B4 ilmastoinnista muutama kysymys

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

General_Lee
-
Viestit: 199
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

B4 ilmastoinnista muutama kysymys

ViestiKirjoittaja General_Lee » 5.8.2011 16:42

-94 B4 Passat,1Z ja alkuperäinen ilmastointi,manuaalinen.

Viime syksynä kun laittoi ac:n päälle niin hetken päästä kuului konehuoneesta aikas pamaus ja jotain höyryn sekaista oli ilmassa.Tämä teki muutaman kerran ennnekuin huomasin ettei jäähdytys/ilmastoinnin flekti lähde pyöriin kun on ac päällä.Pääsi siis aineet lämpiään ja ylipaineventtiilistä päästi sitten pihalle niitä.

No nyt sain vasta flektin vaihdettua ja joudun avaamaan lauhduttimen liitoksen jottai sain flektipaketin pois nokalta.Eli pääsi järjestelmä tyhjäksi.Sain saman tein auton korjaamolle jossa on Bosch ilmastoinhuoltohärveli.letku kiinni ja automaatille kone,sai sieltä 76g pois vaikka oli ollut liitos auki.Teki painetesti yms.Vähän ihmeteltiin kylmä-aineen määrää jota meni 1160g.(Tarkastin myöhemmin ja todellakin 1150-1200g on täyttömäärä)
Kone käymään ja ilmastointi päälle,paineet näytti oikeen hyviltä ja tuntui tulevan viileää ilmaa suuttimista..Mittasimme suuttimesta tulevan ilma lämpötilan joka oli +3.6 astetta eli luulis että pysyy ohjaamo viileänä.

Mutta seuraavana päivä kun ajelin ac päällä,alkoi kuulumaan sisälle sellaista ihme ujellusta.Vähän niinkuin kuorma-auton ilmajarrut ulisee/kitisee...Alkoi tyhjäkäynnillä ja ainakun kierrokset nousi niin lakkas.Ja ulina kuuluu kojetaulun sisältä,ei konehuoneesta.Ääni nousee ja loppuu kun kuuluu releen napsahdus keskeltä kojetaulua.Ilmeisesti joku ilmastoinnin rele koska hetkenpäästä taas napsahtaa ja ac menee päälle.

On nyt pari kertaa lyönyt ajosta ilmastoinnin pois päältä ja ei lähde enään päälle ennenkuin on auton sammuttanut.

Vinkkejä mikä voisi olla vialla?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 5.8.2011 21:45

Järjestelmä vuotanut hiljalleen, lähes tyhjä järjestelmä kuulostanee juuri tuolta.

General_Lee
-
Viestit: 199
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 6.8.2011 10:09

Painetestin mukaan oli tiivis laitteisto,illalla klo 20 aikaan täytettiin ja seuraavana päivänä alkoi uliseen...

Ja edelleen tulee perkeleen kylmää niin kauan kun pysyy päällä,yleensä puolisen tuntia ennenkuin katkasee ja lähtee heti päälle kun auton sammuttaa ja käynnistää uudeleen.

Täytyy alkaa etsiin vuotoja..

General_Lee
-
Viestit: 199
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 9.8.2011 15:51

No niin,lisää tietoa...Ulina johtuu ilmeisesti siitä että vetää kennon jäähän,siis ohjaamon puolella.(Höyrystin?)

Olin yhteydessä "vanhan liiton" kylmäkone mieheen joka epäili vahvasti sekoitinlaite vikaa.
Sen on se mötti siinä rintapellissä mistä menee putket höyrystimelle.

Tänään aamulla käyttelin paikoillaan noin puolisen tuntia ja vahva jääkerros oli putkissa,varsinkin juuri rintapellin vieressä.

Sama kylmäkone mies ei oikeen tykännyt näistä
ilmastointihuoltoautomaateista,sehän kierrättää kaasua,joten se ei ole "tuoretta" mitä järjestelmään laitetaan.Ja kylmäainehan on seoskaasua jostatiettyjä aineosia haihtuu.
Näin ollen voit saada järjestelmääsi jonkun 400tkm ajetun taksin kaasut,noin kärjistäen..

Aina pitäisi suoraan pullosta vaa'an kautta pistää..

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 9.8.2011 16:14

Kuulostaa että on tainut jonkunnäköinen dementia iskeä vanhanliiton kylmämiehelle. Se kaasu ei mene käytössä miksikään, joten on ihan sama saatko 50vuotta vanhat kaasut uuteen autoon.

Mikäli sekoitinlaitteella tarkoitetaan höyrystintä edeltävää kuristinta, niin kyllähän se voi jäätää. Syynä voi sitten olla joku muukin kuin itse kuristimen viallisuus, kosteus järjestelmässä, ylitäytös tai roskat.

General_Lee
-
Viestit: 199
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 9.8.2011 19:39

Jeps,monia eri vaihtoehtoja...Mutta eihän tuolla nyt kovin paljoa osia ole?
Jos höyrystin vetää jäähän niin ilmeisesti paine nousee ja painekytkin viheltää pelin poikki?
Tyhjäkäynnillä se ei sitä tee mutta tienpäällä toimii noin 30min ja sitten katkaisee ac:n pois päältä.

Ja lauhduttimen kenno on uusittu noin 3 vuotta sitten joten ei sekään nyt mikään seula pitäisi olla.

Ja nämä oireethan alkoivat Bosch ilmastointihuolto vempeleellä tehdyn täytön jälkeen...

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 9.8.2011 19:43

Liikaa ainetta tai höyrystimen lämpötunnistin viallinen.

General_Lee
-
Viestit: 199
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 9.8.2011 20:21

Ainetta meni 1160g,haarukka on 1150-1200g...

Missä höyrystimen lämpötunnistin sijaitsee? Kenno läheisyydessä ohjaamonpuolella?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 10.8.2011 18:53

Heti höyrystimen (sisä kylmäainekenno) jälkeen.

General_Lee
-
Viestit: 199
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 10.8.2011 21:27

Kuinka paljon tarvii purkaa kojetaulua että pääsee käsiksi? Saako anturin toimintaa mitenkään mitattu ilman irroittamista?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 12.8.2011 22:19

Kenties VAG-COM:lla pääsee näkemään measuring blockissa.

General_Lee
-
Viestit: 199
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 14.8.2011 13:00

Yritin tuossa katsella VCDS Litellä mutta en löydä muuta tietoa ilmastoinnista kuin Engine-group jotain ja nollat/ykköset vaihtaa paikkaa kun ac:n laittaa päälle...

Pääseeköhän VCDS:llä noin vanhaan ilmastointii mitenkään käsiksi?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa