Sähköisen Jumiutuneen EGR-venttiilin purkaminen ja puhdistus
Valvoja: ffp jäsenet
Sähköisen Jumiutuneen EGR-venttiilin purkaminen ja puhdistus
Jumiin mennyttä EGR-venttiiliä on lähes mahdoton saada toimimaan jos "venttiiliä" ei pysty painamaan auki mekaanisesti ja liuottamaan samalla esim. asetonilla. Itse otin riskin ja purin venttiilin, kun n. 165tkm kestänyt 1,4 seat ibizan -01 venttiili päätti jumittua. Ko. EGR on tyyppiä 036131503M ja pierburgin valmistama, mutta uskoisin että samat ohjeet pätevät moneen muuhunkin. Monen marmoritiskin viisain mies on väittänyt ettei venttiiliä pysty avaamaan mutta se teoria osoittautui vääräksi. Venttiilin muovisesta osasta löytyy anturi, joka antaa jänniteviestin eculle. toisin sanoen ilmoittaa karan asennon. Muovinen osa on prässätty metalliseen runkoon kiinni. pellin reunan kun taittelee ylös, saa nostettua muovisen anturiosan pois. Alta paljastuu sondi, jonka kara lähtee pois. Sen alta paljastuu venttiilin pää josta näppärästi saa napautettua jumiutuneen venttiilin auki. Ensiksi venttiiliä kannattaa käyttää mekaanisesti ja lopulta solenoidin avulla kun liike alkaa keventyä. solenoidin navat löytyvät helposti muovin alta ja oikea suunta selviää kokeilemalla. Kasauksessa kannattaa huomioida, että muovin alle ei jää likaa ja se painuu pohjaan asti, jotta anturi ei aiheuta virhettä toiminnassa.
Kyllä se EGR vaan tiukassa voi olla jos jumissa on. Omasta EX-golfista vaihdoin juuri samantyyppisen EGR:n aikanaan uuteen. Sopivan varaosakanavan kautta hankittuna ko- aparaatilla on hinta ~125e. Itse vaihto onnistuu 10-15min:ssa ja sopeutus päälle. Riskiin verratuna tuo on mielestäni pieni hinta tilata, jos osa kestää ~8-10v ja ~150tkm
Olisiko sinulla kuvia tuosta purkuoperaatiosta? Auttaa apua tarvitsevia huomattavan paljon paremmin kuin pelkkä selostus. Itse koitin vanhaa vääntää ja kääntää auki, vaan kyllä se ilman ruuvipenkkiä ja rälläkkää jäi kiinni.
Miten sinulla tuo juminut EGR vaivasi?
Olisiko sinulla kuvia tuosta purkuoperaatiosta? Auttaa apua tarvitsevia huomattavan paljon paremmin kuin pelkkä selostus. Itse koitin vanhaa vääntää ja kääntää auki, vaan kyllä se ilman ruuvipenkkiä ja rälläkkää jäi kiinni.
Miten sinulla tuo juminut EGR vaivasi?
No siinäpä olis muutamia kuvia venttiilin puhdistukseen:
http://projekteja.kuvat.fi/kuvat/
Venttiilin pystyy purkamaan ihan pieniksi osiksi, mutta itse en irroittanut venttiiliä kun ei ollut pahasti jumissa.
Aikaa operaatioon meni ensikertalaiselta n. 1 tunti+ yön liotus
Solenoidi on aika hengettömän oloinen joten ei tarvitse olla edes mielettömän likainen että alkaa jumimaan.
Itsellä ongelmaa tuotti venttiilin jumiutuminen kiinni ja seurauksena osatesteissä hylsy ja MIL-valo, eli ei olisi mennyt katastuksesta läpi. aiheutti välillä myös vikakoodin 17811 P1403 Regulation divergence
Autossa ei muuta näkyvää vikaa tosiaan ollut, pelasi paremmin kuin koskaan :D
http://projekteja.kuvat.fi/kuvat/
Venttiilin pystyy purkamaan ihan pieniksi osiksi, mutta itse en irroittanut venttiiliä kun ei ollut pahasti jumissa.
Aikaa operaatioon meni ensikertalaiselta n. 1 tunti+ yön liotus
Solenoidi on aika hengettömän oloinen joten ei tarvitse olla edes mielettömän likainen että alkaa jumimaan.
Itsellä ongelmaa tuotti venttiilin jumiutuminen kiinni ja seurauksena osatesteissä hylsy ja MIL-valo, eli ei olisi mennyt katastuksesta läpi. aiheutti välillä myös vikakoodin 17811 P1403 Regulation divergence
Autossa ei muuta näkyvää vikaa tosiaan ollut, pelasi paremmin kuin koskaan :D
Minun Boran (1.6 BCB -04 115 tkm) kohdalla syttyi ensin pakokaasujen merrkivalo talvella, jonka jälkeen auto ei käynnistynyt pariin päivään. Sen jälkeen toimi hyvin, kunnes samainen valo alkoi nyt taas palamaan. Nyt auto välillä käynnistyy, välillä ei. Puhdistin eilen kaasuläpän yläpuolelta, ei ollut karstainen eikä edes kovin likainen, sain sen rätillä puhtaaksi. Yritin kurkata fikkarilla, mielestäni alapuolikaan ei ollut likainen. Operaatiosta huolimatta pakokaasun merkkivalo palaa edelleenkin, joten ei kai tässä autoa muu kuin putsata EGR ja katsoa että auttaako. Yritin käydä luetuttamassa vikakoodeja piirimyyjällä, mutta valittivat kiireitä enkä saanut aikaa.
EDIT: No niin, irroitin EGR:än, ei ollut karstainen ainakaan päältäpäin, eikä imusarjan puolella näkynyt olevan karstaa mitenkään merkittävästi. Putsasin paikkoja ja laitoin kaiken takaisin ja, yllätys yllätys, Bora lähti operaation jälkeen käyntiin! Tosin kone pitää nakuttavaa ääntä, kovin terveelliseltä ei kuullosta, mistäköhän voisi johtua?
EDIT: No niin, irroitin EGR:än, ei ollut karstainen ainakaan päältäpäin, eikä imusarjan puolella näkynyt olevan karstaa mitenkään merkittävästi. Putsasin paikkoja ja laitoin kaiken takaisin ja, yllätys yllätys, Bora lähti operaation jälkeen käyntiin! Tosin kone pitää nakuttavaa ääntä, kovin terveelliseltä ei kuullosta, mistäköhän voisi johtua?
Jaa, homma jatkuu; käytin auton Laakkosella EGR:n vaihdossa, ja nyt huomasin, että moottoritilan suojamuovi on asetettu väärin, ts. huohottimen putki näkyy koneen etupäässä kun sen pitäisi olla moottoritilan suojamuovin peittämä. Voiko sen suojamuovin edes asentaa väärin, minä luulin ettei ole mahdollista kun sen kuitenkin pitäisi tulla sekä kaasuläpän että sen huohotinputken päälle? Uusi EGR on jotenkin eri näköinen kuin vanha, sekö tämän aiheuttaa?Voi h...tti, pitäisi tietenkin aina tarkistaa auto kunnolla kun on käyttänyt huollossa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”