempan yhteydessä vaihtaa jotai muutaki, joskus kuullu et kampiakselin takapään tiiviste vaikkei vielä vuotaiskaa?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 10.8.2011 19:36

Se ja sitten kytkinakselin stefat, jos on vuotaneet.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 10.8.2011 19:47

Tuon vähän yli 10mm paksun kumin otin omasta pois (tulipellin päästä) ni rupes toimimaan. En tiedä oliko "vika" motonetin vaijerissa vai jossain muualla...

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 10.8.2011 19:49

Jos se kytkin toimii täysin normaalisti nyt kun se kumipalikka on pois välistä, niin ei siellä kytkimessä ole mitään vikaa..

Oletko verrannut vanhaa ja uutta vaijeria keskenään, onko saman mittaisia ja samanlaiset päät.. ne polkimen päässä olevat eri kolot voi olla eri vaijeriversioita varten. Jos se toimii kunnolla siinä ylemmässä kokossa ja kumipalikka paikallaan siellä konehuoneessa, niin ei taida kannattaa muuta remonttia alkaa tekemään.

Jos itse kytkimessä on vikaa, niin eikös se silloin luista vaikka ottaisi koko vaijerin irti?
Tai vaihtoehtoisesti se ei irroita ollenkaan jos joku (muu kuin kitkapinnat) on kulunut/hajonnut?

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 10.8.2011 22:49

Just niinkuin pete73 tuossa sanoo ja mitä minäkin vähän olen yrittänyt että jos kerran homma toimii nyt niin ei kannata kyllä alkaa sitä purkamaan, kyllä se sitten joskus ajan kanssa alkaa oireilemaan kunnolla jos kytkin oikeasti lopussa on, vähän luistava kytkinkin saattaa kestää varovaisella ajolla vaikka kuinka kauan eli korjaa sitten vasta kun oikeasti korjattavaa on.

Mutta pidä huoli että se vaijerii säätyy kummiskin niin että siinä on pieni löysä ettei pääse kytkin kantamaan joka kyllä sitten saattaa kuluttaa sitä kytkintä nopeastikin, eli ehkä helpointa olisi hommata manuaalisäätöinen vaijeri tai sitten oikein säästeliäänä modata tuosta nykyisestä semmoinen joka sekään ei kovin kummoinen homma taitaisi olla.

anthi88
-
Viestit: 13
Liittynyt: 31.7.2011 18:41

ViestiKirjoittaja anthi88 » 11.8.2011 6:35

Olette oikeessa ei tässä vielä kannata tota lootaa lähtee irrottaa, kun kytkin pelaa muuten hyvi. Vertasin vanhaan vaijeriin ja samanlaisia olivat ja kyl sinne vaijeriin pieni löysä jää, et ei pitäis kantaa. Pittää viel selvittää et onko tossa etupaneelin läpiviennissä noita kumeja liikaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa