Mikä tekniikka on oikea/paras?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

koku
-
Viestit: 50
Liittynyt: 9.5.2011 22:09

Mikä tekniikka on oikea/paras?

ViestiKirjoittaja koku » 19.5.2011 22:28

Olen tässä nyt jo pitkään etsiskellyt omaan käddiini 1.9tdic tekniikkaa. Tunnu oikein "sopivaa" hinta/laatusuhteeltaan löytyvän. Joten aloin pohtimaan että voinko käytännössä laittaa esim. vm.-00 olevasta golffista 1.9tdi koneen vm.-88 käddiin? Tuleeko "liikaa" töitä vai tuleeko suora kielto katsastuskonttorilta = ei leimaa koskaan?

www.valko.fi, täällä kun olisi loistava valikoima kolaroituja autoja/varaosia vw autoihin, tosin uudemmasta päästä alkaen...

Joten kysymys kuuluu, pystynkö ylipäätänsä tosiaan laittamaan ihan minkä 1.9tdi koneen ja laatikon käddiin
Auttakaa hölmöä hädässä??

ja jos ja kun tekniikan katsastaa pitänee ilmeisesti olla tiedossa koneen malli,merkki ja numero? Paljonko ylipäätänsä käddeissä on ollut vakiona tehoja noissa 1.9 koneissa? eli minkälaista "katsastus-dynolappua" pitäisi sitten olla hankkimassa että leima tulisi??
Viimeksi muokannut koku, 20.5.2011 11:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 20.5.2011 0:28

Kardaani?

1.9 kone?

Eipä ole kumpaakaan mk1 Caddyssa nähty uutena... Muutenkaan kardaaneja ei juuri etuvetoisissa ole tavattu :)

Jos Caddyssa on alkuperäinen diesel-kone, niin sen tilalle voi suoraan heittää 1.9 TD:n, eikä edes sähköille tarvitse tehdä mitään. Laittaa vain alkuperäiset anturit 1.9:iin paikalleen.
AAZ -moottorikoodilla tulevat 1.9 TD:t antavat sopivalla säätämisellä 100-130 heppaa tehoa, joten voiman takia TDI-vaihtoehtoon ei liene syytä.

Mutta jos kuitenkin haluat TDI:n...

TDI -koneet vaativat elektronisen ohjauksen, eli sähkötöitä on silloin edessä. Helpoin tapa on ottaa koko sähköhässäkkä tekniikanluovuttaja-autosta. Mittariston saa toimimaan adapterilla, tai voit käyttää myös tekniikanluovuttaja-auton mittaristoa.

GTI 2.0
-
Viestit: 419
Liittynyt: 18.8.2006 22:27

ViestiKirjoittaja GTI 2.0 » 20.5.2011 7:43

kardaania sovitella??


Jos tieto taito on tällä tasolla suosittelen ajamaan kyseisellä tekniikalla mikä nytten pellin alla on.

Auttakaa hölmöä hädässä??


Auttoiko?

koku
-
Viestit: 50
Liittynyt: 9.5.2011 22:09

ViestiKirjoittaja koku » 20.5.2011 11:35

Jos otetaan esimerkkinä vaikkapa tuolta valkon sivuilta:
Volkswagen Golf III 1.9TD FARMARI ja vm.-96 ja autossahan on tuo etsimäni 5v-laatikko ja moottoria mallia 1.9 TD AAZ

Onko mahdollista sovittaa tuon golffin tekniikka caddyyn ja mahdollisesti saada myös leimalappuunkin?
Eli tarkoitukseni EI ole käddistä ottaa "suuria" tehoja ulos, pientä syöttöpumpun päivittelyä ja kiinancooleria keulalla yms, perusjuttuja. Joten siksi ajattelin että pitääkö teholappu toimittaa katsastusmiehelle autoa katsastamaan mentäessä? Mikä hv/nm määrä on ns "maksimi" millä leiman saa?

Ja mitä eroa näissä moottorimerkinnöissä on: AGR, AAZ, SDI, AJM, ATD, ALH, AHU, AVB, AVF.

Tuollaisilla moottorimerkinnöillä löytyisi valkon sivuilta 1.9td tekniikoita. Joten mistä sitten tietää mikä noista autoista olisi Paras tekniikanluovuttuja omaa käddiä ajatellen?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 20.5.2011 11:43

AAZ menee lähestulkoon heittämällä, muut vaatii paljon enemmän töitä. Jos coolerin laitat, tarvit dynolapun jossa alle 114hv.

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 20.5.2011 12:06

Jos englannin kieli on yhtään tuttu, niin voi sivistää itseään esimerkiksi kirjoittamalla googleen "vw diesel engine codes" tai muuta vastaavaa. Samoin voi kokeilla hakea noita moottorikoodeja, jotka kiinnostavat. Myös FFp:n sivuilla on jotain apuja. 1,6 TD virityskeskustelu käsittelee huomattavan paljon aihetta, myös muutoskatsastamista.

Tekniikan vaihto-operaatiot voivat olla melko yksinkertaisia, tai sitten eivät. Vaikeustasoon vaikuttavat pelkästään omat valinnat. Joka tapauksessa joudut suorittamaan omatoimista tiedonhankintaa, omatoimisempaa kuin tänne kysymysten kirjoittelu. Tai voihan täältä kysyä joka pultin paikkaa ja oikeaa avainkokoakin, mutta projekti etenee silloin melko hitaasti.

koku
-
Viestit: 50
Liittynyt: 9.5.2011 22:09

ViestiKirjoittaja koku » 20.5.2011 12:20

Kiitos loistavista vastauksista ja linkityksestä! Kyllä näillä taas pitkälle pötkiin! Tottakai homma hoituu hitaasti, mutta yritän karsia mahdollisia "keltanokka"-virheitä, kyselemällä välillä ehkä tyhmiäkin juttuja.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 20.5.2011 13:06

käytännössä ottaen aika yksinkertainen projekti 1.9td aaz:lla saada toimimaan. moottorinjohtoja joutuu muuttaamaan lähinnä. antureita yms vanhasta 1.6 koneesta 1.9td laittamalla.
kolmosessa on erinlainen johtosarja kuin cäddyssä. esim moottorielektroniikka tulee yhdellä isolla liittimellä lohkon kylkeen ja siitä jakaantuu antureilla, solenoidille yms kun taas cäddyssä alkujaan kaikki johot tulee suunnilleen sulaketaululta tai vastaavasta suoraan koneelle.

vanhat moottorinkannakkeet uuteen koneeseen. vaihdelaatikon kannakkeen joudut hommaamaan toisen 5-v laatikolla sopivan.

downpipe taisi mennä orggisputkeen suoraan kiinni jos oikein muistan. moottorinilman oton joutuu tekeen uusiksi.

vetareiden kanssa saattaa joutua kikkaileen. lähinnä sisäpäiden. tai vaihtaa laatikkoon vetarinlaipat. en mene ihan täysin varmuuteen.

on siinä näpräämistä mutta ei sinänsä hirveän paha rasti.

ai niin ja kannattaa ettiä aaz tekniikka missä on mekaaninen kylmäkäynnistys vipu. eli taisi olla -95 nuoremmat

koku
-
Viestit: 50
Liittynyt: 9.5.2011 22:09

ViestiKirjoittaja koku » 20.5.2011 22:48

Okei, eli AAZ tai AHU moottori hakusessa!
Pitänee korjaamoilta näitä kysellä!

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 20.5.2011 23:46

eiku sori ajatuskatkos. eli -95 ja vanhemmat niin taitaa useimmissa olla tuo mekaaninen kylmäkäynnistyksen vipu

AHU on jo uudemman sukupolven diisseli


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa